پایگاه خبری ستاره ها - پربيننده ترين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/economy Wed, 17 Oct 2018 20:28:44 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Wed, 17 Oct 2018 20:28:44 GMT اقتصادی 60 عراق، صادرات ایران را قطع کرد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144136/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر: امروز چند هزار کامیون از بستان تا مرز چذابه به خط ایستاده و باعث ایجاد ترافیک سنگینی در این مرز شدند. سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان در گفتگو با خبرنگار با تأیید این ترافیک اظهار کرد: بر اساس توافقات قبلی با کشور عراق مقرر شده بود تا صادرات تجاری از ۲۵ مهر متوقف شود ولی برخی استان‌های عراق که به مرز شلمچه نزدیک هستند، صادرات را قبل از این تاریخ متوقف کردند. وی افزود: با وجود اینکه زیرساخت ها در مرز شلمچه خیلی بهتر و آماده تر از مرز چذابه است ولی این تصمیم گیری باعث شده تا کامیون ها به سمت مرز چذابه حرکت کنند. دولتشاهی عنوان مرد: ترافیک کامیون های تجاری امروز از مرز چذابه تا بستان رسیده بود و گمرک با توان هر چه تمام تر مهیای انجام فرآیند بود ولی گویا طرف عراقی همکاری لازم را نداشته و این مسئله منجر به ایجاد ناهنجاری هایی شد. رئیس پلیس راه خوزستان تصریح کرد: از فردا عبور کامیون های تجاری از چذابه ممنوع و مسیرهای منتهی به این مرز برای عبور چنین کامیون هایی مسدود می شود.تا اطلاع ثانوی عبور کامیون های خدماتی که برای جاده سازی و ساخت مواکب هستند را آزاد می گذاریم ولی هر زمان که برای تردد زائران مشکلی ایجاد کند، آن هم ممنوع می شود. ]]> عمومی Tue, 16 Oct 2018 20:28:43 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144136/ دوربرگردان معاملات در بازار خودرو/کاهش پلکانی قیمت‌ها آغاز شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144006/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، بازار خودرو این روزها حال و هوای پاییزی را به معنای واقعی در خود حس می‌کند. معاملات از تب و تاب افتاده‌اند و باز هم در این بازار، آن دسته از خریدارانی که با سودای گرانی بیشتر خودرو وارد گود شده بودند تا بلکه از این معاملات و آشفته بازار ارزی، سود خود را ببرند، طعم ضرر را کم کم احساس می‌کنند. معاملات رنگ و لعاب واقعی‌تری به خود گرفته و قیمت‌ها با کاهش پلکانی، به سمت واقعی شدن پیش می‌رود. تا همین چند وقت پیش، هیچ چرتکه و ماشین حسابی نمی‌توانست به درستی محاسبه کند که افزایش‌های صورت گرفته در قیمت خودروها با چه مکانیزمی به دست آمده و قیمت‌هایی که در بازار رد و بدل می‌شود، با چه الگویی تعیین شده‌اند.  ماجرای افزایش حبابی قیمت خودرو چه بود؟ همه چیز به نرخ دلار البته ربط پیدا می‌کرد و ماجرا به نحوی شکل می‌گرفت که نرخ‌های غیرواقعی دلار که به گفته مسئولان دولتی، تنها ۳ درصد از حجم معاملات ارزی کشور را در بر می‌گرفت و مشخص نبود با چه مکانیزمی در چهارراه استانبول نرخ می‌خورد، عامل تعیین کننده در تعیین قیمت خودرو هم به حساب می‌آمد. اینجا بود که ارزش پراید که به روایتی ارزبری ۱۸۰۰ دلاری دارد، قیمتش از ۲۰ میلیون تومان به یکباره به ۴۰ میلیون تومان رسید ، اما بدتر از همه اینکه متقاضی خرید آن آنقدر زیاد شده بود که این خودرو با قیمتی که تصورش هم روزی برای خریداران تنها یک طنز بود،  متقاضی داشت و  معامله می شد. اینجا بود که کم کم بسیاری از مصرف‌کنندگانی که خریدهای خود را برای ماههای آینده و شاید انتهای سال برنامه‌ریزی کرده بودند و قصد داشتند که برای ایام نوروز ۹۸ خودرو بخرند و یا خودروی خود را تبدیل به احسن کنند، از ترس بالا رفتن قیمت‌ها، وارد بازار شدند و تن به قیمت غیرواقعی سپردند؛ در حالیکه خودشان هم به خوبی می‌دانستند که هزینه کردن این همه پول برای این خودروها، منطقی نیست. در این میان برخی‌ها هم با سودای کسب سود وارد این بازار شده و واسطه شده بودند، دلالان هم که جای خود. بازار دیگر آن بازار نیست... اما اکنون بازار دیگر آن بازار نیست. قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش می‌رود و کاهش پلکانی خود را آغاز کرده است؛ حتی در سایت‌های معامله خودرو نیز فروشندگان به این نتیجه رسیده‌اند که باید قیمت‌ها را کاهش دهند تا مشتری برای آن وجود داشته باشد، چراکه اکنون خریداران در بازار خودرو آن دسته از افرادی هستند که برای تامین نیازهای واقعی خود، اقدام به خرید خودرو می‌کنند؛ اینجا است که دیگر فروش خودرو با قیمت‌های فضایی جواب نمی‌دهد و خریداری نخواهد داشت. در عین حال باید به این نکته توجه داشت که به زودی، حجم عظیمی از دارندگان خودروهایی که با تلاطمات بازار ارز، وارد گود شده و خودرو خریده‌ یا خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، از سمت تقاضا به سمت عرضه حرکت خواهند کرد و این طور است که توازن بازار به سمت عرضه بیشتر خودرو پیش خواهد رفت و این خود دلیل دیگری بر کاهش قیمتها در هفته‌های آینده خواهد بود.  نمایشگاهداران از حال و هوای پاییزی بازار خودرو می‌گویند آنگونه که فعالان بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گویند، چند روزی هست که بازار روند منطقی قیمتی به خود گرفته و اگرچه هنوز هم نرخ خودرو در بازار حباب دارد، اما به سمت منطقی‌تر شدن در حال حرکت است؛ این در حالی است که عرضه خودرو طی روزهای گذشته بسیار بالا رفته و فروشندگان از حاشیه سود خود کم کرده و تلاش دارند که هر چه زودتر سرمایه خوابیده در معاملات خودرو را به پول نقد تبدیل کنند؛ بنابراین پیش‌بینی‌ها بر این است که قیمت طی روزهای آینده کاهش بیشتری را تجربه کند. یکی از نمایشگاهداران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر به این نکته اشاره کرد که تب و تاب بازار خودرو برای خریدهای سوداگرایانه تقریبا فروکش کرده و اگرچه برخی هنوز بر این باورند که باید خودرو بخرند تا سود به دست آورند، اما تعداد آنها بسیار اندک است و بیشترشان فکر اقتصادی ندارند؛ الان تمامی کسانی که در دوران رشد قیمت خودرو، اقدام به خرید کرده بودند، اکنون فروشنده شده‌اند و همین امرباعث شده میزان عرضه از میزان تقاضا بیشتر شود و بنابراین بازار اکنون قیمت را به تناسب عرضه و تقاضا تنظیم می‌کند. وی افزود: همه می‌دانند که قیمت‌های اعلامی در برخی سایت‌های معامله خودرو غیرواقعی است و حکایت از مقاومت دلالان برای حفظ قیمت دارد، اما واقعیت بازار آن نرخ‌ها نیست و اکنون خریداران، متقاضیان واقعی هستند که برای مصرف، و نه سرمایه‌گذاری یا سوداگری، وارد میدان شده‌اند؛ بنابراین تن به هر قیمتی هم نمی‌دهند. او گفت: بازار خودرو با رونق عرضه، به سمت قیمت‌های منطقی حرکت خواهد کرد؛ اگرچه این نرخ‌ها ممکن است به حد قیمتی قبل از گرانی‌ها نرسد، چراکه به هر حال نرخ خودروها افزایش یافته است و با توجه به اینکه برخی خودروها ارزبری دارند، نرخ آنها به تناسب افزایش قیمت دلار بالا رفته است؛ اما به هر حال قیمت‌های کنونی هنوز هم واقعی نیست و حباب دارد؛ بنابراین پیش‌بینی ما از بازار این است که این حباب به مرور طی هفته‌های آینده تخلیه شود. در این میان برخی دیگر از نمایشگاهداران، پیش‌بینی رکود معاملات خودرو را در هفته‌های آینده دارند و می‌گویند با توجه به اینکه تقاضاها به سمت تقاضای واقعی در بازار در حال حرکت است، بنابراین با پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا، به نظر می‌رسد که علاوه بر اینکه قیمت‌ها منطقی‌تر خواهد شد، رکود هم به تدریج بر بازار حاکم خواهد شد؛ چراکه به هر حال مردم قدرت خرید مشخصی دارند و همین امر سبب می‌شود که منتظر کاهش قیمت بمانند. کاهش پلکانی قیمت‌ها در بازار بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از میان آگهی‌های خودرویی درج شده در سایت‌ها و نیازمندی‌های روزنامه‌ای حکایت از آن دارد که هم اکنون پراید ۱۱۱ درب کارخانه ۲۲ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان و به طور متوسط در آگهی‌ها رنج قیمتی ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومانی را دارد. پراید ۱۳۱ هم درب کارخانه ۲۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و در بازار ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. هر پراید ۱۵۱ نیز درب کارخانه ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۲ میلیون تومان تا ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. تیبا دو درب کارخانه ۳۰ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان و در بازار ۴۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ درب کارخانه ۳۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان و در بازار تا ۵۰ میلیون تومان هم قیمت خورده است. در عین حال هر پژو SLX  درب کارخانه ۳۵ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان و در بازار ۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. هر دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز درب کارخانه ۳۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۳ میلیون تومان قیمت دارد. مصرف‌کنندگان هر دستگاه پژو پارس را از درب کارخانه ۴۰ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان تهیه می‌کنند که البته اکنون فروش‌ها بسیار محدود است اما باید برای خرید همین خودرو از بازار آزاد ۶۵ میلیون و ۷۰۰ تا ۶۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه کنند؛ در عین حال هر دستگاه پژو پارس TU۵ کلاس ۱۳ نیز درب کارخانه ۴۲ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان و در بازار ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ دو درب کارخانه ۳۶ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان و در بازار آزاد ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ درب کارخانه ۴۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تومان و در بازار آزاد ۶۶ میلیون و ۲۰۰ تا ۶۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. همچنین هر دستگاه ۲۰۶ وی ۸ صندوق‌دار درب کارخانه ۴۲ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۱۰۰ تومان و در بازار آزاد ۶۷ میلیون تومان است. هر دستگاه سمند ال ایکس درب کارخانه ۳۳ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان و در بازار ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ درب کارخانه ۳۴ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۶ میلیون تومان است. همچنین هر دستگاه سمند دوگانه سود کلاس ۱۶ نیز درب کارخانه ۳۶ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و در بازار آزاد ۵۸ میلیون و ۲۰۰ تا ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. هر دستگاه دنا دنده‌ای درب کارخانه ۴۶ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان و در بازار  آزاد ۷۶ میلیون تومان، دنا پلاس اتومات درب کارخانه ۵۳ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان و در بازار آزاد ۹۶ میلیون تومان است. ]]> عمومی Tue, 16 Oct 2018 04:36:09 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144006/ بازار مکاره سیم کارت لاکچری در ایران http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144127/ روزنامه شهروند نوشت: از میان ٥ اپراتور سیم‌کارت‌های همراه اول همچنان پرمشتری‌ترین است. گرچه همراه اول سیم‌کارت‌های جدید دایمی را تنها با قیمت ١٦٠‌هزار تومان به مشترکان واگذار می‌کند اما این تمام ماجرا نیست و بازار مکاره سیم‌کارت داغ‌داغ است. بازاری که قیمت‌ها در آن از ١٦٠هزار تومان شروع شده و به بیشتر از نیم‌میلیارد تومان هم می‌رسد. در این بازار داغ، سیم‌کارت‌ها با شماره‌های رند که راحت‌تر در خاطر می‌مانند، بهایی بالاتر از حد معمول دارند و قیمت برخی از این شماره‌ها به چندصد‌میلیون تومان هم می‌رسد، اما اینکه تعیین قیمت برای این خطوط از چه قاعده و قانونی پیروی می‌کند، موضوعی است که شاید پاسخ چندان روشنی برای آن وجود نداشته باشد؛ هرچند در این زمینه از سوی رگولاتوری مصوباتی نیز ابلاغ شد و فعالان بازار موبایل نیز بر این نکته تأکید دارند که این تعرفه‌گذاری براساس تجربیات و وضع بازار انجام می‌شود. از ٨٠٠‌هزار تا ٨٠٠‌میلیون وقتی به سایت‌های اعلامی بهای سیم‌کارت مراجعه می‌کنی، قیمت‌های عجیب و غریبی را می‌بینی. از ٨٠٠‌هزار تومان گرفته تا ٨٠٠‌میلیون تومان. قیمت‌هایی که گویی هیچ نظارتی روی آنها صورت نمی‌گیرد و براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. محمدی یکی از فعالان بازار سیم‌کارت به «شهروند» می‌گوید: برخی از شماره‌های رند و کدهای ١ و ٢ نوعی کالای لوکس تلقی می‌شود که متقاضیانش هزینه آن را پرداخت می‌کنند. به گفته او، از آنجایی که ارایه خط‌های تلفن ٠٩١٢ درحال اتمام است، قیمت این سیم‌کارت‌ها از ١٤٥‌هزار تومان که قیمت رسمی آن است، به بالای ٤٠٠‌هزار تومان رسیده است. آنگونه که این فعال بازار توضیح می‌دهد، سیم‌کارت‌هایی که در آن عدد ٠ یا ١ در آن پرتکرارتر باشد، آن سیم‌کارت برای مشتریان جذاب‌تر و قیمتش هم بیشتر است. همچنین اگر اعداد رندی مانند ١٠٠٠ یا ٢٠٠٠ در آن وجود داشته باشد، قیمت سیم‌کارت گران‌تر هم می‌شود. اپراتور همراه اول پیشتر در این‌باره به ایسنا گفته بود: سیم‌کارت‌های صفر یا کارکرده موجود در بازار، توسط فروشندگان سیم‌کارت عرضه شده و به علت محدودبودن و تقاضای بالا، با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسند و همراه اول نقشی در قیمت‌گذاری آنها ندارد. مظنه چقدر؟ آنگونه که فعالان بازار می‌گویند: تقاضا برای سیم‌کارت‌های قدیمی بیشتر برای سیم‌کارت‌های کد یک تا ۳ است. قیمت‌های سیم‌کارت‌های کد یک در سایت‌های خرید و فروش از ٣میلیون و ۳۰۰‌هزار تا ٤‌میلیون تومان شروع می‌شود. سیم‌کارت‌های کد ۲ با ۵۰۰‌هزار تومان اختلاف ارزان‌تر و سیم‌کارت‌های کد ۳ با یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان کاهش قیمت نسبت به سیم‌کارت‌های کد یک عرضه می‌شوند. البته اینها قیمت‌های حداقلی است و در بازار، سیم‌کارت‌های تا چند صد‌میلیون تومانی هم وجود دارد. در این بازار گاهی قیمت‌های نجومی برای شماره‌های رند پرداخت می‌شود. برای برخی سیم‌کارت‌ها با شماره‌های خاص اصلا نمی‌توان قیمت مشخصی را تعیین کرد. قیمت سیم‌کارت‌های دایمی و معمولی با پیش‌شماره ٠٩١٢ کد یک، از ٣‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومان آغاز می‌شود و تا ٥‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان نیز می‌رسد. در همین رده شماره‌ای، کدهای ١٧٧ با قیمت ٣‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان، کدهای ١٣٠ با قیمت ٤‌میلیون و ٣٠٠‌هزار تومان، کدهای ١١٤ با قیمت ٥‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومان و کدهای ١١٥ با قیمت ٥‌میلیون و ٤٠٠‌هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. اما استقبال از سیم‌کارت ایرانسل با شماره‌های رند به مراتب کمتر بوده و قیمت‌های پیشنهادی برای آنها حداکثر ٥٠‌میلیون تومان است. سیم‌کارت‌های جدید چند؟ سیم‌کارت‌های جدید دایمی به قیمت دولتی ١٦٠‌هزار تومان عرضه می‌شوند. البته اگر روی شماره سیم‌کارت خود حساسیتی ندارید، می‌توانید سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول را به قیمت ٥‌هزار تومان از باجه‌های پیشخوان تهیه کنید. دریافت شماره در این سیم‌کارت‌ها به صورت رندوم است و گاهی به دلیل اینکه در ابتدای فروش خود قرار دارند، شماره‌های رندی به متقاضیان داده می‌شود. البته اگر قصد دارید که خودتان شماره دلخواهتان را انتخاب کنید، باید سرکیسه را کمی شل کنید و از سایت همراه اول به قیمت ٢٣‌هزار تومان شماره دلخواه خود را خریداری کنید، اما سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل این روزها به قیمت ١٠‌هزار تومان و دایمی آنها به قیمت ٦٠‌هزار تومان فروخته می‌شود. سیم‌کارت دایمی انتخابی رایتل هم با پیش‌شماره ٠٩٢٠ به قیمت ١٢٠‌هزار و سیم‌کارت‌هایی که شماره‌هایش به صورت رندم انتخاب می‌شود، ٦٠‌هزار تومان فروخته می‌شود. ]]> عمومی Tue, 16 Oct 2018 14:23:12 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144127/ مردم ندارند گوشت بخرند، حبوبات می‌خورند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144038/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایلنا: مهدی کریمی تفرشی با بیان اینکه صنعت غذا در ایران با توجه به شرایط آب و هوایی، تنوع و کیفیت مطلوب کشاورزی دارای اهمیت و مزایای فراوانی است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند زمینه توسعه رقابت‌پذیری صنایع غذایی در ایران را فراهم کند، دسترسی به مواد اولیه باکیفیت و قیمت مناسب است که متاسفانه صنایع تبدیلی و غذایی ایران از این نظر دچار مشکل است.   وی افزود: از آنجا که مواد اولیه این صنعت محصولات فصلی است، در زمان خاص و کوتاهی باید تمامی مقدار مورد نیاز از کشاورزان که تمایلی به فروش قسطی و نسیه ندارند نقدی خریداری شود و به همین دلیل چرخش سرمایه در این صنعت به زمانی طولانی نیاز دارد. بنابراین یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان به ویژه در صنایع‌غذایی حجم کلان سرمایه مورد نیاز است. ریاست هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی در مقیاس نامناسب، تولید و به بازار عرضه می‌شود، تصریح کرد: کوچک بودن اراضی کشاوزی، یکپارچه نبودن، هدررفت منابع آبی و محدودیت‌های مالی کشاوزان را دچار مضیقه کرده و باعث می‌شود دلالان و واسطه‌ها فعال شوند. در این میان هزینه‌های حمل و نقل بالا می‌رود و کیفیت مواد غذایی به دلیل شرایط نامناسب حمل و نگهداری پایین می‌آید. وی گفت: واقعیت این است که سیاست‌های اخیر ارزی کشور به گونه‌ای بوده که واحدهای تولیدی ما در تامین مواد اولیه خود با مشکل جدی مواجه شده‌اند که با ادامه این روند شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و از دست رفتن اشتغال ایجاد شده خواهیم بود. وی ادامه داد: همه واحدهای تولیدی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند. اگر واحدهای تولیدی ما نتوانند مواد اولیه خود را تامین کنند، چرخه اقتصاد ما دچار مشکلات بزرگ‌تری خواهد شد. رییس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران خاطرنشان کرد: به دلیل پرهیز تامین کنندگان خارجی از انعقاد قراردادهای بلندمدت و تمایل آنها به انجام معاملات نقدی، قیمت مواد و تجهیزات از نوسانات بیشتری برخوردار است که این موضوع، سودآوری صنایع داخلی را با تردید بیشتری مواجه کرده است. وی ادامه داد: بسیاری از مواد اولیه غذایی ناگزیر است که از دیگر کشورها تأمین شود؛ به عنوان مثال مهد ادویه جات کشور هندوستان است و تولیدکنندگانچاره‌ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه تولیدات خود ندارند. ضمن اینکه علیرغم پیشرفت‌های بسیاری که در صنعت و تکنولوژی کشور و رشد و خودکفایی تولیدات صورت گرفته ، هنوز ما ناچار به واردات بسیاری از ماشین آلات و دستگاه‌ها از سایر کشورها هستیم. بسته بندی ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده و ما چاره‌ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه بسته بندی خود نداریم. کریمی تفرشی گفت: تمام این موارد قطعاً متأثر از نوسانات نرخ ارز خواهد بود و افزایش نرخ ارز به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد، به ویژه اینکه تولید کننده مجبورند مواد اولیه و ملزومات خود را با نرخ بالای ارز وارد کند و این قطعاً هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد. تولید کننده با در نظر گرفتن توان مالی مردم و حفظ رقابت در بازار و حضور در بازار رقابتی نمی‌تواند قیمت محصول را چندان افزایش دهد. ضمن اینکه تولید کننده با وجدان برای حفظ منافع اقتصادی خود هرگز حاضر به کاستن از کیفیت محصول نخواهد بود. کریمی تفرشی گفت: استان کرمانشاه، لرستان و خوزستان از جمله استان‌هایی هستند که قابلیت بسیار زیادی برای کشت و تولید حبوبات دارند. هر چند در سال‌های اخیر بروز خشکسالی‌های متعدد آسیب‌های زیادی را به کشاورزان وارد کرده و نیز مصرف سرانه حبوبات در کشورمان نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم برای خرید مرغ و گوشت افزایش پیدا کرده است. ]]> عمومی Tue, 16 Oct 2018 07:11:34 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144038/ خوش‌گذرانی ارزی تمام شد/همه صادرکنندگان باید به نیما بیایند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144126/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، اخیرا بانک مرکزی لغو بندی از بخشنامه ارزی در مورد صادرکنندگان به عراق و هرات را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است و براین اساس تاکید شده که تمامی صادرکنندگان موظف هستند درآمد صادراتی خود را مطابق با دستورالعمل و ضوابط اجرایی "رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات" به چرخه صادراتی برگردانند. این بخشنامه متوجه صادرکنندگانی می‌شود که مقصد نهایی آنها کشورهای عراق و افغانستان است و تاکید شده که بعد از لغو این استثنا باید تمامی صادرکنندگان ارز خود را به چرخه اقتصادی برگردانند. ماجرا از این قرار است که با تغییر در سیاست ارزی دولت که از فروردین‌ماه سال جاری به مرحله اجرا درآمد، صادرکنندگان ملزم شدند ارز ناشی از صادرات را به سامانه نظام یکپارجه ارزی(نیما) آورده در آنجا عرضه کنند و واردکنندگان نیز ارز مورد نیاز خود را از طریق بانک و یا صراف به عنوان واسطه خریداری کنند که نرخ ۴۲۰۰ تومان برای آن تعیین شد، اما در آن زمان تمامی صادرکنندگان ارز خود را به سامانه نیما نیاورده و بنا بر دلایلی الزامی برای برخی گروه‌ها وجود نداشت؛ از جمله صادرکنندگان به کشورهای عراق و افغانستان. دلیل این استثنا نیز بنا به گفته بازرگانان به این موضوع بر می‌گشت که آنها در مقابل صادرات، واردات کالا انجام می‌دهد و یا این‌که ارز آنها معمولا دلار نیست و براساس ارز ملی معاملات انجام می‌شود. در عین حال که بنابه گفته برخی صرافان بخشی از اسکناس دلار به دلیل مقصد وارداتی ایران از محل این دو کشور، ‌ تامین می‌شود. اما در ادامه بانک مرکزی تصمیم گرفت که با اولویت‌بندی کالاهای وارداتی بازار ثانویه را راه‌اندازی کرده و صادرکنندگان غیرنفتی که ۲۰ درصد آنها ارز خود را به سامانه نیما نمی‌آوردند، نیز به سامانه آمده و در بازار ثانویه ارز خود را برای کالاهای با اولویت پایین‌تر واردات عرضه کنند ولی باز هم صادرکنندگان به عراق و افغانستان که سهم بالایی از این ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی را دارند، معاف بودند. طولی نکشید که سیاست ارزی دولت در مجموع تغییر کرده و از نیمه مردادماه جریان به نحوی دیگر پیش رفت؛ به گونه‌ای که بازار ثانویه عمق بیشتری پیدا کرده و قرار بر این شد تا تمامی صادرکنندگان غیرنفتی به ویژه فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی  وارد بازار ثانویه شده و  معاملات در این بازار بین صادرکنندگان و وارد کنندگان از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز انجام شده و نرخ ارز در این بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین شود. در این حالت در کنار پتروشیمی‌ها و گروه‌هایی که ۸۰ درصد صادرات را داشتند ۲۰ درصد دیگر نیز ملزم شدند تا ارز ناشی از صادرات را در سامانه عرضه کنند، ولی در این میان باز هم صادرکنندگان به عراق و افغانستان استثنا بودند و این کار را انجام ندادند. اما بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر لغو معافیت افغانستان و عراق از این حکایت دارد که آنها به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان بخش غیرنفتی که می‌توانند ارزآوری زیادی را هم داشته باشند باید به سامانه نیما آمده و ارز خود را برای گردش در چرخه اقتصادی عرضه کنند. البته ظاهرا این دستورالعمل به طور کلی مورد پذیرش تاجران هم قرار گرفته است. در این زمینه یحیی آل اسحاق - رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق - در واکنشی گفته که "هیچ تردیدی بر اینکه ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد نیست ولی در مورد عراق باید اقتضائات این کشور را نیز در نظر گرفت". این جریان درحالی اتفاق می‌افتد که اخیرا همتی - رئیس کل بانک مرکزی - با اعلام آماری از صادرات غیرنفتی و ارز عرضه شده در سامانه نیما گفته بود که در پنج ماه ابتدای امسال بیش از ۱۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از مجموع آن سه میلیارد دلار برای صادرات گاز و فرآورده‌های نفتی بوده و باید به چرخه اقتصادی برگردد و این در شرایطی است که ۸۰ درصد ارز آورده شده به سامانه نیما برای پتروشیمی‌ها و مابقی برای صادرکنندگان غیرنفتی است که این رقم قابل توجه نیست. همتی از صادرکنندگان خواسته بود که با عرضه ارزهای حاصل از صادرات به گردش اقتصادی کمک کنند. به نظر می‌رسد بخشی از این لغو معافیت برای صادرکنندگان به افغانستان و عراق هم از برگشت ضعیف ارز ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی نشأت می‌گیرد. باید یادرآور شد که با وجود حجم بالای صادرات غیرنفتی در حدود دو ماه اخیر تا ۳.۶ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است که با انتقاداتی همراه شده و به دنبال آن اخیرا مصوب شد صادرکنندگان ملزم به آوردن ارز خود حداکثر تا سه ماه بعد از صادرات به بازار ثانویه باشند. این در حالی است که ارز عرضه شده در سامانه نیما و در بازار ثانویه حدود ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان برای دلار و یورو قیمت می‌خورد و در این حالت با توجه به اختلاف نرخی که در بازار آزاد وجود داشته و به حدود ۱۴ هزار تومان در هر دلار می‌رسد، صادرکنندگان تمایل چندانی به عرضه ارز خود در سامانه نیما ندارند و عرضه آنها نیز تناسب چندانی با ارز در اختیارشان ندارد. ]]> عمومی Tue, 16 Oct 2018 14:16:10 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144126/ سکه‌های پیش‌فروش را تحویل نگیرید قراردادش لغو می‌شود http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144102/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، طرح پیش‌فروش سکه از بهمن‌ سال قبل از سوی بانک مرکزی و از کانال بانک ملی آغاز شد و تا اواسط اردیبهشت امسال ادامه داشت. البته در این بین نحوه پیش‌فروش و سر رسیدهای تعیین شده تغییر کرد؛ به طوری که در مرحله اول فقط دو سررسید شش‌ماهه و یک‌ساله در دستور کار بود، ولی در اواخر فروردین امسال به هفت سر رسید از یک‌ماهه تا ۱۸ماهه تغییر کرد. با پایان طرح که حدود هفت میلیون و ۶۰۰ قطعه سکه به فروش رفت، تحویل سکه‌های سررسید شده آغاز شد و از ۱۹ اردیبهشت ماه تحویل سکه‌های با سر رسید یک‌ماهه به جریان افتاد و در ادامه نیز سر رسیدهای سه ماهه و شش ماهه در مرحله پرداخت قرار گرفت. برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش، صاحبان آنها می‌توانند از زمان سررسید به بانک مراجعه کنند و با تحویل مدارک، سکه را تحویل بگیرند و اگر تاخیر داشته باشند سکه در بانک باقی می‌ماند. اما باید توجه داشته باشند که زمان دریافت سکه‌ها فقط شش ماه بعد از سر رسید است، چراکه طبق ماده (۸) دستورالعمل مربوطه، صاحب سکه پیش‌فروش باید ظرف شش ماه بعد از سر رسید به بانک مراجعه کرده و آن را تحویل بگیرد و طبق ماده (۹) اگر بعد از شش ماه سکه دریافت نشود دیگر بانک مرکزی و بانک عامل تعهدی برای تحویل سکه نخواهند داشت. در حالی بیش از پنج ماه از اولین دور تحویل سکه با سر رسید یک‌ماهه (۱۹ اردیبهشت) گذشته و ۱۹ آبان ماه مهلت شش ماهه تعیین شده برای این گروه تمام می‌شود که پیگیری جریان تحویل سکه از بانک مرکزی نیز تاییدکننده این موضوع است که اگر صاحب سکه مراجعه نکند دیگر تعهدی برای تحویل وجود ندارد. در این حالت قرارداد لغو و به فردثبت نام کننده پول پرداخت می‌شود، آن هم همان مبلغی که در ابتدای ثبت‌نام پرداخت کرده است نه اینکه معادل قیمت روز سکه به وی پرداخت شود. بر این اساس دارندگان سکه‌های پیش‌فروش لازم است که در زمان سر رسید یا مهلت شش‌ماهه تعیین شده برای دریافت سکه مراجعه کنند و سکه شان را تحویل بگیرند یا اینکه به عنوان امانت در بانک بگذارند. گفتنی است؛ بانک مرکزی برای سکه‌های پیش فروش در مرحله سررسید شش ماهه قیمت قطعی را یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین کرد و مدتی بعد با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد آن را به یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان افزایش داد. همچنین قیمت پیش‌فروش سکه تمام بهار آزادی در سررسید یک ساله که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود را به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تغییر داد. در ادامه نیز با افزایش به سر رسید، قیمت‌های قطعی از این قرار تعیین شد: تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان. در حال حاضر قیمت سکه در بازار حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و در این شرایط با توجه به اختلاف سودی که با مبلغ اولیه ثبت‌نام وجود دارد، افراد در صورت عدم مراجعه در زمان تعیین شده برای تحویل، این سود را از دست خواهند داد. ]]> عمومی Tue, 16 Oct 2018 12:25:29 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144102/ خودروهای لوکس کمپانی های بزرگ کدامند؟ / نسبت خانوادگی خودروها در یک نگاه http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144117/ به گزارش ستاره ها به نقل از عصر ایران؛ دنیای خودروها در قرن بیست و یکم بسیار عجیب و غریب و است و نسبت‌های فامیلی و خانوادگی زیادی بین بسیاری از آنها وجود دارد. از آن خانواده‌ها که در عین صمیمت، با یکدیگر در زیبایی، قدرت و سرعت رقابت دارند. از طرفی تناسب کمپانی‌های والد و زیرمجموعه‌های آنها کمی عجیب است. شاید کمتر کسی بداند که مازراتی با آن شکل و شمایل و جلال  و جبروتش فرزند کمپانی فیاتی باشد که ما آنرا با خودروهای کوچکِ  شهری می‌شناسیم. همین خودروی چندصد هزار دلاری در زیر مجموعه فیات- کرایسلری قرار دارد که در سال 2017 یکی از بدترین تولید کنندگان خودرو از نگاه مجله معتبر "جی دی پاور" بود. در این مطلب نگاهی داریم به کمپانی هایی که خودروهای لوکس خود را با برندی دیگری غیر از برند خودشان عرضه می کنند. بهترین و بزرگترین خودروسازان معتبر جهان در زیرمجموعه 14 برند والد و اصلی قرار می‌گیرند که برخی از آنها برندهایی ویژه برای لوکس‌سازی دارند. هوندا- کیورا در سال 1948 کمپانی هوندا توسط  سوییشیرو هوندا تاسیس شد و در سال 1959 این خودروسازی به دلیل تولید طیف وسیعی از موتورسیکلت‌ها به معروفیت رسید. هوندا اولین خودروساز ژاپنی بود که خط تولید مدل‌های لوکس خود را با برندی جدید به نام "آکیورا " آغاز کرد تا الگوی خودروسازانی مانند نیسان و تویوتا شود.  نیسان = اینفینیتی نیسان سه برند داتسون، نیسان و اینفینیتی را در زیرمجموعه خود جای داده که در این میان "اینفینیتی " وظیفه ساخت لوکس‌ترین‌ها را بر عهده دارد. اینفینیتی در سطح اتومبیل‌های نیمه لوکس و لوکس طبقه‌بندی می‌شود در حالی که محصولات عادیِ نیسان جزو طبقهٔ اسپورت و سدان‌ها هستند. بنز= می باخ اگر از خودروهای باری و تجاری مانند کامیون‌ها، ون‌ها، اتوبوس‌های بنز صرف نظر کنیم اصلی‌ترین زیر شاخه‌های بنز اسمارت و مرسدس محسوب می‌شوند. قضاوت در مورد حوزه لوکس این خودروها بسیار ساده است چرا که مرسدس در کلاس S و مرسدس- می‌باخ خود بارها تاج لوکس بودن را از آن خود کرده است. تویوتا= لکسوس ریشه‌های تأسیس شرکت خودروسازی تویوتا، به سال ۱۹۲۶ بازمی‌گردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راه‌اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. بزرگترین برندهای زیرمجموعه این خودرو در این کارخانه بزرگ دایاهاتسو، لکسوس و خود تویوتا هستند. لکسوس همانطور که از نامش پیداست، لوکس‌سازترین دست تویوتاست و به برندی بین‌المللی به‌ عنوان بزرگترین تولیدکننده اتومبیل‌های سفارشی و خاص، در کشور ژاپن تبدیل شده است. این شرکت در حال حاضر تولیدات خود را در ۷۰ کشور جهان عرضه می‌کند. تاتا موتورز= تاتا موتورز بزرگترین شرکت خودروسازی هند است و برندهای لندرور و جگوار از زیرمجموعه‌های این کمپانی به شمار می‌آیند. نمی‌توان گفت که تاتا موتورز برند  خاصی برای لوکس‌سازی خودروهایش دارد چرا که تاتای هندی با نیت ساخت خودروهای ارزان در کشورش تاسیس شد. جگوار این روزها به ساخت خودروهای پر رفاه‌تر در حوزه اسپورت‌ها و شاسی‌بلندها مشغول است و طبیعی است که خودروهای رنج‌روور شرکت لندروور در گزینه، لوکس بودن و قیمت تفاوت زیادی با برند جگوار دارند. با این وجود لوکس بودن رنج‌روور در رده اسپورت‌ها طبقه‌بندی می‌شود. با این وجود لندروور و جگوار همچنان ماهیت مستقل خود را حفظ کرده و دست لوکس‌ساز تاتا محسوب نمی‌شوند. فولکس‌واگن/ کمپانی مادر بزرگترین برندهای جهان هر برندی که  برای خود ماهیت و کاراکتر بزرگی دارد در زیر مجموعه خودروسازی فولکس‌واگن  آلمان‌ها قرار می‌گیرد. می‌توان این خودروسازی را  بزرگترین برند خودرویی اروپا و بزرگترین رقیب کمپانی خودروسازی تویوتا نامید. این خودروسازی در هر حوزه‌‌ای فعالیت کرده و انواع و اقسام خودروهای لوکس، شهری، اسپورت، کاری، تجاری را به دنیا ارائه می‌کند. یک فولکس لوکس در آینده فعالیت این شرکت از سال 1937 و با هدف ساخت خودرویی برای عموم مردم آلمان آغاز شد. بزرگترین دستاورد این شرکت بیتل یا همان فولکس قورباغه‌ای ارزان و با کیفیت محسوب می‌شود. در میان شرکت‌های تابعه‌ای مانند آئودی، پورشه، اشکودا، بوگاتی، سئات، اسکانیا، لامبورگینی و پورشه، دوکاتی و ایتال دیزان قطعا بنتلی لوکس‌ترین برند زیرمجموعه  فولکس‌واگن آلمانی‌هاست. برندی که قطعا دست لوکس‌ساز و شخصی آلمان‌ها محسوب نمی‌شود. بنتلی در سال 1998 تحت مدیریت گروه فولکس‌واگن قرار گرفت. اولین محصول  انگلیس‌الاصل بنتلی  در تاریخ ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ توسط والتر اوون بنتلی تولید شد . بنتلی از همان آغاز کار، ساخت اتومبیل‌های استثنایی و خاص را در دستور کار خود قرار داد. در ماه اوت سال ۱۹۱۹ نیز شرکت بنتلی موتوربه‌صورت رسمی ثبت گردید و در اکتبر همان سال، در نمایشگاه اتومبیل لندن، یک شاسی با موتور ساختگی (نمایشی یا مفهومی)، در معرض نمایش قرار گرفت. در ماه دسامبر نیز، موتور اولیه ساخته شد، ولی طراحی و توسعه آن، بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت، زمان برد و ماشین‌های اولیه حتی تا سپتامبر ۱۹۲۱ به‌صورت کامل آماده نشدند. در سال 1945 تمامی محصولات این کمپانی در زیرمجموعه تجاری رولزرویس- بنتلی به بازار عرضه شد. اکنون بنتلی نیز در لوکس‌سازی رقابتی ظاهر شده و شاهد سفارشی‌سازی‌های  ویژه در این کمپانی هستیم. ب‌ام‌و ب‌ام‌و کمپانی والد خودروهای رولز رویس، مینی و ب‌ام و است. قطعا در میان برندهای این شرکت‌‌، لوکس‌تر از محصولات رولزرویس نخواهیم یافت. برندی که باز هم دست لوکس‌ساز ب‌ام‌و نخواهد بود و اصالت و کاراکتر خود را به عنوان یک ساب برند حفظ کرده است. البته برند ب‌ام‌و نیز لوکس‌هایی دارد که در نوع خود برترین محصولات شرکتش محسوب می‌شوند. ب‌ام‌و سری 7 پرچم‌دار خودروسازی باوارایی  بوده و این کمپانی قرار است سری 8 را به عنوان پیشرو در رده لوکس‌ها ارائه دهد. البته لازم به ذکر است که محصولات تجملاتی ب ام‌و در سگمنت خود و با خودروهایی مانند بنتلی یا برخی ارپز محصولات بنز و لکسوس رقابت خواهد کرد. ریشه‌های تأسیس رولزرویس به عنوان برند زیرمجموعه ب‌ام‌و  به اواخر سال ۱۹۰۳ و اوایل ۱۹۰۴ بازمی‌گردد. این شرکت، اولین کارخانه تولید خودروی خود را، با مشارکت هنری رویس و چارلز رولز در شهر منچستر راه‌اندازی نمود.   ترکیب رولز رویس- بنتلی از سال 1998 شکسته شد، اما خودروهای این دو کمپانی آنقدر لوکس هستند که همواره مورد توجه خانواده سلطنتی انگلستان قرار گرفته‌اند. PSA (ائتلاف گروه پژو- سیتروئن) = دی اس همانطور که از نامش پیداست، گروه پژو- سیتروئن- DS در زیرمجموعه این خودروسازی قرار دارند. تمامی این گروه‌ها  به ساخت خودروهای اسپورت مشغولند و از آنجا که محبوبیت شاسی‌بلندها بسیاری از معادلات دنیای خودرو را تغییر داده‌اند، لوکس‌ترین خودروهای این برندها بیشتر در دنیای اسپورت‌ها چرخ می‌خورد. مارک DS در اوایل سال ۲۰۰۹ به عنوان زیر مجموعه برتر سیتروئن به مدل‌های دیگر اضافه شد تا در کنار سایر اتومبیل‌های این کمپانی به تولید برسد. DS مخفف روح متفاوت (Different Spirit) یا سری متمایز(Distinctive Series) است. هیوندای = جنسیس خودروی جنسیس که این روزها به صورت جداگانه و خارج از زیر مجموعه هیوندایی ساخته می‌شود هیوندای و کیا کره‌ای به واسطه کمپانی والد هیوندا از اقوام هم محسوب می‌شوند و تا مدت‌ها پیش به عضو لوکس و تجملاتی جنسیس در خانواده بزرگشان می‌نازیدند. در سال 2008 خودروهای کوپه جنسیس با خودروهای سایز بزرگ لکسوس و اینفینیتی رقابت می‌کردند.  اما از سال گذشته جنسیس استقلال خود به عنوان برندی جدا از هیوندایی را اعلام کرد و اینک در زیر مجموعه هیوندای کره قرار ندارد. ]]> عمومی Tue, 16 Oct 2018 13:27:26 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144117/ پسته در بازار تهران کیلویی ۱۰ دلار! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144091/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری تسنیم: از همین رو بود که برخی از کارشناسان،‌ راه حل غلبه بر نوسانات قیمتی متاثر از ارز در بازار را حرکت به سمت خلاصی تولید از واردات و به حداقل رساندن میزان ارزبری در تولید کالاها می‌دانستند، اما اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در بازار افتاد به همین سادگی نبود. در این میان کالاها و اجناسی هم بودند که علی‌رغم تمام فرآیند تولید آن‌ها در داخل و حتی بدون نقش بودن نرخ ارز در تولیدشان، متاثر از نوسان ارز، قیمتشان افزایش یافت. یکی از این موارد، خشکبار و خصوصاً پسته است که با وجود تامین تمام نیاز بازار از تولیدات داخلی پسته، شاهد افزایش عجیب قیمت آن در بازار و فروش انواع پسته از 160 هزار تومان تا 220 هزار تومان هستیم. افزایشی که اگرچه برای معدود خریداران پسته و خشکبار، عجیب و سوال برانگیز است ولی برای بازاری‌های مولوی اصلا عجیب نیست. قدیمی‌های بازار مولوی تهران می‌گویند درست است که تقریباً همه پسته موجود در بازار، تولید داخل کشور است ولی قیمت فروش پسته در بازار داخل، به دلیل قیمت صادرات آن به خارج از کشور، رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد؛ یعنی قیمت هر کیلو پسته، بسته به کیفیت آن بین 8 تا 15 دلار است. خب طبیعی است که وقتی قیمت دلار بشود 15 هزار تومان، قیمت پسته هم با تاخیری چند روزه، بالا می‌رود و همطراز با قیمت دلار، از 150-160 هزار تومان تا 210- 220 هزار تومان قیمت گذاری می‌شود.  به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن این منطق برای قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل، عملاً حرکت به سمت تولیدات داخلی، حداقل از نظر قیمت عرضه در بازار داخل کشور بی تاثیر خواهد بود. ]]> عمومی Tue, 16 Oct 2018 11:34:37 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144091/ آخرین اظهار نظر زنگنه در مورد تحریم‌های نفتی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144014/ به گزارش ستاره ها؛ بیژن زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نزدیک شدن موعد اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اظهار کرد: اکثر کارهایی که آمریکا در این زمینه باید انجام می‌داد، انجام داده است و کار زیادی نمانده که علیه ایران انجام دهد. بر اساس این گزارش، با خروج آمریکا از برجام،ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران را اعلام کرد.تحریم هایی که قرار است از ١٣آبان ماه آغاز شود. تاکنون آمریکا تلاش زیادی برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران کرده است که بی نتیجه مانده و زنگنه آن را رویای تعبیرنشدنی آمریکا دانسته است. ]]> عمومی Tue, 16 Oct 2018 05:21:09 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144014/ مرغ ارزان که نشد، آب هم رفت! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144015/ به گزارش ستاره ها به نقل از برترین ها: از اوایل مهر ماه تردد برخی از کامیون‌داران در اعتراض به برخی شرایط این صنف کاهش یافت. به گفته رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، همین موضوع به یکی از دغدغه های مرغداران تبدیل شده است، چراکه تامین خوراک مرغ برای برخی مرغداری‌ها با مشکل مواجه شده و ممکن است برخی مرغداری‌ها به دلیل تمام شدن نهاده‌ها، شاهد تلف شدن طیور باشند. در این باره محمد یوسفی - رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی - با اشاره به این که تاکنون تلفاتی در این بخش گزارش نشده است،‌ گفت:‌ در حال حاضر وزن مرغ‌ها کاهش یافته چراکه مرغداران مجبورند در برخی موارد، مرغ‌ها را بعد از ۳۰ روز نگهداری به کشتارگاه تحویل دهند. وی افزود:‌ این در حالی است که معمولا مرغ‌ بعد از ۴۵ روزگی به کشتارگاه فرستاده می‌شود. یوسفی افزود: در حال حاضر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی ارسال دان مرغ از مرزها به استان‌ها توسط راه‌آهن انجام می‌شود و وضعیت تا حدودی بهتر شده اما کمبود خوراک مرغ همچنان ادامه دارد. همچنین معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران از طرح پیشنهاد قیمت هر کیلو مرغ بین ۶۵۰۰ تا ۶۷۰۰ تومان به تنظیم بازار استان تهران خبر داد. امامی امین در جلسه تنظیم بازار استان تهران گفت: قیمت مرغ از درب مرغداری در حال حاضر ۶۰۵۰ تومان تا ۶۷۰۰ تومان است. قیمت مرغ تا رسیدن به مصرف کننده به حدود ۱۰هزار تومان نیز رسیده است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی هم اعلام کرد: در بازار با کاهش شدید تقاضا شاهد کاهش شدید قیمت مرغ هستیم که پیش بینی می‌شود این روند با کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت نهاده‌های دامی این قیمت باز هم کاهش داشته باشد. مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت مرغ، قاچاق توسط مرغداران به کشورهای همسایه است. مرغداران به صراحت می‌گویند دلیلی نمی‌بینند مرغ را با قیمت 7 تا 8 هزار تومانی بفروشند و در عوض آنرا با نرخ روز دلار به برخی کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند که سود بسیار زیادی را نصیب آنها می‌کند. ]]> عمومی Tue, 16 Oct 2018 05:27:15 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/144015/