پایگاه خبری ستاره ها - پربيننده ترين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/economy Tue, 18 Dec 2018 18:32:29 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Tue, 18 Dec 2018 18:32:29 GMT اقتصادی 60 دپوی ۱۴ هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک و مناطق آزاد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149638/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ این مقام مسئول در گمرک ایران در مورد آمار قطعی تعداد خودروهای وارداتی دپو شده در محوطه های گمرکی و انبارهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گفت: تعداد قطعی این خودروها براساس تازه ترین گزارش‌ها، ۱۴ هزار دستگاه است که از این تعداد، حدود ۶۴۰۰ دستگاه مربوط به ثبت سفارش های غیر قانونی بوده و از سوی مرجع قضایی توقیف شده است؛ مابقی این خودروها نیز یا مجوز ثبت سفارش ندارند، یا تاریخ مجوز ثبت سفارش این خودروها منقضی شده است. وی که بدلیل برخی ملاحظات خواست نامش در مصاحبه ذکر نشود، ادامه داد: در صورتی که شورای هماهنگی اقتصادی، پیشنهاد دولت جهت ترخیص این خودروها را تصویب و ابلاغ کند، اجازه ثبت سفارش این خودروها از سوی سازمان توسعه تجارت به واردکنندگان داده خواهد شد. وی افزود: پس از ابلاغ چنین مجوزی است که گمرکات می توانند با انجام تشریفات گمرکی و بر اساس ضوابط فنی واردات خودرو، حقوق و عوارض گمرکی این خودروها را اخذ و اجازه ترخیص بدهند. این مقام مسئول در خصوص اظهارات دو روز قبل دادستان تهران مبنی بر اینکه «طبق گزارش تازه پلیس فتا، تعداد خودروهای ثبت سفارش غیرقانونی ۹ هزار دستگاه، و نه ۶۵۰۰ دستگاه، است»،گفت: این مساله تا زمانی که مراجع قضایی و ذی ربط به گمرک اعلام نکنند به حوزه ما مربوط نمی شود و مرتبط با حوزه فعالیت سازمان توسعه تجارت است. بنابراین طبق آخرین اماری که بصورت رسمی از سوی مراجع قضایی به سازمان توسعه تجارت و ما اعلام شده، تعداد خودروهای ثبت سفارش غیرقانونی، ۶۵۰۰ دستگاه است.  ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 06:49:23 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149638/ توصیه‌های رهبر انقلاب درباره بودجه ۹۸ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149649/ دنیای‌ اقتصاد نوشت: در این شرایط دولت یا باید به سمت صرفه‌جویی برود یا آنکه منابع جدید درآمدی ایجاد کند. همچنین احتمال دارد دولت به تدوین بودجه در دو سقف اقدام کند؛ سقف اول حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان و سقف دوم حدود ۴۴۰ هزار میلیارد تومان.   اصلاح لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور به توصیه رهبر معظم انقلاب، تقدیم این لایحه به مجلس شورای اسلامی را به روزهای آتی موکول کرد. خبرهای غیررسمی از مجلس حاکی از آن است که دولت پس از اعمال اصلاحات توصیه شده، احتمالا طی ۱۰ روز آینده این لایحه مهم و برنامه مالی یکساله کشور را به پارلمان تقدیم می‌کند. دیروز هم نمایندگان جلسه‌ای غیرعلنی درباره لایحه بودجه سال ۹۸ تشکیل دادند و به بررسی این موضوع پرداختند. براساس اصلاحات توصیه شده برای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور را می‌توان در ۴ محور تعریف کرد: بازنگری در سهم صندوق توسعه ملی نخستین محور این اصلاحات، مربوط به سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده کشور و نیز بازنگری در تصمیم دولت درباره سهم این صندوق است. براساس قانون، دولت باید در سال ۹۸ از محل فروش نفت، سهم ۱۴ درصدی برای شرکت ملی نفت و سهم ۳۴ درصدی برای صندوق توسعه ملی محاسبه و به این دو نهاد پرداخت کند. اما دولت در لایحه اولیه خود، سهم ۳۴ درصدی صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۸ را به‌دلیل تعهدات هزینه‌ای که در همین لایحه پیش‌بینی کرد، به صفر رسانده بود. به‌عبارتی دولت قصد داشت به‌دلیل محدودیت‌های فروش نفت و کاهش منابع، سهم ۳۴ درصدی صندوق توسعه ملی را به جای واریز به حساب این نهاد، در بودجه سال آینده هزینه کند. اما یکی از اصلی‌ترین محورهای اصلاحی مدنظر مقام معظم رهبری به همین موضوع مربوط است؛ شنیده‌ها حکایت از آن دارد که براساس توصیه‌های مقام معظم رهبری، دولت در سال ۹۸ تنها می‌تواند ۱۴ درصد از سهم صندوق توسعه ملی را در لایحه بودجه هزینه کند و موظف است ۲۰ درصد باقیمانده یعنی حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان را به صندوق توسعه ملی واریز کند. بنابراین دولت دو راه بیشتر ندارد؛ یا باید به فکر ایجاد منابع درآمدی جدید حدود ۲۶ هزار میلیارد تومانی برای مصارفی باشد که به امید سهم صندوق توسعه ملی، پیش‌بینی کرده بود یا آنکه باید در مصارف خود، ۲۶ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کند. با توجه به اوضاع مالی کشور، کارشناسان امکان ایجاد منابع جدید را بسیار کم می‌دانند. بنابراین احتمالا گزینه محتمل‌تر برای دولت صرفه‌جویی است. البته دولت می‌تواند از راه سومی نیز بهره گیرد؛ ترکیبی از پیش‌بینی منابع درآمدی جدید و کاهش برخی هزینه‌های غیرضروری در لایحه بودجه. افزایش بودجه دفاعی محور دیگر توصیه‌های اصلاحی رهبر معظم انقلاب مربوط به تقویت بنیه دفاعی کشور در سال آینده است؛ موضوعی که باید در لایحه بودجه سال ۹۸ مورد توجه قرار گرفته و اعمال شود. براساس آنچه برخی نمایندگان مجلس به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده‌اند، دولتی‌ها قصد دارند در این زمینه، رقمی معادل ۵/ ۲ میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی کشور، به بودجه دفاعی سال آینده بیفزایند. به گفته نمایندگان، محاسبات نشان می‌دهد که این رقم، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان و علاوه‌بر بودجه‌ای است که دولت در لایحه اول پیش‌بینی کرده بود. به‌عبارت دیگر دولتی‌ها باید برای ۱۵ هزار میلیارد تومانی که قرار است به مصارف بودجه دفاعی کشور افزوده شود، منابع درآمدی جدید ایجاد کنند زیرا در لایحه اولیه بودجه ۹۸، آن را پیش‌بینی نکرده بودند. در واقع دولت در این زمینه نیز ۳ راه بیشتر ندارد؛ یا آنکه منابع درآمدی جدید در لایحه بودجه پیش‌بینی کند یا آنکه با صرفه‌جویی در برخی مصارفی که پیش از این پیش‌بینی کرده بود، بتواند بودجه مدنظر خود برای هزینه‌کرد در زمینه دفاعی را محقق سازد. البته دولت می‌تواند از ترکیب هر دو راه یاد شده نیز برای این امر بهره گیرد. بنابراین در دو مورد یاد شده، یعنی بازنگری در سهم صندوق توسعه ملی و نیز افزایش بودجه دفاعی، دولت باید رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید ایجاد کند یا در روش دوم، برای محقق کردن این اهداف، از برخی مصارف دیگر بکاهد؛ زیرا الزام به واریز ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی به حساب این نهاد، حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهایی که دولت در لایحه نخست پیش‌بینی کرده بود، کم کرد و از سوی دیگر، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز در ردیف بودجه دفاعی، بر مصارف و هزینه‌های قطعی دولت افزود. بنابراین به‌نظر می‌رسد این موضوع یکی از اصلی‌ترین مناقشاتی است که طی روزهای آینده درباره لایحه بودجه مطرح خواهد شد؛ اینکه دولت چگونه و از کجا می‌تواند منابع درآمدی جدید ایجاد کند یا آنکه برای صرفه‌جویی، از کدام مصارف در بودجه صرف‌نظر خواهد کرد. توجه به اقشار آسیب‌پذیر محور سوم توصیه‌های اصلاحی در لایحه بودجه ۹۸، توجه بیش از پیش به اقشار آسیب‌پذیر جامعه است. حل مشکلات حقوق کارمندان و بازنشستگان و توجه به معیشت مردم و به حداقل رساندن فشار ناشی از مشکلات از موضوعاتی است که دولت باید در بودجه ۹۸ به آن توجه ویژه داشته باشد. افزایش شفافیت ازسوی دیگر، براساس اظهارات برخی نمایندگان مجلس، در این رهنمودها بر افزایش هرچه بیشتر شفافیت در بودجه کشور تاکید شده است. همچنین حرکت در مسیر چند ساله شدن لوایح بودجه یکی از توصیه‌هایی است که در قالب افزایش شفافیت بودجه‌ای مطرح شده است. با توجه به همه آنچه به‌عنوان محورهای اصلاحی در لایحه بودجه مطرح شد، موضوعی دیگر نیز درباره لایحه بودجه سال آینده کل کشور مطرح است. شنیده‌ها از نمایندگان، حکایت از آن دارد که دولت در یکی از سناریوها، قصد دارد بودجه سال آینده را دوسقفی ارائه کند. به این معنا که سقف اول بودجه ۹۸ را با توجه به کاهش درآمد ناشی از الزام به واریز ۲۰‌درصد از سهم صندوق توسعه ملی، ۴۰۷‌هزار میلیارد تومان در نظر گیرد. سقف دوم را نیز با پیش‌بینی منابع درآمدی جدید و به اصطلاح افزایش درآمدها، بیش از ۴۴۰‌هزار‌میلیارد‌تومان ببندد. ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 07:48:21 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149649/ نقش پدرخوانده قیر در سردستگی شبکه کلاهبرداران http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149651/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا مسلمی مورخ ۷/۷/۹۴ در مرجع انتظامی درباره نقش حمید باقری درمنی در جریان خرید قیر توسط شرکت‌های شش گانه، این گونه اظهار کرده و می‌گوید: « آقای حمید باقری بعنوان همه کاره و مدیر آن شرکت‌ها و رئیس آن مجموعه می‌باشد ،وی به شرکت‌ها امر می‌کرده که خرید را از بورس انجام دهند و شخص خود آقای باقری فروش قیرها را در دفتر خود انجام می‌داد و پول آن را دریافت می‌کرد.» وی ادامه می‌دهد: «تمام شرکت‌ها و حتی شرکت‌های انیس قائم کوثر و شرکت پرشین نام گستر پاسارگاد به دستور خود آقای باقری خرید را انجام می‌دادند و پول‌هایی که از فروش قیرها حاصل می‌شد توسط آقای باقری و به دستور ایشان هزینه می‌شد و یک فقره پولی که از حاصل فروش این ۶ شرکت انجام شده را برای خرید زمین آقای باقری واقع دراستان تهران خود شخص آقای باقری واریز کرده اند.»  ارتباط محمدرضا نصیری و حمید باقری درمنی علیرضا مسلمی در تاریخ ۱۲/۱۲/۹۱ درباره ارتباط محمدرضا نصیری و حمید باقری درمنی اظهار داشته است: « آقای نصیری مدیرعامل شرکت آریا برج هرم بودند که با آقای باقری آشناییت داشتند و اصلا من ایشان را نمی‌شناختم و ارتباطشان کلا با آقای باقری بوده و مراوداتشان در مورد ضمانت‌نامه بانکی و تسهیلات و خرید و فروش ملک بوده است و با شخص بنده هیچ ارتباط کاری نداشته اگر هم پولی یا حسابی از طرف اینجانب رد و بدل شده است مربوط به معاملات آقای باقری با ایشان بوده است.»  (ج ۶۸ ص. ۱۱۷۱۶) وی در همین اظهارات در پاسخ به سوالی درباره اموال متعلق به آقای حمید باقری درمنی که به نام محمدرضا نصیری مدیرعامل شرکت آریا برج هرم می‌باشد، قید می‌کند: «بنده فقط دو مورد از آن را اطلاع دارم یک برجی واقع در ولنجک و یک مورد هم برجی واقع در بابلسر که به نام آقای نصیری می‌باشد.» این فرد در ادامه اظهارات خود در خصوص نقش باقری درمنی در انجام معاملات می‌گوید: «پول‌هایی که به حساب بنده از طرف شرکت آریا برج هم صورت گرفته از طریق خود آقای باقری انجام شده و مستندات و چک‌ها یش هم در دفتر آقای باقری رویت شد و به صورت مشروح هم موجود است. این بخشی از دادوستدهای آقای باقری با شرکت آریا برج هرم بوده که در حساب بنده گردش داشته و آقای باقری توسط حساب جاری بنده خرج کرده و یا معاملاتی انجام شده است. نحوه خرید شرکت‌های ششگانه مسلمی  فرد مورد اعتماد درمنی که معاملات را انجام می‌داد در مورخ ۲۱ /۱/ ۹۲ درباره نحوه خرید توسط شرکت‌های مورد نظر، اینگونه عنوان می‌کند: «شرکت‌های اعتمادگستر سهیل، طلوع اقتصاد مازند، معتمد بازرگان قائم و حافظان انرژی شایان جهت وثیقه با بنده مشورت کردند و بنده گفتم که با آقای باقری صحبت می‌کنم، اگر ایشان صلاح دانستند وثیقه را در اختیارتان می‌گذاریم و پول وثیقه را دریافت می‌کنیم. بنده با آقای باقری صحبت کردم و ایشان هم قبول کردند و گفتند که دو شرکت هم خودمان خرید کنیم و بنده شرکت انیس قائم کوثر و شرکت پرشین نام گستر پاسارگاد را هم به بورس معرفی کردم و این دو شرکت هم خرید انجام دادند و وثایق این شرکت‌ها را بنده گذاشتم. ما فقط پول وثیقه را گرفته‌ایم... بنده بغیر از اینکه وثیقه‌گذار بودم و در شرکت نفت جی هیچ خریدی انجام نداده‌ام و شرکت‌های خریدار خود جوابگو خرید و برداشت و فروش بار قیر از شرکت نفت جی می‌باشند وشرکت‌ها بدهکار هستند. باز هم بگویم که وثایق متعلق به آقای باقری می‌باشد و بنده بعد از مشورت با ایشان و با دستور ایشان وثایق را در اختیار شرکت‌ها جهت خرید قیر گذاشتم و بابت خرید شرکت انیس قائم کوثر و شرکت پرشین نام گستر پاسارگاد هم که خرید انجام شده فروش با ما بده و پول به حساب آقای باقری رفته و ایشان بدهکار دو شرکت ها می‌باشند . وی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان می‌کند: تمام رایزنی‌های پالایشگاه را هم آقای باقری با آقای جزایری و آقای مجید باقری انجام می‌دادند ،اصل موضوع آقای یعقوب میزانی و آقای مجید باقری و آقای جزایری بودند که همه عوامل آقای باقری بودند و از ایشان دستور می‌گرفتند . با یک نقشه و یک ترفند از قبل طراحی شده جزایری به ترکیه فراری داده شد فریبرز فیروزبخت مدیرعامل وقت شرکت نفت جی یکی دیگر از متهمین این پرونده است که در پاسخ به سوالی درباره ارتباط آقایان حمید باقری درمنی، سید محمود جزایری و امین نیک‌باف، اینگونه پاسخ می‌دهد: « آقای جزایری کارپرداز آقای حمید باقری درمنی و نماینده ایشان در نفت جی بودند و خرید قیر توسط آقای جزایری برای آقای درمنی انجام می‌شده است. در مذاکرات تفاهم نامه پالایشگاه پرنده آبی مذاکره کننده اصلی آقای جزایری و با حضور آقای حمید باقری درمنی بوده است و برادر ایشان (آقای مجید باقری درمنی) نیز در این جلسات بوده‌اند. ضمنا آقای حمید باقری در جریان تحویل ۷۵ تن قیر قبل از انعقاد قرارداد بوده است و این تحویل با هماهنگی ایشان انجام شده است و در آن موقع هیچ ادعا و مشکلی نبود و با یک نقشه و یک ترفند از قبل طراحی شده آقای جزایری به ترکیه فراری داده (مشابه شخصی به نام نصیری) و علیه او در تهران شکایت صوری کرده است و حال مدعی تحویل ۵ تن قیر شده است.» فیروزبخت در مورخه ۱۴/ ۳/ ۱۳۹۴ در اظهارات خود این چنین بیان می‌کند که: ... تمام مستندسازی‌های شرکت‌های فجرگستر و آریا برج هرم با آقای جزایری صرفا مستند سازی برای جدا کردن شخصیت ایشان از این بازی‌هاست و الا چطور می‌شود که نماینده‌شان آقای محمود جزایری باشد، اما با ایشان مکاتبه هم داشته باشند. صرفا جهت رد گم کردن و جدا کردن آقای باقری از آقای جزایری برای اجرای مرحله دوم می‌باشد. نحوه اقدامات گروه باقری درمنی و افراد موثر گروه امیر شیری، فرد دیگری است که باید به اظهارات او توجه کرد، وی در اظهارات خود درباره نحوه اقدامات گروه باقری درمنی و افراد موثر گروه اظهار کرده است که: «اول اینکه آقای حمید باقری راس هرم بودند و ایشان سه فرد امین داشتند. نفر اول آقای کیانوش افشین بود که حمید باقری در تمام موارد با ایشان مشورت می‌کرد و آقای افشین از همه کارهای باقری باخبر بود. نفر دوم آقای علیرضا مسلمی بود که آقای حمید باقری تمامی املاک و پول‌ها را توسط ایشان جابجا می‌کرد و قراردادهای مهم از جمله نفت جی توسط مسلمی اجرا می‌شد و مسلمی ملک‌های باقری را که به نام خودش کرده بود جهت ترهین نفت جی استفاده می‌کرد و خودش را وثیقه‌گذار معرفی می‌کرد و حواله قیرها و خرید و فروش انجام می‌داد. البته همگی با هماهنگی و دستور مستقیم آقای باقری. نفر سوم آقای محمدرضا نصیری بود که تمام کارهای وام بانکی، ضمانت نامه‌ها را انجام می‌داد و با بانک‌ها در ارتباط بود و تمامی دستورات باقری را جهت اخذ ضمانت نامه یا تنزیل آن را انجام می‌داد. ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 07:55:17 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149651/ اخراج یک دانشجو و انفصال از خدمت یک استاد دانشگاه تهران به دلیل تخلف پژوهشی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149612/ به گزارش ستاره ها ؛ دکتر محمد رحیمیان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب درخصوص تخلف و تقلب علمی و پژوهشی و سیاست‌های دانشگاه تهران در برخورد با متخلفان اظهار کرد: مسئله اخلاق در پژوهش یکی از اولویت‌های  دانشگاه تهران به شمار می‌رود. ما از دوسال پیش فعالیت‌هایی در این زمینه داشته و برخورد با متخلفین را شروع کردیم که بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. براین اساس در معاونت پژوهشی دانشگاه با مواردی که با عنوان تخلف و تقلب یاد می‌شود برخورد می‌کنیم تا اگر احیانا فردی بی‌احتیاطی و تخلف کرده باشد، موضوع را ارزیابی و در نهایت برخورد کنیم. وی در ادامه با اشاره به ۱۱ پرونده تخلف علمی در دانشگاه تهران در سال ۹۷  متذکر شد: خوشبختانه تعداد این پرونده‌ها در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است به طوری که در سال ۹۶ تعداد این پرونده‌ها ۲۳  مورد بود. رحیمیان خاطرنشان کرد: البته بخشی از تخلفاتی که اساتید دانشگاه تهران در زمینه پژوهشی و علمی داشتند بیشتر در نتیجه بی‌احتیاطی بود در واقع اساتید باید مقداری بیشتر مراقب باشند و اعتماد بی‌جایی به دانشجویان نکنند چرا که گاهی مواقع این تخلفات از سوی دانشجویان و حتی گاها نیز از سوی فارغ التحصیلان اتفاق می‌افتد. معاون پژوهشی دانشگاه تهران یادآور شد: در دانشگاه مواردی که مشمول مجازات می‌شود توسط دو کمیته در نظر گرفته شده بررسی می‌شود. یکی از این کمیته‌ها هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری اعضای هیات علمی و هیات تجدیدنظر است و دیگری کمیته انضباطی دانشجویان است. بنابراین ما پرونده افرادی که تخلف کرده‌اند را به این کمیته‌ها ارسال می‌کنیم و در آن کمیته تصمیم گیری می‌شود . وی با بیان اینکه موارد و گزارش‌های مربوط به تخلفات علمی و پژوهشی دانشجویان و اعضای هیات علمی این دانشگاه توسط کمیسیون اخلاق در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران بررسی می‌شود، اظهار کرد: اگر در این کمیسیون تشخیص داده شود که فرد مورد نظر تخلفی کرده باشد اگر توسط دانشجو اتفاق افتاده باشد به کمیته انضباطی و اگر تخلف توسط اعضای هیات علمی یا استاد اتفاق افتاده باشد به هیات تخلفات اعضای هیات علمی ارسال می‌شود. ضمن اینکه این معاونت پیشنهادهای خود را در مورد مجازات آن ارائه می‌دهد. مثلا پیشنهاد می‌دهیم در پرونده آن فرد تذکر کتبی درج شود یا اینکه پیشنهاد می‌کنیم فرد مورد نظر به مدت ۶ ماه از فعالیت محروم شود یا حتی در مورد دانشجو پیشنهاد می‌دهیم فرد مورد نظر اخراج شود. رحیمیان یادآور شد: مواردی وجود داشته است که در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران پیشنهاد دادیم فرد خاطی اخراج یا حتی محروم از کار شود و حتی موردی بوده است که در مورد آن پیشنهاد اخراج را داده‌ایم و فرد اخراج شد. البته آن دانشجو مجددا درخواست تجدید نظر را داده است که البته احتمال می‌دهم در تجدید نظر نیز تصمیم جدیدی اتخاذ نشود. یک عضو هیات علمی نیز موارد اخلاقی در پژوهش را رعایت نکرده و در خصوص آن نیز حکم انفصال از کار به مدت یک ماه صادر شده است. در واقع این افراد به دلیل عدم رعایت ضوابط پژوهشی مجازات شده‌اند ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 04:26:25 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149612/ خودرو، در چرخه ورشكستي حركت مي‌كند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149712/ عصر ایران نوشت: سياوش مهرآيين - كارشناس خودرو- آن گونه كه متخصصان صنعت خودروسازي مي‌گويند، 75درصد وزن هر خودرويي از فولاد تشكيل شده است. فولاد مهم‌ترين عنصر در ساخت خودرو است كه با گذشت زمان كاربري بيشتري در خودروها پيدا كرده است. براي مثال در سال 2007 در يك خودرو معمولي 1090 كيلوگرم و در يك وانت يا خودروي شاسي بلند حدود 1360 كيلوگرم فولاد به كار رفته بود, اين ميزان امروزه بيش از گذشته است به طوري كه اغلب خودروهاي امروزي حدود 1360 و بيشتر شاسي‌بلندها حدود 1810 كيلوگرم وزن دارند... كه بيشترش فولاد است! فولاد براي ساخت شاسي زيرين يا شبكه‌اي به كار مي‌رود كه اسكلت خودرو را تشكيل مي‌دهد و در صورت تصادف از شما محافظت مي‌كند. ستونِ درها، سقف و حتي صفحات بدنه‌ي بيشتر خودروهاي امروزي از فولاد ساخته شده‌اند. حتي اگزوز هم از فولاد زنگ‌نزن ساخته مي‌شود. در طول اين سال‌ها، صنعت فولاد بسيار رشد كرده است؛ به همين خاطر امروزه خودروسازها مي‌توانند براي قسمت‌هاي مختلفي از خودرو از انواع مختلفي فولاد استفاده كنند. اين نوآوري‌هاي صنعت خودروسازي به حفظ ايمني شما در جاده كمك مي‌كنند. با توجه به كاربري بالاي فولاد در ساخت خودرو, تكانش‌هاي قيمتي اين ماده از نظر اقتصادي به عنوان يكي از اصلي‌ترين نهادهاي توليدي هر خودرو تاثير بسياري در ارزش‌گذاري اين محصول دارد. جدول زير بيانگر تفاوت قيمت فولاد در ساخت دو مدل خودرو تهيه شده است. بر اساس اطلاعات بازار فولاد قيمت اين فلز در سال 96 رقمي معادل 12.851 ريال بوده كه با شتابي خيره كننده در ميانگين هفت‌ماهه نخست سال 97 به عدد 43.400 ريال رسيده است. جدول مقايسه قيمت ارزش فولاد در خودرو نوع خودرو ميزان فولاد به كار رفته قيمت بر اساس ميانگين 96 قيمت بر اساس ميانگين هفت ماهه 97 • به عبارت ديگر اطلاعات جدول فوق به ما مي‌گويد خودرويي كه توليد آن در سال 96 چيزي حدود 2 ميليون تومان فولاد نياز داشت؛ همان خودرو در سال 97 چيزي حدود 6 ميليون تومان فولاد نياز دارد, و اين يعني 3 برابر شدن قيمت فولاد در توليد خودرو! اما همه‌ي خودرو فولاد نيست بلكه ساير مواد ديگر نظير: پلاستيك، آلومينيوم، سرب، روي، مس، چدن و... نيز نقش مهمي در صنعت خودروسازي دارند با نگاهي به اختلاف قيمت اين مواد متوجه مي‌شويم كه با افزايش قيمت 2 تا 3 برابري در اغلب مواد مورد نياز توليد هر خودرويي روبرو هستيم. جدول مقايسه‌اي قيمت مواد مورد نياز توليد خودرو رديف نام ماده ميانگين قيمت سال 96 ميانگين قيمت 7 ماهه 97 اگر بخواهيم هزينه‌هاي توليد خودرو را فقط و فقط از منظر افزايش نرخ مواد اوليه توليدي اين صنعت بررسي كنيم, بايد بگوييم كه توليد هر دستگاه خودرو در سال 97 چيزي حدود 2 تا 3 برابر سال گذشته هزينه دارد. اين در حالي است كه خودروسازان هنوز قيمت‌هاي خود را بر اساس تورم سال جديد اعلام نكرده‌اند. ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 12:58:06 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149712/ قیمت مرغ رکورد زد/ نرخ به ١٣ هزارتومان رسید http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149636/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، بنابر اعلام اتحادیه پرنده و ماهی، قیمت مرغ در ادامه روند افزایشی خود، در مراکز خرده فروشی به ١٣ هزار تومان در هر کیلوگرم است.  براین اساس، طبق اعلام اتحادیه، نرخ این کالا در عمده فروشی درب کشتارگاه ۱۱ هزار و ٨٠٠ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی ١٢ هزار تومان و خرده فروشی مرغ شمال ۱۲ هزار و ٤٠٠ تومان است.   قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن نیز ۱۱ هزار و ٣٠٠ تومان، هرکیلوگرم سینه مرغ با کتف ٢٠هزار تومان، سینه بدون کتف ٢١ هزار تومان، فیله ٢٣ هزار تومان است. ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 06:38:40 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149636/ جدیدترین قیمت انواع پژو در بازار http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149727/     ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 14:16:40 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149727/ ارزان ترین و گران‌ترین استان ایران را بشناسید http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149604/ به گزارش ستاره ها و به نقل از مرکز آمار ایران، نتایج مطالعات مرکز آمار ایران نشان می دهد، متوسط میزان درآمد ماهیانه خانوار شهری با رشد ۱۵.۶ درصدی به ۳ میلیون و ۵۷ هزار تومان و میزان هزینه خانوار شهری نیز با رشد ۱۵.۷ درصدی به ماهیانه ۲ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان رسیده است. علاوه بر این متوسط میزان درآمد ماهیانه یک خانوار روستایی با رشد ۱۴.۱ درصدی به یک‌میلیون ۶۸۰ هزار تومان و میانگین هزینه خانوار روستایی نیز با رشد ۱۳.۹ درصدی به یک‌میلیون و ۴۸۹ هزار تومان رسیده است. نتیجه این آمارگیری نشان می‌دهد، متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ٣٢٩.٥٢٥ هزار ریال (سالانه ۳۲ میلیون و ۹۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان) بوده که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ١٥.٧ درصد افزایش نشان می دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری٧٦.٧٥٠ هزار ریال با سهم ٢٣.٣ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و٢٥٢.٧٧٥ هزار ریال با سهم٧٦.٧ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ٢٢.١ درصد مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٣.٠درصد مربوط به مسکن بوده است. همچنین متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ٣٦٦،٨٤٨ هزار ریال(سالانه ۳۶ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۸۰۰ تومامن) بوده که نسبت به سال قبل، ١٥.٦ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٦ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری برابر با رشد هزینه کل سالانه است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌­دهد که ٣٤.٤ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦.١ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و٤٩.٥ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است. مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٥ نسبت به سال ١٣٩٦  نشان می‌­دهد که خانوارهای استفاده کننده؛ اتومیبل شخصی از ٤٧.٦ به ٥٠.٦ درصد، یخچال فریزر از ٦٠.٥ به  ٦٣.٢ درصد، جاروبرقی از ٩٠.٣، به ٩١.٠ درصد، ماشین لباسشویی از ٨٤.٥ به  ٨٦.٣ درصد،  ماشین ظرفشویی از ٥.٨ به ٧.٣ درصد و مایکروفر از ١٠.٣ به ١٢.٤ درصد افزایش یافته است. در سال ١٣٩٦،  عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٩٣.٨ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) بوده است. متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی١٧٨.٧٦٠ هزار ریال(سالانه ۱۷ میلیون و ۸۷۶ هزار تومان) بوده که  نسبت به سال قبل١٣.٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی٦٦.٥٠٤ هزار ریال با سهم ٣٧.٢ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ١١٢.١٦٦ هزار ریال با سهم ٦٢.٨ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با  ٢٥.٢ درصد مربوط به هزینه‌ی آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٢٩.١ درصد مربوط به مسکن بوده است. همچنین نتایج گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی ٢٠١.٨٤٢ هزار ریال(سالانه ۲۰ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۲۰۰ تومان) بوده که نسبت به سال قبل ١٤.١ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می‌­دهد که ٢٩.٤ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ٣١.٧ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٣٨.٨ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است. مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٥ نسبت به سال ١٣٩٦  نشان می­‌دهد که خانوارهای استفاده کننده؛ اتومیبل شخصی از ٢٧.٠ به ٢٩.٦ درصد، یخچال فریزر از ٤١.٦ به ٤٥.٢ درصد، جاروبرقی از ٦٤.١ به ٦٤.٢ درصد، ماشین لباسشویی از ٥٢.١  به ٥٣.٩ درصد، ماشین ظرفشویی از ٠.٢ به ٠.٣ درصد و مایکرویو از ١.٦ به ١.٩ درصد افزایش رسیده است. در سال ١٣٩٦ عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٦٤.٤ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) و ٢٥.١ درصد نفت سفید بوده است. بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ٤٧٩.٩٤٨ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ١٩٢.٣٢٩هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٣٩٦ داشته‌اند. همچنین استان تهران با ٥١٥.٣٥١ هزار ریال بیشترین و استان آذربایجان غربی با ٢٤٠.٣٩٣ هزارریال، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوارشهری را در سال ١٣٩٦ به خود اختصاص داده است. ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 03:36:39 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149604/ سریعترین خودروی پلاک‌شده در ایران! /عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149696/ ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 11:39:48 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149696/ ثروتمندان ۱۱ برابر فقرا یارانه پنهان دریافت می‌کنند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149664/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس: سید محمد صادق الحسینی اقتصاددان گفت: ما کشوری هستیم که دهه‌های متمادی مسائل را حل نکردیم، مداوم مسائل را گذاشتیم که دولت‌های بعدی حل کنند و دولت‌ها به هر نحوی خواستند، از مسائل فرار کنند. این مسائل در حال حاضر به ابر چالش تبدیل شده‌اند. وی افزود: ابر چالش بیکاری، محیط زیست، نظام بانکی و ابر چالش مسائل منطقه ای مهمترین ابر چالش‌هایی هستند که کشور با انها درگیر است. بیکاری موجود تا دو دهه آینده یکی از معظلات کشور است، ابر چالش محیط زیست و کم آبی را باید جدی گرفت. حال علاوه بر این ابر چالش هایی که کشور با آنها درگیر است یک شوک سیاسی و اقتصادی به نام تحریم ها به کشور وارد شده است. وی گفت: هدف سیاستگذاری نباید ایجاد اشتغال باشد، بلکه به دلیل اینکه امکان حل ابرچالش بیکاری در دهه آتی را از دست داده ایم، منابع و قوانین کار ما باید مبتنی بر ایجاد شغل باشد نه حفظ شغل موجود؛ ضمن اینکه باید به نرخ بیکاری بالا عادت کنیم و منابع در جهت مدیریت تبعات ناشی از بیکاری حرکت کند. این اقتصاددان افزود: شوک جدید با وجود این ابرچالش ها موثر است، اگر تحریم هایی که بر کشور ما اعمال شد بر ترکیه، آلمان و ایتالیا اعمال می شد ساختار اقتصادی این کشورها از هم می پاشید. آلمان بیشتر از 50 درصد GDP آن واردات است، این در حالی است که ایران حدود 22 درصد GDP ان واردات است، شرایط ما شرایطی است که اقتصاد ما با وجود تحریم ها تاب آورده است. الحسینی ادامه داد: ذکر این نکته لازم است که بدانیم خود تحریم نیست که سرانجام تحریم را مشخص می کند، واکنش تحریم شونده است که سرانجام تحریم را مشخص می کند. اگر واکنش درست نشان بدهید مانند روسیه که اجازه داد نرخ ارز نوسان کند، نرخ تورم را عادی افزایش داد و دخالت نکرد، رقابت را از بین نبرد و انحصار درست نکرد این یک واکنش دردست است. از طرف دیگر واکنش عراق به تحریم ها یک واکنش غلط است. این اقتصاددان گفت: دولت در ماههای اول واکنش غلطی به تحریم ها نشان داد، تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار یکی از واکنش های غلط دولت به تحریم ها بود. ارز ترجیهی گذاشتیم، خرید و فروش دلار را قاچاق اعلام کردیم ، بورس کالا را بستیم، نظام دادوستد اقتصادی را محدود و غیر رقابتی کردیم و بر عکس روسیه عمل کردیم و اینها از جمله اشتباهات دولت بود. وی گفت: در همه سال‌های اخیر، مشکل‌ ما این بود که نرخ ارز را سرکوب کردیم. در این دوره هم این کار را کردیم. اگر بخواهیم نرخ ارز را کنترل کنیم باید تورم را مهار کنیم. اقتصاد ما در کنار ژاپن یکی از بسته ترین اقتصادهای جهان است. در تحریم ها به سه حوزه خانوار، بنگاه های اقتصادی و بودجه دولت فشار زیادی وارد می‌شود. اگر بودجه دولت را متناسب با تحریم ها ننویسم به مشکل بر می‌خوریم ، همین الان کسری بودجه بزرگ سال آینده مشکل ساز خواهد بود. این اقتصاددان گفت: باید تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم، یارانه انرژی یکی از تهدید هاست که باید آن را به فرصت تبدیل کنیم. 60 تا 80 میلیارد دلار یارانه پنهان به حامل های سوخت می‌دهیم، این یارانه پنهان یعنی قیمت واقعی یک حامل انرژی با قیمتی که اکنون عرضه می شود است. ما گرفتار یک اقتصاد حمایتی شدیم که ضد رقابت و رانت آور است وی گفت: 42 درصد ایرانی ها ماشین دارند و حدود 58 درصد ماشین ندارند، پس ما یارانه سوخت را به ماشین دارها می‌دهیم و کسی که ماشین ندارد استفاده نمی‌کند. در حال حاضر ثروتمندان 11 برابر فقرا یارانه پنهان دریافت می‌کنند. ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 09:04:40 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149664/