پایگاه خبری ستاره ها - پربيننده ترين عناوين تئاتر :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/theater Tue, 24 Apr 2018 13:23:59 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Tue, 24 Apr 2018 13:23:59 GMT تئاتر 60 رضا کیانیان با «حرفه ای» به کانادا سفر می کند/ اجرا در ۳ شهر http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128398/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، نمایش «حرفه ای» نوشته دوشان کواچویچ است که با طراحی و کارگردان رضا کیانیان بهمن و اسفند سال ۹۵ در سالن شماره یک تماشاخانه پالیز به صحنه رفته بود. این نمایش قرار است با تغییری در گروه بازیگری خود در ۳ شهر کشور کانادا روی صحنه برود. «حرفه ای» با حضور رضا کیانیان، هدایت هاشمی، دیانا فتحی و سعید ملک قرار است روز ۱۸ ماه می (۲۸ اردیبهشت) در شهر مونترال اجرا شود. این اثر در ادامه اجراهای خود در کشور کانادا، روزهای ۲۶ و ۲۷ ماه می (۵ و ۶ خرداد) در شهر تورنتو به صحنه می رود. شهر ونکوور نیز در روز ۲ ماه ژوئن (۱۲ خرداد) میزبان نمایش «حرفه ای» خواهد بود. نورالدین حیدری ماهر تهیه کننده نمایش «حرفه ای» است و علی کیانیان عهده دار کار موسیقی و داوود امیری نیز طراحی نور این اثر نمایشی را بر عهده دارد. ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 09:20:14 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128398/ جزییات هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر اعلام شد/ تجلیل از محمد کوثر http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128430/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ سهراب سلیمی دبیر هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر درباره برنامه هایی که برای این رویداد تدارک دیده شده است گفت: چارچوب نهایی برنامه های بزرگداشت روز جهانی تئاتر مشخص شده و با بخش هماهنگی خانه هنرمندان نیز به قطعیت رسیده ایم. این دوره تفاوت های زیادی با سال های گذشته دارد که با توجه به تجربه ای که سال گذشته داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اجراهای زنده ای که در تماشاخانه انتظامی به صحنه می رفت و مسابقه ای که در استیج بیرونی برگزار می شد، مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت و خروجی رضایت بخشی هم داشت. وی ادامه داد: در سال های گذشته در تماشاخانه انتظامی نمایش های آیینی و سنتی، تئاترهای کودک و نوجوان و نمایش های متعارف اجرا می شد که مورد توجه علاقه مندان به تئاتر قرار گرفت. امسال این برنامه تفاوت زیادی با سال گذشته دارد و زیر نظر کانون کارگردانان خانه تئاتر و به پیشنهاد آنها به شکل یک فستیوال کوچک برگزار می شود که مطمئنا در سال های آتی گسترده تر خواهد شد که می توان از آن به عنوان اولین فستیوال استعدادهای جوان نام برد. این اجراها به احتمال زیاد در سالن انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می روند که البته رایزنی هایی برای اجرای آثار در سالن خانه تئاتر جدید هم انجام شده است اما از آنجا که امکانات نور و صدای این مجموعه مجهز به تجهیزات به روز ایتالیایی است هنوز تکنسین های فنی ایتالیایی به ایران نیامده اند تا آموزش های مورد نظر را به کارکنان این مجموعه بدهند تا ما بتوانیم از این سالن استفاده کنیم. این کارگردان و بازیگر تئاتر یادآور شد: همچنین بنیاد شاهنامه نیز پیشنهادهایی برای همکاری به ما داده است تا گروه های کودکی که از لحاظ سنی به مقطعی رسیده اند که می توانند پرده خوانی و شاهنامه خوانی داشته باشند در این رویداد حضور داشته باشند حتی پیش بینی کردیم که کودکان بااستعداد به جز حضور در استیج، قبل از اجرای نمایش در آمفی تئاترها و تماشاخانه ها در میان پرده ها به اجرا بپردازند. در طول این سال ها تلاشم این بوده که بتوانم هر سال گامی بدیع و نو برداریم و در همین راستا نیز گروه های موسیقی و حرکت و خیمه شب بازی برنامه هایی خواهند داشت. بنیاد شاهنامه نیز پیشنهادهایی برای همکاری به ما داده است تا گروه های کودکی که از لحاظ سنی به مقطعی رسیده اند که می توانند پرده خوانی و شاهنامه خوانی داشته باشندسلیمی درباره برگزاری سمینارها در هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر توضیح داد: ۲ سمینار در این رویداد خواهیم داشت؛ اولین سمینار در ارتباط با طراحی صحنه و لباس است که در طول این هفته برگزار می شود. این سمینار به نوعی بین دانشجویان جوان رقابتی را به وجود می آورد و آنها ماکت هایی را که حاصل این سمینار است در معرض دید مخاطبان قرار می دهند. همچنین قرار است که کارشناسی خارجی نیز دعوت شود تا ورکشاپی درباره طراحی صحنه و لباس برگزار کند. دبیر هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر متذکر شد: سمینار دوم را انجمن نمایشنامه نویسان برگزار خواهد کرد و کانون کارگردانان نیز بزرگداشتی را برای استاد محمد کوثر که از استادان تئاتر ایران بوده است، برگزار خواهد کرد. انجمن عکاسان نیز اقدام به برگزاری یک نمایشگاه عکس خواهد کرد که خروجی آن یک کاتالوگ خواهد بود که در معرض فروش و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. در سال گذشته این نمایشگاه در فضاهای مختلفی توسعه یافت و در مکان هایی همچون زیرگذر مترو، پردیس تئاتر تهران و فضای باز تئاتر شهر برگزار شد اما امسال در یک بلاتکلیفی به سر می بریم و هنوز مشخص نیست که چگونه باید با نهادهای مورد نظر وارد رایزنی شویم. اگر امسال هم به لحاظ اقتصادی حمایت شویم قطعا از فضاهای گسترده ای برای برگزاری نمایشگاه عکس بهره می بریم. وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: قرار است غرفه های آموزشی، ورک شاپ های مختلف و فروش کالاهای مختلف انجمن ها را هم در این هفته داشته باشیم. همچنین عروسک های غول پیکری را نیز شاهد خواهیم بود که پل ارتباطی مخاطبان با هنرهای نمایشی هستند و در جذب علاقه مندان به آیین ها و نمایش های ملی و سنتی موفق خواهند بود. هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر از ۷ تا ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 11:54:56 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128430/ نگاهی به «کوروش»، به کارگردانی پری صابری http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128467/ روزنامه شرق نوشت: تا صد سال پیش، «کوروش» برای ایرانی‌ها ناشناخته بود، ولي از آن پس داستان‌ها و افسانه‌های فراواني در مورد او با نوعي شكل تبليغاتي در دستگاه حكومت پهلوي مورد بهره سياسي بسيار قرار گرفت. ادعای ذوالقرنین‌بودن کوروش (كه بعدها مورد تأييد علامه طباطبایی قرار گرفت) نيز به او رنگ‌و‌بوي شرعي و مذهبي مي‌داد تا در دل مردم خسته از استبداد پادشاهي، الگويي بيافريند و بر اساس آن حكومتي به تقليد از آن (لااقل با شعار بازگشت به دوران اوج) دستاويز سلطنت تازه‌تأسيس پهلوي شود. کورش‌نامه (سیروپدی) نوشته گزنفون از موثق‌ترين اسناد و منابع موجود درخصوص اين پادشاه هخامنشي است كه البته در آن به بازگویی بخش‌های دلپسند آن اکتفا شده است. كوروش اما همواره در حد الگو باقي ماند و كسي نتوانست كوروشي ديگر خلق كند و همين دست‌نيافتني‌شدن او و حكومتش، چه حسرت‌ها كه برنينگيخت و با تبديل‌شدن آن به يأس و نااميدي از دولتمردان، بازتوليد دوران شكوه ايران باستان دوره هخامنشي در دل مردم ايران به رؤيا تبديل شد. اين نمايش در فروردين و ارديبهشت 1397 در سالن اصلي تالار رودكي اجرا مي‌شود؛ نمايشي دوساعته كه در طول آن مي‌كوشد تا زندگي مؤسس سلسله هخامنشي را بازنمايي كند؛ بررسي شخصيتي مملو از اغراق‌هاي فراوان كه شايد در طول دوساعت نمايش نتوان به‌طور دقيقي به آن پرداخت. اينكه نام كوروش به‌عنوان يك «برند» جواب پس داده است و همچنان كاركرد و جذابيت خود را نزد ما ايرانيان دارد بحثي جداست، اما پرداختن به زندگي او؛ از لحظه تولد كه «آستياك» پدربزرگ او و پادشاه مادها خوابي مي‌بيند و سپس دستور مي‌دهد تا نوه دختري‌اش – ماندانا – را بكشند تا تشكيل حكومت هخامنشي و شكست مادها و بابلي‌ها و آشوري‌ها تا لشكركشي به خاور دور و حمله به ماساچوها و سپس مرگ كوروش، جداي از آنكه اطلاعات تاريخي نسبتا مفيدي ارائه مي‌دهد، اما به‌نوعي اضمحلال اين «برند» را در پايان به‌همراه دارد. سرعت نمايش از همان ابتداي شروع كار واضح است؛ جوري كه بيننده اصلا درون نمايش پرتاب نمي‌شود. تماشاچي سعي مي‌كند استمرار و ترتيب نمايش را تنها تعقيب كند، به‌طوري‌كه گويي نوعي پرده‌خواني را شاهد است. مانند بيننده‌اي ايستا كه در حال تماشاي قطاري است كه با سرعت از جلوي چشمش مي‌گذرد. نمايش از چندين قسمت تشكيل شده است كه هركدام بخشي از زندگي كوروش را به‌تنهايي روايت مي‌كنند. دو راوي هم پس و پيش قسمت‌ها اطلاعاتي را به‌صورت رگبار در اختيار بيننده قرار مي‌دهند، اما راوي زن نمي‌تواند از لحاظ بيان و اداي حركات، يك داستان جذاب و دلنشين را در دل بيننده جا كند. البته شايد ريتم سريع داستان نيز مزيد بر اين علت شده است، اما قطعا انتخاب راوي نياز فراوان به بازبيني دارد. همچنين در كنار دو راوي كه خود براي نمايش دوساعته شايد زياد باشد، بخشي از روايت داستان نيز توسط يك خواننده ادا مي‌شود. صداي خوب خواننده با اشعاري از حافظ و مولانا و فردوسي دلنشين است كه شايد لزومش خيلي به ‌چشم نيايد و حتي گاهي روح نمايش را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد؛ به‌طورمثال لحظه‌ ديدار «كوروش» با مادرش، ماندانا كه 19 سال از هم جدا بوده‌اند و كوروش نزد مهرداد چوپان پرورش يافته و حال با مادر واقعي خود كه شاهدخت مادهاست روبه‌رو مي‌شود، شايد با شعر «يوسف گمگشته باز آيد به كنعان غم‌ مخور» به‌نوعي بر آن بوده تا ضعف دو بازيگر را در بازي اين لحظه احساسي جبران كند. وجود برخی صحنه‌ها شايد بر همين اساس استوار است. گو آنكه به‌هيچ‌عنوان وجود اين صحنه‌ها براي اين نمايش لازم نبوده، بلكه به‌نوعي به آن آسيب زده است. نگاه دقيق تماشاچي انتظار عنايت بيشتري به كوروش را دارد، ولي دكور بسيار ضعيف، شكوه و جلال هخامنشيان را بسيار كم‌جلوه به نمايش گذاشته است. ضمنا بازي آرش آصفي در نقش كوروش نتوانست انتظاري را كه محمد حاتمي در نقش شمس در شاهكار پري صابري؛ يعني «شمس پرنده» در اذهان به‌جا گذاشته بود برآورده کند. هرچند اين ضعف در بيشتر بازيگران به چشم مي‌خورد كه ريتم تند نمايش به بازيگر مجالي براي درخشش در صحنه نمي‌داد. شايد اگر استاد پري صابري تنها به بريده‌اي از زندگي كوروش، اين اسطوره ايرانيان، مي‌پرداخت و در كنار آن سعي بر روشن‌کردن بخشي از واقعيت او مي‌کرد، وضع فرق مي‌كرد. در اين صورت بازيگر مجبور مي‌شد بازي كند و بيننده هم ترغيب مي‌شد تا براي پي‌بردن به شخصيت آن به ‌مطالعه در كتابخانه‌ها بپردازد و مجبور نباشد اين‌همه اطلاعات از زندگي كوروش را دريافت كند. گويا سرنوشت كوروش بر اين است كه همواره در ابهام بماند. سوژه كوروش بسيار جذاب است كه تنها مي‌توانست به دست پري صابري، اسطوره‌گري خود را رنگ‌وبويي تازه ببخشد. ]]> هنری Tue, 24 Apr 2018 04:14:26 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128467/