پایگاه خبری ستاره ها - پربيننده ترين عناوين سینما :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/cinema Tue, 24 Apr 2018 19:21:08 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Tue, 24 Apr 2018 19:21:08 GMT سینما 60 درخشش مینا ساداتی در اختتامیه جشنواره پکن http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128426/ به گزارش ستاره ها به نقل از پرشین وی؛ مینا ساداتی بازیگر معروف سینما و تلویزیون ایرانی و همسر بابک حمیدیان است . مینا ساداتی در مراسم اختتامیه جشنواره پکن حضور یافت او توانست برای بازی در فیلم تابستان داغ ساخته ابراهیم ایرج زاد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را کسب کند.   در اختتامیه جشنواره پکن، مینا ساداتی توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم سینمایی «تابستان داغ» به دست آورد. «تابستان داغ» نخستین ساخته ابراهیم ایرج زاد به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی که در بخش مسابقه اصلی جشنواره پکن (بیجینگ) به نمایش در آمده بود، توانست در روز اختتامیه جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را با بازی مینا ساداتی از آن خود کند. مینا ساداتی در اختتامیه پکن در مراسم اختتامیه ابراهیم ایرج زاد، مینا ساداتی و یسنا میرطهماسب حضور داشتند. «تابستان داغ» پیش از این در جشنواره های استکهلم و داکا شرکت داشته است که تندیس و لوح تقدیر بهترین بازیگر زن بخش مسابقه شانزدهمین فستیوال بین المللی داکا به طور مشترک به پریناز ایزدیار و مینا ساداتی اهدا شد. همچنین این فیلم در سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر توانست در ۱۳ رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود. پریناز ایزدیار، علی مصفا، مینا ساداتی، یسنا میرطهماسب، مانیا علیجانی و صابر ابر بازیگران اصلی این فیلم هستند. پخش جهانی فیلم سینمایی «تابستان داغ» برعهده ‌کمپانی Dream Lab Films به مدیریت نسرین میرشب است. جشنواره پکن  «تابستان داغ» در بخش رقابتی در پکن فیلم سینمایی «تابستان داغ» نماینده ایران در میان ۱۵ شرکت کننده بخش رقابتی هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم پکن است به نقل از سایت جشنواره، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پکن در حالی کار خود را از فردا شروع می‌کند که فیلم «تابستان داغ» ساخته ابراهیم ایرج زاد یکی از فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی امسال این جشنواره است. در این بخش دو فیلم از چین و ۱۳ فیلم از سراسر جهان برای دریافت جوایز تیان‌تان شرکت دارند که از میان ۶۵۹ شرکت کننده از ۷۱ کشور انتخاب شده‌اند. دو فیلم چینی «دست‌هایت را بگیر» و «عملیات دریای سرخ» در کنار فیلم «باد سیاه» از هند،«مادر ترسان» از گرجستان-استونی، «پابرهنه» از چک، «سگ» از فرانسه، «اوکتاو» از رومانی، «وصیت‌نامه» از اتریش از دیگر شرکت کنندگان در این بخش هستند. «تابستان داغ» که برمبنای فیلمنامه پیام کرمی ساخته شده و جواد نوروزبیگی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته،محصول سال ۱۳۹۵ است. این فیلم با بازی علی مصفا و پری‌ناز ایزدیار درباره زنی است که هنگام طلاق نمی‌تواند دختر ۶ساله‌اشرا از شوهرش بگیرد و زندگی‌اش را جمع می‌کند و بی‌اطلاع شوهر به گوشه‌ای از شهر پناه می‌برد. ونگ کار-وای فیلمساز مشهور هنگ‌کنگی امسال ریاست داوران این جشنواره را برعهده داردو برندگان ۱۰ جایزه تیان‌تان را در آخرین روز جشنواره معرفی می‌کند. هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم پکن از ١۵ تا ٢٢ آوریل(٢۶ فروردین تا ٢ اردیبهشت) در پکن برگزار شد دیگر نماینده ایران در این دوره فیلم «خانه» ساخته اصغر یوسفی‌نژاد استکه در بخش مسابقه فیلم‌های اول با عنوان آینده به پیش، به نمایش درمی‌آید. جشنواره بین‌المللی فیلم پکن از سال ۲۰۱۱ کار خود را آغاز کرده و با حمایت دولت چین برگزار می‌شود. بیشتر بدانید:مینا ساداتی و بابک حمیدیان در یک فیلم مینا ساداتی و بابک حمیدیان به عنوان بازیگران جدید فیلم سینمایی «جشن دلتنگی»به کارگردانی پوریا آذربایجانی معرفی شدند. طبق گزارش رسیده، فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانیو تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی آخرین مراحل پیش تولید خود را پشت سر می‌گذاردو بزودی با کامل شدن عوامل و بازیگران فیلمبرداری آغاز می‌شود. فیلم جدید مینا ساداتی و بابک حمیدیان در تازه‌ترین مرحله از روند ساخت این فیلم مینا ساداتی و بابک حمیدیان به عنوان بازیگرو خشایار موحدیان به عنوان تدوینگر به پروژه سینمایی «جشن دلتنگی» پیوستند و مینا ساداتیو بابک حمیدیان در این فیلم نقش یک زوج جوان را بازی می‌کنند. پیش از این پانته آ پناهی‌ها ،بهنام تشکر،محسن کیایی،ساغر قناعت به عنوان بازیگرانفیلم معرفی شده بودند. فیلم «جشن دلتنگی» درباره رابطه واقعی آدم‌ها و گره خوردن آن با فضای مجازی استو فیلمبرداری فیلم بعد از تکمیل شدن عوامل و بازیگران نیمه آبان ماه در تهران آغاز می‌شودو سازندگان فیلم تلاش دارند تا اولین نمایش فیلم در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر باشد. عوامل فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» عبارتند از:کارگردان: پوریا آذربایجانی، نویسنده فیلمنامه: پوریا آذربایجانی و مونا سرتوه، مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین‌دست، طراح چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی، صدابردار: آرش برومند، تدوینگر : خشایار موحدیان صحنه‌آرا: مرتضی فربد، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: حمیدرضا غفارزاده، مسوول لباس: مرضیه حبیبی، دستیار دوم کارگردان: مهیار اسلامی، مدیر صحنه: امیرعباس دهقانی، مدیر تولید : مجید بابایی، مدیر تدارکات: حسین روزبهانی، دستیار تدارکات: اسماعیل شاهیوند، عکاس: مونا سرتوه، مدیر روابط عمومی و تبلیغات : علی زادمهر، تهیه‌کننده: علی قائم‌مقامی. ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 11:35:41 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128426/ الیور استون: مامور امنیتی آمریکا نیستم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128432/ به گزارش ستاره ها به نقل از عصرایران، الیور استون کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده هالیودی آخرین کارگاه «دارلفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را در کاخ جشنواره برگزار کرد. به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، پیش از شروع کارگاه، مازیار میری مدیر «دارالفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن ابراز خوشحالی از حضور الیور استون در ایران از وی برای اینکه بلافاصله پس از بازگشت از اصفهان به کارگاه آمده است تشکر کرد. همچنین کلیپی کوتاه از این کارگردان پخش شد که در آن قسمتی از بعضی آثار او به همراه مصاحبه هایش با مهمترین رسانه های دنیا به تصویر کشیده شده بود. استون با اشاره کوتاهی از زندگی ناخوشایند خود در دوران کودکی و نوجوانی گفت: من پدر سختگیری داشتم که البته همیشه به من پول خوبی می داد و من با آن پول کتاب های مصور می خریدم. در 18 سالگی به دلیل مشکلاتی که با والدینم داشتم خانه را ترک کردم. پس از آن وارد یک دوران گیج کننده و دردناک شدم و چندین شغل عوض کردم و حتی به عنوان معلم به ویتنام رفتم. وی ادامه داد: سپس به شهرم بازگشتم و کتابی با 1300 صفحه نوشتم که البته هرگز منتشر نشد و این برایم اتفاق دردناکی بود. پس از آن بود که برای بار دوم شهرم را ترک کردم و به عنوان سرباز به ویتنام رفتم. باور من این بود که با کمونیسم مبارزه می کنیم و پروپاگاندای حکومت را باور کرده بودم، اما پس از بازگشت از جنگ به شدت احساس کرختی می کردم برای همین دوباره رو به نوشتن آوردم و تصمیم گرفتم صلح طلب باشم. من در دوران جوانی احساس عمیقی از خشم داشتم چیزی که هنوز هم احساس می کنم. در حقیقت ساخت فیلم به من کمک می کند تا بتوانم با این مساله کنار بیایم. کارگردان فیلم سینمایی «متولد چهارم ژوییه» با تاکید بر اینکه در همه قسمت های دنیا روند ساخت آثار انتقادی چه از حیث گرفتن مجوزها و چه از حیث پیدا کردن سرمایه گذار کار بسیار سختی است، عنوان کرد: من برای شروع فیلمسازی ام مشکلات بزرگی داشتم. قبل از اینکه وارد هالیوود شوم سه فیلم کوتاه ساخته بودم که یکی از آنها چندان بد نبود اما وقتی وارد هالیوود شدم خیلی سخت توانستم اولین اثرم را بسازم که اصلاً چیز خوبی از آب درنیامد و شکست تجاری خورد. استون فیلم سینمایی «سالوادور» را نقطه عطفی در زندگی کاری اش عنوان کرد و گفت: با اینکه این فیلم چندان موفق نبود ولی برای من اعتبار بزرگی آورد. پس از آن موفق شدم فیلم «پلاتون» را بسازم که موفقیت تجاری بسیار بزرگی بود. کارگردان فیلم سینمایی «قاتلین بالفطره» در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره واکنش یک کارگردان در قبال درخواست حکومت برای ساخت فیلم سفارشی، تصریح کرد: وقتی در سیستمی هستید که به شما می گویند چه فیلمی بسازید باید آدم باهوشی باشید. سیستم می گوید من برای این فیلم ها هزینه می کنم و اگر می خواهید فیلمساز باشید ناگزیر هستید که فیلم بسازید، بنابراین باید بتوانید با قوانین بازی کنید. متاسفانه امروز پول و سرمایه تعیین کننده همه چیز است و دوران سختی را پشت سر می گذاریم. با این حال باید سعی کنید همیشه انسانیت تان را زنده نگه دارید. کارگردان فیلم سینمایی موزیکال «درها» ساخت این اثر را که درباره زندگینامه جیم موریسون موزیسین آمریکایی است، بسیار لذت بخش توصیف کرد و گفت: به نظر من موریسون بیشتر شاعر بود تا خواننده و یک زندگی به شدت رمانتیک در ذهنش داشت. او البته زندگی ناسالمی داشت و در جوانی هم فوت شد برای همین موریسون را به عنوان الگو به هیچ کس توصیه نمی کنم. با این حال من فکر می کنم او فردی بود که می خواست از همه بندها رهایی پیدا کند. استون در پاسخ به دانشجویی که نظر وی را درباره ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پرسیده بود، تصریح کرد: پوتین سیاستمدار بسیار بزرگی است و 18 سال است که در بالاترین سطوح قدرت حضور دارد. من برای ساخت مستند «گفتگو با آقای پوتین» بیش از 30 ساعت با او مصاحبه کردم. پوتین هرگز پیش از مصاحبه از من محور سوالاتم را نمی پرسید و پس از مصاحبه هم درخواست هیچ ادیتی نکرد. وی ادامه داد: روسیه منابع بسیار غنی دارد و یک کشور بزرگ هسته ای است. من فکر می کنم در آمریکا خیلی بد با موضوع روسیه برخورد می شود. رسانه های غربی همیشه نام پوتین را با صفت های خوارکننده به کار می برند. متاسفانه در بحث سیاست همه چیز را ایدئولوژی تعیین می کند و من اصلا این موضوع را دوست ندارم. من سعی کردم در این مستند مثل فیلمسازان رفتار کنم نه مثل ژورنالیست ها. کارگردان فیلم سینمایی «اسنودن» درباره اهمیت ورود کارگردانان جوان به ساخت فیلم هایی در حوزه سایبری گفت: امروز با وجود گسترش دنیای سایبری کسی درک درستی از آنچه که دولت از ما می داند، ندارد. ما نمی دانیم ولی باید بدترین احتمال را دهیم. در آمریکا مردم به ناظران خودشان اعتماد دارند در حالی که این دیدگاه اشتباهی است. دنیای سایبری قدرت نامحدودی برای حکومت بوجود آورده است، بدون اینکه کنترلی رویش وجود داشته باشد. بودجه های نظامی به شکل وحشتناکی رشد کرده است در حالی که هزینه های اجتماعی را کاهش داده اند. آمریکا البته معتقد است که روسیه، ایران و کره شمالی باعث افزایش بودجه نظامی شده اند. وی ادامه داد: امروز شاهد یک جنگ امنیتی سایبری هستیم که پول زیادی در آن خرج می شود. در آمریکا فرماندهی سایبری وجود دارد که در حقیقت رکن پنجم ارتش این کشور است. شرکت های خصوصی اطلاعات را خریداری می کنند و حتی گاهی دولت این شرکت ها همدست می شوند. استون درباره فیلم سینمایی «اسنودن» گفت: من دوست دارم فیلمی بسازم که کسی دوست نداشته باشد آن را بسازد و «اسنودن» همچین فیلمی بود. ما در آمریکا و در همه کشورهای دیگر دنیا به فاش کننده ها احتیاج داریم. البته با توجه به مضمون فیلم به سختی برای اسنودن توانستیم پخش کننده پیدا کنیم و در آمریکا هم به فروش مناسبی نرسیدیم چون این شخص قهرمان جذابی برای آمریکایی ها نیست و در فیلم با مشت توی صورت کسی نمی زند! این کارگردان ادامه داد: من بارها با اسنودن واقعی ملاقات کردم و اطلاعات فنی زیادی از او گرفتم. بیشتر مردم در آمریکا فکر می کنند اسنودن آدم خوبی نیست چون رازها را فاش کرده است. در آژانس امنیت ملی نیز می گویند او ناقض قانون اساسی است. رابطه اسنودن با نامزدش در این فیلم کاملاً واقعی است و این دختر هیچ اطلاعی از شغل او نداشت. کارگردان فیلم سینمایی «جوخه» در پاسخ یکی از دانشجویان که از وی خواسته بود در مورد چگونگی ساخت فیلم هایی که محتوایی ضد سیاست های آمریکا دارند توضیح دهد، عنوان کرد: بعضی در آمریکا و حتی ایران فکر می کنند چون تا حالا کشته نشده ام پس حتماً من مامور CIA هستم! در حالی که من تا به حال حتی یک مامور CIA را ندیدم. البته این سازمان سعی می کند روی پروژه های من اثرگذار باشد چون نفوذ زیادی در هالیوود دارد. حتما به خاطر دارید برای جایزه فیلم «آرگو» از کاخ سفید به مراسم اسکار تماس گرفته شد. این نشان می دهد هالیوود و واشنگتن چه ارتباط عمیقی با هم دارند. وی در مورد پرسش یکی دیگر از دانشجویان که پرسیده بود کارگردان خوب دیکتاتور است یا دموکرات؟ عنوان کرد: من فکر می کنم کارگردان باید هم دیکتاتور و هم دموکرات باشد و شما باید قبل از اینکه سر صحنه بروید سعی کنید مسایل را بین عوامل حل کنید. کارگردانی یک محک هم است و من یاد گرفته ام حتی با سوال ها و رفتارهای احمقانه هم صبورانه رفتار کنم. استون در جواب به سوال دانشجوی سوئدی با این مضمون که چگونه می توان فیلمنامه ای چند لایه نوشت، عنوان کرد: من سعی می کنم تا می توانم در فیلم هایم کشمکش ایجاد کنم مثلاً اگر سر میز شام هستید به همسرتان بگویید این چه چیز مسخره ایست که درست کردی! البته شاید شما نتوانید درک کنید چون در سوئد اصلا عصبانی نمی شوید. (با خنده) کارگردان فیلم سینمایی «متولد چهارم ژوییه» در جواب یک دانشجوی چینی که نظرش را درباره کار کردن با فیلمسازان این کشور پرسیده بود، گفت: من چند بار سعی کرده ام آنجا فیلم بسازم ولی سانسور مانع شد. وی ادامه داد: فیلم خوب همیشه راه خودش را پیدا می کند البته ممکن است بهای ساخت فیلم شجاعانه زندان باشد. استون در مورد چگونگی انتخاب بازیگر در فیلم هایش تصریح کرد: باید کسانی را انتخاب کنید که بیننده از دیدن آنها لذت ببرد نه اینکه یک مرد و زن به دردنخور و کسل کننده بگذارید چون در زندگی روزمره داریم اینگونه افراد را می بینیم. من درک نمی کنم چگونه فیلم های ایرانی و هندی تا این حد خسته کننده می شوند و در آخر هم در بعضی جشنواره ها جایزه می برند! وی در جواب دانشجوی ایرانی در مورد تحریف تاریخ در فیلم «اسکندر» گفت: من از نگاه خودم این فیلم را ساختم که با نگاه شما متفاوت است. کسی امروز وجود ندارد که در زمان تاریخی این فیلم زندگی کرده باشد تا به ما بگوید دقیقاً چه اتفاقاتی افتاده یا ملکه ایران در زمان هخامنشی چه شکلی بوده است. البته موافقم که زمان خیلی بدی را برای ساخت فیلم «اسکندر» انتخاب کردم چون بوش جنگ علیه عراق را چندی بعد از اکران فیلم آغاز کرد و من خبر نداشتم قرار است چه اتفاقی بیفتد. از طرف دیگر متاسفانه کمپانی برادران وارنر فیلم را آنگونه که می خواستند ادیت و 26 دقیقه از فیلم را حذف کردند. پیشنهاد می کنم همه نسخه دی وی دی 2014 این فیلم را که به صورت دلخواه من ادیت شده است تماشا کنند. این کارگردان در انتهای کارگاه با اشاره به وجود تلفن های هوشمند، دوران تجارت فیلم های هالیوود را تمام شده دانست و گفت: شاید خیلی از شما هنوز از من سوالات زیادی داشته باشید، من در حال نگارش دفتر خاطراتم هستم و در آنجا به خیلی از مسایل پاسخ داده ام. در پایان این کارگاه مازیار میری دیپلم «دارالفنون» را به الیور استون اهدا کرد و دانشجویان به همراه رضا کیانیان و فاطمه معتمد آریا با این کارگردان عکس یادگاری گرفتند. از حاشیه های جالب این کارگاه، پرسش یکی از دانشجویان از کشور ترکیه بود که استون بعد از پاسخ به وی ابراز امیدواری کرد روزی در مورد نسل کشی ارامنه فیلم بسازد. بلافاصله بعد از این صحبت دانشجویی از ارمنستان پرسش خود را مطرح کرد که باعث خنده کارگردان هالیوودی و حاضران شد. ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 12:05:11 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128432/ فیلم جدید ایتن هاوک در جشنواره ترایبکا دیده شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128419/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر ، در فیلم «استکهلم» که با الهام از بحران گروگان‌گیری در سوئد ۱۹۷۳ ساخته شده، ایتن هاوک در نقش یک دزد بانک ظاهر شده است. بر مبنای همین رویداد سندرم استکهلم شکل گرفت. به نقل از ورایتی، این فیلم ساخته رابرت بودرو با بازی ایتن هاوک، نومی راپاس، مارک استرانگ، کریستفور هیردال، بیا سانتون است. ایتن هاوک و نومی راپاس همراه کارگردان فیلم با حضور در ترایبکا درباره آن صحبت کردند. رابرت بودرو که با ایتن هاوک در فیلم زندگینامه‌ای «متولد شده برای غمگین بودن» درباره زندگی چت بیکر محصول ۲۰۱۵ همکاری کرده بود، بار دیگر از همکاری وی در فیلم جدیدش بهره گرفت. «استکهلم» که نخستین اکران جهانی‌اش را در جشنواره ترایبکا ۲۰۱۸ تجربه کرد، با الهام از مقاله‌ای که سال ۱۹۷۵ در مجله نیویورکر منتشر شد ساخته شده است. این مقاله که درباره بحران گروگان‌گیری در بانکی در سوئد بود، سندرمی به نام استکهلم را توصیف می‌کرد. کارگردان که نویسنده فیلمنامه هم است در نشست فیلم در این باره گفت: خیلی این موضوع برایم جالب بود و شخصیت‌های این موضوع مرا درگیر خودشان کرده بودند چون یک داستان واقعی بود. وی گفت: وقتی بازیگرانم را انتخاب کردم، آنقدر پروژه سریع پیش رفت که در کمتر فیلمی ممکن می‌شود. در این فیلم هاوک در نقش یک بانک زن اسرارآمیز ظاهر شده و راپاس در نقش زنی که گروگان گرفته شده بازی کرده است. اما گروگان در نهایت از گروگان‌گیر حمایت می‌کند. راپاس که متولد سوئد است در این نشست که پس از نمایش فیلم برگزار شد گفت در زندگی‌اش بارها درباره این گروگان‌گیری شنیده بود و سوال‌های فراوانی در ذهنش ایجاد شده بود و با خواندن فیلمنامه دلش می‌خواست هر چه بیشتر درباره آن بداند. این بازیگر اظهار کرد: یک رویای واقعی بود که به این فیلم دعوت شدم. هر لحظه این فیلم را دوست داشتم. هاوک نیز در سخنانش از «بعد از ظهر سگی» با بازی آل پاچینو یاد کرد که فیلمی برنده اسکار است و گفت از آن فیلم الهام گرفت تا شخصیت خودش را بهتر در نقش یک گروگان‌گیر دربیاورد. منتقدان از این فیلم به عنوان موضوعی عالی اما کمی شلوغ یاد کردند. سندرم استکهلم پدیده‌ای روانی است که در آن گروگان حس یکدلی و همدردی و احساس مثبت نسبت به گروگان گیر پیدا کرده، و در مواقعی این حس وفاداری تا حدی است که از کسی که او را تهدید می‌کند، دفاع و به صورت اختیاری از او پیروی می‌کند. جشنواره فیلم ترایبکا ۲۰۱۸ از ۱۸ تا ۲۹ آوریل برگزار می‌شود. ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 10:58:58 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128419/ تیپ متفاوت میترا حجار در جشنواره جهانی فیلم فجر /عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128371/   ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 06:39:23 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128371/ پنجمین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فجر http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/128496/3/     ]]> هنری Tue, 24 Apr 2018 06:25:44 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/128496/3/ فیلم‌های پرحاشیه و مهم جشنواره جهانی فجر http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128358/ به گزارش ستاره ها به نقل از هفته نامه چلچراغ: مجرا شدن بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را می توان یکی از درست ترین و مناسب ترین تصمیم های سازمان سینمایی دانست و شاید اگر تلاش بیشتر برای پیشرفت و ابقای آن صورت بگیرد، پتانسیل ها و ظرفیت هایش می تواند فراتر از جشنواره فیلم فجر نیز میان مردم شناخته شود. امسال نیز در بخش بازار جشنواره جهانی فجر، فیلم هایی شرکت پیدا کردند که نه تنها اجازه نمایش در جشنواره فیلم فجر را در سال گذشته پیدا نکردند بلکه شنیده می شود که به دلیل برخی مشکلات ممیزی ممکن است برخی آثار حساسیت برانگیز به جرگه فیلم توقیفی بپیوندند. «سراسر شب» عاشقانه ای با طعم فلسفه و خیال بعد از اظهار نظر آتشین احمد امینی (یکی از اعضای هیئت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر) درباره فیلم «سراسر شب» پیرامون رأی نیاوردن این فیلم از سوی اعضای هیئت انتخاب برای شرکت در جشنواره، فرزاد موتمن حسابی برافروخته شده بود. موتمن این فیلم را یکی از بهترین آثار خود می دانست و شاید شنیدن صحبت های امینی پیرامون فیلمش برایش گران و دشوار به نظر می رسید. حضور «سراسر شب» در جشنواره فجر که به یکی از دغدغه های موتمن تبدیل شده بود و این فیلمساز با روی خط آمدن در برنامه های سینمایی تلویزیون در زمان جشنواره سعی داشت تا هر جور شده علت اصلی بیرون ماندن فیلمش را از دبیر جشنواره آگاه شود، اما هر بار با شنیدن صحبت های مصلحت اندیشانه و محافظه کارانه دبیر نتوانست به نتیجه مطلوبی برسد. فرزاد موتمن از سال 92 مشغول نگارش فیلمنامه ای تحت عنوان «سراسر شب» شد و برای اولین بار خودش دست به قلم شد و فیلمنامه کارش را نوشت. او پس از دردسرها و حاشیه های فراوان، فیلم «آخرین بار کی سحر را دید؟» زمان یکه دیگر بی خیال اکران این فیلم شده بود، به سراغ ساخت فیلمنامه «سراسر شب» که شباهت مستقیمی با شب های روشن داشت رفت. «سراسر شب» یک درام عاشقانه خیابانی است که رگه هایی از تخیل و فلسفه دارد و تلفیقی از ژانرهای مختلف است. فیلمنامه «سراسر شب» یک اقتباس ادبی محسوب می شود و برگرفته از چند رمان است. این فیلم ترکیب بازیگران جالبی دارد. نقش دو جوان اصلی فیلم را الناز شاکردوست و سینا حجازی بازی می کنند. الناز شاکردوست پس از تجربه متفاوتش در فیلم «خفه گی»، این بار هم سعی کرده متفاوت تر از فیلم های قبلی خود ظاهر شود. او در این فیلم دو نقش کاملا متفاوت را بازی می کند. امیر جعفری، مهدی سلطانی و آزاده صمدی از دیگر بازیگران این فیلم هستند که هر یک در این فیلم نقش های متفاوتی را تجربه کرده اند. «درساژ» شمایلی از دهه هشتادی ها «درساژ» اولین ساخته پویا بادکوبه، با این که جایزه هیئت داوران بخش نسل برلین 2018 را دریافت کرد، اما مورد بی توجهی اعضای هیئت انتخاب جشنواره فجر قرار گرفت و از بخش مسابقه خارج شد. شاید یکی از دلایلی که این فیلم از سوی مهم ترین جشنواره ایرانی مورد بی مهری قرار گرفت، ناهمخوانی نوع قصه «درساژ» با سینمای رایج و متعارف ایران است. البته به نظر می رسد یکی از مباحث دیگ راین فیلم که با حساسیت هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر مواجه شد، نگاه بحث برانگیز فیلم ساز بر قدرت، پول، دورویی و فاصله بین نسل ها است. «درساژ» یک فیلم کاملا تجربی و شخصیت محور است. شخصیت اصلی این فیلم را دختری به نام گلسا که یک دختر دهه هشتادی است و سرکشی ها و لجاجت متعلق به این نسل جدید را با خود به همراه دارد، ایفا می کند. قصه فیلم درساژ از سرقت جوانانه و سرخوشانه گلسا و دوستانش آغاز می شود اما خیلی زود با ایجاد اختلاف بین سارقان با گلسا، گلسا هر لحظه در دنیایش تنهاتر و منزوی تر می شود و دچار تنش های بیشتری می شد. یکی از مهم ترین نقاط قوت فیلم، بازی بازیگران است. همه بازیگران فیلم ازت شبنم مقدمی و علی مصفا گرفته تا بازیگران نوجوانی که برای اولین بار در این فیلم ایفای نقش کردند، آنقدر دقیق و عمیق در نقش خود فرو رفته اند که مخاطب فکر می کند شخصیت های این فیلم همگی واقعی هستند. شخصیت اصلی فیلم را دختر نوجوانی به نام نگار مقدم بازی می کند. او که تا پیش از این تجربه ای در زمینه بازیگری نداشته، بازی اش در جشنواره فیلم برلین مورد استقبال و تحسین بازیگران زیادی قرار گرفت. «راه رفتن روی سیم»؛ نامه ای به رئیس جمهور فیلم سینمایی «راه رفتن روی سیم» با نام قبلی «بوف کور» ساخته احمدرضا معتمدی که برای حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر فرم پر کرده بود، نتوانست نظر هیئت انتخاب جشنواره را به خود جلب کند. ایتن فیلم که با بودجه انجمن سینمای دفاع مقدس تولید شده، گویا به دلیل برخی مسائل محتوایی از سوی جشنواره کنار گذاشته شد. معتمدی برای رسیدگی به مشکل اکران و کنار گذاشتن فیلمش سراغ رئیس جمهور رفت اما هیچ پاسخی از او دریافت نکرد. او در نامه ای که برای رئیس جمهور نوشته بود، مطالبات خود را مطرح کرده بود، اما بسیاری نیز نامه او را نامه ای سیاسی معرفی کردند. او نسبت به بی اعتنایی و نخواندن نامه اش توسط رئیس جمهور نوشته بود: «آقای رئیس جمهور در سال های گذشته، بارها به گونه ای همدلانه با اهالی فرهنگ سخن گفته و به مقولات فرهنگی از قبیل موسیقی، خوشبینانه نگاه کرده است. حال چطور است در مهم ترین جشنواره فرهنگی سال، فیلمی که در همین مسیر حرکت کرده، بدون هیچ توضیح و توجیهی، از صحنه رقابت حذف می شود؟! این تناقض نیست؟! معیارهای دوگانه، با صدق و راستی سازگار نیست.» «راه رفتن روی سیم» روایت تعامل دو گروه موسیقی سنتی و متال است. فیلم به مسئله موسیقی می پردازد و فیلمساز سعی دارد به واسطه موسیقی، جوانان امروز را به تاریخ معنوی و تسلی بخش خودش ارجاع دهد. در این فیلم حامد کمیلی، اندیشه فولادوند، احمد مهران فر، هومن برق نورد و سید مهرداد ضیایی به ایفای نقش پرداختند. شنیده شده که احمد مهران فر پس از چند سال فاصله از بازی در نقش های جدی و روی آوردن به تیپ های کمدی، در این فیلم نقش کاملا جدی و متفاوتی را بازی کرده است. «آستیگمات»؛ تصویری واقعی از بحران های جامعه «آستیگمات» دومین فیلم بلند محمدرضا اصفهانی پس از فیلم نه چندان موفق «انارهای نارس» است. او در تازه ترین فیلم خود سراغ یک فیلم تلخ و حساس رفته و در آن به شیوه روابط آشکار و واقعی یک خانواده از طبقه پایین جامعه پرداخته است. این فیلم مانند دیگر فیلم هایی که قصد نمایش واقعیت های جامعه را داشته و دارند، به سیاه نمایی نیز متهم شده و حتی اعضای هیئت انتخاب سی و ششمین فیلم فجر نیز به همین دلیل فیلم را از جشنواره کنار گذاشتند. «آستیگمات» یک درام خانوادگی است که بحران های مختلف خانواده ای را به تصویر می کشد که در شرف از دست دادن خانه شان هستند. فیلم بحران های مختلف دیگری از جمله ازدواج در سن پایین، بی مسئولیتی زوج های جوان در زندگی، بیکاری، مصرف الکل، اعتیاد، طلاق و ... را نشان می دهد که قربانی اصلی تمامی این بحران ها، کسری، پسر 12 ساله فیلم است. فیلم چهار شخصیت اصلی با نام های مادر، پسر، عروس و نوه دارد که اغلب چالش ها و اتفاق های داستان فیلم در خلال روابط میان این چهار شخصیت است. اما بازی های این فیلم نیز یکی از مهم ترین نقاط قوت آن به حساب می آید. محسن کیایی و مهتاب نصیرپور که نقش مادر و پسر فیلم را بازی می کنند، یکی از بهترین بازی های خود را در «آستیگمات» ارائه داده اند. محسن کیایی در این فیلم یک سر و گردن با نقش های دیگرش فرق دارد. او در این فیلم تلاش کرده تصویری واقعی و متفاوتی را از یک جوان رنج کشیده نشان دهد. در این فیلم علاوه بر کیایی و نصیرپور، باران کوثری، نیکی کریمی، هادی حجازی فر، حسین پاکدل، سیامک صفری و بهنوش بختیاری (که با گریم کاملا متفاوت و باورنکردنی در یک سکانس این فیلم بازی کرده) به ایفای نقش پرداختند. «حکایت دریا»؛ دنیای پریشان یک نویسنده بهمن فرمان آرا که به خاطر مشکلات پیش آمده بر سر راه اکران «دلم می خواد»، نوعی دلخوری از سیاست های سینمایی دارد، هیچ تمایلی برای اکران فیلم هایش در جشنواره فجر ندارد. او حتی چند وقت پیش در گفتگویی، از ندادن تعمدی فیلمش به جشنواره فیلم فجر و نمایش برای نمایش فیلم «حکایت دریا» در جشنواره جهانی فجر از این جهت که در آن استانداردهای جهانی رعایت می شود، سخن گفته بود. «به من گفتند فیلمت را تمی دهی در جشنواره فجر نمایش دهیم؟ گفتم نه! شاید به فجر بین الملل بدهم، چرا که آنها استانداردهای جهانی را رعایت می کنند و فقط سه بار فیلم را در ایام جشنواره نمایش می دهند، نه مثل جشنواره داخلی فجر 30 بار! بلیت ها را آنقدر به ارگان های مختلف می د هند که بازار سیاه پیدا می کند. برای همین فیلمم را به فجر ندادم. دوست دارم مردم کشورم فیلم را بپسندند. کیک من مردم ایران هستند و مخاطب خارجی برایم خامه روی کیک است.» «حکایت دریا» با نام فعلی «دل دیوانه»، نهمین ساخته بهمن فرمان آراست که دی و بهمن ماه 95 در شهرستان رامسر فیلمبرداری شد. فیلم ماجرای نویسنده ای است که پس از ترک آسایشگاه روانی متوجه دگرگونی ها و تغییرات جهان اطرافش می شود و این بر پریشانی های درونی اش می افزاید. «حکایت دریا» مانند دیگر آثار قبلی فرمان آرا، فیلمی پربازیگر و پر ستاره است. «حکایت دریا» فیلمی است با بازی خود بهمن فرمان آرا و ترکیبی از بازیگران پیشکسوت، میانسال و جوان سینمای ایران که هر یک به تنهایی می توانند اعتبار یک فیلم را تضمین کنند. فیلم با حضور فاطمه معتمد آریا، علی نصیریان، لیلا حاتمی، صابر ابر، علی مصفا، رویا نونهالی، داریوش اسدزاده، پانته آ پناهی ها، اصغر پیران و بهمن فرمان آرا ساخته شده است. «مارموز»؛ چگونه می توان رئیس جمهور شد؟ کمال تبریزی پس از ناکامی دو فیلم «امکان مینا» و «طعم شیرین خیال» در گیشه، سال گذشته سال ها پس از ساخت آخرین فیلم سیاسی «خیابان های ناآرام» و توقیف شدن این فیلم، دوباره به سمت همان سیر همیشگی خود قدم برداشت و فیلم کمدی و سیاسی تازه دیگری را با نام «مارموز» ساخت. این فیلم با نام اولیه «خودسر» که ابتدا قرار بود در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شرکت کند، اما به دلیل به پایان نرسیدن مراحل فیلمبرداری از حضور در این جشنواره بازماند. از همان ابتدای تولید با حاشیه مواجه شد. پیش از ساخت فیلم یک کارگردان جوان با نام صالحی دمدم با ادعای این که طرح اصلی فیلمنامه «خودسر» از آن اوست مدعی شد فیلمنامه «خانم اصلاح طلب، آقای اصولگرا» که او برای تولیدش موافقت اصولی ارشاد را گرفته، منبع نگارش «خودسر» بوده است. او ادعا کرده جواد نوروزبیگی، تهیه کننده فیلم، در این اتفاق مقصر اصلی است. «مارموز» قصه کنجکاوی برانگیز و پر حاشیه ای دارد و بعید نیست این فیلم هم مثل «مارمولک» در زمان اکران عمومی با مشکل و ممیزی مواجه شود. «مارموز» قرار است به ماجرای به قدرت رسیدن یکی از شخصیت های سیاسی کشور و انتقاد از شیوه عملکرد او با زبانی طنز بپردازد. شخصیت اصلی این فیلم مردی است به نام قدرت با بازی حامد بهداد که گویا شباهت های زیادی به محمود احمدی نژاد دارد. کمال تبریزی که همیشه در فیلم هایش از بازیگران ستاره سینما برای ایفای نقش اصلی فیلمش استفاده می کند (حتما می دانید که او این روزها در حال ساخت اولین فیلم پرستاره و پربازیگر تاریخ سینمای ایران است)، این بار به سراغ حامد بهداد برای نقش اصلی فیلمش رفته است. بهداد برای اولین بار است که در یک کار کمدی بازی می کند و نقشش در مقایسه با دیگر نقش هایش سخت و چالش برانگیزتر است. البته پیش از قرار بود محسن تنابنده در این فیلم بازی کند که به دلایلی حضور او در این فیلم منتفی شد. در کنار بهداد، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، مانی حقیقی، سیاوش چراغی پور و محمد بحرانی در «مارموز» کمال تبریزی بازی کردند. «گرگ بازی»؛ فیلمی که تا لحظه آخر رکب می زند «گرگ بازی» اولین فیلم عباس نظام دوست است که به تهیه کنندگی محمد علی نجفی، فیلمساز باسابقه سینمای ایران ساخته شده است. «گرگ بازی» یکی از متفاوت ترین فیلم های سینمای ایران است که با وجود فضای بکر و خلاقانه ای که دارد، از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد. «گرگ بازی» یک فیلم تجربی در فضایی غیرمتعارف است که مدام ژانر عوض می کند و و قصد دارد قصه های متفاوتی را تجربه کند. گاه به یک ملودرام و درام روانشناسانه نزدیک می شود، گاه به صحنه تئاتر و گاه به یک داستان ترسناک و پلیسی و معمایی. انگار با این کار (البته به کمک شخصیت های فیلم) می خواهد مدام به مخاطب رکب بزند. فیلم داستان چند رفیق قدیمی است که شبی در خانه موروثی یک دوست جمع می شوند و با ورود مهمانان تازه وارد، ماجراهای عجیبی برای شان رخ می دهد. اغلب شخصیت ها و بازیگرهای فیلم در تمام سکانس ها حضور دارند و هیچ یک از آنها شخصیت اول نیستند. یکی از نکات مهم و قابل توجه فیلم، ترکیب بازیگران تئاتری (به غیر از علی مصفا) در کنار هم است. گویا اغلب بازیگران این فیلم، یکی از سخت ترین نقش های شان را در «گرگ بازی» ایفا کردند. نگار جواهریان، هانیه توسلی، سهیلا گلستانی و حمید پورآذری بازیگران اصلی این فیلم هستند. ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 06:03:08 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128358/ کارگردان «فِراری»: سینما با همین فرمان جلو برود نابود می‌شود http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128373/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس، نشست بررسی و نقد فیلم سینمایی «فِراری» شامگاه یکشنبه (۲ اردیبهشت ماه) با حضور «علیرضا داوودنژاد»، «کامبوزیا پرتوی» و «ترلان پروانه» در فرهنگسرای «ارسباران» برگزار شد. در ابتدای این نشست ترلان پروانه بازیگر فیلم سینمایی «فراری» درباره نقش خود گفت: همکاری با آقای داوودنژاد برایم سخت بود چرا که او در بازی گرفتن از بازیگران بسیار سخت‌گیر است. خوشحالم که مخاطبان این فیلم از تماشای آن لذت برده‌اند. وی ادامه داد: برخی می‌گویند که فیلم «فِراری» کمی تلخ است، به نظرم این تلخی بخاطر این است که ما واقعیت جامعه را نشان داده‌ایم. به نظرم باید مشکلات را گفت: تا حل شوند، نه این که آن‌ها را به زیر فرش جارو کنیم تا دیده نشوند. کامبوزیا پرتوی نویسنده فیلم سینمایی فِراری نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: ایده ساخت فیلم «فِراری» از سوی آقای داوودنژاد پیشنهاد شد و برای من نوشتن برای شخصی مثل داوودنژاد بسیار سخت بود چرا که او خود نویسنده ۴۰ ساله سینمای ایران است. وقتی بیشتر به ایده داوودنژاد فکر کردم، آن ایده برای خودم هم دغدغه شد. اینکه ایده یا سوژه یک فیلم برای نویسنده نیز دغدغه باشد، بسیار مهم است، چرا که کیفیت فیلمنامه را بسیار بالا می‌برد. وی ادامه داد: یکی از اتفاقات بسیار خوب فیلم «فِراری» تمرین‌های پی در پی بازیگران بود، به صورتی که آن قدر متن فیلم را تمرین کرده بودند که شخصیت‌ها در آن‌ها نهادینه شده بود. علیرضا داوودنژاد نیز درباره فیلم سینمایی «فِراری» گفت: من در این فیلم با ثروتمند بودن مشکلی ندارم، بلکه دغدغه‌ام این است که این ثروت از چه دریچه‌ای کسب شده است، اگر این ثروت از دریچه علم، دانش و توانایی به دست آمده باشد ثروت ارزشمندی است؛ اما گاهی ثروت از دریچه‌های دیگری به دست می‌آید. وی دربار وضعیت سینمای ایران تصریح کرد: ما سینمای خودمان را داریم، سینمایی که از فرهنگ و جامعه ما نشأت می‌گیرد. اگر سینمای ما با همین فرمان جلو برود و به ساخت «خالتوریسم» و تقلید از فیلم‌های خارجی ادامه دهد، می‌شود آن اتفاقاتی که در سال ۵۶ افتاد. سینمای ما در این سال به علت سطحی بودن و هجوم فیلم‌های خارجی ورشکسته شد. کارگردان فیلم سینمایی «فِراری» بیان کرد: دختر بچه‌ای که در این فیلم مشاهده می‌کنید از سبک زندگی امروز کشورمان نشأت گرفته شده‌است. این دختر بچه محصول طرز تفکر امروزه روز است که با گذشته بسیار متفاوت است، بچه‌ای که به نحو دیگر فکر کرده و عمل می‌کند. بچه‌هایی که امروز با این انگاره‌ها زندگی می‌کنند، محصول تفکراتی است که در طی سال‌ها ما بزرگتر‌ها به آن‌ها آموخته‌ایم. وی افزود: مسئولان کشور ما هر روز می‌گویند که در کشور به نیرو‌های متخصص نیاز داریم. این نیروی متخصص باید در کجا تربیت شود، وقتی آموزش و پرورش ما نقص دارد، چطور می‌توان انتظار نیروی متخصص داشت. امروزه تمام آموزش‌های کشورمان در دایره تئوری گرفتار می‌شوند و به هیچ عنوان رنگ عملی شدن به خود نمی‌بینند. ساخت مملکت، یعنی ساختن ملت، نمی‌توان بدون ساخت ملت، مملکتی را ساخت. ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 07:23:45 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128373/ حرف‌های منتشرنشده از عباس کیارستمی: سوره زلزال تکانم داد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128342/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، کتاب «سینمایی دیگر؛ چند مقاله و گفت‌وگو درباره سینمای عباس کیارستمی» به کوشش سیدعماد حسینی امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر رونمایی می‌شود. در بخشی از این کتاب پرسش و پاسخی بین ژان لوک نانسی، فیلسوف فرانسوی با عباس کیارستمی آمده است که در آن درباره قرآن صحبت می شود. خواندن این بخش از گفتگو برای اولین بار خالی از لطف نیست: کیارستمی: من یک سوال دارم. (کیارستمی سوره ای از قرآن را می خواند؛ سوره زلزله) بسم الله الله الرحمن الرحیم إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا، وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا، وَقَالَ الْإِنْسَانُ مَا لَهَا، یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ َخْبَارَهَا، بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحَی لَهَا، یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ، فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ. چه انگیزه ای داشتید برای اشاره به این سوره؟ کجا آن را پیدا کردید؟ برای من یکی از زیباترین سوره های قرآن است. نمی دانم شما هم اعتقاد دارید یا نه؟ حدود بیست سال پیش به این سوره برای ساختن یک فیلم فکر می کردم. خیلی برایم تکان دهنده بود وقتی در نوشته های شما آن را خواندم. (نانسی بخشی از کتاب بداهت فیلم را به نقد فیلم زندگی و دیگر هیچ که به زبان فرانسه به زندگی ادامه دارد ترجمه شده اختصاص داده است. او معتقد است که فیلم کیارستمی بیانگر این نکته است که زندگی چه در عزا و غم و چه در شادی راه خود را می رود. نانسی برای اثبات حرف خود مصداق هایی همچون فوتبال دیدن زلزله زدگان را برمی شمرد. نانسی بعد از تحریر این نقد در صفحه ۵۰ کتاب، به سوره زلزال اشاره می کند و می نویسد: «آیا ممکن است کیارستمی به خاطر ادای احترامی نهان به فرهنگ قوم خویش، در ساخت فیلم زندگی و دیگر هیچ به سوره های ۹۸ و ۹۹ از قرآن که نام آنها به ترتیب البینه و الزلزال است اندیشیده باشد؟» کیارستمی نیز به این جملات اشاره دارد.) (ناشر) *شما همه قرآن را حفظ هستید؟ کیارستمی: نه اما این یکی را از حفظ می دانم. این سوره به نظرم بسیار عرفانی است، بسیار مدرن است، تصویر بسیار زیبایی از روز قیامت دارد. *من نه قرآن را زیاد می شناسم و نه سنت اسلامی را اما کمابیش آن قدر می شناسم که با دیدن «زندگی و دیگر هیچ» به یادم آمد سوره ای به نام زلزله در قرآن است. کیارستمی: این سوره را از کجا می شناسید؟ *من به مساله یکتاپرستی در مجموع علاقه بسیار دارم. از این پس می خواهم درباره این مساله و خاصه مساله مجاورت یکتاپرستی و فلسفه در تمامی سرچشمه های تمدن غرب کار کنم و به این دلیل سعی کردم قرآن را بهتر بشناسم. من به این سوره استناد کردم چون تصور می کردم سرلوحه خاموشی برای فیلم شما باشد. خصوصا هنگامی که به این آیه فکر می کنم؛ آن گاه که همه جا یکسره ویرانی است. زمین به زبان می آید و یک حکایت تعریف می کند. برای من فیلم همین بود. کیارستمی: به نظرم یکی از زیباترین سوره های قرآن است. یک بیان تصویری است اما موقع ساختن فیلم اصلا به یادش نبودم. این استنباط شما مرا به یاد آن انداخت و دیدم انصافا هم بلد بودم و هم سال ها پیش دلم می خواست فیلمی درباره اش بسازم. *شاید ناخودآگاه است. به قرآن فکر کردم چون شما ایرانی هستید، نه به متن ولتر درباره زمین لرزه لیسبون که در غرب مورد استناد و ارجاع است. .... مراسم رونمایی از کتاب «سینمایی دیگر؛ چند مقاله و گفت‌وگو درباره سینمای عباس کیارستمی» روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ در هم‌اندیشی «مطالعات جشنواره» در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر برگزار می‌شود. این برنامه از جمله برنامه های جنبی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر است. ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 04:45:01 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128342/ یک «داستان عامه پسند» دیگر در راه است/ حضور دی کاپریو و پیت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128499/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر ، کوئنتین تارانتینو و لئوناردو دی کاپریو دیشب با حضور در لاس وگاس، روی صحنه حاضر شدند و درباره فیلم جدید مشترکشان که در دهه ۱۹۶۹ می‌گذرد صحبت کردند. به نقل از هالیوود ریپورتر، تارانتینو با ارجاعی به فیلم به یادماندنی‌اش «داستان عامه‌پسند» که سال ۱۹۹۴ ساخت، قول داد که فیلم بعدی او احتمالا نزدیک‌ترین فیلمش به آن فیلم باشد.    وی با اشاره به دی کاپریو و برد پیت که بازیگران این فیلم هستند گفت: سونی و من، با هیجان‌انگیزترین جفت ستارگان هالیوود، پس از پل نیومن و رابرت ردفورد به سینماها بازمی‌گردیم. تارانتینو افزود: این یک راز بزرگ است اما می‌توانم بگویم «روزی روزگاری در هالیوود» در سال ۱۹۶۹ می‌گذرد و فرهنگ مردم، انقلاب هپیی‌گری و اوج هالیوود جدید را روایت می‌کند. خیابان به خیابان، بلوک به بلوک، ما در لس‌آنجلس و هالیوود ۱۹۶۹ عبور می‌کنیم. دی کاپریو هم گفت: درباره فیلمی که هنوز نساخته‌ایم حرف زدن سخت است اما من واقعا هیجان‌زده‌ام ... چون قرار است با برد پیت همکاری کنم و فکر می‌کنم او مارا به جلو می‌برد. من یکی از طرفداران جدی «آواز زیر باران» و فیلم‌هایی هستم که درباره هالیوود  هستند و به عنوان یک شهروند لس‌آنجلس، با خواندن فیلمنامه، می‌توانم بگویم یکی از جالب‌ترین فیلمنامه‌هاست. همه تلاش مان را می‌کنیم تا آن را عالی دربیاوریم. رییس سونی نیز که در این نشست حضور داشت تایید کرد فیلمنامه فیلم جدید تارانتینو بهترین فیلمنامه‌ای است که تابه حال خوانده است. تارانتینو در عین حال یادآور شد که عاشق سینما وعاشق فیلم‌هایی است که درباره سینما هستند. ]]> هنری Tue, 24 Apr 2018 06:41:49 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128499/ بازیگر به وقت شام میهمان کاخ جشنواره http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128382/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری میزان: جشنواره جهانی فجر در سی و ششمین دوره تغییرات بسیاری را به همراه داشته که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استقبال خوب کارگردانان و فیلمسازان ایرانی در این جشنواره اشاره کرد.   حضور چهره‌های مطرحی همچون مجید مجیدی و کمال تبریزی در میان کارگردانان حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر نشان از روی خوش سینمای ایران به این جشنواره در دوره حاضر داشته است. احمدرضا معتمدی، آناهید آباد، مصطفی رزاق کریمی، محمد علی باشه آهنگر، بهروز غریب پور، بهرام توکلی و مجیدرضا مصطفوی از جمله کارگردانان شناخته شده سینمای ایران هستند که در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر آثار خود را شرکت داده اند. داستان "آن سوی ابرها" در مناطق فقیرنشین بمبئی رقم می‌خورد و درباره برادری خلافکار و خواهری است که به دلیل حادثه‌ای که در حین دفاع از خود در برابر تجاوز رخ داده، در زندان به سر می‌برد. این فیلم دوشنبه ساعت ۱۹:۱۰ در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو اکران خواهد شد. آستیگمات دیگر فیلم اکران شده در پنجمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر خواهد بود. این فیلم نویسندگی و کارگردانی "مجیدرضا مصطفوی" ساعت ۱۳ در سالن شماره ۴ پردیس چارسو اکران می‌شود.   محسن کیایی، هادی حجازی فر، حسین پاکدل، سیامک صفری، باران کوثری، نیکی کریمی و بهنوش بختیاری بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. مردی بعد از جدایی چند ساله از خانواده برگشته و می‌خواهد خانه اش را از زن و پسر و عروس و نوه اش پس بگیرد. پسرش که در زیرزمین خانه زالو پرورش میدهد و می‌خواهد از این راه ثروتی بهم بزند، سعی می‌کند زن و مرد را آشتی دهد تا در خانه بمانند، اما مادرش می‌خواهد با مردی دیگر ازدواج کند. در این بین نوۀ زن هم در مدرسه برای معلمش مشکلاتی به وجود می‌آورد که کل زندگی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هم خانوادۀ پسر و هم خانوادۀ معلم به خاطر این موضوع بهم می‌ریزد.    فیلم سینمایی "تنگه ابوقریب" به کارگردانی "بهرام توکلی" جزو آثار دفاع مقدسی سینمای ایران است که در جشنواره امسال با سایر فیلم‌ها به رقابت پرداخته و از نگاه بسیاری از منتقدان یکی از شانس‌های اصلی در بخش‌های فیلمنامه، کارگردانی و بازیگری محسوب می‌شود. این فیلم دوشنبه در پنجمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر ساعت ۱۷ در پردیس سینمایی چارسو سالن یک اکران خواهد شد. در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهر‌ها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوغریب است، تنگه‌ای که نام و خاطره اش در میانه تاریخ رسمی روز‌های پایانی جنگ گم شده تنگه‌ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود. جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی از جمله بازیگران اصلی هستند که در فیلم "تنگه ابوغریب" به ایفای نقش پرداخته اند. بیگانه، من دیگو مارادونا نیستم، برف سرخ، نزدیک تر، آسمان زرد کم عمق، پرسه در مه، اینجا بدون من، پابرهنه در بهشت و عقل سرخ نام ۹ اثر سینمایی است که توکلی تاکنون کارگردانی آن‌ها را بر عهده داشته است. ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 08:05:01 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128382/