پایگاه خبری ستاره ها - پربيننده ترين عناوين تئاتر :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/theater Mon, 17 Jul 2017 19:08:11 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Mon, 17 Jul 2017 19:08:11 GMT تئاتر 60 «مده‌آ، فصل دوم» نمایشی جدید است/ به هر طریق جذب مخاطب نکردم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106194/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛ میلاد نیک آبادی طراح و کارگردان نمایش «مده‌آ، فصل دوم» که این روزها در تالار چهارسو روی صحنه است درباره تغییراتی که این نمایش نسبت به اجرای جشنواره تئاتر فجر داشته است،گفت: اساسا کار ۱۸۰ درجه نسبت به اجرایی که قبلا در جشنواره سی و دوم تئاتر فجر به صحنه رفت، تغییر کرده است. در اجرای جدید نویسنده عوض شده است و ماجرای جدیدی را روایت می کند. در نمایش قبلی دو شخصیت مده آ و جیسون وجود داشت اما در نمایش جدید علاوه بر این دو شخصیت کرئون، دختر کرئون و شخصیتی جدید به نام توما که طرح و توطئه تازه ای را مطرح می کند، حضور دارند. وی افزود: رویکرد ما در این اجرا چه در متن، چه شیوه اجرایی و چه نوع بازی ها و طراحی صحنه تغییر کرده است بنابراین مخاطبان شاهد یک نمایش جدید هستند و هیچ نقطه اشتراکی بین این نمایش و نمایش «مده آ» که در جشنواره تئاتر فجر به صحنه بردم وجود ندارد. این اجرا تجربه ای تازه و متفاوت برای من محسوب می شود. نمایش قبلی ۴۰ درصد از انتظارات من را برآورده کرد اما حدود یک سال و نیم روی متن این نمایش کار شده و مهدی شفیعی زرگر حدود ۱۶ بار متن را بازنویسی کرده و ماحصل این تلاش ها امروز روی صحنه رفته است. نیک آبادی درباره تغییر بازیگران و حضور بازیگران جوان در نمایش توضیح داد: قبل از عید که پیش تولید نمایش را شروع کردیم با گروهی از بازیگران با تجربه تر وارد صحبت شدیم که در نهایت به دلیل هماهنگ نشدن و اینکه من مدت زمان طولانی را به تمرین نمایش هایم اختصاص می دهم، همکاری با آن گروه میسر نشد به همین دلیل ترجیح دادم با گروه جوان تری که بتوانند وقت بیشتری بگذارند و انگیزه بالاتری داشته باشند و بتوانند روزی چندین ساعت تمرین کنند، کار کنم. بنابراین ۱۶ روز مانده به اجرا کلا گروه بازیگران نمایش عوض شد و ما با جدیت تمرین ها را شروع کردیم.  وی متذکر شد: بازیگران نمایش همچنان قبل از اجرا تمرین می کنند. اگر ما ۲۰ روز بیشتر وقت داشتیم و برخی اتفاقات ناگوار و ناهماهنگی ها پیش نمی آمد و می توانستیم با فراغ بال بهتری کار کنیم و من قطعا از نتیجه کار راضی تر بودم اما این حرف به آن معنی نیست که اجرا را دوست ندارم چون این اجرا، اجرای دلخواه من است و از همه گروهم به خاطر سعه صدر و تلاش و انرژی که برای این کار گذاشتند، تشکر می کنم. کارگردان «رابینسون کروزوئه» در پایان درباره استقبال از این اثر نمایشی گفت: متاسفانه آنطور که باید از استقبال تماشاگران راضی نیستم و امیدوارم در این مدت باقی مانده هنرمندان و مخاطبان بیشتری به دیدن نمایش بیایند. تلاش من این است که برای رسالت تئاتر و وجه هنری آن نمایشی به صحنه ببرم و جذب مخاطب به هر شکل برایم مهم نیست. عوامل این اثر نمایشی عبارتند از نویسنده: مهدی شفیعی زرگر، طراح و کارگردان: میلاد نیک آبادی، طراح گریم: ماریا حاجیها، مجری طرح: نورالدین حیدری ماهر، دستیار کارگردان و برنامه ریز: محمد گودرزیانی، طراح لباس: زهره رحمانی، منشی صحنه: غزال فرخندی، مدیر صحنه: آرمان مهدیانی طراح گرافیک، عکس و تیزر: محمد صادق زرجویان، تبلیغات مجازی: امیر قالیچی، مشاور رسانه: احمد حجارزاده. مهتاب پرنیان، ساغر تاجیک، مهدی حسینی نیا، حمید رضا محمدی، مهرنوش معصومی، بیتا معیریان، مجید نوروزی، پریسا هاشم پور بازیگران نمایش «مده‌آ فصل دوم» هستند. در خلاصه داستان نمایش آمده است: جیسون با توطئه‌ کرئون و پیشکارش توما، مده‌آ را ترک کرده و در صدد ازدواج با دختر کرئون است. مده‌آ از دادن بچه‌ها به جیسون امتناع می‌کند و در اندیشه‌ انتقام است. این اثر نمایشی تا ۳۰ تیرماه هر شب ساعت ۲۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است. ]]> هنری Sun, 16 Jul 2017 06:27:51 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106194/ با تفکیک بین زن و مرد مسأله دارم/ «نوای اسرار آمیز» دو مرد عاشق http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106296/ ساقی عطایی کارگردان نمایش «نوای اسرارآمیز» که این روزها در تماشاخانه پایتخت روی صحنه است درباره استقبالی که تاکنون از اجرای این اثر نمایشی شده است گفت: متاسفانه این روزها سیستم تئاتر ما خیلی غلط شده است و زمانی که بازیگر چهره در نمایش تان نداشته باشید نباید هم انتظار فروش زیادی از کار داشت. اما تا امروز تعداد زیادی از هنرمندان تئاتری، تماشاگران حرفه ای تئاتر، اهالی رسانه و منتقدان به دیدن نمایش آمده اند و خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم گرفته ایم. وی ادامه داد: مساله این است زمانی که نمایشی چهره نداشته باشد مردم عادی به دیدن نمایش نمی آیند و این درد تئاتر است که یک سری از کارها فدا می شوند. تلاش کردم از آوردن بازیگران چهره فرار کنم چون با وجود ارتباط هایی که در این چند سال اخیر داشتم، می توانستم از چنین بازیگرانی استفاده کنم اما ترجیح دادم کارم به هر قیمتی دیده نشود و مخاطبان برای دیدن خود نمایش به تماشای آن بنشینند. عطایی درباره دلایل انتخاب نمایشنامه‌ای از اریک امانوئل اشمیت برای اجرا بیان کرد: معتقدم «نوای اسرارآمیز» در مقایسه با دیگر نمایشنامه های اشمیت مثل «خرده جنایت های زن و شوهری» و «مهمانسرای دو دنیا» نمایشنامه بهتری است و درام آن چفت و بست محکم تری دارد. احساس من این است که متن های دیگر اشمیت کمی از فضای ما دور است اما این نمایشنامه موضوعی جهانشمول دارد و نگاه انسانی که اشمیت به ماجرای عشق از دید دو مرد دارد یکی از جذابیت هایی بود که تصمیم گرفتم این نمایش را به صحنه ببرم چون یکی از دغدغه های جامعه امروز ما همین مساله روابط عاطفی است. وی تصریح کرد: اصولا من همیشه با تفکیک بندی هایی که درباره زن و مرد صورت می گیرد مساله دارم چون معتقدم انسان ها در وهله اول انسان هستند و بعد زن یا مرد. تفاوت های روانشناختی و فیزیکالی آنها را از هم جدا می کند و دسته بندی هایی را که در برخی روانشناسی های زرد وجود دارد، قبول ندارم. به نظرم اشمیت نگاه تخصصی تر و پخته تری به این مساله دارد و بدون هرگونه قضاوت ویژگی های روانشناختی یک مرد را بیان می کند. در جامعه ما جنس مخالف همیشه تابو است و شناخت مردان نیز کار راحتی نیست و یکی دیگر از دلایلی که این نمایش را به صحنه بردم این بود که همجنس های خودم این نمایش را ببینند و شناخت درست تری نسبت به جنس مخالف پیدا کنند. این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا به عنوان یک کارگردان زن، نگاهی زنانه به متن داشته است، بیان کرد: مسلما اگر قرار بود نگاهی زنانه به متن داشته باشم هیچگاه نمی توانستم نمایشنامه را به درستی اجرا کنم. حتی برخی تماشاگران وقتی متوجه می شوند کارگردان نمایش یک خانم است علامت سوال در ذهن شان شکل می گیرد که چطور یک زن به دور از هرگونه قضاوت همانند نگاه انسانی درستی که اشمیت معرفی می کند، ویژگی های اثر را به نمایش می گذارد. من به عنوان کارگردان با نگاه روانشناختی با دو کاراکتر نمایش فارغ از مرد یا زن بودن شان روبرو شدم. با توجه به این رویکرد بود که توانستم نگاهی بدون قضاوت به کار داشته باشم. عطایی درباره ویژگی های نمایش بیان کرد: واقعیت این است که اجرای نمایش هایی که تنها دو پرسوناژ دارند و در فضایی ثابت روایت می شوند و اتفاقی از بیرون به کار وارد نمی شود، خیلی سخت است. جذابیت چنین نمایش هایی برای افرادی که اهل فلسفه و منطق و هنر هستند بسیار بیشتر از تماشاگران معمولی است. البته الان با تماشاگرانی روبرو می شوم که بار اول شان است تئاتر می بینند اما به دلیل دیالوگ محور بودن و جذابیت های داستانی جذب کار شده اند. وی درباره فضاسازی و شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: برای اجرا تغییرات زیادی روی متن انجام دادم. خیلی جاها دیالوگ هایی را که به واسطه ترجمه زمخت قابل فهم نبود تلطیف کردم. در برخی صحنه ها دیالوگ اضافه و یا حتی برخی جاهای نمایش به هم متصل شده است. من ابتدا با توجه به نگاهی که به متن داشتم و علاقه مند بودم تم عشق که بن مایه اصلی اثر هم است در کار پررنگ تر دیده شود، تلاش کردم فضا را به این سمت ببرم. جنس بازی ها هم به ناتورالیسم نزدیک است و همین امر باعث همذات پنداری بیشتر مخاطب با اثر می شود. وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: علاقه مند بودم در طراحی صحنه نیز همین ویژگی را رعایت کنم اما چون در این سالن هر شب ۴ نمایش به صحنه می رود و دکور مد نظر من هم هزینه سنگینی داشت، تصمیم گرفتم از دکوری مینیمالیستی بهره ببرم. البته موقعیتی که بین این دو نفر شکل گرفته خیلی مهمتر از فضایی است که در آن قرار دارند. اما در مورد میزانسن به شدت به سمت میزانسن استیلیزه و مینیمال رفتم و جزئیات و ریزترین حرکات کاراکترها را مد نظر قرار دادم. هومن کیایی و وحید آقاپور بازیگران نمایش «نوای اسرارآمیز» هستند که با طراحی و کارگردانی ساقی عطایی تا ۳۱ تیرماه هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه پایتخت روی صحنه می رود. ]]> هنری Mon, 17 Jul 2017 05:15:03 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106296/ تمرین حامد بهداد روی صحنه نمایش!/ عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106379/ ]]> هنری Mon, 17 Jul 2017 14:23:29 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106379/