پایگاه خبری ستاره ها - پربيننده ترين عناوين سینما :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/cinema Sat, 25 Feb 2017 13:35:24 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Sat, 25 Feb 2017 13:35:24 GMT سینما 60 تیپ متفاوت بازیگر زن http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97534/ ]]> هنری Fri, 24 Feb 2017 07:27:43 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97534/ 4 بازیگر زن در یک قاب /عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97536/ ]]> هنری Fri, 24 Feb 2017 13:44:55 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97536/ سریال «تاج» را ببینیم یا نبینیم؟ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97556/ به گزارش ستاره ها به نقل از هفته نامه صدا؛ چهار سال پیش وقتی شصتمین مراسم تاج گذاری ملکه الیزابت دوم برگزار شد رسانه ها پرونده زندگی عالی ترین و در عین حال تشریفاتی ترین مقام بریتانیا را باز کردند. روزنامه های انگلیسی به هزینه های بالای مراسم تاج گذاری اشاره کردند و گفتند یک میلیارد پوند از جیب مالیات دهندگان برای این مراسم هزینه شده است؛ هزینه ای که می توانست در راه بهبود وضع کسب و کار و بیمه های اجتماعی خرج شود. ولی ظاهرا برپایی یک مراسم باشکوه برای خاندانی که تنها سمبل یک کشورند بیشتر از مسائل دیگر می ارزید. روزنامه ها و سایت ها به خاندان سلطنتی حمله و جزییات فراوانی از چگونگی زندگی آن ها منتشر کردند. گفتند ملکه غذاهایی می خورد که هیچ وقت دمای بدنش را بالا نمی برد، هیچ وقت لباس پلی استر نمی پوشد و همه لباس هایش از نخ و پشم خالص است، همیشه چای ارل گری از شرکت توینینگز با خودش حمل می کند و فقط از آن می نوشد و عاشق اسب است و هزاران کلاه در کاخ باکینگهام دارد. آن ها به ثروت او هم اشاره کردند: دارایی او ار حدود 340 میلیون یورو ارزیابی کردند که این میزان پول، او را به یکی از ثروتمندترین زنان جهان بدل می کند. به این سرمایه، مجموعه تمبری را اضافه کنید که 120 میلیون پوند می ارزد. در حالی که مجلات و سایت هایی مثل تایمز و هافینگتون پست مدام اسراری از زندگی اشرافی و ریخت و پاش ها منتشر می کردند بعضی هم تلاش می کردند اهمیت این خاندان را گوشزد کنند. ولی مردم انگلستان رغبتی به این مقام اشرافی نداشتند و موضعی منفی نسبت به آن گرفته بودند. سریال «تاج»، درست در همین شرایط ساخته شد.     فیلم ملکه پیتر مورگان در سال 2006 فیلمنامه ای به نام «ملکه» نوشت که به ماجرای کنار آمدن خاندان سلطنتی با مرگ پرنسس دایانا می پرداخت. فیلم را استیون فریرز، کارگردان مشهور انگلیسی ساخت و هلن میرن در نقش ملکه الیزابت درخشید و علاوه بر جایزه گلدن گلوب، اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را هم گرفت. فیلم در زمان اکران سر و صدای زیادی به پا کرد و پرداختن به جزییات خانواده سلطنتی انگلیس بحث ها و جدل های مختلفی به راه انداخت. مسئله این بود که تا آن زمان کسی به زندگی این گروه نپرداخته بود و خونسردی، مخفی کاری و محافظه کاری آن ها را زیر ذره بین نبرده بود. مگر پرنسس دایانا آمیخته به راست و دروغ هایی بود که در همه آن ها پای خانواده سلطنتی انگلستان هم وسط بود و خیلی ها مرگ او را برنامه این خاندان برای لاپوشانی فساد دربار می دانستند. دایانا بیش از ملکه و جانشینش، چارلز، مشهور و محبوب بود و این، خطری بود برای خانواده ای که می خواست خودش را محبوب قلب ها نشان دهد. با این حال فیلم «ملکه» نقطه آغازی برای بررسی وضع این خاندان بود. مورگان که در این پروژه موفق عمل کرده بود به این فکر افتاد که داستانش را مفصل تر کند. او در ده سال گذشته دو فیلم تاریخی مشهور هم کار کرد: «آخرین پادشاه اسکاتلند» و «فراست نیکسون». تخصص او مباحث تاریخی بود و در تئاتر هم درباره هنری هشتم نمایشنامه ای نوشته بود. بنابراین او شروع به تحقیق کرد تا فیلمنامه پرجزییات تری درباره این خانواده ها بنویسد. رفته رفته شخصیت الیزابت دوم برای او جذاب شد و کم کم او سوژه اصلی فیلم شد. موضوع به قدرت رسیدن او و زد و بندهای چرچیل و باقی سیاست مداران کهنه کار انگلیس برای حضور یک زن در راس قدرت این کشور موضوعی بود که مورگان را جذب کرد. او شروع به نگارش فیلمنامه «تاج» کرد و درست در روزهایی که جنجال های فراوانی سر هزینه های سلطنتی این خاندان مطرح بود یکی از گران ترین سریال های تلویزیونی جهان هم تولید شد.   سریال چطور ساخته شد مهم ترین سوال این است که چرا موضوع به قدرت رسیدن الیزابت برای شبکه ای مثل نت فیلیکس جذاب بود. نت فیلیکس ساخت سریال را به دو شرکت لفت بانک پیکچرز و سونی پیشنهاد داد. ولی برآورد آن ها حیرت انگیز بود: آن ها برای ساخت فصل اول سریال به بودجه ای در حدود 100 میلیون دلار نیاز داشتند. رقمی که یک رکورد در عالم سریال سازی بود. نت فیلیکس شروع به مشورت کرد تا بداند یک داستان تاریخی درباره شخصیتی که اصولا تزیینی است می تواند مخاطبان را جلب کند یا نه. موفقیت سریال «دانتن ابی» و تعداد مخاطبان آن، کمپانی نت فیلیکس را قانع کرد که سرمایه گذاری روی داستان های تاریخی می تواند سودآور باشد. این سریال در فصل های متعددش مخاطبان میلیونی داشت و یکی از پرطرفدارترین آثار دهه اول قرن بیت و یکم بود. نت فیلیکس ریسک را پذیرفت و ایده مورگان را برای تولید تایید کرد. برای کارگردانی سریال افراد مشهور انتخاب شدند. مهم ترینشان استیون دالدری است؛ کارگردان فیلم هایی مثل «بیلی الیوت»، «ساعت ها»، «کتاب خوان» و «فوق العاده بلند و خیلی دور». دالدری که اشتیاق زیادی به کارگردانی این سریال داشت معتقد بود داستان ـ«تاج» درباره آرزوهایی است که پشت درهای بسته کاخ باکینگهام و خانه شماره 10 وست مینستر شکل می گیرد. اما جز دالدری، کولین جارولد (کارگردان نسخه بازسازی شده همه مردان شاه) و فیلیپ مارتین هم اپیزودهایی از سریال را کارگردانی می کردند. ولی مهم تر از کارگردان ها، انتخاب بازیگران بود: بازیگر نقش جوانی الیزابت یک چالش مهم بود چون الیزابت زیبا و کاریزماتیک نبود و این دو ویژگی به ضرر سریال بود. چطور می شود سریالی درباره یک شخصیت ساخت که نه زیباست، نه فرصت انجام عمل خارق العاده ای را دارد نه کاریزماتیک و جذاب است و نه چهره فعال اجتماعی است. موضوع این بود که خود سوژه، به دلیل مرموز بودن، جذاب بود ولی عوامل ناچار بودند که در عین ارجاع به واقعیت، معیارهایی را هم در نظر بگیرند.       آن ها می باید بازیگری را انتخاب می کردند که تماشاگر را جذب کند. انتخاب مورگان نامتعارف بود او کلر فوی را انتخاب کرد؛ ستاره جوان سریال «دترویت کوچک» و فیلم های «آکادمی خون آشامان» و «خانمی در ون». بازیگری که کسی فکر نمی کرد بتواند یک استعداد خارق العاده باشد اما مورگان شم قوی داشت  او را انتخاب کرد. فوی با این که زیبا نبود، چهره ای معقول داشت و بیش از حد عادی بود. او کس بود که می توانست شخصیت الیزابت دوم را در تماشاگر تداعی کند. برای انتخاب بازیگر نقش پرنس فیلیپ دشواری چندانی وجود نداشت. گروه خیلی زود به این نتیجه رسید که بهترین گزینه مت اسمیت ستاره سریال «دکتر هو» است. باقی هم از بین ستارگان مشهور سینما و تلویزیون انگلستان انتخاب شدند. فیلمبرداری سریال در آفریقای جنوبی و انگلستان انجام شد و گروه بعد از آماده سازی آن منتظر واکنش تماشاگران ماند. پخش آن چطور بود قسمت اول و دوم سریال در نوامبر 2016 برای مخاطبان انگلیسی و کمی بعد همه سریال در دسترس مخاطبان نت فیلیکس قرار گرفت. سریال در میان ناباوری همگان شگفت انگیز ظاهر شد و مخاطبان وسیعی پیدا کرد. مهم تر این که در فصل جوایز شگفتی آفرید. «تاج» جایزه بهترین سریال درام و بهترین بازیگر نقش اول زن را از گلدن گلوب دریافت کرد و نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در بخش سریال هم شد؛ موفقیتی که نشان داد سرمایه گذاری نت فیلیکس بی دلیل نبوده است. «تاج» هفت جایزه معتبر از جشنواره ها و مراسم مختلف تلویزیونی دریافت کرد و اتفاق در هفت رشته هم نامزد جایزه شد. نقدها بسیار مثبت بود و ستایش های فراوانی را نصیب سازندگان کرد. بیش از هر چیز پرداخت به جزییات، تبدیل کردن قصه آدم ها به یک داستان جذاب و طراحی شخصیت های متفاوت از هم که اهداف مختلفی را در به قدرت رسیدن الیزابت دنبال می کردند مورد توجه قرار گرفت. ولی مهم ترین موضوع بدل شدن یک زن ساده به شخصیتی سیاسی بود که برای منتقدان جالب بود. نت فیلیکس تنها به این فکر کرده بود که یک فصل سریال را تولید کند بنابراین قصه جوری نوشته شده بود که نیازی به ادامه نداشته باشد. ولی موفقیت فوق العاده ای آن تولیدکننده ها را راضی کرد تا به فکر تولید فصل دوم آن بیفتند. در حال حاضر، فصل تازه آن فیلمبرداری می شود و نوامبر سال 2017 زمان پخش آن خواهدبود.     چرا خیلی ها نگران سریال بودند مورگان در کنفرانس مطبوعاتی سریال جزییاتی از ساخت سریال را بازگو کرده است. او گفته که خانواده سلطنتی از وقتی که شنیدند قرار است درباره شان یک سریال ساخته شود به شدت نگران و هیجان زده بودند. آن ها تسلط و کنترلی روی متن داستان و جزییات نداشتند و مورگان هم سعی می کرد تا درام خودش را بنویسد و اسیر محافظه کاری این خانواده نشود. برای همین علیرغم پیگیری ها و اصرار این خاندان، شرکت های تهیه کننده حاضر نشدند متن را در اختیار خانواده سلطنتی قرار بدهند و تنها با ذکر این نکته که این سریال، موضعی منفی نسبت به شما ندارد کار را تمام کردند. اما چرا این خانواده نسبت به موضوع حساس بودند؟ آن ها کم و بیش فهمیده بودند که مورگان در تحقیقاتش به مشکلات زناشویی فیلیپ و الیزابت پی برده و با کمی خیال پردازی و داستان سرایی درباره آن، می تواند به بخش عمده ای از واقعیت زندگی این دو شخصیت دست پیدا کند. مورگان درباره رابطه ملکه و همسرش گفته است که آن ها گزینه ای مثل طلاق را پیش رویشان نداشتند و ناچار بودند که با هم زندگی کنند. اما در فیلمنامه، فیلیپ ناراحتی و ناراضی است و می داند که دیگر نمی تواند شخصیتی آزاد باشد و از نوع رفتار حاکم بر این خانواده به ستوه می آید. ولی این ها به معنی مثبت بودن رویکرد سریال نسبت به فیلیپ نیست. «تاج» داستان قربانی شدن و قربانی کردن آدم هاست و اگرچه ستاره سریال، الیزابت دوم است ولی او را پاک و منزه هم نشان نمی دهد. «تاج» بیش از هر چیز داستان به قدرت رسیدن و مهار شدن به وسیله سنت ها و قوانین است، یک جور قدرت نمادین که در دنیای واقعی خاصیتی ندارد و همین منجر به تضاد و آزار صاحب قدرت می شود. برای همین هم سریال «تاج» با همه خاصیت اتوبیوگرافی که دارد اثری است درباره قدرت و شخصیت هایی که شیفته آن هستند.   تاج چه جور سریالی است خب، این سریالی است که هم وجه تاریخی دارد و هم وجه سیاسی و موضوع آن درباره شخصیتی است که با به قدرت رسیدن عملا گرفتار سنت ها شده و نمی تواند آزادی عمل چندانی داشته باشد. جذابیت این جاست که «تاج» بیش از هر چیز درباره تناقض هاست، درباره محدودیتی که یک شخصیت پیدا می کند و قدرتی که ظاهرا در دست اوست ولی عملا از آن دیگری است. سریال مدام در این تناقض ها غوطه می خورد و مسئله قدرت را با زندگی شخصی و آرمان ها و نگرش افراد دیگر مخلوط می کند. بنابراین «تاج» بیش از آن که یک سریال تاریخی صرف باشد یا به مسائل سیاسی تکیه کند، یک جور مرور تاریخی و امروزی روی خاندانی پرحاشیه است و از دل روابط آن ها و مسائل شان به دنبال بازنمایی واقعیت است. از ایننظر این سریال می تواند برای دوستداران سریال های تاریخی و سیاسی جذاب باشد ولی راستش این سریال معما، حادثه و اکشن ندارد و همه چیز به سبک «دانتن ابی» آرام و در دل کاخ ها و خانه های اشرافی می گذرد. بنابراین اگر یک درام پرحادثه را می پسندید این سریال به دردتان نمی خورد. ]]> هنری Sat, 25 Feb 2017 06:07:21 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97556/ اصغر فرهادی نمایندگانش را در مراسم اسکار معرفی کرد! / عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97552/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا؛ در پی انتشار بیانیه اصغر فرهادی مبنی بر عدم شرکت در مراسم اسکار با توجه به قانون ممنوعیت ورود مهاجران هفت کشور مسلمان به آمریکا، اصغر فرهادی، انوشه انصاری و پروفسور فیروز نادری را به نمایندگی از خود و فیلم «فروشنده» برای شرکت در هشتاد و نهمین مراسم اسکار معرفی کرد.  این دو ایرانی موفق ساکن آمریکا، در شب مراسم هشتاد و نهمین اسکار به نمایندگی از اصغر فرهادی و فیلم «فروشنده» در مراسم حضور خواهند داشت.   انوشه انصاری، متولد ایران (مشهد) سال ۱۳۴۵، اولین زن ایرانی فضانوردی‌ست که به فضا رفته است. او همچنین چهارمین گردشگر فضایی‌ست که هزینه سفر به فضا را خود پرداخت کرده است. انوشه انصاری در دوران نوجوانی  به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته الکترونیک و مهندسی کامپیوتر از دانشگاه جرج میسون و سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه جرج واشنگتن دریافت کرد و در حال حاضر در حال اخذ کارشناسی ارشد در رشته نجوم از دانشگاه سوینبورن (Swinburne) است.   او عضو Vision Circle وابسته به بنیاد X-prize و همچنین عضو هیات امنای این بنیاد است. او تا کنون افتخارات فراوانی کسب کرده، از جمله: دریافت جایزه ویژه بنیاد ملی زنان پیشگام در کار، دریافت جایزه کارآفرینی دانشگاه جرج میسون، دریافت جایزه دانش‌آموخته ممتاز و برگزیده دانشگاه جرج واشنگتن و دریافت جایزه سال ناحیه جنوبی کار آفرینی ارنست و یانگ. او عضو هیات مدیره بنیاد (Make-a-Wish) شمال تگزاس و مرکز دفاع از کودکان کالین کانتی (Collin County Children’s Advocacy Center) است و همچنین همکاری‌هایی با چندین مرکز غیر انتفاعی دیگر، از جمله  بنیاد آشوکا (Ashoka) برای حمایت از فعالیت‌های کارآفرینان اجتماعی دارد.   همچنین پروفسور فیروز نادری دیگر ایرانی صاحب نام در جهان، متولد ایران (شیراز) ۱۳۲۵ است. او  مدیرکل اکتشافات منظومهٔ خورشیدی در ناسا و معاون پیشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش‌رانش جت (Jet Propulsion Laboratory) در ناسا (NASA) است. فیروز نادری تحصیلات متوسطه خود را در ایران به پایان رساند و پس از آن به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. او تحصیلات دانشگاهی خود را در آمریکا و در رشته مهندسی برق ادامه داد. نادری دوره کارشناسی خود را در دانشگاه ایالاتی آیووا و مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند. او پس از پایان تحصیلات خود به ایران بازگشت و مدتی در مرکز سنجش از دور ایران فعالیت کرد. پروفسور فیروز نادری در مدت همکاری خود با ناسا مشاغل و مسئولیت‌های  مدیریتی و فنی متعددی را در زمینه ماهواره‌های مخابراتی متحرک، رادارهای سنجش از دور، رصدخانه‌های تحقیقاتی اختر فیزیک، اکتشاف مریخ و سایر اجرام منظومه شمسی برعهده داشته است. نادری از سال ۲۰۰۰ مدیریت برنامه تازه تاسیس مریخ را بر عهده گرفت. وظیفه مرکز برنامه مریخ آن است که تمام تحقیقات مربوط به سیاره مریخ را هدایت و برنامه‌ریزی کند. فیروز نادری همچنین مسئولیت طراحی چشم‌انداز راهبردی پنج تا ۲۰ ساله JPL را برعهده دارد و در حال حاضر (از سال ۲۰۱۱) در سمت مدیریت پژوهش‌های روباتیک منظومه خورشیدی ناسا در حال فعالیت است. سال گذشته ریز سیاره‌ای به نام پروفسور نادری در آستانه بازنشستگی اش در ناسا، ثبت شده است.  «فروشنده» هفتمین ساخته اصغر فرهادی، نامزد سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۷ و نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان است. این مراسم ساعت پنج صبح دوشنبه (بامداد نهم اسفند ماه- بیست و هفتم فوریه) به وقت تهران آغاز می‌شود. ]]> هنری Sat, 25 Feb 2017 06:17:12 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97552/ جشنواره «۱۰۰» برگزیدگانش را شناخت/ برافراشتن پرچم اخلاق در سینما http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97540/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛ مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم «۱۰۰» امشب ششم دی ماه با حضور جمعی از فیلمسازان و همچنین هیات داوران این جشنواره و سینماگران در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. محسن مومنی شریف، محمد حمزه زاده، علیرضا تابش، احمدرضا درویش، بهروز افخمی، بهرام عظیمی، سید مهدی طباطبایی نژاد، سیدهادی منبتی، فرید فرخنده کیش، حبیب احمدزاده، منوچهر شاهسواری و... از جمله حاضران این مراسم بودند که در بخش های مختلف جوایز را به برگزیدگان اهدا می کردند. اجرای این مراسم را محمد سلوکی بر عهده داشت و در همان ابتدا از علی قربانی دبیر جشنواره خواست تا به جایگاه بیاید. دبیر یازدهمین جشنواره فیلم «۱۰۰» عنوان کرد: خواهش من این است که این جشنواره را تنها به حوزه هنری متعلق ندانید بلکه اجازه دهید این جشنواره به برافراشتن پرچم سینمای اخلاق کمک کند. وی اضافه کرد: اجازه دهید هنرمندان هر چه بیشتر فیلم های کوتاه کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای بسازند و هرچه بیشتر مفاهیم اخلاقی را در جامعه گسترش دهند. قربانی در پایان گفت: از همه ۱۲۷۰ نفری که با ۱۷۴۴ اثر در بخش داخلی و ۱۹۷۰ اثر در بخش بین الملل حضور یافتند، ممنونیم. در این جشنواره اسامی برگزیدگان ۸ بخش شامل مسابقه «بین‌الملل»، مسابقه «ملی»، بهترین فیلم «اقتصاد مقاومتی و فرهنگ کار»، «مسیر تجربه»، «دستاوردهای فنی و تکنیکی»، «جایزه ویژه دبیر»، «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» و جایزه «بهترین فیلم جشنواره» اعلام شد. بخش بین‌الملل تندیس جشنواره و دیپلم افتخار در بخش فیلم انیمیشن به دو سون شین برای کارگردانی فیلم «فُکس تَله» از سریلانکا رسید. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش فیلم مستند به اُلگا پالیک تووآ - جِی­می کایلمه کاموس برای کارگردانی فیلم «کرِی پا جاس» از روسیه رسید.  تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش فیلم داستانی به احمد وحید امیدی برای کارگردانی فیلم «فیشِرمَن» از افغانستان اهدا شد. لوح تقدیر این بخش به فلو­رن­دی­نا پَرِ دِز برای کارگردانی انیمیشن «ایمجینِیشن» از اروگوئه، دُن­یِ­تا، هو سِ نی برای کارگردانی فیلم داستانی «کُرنیز» از آلبانی و هِرمِس مان­جیا لاردُ برای کارگردانی انیمیشن «تِدی بِر» از ایتالیا تعلق گرفت. جایزه بهترین فیلم اقتصاد مقاومتی و فرهنگ ­کار لوح تقدیر و جایزه نقدی به کیوان احمدی برای کارگردانی فیلم مستند قفل از اصفهان رسید.  بخش مسیر تجربه تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم پویانمایی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به مهدی خروشی برای کارگردانی فیلم «دست­های کوچک» از اردبیل رسید. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم مستند به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به محمدفرج­زاده برای کارگردانی فیلم «تیشه روزگار» از کردستان اهدا شد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم داستانی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به اکبر تراب­پور برای کارگردانی فیلم «برای پدرم» از همدان رسید. بخش دستاوردهای فنی و تکنیکی لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به اسماعیل عظیمی برای خلاقیت و نوآوری در فیلم داستانی «صف» از قم، سیدمحمدرضا سجادیان برای فیلمبرداری فیلم داستانی «کانتینر ۴۰۱» از تهران و محمدحسین فلاح برای جلو­ه ­های بصری در فیلم داستانی «به خانواده برمیگردیم» از تهران رسید. جوایز بخش مسابقه ملی انیمیشن لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال به معین منصوری‌فرد برای کارگردانی فیلم «جنگ» از کرمان و آذر منصوری برای کارگردانی فیلم «معلق» از کردستان اهدا شد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی به مبلغ ۸۰ میلیون ریال به احسان معصوم برای فیلم «نقش­ زندگی» از قزوین تعلق گرفت. مستند لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال به جمشید فرجوند فردا برای کارگردانی فیلم «امید» سپید از کردستان و علی کیوان برای کارگردانی فیلم «برکت» از خراسان رضوی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم مستند به مبلغ ۸۰ میلیون ریال به محمدحسنی برای کارگردانی فیلم «آهن­ نگاره» از تهران داستانی لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال به علی­عرفان فرهادی برای کارگردانی فیلم «من،­تو، ­ما۲» از تهران و مجید برهانی برای کارگردانی فیلم «صدای ­من» از کرمان اهدا شد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم داستانی به مبلغ ۸۰ میلیون ریال به محمدحسین امامی­ همدانی برای کارگردانی فیلم «حضرت مهندس» از تهران جایزه ویژه دبیر جشنواره لوح تقدیر و جایزه ویژه دبیر جشنواره به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به عطیه ­سادات حجتی برای کارگردانی فیلم داستانی «همزاد» از تهران بهترین فیلم از نگاه تماشاگران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به علی عرفان فرهادی برای کارگردانی فیلم «من،­تو، ­ما۲» از تهران تعلق گرفت. جایزه بهترین فیلم جشنواره تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم جشنواره به مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال به حسین دارابی برای کارگردانی فیلم داستانی «چشم به راه» از تهران اهدا شد. ]]> هنری Sat, 25 Feb 2017 05:13:03 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97540/ «او» سزار را هم برد/ جرج کلونی جایزه افتخاری گرفت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97575/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛فیلم «او» ساخته پل ورهوفن کارگردان هلندی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم سزار شد و ایزابل هوپر بازیگر این فیلم برای دومین بار جایزه سزار بهترین بازیگر زن را به خانه برد. به نقل از خبرگزاری فرانسه،  این فیلم با کسب ۱۱ نامزدی در رقابت با درام‌ «فرانتس» ساخته فرانسوا اوزون وارد این رقابت‌ها شد و در نهایت با کسب همین دو جایزه از این مراسم بیرون رفت. «فرانتس» نیز تنها جایزه بهترین فیلمبرداری را کسب کرد. «خدایان» ساخته هدا بنیامینا و «این تنها پایان دنیاست» به کارگردانی زاویه دولان هر یک موفق به کسب سه جایزه از مراسم سزار شدند که شامل جایزه بهترین فیلم اول، بهترین بازیگر زن مکمل برای دبورا لوکوموئنا و بهترین بازیگر زن نوظهور برای آلایا آمامرا برای فیلم «خدایان» بود. «این فقط پایان دنیاست» نیز جایزه بهترین کارگردان را برای کارگردان جوان و با تجربه به همراه آورد و در عین حال جوایز بهترین تدوین و بهترین بازیگر مرد برای گاسپار اویِل را نیز از آن خود کرد. «زندگی من به عنوان یک کدوسبز» از سوییس هم موفق به کسب بهترین فیلم انیمیشن و هم بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. جرج کلونی در بخش اهدای جوایز افتخاری جایزه خود را دریافت کرد. بازیگر ۵۵ ساله که با همسرش به مراسم آمده بود از این فرصت برای انتقاد از ترامپ رییس جمهوری آمریکا استفاده کرد، بدون این که مستقیم نام او را به زبان بیاورد. او حدود هفت دقیقه صحبت کرد و با اشاره به وضعیت سیاسی آمریکا تاکید کرد که این وضعیت بر سراسر جهان تاثیر می‌گذارد.    کلونی تاکید کرد وقتی ما دست به انتقاد از دنیا میزنیم خودمان باید خیلی بیشتر و جدی‌تر کار کنیم. در این مراسم که ژان دو ژاردین بازیگر فرانسوی ترجمه سخنان کلونی را برعهده داشت در انتهای حرف کلونی افزود: ترامپ برای همه دنیا خطرناک است. امسال سزار از دو هفته پیش از شروع مراسم به دلیل انتخاب رییس مراسم خبرساز شد و در نهایت به دلیل مخالفت با انتخاب پولانسکی بدون رییس مراسم خود را برگزار کرد. ]]> هنری Sat, 25 Feb 2017 07:50:44 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97575/ بیانیه مشترک نامزدهای اسکار خارجی 2017 http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97580/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا؛  «مارتین زاندولیت» از دانمارک، «هانس هولم» از سوئد، اصغر فرهادی از ایران، «مارن اِده» از «آلمان» و «مارتین باتلر» و «بنتلی دین» کارگردانان فیلم استرالیایی «تنا» به عنوان سازندگان 5 فیلم نامزد شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز سینمایی اسکار در بیانیه‌ای مشترک، موج ناسیونالیسم را که در آمریکا و دیگر کشورها ریشه دوانده تقبیح کردند. به نقل از اسکرین، این شش کارگردان نامزد اسکار خارجی اعلام کردند که جایزه اسکار امسال را صرف نظر از این که چه کسی برنده خواهد شد به تمام مردم، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالانی تقدیم می‌کنند که برای ترویج اتحاد و درک و همچنین برای حمایت از آزادی بیان و شان انسانی تلاش می‌کنند، ارزش‌هایی که این روزها محافظت از آنها از هر زمان دیگری حائز اهمیت‌تر است. در متن کامل این بیانیه آمده است: «به نمایندگی از تمامی نامزدها، به صورت متفق‌القول و قاطع، فضای متعصبانه و ناسیونالیسم موجود میان بخشی از جمعیت و متاسفانه سیاستمداران در آمریکا و بسیاری از دیگر کشورها را تقبیح می‌کنیم. ترس ایجاد شده به سبب تفکیک افراد بر اساس جنسیت، رنگ، مذهب و .. به عنوان وسیله‌ای برای توجیه خشونت موجب نابودی چیزهایی می‌شود که ما نه تنها به عنوان هنرمند بلکه به عنوان انسان به آنها بستگی داریم: تنوع فرهنگ‌ها، فرصت غنی‌شدن با چیزی که ظاهرا "خارجی" است و اعتقاد بر این که مواجهات انسانی ما را به سویی بهتر سوق می‌دهند. این دیوارهای تقسیم‌کننده مردم را از تجربه چیزی ساده اما بنیادین محروم می‌کنند و آن کشف این موضوع است که ما خیلی متفاوت نیستیم. بنابراین ما از خودمان پرسیده‌ایم سینما می‌تواند چه کاری انجام دهد؟ اگر چه ما نمی‌خواهیم در قدرت سینما مبالغه کنیم، معتقدیم که هیچ رسانه دیگری چنین بینش عمیقی به شرایط دیگر انسان‌ها ندارد و احساسات ناآشنایی را به کنجکاوی، همدلی و دلسوزی تبدیل می‌کند، حتی برای کسانی که به ما گفته‌ شده دشمن ما هستند. صرف نظر از این که چه کسی در روز یکشنبه (بامداد دوشنبه) برنده شود ما از تفکر بر اساس مرزها اجتناب می‌کنیم. ما معتقدیم چیزی به عنوان بهترین کشور، جنسیت، مذهب و رنگ پوست وجود ندارد و می‌خواهیم این جایزه نمادی از اتحاد بین‌الملل و آزادی برای هنر باشد. حقوق انسانی چیزی نیست که آن را تقاضا کنید و به سادگی برای همه وجود دارد، به همین دلیل ما این جایزه را به تمام مردم، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالانی تقدیم می‌کنیم که برای ترویج اتحاد و درک و همچنین برای حمایت از آزادی بیان و شان انسانی تلاش می‌کنند، ارزش‌هایی که این روزها محافظت از آنها از هر زمان دیگری حائز اهمیت‌تر است.» اصفر فرهادی کارگردان فیلم «فروشنده» که پیش از این اعلام کرده به سبب سیاست‌های مهاجرتی «ترامپ» در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند و تصمیم او به حمایت گسترده جامعه جهانی سینما در داخل و خارج از آمریکا رو به رو شده در ویدئویی از اتحاد فیلمسازان و  واکنش مسئولانه انها در قبال تبعیض و ناعدالتی تشکر و قدرانی کرد و گفت: «در زمانی که برخی از سیاست‌مداران در تلاش برای ترویج تنفر از طریق ایجاد تفرقه و جدایی میان فرهنگ‌ها، مذهب‌ها و ملیت ها هستند، جامعه سینمایی در نمایشی تحسین برانگیز از اتحاد مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند. من امیدوارم این اتحاد ادامه داشته باشد و برای مبارزه با دیگر ناعدالتی‌ها گسترده شود. فیلمسازان می‌توانند با چرخاندن دوربین‌هایشان به سمت ویژگی‌های مشترک انسانی کلیشه‌ها را از میان ببرند.» ]]> هنری Sat, 25 Feb 2017 08:23:45 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97580/ بازیگر زن آلمانی، جاسوس از کار در آمد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97594/ به گزارش ستاره ها به نقل از روزنامه تماشاگران امروز : یکی از محبوب ترین بازیگران زن کشور آلمان در دوران پس از جنگ جهانی، جاسوس شوروی بوده است. روزنامه گاردین بر اساس اطلاعات طبقه بندی شده ای که تازه از سوی سرویس اطلاعاتی بریتانیا منتشر شده است، اخیرا این ادعا را مطرح کرده. ماریکا روک که به خاطر روابط نزدیکش با حزب نازی دو سال اجازه نقش آفرینی نداشت، در حقیقت از ابتدای دهه 40 میلادی، یکی از اعضای شبکه ای اطلاعاتی بوده که خبرهای محرمانه مرتبط با رایش سوم را به دولتمردان مسکو تحویل می داده. روک در سال 1912 در قاهره و از والدینی مجارستانی به دنیا آمد و دوران کودکی خود را در بوداپست گذراند. فعالیت هنری او در دوران سلطه نازی ها به عنوان ستاره اپرا آغاز شد و او به سرعت پله های ترقی را طی کرد و تا پیش از مرگش در 90 سالگی و در سال 2004 در بیش از 40 فیلم نقش آفرینی داشت.   حالا کارشناسان بر این باورند که او از ماموران «کا.گ.ب» بوده و مدیر برنامه هایش، هاینز هوفمیستر، رابط او با سازمان اطلاعات شوروی بوده است. وظیفه خانم روک این بوده که اطلاعاتی خاص را به مسکو برساند اما اینکه اطلاعات مذکور در چه زمینه ای بوده اند هنوز نامکشوف مانده است. گمان می رود که همسر او، جرج جیکومی، که کارگردان سینما بوده نیز در این جاسوسی ها با او همکاری داشته. او در شبکه ای اطلاعاتی به نام «کورنا» عضویت داشته که مسئولیت آن انتقال اسرار نظامی سطح بالا، از جمله نقشه های عملیات باباروسا و نبرد کورسک بوده است. هدایت این شبکه جاسوسی بر عهده مامور افسانه ای شوروی، یان چرنیاک بوده که از او با لقب «مردی بدون سایه» نام می برند و این بر می گردد به مهارتی که او در این کشور و آن کشور داشت، آن هم بدون اینکه شناسایی شود و به دام بیفتد. خود او حین تحصیل در شهر برلین و در اثنای دهه 40 میلادی به استخدام سازمان اطلاعات شوروی در آمده بود. شبکه او متشکل بود از 35 مامور که در میان آنها بانکدار، افسران نظامی و منشیان سیاستمداران نیز حضور داشته اند. نقش روک در جاسوسی برای شوروی توسط اداره ضد اطلاعات آلمان غربی کشف نشده است. در سال 1951 خانم روک اعلام کرد که بعد از 16 سال حضور مستمر در عرصه بازیگری، قصد دارد خودش را بازنشسته کند و به دنبال گشودن فروشگاه لباس های پشمی سوییسی در شهر دوسلدورف است. به گفته کارشناسانت، این تصمیم او همچون حرکت مهره به دست یک استاد شطرنج، هوشمندانه بود و پوشش امن تری برای فعالیت های جاسوسی او فراهم کرد. روک زمانی شمایلی بود از یک استعداد بازیگری که تحت سلطه رژیم نازی پرورش یافته و قادر است با همتایان هالیوودی خود از قبیل جینجر راجرز و ریتا هیورث رقابت کند. از او به عنوان بازیگر محبوب هیتلر یاد کرده اند و گفته می شود که وزیر تبلیغات رایش سوم، جوزف گوبلز نیز دلباخته او بوده است.   او از سال 1935 مسیر خود به سمت شهرت را با حضور در فیلم «کاوارلی سبک» آغاز کرد و به یکی از مهم ترین ستارگان دورانش بدل شد. او معمولا در کنار یوهانس هیسترز در فیلم های تبلیغاتی حضور می یافت و بابت داشتن مختصری لهجه مجاری در حین ادای دیالوگ، کیفیت نقش آفرینی غریبی داشت. او سالیان سال به عنوان فردی مخالف کمونیسم شناخته می شد. کارت پستالی به تاریخ 1940 از او باقی مانده که برای هیتلر فرستاده و پشت آن بابت دسته گل زیبا و بزرگی که رهبر نازی ها حین اکران فیلمش فرستاده تشکر کرده است. این کارت پستال در موزه فیلم برلین نگهداری می شود. جاسوس هایی که سینما مشغله جانبی شان بود این نخستین باری نیست که یکی از اهالی سینما به عنوان جاسوس معرفی می شود. چهره های بسیار مشهور و مهمی سایه این اتهام را بر سر خود احساس کرده اند و در چندین مورد هم ثابت شده که اتهامات مذکور به حقیقت نزدیک بوده است. مشهورترین چهره در این میان بدون شک «کری گرانت» است که عمده شهرتش را مدیون حضور در فیلم های آلفرد هیچکاک بود. او یکی از شکارچیان هواداران نازی ها در خلال جنگ جهانی بود و ماموریت داشت افرادی که در هالیوود به سمت هیتلر گرایش دارند را شناسایی کند. او بود که «ارول فلین» را لو داد. یان فلمینگ، خالق جیمز باند نیز مامور «ام آی سیکس» بود و بسیاری از عملیاتی که برای مامور 007 در داستان هایش طراحی کرده، مبنایی حقیقی داشتند و از تجربیات شخصی او مایه می گرفتند. گرتا گاربوی بزرگ که تباری سوئدی داشت نیز یک جاسوس دو جانبه بوده است. او رابط اطلاعاتی میان اینتلیجنت سرویس بریتانیا و خانواده سلطنتی سوئد بوده است. او وظیفه داشت فعالیت های متمایل به نازیسم را به بریتانیا گزارش دهد. هدی لامار هم که تبار اتریشی داشت و به خاطر همسر نازی خود مجبور شد از اتریش به آمریکا بگریزد، یکی از مشهورترین جاسوسانی بود که تصمیم گرفت به کشور جدید خود خدمت کند. او یکی از ابداع کنندگان سازمان اطلاعاتی متفقین بود و در ایام جنگ جهانی دوم تلاش زیادی برای انتقال اطلاعات با استفاده از تکنولوژی های نوین به خرج داد.   هری هودینی، که نسخه قدیمی افرادی چون کریس انجل و دیوید کاپرفیلد بود و در شعبده بازی و عملیات محیرالعقول فرار مهارت داشت، در دوران جنگ جهانی اول برای بریتانیا و ایالات متحده جاسوسی می کرد. حتی کارگردان بزرگی چون جان فورد نیز سابقه جاسوسی را در پرونده خود دارد. این استاد ساخت فیلم های وسترن در زمان حضورش در ارتش، در واحد عکاسی فعالیت داشت و وظیفه اش این بود که گزارش هایی تصویری از دفاتر مهم نظامی به مافوق هایش ارائه دهد. او در دوران جنگ نیز تعداد زیادی از فیلم های تبلیغاتی ارتش آمریکا را کارگردانی کرد. مارلین دیتریش، بازیگر مشهور دیگری است که در دوران جنگ جهانی دوم مخفیانه با «اف بی آی» همکاری داشته اما گفته می شود تبار آلمانی اش باعث شده که به آمریکایی ها خیانت کند و تحت پوشش جاسوسی آمریکایی به نازی ها اطلاعات محرمانه برساند. سلبریتی دیگری که در امور جاسوسی خبره بود، فرانک سیناترای بزرگ است. ثابت شده که او در حقیقت مسئول ارتباط میان سیا و مافیا بود و در عین حال در چالش های سیاسی آمریکا نیز فعالیت های محرمانه جاسوسی داشته است. ]]> هنری Sat, 25 Feb 2017 09:30:41 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97594/