پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين موسيقی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/music Wed, 22 Feb 2017 17:55:26 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Wed, 22 Feb 2017 17:55:26 GMT موسيقی 60 جشنواره ای که با ۱۰ میلیون تومان برگزار شد/ معرفی برگزیدگان http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97503/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت های موسیقی در اینترنت سه شنبه شب سوم اسفند با معرفی برگزیدگان این رویداد موسیقایی در بخش های مختلف و اجرای چند برنامه موسیقایی در تالار اصلی فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد. سجاد پورقناد دبیر ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت های موسیقی در اینترنت در ابتدای این برنامه با ارائه گزارش از روند برگزاری این دوره بیان کرد: ششمین جشنواره نوشتارها و سایت های موسیقی در اینترنت با تفاوتی اساسی نسبت به دوره های گذشته روبه رو بود، آن هم اینکه نام جشنواره تغییری اساسی یافت و ضمن تاکید بر نوشته های موسیقی، نام وبلاگ از عنوان جشنواره به کلی حذف شد. با اینکه در این ۶ دوره تلاش کردیم با تشویق به وبلاگ نویسی و نشان دادن اهمیت های آن، مشوق فعالان در این عرصه باشیم، نتوانستیم در مقابلِ سونامیِ جهانگیرِ مرگِ وبلاگ ها و فرهنگ وبلاگ نویسی، توفیقی داشته باشیم. وی ادامه داد: امروز تقریبا بر چهره تمام وبلاگ هایی که فعال و مشهور بودند گرد فراموشی و خاموشی نشسته است و وبلاگ نویسان نیز در فضاهای تاریک اپلیکیشن های پیام‌رسان موبایلی، گم شده اند. این جشنواره با تغییر عنوان خود ناگزیر از بازگفتن این واقعیت تلخ بود. دبیر ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت های موسیقی در اینترنت با قدردانی از مدیریت بخش موسیقی فرهنگسرای ارسباران و مدیریت موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» در حمایت از جشنواره بیان کرد: به دلیل برگزاری دو جشنواره در یک سال انتظار داشتیم بر خلاف جشنواره های گذشته آثار زیادی به دبیرخانه نرسد ولی بر خلاف این تصور با سیلی از نوشته ها در شاخه های گوناگون مواجه شدیم. در این دوره، بیش از ۱۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که چیزی حدود دوبرابر میانگین آثار دریافتی ما در دوره های گذشت بود. شاید یکی از دلایل این استقبال گسترده، به جز تغییرات در روش های خبر رسانی، اضافه شدن دو بخش گزارش و گفتگو به جشنواره بود که در دوره های پیش حذف شده بود. این دو بخش با نظر هیات داوران جدید دوباره به جشنواره اضافه شد و تعداد زیادی از خبرنگاران حوزه موسیقی را وارد رقابت کرد. پورقناد در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: ششمین جشنواره نوشتارها و سایت های موسیقی در اینترنت امسال در حالی برگزار شد که ۲ سال از قرار پرداخت های وزارت ارشاد و شهرداری تهران می گذرد و متاسفانه هیچ گونه همکاری در این زمینه انجام نشده است؛ جشنواره ای که بودجه ای کمتر از ۱۰ میلیون تومان نیاز دارد که در قیاس با بودجه نجومی ارگان های دولتی رقمی ناچیز است. آروین صداقت کیش نماینده هیات داوران ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت های موسیقی در اینترنت هم قبل از اعلام اسامی برگزیدگان این دوره از جشنواره، بیانیه هیات داوران را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: «در پایان ششمین دوره‌ جشنواره می‌توان دید که تعیین و تعریف میدان آنچه دنیایی مجازی خوانده می‌شود، زیر فشار شتابان فناوری، دشوار و دشوارتر می‌شود. اکنون بزرگ‌ترین چالشی که به چشم می‌آید همچنان کشیدن مرزِ به قدر کافی دقیق میان جهان مجازی و غیرمجازی است؛ در حقیقت تقریباً مرزی باقی نمانده است، آنچنان که گاه تعیین مصداق برای رصدگرِ تیزبین هم نشدنی است. اما علاوه بر در هم شدن مرزها، گرایش استفاده‌کنندگان از این فضای سیال به پیام‌رسان‌ها، در پی آن افولِ اقبالِ وب‌سایت‌ها، مرگ وبلاگ‌ها (که سرانجام در تغییر نام جشنواره پژواک یافت) و در نتیجه ظهور پدیده‌ اینترنتِ تاریک روندی است که به ویژه جستجوپذیری و دسترسی‌پذیری میدان نوشتارهای موسیقی را تهدید می‌کند. این تهدیدی واقعی و جدی است که باید به آن اندیشید. کم و بیش بر خلاف جریان روز فضای مجازی، تغییرات جشنواره‌ امسال و استقبال نویسندگان در هر دو بخش جشنواره و گه‌گاه رشد کیفی آثار، نشان داد که هنوز اندک بختی برای مقاومت در برابر آن تاریکی فزاینده وجود دارد، اگر بتوایم ارزش کافی و متناسب با توان هر کدام از فناوری‌ها و رسانه‌ها به محتوای موجود در آنها بدهیم. گذشته از چشم‌انداز میدان اصلی و تهدیدهایش، که باید مورد توجه خاص همه‌ی دست‌اندرکاران این حوزه قرار داشته باشد، ما داوران ششمین دوره‌ جشنواره‌ «نوشتارها و وب‌سایت‌های موسیقی در اینترنت» لازم می‌دانیم چند نکته را درباره‌ خود جشنواره و داوری آثار و نتایج یادآوری کنیم. نخست، که ترجیع‌بند مکرر تمامی بیانیه‌ها نیز بوده است، آن که متأسفانه اصلی‌ترین چالش نوشتارهای موسیقی، چه نزد نویسندگانی که صرفاً در فضای مجازی می‌نویسند و چه روزنامه‌نگاران حرفه‌ای، هنوز کاستی دانش موسیقایی است. این امر که شش هیأت داوری با شش ترکیب متفاوت بر ان هم‌رای‌اند نشان می‌دهد که این درد دیرپای موسیقی‌نویسی ما است که فردی یا جمعی به ویژه از راه آموزش، باید به دنبال درمان آن باشیم. دوم، تغییراتی در سطح، شکل و استاندارد نوشتارها به ویژه در بخش مقالات علمی‌ـ‌تحقیقی که عمدتاً حاصل ورود دانش‌آموختگان رشته‌های موسیقی‌شناسی به میدان است، افزون بر آن که وضعیت جدید کار را تعریف می‌کند، تلویحاً بر ارزش کار آکادمی و تأثیری که می‌تواند بر تمامی حوزه‌های پیرامون خود بگذارد، تأکید می‌کند. سوم، با از میان رفتن اغلب صفحات هفتگی موسیقی در روزنامه‌های شناخته شده، بخشی از فعالیت روزنامه‌نگارانه‌ی موسیقی به فضای مجازی منتقل شده است. این رویدادی است که باید با کیفیت بخشیدن به نوشته‌ها بدان تداوم بخشید و به نفع پربارتر شدن موسیقی‌نویسی در اینترنت از آن بهره جست. چهارم، تا پیش از این دوره تفسیر داوران از مسأله‌ی تولید، عرضه یا بازنشر محتوا در اینترنت تفسیری بسیار متن‌محور بود، اما در این دوره تعریفی گسترده‌تر پذیرفته و اعمال شد، با این امید که درهای این جشنواره به روی شکل‌های متنوع‌تری از فعالیت‌های اینترنتی مرتبط با موسیقی گشوده شود و احتمالاً در سال‌های آینده ترکیب‌های غنی‌تری از چنین فعالیت‌هایی شکل بگیرد. رد پای این تفسیر جدید به خوبی در گزینش سایت برتر هویدا است. پنجم، همانند سال‌های گذشته، بسته به فعالیت افراد در شاخه‌های مختلف برخی شاخه‌ها پربارتر و پرکارتر و برخی کم‌ثمرتر بودند. در این دوره با رشد کَمّیِ بسیار در بخش‌های گفتگو، گزارش (نسبت به آخرین دوره‌ای که گزارش و گفتگو در فراخوان جشنواره وجود داشت)، مقاله‌ی عمومی و یادداشت روبه‌رو شدیم و در عوض افت جدی‌ کَمّی و کیفی در بخش نقد را تجربه کردیم. این امر نیازمند توجه ویژه‌ نویسندگان شاخه‌های کم‌کارتر است تا در سال‌های آینده شاهد شکوفایی مجدد آنها هم باشیم. ششم، مسأله‌ بهره‌گیری از اطلاعات برای نوشتن یک مطلب گاه در میان نوشته‌ها با کژتابی‌هایی همراه است. توجه نویسندگان را به این امر جلب می‌کنیم که بی‌دقتی در این موارد گاه نوشته‌ای را به ترجمه یا تقلید تبدیل می‌کند. هر چه در اینترنت می‌یابیم بخشی از سواد ما نیست پس دست‌کم اگر نمی‌توان در یک قالب روزنامه‌نگارانه ارجاعی دقیق به منابع اصلی داد باید راهی یافت تا خواننده به طور ضمنی متوجه شود در حال دریافت اطلاعاتی است که تولید یا حتی گردآورده‌ی ما نیست. اجتناب از ایجاد توهم دانش و سواد وظیفه‌ بسیار مهم نویسندگانی است که رسالت اصلی‌شان آگاهی‌بخشی و صداقت حرفه‌ای است. هومان اسعدی، بابک خضرایی، هادی سپهری، آروین صداقت‌کیش، رضا صمیم»  محسن سلیمانی مدیر فرهنگسرای ارسباران تهران هم در این مراسم بعد از پایان اهدای جوایز در پاسخ به برگزیدگانی که از شرایط فعالیت حوزه موسیقی رضایت نداشتند، بیان کرد: ما امشب در خدمت عزیزانی هستیم که شاید بسیاری از تحولات موسیقی کشور مدیون زحمات آنها در حوزه رسانه است. آنها کسانی هستند که تمامی اتفاقات حوزه موسیقی را به گوش مخاطبان می رسانند و حالا اگر نتوانند اینجا به بیان دغدغه های خود بپردازند پس کجا باید این کار را انجام دهند. آنها حق دارند که این اعتراضات را به شما عزیزان بگویند اما بهتر است نگویند که «حالمان خوب نیست» زیرا به اعتقاد من همین که دوستانی مانند بردیا صدرنوری، پورقناد و یارانش را برای برگزاری این جشنواره یاری می کنند برای همه مایه دلگرمی است. وی ادامه داد: بله این صحبت شما درست است که دلتان می خواست امشب شاهد حضور عزیزانی باشید که برای آنها وقت گذاشتید تا در تیتر رسانه ها قرار گیرند اما بدانید ما در همین فرهنگسرای ارسباران طی ماه های گذشته فعالیت های بسیار خوبی انجام دادیم که می تواند حال شما را کمی خوب کند. به گزارش خبرنگار مهر اسامی برگزیدگان بخش مختلف ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت های موسیقی در اینترنت به ترتیب زیر اعلام شد. *بخش اصلی مقاله علمی – تحقیقی رتبه دوم: مشترکا به امیرحسین رحمتی و شاهین مهاجری با مقاله «تحلیل علینقی وزیری در بستر گفتمان سنت/تجدد در موسیقی ایرانی (پیشنهاد روشی برای نزدیک شدن به یک موسیقیدان کلاسیک از منظر اِتنوموزیکولوژی) و «شبیه سازی فواصل گام ۲۴ قسمتی مساوی براساس هارمونیک» رتبه سوم: مسعود خمسه پور با مقاله «بررسی برخی آراء و گفتارهای نورعلی برومند از منظر دیدگاههای اِتنوموزیکولوژی» مقاله عمومی رتبه اول: کامیار صلواتی با مقاله «سه برداشت از تاریخ موسیقی و نقد» رتبه دوم: سینا چراغی با مقاله «ترمین؛ لطفا به این ساز دست نزنید» رتبه سوم: علی نجفی ملکی با مقاله «حسن ناهید؛ هنرمندی ماندگار» مصاحبه رتبه اول: علیرضا سعیدی با موضوع «مصاحبه با مدیران دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» رتبه دوم : فرزان صوفی با موضوع «گفتگو با آهنگساز سرشناس موسیقی پاپ از جشنواره موسیقی فجر تا حواشی مربوط به سالار عقیلی و آلبوم محسن چاوشی» رتبه سوم: سمانه فراهانی و سیامک قلی زاده با موضوع «نوازندگان جز در کافه خبر: پاتوقی برای ما وجود ندارد» یادداشت رتبه اول: بیتا یاری با موضوع «در حاشیه وابستگی جایزه جشنواره ها به میزان شهرت افراد: اعتبار آفرینان بی اعتبار» رتبه دوم: سید اصغر نوربخش با موضوع «جدال با جدایی به بهانه زندگی محمد رضا شجریان» رتبه سوم: فاطمه دانشور با موضوع «انباشتگی هنر متوسط» گزارش رتبه اول: بهرنگ نیک آیین با موضوع «قهوه خانه و فرهنگ شعری موسیقایی عاشیقی» رتبه دوم: علیرضا سعیدی با موضوع «فراموشی موسیقی ایرانی در مداحی / نوحه خوانان مقصر نیستند» رتبه سوم: مریم درویش با موضوع «شعبده در تالار وحدت / نوازنده فرانسوی تماشاگران را به وجد آورد» نقد رتبه سوم: سینا چراغی با موضوع «معلق در فضا به سوی بی کرانگی: سفر با کشتی اینو» هیات داوران در این بخش رتبه اول و دوم نداشت ترجمه رتبه دوم : بهرنگ نیک آیین با موضوع «اهداف قوم شناسی، یک نگاه انسان شناسانه» رتبه سوم: منیره خلوتی با موضوع «کریستف پندرسکی یا مساله آوانگارد در قرن بیستم» هیات داوران در این بخش رتبه اول نداشت. *بخش جنبی مقاله عمومی رتبه دوم: محمد مصطفی مهربانی با مقاله «جامعه باربد و نقش آن در گذر زمان» رتبه سوم: آنژالا والی برای مقاله «چند پرده از اهمین داشتن و نداشتن دست در موسیقی / دست به مثابه ابزار» و سیامک قلی زاده و امیر بهاری با مقاله «سرچشمه راک ایرانی که ستون پاپ طلایی دهه ۵۰ شد/ تقلید پیچیده یا اصالت ساده» هیات داوران در این بخش رتبه اول نداشت. مصاحبه رتبه اول: بیتا یاری با موضوع «موسیقی ایرانی، جهانی شدن و لغو کنسرت ها در گفتگو با کیهان کلهر: موسیقی ایرانی نیازی به تغییر ندارد» رتبه دوم: امیر بهاری با موضوع «گفتگو با احمد پژمان به بهانه انتشار موسیقی و پارتیتور دیورتیمنتو/ درخشش ابدی در هزار توی کمال» رتبه سوم: رضا نامجو با موضوع «گفتگو با آهنگساز و خواننده آلبوم خیام و مینی مال؛ در ارکستراسیون وجود سازها باید توجیه داشته باشد» و ندا حبیبی با موضوع «مصاحبه با حسین علیزاده/ شجریان حذف شدنی نیست» یادداشت رتبه دوم: نیوشا مزید آبادی با موضوع «آسیب شناسی خود بزرگ پنداری موسیقی امروز ایران: می دونی من کی ام؟» رتبه سوم: بیتا یاری با موضوع «در حاشیه اولین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در سال ۹۵: فست فود» هیات داوران در این بخش رتبه اول نداشت. گزارش رتبه اول: ایمان پاک نهاد با موضوع «سرگ هلهلوک در کوچه های بندرعباس / به جستجوی ابراهیم منصفی» و بهرنگ نیک آیین با موضوع «عاشیق های ایران زیر یک سقف؛ آشیقلار بایرامی» هیات داوران در این بخش رتبه دوم و سوم نداشت. نقد رتبه سوم: محمد خلیلیان با موضوع «درباره عناصر موسیقی کوارتت کاسته / موسیقی به مثابه بازی» هیات داوران در این بخش رتبه اول و دوم نداشت، این در حالی است که هیات داوران در شاخه نقد بخش جنبی نیز نویسنده ای را معرفی نکرد. سایت برگزیده هیات داوران ضمن تقدیر از سایت «موسیقی ایرانیان» سایت «بیپ تیونز» را به عنوان سایت برگزیده معرفی کرد. اجرای گروه «صدای آناتولی» به سرپرستی هادی سپهری، اجرای گروه کُر «تُنال» به رهبری میلاد عمرانلو و اجرای ارکستر آکادمیک پایتخت به رهبری شهرام توکلی به همراه پخش یک کلیپ درباره روند برگزاری جشنواره از بخش های مختلف مراسم اختتامیه بود. ]]> هنری Wed, 22 Feb 2017 13:15:48 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97503/ همایون شجریان و سهراب پورناظری در مراسم رونمایی از آلبوم / عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97485/   همایون شجریان و سهراب پورناظری در مراسم رونمایی از آلبوم خداوندگان اسرار همایون شجریان و سهراب پورناظری در مراسم رونمایی از آلبوم خداوندگان اسرار همایون شجریان و سهراب پورناظری در مراسم رونمایی از آلبوم خداوندگان اسرار همایون شجریان و سهراب پورناظری در مراسم رونمایی از آلبوم خداوندگان اسرار همایون شجریان و سهراب پورناظری در مراسم رونمایی از آلبوم خداوندگان اسرار همایون شجریان و سهراب پورناظری در مراسم رونمایی از آلبوم خداوندگان اسرار همایون شجریان و سهراب پورناظری در مراسم رونمایی از آلبوم خداوندگان اسرار ]]> هنری Wed, 22 Feb 2017 12:15:14 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97485/ کنسرت «پینک فلوید» در اعتراض به ترامپ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97387/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر: راجر واترز تایید کرد گروه «پینک فلوید» به فکر برگزاری کنسرتی در اعتراض به ترامپ در مرز آمریکا-مکزیک است.    به نقل از آسوشیتدپرس، راجر واترز از گروه «پینک فلوید» با اشاره به آلبوم کلاسیک «دیوار» یا «د وال» محصول ۱۹۷۹ گفت اجرای این کنسرت در مرز آمریکا-مکزیک اعتراضی به دونالد ترامپ خواهد بود. در سال ۱۹۹۰ واترز ترانه‌های این آلبوم را در برلین و با اشاره به فرو ریختن دیوار برلین که یک سال پیشتر انجام شده بود، برگزار کرد و راجر با اشاره به این اجرا گفت: ممکن است یک کنسرت دیگر با همین دیدگاه برگزار کنند. وی آلبوم «دیوار» را بیانگر شرایط کنونی و دوران ترامپ خواند که مدام از ساخت دیوار و دشمنان زیاد و ایجاد فاصله بین نژادها و مذهب‌ها حرف می زند. این خواننده گفت: «دیوار» درباره این است که چگونه ساخت دیوارها می‌تواند در سطح فردی یا در سطح دو مرز شکل بگیرد. واترز افزود: اول از همه لازم است تا مردم از سیاست‌های راست افراطی آگاه شوند و در برابر آنها موضع بگیرند. موسیقی جایگاهی قانونی برای بیان اعتراض است و موسیقیدان‌ها یک حق مطلق و یک وظیفه دارند تا دهانشان را باز کنند و حرف بزنند. راجر واترز پیش از این اعتراض خودش را به ترامپ نشان داده بود و در برنامه زنده اخیرش با هوا کردن یک خوک پلاستیکی بزرگ که رویش نوشته بود«لعنت به ترامپ و دیوارش» این اعتراض را عمومی کرده بود. او همچنین تصاویری غول آسا از ترامپ با اعضای گروه کوکلوس کلان را در پس زمینه کنسرتش گذاشته بود. در همین حال راجر واترز و نیک میسون دیگر عضو گره «پینک فلوید» تایید کرده‌اند به صورت مشترک در جشنواره گلاستون‌بری برنامه اجرا می‌کنند.   ]]> هنری Tue, 21 Feb 2017 17:06:01 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97387/ رضا صادقی و بنتلی سواری او در هامبورگ! / عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97380/   ]]> هنری Tue, 21 Feb 2017 15:53:08 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97380/ نگران از بین رفتن زبان فارسی هستیم/ انتقاد از انتشار قطعه رگ خواب http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97357/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر، نشست خبری آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» به آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان روز سه‌شنبه سوم اسفندماه در تالار خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد. سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در ابتدای نشست ضمن ابراز خرسندی از انتشار این آلبوم تصویری بیان کرد: خوشحالم که گروهی به نام «سیاوش» به وجود آمد تا میراث‌دار گذشتگان موسیقی اصیل ایرانی باشد. به هر حال دو خانواده بزرگ شجریان و پورناظری نمایندگانی دارند که به نظر من از این خانواده‌ها آبروداری می‌کنند و بسیار خوشحالم که امروز شاهد رونمایی آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» هستیم که توسط بانو رخشان بنی‌اعتماد کارگردانی شده و از فردا در دسترس علاقه‌مندان موسیقی قرار می‌گیرد. سهراب پورناظری آهنگساز آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» نیز گفت: خانم رخشان‌ بنی‌اعتماد افتخار دادند همراه با گروه خود متشکل از باران کوثری، سپیده عبدالوهاب، هایده صفی‌یاری و مجتبی میرطهماسب کارگردانی تصویری اثر را که در سال ۹۱ در قالب پروژه «آیینه‌ها» روی صحنه رفت، به عهده بگیرند. این پروژه ۵۳ اجرا در تهران، شهرستان‌ها و کشورهای دیگری داشت که برای من پروژه بسیار خاطره‌انگیزی بود و باعث شد تا همکاری من با همایون شجریان آغاز شود. وی ادامه داد: این اثر در سه اپیزود طراحی شده که در آن، اشعاری از مولوی، خیام و حافظ در قالب سازبندی‌های مختلف به مخاطبان ارائه خواهد شد؛ ضمن اینکه در همین آلبوم، یک اثر نیز از پدرم کیخسرو پورناظری گنجانده شده که فکر می‌کنم می‌تواند برای مخاطبان قابل توجه باشد. همایون شجریان خواننده آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» نیز بعد از صحبت‌های پورناظری گفت: فضای این آلبوم تصویری با کنسرت «آیینه‌ها» متفاوت است و ما حتی در طراحی دکور نیز تفاوت‌هایی را بین قطعات ایجاد کرده‌ایم. مجموع این آثار به شکلی است که باید در دو لوح فشرده برای مخاطبان اجرا شود؛ ضمن اینکه تا آنجا که بنده اطلاع دارم، قرار بر این است که جدای از این آلبوم تصویری یک مستند نیز برای مخاطبان ارائه شود که برای رونمایی و ارائه آن برنامه‌های دیگری توسط شرکت «ایران‌گام» طراحی شده است. البته به شما اطمینان می‌دهم هیچ نفع مالی برای ارائه جداگانه اثر وجود نداشته و ما فقط به جهت اینکه باید این دو کار در قالب متفاوت به مخاطبان ارائه می‌شد، کار را به دو بخش تقسیم کردیم. سهراب پورناظری هم در تایید صحبت‌های شجریان تصریح کرد: ما حتی در طراحی‌های لباس دو بخش کنسرت نیز به صورت جداگانه اقدام کردیم پس مطمئن باشید به هیچ وجه انگیزه مادی در این کار وجود نداشته، کما اینکه ما علاوه بر ارائه آلبوم تصویری، آلبوم صوتی را نیز در لوح اول به مخاطبان ارائه دادیم چون اصلاً امکان نداشت که فضای پروژه در قالب یک بسته باشد. این آهنگساز در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به انتخاب رخشان بنی‌اعتماد برای کارگردانی تصویری این پروژه توضیح داد: طراحی صحنه کنسرت ما بر عهده باران کوثری بود که این آشنایی باعث شد تا ما جلساتی را نیز با خانم بنی‌اعتماد برای مشاوره تصویری داشته باشیم. در این جلسه جهانگیر کوثری گفت چرا خود خانم بنی‌اعتماد این کار را انجام ندهد و ما نیز از این پیشنهاد آقای کوثری استقبال کرده و با کمال میل و افتخار از او خواستیم تا به عنوان کارگردان تصویری آلبوم «خداوندان اسرار» همراه ما حضور داشته باشد، زیرا بر این باوریم این کار باید استانداردهایی را داشته باشد که حتماً یک کارگردان کاربلد حوزه سینما از عهده آن برمی‌آید. همایون شجریان نیز گفت: وقتی به خانم بنی‌اعتماد پیشنهاد کارگردانی کار را ارائه دادیم او از ما خواست تا چند روزی فکر کند و خوشبختانه وقتی با پاسخ مثبت این کارگردان مطرح سینمای ایران مواجه شدیم، بسیار برای گروه اتفاق خوبی بود که یکی از بهترین کارگردانان سینمای ایران را برای پروژه خود در نظر گرفته است. این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه این نشست رسانه‌ای به موضوع توجه مخاطبان به موسیقی ایرانی اشاره کرد و گفت: مساله‌ای که برای من برای اجرای هر پروژه‌ای اهمیت داشته و دارد، توجه به نسل آینده کشورمان است که باید این موسیقی را بشنود و با آن زندگی کند و این موسیقی نیز بتواند نیازهای روزمره این نسل را پاسخگو باشد. نسل امروز ما، نسل بچه‌های من و شما هستند و شما خوب می‌دانید که هم‌اکنون در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پیوند دادن نسل جدید به ریشه اصیل موسیقی کار بسیار مشکلی است. شما برای اینکه بتوانید این پیوند را ایجاد کنید، کار بسیار سختی پیش رو دارید تا بتوانید این موسیقی اصیل ایرانی را به گوش نسل جدید برسانید. بنابراین من به عنوان یک خواننده، تمام تلاش خود را کرده‌ام که کاری کنم تا این ارزش‌ها به نسل آینده موسیقی انتقال داده شود و از سوی دیگر، کاری کنم که آن اثر، ارزش انجام دادنش را داشته باشد. متأسفانه ادبیات ایران در حال حذف شدن است و ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که با موسیقی، این پیوند را با گذشته عمیق‌تر و گسترده‌تر کنیمسهراب پورناظری در ادامه صحبت‌های همایون شجریان بیان کرد: برای اجرای موسیقی دستگاهی بسیار مهم است که چطور نسل ۱۵ ساله این کشور به سمت و سویی کشیده شود که ریشه در ادبیات کهن این سرزمین دارد. متأسفانه ادبیات ایران در حال حذف شدن است و ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که با موسیقی، این پیوند را با گذشته عمیق‌تر و گسترده‌تر کنیم. ما هم‌اکنون در شرایطی هستیم که ادبیات و شعر، زبان زنده جامعه ما نیست و این یک هشدار است که باید مسئولان به آن توجه کنند. من بر این باورم فاجعه‌ای در حال رخ دادن است که در طی آن، فلان شبکه ترکیه‌ای می‌آید و به عنوان تعیین‌کننده فرهنگ یک جامعه نقش ایفا می‌کند. ما باید به این موضوع آگاه باشیم که چنین فضایی، یک هشدار است و یک علامت سؤال بزرگ که چرا خیلی از مردم حتی یک بیت حافظ را هم حفظ نیستند. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از همایون شجریان گفت: همایون شجریان در این پروژه نه تنها به عنوان یک خواننده بلکه به عنوان یک همراه و همفکر اصلی در کنار ما حضور داشت. او در آهنگسازی فیلم «رگ خواب» نیز همراه بسیار ارزشمند و مفیدی برای گروه آهنگسازی بود که در کنار هم سعی کردیم فضایی را به وجود آوریم که به ادبیات نزدیک باشد. این کارها سهل‌الوصول نیستند و شما اصحاب رسانه باید خیلی به این ماجرا توجه کنید که بتوانیم همراه با هم به معرفی ادبیات ایران بپردازیم. باور کنید بعد از ساخت موسیقی فیلم‌هایی چون «رگ خواب» و «آرایش غلیظ»، به همان اندازه که تعریف و تمجید شدم، به همان اندازه نیز در فضای مجازی فحش خوردم که چرا دست به کاری زده ایم که مقداری ساختارشکنانه است، در حالی که من به عنوان یک هنرمند فعال موسیقی تمام تلاش خود را انجام دادم تا بتوانیم با رویکردهایی جدید و منطقی به معرفی و پرهیز از مهجوریت ادبیات کمک کنیم. همایون شجریان در ادامه این نشست خبری با ذکر مثالی از توجه اهالی پیشکسوت هنر موسیقی ایران به ادبیات گفت: پدر من فامیلی داشت که این عزیز در زندگی شخصی خود علاقه به هنر موسیقی و نوازندگی داشت. یکی از روش هایی که اقوام پدرم برای یاددادن شعر و ادبیات به کار می‌گرفت راین بود که هر کدام از فرزندان که می‌توانست شعری را از حفظ کند، پدر به او دو تومان پول می‌داد. روزی یکی از فرزندان بستگان پدر من، پیش پدرش آمد و فقط یک مصرع را برای پدرش خواند. پدر از او سوال کرد که چرا یک مصرع خواندی و بقیه شعر کجا رفت که فرزند در جواب پدر گفت برای اینکه من به یک تومان بیشتر نیازمند نبودم. این فضا، همان ماجرایی است که من در ابتدای صحبت‌هایم اشاره کردم اینکه بتوانیم با هر سیاست تشویقی، فضا را به گونه‌ای فراهم کنیم تا نسل جدید کشورمان با موسیقی و ادبیات نزدیکی بیشتری پیدا کند. محمدرضا شجریان فعلا امکان بازگشت به صحنه را ندارد این خواننده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اوضاع و احوال جسمانی پدر برای تولید آثار جدید توضیح داد: هم اکنون مشغول آماده سازی یک آلبوم از کارهای پدرم هستیم که تاکنون درجایی منتشر نشده و متعلق به ۲ سال گذشته است. به هر حال ایشان فعلا امکانی برای بازگشت روی صحنه ندارد اما همگی امیدواریم که این مسیر درمان به خوبی و خوشی طی شود و ما نیز علاوه بر تولید آثار موسیقیایی شاهد حضورش روی صحنه باشیم. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تمایلی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی آواز ندارد؟ عنوان کرد: هیچ دلیلی جز کم حوصلگی و تنبلی برای این ماجرا وجود ندارد. چرا که من بر این باورم برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کلاس های آواز باید وقت گذاشت که فعلا من حوصله آن را ندارم اما در فکرش هستم تا در یک فرصتی که لیاقت یک معلم با صلاحیت را داشتم قطعاً تجربیات خودم را برای علاقمندان موسیقی ایرانی ارائه دهم. سهراب پورناظری هم پس از صحبت‌های شجریان درباره اظهارات اخیر وزیر ارشاد پیرامون اعطای مجوز آلبوم موسیقی محمدرضا شجریان تصریح کرد: به نظر من این مجوز باید پنج سال پیش داده می‌شد زیرا هر کودکی می‌داند هدف این مجوز چه بوده است. این صورت قشنگی ندارد، وقتی در روزهایی سپری می‌کنیم که استاد شجریان در حال درمان است بیایند و صحبت از اعطای مجوز و اجرای زنده کنند. به هر حال فاصله‌ای که میان صدور مجوز استاد شجریان قبل از آلبوم طریق عشق و اثر دیگرشان داشتند مقداری شائبه برانگیز بود. پور ناظری به تولید یک اثر مشترک با محمدرضا شجریان هم اشاره کرد و گفت: ما یک اثر مشترک با استاد شجریان داریم که در ماه‌های آینده نسبت به اطلاع رسانی آنها و اعلام جزئیات اقدام می‌کنیم. اما فعلا در مرحله‌ای هستیم که کار را همراه با همایون پیش می‌بریم و با توجه به اینکه فضای کار نیز از خصوصیات جالب توجهی برخوردار است، فکر می‌کنم بهتر است در وقت دیگری به جزئیات آن بپردازیم. بخش بعدی این نشست به فعالیت‌های مشترک همایون شجریان با سهراب پورناظری اختصاص داشت که همایون شجریان در این باره توضیح داد: من برای کارهایی که همراه با سهراب و تهمورس پورناظری داشتم به این موضوع فکر می‌کردم که روحیات نزدیکی با هم داریم. من منعی برای کارکردن با دیگر افراد ندارم، اما خوشبختانه در این دوسال فضایی فراهم شد که برای من بسیار لذت‌بخش بود و می‌توانم بگویم که در پرونده کاری من آثار دوست داشتنی و ارزشمندی هستند که به آنها افتخار می‌کنم، ضمن این که نزدیک بودن ایده‌ها، دلیل دیگری بود که طی این سال ها فعالیت مشترکی با سهراب و تهمورس پورناظری داشته باشم. آقای شهبازیان با تلفن من تماس گرفته بود وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اظهارات چند ماهه گذشته فریدون شهبازیان برای همکاری این خواننده در ارکستر ملی و اجرای آثار پدرش اظهار کرد: استاد شهبازیان مدتی دنبال من می‌گشتند تا با من موضوع همکاری با ارکستر ملی را مطرح کنند، اما من به دلیل اینکه شماره ایشان را در حافظه تلفن همراهم نداشتم، نمی‌توانستم پاسخ تلفن ایشان را بدهم اما گویا عجله‌ای برای برگزاری این کنسرت وجود داشت که آقای شهبازیان باید نسبت به اجرای آن اقدام می‌کرد. در هر صورت، این هنرمند، من را پیدا نکرد و بعدها مصاحبه‌ای را ندیدم که از همکاری من با ایشان در ارکستر ملی خبر می‌داد. شجریان افزود: من بسیار خوشحال می‌شدم که در خدمت این استاد مسلم موسیقی برای اجرای آثار پدرم باشم اما به دلیل تراکم کاری بسیار بالایی که دارم و اینکه شنیده بودم دوستان می‌خواهند یک هفته‌ای کار را برای اجرای برنامه آماده کنند از این جهت امکان حضور در این پروژه را پیدا نکردم و اگر واقعا فرصت برای چنین فضایی به وجود بیاید قطعاً دوست دارم که با ارکستر ملی به رهبری آقای شهبازیان همکاری کنم اما باور کنید برنامه‌های کنسرت ما به قدری مرا نگران کرده که هنوز نمی دانم چطور باید آنها را مدیریت کنم ولی مطمئن باشید خواست قلبی من برای حضور در این پروژه، فرصت مغتنمی است که برای من هم ارزش دارد. خواننده آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اجرای قطعه آوازی این آلبوم که با استقبال مخاطبان مواجه شده است، توضیح داد: من تا زمان اجرای کنسرت کار جدی با تنبور را تجربه نکرده بودم و وقتی با این فضا مواجه شدم به دنبال شعری می گشتم که بتواند منطبق با آن چیزی باشد که سازندگان اثر می خواهند. بنا بر این در ابتدا به مولانا مراجعه کردم و به محض اینکه آن کتاب قطور را باز کردم شعر زیبای از عشق تو دیوانه گشتم در همان نگاه اول پیدا شد و من دیدم این اثر کاملا از لحاظ معنا و وزن ها همان چیزی است که دنبالش می گشتم و احساس کردم شانس بزرگی را پیدا کردم؛ چراکه ممکن بود حتی دو هفته برای پیدا کردن شعر وقت لازم داشته باشم و بسیار خوشحالم که بعد از اینکه شعر را پیدا کردم و آن را با سهراب در میان گذاشتم، او نیز تحت تاثیر قرار گرفت و کار به نتیجه رسید. سهراب پورناظری هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعویق انتشار آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» گفت: دلیل این دیرکرد ترافیک کاری ما بود وگرنه این آلبوم دو سال پیش آماده انتشار بود بنابراین هیچ مساله دیگری درباره تعویق و تاخیر در انتشار آلبوم تصویری وجود نداشت، ضمن اینکه من جا دارد از صدرالدین حسینخانی مدیر موسسه ایران گام برای انتشار این اثر تقدیر کنم که نهایت همکاری را با ما انجام داد. انتشار آلبوم موسیقی از فیلم «رگ خواب» همایون شجریان در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به فعالیت های دیگر خود در عرصه موسیقی به خبرنگاران گفت: اثری با فردین خلعتبری دارم که حدود ۵ سال پیش ضبط آن انجام گرفت و هنوز به مرحله انتشار نرسیده و امیدوارم بتوانیم در سال جاری آن را منتشر کنیم. خودم هم درگیر پروژه دیگری هستم که بنا دارم هر چه زودتر کار آن را نیز آغاز کنم. یک اثر دیگر نیز با علیرضا قربانی داریم که تمام مجوزهای آن گرفته شده و شبانه روز در حال آماده سازی نهایی کار هستیم تا آن را نیز برای انتشار آماده کنیم البته پروژه موسیقی فیلم «رگ خواب» نیز در ردیف برنامه های تولیدی ما قرار دارد که حالا نمی دانم در ابتدا قرار است قرعه به نام انتشار کدام آلبوم بیفتد. وی بار دیگر درباره اوضاع جسمانی پدرش محمدرضا شجریان تصریح کرد: پدر هم اکنون در سلامتی به سر می برد و نسبت به چند ماه گذشته اوضاع جسمانی بهتری دارد، اما چون طی ماه های گذشته ۱۵ جلسه رادیوتراپی کرده و درگیر آسیب های عصبی این فرایند پزشکی است بنابراین احتیاج به استراحت دارد و پس از آن باید به مرحله شیمی درمانی وارد شود. خوشبختانه پیشرفت بیماری او تغییری نکرده اما سرطان همیشه در کمین است و ما باید مراقب باشیم تا تغییری در مکانیزم سلامت او به وجود نیاید تا پس از عبور از این دوره بتوانیم شیمی درمانی را آغاز کنیم. نمی دانیم قطعه «رگ خواب» چگونه در اختتامیه فجر پخش شد سهراب پورناظری در جواب به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اتفاقات پرحاشیه ای که برای ساخت موسیقی فیلم «رگ خواب» به وجود آمد، توضیح داد: متاسفانه فارغ از ماجراهایی که برای داوری بخش آهنگسازی فیلم به ویژه در مورد فیلم «رگ خواب» اتفاق افتاد، اتفاق ناخوشایند دیگری نیز افتاد. اینکه دوستان برگزیده مراسم اختتامیه بدون هیچ گونه اجازه ای از من یکی از قطعه های پرطرفدار فیلم به خوانندگی همایون شجریان را روی یک کلیپ برای حاضران در مراسم پخش کردند و ماجرا به قدری برای ما گیج کننده بود که اصلا نفهمیدیم این قطعه چطور به دست آنها رسیده است حتی جالب است شما بدانید این قطعه فقط اتودی از کار بود که واقعا نمی دانم چطور به دست دوستان رسیده است. به هر صورت اینکه موسیقی «رگ خواب» دیده نشده برای من مهم نیست. نکته مهم در اینجا است که این اثر بدون هیچ گونه سود مادی برای گروه سازنده در بدترین کیفیت خودش نیز در حال کپی و دست به دست شدن مخاطبان است. وی با اشاره به همکاری های مستمر خود با حمید نعمت الله و اینکه چرا فقط با او در عرصه آهنگسازی فیلم همکاری می کند، بیان کرد: من خودم را به حمید نعمت الله محدود نکردم اتفاقا اوست که خودش را به من محدود کرده و با لطف زیادی که به بنده دارد برای آهنگسازی آثارش به ما پیشنهاد می دهد. به اعتقاد من حمید نعمت الله یک کارگردان درجه یک است و من برای همکاری با او به خودم افتخار می کنم البته من استقبال می کنم تا با دیگران همکاری های موسیقایی داشته باشم. این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت های خود بار دیگر از همکاری با همایون شجریان ابراز خرسندی کرد و گفت: همکاری های من با همایون شجریان دلیل احساسی و قلبی دارد که به دنبال تغییر آن نیستم. من بر این باورم که با همایون شجریان به یک بیان مشترکی رسیده ام که دل خودم را لرزانده و دوست ندارم آن را از دست بدهم. البته این به معنای نفی ارزش و هنر دیگر هنرمندان نیست بلکه فقط بیان یک احساس مشترکی است که هنوز وقتی قطعه اولیه «خداوندان اسرار» را می شنوم دلم را می لرزاند. همایون شجریان نیز در بخش پایانی این نشست خبری به موسیقی تیتراژ پایانی «رگ خواب» نیز اشاره کرد و گفت: شعری که در تیتراژ پایانی فیلم «رگ خواب» به مخاطبان عرضه شده به قدری عجیب است که در هر فرم و دستگاهی می توانید آن را کار کنید و به نظر من این شعر مانند آبی است که سهراب پورناظری از این پتانسیل استفاده کرده است و من هم بسیار خوشحالم که بعد از تجربه جذاب «آرایش غلیظ» آن را تکرار کرده ام. ]]> هنری Tue, 21 Feb 2017 12:36:22 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97357/ یاد منصور نریمان زنده می‌شود/ گردهمایی در روز تولد پدر عود ایران http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97295/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛ گلناز جمشیدی سرپرست گروه موسیقی «نریمان»  با اشاره به تازه ترین فعالیت های این گروه بیان کرد: گروه موسیقی «نریمان» بین سال های ۸۳ و ۸۴  فعالیت های خود را در عرصه موسیقی آغاز کرد و طی این سال‌ها در فستیوال ها و رویدادهای مختلفی نیز شرکت کردیم و تلاش کردیم این فعالیت ها به شکل مستمری در عرصه موسیقی انجام گیرد. وی درباره دلیل انتخاب نام گروه توضیح داد: با توجه به شان و منزلتی که زنده‌یاد منصور نریمان نوازنده صاحب نام عود در عرصه موسیقی کشورمان داشته نام این استاد را برای فعالیت هایش انتخاب کرده است. سرپرست گروه موسیقی «نریمان» ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ما بنا داریم اردیبهشت سال آینده کنسرتی را برگزار کنیم که در این برنامه دو بخش سازی و آوازی خواهیم داشت و طی آن آثاری به آهنگسازی علی پژوهشگر و بنده برای مخاطبان با خوانندگی امیر صادقین و همخوانی فایزه کامیاب اجرا می شود. البته عمده توجه ما در بخش اول کنسرت بخش سازی است چراکه ما بر این باوریم بخش سازی یکی از مهجورترین عناصر موسیقی ایرانی است که متاسفانه توجه چندانی به آن نمی شود و ما تلاش داریم تا به سهم خود به بهبود فضای موجود کارهایی را انجام دهیم. تدوین آلبومی با صدای سالار عقیلی جمشیدی عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیت های گروه تولید یک اثر موسیقایی به خوانندگی سالار عقیلی است که اگر برنامه ریزی ها طبق روال پیش رود تا تابستان سال آینده منتشر می شود. تمامی مراحل مربوط به ضبط آلبوم طی ماه های گذشته انجام گرفته و ما هم اکنون در مرحله میکس و مسترینگ هستیم و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد آلبوم پس از دریافت مجوزهای لازم تیر و مرداد سال آینده منتشر می شود. وی افزود: ما برای تابستان سال آینده نیز برنامه دیگری با عنوان «تیرچنگی» داریم که قرار است در ابتدا به صورت اجرای زنده و بعد در قالب یک آلبوم روانه بازار موسیقی شود. البته صحبت هایی با بهزاد فراهانی برای حضور در اجرای زنده برنامه به عنوان راوی انجام گرفته که امیدوارم بتوانیم در خدمت او باشیم. سرپرست گروه موسیقی «نریمان» با اشاره به فعالیت های این مجموعه موسیقایی تا پایان سال جاری توضیح داد: با توجه به اینکه روز ۲۰ اسفندماه مصادف با سالروز تولد استاد منصور نریمان است تصمیم گرفته‌ایم ویژه برنامه ای برای این مناسبت برگزار کنیم که ضمن دعوت از خانواده زنده یاد نریمان از شاگردان او و برخی از نوازندگان، چند برنامه موسیقایی خواهیم داشت که اطلاعات برنامه و مکان برگزاری طی روزهای آینده برای علاقه مندان اطلاع رسانی می شود. ]]> هنری Tue, 21 Feb 2017 07:21:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97295/ عالیم قاسم اف با پرواز همای در تهران کنسرت می دهد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97254/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر، تعدادی از رسانه های معتبر کشور آذربایجان از جمله خبرگزاری «ریپورت. آذ» طی روزهای اخیر از حضور دوباره عالیم قاسم اف خواننده شهیر موسیقی کشور آذربایجان برای برگزاری کنسرت در مرکز همایش های برج میلاد تهران طی روزهای ۱۸ و ۱۹ اسفند ماه خبر داده اند. در این کنسرت که بعد از کنسرت این خواننده جهانی کشور آذربایجان با ارکستر بادی تهران به نوعی تازه ترین اجرای زنده وی در کشورمان به حساب می آید، قرار بر این است که ۴۵ دقیقه از کنسرت به اجرای عالیم قاسیم اف و ۴۵ دقیقه نیز به اجرای گروه «مستان» به خوانندگی پرواز همای اختصاص پیدا کند. انتشار خبر کنسرت مشترک عالیم قاسیم اف با پرواز همای در ایران توسط رسانه های معتبر کشور آذربایجان در حالی است که هنوز هیچکدام از موسسات برگزاری کنسرت و منابع رسمی دولتی در کشورمان خبر رسمی اجرای این کنسرت را منتشر نکرده اند. ارکستر بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی طی روزهای ۲۱ و ۲۲ دی ماه در تهران کنسرت مشترکی را با عالیم قاسیم اف اجرا کرده بود. در این برنامه مهم‌ترین و محبوب‌ترین قطعات موسیقی آذربایجان به صورت ارکسترال تنظیم شده بود که با خوانندگی عالم قاسیم اف روی صحنه رفت. ]]> هنری Mon, 20 Feb 2017 16:07:53 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97254/ تمدید کنسرت زمستانی علیرضا قربانی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97233/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛ این خواننده مطرح طی روزهای ۲۱ و ۲۲ اسفندماه نوبت های تمدیدی اجرایش را در تالار وحدت تهران روی صحنه می‌برد. فروش بلیت‌های این کنسرت که به همت موسسه فرهنگی هنری «آهنگ اشتیاق» برگزار می شود از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه دوم اسفندماه آغاز شده و علاقه‌مندان برای تهیه‌بلیت می‌توانند به مراکز معتبر فرهنگی و هنری مراجعه کنند.   علیرضا قربانی که بعد از برگزاری کنسرت «دخت پری وار» در تالار وحدت تهران بیش از ۷ ماه بود که کنسرتی را در پایتخت برگزار نکرده بود، روز هشتم بهمن ماه کنسرتی را با اجرای آثار فردین خلعتبری و مهیار علیزاده برگزار کرد. این کنسرت در ادامه اجرای «دخت پری‌وار» به آهنگسازی مهیار علیزاده بود که خرداد و تیر امسال در تالار وحدت تهران برگزار شد، اما قطعات برگزیده فردین خلعتبری که برای علیرضا قربانی به ویژه آثار شاخص آلبوم «من عاشق چشمت شدم» ساخته شده بود نیز در این برنامه اجرا شد. ]]> هنری Mon, 20 Feb 2017 13:25:45 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97233/ مراسم رونمایی از آلبوم می فهممت با صدای محمد رضا فروتن http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97225/   ]]> هنری Mon, 20 Feb 2017 12:50:58 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97225/ گاو شیرده را دادم و دوتار خریدم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97132/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا؛ خودش را با نام «عاشور گِلدی» به خبرنگار ایسنا معرفی می‌کند و می‌گوید: گِلدی به معنای آمدن است، چون در عاشوار به دنیا آمدم، اسمم را «عاشور گِلدی» گذاشتند. فامیلی‌ام برزین است، اما همه من را با فامیلی «گرکزی» می‌شناسند. در ۱۵ کیلومتری روستای گرکز از توابع شهرستان کلاله در استان گلستان زندگی می‌کنم. خانه‌ای گِلی داشتیم و بعدها خانه دیگری درست کردیم. شش برادر و یک خواهر دارم. یکی از برادرهایم عمرش را به شما داده است. پدرم هم از دنیا رفته است، اما مادرم ۹۶ سال دارد و من اولین فرزندش هستم. مادرم می‌گوید اگر فقط صدای تو را بشنوم، همه‌ی دنیا مال من است. داستان علاقه شما به موسیقی از کجا و چگونه شروع شد؟ بعد از هفت سال کار در کنار «نظرلی محجوبی» که یکی از بزرگ‌ترین باغشی‌ها - نوازندگانی که زبان گویای مردم هستند - در ایران است و در واقع اولین استادی است که با آن شروع به کار کردم، اجازه‌ی اجرای مستقل از طرف استاد برایم صادر شد. در کتاب خاطراتم که قرار است در آینده چاپ شود، اسم چهار استاد را قید کرده‌ام. «مختوم‌قلی قارلیف» یکی از استادان موسیقی است که از بخارا تا عشق‌آباد شهرت دارد و با دوتار ابریشم می‌نواخت و آواز می‌خواند. «صاخی جبار» از طایفه «آخال تکه» یکی دیگر از استادان برجسته موسیقی است. هرچه را که او می‌خواست بخواند، مختوم‌قلی از پیش خوانده بود. به همین دلیل سبک دیگری را ابداع کرد و با سبک خود غوغا کرد. «نوربردی قولوف» چهارمین استاد من از طایفه یوموک بود، او نیز یکی دیگر از استادان برجسته بود که ۱۸۰ شاگرد داشت. زمانی که برای اسب، جو می‌ریختم، نصفی از آن را بدون آن‌که پدرم متوجه شود، می‌فروختم تا بتوانم برای استادم سیگار بخرم. در مدت هفت سالی که در کنار استاد یاد می‌گرفتم، خیلی زحمت ‌کشیدم. یادم نمی‌آید پدرم را روی دوشم گذاشته باشم و از آب رد شده باشم، اما بارها و بارها استادم را روی دوش گرفتم تا بتوانم او را از رودخانه رد کنم. آن زمان که پل نبود، آب رودخانه هم سرد بود. گاهی هم اگر مرغی یا خروسی در خانه داشتیم، آن را می‌کشتم و به جای دستمزد پیشکش استاد می‌کردم تا از او کار یاد بگیرم. هم‌چنین خواننده‌ای به نام شیخ سهراب در روستای ما بود که نی می‌زد و شخصی هم به نام آرش برزین در مراسم عروسی‌ها آواز می‌خواند و می‌نواخت. وقتی آن‌ها می‌نواختند هیچ صدایی از انسان بلند نمی‌شد. من نیز در کنار آن‌ها می‌خواندم. بعد از مدتی به مادرم گفتم دوتار می‌خواهم. یک گاو شیرده و یک اسب داشتیم که مادرم گفت، هر کدام را که دوست داری بده و دوتار بخر. گاو شیرده را دادم و یک دوتار خریدم. هنوز هم آن ساز را دارید؟ بله؛ آن ساز هدیه مادرم است و آن را همیشه نگه می‌دارم، اما بعدها سازهای دیگری هدیه گرفتم که مجبور شدم برای تامین هزینه زندگی، آن‌ها را بفروشم. «آق مراد چاریف» سازنده و نوازنده بزرگ عشق‌آباد نیز یک ساز به من هدیه داد که هر جا برای نواختن می‌روم، آن را با خودم می‌برم. ‌بعد از آن‌که گاو را فروختید و ساز خریدید، با سازتان چه کردید؟ نزد استاد گرکزی رفتم، او نیز مرا نزد نظرلی برد. استاد نظرلی در برخورد اول اصلا من را تحویل نگرفت، حتی نگاهی به من یا دوتارم هم نکرد. وقتی به خانه برگشتم، بارها و بارها آهنگ عشق‌آباد را گوش کردم تا بالاخره دو آهنگ ساختم. بعد از دو سال دوباره برای ملاقات استاد نظرلی رفتم. وقتی من را دید، گفت بزن. وقتی زدم، گفت این آهنگ‌ها را از کجا یاد گرفتی؟ گفتم خودم آن‌ها را ساخته‌ام. دوتارش را آورد شروع به نواختن کرد و به من گفت بخوان. فردای آن روز من را با خودش به رادیو گرگان برد. چهار آهنگ او خواند و چهار آهنگ هم من خواندم. دو هفته بعد برای نواختن در یک مراسم عروسی در روستایی دعوت شدم و خواندم. با تشویق زیادی روبه‌رو شدم و هر کسی دو قِران، پنج زار یا ۱۰ شاهی که آن زمان پول زیادی بود، به‌عنوان هدیه به من داد. همین‌طور که می‌نواختم، مردی را دیدم که با کوله‌پشتی جلویم ایستاده است. پرسیدم چرا این آقا نمی‌نشیند؟ گفت من چوپانم و ۴۰ سال است که سر پا هستم. من نیز شعر چوپان را برایش خواندم. او هم به جای آهنگی که برایش خواندم، یک بره‌ی سفید به من داد. وقتی آن را به خانه بردم، مادرم گفت آن را برای خودت قربانی کن. چند سال است که در این حرفه مشغول هستید؟ ۵۴ سال است که از استاد اجازه گرفته‌ام. نزد استادان بسیاری رفتم، ۳۵ استاد را دیدم که در حال حاضر فقط یکی از آن‌ها زنده است؛ اما استاد اصلی من نظرلی است. از پشت بجنورد تا انتهای دریای خزر جایی نیست که من نشناسم و نرفته باشم. خیلی داستان برای تعریف کردن دارم. خیلی جاها که برای اجرا می‌روم یا می‌خوانم، می‌گویند استاد این‌ها را ضبط کن، اما من که نمی‌توانم ضبط کنم. من حتی سواد هم ندارم. گاهی همه‌ی این داستان‌ها را برای دوستانم تعریف می‌کنم و آن‌ها هم یا صحبت‌هایم را ضبط می‌کنند یا می‌نویسند. قرار است آن‌ها را به یک کتاب تبدیل کنم. در این سال‌ها چند شاگرد تربیت کرده‌اید؟ تا کنون ۱۸ شاگرد تربیت کرده‌ام، اما دیگر نمی‌توانم این کار را ادامه دهم. از من گذشته است. در چند جشنواره‌ شرکت کرده‌اید؟ از عشق‌آباد تا شیراز، مهاباد و تهران، به خیلی از شهرها برای شرکت در جشنواره‌ها رفتم. فکر می‌کنم تا کنون در ۴۰ جشنواره شرکت کرده‌ام. سال گذشته از من خواستند که برای اجرا به ترکیه بروم، اما نتوانستم، زیرا قلبم را عمل کرده‌ام و نمی‌توانم سوار هواپیما شوم. ۷۵ سال سن دارم و هر جشنواره‌ای که از من دعوت کند، برای اجرا می‌روم؛ اما دیگر در مراسم عروسی اجرا نمی‌کنم. وضعیت موسیقی در منطقه شما چگونه است؟ جوانان از موسیقی سنتی استان گلستان استقبال می‌کنند؟ سبک موسیقی در حال تغییر است. به هر خانه‌ای که وارد یا به هر ماشینی که سوار می‌شوید، همه در حال گوش کردن به موسیقی ترکی هستند. من ۵۴ شعر در رادیو گرگان خواندم که فقط ۱۰ شعر آن پخش می‌شود. نمی‌دانم چرا شعرهای دیگر را پخش نمی‌کنند. چند باری هم که اعتراض کردم گفتند، شعرهایی که خوانده‌ای با موضوع عشقی است! انگار نمی‌دانند در خیابان‌ها چه چیزها که نمی‌فروشند و مردم در گوشی‌ موبایل‌های‌شان چه چیزهایی که نمی‌بینند. همه ماهواره دارند و در ماهواره‌ها چه چیزها که نشان نمی‌دهند. به عقیده من، باید موسیقی‌های اصیل را پخش کنند تا مردم از موسیقی‌های سطحی دیگر که به راحتی در دسترس قرار دارند، دوری کنند. سه آهنگ بدون کلام ساخته‌ام. وقتی به رادیو می‌گویم این آهنگ‌ها را که بدون شعر است، چرا نمی‌گذارید، جواب می‌دهند، نداریم؛ در حالی که همان آهنگ‌ها در برنامه دیگری از رادیو پخش می‌شود! نمی‌دانم چگونه است و رادیو چه نوع مدیریتی دارد که آهنگ‌هایی را که من ساخته‌ام، برنامه‌ای که در یکی از اتاق‌های همان ساختمان پخش می‌شود، دارد، اما در یک اتاق دیگر ندارند! رئیس رادیوهای برون مرزی به رادیوهای محلی بودجه نمی‌دهد تا از خواننده‌ها و نوازنده‌های موسیقی نواحی برای اجرا دعوت کنند. هر زمان که می‌پرسم چرا از ما برای خواندن در رادیو دعوت نمی‌کنید، می‌گویند پول نداریم. شاید من نهایتا ۱۰ سال دیگر زنده باشیم. اگر الان از من استفاده نکنند، چه زمانی می‌خواهند این کار را انجام دهند؟! رادیو و تلویزیون محلی در این زمینه ضعیف عمل می‌کند. گاهی آهنگ‌هایی پخش می‌کنند که سالم نیستند. بارها گفته‌ام این آهنگ‌هایی را که از رادیو پخش می‌شود، در عشق‌آباد (ترکمنستان) هم گوش می‌دهند، آبروی یک ملت در میان است. این موسیقی‌ها را منتشر نکنید، یک شاعر و نوازنده خوب دعوت کنید و موسیقی آن‌ها را پخش کنید.   در حال حاضر چگونه زندگی‌تان را می‌گذرانید؟ با حقوق ۱۵۰ هزار تومانی که وزارت فرهنگ و ارشاد می‌دهد، امرار معاش می‌کنم و به‌جز آن هیچ منبع درآمد دیگری ندارم. مگر آن‌که گاهی دوستان برای نوازندگی از من دعوت کنند و ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان بدهند. با وامی که از بنیاد مسکن کلاله گرفتم، خانه‌ای ساختم و با ۱۵۰ هزار تومانی که از وزارت ارشاد حقوق می‌گیرم، نمی‌توانم اقساط وام را بپردازم. حالا هم درخواست وام ۲۰ میلیونی از موسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت را داده‌ام تا اقساط عقب‌افتاده خانه‌ام را بپردازم. بیمه شده‌اید؟ بیمه خدمات درمانی هستم. در دوران ریاست آقای صفار هرندی در وزارت ارشاد در یک برنامه‌ای، آهنگ خلیج فارس را که خودم ساخته بودم، خواندم و او دستور داد که من را بیمه کنند؛ اما بیمه گفت چون سن‌ات بالاست نمی‌توانیم! هنرمندان توقع زیادی ندارند، اگر ماهانه ۵۰۰ هزار تومان به‌عنوان مستمری به ما بدهند، می‌توانیم روزگار بگذرانیم. از زمانی که سکته کرده‌ام، یکی از انگشتانم از کار افتاد و نمی‌توانم آن را حرکت دهم. برادرم نیز کمانچه‌نواز است و برخی اجراها را با هم انجام می‌دادیم، اما از وقتی که او پارکینسون گرفته است، دیگر نمی‌تواند بنوازد. وضعیت زندگی او نیز چندان خوب نیست. واقعا آینده یک نوازنده بعد از این‌که به بیماری مبتلا شد چه می‌شود؟ ]]> هنری Mon, 20 Feb 2017 04:58:44 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97132/