پایگاه خبری ستاره ها - پربيننده ترين عناوين تئاتر :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/theater Mon, 25 Sep 2017 16:40:17 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Mon, 25 Sep 2017 16:40:17 GMT تئاتر 60 بهاره رهنما در اجرای نمایش “چشمهايي كه مال توست”/ عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/112034/ راضـيم … به هرچی اتفاق افتاد! که اگه خوب بود زندگیمو قشنگ کرد! و اگه بد بود من و ساخت ! مــديونم … به همه ی آدم های زندگیم! که خوباشون بهترین حسا رو بهم دادن! و بداش بهترین درسا رو ! مــمنونم … از زندگیم! که بهم یاد داد همه شبیه حرفاشون نیستن! و همیشه اونطوری که میخوایم پیش نمیره ! پي نوشت:فردا اخرين شب اجراي عاشقانه “چشمهايي كه مال توست” عكس :حانيه زاهد گريم :نازگل صدرايي ]]> هنری Sun, 24 Sep 2017 14:42:10 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/112034/ بهاره رهنما و همسرش امیر خسرو عباسی همبازی شدند! /عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/112119/   گروه نمایش “خورشید های همیشه “به تهیه كنندكی “سید امیر خسرو عباسی “ضمن تسلیت ایام عزای سالار شهیدان از شما برای دیدن این نمایش بعد از روزهای عاشورا و تاسوعا در سالن شهرزاد دعوت مینماید،ساعت نه و نیم شب ،خرید به زودی از تیوال اغاز می شود.با حضور درخشان بانو اكرم محمدی در نقش ام البنین. پی نوشت: برشی از روزهای حضرت زینب و حضرت ام البنین و حضرت رباب بعد از واقعه كربلا! پی نوشت: هرگونه قضاوت و هتك حرمت در مورد اشخاص این نمایش و زیر این پست و پست های مربوط به این نمایش به صاحب این نمایش ،آقا ابا عبدالله حسین سالار شهیدان مربوط است و بس . ]]> هنری Mon, 25 Sep 2017 10:37:47 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/112119/ انتقاد بهاره رهنما از برخی نگاه‌ها / «زنان کربلا ادامه‌ی یک دلمشغولی‌ است» http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/111991/ به گزارش ستاره ها ؛ این بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اجرای نمایش «خورشیدهای همیشه» که با محوریت سه تن از زنان کربلا به صحنه می‌رود، توضیح داد: چهار سال پیش که نمایش «غبار» را درباره زن‌هایی که در جنگ تحمیلی و به ویژه روزهای آخر سقوط خرمشهر حضور و رشادت‌هایی داشتند، اجرا کردم، همان زمان حس می‌کردم این نمایش به لحاظ زمانی پایانی ندارد چون این زن‌ها چقدر حضور عجیبی داشتند و وقتی که تحقیق می‌کردم متوجه شدم که اتکای زیادی به حضرت زینب (س) داشتند.  او یادآور شد: بعد از آن اجرا یک مقتل‌خوانی هم داشتم و در آنجا هم با گوشه‌ای از حضور زنان در کربلا آشنا شدم، یعنی از زمان اجرای نمایش «غبار» این دغدغه را داشتم که در نمایشی به این اسوه‌ها و تکیه‌گاه‌های زنان جنگ بپردازم. بهاره رهنما افزود: در این چند سال همیشه به دنبال اجرای چنین نمایشی بودم اما هیچ‌گاه جرأت نکردم سراغ آن بروم چون هم کار تحقیقی مفصلی می‌طلبید و هم اینکه برای برخی به نظر می‌آید ما آدم‌های مذهبی نیستیم و وقتی بخواهیم سراغ چنین کارهایی برویم، نگاه‌های قضاوت‌گرایانه‌ای به وجود می‌آید ولی واقعیت این است که عشق امام حسین (ع) آنقدر فراگیر است که به نظرم این نگاه‌ها دیگر مهم نیست. او در عین حال گفت:البته متاسفانه خیلی‌ها اجرای این نمایش را به ازدواج من مربوط می‌دانند چون همسر من تهیه‌کننده این نمایش است، اما او هم مثل من به امام حسین (ع) عشق دارد و دوست داشت در کاری با من همکاری داشته باشد که ترجیح داد این نمایش باشد. به همین دلیل اگر قرار باشد کارم با منطق درست قضاوت شود می‌بینیم که زنان کربلا ادامه یک دل‌مشغولی برای من است که از چهار سال پیش شروع شده بود. رهنما با اشاره به کارگاه ترانه‌ ـ درام که با حسین غیاثی برگزار کرده بود و در آن پیوند ترانه و درام تدریس می‌شد و نیز اینکه متن این نمایش را با همکاری دو تن از شاگردانش نوشته و آن را بازنویسی نهایی کرده است، ادامه داد: جرأت اجرای این نمایش را همسرم به من داد و از طرف سالن شهرزاد و آقای قاسم جعفری (مدیر تماشاخانه) هم تمایل به اجرای این کار دیده شد، اما کلا شرایط طوری پیش می‌رود که به نظرم این نمایش خودش صاحبی دارد که همه چیز را پیش می‌برد. وی با اشاره به برخی اظهارنظرها تأکید کرد: برای من همیشه دین از سیاست جدا بوده و تصورم نبوده که وقتی کسی کاری مذهبی می‌کند به دنبال استفاده از موقعیت خاصی است برای همین نمی‌شود چنین نمایشی را سیاسی تلقی کرد. رهنما درباره انتخاب بازیگران این نمایش هم با اشاره به اینکه «خورشیدهای همیشه» سه برش از مونولوگ و درواقع یک سه‌گانه از حضرت زینب (س) است که یک بازیگر مطرح فقط به جای حضرت زینب (س) صحبت می‌کند، گفت:‌ قرار است اکرم محمدی که سال‌هاست دوست داشتم با او همکاری کنم و او را بازیگری منضبط می‌دانم نقش حضرت ام‌البنین را که مادر حضرت علی‌اکبر (ع) است را ایفا کند. البته خیلی تلاش کردم بازیگر دیگری پیدا کنم تا خودم مجبور به اجرا نباشم اما انگار قسمت این بوده که نقش حضرت رباب (مادر حضرت علی‌اصغر (ع)) را خودم اجرا کنم و در این نمایش می‌بینیم رباب زن شاعری بوده که پس از شهادت امام حسین (ع) تا زمان مرگش هیچ‌گاه به سایه نمی‌رود چون روایت شاعرانه‌ای هست که امام حسین (ع) را آفتاب می‌دانست. به گفته وی اجرای این نمایش از 13 مهرماه تا 20 آبان در سالن شهرزاد ساعت 21:30 برنامه‌ریزی شده که دو ساعت پس از نمایش «اپراتور نسل چهارم» به کارگردانی باقر سروش با بازی بهاره رهنما در تئاتر مستقل، اجرا می‌شود. ]]> هنری Sun, 24 Sep 2017 10:43:10 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/111991/ «ماه هفتم» ماجرای زنی است که در جنگ شیمیایی شده است/ اثری گزنده http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/111934/ به گزارش ستاره ها به نقل از امیر زاوش نویسنده و کارگردان کارگردان «ماه هفتم» درباره استقبالی که تا امروز از این اثر نمایشی شده است گفت: این نمایش از ۲۱ شهریورماه اجرای عمومی خود را در خانه نمایش اداره تئاتر آغاز کرده و با توجه به اینکه این نمایش در اداره تئاتر که مخاطب کمتری از ایرانشهر و تئاتر شهر دارد به صحنه می رود و معمولا مخاطبان ذهنیتی از پیش مشخص شده نسبت به آثار دفاع مقدس دارند، اما تا امروز کار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. وی درباره داستان و مضمون نمایش بیان کرد: این نمایش اثری ضدجنگ است که تاثیر و عواقب اتفاقات جنگ را در زمان حال به تصویر می کشد و با ذهنیتی که مخاطبان معمولا از چنین آثاری دارند، متفاوت است. این اثر نمایشی داستان زندگی زنی است که در زمان جنگ تحمیلی امدادگر بوده و باوجود بارداری اش شیمیایی شده است. سال ها بعد دخترش بزرگ شده اما به دلیل عوارض ناشی از شیمیایی شدن مادرش توانایی مادر شدن ندارد و مدام فرزندانش سقط می شوند. همین مساله باعث شده که او وضعیت نامناسب روانی پیدا کند چون او در شکل گیری وضعیت فعلی اش نقشی نداشته و افراد دیگری باعث بروز این مشکلات برای وی شده اند. زاوش یادآور شد: در نمایش «ماه هفتم» چالش بین مادری که به دنبال آرمان هایش رفته و فرزندی که به این دلیل ناقص شده است، وجود دارد. پزشک معالج دختر پیشنهاد رحم اجاره ای را مطرح می کند اما به دلیل اینکه احتمال دارد نطفه نیز ناقل بیماری باشد کسی این کار را نمی پذیرد تا اینکه در نهایت مادر دختر این ریسک را به خاطر دخترش می پذیرد و جنین دخترش را در رحمش پرورش می دهد. وی متذکر شد: در این نمایش ۲ چالش مادری که نطفه دخترش را در رحمش پرورش می دهد و دیگر مشکلاتی که زنان شیمیایی با آن روبرو می شوند، مطرح می شود. این نمایش موضوع گزنده ای را مطرح می کند و شیوه اجرایی نمایش نیز به شکل رئالیسم شاعرانه است. این کارگردان تئاتر در پایان درباره طراحی صحنه نمایش توضیح داد: طراحی صحنه نمایش به شکل یک جنین است و فضایی استعاری و غیررئالیستی را به تصویر می کشد. برای اینکه تلخی مدنظر به درستی به نمایش درآید بازی ها مبنای رئالیستی دارد اما در مواقعی نیز دیوار چهارم شکسته شده و نمایش از شکل رئالیستی خارج می شود. نمایش «ماه هفتم» به کارگردانی امیر زواش از ۲۱ شهریور تا ۵ مهر هر روز از ساعت ۲۰ به مدت ۵۰ دقیقه در خانه‌ نمایش اداره تئاتر روی صحنه می‌رود. فاطمه سرلک، مهسا نظری و امیر زاوش در ایین نمایش به ایفای نقش می پردازند. این نمایش برنده جایزه در بخش های نویسندگی، کارگردانی و بازیگری از جشنواره تئاتر دفاع مقدس ساوه شده است. ]]> هنری Sun, 24 Sep 2017 05:45:12 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/111934/ «تی تووک» وارد تالار وحدت می‌شود/ همراهی چهره‌های تئاتر و موسیقی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/112106/ به گزارش ستاره ها به نقل از ابراهیم پشت کوهی سرپرست گروه تئاتر «تی تووک» درباره جدیدترین فعالیت این گروه تئاتری گفت: در حال نگارش نمایشنامه ای با عنوان «ویلی کو ویلی کو بدو» هستم که متنی اورجینال است و با نگاهی به «هزار و یک شب» و «شهرزاد» شکل گرفته است. در این نمایشنامه از هفت تمدن بزرگ دنیا از جمله ایران یاد می شود. وی درباره موضوع نمایشنامه «ویلی کو ویلی کو بدو» توضیح داد: این نمایشنامه به موضوع صلح جهانی می پردازد و پیروزی عشق برابر جنگ و خشونت را مدنظر قرار می دهد. این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر که پیش از این در مجموعه تئاتر شهر، تالار حافظ و تماشاخانه ایرانشهر آثار خود را به صحنه برده بود، درباره زمان و مکان اجرای جدیدترین اثر خود گفت: قرار است این نمایش را بهمن و اسفند سال جاری در تالار وحدت روی صحنه ببریم. پشت کوهی با اشاره به تعداد بالای بازیگران نمایش «ویلی کو ویلی کو بدو»، درباره دلایل انتخاب تالار وحدت برای اجرای این اثر یادآور شد: این نمایش دارای گستره بزرگی است و تنها سالنی که در ایران برای اجرای این اثر مناسب بود، تالار وحدت است از این رو برای اجرا در تالار وحدت اقدام کردیم. سرپرست گروه تئاتر «تی تووک» درباره بازیگران و عوامل نمایش «ویلی کو ویلی کو بدو» اظهار کرد: در این نمایش شاهد حضور بازیگران چهره نیز خواهیم بود ضمن اینکه در کنار خواننده گروه، یک خواننده معروف هم خواهیم داشت. ابراهیم پشت کوهی پیش از این نمایش هایی چون «تنها سگ اولی می داند چرا پارس می کند، مکبث»، «کمدی الهی، جلد دوزخ»، «آخرین انار دنیا» و «مثل آب برای شکلات» را روی صحنه برده است. ]]> هنری Mon, 25 Sep 2017 09:30:43 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/112106/ فرصت مرد جوان برای صحبت از دلایل خودکشی‌اش/ حبیب‌الله دانش از تفاوت کار با حرفه‌ای‌ها و هنرجویان گفت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/111937/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» که قرار بود تنها تا 31 شهریور روی صحنه برود، تا پنجم مهر به اجرای خود در مکتب تهران ادامه خواهد داد. در خلاصه داستان این مونولوگ با بازی محمدرضا ترابی آمده است؛ بازیگر نقش اتللو خودش را روی صحنه کشته است و اکنون فرصتی یافته تا علت را برای مخاطبینش توضیح دهد. بنابراین قصه زندگی‌اش را که موازی همان نقشی است که در آن بازی می‌کند، بیان خواهد کرد. «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» را محسن رهنما با نگاهی آزاد به «اتللو»ی شکسپیر نوشته است. در این تراژدی، اتللو به همسر خود دِزدِمونا شک می‌کند و بی آنکه مسئله را با خودش در میان بگذارد، بی‌رحمانه او را می‌کشد اما بعد از قتل به بی‌گناهی همسرش پی می‌برد که بسیار دیر است و درنتیجه، دست به خودکشی می‌زند. کارگردانی مونولوگ «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» که دیدنش به کودکان زیر 12 سال توصیه نمی‌شود، بر عهده حبیب‌الله دانش است. دانش در مورد سابقه اجرای این اثر در خارج از تهران توضیح داد: «این نمایش در دو نوبت در سال  93 و 95 در تالار هنر اصفهان اجرا و در هر دو نوبت با استقبال مردم و هنرمندان روبه‌رو شد. به نظرم نمایشی که در خارج از تهران با استقبال عمومی روبه‌رو بوده می‌تواند زنده بماند و مجددا اجرا شود تا مخاطبینی در شهرهای دیگر هم آن را ببینند. همین‌طور اگر اثری در تهران تولید شده و موفق بوده، بهتر است در باقی شهرها هم اجرا شود.»   او در مورد این که آیا به اهدافی که از ابتدای اجرای این اثر در مکتب تهران در ذهن داشته، رسیده است یا نه گفت: «منظورتان از اهداف اجرا را می‌توانم به دو بخش تقسیم کنم. اول جذب تماشاگر و دوم دیده شدن روند تمرین و اجرا توسط اساتید و هنرمندان. ما به هدف‌ اول‌مان رسیده‌ایم، چون با این که در تهران هر شب حدود 104 نمایش اجرا می‌شود با استقبال خوبی مواجه شدیم و به همین دلیل اجرا تا پنجم مهر تمدید شد. در بخش دوم هم باید بگویم که برای من آموختن هنوز به پایان نرسیده، بنابراین طبیعی است که نقد و نظر دیگر هنرمندان و اساتیدم را پس از آن که به تماشای نمایش نشستند جویا ‌شوم تا بتوانم در ادامه اجرا یا در کارهای بعدی به کارشان بگیرم.»  او که فروردین و اردیبهشت سال جاری «آدم آدم است» را در تالار مولوی روی صحنه برده بود، در مورد ضرورت اجرای متنی اقتباسی از «اتللو» تصریح کرد: «درباره ضرورت انتخاب متن باید بگویم مفاهیمی چون خیانت، حسادت، قتل و ... تاریخ مصرف ندارند. در واقع پرداختن به این موضوعات در آثار نمایشی امری است عادی و اتفاقا به‌روز. به دلیل این که انسان هر روز با این مفاهیم سروکار دارد و این مفاهیم هیچگاه عوض نمی‌شوند اما شیوه پرداخت به آن‌ها در آثار مختلف تغییر می‌کند.»   او که «آدم آدم است» را با استفاده از همکاری هنرجویانش اجرا کرد و سابقه طولانی تدریس در همین زمینه را هم دارد در مورد تفاوت کار با بازیگران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای گفت: «من همیشه از هنرجویانم برای کار استفاده نمی‌کنم. در این نمایش نیز با بازیگری طرف بودم که اتفاقا حرفه‌ای است. محمدرضا ترابی، دانش آموخته بازیگری از دانشگاه تربیت‌مدرس است و سابقه کاری خوبی دارد، از جمله بازی در «وقتی همه خوابیم» استاد بیضایی بزرگوار، «چمران» ابراهیم حاتمی‌کیا، «بیگانه» دکتر مسعود دلخواه و چندین سریال و تئاتر دیگر. کار کردن با حرفه‌ای‌ها از جهاتی راحتی و آسایش به همراه دارد و از جهتی سخت‌تر است.» دانش ادامه داد: «کار کردن با هنرجو مسائل خودش را دارد. چون هم باید آموزش بدهی، هم نیروی خلاقه هنرجو و خودت را زنده نگه داری و هم اخلاق و تعهد کاری به گروه، زیستن در گروه، تعامل و همکاری و علمِ کار و ... را به آن‌ها یاد بدهی که خیلی انرژی می‌گیرد و البته در نهایت نتیجه کار را  هم باید در همان سطح توقع داشت، چون هدف بیشتر آموزش و معرفی آن‌هاست.» او افزود: «اما کار کردن با کسی که چندین سال در این عرصه کار کرده و علم و تجربه و اخلاق و... را در این حوزه آموخته، ساده‌تر است ولی سختی ماجرا، جایی است که باید بتوانی اندوخته‌ها و خلاقیت‌های او را به ایده‌های خودت نزدیک کنی. چون این دست بازیگران، به دلیل تجربه‌های بسیارشان در کار، قاعدتا صاحب عادات و کلیشه‌هایی در بازی می‌شوند و شکستن برخی از عادت‌ها و مواجه کردن بازیگر با آن‌ها، کاری سخت و خطرناک در روند تولید خواهد بود اما نتیجه‌اش دلپذیر است. خطرناک از این جهت که ممکن است هر آن اعتماد دو طرف از هم سلب شود و تعامل و همکاری اتفاق نیفتد و از جهتی کار کردن با بازیگری که علم و اخلاق و تجربه دارد باعث می‌شود تا آستانه‌ خلاقیت شما هم گشوده بماند و در این مورد باید بگویم خوشبختانه محمدرضا ترابی هم از این خصلت برخوردار است و روحیه‌ای جست‌وجوگرانه و متعهد دارد.»        او در پایان در مورد برنامه کاری‌اش برای آینده توضیح داد: «مساله آموزش هنرجو برای من هنوز ادامه دارد و چند وقتی است که با چند نفر از هنرجویانم به بهانه آموزش، نمایشی از دیوید ممت را تمرین می‌کنیم و البته در حال حاضر هم روی چند متن متمرکز شده‌ام و مراحل پیش‌تولید را طی می‌کند و امیدوارم مجالی باشد که اجرا برویم.» ]]> عمومی Sun, 24 Sep 2017 06:01:26 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/111937/