پایگاه خبری ستاره ها - پربيننده ترين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/economy Tue, 23 Jan 2018 17:11:27 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Tue, 23 Jan 2018 17:11:27 GMT اقتصادی 60 سود گرانی دلار در جیب «وحید.م» و «محمد.س»! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122061/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری تسنیم: بازار ارز طی سال‌های گذشته همواره در مقاطعی با تلاطم‌های شدید همراه بوده است، این اتفاق امسال هم برای این بازار تکرار شد. طی یک ماه اخیر دوباره بازار ارز شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها بود، یک بار همزمان با اغتشاش‌ها در تعدادی از شهرهای کشور و بار دیگر هفته قبل! البته برای گرانی دلار همزمان با اغتشاش، عوامل متعددی از جمله گرانی درهم امارات و کریسمس هم در بازار دخالت داشتند. ولی گرانی در هیاهوی اغتشاش در بازار ارز خیلی دوام نیاورد و موجب شد بازار شاهد ریزش قیمت‌ها باشد. البته چند روز بعد از آنکه قیمت‌ها سیر نزولی را طی کرد، یکباره قیمت‌ها با جهش همراه شد که صراف‌ها و فعالان بازار ارز از این جهش با عنوان پس‌لرزه یاد کرده گفتند که این گرانی‌ها خیلی دوام نمی‌آورد. قیمت دلار به مرز 4500 تومان رسید ولی این بار صراف‌ها درست پیش‌بینی نکرده بودند چراکه پس‌لرزه‌های گرانی دلار تقریباً یک هفته طول کشید. البته گرانی در آن روزها به‌خاطر نگرانی بازار از تهدیدهای ترامپ رییس جمهور آمریکا هم بود چراکه بازار منتظر بود تا ترامپ مواضع جدید خود را درباره ایران و برجام اعلام کند ولی بعد از آنکه ترامپ مواضع قبلی را تکرار کرد و وعده سه ماه آینده را داد، تب بازار خوابید. اما بعد از آنکه نگرانی بازار از تهدیدهای ترامپ هم فروکش کرد، بازار آرام نگرفت و از شنبه هفته گذشته سیر جدید صعود قیمت‌ها در بازار آغاز شد. گرانی جدید قیمت‌ها در ابتدا موجب شد تا صراف‌ها و فعالان بازار ارز شوکه شوند که؛ چه اتفاق مهمی در بازار رخ داد که موجب شد قیمت‌ها با جهش همراه شود؟! در همان ساعات نخست گرانی دلار در شنبه هفته گذشته برخی صراف‌ها و فعالان بازار ارز از کمبود ارز در بازار خبر داده و می‌گفتند که بانک مرکزی مانند قبل به صراف‌ها ارز نمی‌دهد. صراف‌ها مدعی بودند و البته هنوز هم هستند که بانک مرکزی دیگر ارزی به آنها نمی‌دهد و تنها تعداد محدودی از صراف‌های منتخب می‌توانند ارز کمی را از بانک مرکزی دریافت کنند. در همین هیاهو بود که تعدادی از دلال‌ها و واسطه‌های دلال‌های بزرگ ارزی که کسب‌وکارشان در خیابان منوچهری و مقابل پاساژ افشار است، این خبر را مطرح کردند که نماینده بانک به این پاساژ آمده و به دلال‌ها دلار می‌فروشد! بانک مرکزی وارد بازار ارز شد/عرضه قطره‌چکانی دلار به صراف‌های منتخب یا بعد از آن خبر دیگری آمد که بانک مرکزی به‌صورت قطره‌چکانی تزریق ارز به بازار را آغاز کرده و تلاش دارد کمی قیمت را متعادل کند، اما صراف‌ها می‌گفتند نرخ‌هایی که بانک مرکزی در زمان فروش دلار اعلام می‌کند خیلی با بازار آزاد تفاوت ندارد و همین که بانک مرکزی قیمت ارز تزریقی را بالا می‌برد موجب شده تا قیمت‌ها در این بخش نشکند. دلارهای خانگی وارد بازار شد/ صراف‌ها: فروشنده‌ها زیاد شدند البته نباید از امنیتی شدن جو بازار ارز طی یکی دو روز گذشته غافل شد. آن‌طور که دادستان تهران اعلام کرده در این هفته 5 متهم ارزی در بازار ارز دستگیر شده‌اند. همچنین صراف‌ها و فعالان بازار ارز که در خیابان فردوسی حضور دارند به خبرنگار تسنیم گفتند که در این چند روز با ورود نیروی انتظامی به بازار تعدادی از دلال‌ها دستگیر شده‌اند. دستگیری این دلال‌ها ما را یاد گذشته انداخت، زمانی که در سال‌های قبل دلار مثل این روزها حال‌وهوای خوبی نداشت و گران شده بود. برخی می‌گفتند کنترل بازار از اختیار بانک مرکزی و دولت خارج شده است و به همین خاطر افسار دلار رها شده! در همین گیرودار بود که معاون اول دولت وقت به مردم گفت "عامل گرانی دلار را دستگیر کردیم"! خبر اینکه جمشید بسم‌الله دستگیر شده موجب شوک دلال‌های خیابان فردوسی شده بود چراکه آنها هم به خودی خود نقشی در بازار نداشتند و تنها مهره صراف‌ها و سرمایه‌دارهای خاص و مهمی بودند که با تلفن‌های همراهشان دستور خرید و فروش را می‌گرفتند. هرچند الآن هدف ما در این گزارش این نیست که بگوییم اصلاً جمشید بسم‌الله‌های بازار ارز می‌توانند به‌تنهایی دلار را گران یا ارزان کنند، خبر مهمتری موجب شد تا نگارنده به نگارش این متن بپردازد. خبر این است که اتفاقاتی را که این روزها در بازار ارز رخ می‌دهد نمی‌توان خیلی عادی جلوه داد، هرچند رییس کل بانک مرکزی معتقد است همه‌ساله در این ایام دلار گران می‌شود ولی در بهمن و اسفند نرخ‌ها سیر نزولی را پیش می‌گیرند. توصیه سیف به مردم: وارد بازار ارز نشوید دلار به‌زودی ارزان می‌شود برخی صراف‌ها و فعالان بازار ارز معتقدند در شرایط حساس همیشه بانک مرکزی با ورود و تزریق ارز مانع ثبت رکوردهای بالا می‌شده ولی این‌بار بانک مرکزی خود را کنار کشیده و باعث افزایش قیمت شده است. صراف‌ها می‌گویند: رئیس کل بانک مرکزی وعده داده بود که قیمت دلار از بهمن و اسفند ارزان می‌شود؛ به همین خاطر امروز که اول بهمن است، مشخص می‌شود که حرف رئیس کل به عمل تبدیل می‌شود یا نه! یکی از فعالان بازار ارز به صحبت‌های هفته‌های قبل نوبخت مبنی بر خاطر مکدر رئیس جمهور اشاره می‌کند و می‌گوید: "جناب رییس جمهور که با دلار 4200 مکدر شده بود؛ آیا می‌داند که دلار رکورد 4600 تومان را هم زد؛ آقای روحانی هم‌اکنون در چه‌حالی به‌سر می‌برند؟". دلار 4600تومانی خاطر کسی را مکدر نکرد؟ اما اینکه چرا دلار در این روزها در برخی روزها و حتی ساعت‌ها در بازار کم‌یاب و بعضاً نایاب می‌شود نیازمند تأمل در برخی خرید و فروش‌ها است. خبرنگار تسنیم قبلاً و از محل فروش سکه در بانک کارگشایی این خبر را داده بود که تمام دلال‌هایی که در سالن حراج حضور دارند برای یک نفر به‌نام «وحید م.» سکه می‌خرند! یعنی یک نفر پای ثابت تمام حراج‌های بانک مرکزی است که به‌طور جد اصرار به خرید سکه داشت. دلال بزرگ حراجی سکه کیست؟ براساس تازه‌ترین خبری که به دست ما رسیده است، همان فردی که پیش از این خریدار اصلی سکه‌های بانک کارگشایی بود، مدتی است وارد بازار ارز شده و بیش از 50 میلیون دلار خریده است. اما فرد دیگری هم کنار آقای «وحید م.»، پای ثابت نرخ‌گذاری در بازار ارز است. آقای «محمد س.» نیز در تلاطم ارزی دستی در بازار داشته و در این مدت بیش از 100 میلیون دلار خریده است. اطلاعات دریافتی ما این است که این دو نفر با نیت‌های سوء خود تلاش می‌کنند با دپوی دلار موجب بالا رفتن قیمت‌ها در بازار ارز شوند، بنابراین در این شرایط سود گرانی دلار در خوش‌بینانه‌ترین حالت به جیب چند دلال بزرگ خواهد رفت و این مردم و دلال‌های خرد هستند که بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند. ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 14:37:07 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122061/ رقم ٧٠٠ هزار تومان خط بقاست نه خط فقر http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122036/ انتخاب توشت: احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه‌ای که چهارشنبه ٢٧ دی‌ماه ٩٦ در «اعتماد» منتشر شد، گفته است: «برای رسیدن به رقم فقر ملی، فرمول مشخصی را مدنظر قرار داده‌ایم بدین صورت که فقر شدید یا همان خط فقر ملی را از حاصلضرب هزینه‌های خوراکی هر خانواده به دست می‌آوریم که میانگین آن چیزی حدود ٧٠٠ هزار تومان برای هر خانوار ٣ تا ٥ نفره است.» این رقم به عنوان ملاک خط فقر ملی در حالی توسط یک مقام رسمی اعلام شده که حداقل‌مزد سال جاری ٩٣٠ هزار تومان است. پایه مزدی در مقایسه با نرخ متوسط هزینه خانوار شهری که توسط بانک مرکزی حدود ٣ میلیون و ٤٠٠ هزار تومان اعلام شده و نرخ حداقل هزینه سبد معیشت برای یک خانواده ٥/٣ نفره که توسط شورای عالی کار برای سال جاری ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان تعیین شده، تفاوت چشمگیری دارد. در این شرایط اعلام رقم ٧٠٠ هزار تومان به عنوان خط فقر ملی، به ناگهان و با هزینه یک مصاحبه، میلیون‌ها نفر از نیروی کار سطوح حداقل‌بگیری را به بالاتر از خط فقر- با هر پسوندی- می‌رساند بی‌آنکه تغییری در وضعیت معاش آنان اتفاق افتاده باشد. حسین راغفر و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا که به عنوان پژوهشگر فقر شناخته می‌شود و در حوزه رفاه اجتماعی تالیفاتی دارد، در گفت‌وگو با «اعتماد» اظهارات اخیر معاون وزیر کار را نقد می‌کند و معنای خط فقر ملی را مورد تردید قرار می‌دهد. به اعتقاد این اقتصاددان رقم اعلام شده توسط معاون وزیر کار، مقامات دولتی را به اشتباه می‌اندازد. معاون رفاه اجتماعی وزارت کار اعلام کرده است میانگین خط فقر ملی ٧٠٠ هزار تومان برای هر خانوار است. به نظر شما این رقم خط فقر است؟ این رقم حتی خط بقا را هم نشان نمی‌دهد. تصور می‌کنم منظور ایشان از خط فقر، حداقل نیاز کالری یک فرد برای زنده ماندن باشد. با این رقم شاید بشود غذاهای حداقلی که یک نفر- و نه یک خانواده- برای زنده ماندن لازم دارد را خرید. این رقم اگر در مقیاس تعداد متوسط خانوار محاسبه شود، به نام خط فقر شدید شناخته می‌شود. طبیعتا اگر فردی کمتر از ٧٠٠ هزار تومان در ماه درآمد داشته باشد، با گرسنگی روبه‌رو می‌شود. بنابراین این رقم، مرز گرسنگی برای یک نفر است و با خط فقر شدید که یک خانواده در آن مورد محاسبه قرار می‌گیرند متفاوت است. قطعا خانواده‌ها با این رقم نمی‌توانند زندگی کنند. معاون وزیر کار این رقم را به عنوان «خط فقر ملی» اعلام کرده است. خط فقر ملی یعنی چه؟ ما خط فقر ملی نداریم. خط فقر ملی- اگر چنین چیزی را بشود متصور شد- رقمی است که بتواند در کل کشور قابل اعمال باشد. این مساله در کشورهایی که اقتصادشان دچار دوگانگی شهر و روستا نیست و از نوعی همگنی بین نقاط مختلف اقتصاد کشورشان برخوردارند ممکن است بتواند کاربردی داشته باشد. اما در مورد ایران نرخ‌ها در نقاط شهری و روستایی متفاوتند، در نقاط شهری هم تفاوت‌های فاحشی دارند و حتی بین روستاها هم یکدستی وجود ندارد، اعلام خط فقر ملی بی‌معناست. شاید منظور ایشان از اعلام این رقم، میانگین خط فقر کشور بوده که این موضوع هم با توجه به رقم ٧٠٠ هزار تومانی که برای خانوار و نه یک فرد اعلام کرده‌اند معنا ندارد و قابل اعمال نیست. دولت با ملاک قرار دادن این رقم می‌تواند با فقر مقابله کند؟ هدف از مطالعه فقر و تلاش دولت‌ها برای کاستن از فقر، حفظ عزت نفس انسان‌هاست. به خصوص نقش دولت‌ها جایی مهم می‌شود و گزارش‌های دولتی وقتی معنادار می‌شوند که افراد در اثر عواملی خارج از اراده و کنترل خودشان دچار فقر شده باشند. علت‌های این اتفاق هم متفاوت است. مثلا فردی که در یک خانواده فقیر به دنیا می‌آید، بی‌آنکه هیچ تصمیمی گرفته باشد که کجا به دنیا بیاید، مشمول پیامدها و تبعات زندگی در فقر می‌شود. در اینجاست که دولت‌ها مسوولیت پیدا می‌کنند. دولت‌ها مسوولند فرصت‌های برابر رشد را برای این فرد فراهم کنند. هدف اصلی از مطالعه فقر، مطالعه بخش قابل توجهی از مردم در جوامع مختلف است. وضعیت زندگی‌شان و پیامدهای اجتماعی و اخلاقی و سیاسی فقر بر زندگی آنها می‌تواند بافت اجتماعی را فرسوده کند، سرمایه اجتماعی را تحلیل ببرد و موجب بروز آسیب‌های عمومی برای کل پیکره جامعه شود و ضمنا تهدیدی برای امنیت سیاسی آن جامعه باشد. به همین دلیل دولت‌ها باید نسبت به مساله فقر حساس باشند. از سال ٨٦ تا امروز خط فقر رسمی از طرف دولت اعلام نشده. این وقفه چه تبعاتی داشته است؟ خط فقر نشان‌دهنده تحولات میزان فقر در طول زمان است. این رقم مشخص می‌کند سیاست‌های بخش عمومی و دولت در کاهش و افزایش فقر چه تاثیراتی داشته‌اند. بنابراین اهمیت و جای خودش را دارد. اما در شرایط کنونی که آمار و اطلاعات خط فقر عملا تولید نشده است، باتوجه به اینکه جامعه ایران بسیار پرشتاب و پرتحول است، آمارهای سال‌های قبل نمی‌توانند چندان قابل استناد باشند. با این حال هر اقدامی که دولت برای کاهش فقر انجام بدهد، هر گروهی را که در نظر بگیرد به خودی خود موضوع ارزشمندی است. مهم این است که هدفگذاری درست باشد و گروه‌های هدف مناسب انتخاب شده باشند و دوم اینکه پایداری این سیستم برای کاهش فقر امکان‌پذیر باشد و سوم اثربخشی این سیاست‌ها قابل پیگیری باشد و مشخص شود که آیا این سیاست‌ها اثربخش بوده‌اند یا خیر. به ویژه نکته آخری، اثربخشی، اینکه ما چه شیوه‌هایی را پیگیری می‌کنیم و آیا این شیوه‌ها به هدف مورد نظر که کاهش فقر و محرومیت بین گروه‌هایی از جامعه است منجرمی‌شود یا خیر، این مهم است. آنچه تاکنون عملا اتفاق افتاده نشان می‌دهد عوامل متعدد دیگری همچنان در کار هستند و تاثیر آنها بر کیفیت زندگی گروه‌های پایین جمعیت نسبت به سیاست‌هایی که برای کاهش آلام و محرومیت‌های گروه‌های هدف صورت گرفته است به‌شدت بیشتر و موثرتر بوده است. سیاست‌های غلط در بخش‌های اقتصادی کشور نسبت به سیاست‌های کاهش فقر اثر مخرب‌تری داشته‌اند. به عنوان نمونه‌ای از تاثیر سیاست‌های مخرب دولتی، می‌توان به پرداخت یارانه‌های نقدی اشاره کرد. عملا اثبات شده است که توزیع پول و به یک معنا صدقه دادن در جامعه هیچ اثر مثبتی ندارد و تنها اتلاف منابع را به دنبال دارد. باید سیاست‌هایی که منجر به افزایش اشتغال می‌شود هدف برنامه‌های فقرزدایی قرار بگیرند. پرداخت یارانه نقدی تنها می‌تواند به کسانی که از سلامت جسمی کافی برخوردار نیستند یا دچار ازکارافتادگی هستند معنادار باشد. در غیر این صورت پرداخت یارانه نقدی نه تنها اثربخشی ندارد بلکه در بلندمدت مشکلات جدی‌تری را به دلیل تورم و کاهش قدرت این منابع به دنبال خواهد داشت. بر این اساس، در دی‌ماه سال ٨٩ که پرداخت یارانه‌ها شروع شد تا امروز به یک خانواده‌ پنج نفره ٢٢٥ هزار تومان پرداخت می‌شود. امروز به دلیل تورم، قدرت خرید این مقدار یارانه که در سال ٨٩، ٢٢٥هزار تومان بود، در دی‌ماه ٩٦ به ٨١٢ هزار تومان رسیده است که نشان می‌دهد میزان یارانه پرداختی به یک خانوار ٥ نفره ٣٥ درصد هزینه‌های امروزش را جبران می‌کند. بنابراین اگر بخواهیم آن قدرت خرید را حفظ کنیم دولت ناگزیر است فقط به دلیل وجود تورم، مبلغ بیشتری پرداخت کند. اگر این ارزیابی در مورد رقم ٧٠٠ هزار تومان برای یک خانواده پنج نفره صورت گرفته باشد، این رقم حتی کفاف خوراک آن خانوار را هم نمی‌دهد. هر فرد در این خانواده‌ ماهانه ١٤٠هزار تومان می‌تواند خرج کند. به این ترتیب هر فرد روزانه تقریبا ٤ هزار و ٢٥٠ تومان سرانه برای تغذیه دارد که تصور نمی‌کنم کسی بتواند با این رقم دو هزار کیلو کالری با ریزمغذی‌های کافی طبق معیارهای تغذیه در سال ٩٧ (سال اجرای برنامه) تامین کند. احتمالا با این پول فقط می‌توان با نان‌بربری سیر شد. گفته می‌شود دولت می‌خواهد پرداخت نقدی یارانه‌ها را محدودتر کند. اعلام خط فقر ملی و اختصاص بودجه برای مقابله با آن، ادامه همان مسیر یارانه است؟ یکی از مهم‌ترین دلایلی که دولت نمی‌تواند یارانه اقشاری که نیازمند نیستند را محدود کند، پیامدهای سیاسی‌ آن است. دولت دهم با همین هدف پرداخت یارانه‌ها را شروع کرد. دولت دهم می‌دانست دولت‌های بعدی برای قطع این یارانه به دلیل پیامدهای سیاسی‌اش دچار مشکل خواهند شد. حالا تصور کنید این مقیاس بسیار بزرگ‌تر شود. به این ترتیب بخش بیشتری از منابع دولت را به خود اختصاص می‌دهد و طبیعتا کار بسیار مشکل‌تر خواهد شد. ضمن اینکه وقتی مقدار یارانه بزرگ‌تر می‌شود حجم تقاضا هم به‌شدت افزایش می‌یابد و فقط این نیست که به گروه‌هایی که در شرایط کنونی از بهزیستی یا کمیته امداد کمک دریافت می‌کنند محدود شود. کمیته امداد همیشه مدعی بوده تقریبا به میزانی که در شرایط کنونی کمک می‌کند، به همان میزان جمعیت پشت در دارد که متقاضی و احتمالا مشمول دریافت کمک‌ هستند. بنابراین معنی‌اش این است که جمعیت بسیار بزرگی در سبد یارانه‌بگیران کشور جا خواهند گرفت واگر حجم این مبالغ بزرگ شود، جاذبه‌اش هم برای برخی گروه‌ها بیشتر خواهد شد و این می‌تواند یک مشکل جدی دیگری برای دولت ایجاد کند. این عملا همان سیاست‌های شکست‌خورده‌ گذشته است ولی در یک مقیاس بزرگ‌تر. بنابراین دولت با سیل تقاضاهای جدید مواجه می‌شود که قادر به تامین‌شان نخواهد بود. این تله‌ای است که دولت احمدی‌نژاد برای این دولت کار گذاشت و دولت روحانی هم در آن افتاد. برای اینکه دولت بتواند از این تله خلاص شود انتظار می‌رود تجدیدنظر جدی در این سیاست‌ها انجام دهد اما آنچه به عنوان سیاست‌های دولت اعلام می‌شود عملا آن اهداف را تامین نمی‌کند. رقم ٧٠٠هزار تومانی که معاون وزیر کار به عنوان خط فقر ملی ماهانه هر خانوار اعلام کرده است در شرایط فعلی چه کاربردی دارد؟ این رقم صرفا هزینه اولیه تامین غذای یک فرد در طول ماه را نشان می‌هد. آنهم در شرایطی که یک فرد در دنیای مدرن، نیازهای مختلفی برای زیست انسانی دارد و فقط با یک غذا به تنهایی و آنهم با حداقل کالری مورد نیاز نمی‌توان انتظار داشت اهدافی که در مسوولیت‌های اجتماعی دولت‌ها قرار می‌گیرد تامین شوند. اگر منظور دولت از حدف فقر مطلق رفع گرسنگی افراد است، نباید نام این رقم را خط فقر یا خط فقر مطلق بگذارد. نام این رقم تلاش برای غلبه بر گرسنگی است. البته مشخص کردن رقم غلبه بر گرسنگی هم می‌تواند اقدامی متعالی باشد. وقتی مطالعات نشان می‌دهد ٦ درصد از جمعیت کشور کمتر از رقم غلبه بر گرسنگی درآمد دارند، در این شرایط اگر همین هم هدف مطالعه جامع برای اقدام دولت‌ها و سیاستگذاری‌های بخش عمومی قرار بگیرد، هدف ارزشمندی است. به شرطی که هدف این باشد که مشخص کنند ظرف چند سال آینده در ایران گرسنه نداشته باشیم. این خود یک هدف متعالی است. اما اولا دولت نباید هدف از رفع نیازهای اولیه غلبه بر گرسنگی را محو فقر مطلق معرفی کند و ثانیا همانطور که اشاره شد، درباره روش‌های امتحان شده شبیه پرداخت یارانه صرف نظر کند. طبق محاسبات دولت کارگران حداقل‌بگیر هم بالاتر از خط فقر ملی قرار می‌گیرند. اگر همین ٧٠٠ هزار تومان را هم بپذیریم، این رقم به معنی تامین خوراک یک خانواده نیست. به معنی تامین خوراک یک نفر است. خط فقر باید در مقیاس تعداد متوسط خانوار یعنی چهار نفر محاسبه شود. این رقم حداقل هزینه تامین کالری مورد نیاز یک نفر برای زنده ماندن است. البته این ارقام در مناطق شهری و روستایی متفاوت است. ولی نکته قابل توجه این است که همانطور که اشاره کردید اگر دولت صرفا این مساله را هدف‌گذاری کند، حداقل دستمزد باید با توجه به بعد خانوار محاسبه شود. حتی اگر این رقم بخواهد محدوده حداقل بقا را تعیین کند باید تعداد متوسط یک خانواده در آن در نظر گرفته می‌شد. در جریان اعتراضات دی‌ماه ٩٦، به نظر می‌رسید دولت و بخش‌هایی از جامعه غافلگیر شده‌اند. این غافلگیری می‌تواند ارتباطی با اعلام نشدن خط فقر در یک دهه گذشته داشته باشد؟ دولت‌ها بیش از آنکه به واقعیت‌های روی زمین فکر کنند، به این فکر هستند که چه کاری را در شرایط فعلی می‌توانند انجام دهند. در واقع دولت‌ها کاری به این ندارند که واقعیت‌های فقر چیست. درباره تاثیرگذاری آمار بر تصمیمات دولت‌ها، واقعیت این است که نظام آماری در ایران بسیاری مواقع کیفیت لازم را برای تاثیرگذاری ندارد. زیادی خوشبینانه تهیه می‌شوند به طوری که اگر تاثیری هم روی مسوولان داشته باشد، آنها را به این اعتقاد می‌رساند که اوضاع خیلی هم بد نیست. در عین حال، در فقدان آمارهای قابل اطمینان، ناگهان جامعه و دولت با شوک‌هایی مواجه می‌شوند، مثل آنچه اخیرا در دی‌ماه اتفاق افتاد. خط نان هر فرد در خانواده‌ پنج نفره‌ای که ٧٠٠ هزار تومان درآمد دارد، ماهانه ١٤٠هزار تومان می‌تواند خرج کند. به این ترتیب هر فرد روزانه تقریبا ٤٢٥٠ تومان سرانه برای تغذیه دارد که تصور نمی‌کنم کسی بتواند با این رقم دو هزار کیلو کالری با ریزمغذی‌های کافی طبق معیارهای تغذیه در سال ٩٧ (سال اجرای برنامه) تامین کند. احتمالا با این پول فقط می‌توان با نان‌بربری سیر شد. ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 12:30:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122036/ کاهش نرخ بیکاری به ۱۱.۷ درصد و افزایش رشد اقتصادی به ۶ درصد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122092/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در ارزیابی عملکرد بودجه ۹۶ دولت طی ۱۰ ماهه گذشته پرداخت و افزود: گزارش عملکرد به صورت مکتوب در اختیار نمایندگان قرار می گیرد. وی ادامه داد: این گزارش مبتنی بر پیش بینی عملکرد بودجه دولت در سال جاری براساس دو نرخ ۵۰ دلاری و ۵۵ دلاری هر بشکه نفت تهیه شده است. دولت با نرخ فروش هر بشکه نفت ۵۰ دلار و واریز سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان از سه منبع درآمدها، واگذاری‌های سرمایه‌ای و واگذاری‌های ناشی از تملک دارایی‌ها درآمد کسب کرده است. وی تصریح کرد: همچنین سقف درآمدهای بودجه را براساس فروش هر بشکه نفت ۵۵ دلار نیز پیش‌بینی کردیم که  درآمد ناشی از آن ۳۱۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد. پیش بینی دولت به ازای هر بشکه نفت ۵۰ دلار کاملا درست بود طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری درآمدهایمان اندکی بیش از هر بشکه نفت ۵۰ دلار بود. اما در سرجمع پیش‌بینی‌ها بودجه مدنظر دولت تحقق نیافت چراکه دولت پیش بینی می کرد ۲۰ درصد از درآمدها را که بالغ بر ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بود باید به صندوق توسعه ملی واریز کند اما مجلس این سقف را به ۳۰ درصد افزایش داد، به همین دلیل بودجه دولت اندکی کاهش یافت. رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جزئیات مبالغ واریز شده به حساب خزانه کل کشور طی ۱۰ ماه گذشته گفت: تا ابتدای بهمن ماه سال جاری ۲۲۲ هزار میلیارد تومان به خزانه واریزی داشته ایم و پیش بینی می کنیم تا آخر سال ۸۷ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب خزانه واریزی داشته باشیم. نوبخت ادامه داد: براساس پیش بینی دولت ۱۰۶ درصد از منابع بودجه ۹۶ باید تحقق می یافت اما با افرایش بودجه توسط مجلس به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی تحقق ۹۷ درصدی درآمدها امکانپذیر می شود. واگذای دارایی های مالی نیز ۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عملکرد ۱۰ ماهه دولت بوده است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴ هزار میلیارد تومان دیگر از این منبع درآمد کسب کنیم. وی سپس به تشریح مصارف بودجه‌ای دولت پرداخت و افزود: مصارف بودجه سال ۹۶ براساس هر بشکه نفت ۵۰ دلار بالغ بر ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بود اما مصوب مجلس ۳۴۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و تا ابتدای بهمن ماه ۲۴۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان سال هزینه خواهد شد اعتبارات هزینه ای نیز بالغ بر ۱۸۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و تا پایان سال ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز پرداخت می شود. وی با اشاره به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای در بودجه ۹۶ گفت: در لایحه پیشنهادی دولت در سال ۹۶ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ۵۲۷۰۰ میلیارد تومان بود اما مجلس این عدد را به ۷۱۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داد و تا ابتدای بهمن ماه توانستیم ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص دهیم که براساس گزارش خزانه کل کشور تا این تاریخ ۲۹۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته است و بقیه منابع نیز از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه تامین می‌شود. نوبخت افزود: گزارش خزانه که مقایسه ای بین دو تاریخ ۲۳ دی ۹۶ و ۲۳ دی ۹۵ است، حکایت از رشد ۱۷۲ درصدی مبالغ پرداخت شده از خزانه به پروژه های عمرانی دارد. ۲۱۳ هزار میلیارد تومان منابع خزانه است که ۷۶ درصد آن تحقق یافته که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از صد در صد تحقق یافته است. وی خطاب به نمایندگان مجلس توصیه کرد: باید در لایحه بودجه  ۹۷ درآمدها و منابع را با احتیاط بیشتری پیش بینی کنید البته کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه ۹۷ دقیق عمل کرد و منابع را محدود کرد. نوبخت از پرداخت ۴۵۹۰۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی تا پایان سال جاری خبر داد. وی سپس به تشریح آثار رخدادهای مالی در شاخص‌های کلان اقتصادی پرداخت و افزود: در سال گذشته ۲۸۳ هزار میلیارد تومان عملکرد بودجه‌ای دولت بود. که رشد اقتصادی در این سال به قیمت ثابت ۱۰.۸ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶.۲ درصد بود. این نرخ در ۱۰ ماهه سال جاری با توجه به درآمد۲۲۲ هزار میلیارد تومانی دولت و تخصیص ۳۸۵۰۰ میلیارد تومانی بودجه عمرانی با احتساب درآمدهای نفتی ۵.۶ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد است. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: رشد ارزش افزوده طی این مدت در شاخص های اقتصادی مثبت بود به طور مثال رشد ساخت و ساز برای اولین بار طی چند سال گذشته به ۳.۲ درصد رسید همچنین صنعت آب، برق و گاز در شش ماه اول سال و معادن که منفی پنج بود در شش ماه اول سال جاری به مثبت ۲.۷ درصد افزایش یافت که این رشد آثارش را بر بازار کار گذاشته است. وی از کمیسیون های اقتصادی مجلس خواست با دعوت از مسئولان مرکز آمار ایران اعداد ارائه شده در گزارش عملکرد  ۱۰ ماهه دولت در بودجه ۹۶ را به چالش بکشند. وی گفت: این اعداد حسی نیست. در شش ماه ابتدایی سال جاری ۶۱۴ هزار نفر نسبت به شش ماه اول سال گذشته وارد بازار کار شدند و برای اولین بار ۷۹۵ هزار نفر جذب بازار کار شدند. نرخ بیکاری در سال ۹۵ که ۱۲.۴ درصد بود در این مدت به ۱۱.۷ درصد کاهش یافته است. رشد نرخ تورم در سال جاری در خوراکی ها ۱۳ درصد و غیرخوراکی ها ۶.۶ درصد بود. نوبخت پیش بینی رشد اقتصادی در سال ۹۷ را ۵.۸ درصد با احتساب درآمدهای نفتی و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد و رشد سرمایه‌گذاری در همان سال  را ۱۱.۲ درصد اعلام کرد. ]]> عمومی Tue, 23 Jan 2018 06:29:51 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122092/ گرانی ۶۸ میلیون تومانی سانتافه در یک روز http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122065/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری تسنیم: این روز‌ها با افزایش قیمت دلار هرج و مرج بازار خودرو‌های وارداتی وارد فاز جدیدی شده به نحوی که هر شرکت تصمیم به افزایش دوباره قیمت محصولات خود گرفته است. به اعتقاد فعالان بازار عدم نظارت بر قیمت خودرو‌های وارداتی به حدی شده که هر شرکت بنا به صلاحدید خود و بدون توجه به ضابطه‌ها اقدام به افزایش قیمت محصولات می‌کند. شرایط امروز بازار خودرو‌های وارداتی دیگر برای مردم قابل تحمل نیست و خریداری هم در بازار نیست. از طرف دیگر کسی پاسخگویی این آشفته بازار نبوده و فقط مدام از نظارت بر قیمت‌های جدید صحبت می‌کنند، اما در عمل بازار طی ماه‌های اخیر بازار شاهد ساماندهی نبود و فقط به جولان شرکت‌ها برای سود بیشتر تبدیل شده است. به عنوان نمونه کرمان موتور از اول بهمن قیمت جدید هیوندای النترا ۲۰۱۸ وارداتی را به نمایندگی‌های خود ابلاغ کرده که در آن شاهد اختلاف قیمت حدود ۴۰ میلیون تومانی دو شرکت رقیب برای واردات محصولات هیوندای هستیم. به این صورت که آسان موتور در بخشنامه جدید اعلام کرده النترا ۲۰۱۸ فول با تحویل ۳ ماهه را ۱۶۱ میلیون تومان به فروش می‌رساند. اما کرمان موتور همین خودرو را با تحویل ۳ ماهه ۱۹۸ میلیون تومان‌می‌فروشد. جالب اینجاست کرمان موتور یک شبه قیمت خودروی سانتافه مدل ۲۰۱۷ را ۶۸ میلیون تومان افزایش و آن را با قیمت ۳۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رساند. ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 14:51:27 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122065/ پشت پرده افزایش نرخ دلار http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/121964/ به گزارش ستاره ها به نقل از فرارو؛ با اینکه دولت تدبیر و امید و شخص حسن روحانی از بدو حضور در ساختمان پاستور روی ثبات نرخ ارز و جلوگیری از افزایش طبیعی آن همپای نرخ تورم داخلی و جهانی و مسائل پیرامون بازار ارز تاکید داشته‌اند اما از اوایل امسال شاهد یک تغییر رویه محسوس در بازار ارز هستیم. روندی که در آن نرخ ارزهای مهم از جمله دلار، یورو، پوند و ... پیوسته کانال‌های جدید قیمتی را فتح کرده و به رغم خواست مقامات بانک مرکزی، یک رشد تصاعدی پیوسته را تجربه می‌کند. این رویه که قیمت دلار را از 3700 تومان در بهار امسال به بیش از 4600 تومان در نخستین روز بهمن‌ماه 96 رسانده به دلیل مجموعه‌ای وقایع و اتفاقات اینروزها روندی بسیار سریع را به خود گرفته است. روندی که میثم رادپور کارشناس و تحلیلگر مسائل ارزی دلیل اصلی آن را قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در کشور امارات می‌داند و تاکید دارد که مقامات اقتصادی کشور هرچه سریع‌تر برای رفع آن باید با مسئولان کشور امارات متحده عربی و شیخ‌نشین دوبی وارد مذاکره شوند تا با ارائه یک فرصت تنفس و نیز افزایش سطح هماهنگی دو طرف جهت انجام مراودات مالی، شاهد کاهش اثر این قانون روی نرخ ارز در بازار ایران باشیم. خبری از سیاست ارزی شناور نیست! رادپور با رد شائبه ارتباط افزایش شدید قیمت ارز با اتخاذ سیاست ارزی شناور از سوی دولت، به ارائه توضیحاتی در خصوص شرایط فعلی بازار ارز می‌پردازد و می‌گوید: «به شخصه تاکید و تکرار مستمر رسانه‌ها روی موضوع ارز تک نرخی را نمی‌فهمم. اگر منظور از این مورد سیاستی است که در دولت اصلاحات توسط آقای خاتمی اجرایی شد، در آن مقطع بانک مرکزی با هدف‌گذاری روی نقاط قیمتی مورد نظرش تلاش می‌کرد از طریق شبکه بانکی و بازار با مدیریت بازار ارز، به نرخی نزدیک به آنچه مدنظر داشت برسد، اتفاقی که در مقطع فعلی چندان محلی از اعراب ندارد. ما شرایط روابط بین‌المللی‌مان در مقطع فعلی شباهتی به عصر اصلاحات ندارد ضمن اینکه ما در مقطع فعلی همچنان با ارز مبادله‌ای سروکار داریم. در واقع سیاست جدیدی که در چند وقت اخیر از سوی بانک مرکزی و ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی اعلام می‌شود از جنس دیگری است و تا به حال در فضای اقتصاد ایران اجرا نشده است. این سیاست که کاملا بازار آزادی است و از طریق حضور مستمر بانک مرکزی در بازار ارز تا حدودی مدیریت می‌شود، بیش از آنکه تحت تاثیر عرضه دلار و یورو و .. باشد، از محل فشار تقاضا تاثیر می‌پذیرد. در کل اگر واقع‌نگر باشیم دیگر دنبال سیاست ارز تک نرخی و شناور نمی‌رویم چرا که تا مادامی که ما حجم عمده‌ای از ارز را در اتاق‌های مبادلات رد و بدل می‌کنیم و ارز مبادلاتی داریم، نمی‌توانیم خیلی روی این سیاست پافشاری کنیم. سیاست فعلی بانک مرکزی هم به نظر بیشتر شامل چینش قیمت و نه هدف‌گذاری روی یک قیمت خاص است. البته سیاست فعلی در همان طیف تک نرخی قرار می‌گیرد ولی مشابه سیاست ارز تک نرخی در دولت اصلاحات نیست چرا که بانک مرکزی برای تعیین یک قیمت دقیق و از پیش تعیین شده در بازار دخالتی نمی‌کند. در عین حال صرافی‌ها چندان دخالتی روی کنترل قیمت و توزیع ارز ندارد.» شیخ نشین دوبی و ماجرای مالیات بر ارزش افزوده امارات و تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده مهم‌ترین دلیلی است که موجبات ایجاد عدم اطمینان در بازار ارز ایران شده است. این را میثم رادپور به خبرنگار فرارو می‌گوید و می‌افزاید: «با توجه به اینکه دوران پیک ثبت سفارش برای واردات کالا گذشته است، به نظر نمی‌رسد قیمت دلار و افزایش چشمگیر آن ربط چندانی به این مسئله داشته باشد. کلید افزایش قیمت ارز را در یک هفته اخیر شیخ نشین دوبی زده که با اعلام اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در این منطقه از ابتدای سال 2018، موجبات قفل شدن نقل و انتقالات مالی مابین تجار دو کشور فراهم کرده است. حواله‌های ارزی در ده روز اخیر با مشکل شدیدی برای تایید شدن در دوبی مواجه هستند چرا که دوبی تحت فشار دولت امارات قانون مالیات بر ارزش افزوده این کشور را که علاوه بر اخذ 5 درصد مالیات از فعالیت‌های تجاری و بازرگانی، به شفافیت و اظهار نقل و انتقالات مالی منجر شده اجرایی کرده است. این قانون برای شرکت‌های صرافی که با ایران همکاری می‌کردند مسئله ایجاد کرده و با بروز عدم اطمینان کاری کرده که کمتر نقل و انتقالی به صورت حواله تایید می‌شود. از آنجا که شرکت‌های اماراتی طرف ایران در نقل و انتقالات مالی رسما امتیاز صرافی ندارند و شرکت‌های بازرگانی به حساب می‌آیند به همین دلیل از جنس شرکت‌های جنرال ترایدینگ (GENERAL TRADING) بوده که به دلیل بروز مالیات، از این پس میل چندانی به نقل و انتقال ارز ندارند چرا که هم هزینه زیادی داشته و هم باید در قبال این نقل و انتقال رسما چیزی را صادر یا وارد کنند به همین دلیل بسیاری از حواله‌های ارزی تایید نمی‌شوند و بیشتر رد و بدل ارز از طرق نقدی است. این صرافی‌ها که عمدتا تا پیش از این در بازار سایه حضور داشته‌اند و تا 95 درصد نقل و انتقالات مالی به امارات را انجام می‌دادند از این پس چون توان ارائه اظهارنامه‌هایی شفاف طبق خواست دولت امارات را ندارند، از چرخه حذف شده و بازار را با شوک واجه می‌کنند. با توجه به اینکه برای چنان سطحی از شفافیت احتیاج به فاکتور و لیست خرید است، امکان فاکتورسازی به میزانی چند میلیارد دلاری واقعا نشدنی است و محلی از اعراب ندارد. در یک سیستم درست اما پس از واریز ریال به حساب صرافی، صرافی با همکاری بانک همکار خود ارز را به حساب صرافی مورد اعتماد ذینفع شما واریز می‌کند. بماند که عدم اطمینان و ابهامی که سایه آن روی فضای اقتصادی ایران افتاده طرف مقابل را از همکاری با ایران بازمی‌دارد.» ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود رادپور با اشاره به دیگر موضوعاتی که باعث شده قیمت ارز روندی تصاعدی به خود گیرد، به 3 موضوع مهم اشاره می‌کند که بروز آنها احتمال رشد بیش از پیش قیمت ارز را تقویت می‌کند. این کارشناس اقتصادی به فرارو می‌گوید: «از ابتدای فوریه 2018 FATFباید دوباره برای تایید یا عدم تایید حضور ایران در این پیمان جهانی تصمیم‌گیری کند و از آنجا که مجلس شورای اسلامی به فاصله 15 روز تا جلسه FATFفعلا جلسه‌ای برای تصویب برخی از خواسته‌های FATF مثل معرفی گروه‌های تروریستی یا مواردی از این دست برگزار نکرده، این احتمال وجود دارد که صلاحیت ایران در این نهاد تایید نشود و این می‌تواند مستقیما برای روابط روبه گسترش ایران و اروپا مشکلاتی جدی ایجاد کند. این مورد اول بود. دومین عامل که به شدت می‌تواند روی افزایش قیمت ارز تاثیر بگذارد سخنان دونالد ترامپ است که برای 3 ماه آینده اعلام کرده دیگر حاضر به تایید برجام با همین شرایط نیست و از ایران برای ادامه این پیمان درخواست مذاکره کرده است. در عین روابط نه چندان مناسب ایران با شیخ‌نشین امارات باعث شده تا عدم اطمینان جدی روی فضای اقتصادی ایران شکل گیرد.» رشد نرخ ارز ادامه خواهد داشت رادپور در پایان با اشاره به اینکه لازم است مقامات دولت و مسئولان بانک مرکزی با حل مسائلی اینچنینی، سایه ابهام و عدم اطمینان را از فراز اقتصاد بردارند، به فرار گفت : «به نظر می‌رسد چارچوبی که از ابتدای سال به افزایش قیمت ارز منجر شده یک چارچوب و پنجره بلندمدت است و به زودی سطح تاثیرگذاری آن کاهش پیدا نمی‌کند به همین دلیل پیش‌بینی من این است که قیمت ارز و مخصوصا دلار باز هم افزایش پیدا کند و کانال‌های جدیدی را فتح کند.» ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 06:56:17 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/121964/ هزینه عروسی در تهران چند؟ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/121976/ به گزارش ستاره ها؛ خسرو ابراهیمی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کمتر از ۱۰۰۰ تالار مجاز در کشور برای پذیرایی و تجهیز مجالس وجود دارد، اما تالارهای مجاز که عمدتا خارج از شهرها قرار دارند آمار رسمی از آنها در دسترس نیست؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم که از واحدهای صنفی بدون مجوز و پروانه پرهیز کنند. البته اگر تبلیغات پیامکی یا اینترنتی در قالب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی توسط این تالارها خارج از عرف و شرع نباشد، مشکلی ندارد. وی همچنین در خصوص هزینه‌های برگزاری یک مجلس عروسی در شهر تهران، گفت: برگزاری یک مراسم عروسی با پذیرایی متوسط غذا، میوه و شیرینی با کیفیت، سه میلیون تا ۳۵ میلیون تومان هزینه دارد که البته اگر خواسته‌های مشتری به آن اضافه شود، قیمت متفاوتی خواهد داشت. رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس با اشاره به این‌که در شهر تهران برای برگزاری یک مراسم عروسی متوسط بیش از ۳۵ میلیون تومان هزینه صرف نمی‌شود، تصریح کرد: اگر خواسته مشتری، سفارشی خاص برای غذا، گل‌آرایی و ... باشد طبیعتا قیمت عروسی متفاوت است که می‌توان به درخواست برخی مشتریان برای کباب بره و دیگر غذاها اشاره کرد. ابراهیمی‌نیا گفت: هزینه عروسی از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان برای هر نفر تمام می شود که البته مشتریان می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس به شماره تلفن ۸۸۵۳۵۲۵۵ تماس بگیرند که از قانونی بودن و مجوزدار بودن یک اتحادیه مطلع شوند و در صورت داشتن شکایات و پیشنهادات آن را با ما در میان بگذارند. ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 07:47:25 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/121976/ قیمت دلار به رسم هر ساله از تابلو صرافی‌ها پاک شد/ خیز بازارهای موازی برای افزایش http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122049/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری میزان ، روزهای پایان سال در کنار تغییر قیمت برخی از کالاهای اساسی نوسان قیمت برخی ارزهای پرتقاضا مانند دلار به عادت رفتاری همه ساله تبدیل شده که دامنه تغییر آن بستگی به شرایط اقتصادی آن سال دارد. در سال جاری حرکت نرم و صعودی افزایش قیمت دلار در شش ماهه دوم سال کلید خورد به گونه ای که در اولین روز مهر ماه قیمت دلار در بازه 3 هزار و 893 تومان بود که این رقم در اواسط مهر ماه به کانال 4 هزار تومان وارد شد، اواخر آبان ماه در حدود مبلغ 4 هزار و 100 تومان به فروش رسید، آذر ماه علی رغم نوسان قیمت متعدد رقم 4 هزار و 200 تومان را نیز تجربه کرد و در دی ماه به اوج خود رسید به گونه ای که در بازه زمانی 20 روزه از محدوده قیمت 4 هزار و 200 تومان به حدود 4 هزار و 500 تومان صعود کرد. افزایش یکباره قیمت ارز آن هم در کمتر از یک ماه بازار کاذبی را در سطح شهر به وجود آورد که نتیجه آن صف های طولانی رو به رو صرافی ها است. رویدادی که مجددا باعث شده قیمت دلار از روی تابلوهای صرافی پاک شود و قیمت آن ساعت به ساعت با هم تفاوت داشته باشد. با توجه به شرایط به صرافی ها سری زدیم تا از دلایل این نا به سامانی مطلع شویم. در گفت‌وگو با افرادی که در صف خرید یا فروش صرافی ها به انتظار ایستاده بودند با خبر شدیم برخی از صرافی ها از شرایط ایجاده شده سو استفاده کرده و به مشتریان به میزان کم دلار نمی فروشند و تنها پاسخگو به مشتریان با حجم خرید بالا هستند. حتی برخی از صرافی ها حجم بالا دلار را هم با رقم 100 یا 200 تومان بیش از قیمت واقعی آن به خریدار پیشنهاد می کنند. در میان حجم بالا کار صرافی ها موفق شدیم به مدت کوتاهی با صاحبان یکی از صرافی ها صحبت کنیم که این فرد یکی از دلایل افزایش قیمت دلار را کاهش عرضه دلار از سوی دولت و کمبود آن در بازار با توجه به افزایش تقاضا در این زمان از سال بیان کرد و گفت: نتیجه افزایش تقاضا و کمبود آن افزایش قیمت دلار شد که با وجود کنترل نشدن آن دلارهای خانگی در دست افراد به سطح بازار آمده و تا حدودی شرایط را تحت کنترل گرفت. وی در پاسخ به سوالی که پیش بینی شما از این افزایش قیمت تا چه سطحی است، گفت: با توجه به این شرایط هیچ سقف قیمتی برای دلار نمی توان پیش بینی کرد. در شرایطی که قیمت دلار ارتباط مستقیمی با سایر بازارها دارد و نوسانات قیمت را در بازارهایی همچون طلا و کالاهای اساسی و مابقی بازارها به صورت به هم پیوسته به دنبال دارد باید منتظر تدابیر مسئولین برای کنترل ارز بود تا بازار شب عید به دلیل بی ثباتی بر رکود بازار دامن نزند که در این صورت نارضایتی خریداران و فروشندگان را به دنبال خواهد داشت.   ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 13:24:11 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122049/ سکه 2300 تومان گران شد/دلار 4 هزار و 595 تومان/جدول http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122034/  به گزارش ستاره ها به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در صرافی‌ها امروز هر قطعه سکه طرح قدیم یک میلیون و 525 هزار  و 300 تومان  و سکه طرح جدید یک میلیون و 471 هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه با قیمت 740 هزار تومان، ربع سکه 438 هزار تومان و سکه یک گرمی 286 هزار تومان داد و ستد شد. ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار ساخته نشده در بازار طلای تهران، 143 هزار و 482 تومان و هر اونس طلا 1.331 دلار و 20 سنت است. ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 12:19:17 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122034/ خاص‌ترین پورشه ایران /عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122005/     ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 10:05:23 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122005/ قیمت ارز قطعا کاهش می‌یابد/ مردم در دلار سرمایه‌گذاری نکنند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/121980/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، ولی الله سیف در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسانات شدید نرخ ارز طی روزهای گذشته گفت: نرخ ارز قطعا طی روزهای آینده کاهش خواهد یافت؛ چرا که ذخایر بانک مرکزی در حد بسیار مناسبی است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر افزود: قیمت نفت افزایش پیدا کرده و درآمدهای ارزی نیز هم اکنون بالا رفته و در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ بنابراین جای هیچ گونه نگرانی در بازار ارز وجود ندارد و قطعا طی روزهای آینده نرخ ارز کاهش خواهد یافت. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به مردم به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم تا در بازار ارز سرمایه گذاری کنند، چرا که تجربه نشان داده طی سال های گذشته سرمایه گذاری در خرید ارز هیچ گاه سودآور نبوده است به این معنا که اگر فردی پول خود را در نظام بانکی با همان نرخ های مصوب سپرده گذاری کرده بود، طی پنج سال گذشته ۸۰ درصد سود کرده بود؛ در حالی که از سال ۹۲ تاکنون افزایش نرخ ارز تنها ۵۰ درصد بوده است، بنابراین سرمایه گذاری درخرید ارز به هیچ عنوان سودآور نیست. ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 08:04:21 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/121980/