پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين موسيقی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/music Sat, 20 Apr 2019 19:40:40 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Sat, 20 Apr 2019 19:40:40 GMT موسيقی 60 عرضه جهانی اثر موزیسین معروف ایرانی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157454/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر: ضبط مجدد قطعه "نوحه خوان" اثر علی رهبری آهنگساز و رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران با ساز ساکسوفون باریتون در شهر وین اتریش انجام شد. "نوحه خوان" (داستان روز عاشورا) اثر علی رهبری که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای ویولن و ارکستر سمفونیک ساخته شده بود و در مرداد ماه سال جاری با همین ارکستراسیون در مجموعه پوئم سمفونیک "مادرم ایران" توسط شرکت آلمانی ناکسوس به بازار جهانی عرضه خواهد شد، ضمن اینکه اثر یاد شده بار دیگر با ساز ساکسیفون باریتون و ارکستر سمفونیک نیز اجرا و ضبط می‌شود. علی رهبری گفت: این اثر که چندی پیش توجه نوازنده نامدار ساکسیفون اسلواکی، لادیس لاوفان سوویتس را به خود جلب کرده بود، با همکاری این آهنگساز برای ساز ساکسوفون تنظیم شد. ضمن اینکه ضبط این اثر ایرانی روز شنبه هفتم اردیبهشت ماه با نوازندگی همین نوازنده در شهر وین اتریش برای شرکت ناکسوس آغاز خواهد شد. این اثر همراه با پوئم سمفونیک بیروت که چند ماه پیش در وین ضبط شده و قطعه "مرشد" اثر جدید علی رهبری در قالب یک آلبوم توسط شرکت آلمانی عرضه خواهند شد. ]]> هنری Sat, 20 Apr 2019 12:28:48 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157454/ ازبکستان، خواهان موسیقی محلی ایران http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157369/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس، به دنبال برگزاری فستیوال موسیقی ترانه های شرقی در شهر سمرقند ازبکستان، سفارت این کشور از هنرمندان موسیقی فولکلورایران دعوت به اجرا کرده است. فستیوال بین‌المللی ترانه‌های شرقی ۲۶ تا ۳۰ اوت (۴ تا ۹ شهریورماه) در شهر سمرقند ازبکستان با هدف نشان دادن جایگاه خاص ملودی‌های شرقی،  توسعه و افزایش اهمیت هنر موسیقی درکشورهای شرقی ، مطرح کردن موسیقی سنتی ازبکستان و دیگر کشورها، تبادل تجربیات موسیقایی و ... برگزار می‌شود، بر این اساس سفارت این کشور در تعاملات خود با ایران از گروه‌های فولکلور موسیقی ایرانی جهت شرکت در این فستیوال دعوت کرده است. گروه‌های موسیقی که تمایل به شرکت در این فسیتوال را دارند می‌توانند با مراجعه به تارنمای www.Sharqtaronalari.uz فرم درخواست را تکمیل و نمونه آثار خود را ارسال کنند. ]]> هنری Wed, 17 Apr 2019 10:24:51 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157369/ داود آزاد: متاسفانه فضای جالبی در موسیقی وجود ندارد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157354/ به گزارش ستاره ها ؛ این هنرمند آهنگساز و نوازنده در گفت‌وگویی با ایسنا، می‌گوید: یکی از این آلبوم‌ها در ژانر موسیقی تلفیقی است که همراه با موسیقی سرخپوستان اجرا شده است. این کار که در نیویورک ضبط شده به شکل کاملاً بداهه و در لحظه نواخته شده است. ما در حال انجام کارهای میکس آن هستیم که بتوانیم این آلبوم را روانه بازار کنیم. این خواننده با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ آلبوم دارد که نسبتاً ۷۰ تا ۸۰ درصد آماده هستند، ادامه می‌دهد: آلبوم دیگری که قصد انتشار آن را دارم در دستگاه نوا است و آهنگسازی آن را خودم انجام داده‌ام. همچنین قصد دارم تابستان کنسرت‌هایی را در کانادا، انگلستان و سوئیس برگزار کنم. در ایران نیز در تالار وحدت کنسرت خواهیم داشت. او اظهار می‌کند: من آرزو می‌کنم وضعیت موسیقی سنتی و جدی ما بهتر شود؛ یکسری فاکتورهای زیبایی‌شناسی که بهم ریخته است به اصل خودش برگردد. متأسفانه فضای جالبی در موسیقی نیست. موسیقی‌هایی که هویت و دانش موسیقی ندارند، بسیار دیده می‌شوند. امیدوارم با آگاهی بیشتر بتوانیم به موسیقی بپردازیم. حیف است کنسرت‌های بزرگان موسیقی که سال‌ها زحمت می‌کشند «سولد اوت» نمی‌شود. آزاد در ادامه بیان می‌کند: همیشه معتقد بوده‌ام یک هنرمند باید آهسته آهسته بالا بیاید. افرادی که به دنبال موسیقی هستند گول این کار را نخورند که یکباره بالا رفتند و مطرح شدند؛ این‌ها گذراست. ]]> هنری Wed, 17 Apr 2019 08:32:06 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157354/ پیانیست ایتالیایی در تالار رودکی می‌نوازد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157293/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، اولاف جان لنری پیانیست با سابقه ایتالیایی ساعت ۲۰:۳۰ روزهای چهارشنبه چهارم و جمعه ششم اردیبهشت ماه ساعتدر تالار رودکی روی صحنه می‌رود. قسمتی از رپرتوار لنری شامل تمامی ۳۲ سونات بتهون برای پیانو خواهد بود ضمن اینکه اجرای یکی از سونات‌های بتهون روال همیشگی کنسرت‌های این نوازنده است که در کنسرت ایران نیز پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. در این اجرا قطعات «رقص مرثیه ها» از مهران روحانی، «پرلود و فوگ در دو دیزد» از مرتضی شیرکوهی، «سونات در فا مینور اپوس ۵۷ (آپاسیوناتا)» از بتهون، «لحظات موزیکال در لا بمل ماژور اپوس ۹۴ شماره ۲» و «امپرومپتو در لا بمل مینور اپوس ۹۰ شماره ۴» از شوبرت، «آرامش تویی» و «چرخ نخ ریسی» از لیست، «ملودی در می ماژور اپوس ۳ شماره ۳» و «پرلود در سل مینور اپوس ۲۳ شماره ۵» از راخمانینف و «واریاسیون روی تمی از پاگانینی در لا مینور اپوس ۳۵» از برامس نواخته می‌شود. اولاف جان لنری متولد ایتالیا و فارغ التحصیل از کنسرواتوار ورونا و آکادمی پیانو در ایمولا، برندۀ مسابقات متعدد بین المللی پیانو از مونزا، توکیو و مونت کارلو است. این هنرمند در فستیوال‌های بین المللی و همچنین به صورت رسیتال پیانو در شهرهای مختلف ایتالیا و سایر کشورها از جمله اتریش، فرانسه، آلمان، لهستان، ژاپن، و همین طور در تالار رودکی تهران در اردیبهشت و آذر ۱۳۹۷ اجرا داشته است. لنری در ارکسترهای مختلف بزرگ جهان حضور و با رهبران برجستۀ ارکستر مانند لارنس فاستر و لیور شامبادال همکاری داشته است. ]]> هنری Tue, 16 Apr 2019 12:44:07 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157293/ نگاهی به آن روی سکه زندگی التون جان http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157166/ به گزارش ستاره ها به نقل از برترین ها؛ اگر کار‌های التون جان را شنیده باشید حتماً شما هم با ما هم عقیده هستید که التون جان از آن دسته خواننده‌هایی نیست که بخت و اقبال به آن‌ها رو کرده باشد و با خواننده‌ای طرف هستیم که انصافاً باید گفت استعداد خوبی دارد و با تلاش و پشتکار و سابقه حضور بیشتر از چندین دهه در دنیای موسیقی باعث شده تا به شهرت و افتخار امروز برسد. جالب اینجاست که التون جان میان‌بری برای رسیدن به افتخار پیش‌روی خود نداشته و سختی‌ها و ناملایمتی‌های زیادی را در این راه تجربه کرده است. بعضی از این دشواری‌ها مربوط به زندگی شخصی او می‌شوند و بعضی دشواری‌های دیگر را نیز شرایط کاری پیش‌روی التون جان قرار داده است. در کنار این موارد مشکلاتی نیز وجود داشت که مستقیماً زندگی التون جان را تحت‌تاثیر قرار نداده بود، اما او همیشه غیرمستقیم با این مشکلات دست‌به‌گریبان بود. نگاهی گذرا به زندگی التون جان ثابت می‌کند که راه موفقیت، راه ساده و آسانی نیست، اما دور از دسترس هم نیست و می‌توان با تلاش و پشتکار به دستاورد‌های مهمی در زندگی رسید. طرفداران التون جان در جریان بیشتر موفقیت‌های او هستند، اما کمتر کسی از آن روی سکه زندگی التون جان خبر دارد، به همین دلیل در ادامه ناگفته‌هایی از زندگی این خواننده افسانه‌ای را با شما در میان می‌گذاریم. التون جان مدت زیادی گرفتار موادمخدر و الکل بود این روز‌ها خبری از اعتیاد و الکل در زندگی التون جان نیست، اما این خواننده پرآوازه همیشه به این سبک زندگی نکرده است و به گزارش تلگراف، التون جان در ابتدا فردی خجالتی بود و برای اینکه به خجالتش غلبه کند از موادمخدر کمک می‌گرفت. در نتیجه اعتیاد به کوکائین مدت زیادی از بهترین سال‌های زندگی او را تباه کرد. اعتیاد التون جان به جایی رسید که دوستان و آشنایانش او را تنها گذاشتند، اما او باز هم نتوانست کوکائین را کنار بگذارد و در همین زمینه کوئینزلند تایمز (Queensland Times) گزارش داد که التون جان در کنار موادمخدر، الکلی نیز بود و گاهی اوقات به‌مدت ۳ روز متوالی لب به غذا نمی‌زد و گرفتار اعتیادش بود. در نهایت نیز از فرط خستگی به خواب می‌رفت و پس از یک روز و نیم خواب، دوباره بیدار می‌شد و زندگی نکبت‌بار خود را با اعتیاد ادامه می‌داد. جالب اینجاست که در آن زمان، التون جان چنین سبک زندگی را ناشایست نمی‌دانست و حتی حاضر نبود خودش را به‌عنوان یک معتاد معرفی کند. به نظر او، معتاد‌ها افرادی بودند که همیشه یک سوزن در رگ آن‌ها بود و از آنجایی که التون جان از این طریق، مواد مصرف نمی‌کرد، خودش را معتاد نمی‌دانست. خوشبختانه در نهایت التون جان به خودش آمد و رفتار مخرب گذشته‌اش را حیوانی و هیولا‌وار قلمداد کرد، در نتیجه در سال ۱۹۹۰ تصمیم گرفت تا پاک شود و از آن زمان تاکنون لب به الکل و موادمخدر نزده است. التون جان رفیق گرمابه و گلستان جورج مایکل بود التون جان به لحاظ سن و سال از جورج مایکل بزرگ‌تر بود، اما این دو خواننده انگلیسی نقاط مشترک زیادی با هم داشتند و به همین دلیل نیز، رفاقت دیرینه‌ای میان این دو شکل گرفت. از طرف دیگر جورج مایکل نیز گرفتار اعتیاد بود و همین امر باعث نزدیکی بیشتر این دو خواننده اسطوره‌ای شد. به گزارش تلگراف از آنجایی که التون جان در گذشته طعم تلخ اعتیاد را تجربه کرده بود تلاش‌های زیادی برای ترک دادن جورج مایکل انجام داد. این دو خواننده مطرح ترانه «اجازه نده خورشید بر من نتابد» (Don’t Let The Sun Go Down On me) را با همسرایی کردند و از آنجایی که جورج مایکل دوست نداشت اعتیاد را کنار بگذارد، در نهایت التون جان از کمک به او دلسرد شد و میانه این دو خواننده به تیرگی کشید. در دهه ۲۰۰۰ میلادی التون جان آلبوم جدید جورج مایکل را مورد نقد‌های تند و تیزی قرار داد و جورج مایکل نیز در پاسخ رابطه‌اش را با التون جان کمتر کرد و مدعی شد التون چیزی از زندگی او نمیداند. همان‌گونه که حتماً در جریان هستید جورج مایکل در سال ۲۰۱۶ از دنیا رفت و التون جان پس از مرگ، تعریف و تمجید‌های زیادی از استعداد بی‌مانند جورج در موسیقی به‌عمل آورد و او را فردی مهربان و سخاوتمند دانست.   التون جان میانه خوبی با هوادارانش ندارد سر التون جان ممکن است اسطوره‌ای در دنیای موسیقی باشد، اما در بیشتر موارد فراموش می‌کند که محبوبیت خود را مدیون هوادارانش است و میانه خوبی با آن‌ها ندارد، به همین دلیل زمانی که هواداران به دعوت مسئولین برگزار کننده کنسرت‌های التون جان به روی صحنه می‌آیند، التون جان سر آن‌ها داد می‌زند و هوادارانش را به پایین صحنه هدایت می‌کند. در حاشیه‌های برگزاری کنسرت یا دیگر مراسمی که التون در آن‌ها حضور دارد نیز اگر هوادارن به او نزدیک شوند، سر آن‌ها داد می‌زند و از هوادارانش کناره می‌گیرد. به همین دلیل نیز تلگراف گزارش داده بود که در کنسرت‌های بعدی التون جان، دیگر خبری از حضور هواداران روی صحنه نبود. جالب اینجاست که التون جان میانه خوبی با مدونا، دیگر اسطوره موسیقی نیز ندارد و مدت‌ها پیش او را زنی هرزه خطاب کرده بود که توانایی خوانندگی ندارد و روی صحنه لب می‌زند. این قضیه رابطه میان التون جان و مدونا را تیره کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۳ به صورت کاملاً اتفاقی التون و مدونا به یک رستوران برای صرف غذا مراجعه کردند، التون جان در این رستوران فرصت را مغتنم دانست و از مدونا بابت صحبت‌هایی که پشت سر او گفته بود عذرخواهی نمود و مدونا را به صرف غذا مهمان کرد. رفتار‌های خصمانه التون جان تنها به انسان‌ها ختم نمی‌شود و او حتی از دست طبیعت هم گله‌مند است، در این زمینه گاردین گزارش جالبی منتشر کرده و مدعی است، مدت‌ها پیش زمانی که التون هنوز با اعتیاد دست‌به‌گریبان بود، بر اثر صدای توفان از خواب بیدار می‌شود و از خدمتکارهایش می‌خواهد فکری به حال صدای توفان بردارند. وقتی التون جان تهدید به مرگ می‌شود التون جان ترانه‌های اعتراضی زیادی ندارد، اما سبک زندگی او که حتماً در جریان هستید باعث شده تا ناراحتی افراد و گروه‌های زیادی را به دنبال داشته باشد و بعضی‌ها حاضر نباشند وجود او را روی کره‌زمین تحمل کنند. در این زمینه مجله رولینگ استون، در سال ۲۰۱۰ گزارش داد که مردی ۶۵ ساله با نام نیل هورسلی (Neal Horsley)، با انتشار ویدئویی صریح و بی‌پرده در یوتیوب، التون جان را به مرگ تهدید می‌کند. کاملاً مشخص است که نیرو‌های امنیتی دست روی دست نمی‌گذارند و سریعاً مرد مذکور را دستگیر می‌کنند، ناگفته نماند که عصبانیت این مرد و عزم او برای کشتن التون جان بی‌دلیل نبود چرا که مدتی پیش التون در مصاحبه‌ای وصله‌های نامربوطی را به حضرت مسیح می‌چسباند. در کنار تهدید‌های آنلاین و غیرآنلاین که اهمیت زیادی نداشتند، التون جان تهدید‌های خطرناک‌تری را نیز دریافت کرده است. یکی از این موارد به سال ۲۰۱۶ مربوط می‌شود که در آن زمان یک جوان ۱۹ ساله با نام هارون علی‌سید (Haroon Ali-syed) برنامه‌ای برای بمب‌گذاری در یکی از کنسرت‌های التون جان ترتیب می‌دهد. بر اساس گزارش آلتیمیت کلاسیک راک (Ultimate Classic Rock)، هارون علی‌سید قصد داشت تا یک بمب دست‌ساز را در محل برگزاری این کنسرت در لندن منفجر کند. التون از این حادثه نیز جان سالم به در می‌برد و مامورین اسکاتلندیارد و ام. آی.۵ قبل رد این جوان را می‌گیرند و او را دستگیر می‌کنند. التون جان گرفتار بیماری پرخوری عصبی بود وقتی که التون جان در سال ۱۹۹۰ به مرکز ترک اعتیاد و الکل مراجعه کرده بود، از او پرسیدند که در کنار این اعتیاد‌ها، چه عادت‌های ناپسند دیگری دارد، و التون جان پاسخ داد که گاهی اوقات از کوره در می‌رود و بعضی مواقع نیز تا می‌تواند غذا می‌خورد. پس از بررسی‌های بیشتر مشخص کشد که التون جان گرفتار بیماری برخوری عصبی (bulimia) است و از قرار معلوم در آن زمان چیزی نزدیک به ۱۶ سال بود که از این بیماری رنج می‌برد. التون جان که آگاهی زیادی در خصوص این بیماری نداشت، پس از آشنایی با عوارض آن درصدد درمان برآمد و در کنار الکل و موادمخدر، توانست بر پرخوری عصبی نیز غلبه کند. ناگفته نماند پایگاه خبری یو. پی. آی، مدعی شد که بیماری پرخوری عصبی التون جان در سال ۱۹۹۲ عود کرده و او دوباره به پرخوری روی آورده است. التون جان نیز در همان زمان پاسخ کوبنده‌ای به این ادعا داشت و مدعی شد چنین خبری کذب محض است و او هرگز عادت‌های ناشایست گذشته را تکرار نخواهد کرد. مصرف بیش از حد مواد مخدر برای شما گفتیم که التون جان از سال ۱۹۹۰ به این طرف زندگی سالم و بدون موادمخدر را در پیش گرفت، اما بر اساس گزارشی که کوینزلند تایمز منتشر کرد، التون ۱۵ سال قبل از اینکه مواد را کنار بگذارد در سال ۱۹۷۵ با مصرف بیش‌از اندازه مواد مخدر نزدیک بود جانش را پای مواد بگذارد. این قضیه ختم به خیر شد، اما مدت‌ها بعد التون جان گفت که به دلیل مصرف بیش از حد مواد، تا پای مرگ پیش رفته و حالت‌های بسیار بدی که داشت را هنوز هم به خاطر دارد، از قرار معلوم پس از اینکه التون جان مواد زیادی را مصرف کرده بود حالت تشنج می‌گیرد و بدنش آبی می‌شود، خوشبختانه در آن زمان التون تنها نبود و افرادی که با او بودند، بدن نیمه‌جانش را افتاده روی زمین پیدا می‌کنند و حدود یک ساعت طول می‌کشد تا به حالت معمولی باز گردد. جالب اینجاست که پس از چنین حمله خطرناکی، التون جان دوباره سراغ مواد می‌رود و تا سال ۱۹۹۰ به این کار ناشایست ادامه می‌دهد. شرایط نابسامان پدر و مادر التون جان تجربه نشان داده است بیشتر هنرمندان و سلبریتی‌های مطرح در خانواده‌های به‌هم پاشیده‌ای بزرگ شده‌اند. ظاهراً التون جان نیز پدری چاق و بدون اعتماد به‌نفس داشت و به‌رغم اینکه همیشه در حسرت آغوش پدرانه می‌سوخت، پدرش حتی یک بار هم در زندگی او را در آغوش نگرفت و خاطره‌های خوشی از پدرش ندارد. التون جان که دلش حسابی از دست پدرش خون بود، انرژی منفی خود را به نیروی محرکه‌ای برای ادامه دادن به زندگی و موفقیت در کارهایش تبدیل کرد و دست آخر موفق هم شد. از طرف دیگر میانه مادر التون و پسرش نیز همیشه تیره و تار بود و التون جان مهر و محبتی از مادر دریافت نکرد. در این زمینه مجله پیپل گزارش جالبی منتشر کرد و مدعی شد زمانی که مادر التون جان به سن ۹۰ سالگی رسیده بود، برای جشن تولدش از فردی که شباهت زیادی به پسرش داشت در خواست کرد تا نقش التون جان را در تولد او بازی کند. پس از اینکه مادر التون جان از دنیا رفت، قسمت زیادی از ثروت‌اش را برای دستیار سابق التون به ارث گذاشت، از قرار معلوم این فرد نقش مهمی در ادامه کدورت میان التون و مادرش داشت. مادر التون جان برای پسرش تنها چند گلدان و لوازم معمولی منزل در کنار عکس‌های خانوادگی‌شان را به ارث گذاشت. کاملاً مشخص است التون جان نیازی به ثروت مادر نداشت، اما همیشه از مهر پدر و مادر که با هیچ ثروتی نمی‌توان خریداری کرد محروم بود. التون جان و جراحی حنجره هنر هر خواننده‌ای در صدایش است و بدترین اتفاقی که برای هر خواننده‌ای ممکن است رخ دهد، از دست دادن صدای آن خواننده خواهد بود، شوربختانه باید گفت این حادثه ناخوشایند برای التون جان رخ داد و پس از آن، التون هرگز صدای قدیم‌اش را نداشت. بر اساس گزارش آلتیمیت کلاسیک راک، التون جان در دهه ۸۰ میلادی تور‌های زیادی را برگزار کرد و در عرض ۱۵ ماه، در چیزی نزدیک به ۲۰۰ کنسرت در سرتاسر دنیا حاضر شد. این امر فشار زیادی به حنجره التون جان وارد کرد و در نهایت در اوایل سال ۱۹۸۷ بود که التون جان متوجه درد‌هایی در ناحیه حنجره شد، در پی این عارضه، التون در بیمارستانی خصوصی در استرالیا بستری گردید و تمام کنسرت‌های آن سال را لغو نمود. دلیل اصلی جراحی جنجره التون جان برملا نشد و در کنار اینکه گفته شد التون دچار یک عارضه جزیی در ناحیه گلو شده بود، بعضی‌ها معتقد بودند که التون جان سرطان حنجره داشت. خوشبختانه جراحی حنجره التون با موفقیت پیش رفت و توانست به سرعت پس از بهبودی کامل به اجرای دوباره کنسرت‌هایش ادامه دهد. اما صدای التون جان پس از جراحی با صدایی که قبل از جراحی شنیده بودیم تفاوت‌های زیادی داشت و طرفداران از صدای جدید التون ناراضی بودند. در این قسمت به پایان ناگفته‌های زندگی التون جان رسیدیم، از آنجایی که در خصوص یکی از اسطوره‌های موسیقی صحبت می‌کنیم مطمئن هستیم شما هم اطلاعات جالبی از این خواننده می‌دانید یا اینکه خاطره‌های خوشی با ترانه‌های التون جان دارید. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم در قسمت نظرات برای ما و دیگر خواننده‌ها از این اطلاعات سودمند و خاطره‌های جالب بگویید. ]]> هنری Mon, 15 Apr 2019 09:05:36 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157166/ ابهام در جایزه پژوهشی جشنواره خوارزمی/ «نوتار» ساز جدیدی نیست http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157128/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده مطرح کشور درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، خردادماه سال جاری همراه با ارکستر فیلارمونیک پاریس کنسرت‌هایی را برگزار می‌کنم. ضمن اینکه پس از حضور در پاریس برنامه دیگری را نیز در شهر لندن برگزار خواهیم کرد. در این کنسرت‌ها من به عنوان آهنگساز و سولیست تار، خواهم بود البته پیش از برگزاری این کنسرت‌ها همراه با گروه «وزیری» به خوانندگی وحید تاج کنسرتی را با رپرتواری کاملاً جدید در تالار وحدت تهران برپا می‌کنیم. این نوازنده در ادامه صحبت‌های خود به اهدای جایزه نخست پژوهش‌های کاربردی جشنواره بین‌المللی خوارزمی که چندی پیش به جهت طراحی ساز «نوتار» اهدا شد، اشاره کرد و گفت: من برای جشنواره بین‌المللی خوارزمی متأسفم که حتی یک جستجوی کوچک درباره آنچه از آن به عنوان یک طرح ابداعی یاد می‌شود، انجام نداده‌اند. حتی نام سازنده این تار که آ قای بهرام حمیدی از تارسازهای ملایری هست نیز به میان نیامده است. جالب است بدانید که همین ساز «نوتار» که از سوی این جشنواره مقام نخست پژوهش‌های کاربردی را از میان طرح‌های برتر و تقدیر پژوهشگران و نوآوران دریافت کرده ۶۰ سال پیش توسط غلامحسین نورجهان ابداع شده و مدت‌های زیادی است در موزه موسیقی تهران در معرض دید همگان قرار داده شده که علاقه مندان همین حالا نیز می‌توانند برای تماشای آن به این محل مراجعه کنند.   وی ادامه داد: سال‌ها پیش زمانی که بنده نزد دایی خودم به فراگیری موسیقی مشغول بودم، شخصی به نام غلامحسین نور جهان (اهل کلات و ساکن مشهد) این نوع تار را ساخته است. این شخص بعدها به تهران آمد و در میدان حسن آباد تهران علاوه بر ساخت ساز مغازه لوازم الکتریکی راه اندازی کرد و خیلی هم همان زمان برای این ساز تبلیغ کرد ولی موفق نبود. این ساز همانند تار ابداعی آقای طلایی کاسه آن از قسمت پایین قابل جدا شدن بوده و با یک لولا به قسمت بالای کاسه قابلیت اتصال داشت. این کارشناس موسیقی افزود: گرچه این هنرمند در همان سال‌ها نسبت به ساخت این نوع ساز اقداماتی را انجام داد و بر این باور بود که ساخت چنین تاری حمل و نقل آن را راحت می‌کند، ولی این ساز در همان زمان نیز مورد استقبال قرار نگرفت. نکته جالب دیگر اینکه سال‌هاست شخص دیگری به نام علیرضا هاشمیان چیزی شبیه این تار را با سرپنجه ای شبیه گیتار می‌سازد. حال موجب حیرت فراوان است چطور جشنواره خوارزمی این‌ها را نمی‌بیند؟ چطور کارهای با ارزش استاد بزرگ قنبری مهر در عرصه سازسازی را نادیده گرفته و به هیچ می‌انگارد، اما به یک کار تقلیدی بدون کاربرد جایزه برتر سال اهدا می‌شود. داوران محترم جشنواره خوارزمی حتی به خود زحمت ندادند تا به موزه موسیقی بروند و ببینند آیا چنین سازی پیش از آن ساخته شده یا نه؟ من به نمایندگی بخش زیادی از هنرمندان آزاد قویاً از جشنواره خوارزمی می‌خواهم بابت این اشتباه از جامعه موسیقی و سازسازها پوزش بخواهد. ساکت در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: امروزه شاهد زیر پا گذاشتن حقوق معنوی و مادی هنرمندان در سطوح گوناگون هستیم. از به نام زدن کتاب ردیف یکی از اساتید در گذشته بدون تغییر حتی یک واو تا کپی اشعار دیگران به نام خود و حالا نیز این ساز کذایی. و حتی کپی برخی از آثار موسیقایی ترک توسط برخی از افراد به نام خودشان. موضوعی که هربار با داد و فریاد هنرمندان در رسانه‌ها مطرح می‌شود اما گویا این فریادها به جایی نمی‌رسد. در صورتی که جشنواره خوارزمی از پوزش سر باز زند باقی داوری‌های ایشان نیز مورد سو ظن و گمان قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد آنچه مهم نیست درستی و صداقت است و آنچه مهم است روابط است نه هنر والا. تاریخ درباره داوران چه قضاوتی خواهد کرد که استاد بزرگی مانند قنبری مهر را ندیدند و به یک کار کپی برترین جایزه سال دادند؟ ]]> هنری Mon, 15 Apr 2019 04:27:19 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157128/ شوخی های پسرونه «محمد علیزاده» در تولد دوستش! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157107/ خوش آن وقتی که با دوست گذشت🙏 مواظب هم باشیم😘 مخلص همه🌹 #دوست #آرامش #زندگی #تولدت_مبارک #مهرتاش_شیخ_الاسلامی #محمدعلیزاده تولدت مبارک پسر آدم حسابی🎈🎁🎊🎊🌷🎉🎉❤️   ]]> هنری Sun, 14 Apr 2019 12:57:24 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157107/ سوز ساز کیهان کلهر برای سیل‌زدگان http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157088/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس؛ غربی‌ها بیشتر او را با سازی با عنوان «spiked fiddle» می‌شناسند و ما او را با کمانچه. استایل کمانچه‌کشی‌اش کاملا هویداست و حرکات افقی کمانچه و آرشه که کمانچه را نیز تقریبا به همان اندازه آرشه به این طرف و آن طرف می‌کشاند و دوزانو نشستنش او را از تمام کمانچه‌نوازان متمایز می‌کند. سونه‌ریته خاص خودش را دارد و فورته ـ پیانو بسیار در نوازندگی‌اش محسوس است. با حالتی خمیده و سر فروافتاده حالتی به خود می‌گیرد که انگار هنرآموز تازه‌کار کمانچه است ولی به محض شروع به نوازندگی آنچنان با سرعت تکنیک‌ها را به اجرا درمی‌آورد و پاساژها را پانچ می‌نوازد و انگشتانش را بر روی دسته بدقِلقِ کمانچه و بر روی سخت‌ترین پوزیسیون‌ها با کوک‌ترین حالت می‌نوازد آن هم ساز مهارناشدنی کمانچه، که همگان انگشت به دهان می‌مانند و این هنرمند کسی نیست جز «کیهان کلهر». دیشب ۲۴ فروردین‌ماه چهارمین شب از پروژه کنسرت موسیقی «شهر خاموش» با نوازندگی «کیهان کلهر» و کوارتت «مینیاتور» که با حضور «تونی اورواتر» به کوئینتت تبدیل شد، شبی بیاد ماندنی برای مخاطبین حاضر در تالار وحدت رقم زد. برنامه دیشب اما کمی متفاوت آغاز شد. صحنه با تاریکی و نمودار شدن کیهان کلهر بر صحنه آغاز شد. غافلگیری نخست با سه‌تار نوازی این هنرمند که همگان بی‌شک انتظار هنرنمایی کمانچه او را داشتند، روی داد. با وجودی که سه‌تار ساز اصلی و تخصصی کلهر نیست اما به دلیل حرفه‌ای بودن و نبوغ این نوازنده و گوش موزیکالیته و قابلیت‌های ذهنی و فیزیکی، اجرایی قابل قبول از این هنرمند را شاهد بودیم. حتی سونه‌ریته مطلوبی هم از این ساز به گوش شنوندگان می‌رساند. اجرای تکنیک‌های دقیق و درست دُرّاب و تکیه‌ها و ریزهای پُر و اشاره‌هایی به ریزهای چند سیم و تک‌ سیم، از زیبایی‌های نوازندگی سه‌تار کیهان کلهر بود. او با اجرای قطعه «طُرقه» هنرنمایی خود با ساز سه‌تار را ارائه داد. این قطعه سال‌ها پیش توسط این هنرمند در قالب آلبوم «شب، سکوت، کویر» خلق شد. «تونی اورواتر»، نوازنده کنترباس و آهنگساز عضو تریوی رامبران که سابقه اجراهای متعددی با کیهان کلهر داشته و دارد، بر روی صحنه آمد و به همراه گروه کوارتت(چهارنوازی) «مینیاتور» که تبدیل به «کوئینتت»(پنج‌نوازی) شد، کلهر را همراهی کردند و جذابیت اجرا مضاعف شد. کوارتت «مینیاتور» از «پدرام فریوسفی» نوازنده ویولن، «میثم مروستی» نوازنده ویولن، «نیلوفر محبی» نوازنده ویولن، «آتنا اشتیاقی» نوازنده ویولنسل تشکیل شده است. اجرای بعدی با عنوان «آتشگاه» اثری ساخته موزیسین آمریکایی «کالین جیکابسِن» بود. او نوازنده مشهور آمریکایی ساز ویلن و عضو گروه بین‌المللی «جاده ابریشم» است. این گروه به سرپرستی «یویوما» نوازنده نامدار ویلنسل که کیهان کلهر هم عضو این گروه است، به موفقیت‌های بزرگی از جمله دریافت جایزه «گِرَمی» که به اسکار موسیقی شهرت دارد نائل شده است. جِیکابسِن قطعه «آتشگاه» را همچنان که از نامش پیداست با الهام از شهر تاریخی اصفهان که چند سال پیش در بازدید از این شهر مجذوب آثار تاریخی‌اش شد و تحت تاثیر جذابیت بنای «آتشگاه» شهر نجف‌آباد که مربوط به دوره ساسانیان است، خلق کرده و آن را به کیهان کلهر تقدیم کرده است. قطعه اجرایی بعدی «محبوب من مرا تنها مگذار» بود که این اثر نیز از ساخته‌های جیکابسن بود که ملهم از ترجمه ابیاتی از اثر «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی است. «شهر خاموش» آخرین قطعه اجرایی کنسرت دیشب بود که کیهان کلهر این قطعه را برای ابراز همدردی با مردم سیل‌زده کشورمان به اجرا گذاشت. این قطعه در اصل و سال‌ها پیش توسط کیهان کلهر به یاد قربانیان حمله شیمیایی حلبچه خلق شده است. ضمن اینکه بخشی از عواید این کنسرت برای کمک به سیل‌زدگان اختصاص می‌یابد. در پایان تشویق مکرر و مدام تماشاچیان که آهنگ‌های مختلفی را برای اجرا از کلهر درخواست می‌کردند باعث شد تا قطعه «طرقه» مجددا توسط ارکستر به اجرا گذاشته شود. * ۳ اقدام مطلوب کیهان کلهر در کنسرت‌گذاری یکی از پسنده‌ترین کارهایی که کیهان کلهر در این کنسرت که با عنوان «شهر خاموش» به روی صحنه برده شد انجام اقداماتی جهت پیشگیری از شکل‌گیری بازار سیاه بلیت فروشی بود. اول اینکه قیمت بلیت‌ها از ۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار تومان تعیین شده بود که همین قیمت خود موجب بهره بسیاری از اقشار از اینچنین رویدادهای فرهنگی می‌شود. دوم اقدام به تمدید کنسرت برای دو روز دیگر بود که این اقدام نیز باعث شد روزهای اجرای قبل از این دو روز بازار سیاه شکل نگیرد و مخاطبان از بابت تهیه بلیت خیالشان راحت‌تر شود. مورد سوم اینکه اعلام شده که این کنسرت قرار است در یکی دو نوبت در فصل تابستان در تهران و در چندین شهر کشور برگزار شود و همین امر باعث جلوگیری از بروز بازار سیاه می‌شود و بابت این اقدامات فرهنگی باید از کیهان کلهر و عوامل برگزاری این کنسرت قدردانی کرد. در مورد کیفیت اجرای دیشب نیز باید گفت که کیهان کلهر که خود از حیث نوازندگی یکی از توانمندترین نوازندگان کشور است و کوارتت «مینیاتور» نیز در این همراهی با تسلط کامل اجرای خود را روی صحنه بردند. اجرای ژوست نوازنده‌ها و حرکات یکسان آرشه‌ها و اجرای درست و دقیق سایه‌ها و پاساژها توسط ویلن‌ها و ویلنسل و در هماهنگی با کمانچه از نقاط بارز این اجرا بود. سبک و سیاق غالب اجراهای دیشب در ژانر کلاسیک غربی با بُن‌مایه موسیقی ایرانی بود که از موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی خراسانی، موسیقی کردی و نیز موسیقی بخش‌هایی از خاورمیانه در آن بهره برده شده بود که بیشتر در خطوطی از لایت‌موتیف نمود پیدا می‌کرد. از نکات جالب اینچنین اجراهایی می‌توان به این مساله اذعان داشت که ثقالت موسیقی ایرانی بدان اندازه است که اگر از ۱۰۰ درصد یک قطعه، ۹۰درصد از موسیقی کلاسیک غربی بهره گرفته شود و تنها ۱۰ درصد از موسیقی ایرانی استفاده شود، همان ۱۰ درصد نمودی برابر با آن ۹۰ درصد موسیقی غربی خواهد داشت که این نشان از پتانسیل موسیقی ایرانی دارد، به ویژه بهره از موتیف‌هایی که بعضا از موسیقی لری یا کردی در ساختار اکمپانیمان موسیقی کلاسیک غربی و با آنسامبلی که غالب ارکستر را سازهای غربی تشکیل می‌دهند، باز همچون چاشنی‌ای بسیار غلیظ در غذایی‌ست که طعم ایرانی آن بسیار غالب است. ]]> هنری Sun, 14 Apr 2019 10:39:36 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157088/ کنسرت «کیهان کلهر» در تالار وحدت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/157078/3/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا: اجرای کنسرت با عنوان «شهر خاموش» کیهان کلهر و کوارتت «مینیاتور»، یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸ در تالار وحدت تهران برگزار شد. اعضای کوارتت مینیاتور پدرام فریوسفی، آتنا اشتیاقی، نیلوفر محبی و میثم مروستی هستند. کیهان کلهر در پایان کنسرت اعلام کرد: بخشی از عوائد بلیت فروشی‌های انجام شده این کنسرت را به مردم سیل زده گلستان اهدا خواهد کرد و کسانی که در اسفندماه بلیت کنسرت شهر خاموش را خریداری کرده‌اند در این امر خیر سهیم هستند. ]]> هنری Sun, 14 Apr 2019 09:21:08 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/157078/3/ صدای «شهر خاموش» در وحدت شنیدنی شد/ روایت درد از حلبچه تا سیل http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157051/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، چهارمین شب از اجرای پروژه موسیقایی «شهر خاموش» شنبه شب ۲۴ فروردین ماه با هنرنمایی کیهان کلهر نوازنده موسیقی ایرانی و کوارتت مینیاتور متشکل از پدرام فریوسفی نوازنده ویولن، میثم مروستی نوازنده ویولن، نیلوفر محبی نوازنده ویولن، آتنا اشتیاقی نوازنده ویولنسل و تونی اورواتر نوازنده کنترباس و عضو تریوی رامبراند در تالار وحدت تهران برگزار شد. «شهرخاموش» یکی از مشهورترین آلبوم‌های بی‌کلام کیهان کلهر است که سال ۱۳۸۷ با همراهی بروکلین رایدر رهبر یک کوارتت زهی از کشور آمریکا در سبک موسیقی کلاسیک و خاورمیانه‌ای در قالبی بین‌المللی منتشر شد. این آلبوم از چهار قطعه تشکیل شده که قطعه ۳۰ دقیقه‌ای «شهرخاموش» هسته اصلی اثر را تشکیل می‌دهد. این آلبوم پس از انتشار با استقبال منتقدان مطرح موسیقی مواجه و پس از آن نیز به عنوان یکی از آثار برتر نشریات و رسانه‌های معتبر موسیقی در جهان معرفی شد. این در حالی است که آلبوم یاد شده تاکنون در بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی به اجرا درآمده است. سبک اصلی این آلبوم موسیقی کلاسیک بین‌المللی است که در کنار آن از موسیقی ایرانی، موسیقی خاورمیانه، موسیقی کردی، موسیقی خراسانی استفاده شده است. یکی از نکات قابل توجه دیگر اثر هم قطعه نخست آلبوم است که به یاد قربانیان شهر حلبچه تولید شده است. در آغاز این اجرای زنده که بدون نور صحنه با شروع غیرمنتظره‌ای همراه بود، کیهان کلهر این بار به جای تک نوازی کمانچه به عنوان ساز تخصصی خود، به اجرای قطعه «طرقه» با تک نوازی سه تار پرداخت. «طرقه» نام قطعه‌ای از ساخته‌های کیهان کلهر برای سه تار و کوارتت زهی است که کلهر سال‌ها پیش آن را در آلبوم «شب، سکوت، کویر» منتشر کرده است. وی پیش از این نیز در تور کنسرت‌های اروپا و آمریکا کنسرت‌های خود را با ساز سه تار برگزار کرده بود. قطعه «آتشگاه» ساخته کالین جیکوبسن دومین قطعه‌ای بود که اجرا شد. جیکوبسن نوازنده آمریکایی ویولن و آهنگساز عضو گروه «جاده ابریشم»، سال‌ها پیش پس از حضورش در ایران و بازدید از شهر تاریخی اصفهان که مجذوب تاریخ و قدمت کشورمان مخصوصاً بنای آتشگاه مربوط به دوره ساسانی در نجف آباد شده بود این قطعه را ساخت و به کلهر تقدیم کرده است. «محبوب من مرا از خود مرنجان» که نامی برگرفته از ترجمه ابیات «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی به آهنگسازی کالین جیکوبسن است، سومین قطعه‌ای بود که در این کنسرت اجرا شد تا «شهر خاموش» قطعه پایانی باشد؛ این قطعه به یاد قربانیان حمله شیمیایی صدام به مردم بی‌پناه حلبچه با بهره‌گیری از موسیقی اصیل و محلی ایران ساخته شده است و کلهر پیش از اجرای آن ضمن همدردی با سیل‌زدگان کشورمان و آرزوی توجه بیشتر مسئولان به محیط زیست این قطعه را همراه با گروه اجرا کرد. پس از اتمام کنسرت با تشویق‌های مکرر مخاطبان طرقه دوباره نواخته شد. ]]> هنری Sun, 14 Apr 2019 06:08:21 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/157051/