پایگاه خبری ستاره ها - پربيننده ترين عناوين سلامت :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/lifestyle/health Sat, 19 Aug 2017 19:42:22 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Sat, 19 Aug 2017 19:42:22 GMT سلامت 60 مصرف فست فود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/108849/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه اریزونا دریافتند مصرف غذاهای پرانرژی با افزایش ۱۰ درصدی سرطان های مرتبط با چاقی در بین زنان مربتط است. سینتیا تامسون، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اثرات نشان داده شده در زنان دارای وزن نرمال در ارتباط با خطر ابتلا به سرطان های ناشی از چاقی، یافته ای جدید است.» تامسون در ادامه می افزاید: «این یافته نشان می دهد که تنها کنترل وزن در پیشگیری از سرطان های مرتبط با چاقی موثر نیست، بلکه زنان باید بر رژیم غذایی دارای انرژی بالا نیز توجه داشته باشند.» غذاهای کامل از جمله سبزیجات، میوه ها، پروتئین های کم چرب و لوبیا، دارای انرژی کم هستند زیرا آنها مقدار زیادی مواد مغذی را با کمترین کالری تامین می کنند. غذاهای فرآوری شده مانند همبرگر و پیتزا دارای تراکم انرژی بالا هستند و شما نیاز به مصرف مقدار بیشتری از آنها برای دریافت مواد مغذی لازم هستید. ]]> سبک زندگی Sat, 19 Aug 2017 04:01:23 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/108849/ کم‌شنوایی و دیابت دو عامل مهم بروز آلزایمر http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/108902/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا،‌ دکتر رضا ملک‌زاده در افتتاحیه اولین دوره آموزشی پروژه کشوری راه‌اندازی کلینیک‌های اختلالات شناخت و حافظه با تاکید بر اینکه در کشور اپیدمی بزرگ آلزایمر را خواهیم داشت، افزود: از هر 20 انسان بالای 60 سال و از هر 5 نفر بالای 80 سال یکی از آنها مبتلا به آلزایمر است. وی ادامه داد: بر اساس آمارهای حداقلی در سال 2015 در ایران 250 هزار نفر مبتلا به آلزایمر هستند که اگر بخواهیم این عدد را بپذیریم، هزینه نگهداری این تعداد نیم درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را می‌طلبد که این میزان هزینه‌های مستقیم است و اگر هزینه‌های غیر مستقیم را به آن اضافه کنیم، چندین برابر خواهد شد. ملک زاده با تاکید بر اینکه دمانس (زوال عقل) بار سنگینی بر دوش نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند، ادامه داد: این بیماری به دلیل تغییر نقشه سلامت در ایران است و از سوی دیگر به دلیل نبود ابزارهای مناسب تحقیقاتی، محدودیت‌هایی را در حوزه‌های تحقیقاتی و تشخیصی ایجاد کرده است. معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه همه ریسک فاکتورهایی که باعث بروز دمانس می‌شوند، در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: با افزایش امید به زندگی در کشور عواملی چون فشار خون و دیابت و متعاقب آن دمانس در کشور به شدت افزایش یافته است. وی با اشاره به مطالعات وسیعی که در کشور اجرایی شده است، خاطر نشان کرد: این مطالعات در سال 2016 بر روی 30 هزار فرد شهری و روستایی در سنین 18 تا 70 سال انجام شد و نتایج آن نشان داد که 10 درصد مردم مبتلا به دیابت هستند، 27 درصد مردم قند بالای 150 دارند؛ از این رو تا 15 سال آینده 30 درصد ایرانی‌ها به دیابت مبتلا هستند. به گفته این محقق، بیماری دیابت منجر به بروز بیماری‌های کلیوی، قلبی و آلزایمر خواهد شد. ملک زاده اضافه کرد: نتایج این تحقیقات در زمینه فشار خون نشان داد 27 درصد افراد 18 سال به بالا فشار خون دارند و این میزان برای افراد بالای 60 سال به 55 درصد می‌رسد. وی با تاکید بر اینکه علاوه بر آن 27 درصد ایرانی‌ها دارای چربی خون بالا هستند و 95 درصد ایرانی‌ها تحرک بدنی لازم را ندارند، خاطرنشان کرد: 30 درصد ایرانی‌ها چاق و 40 درصد ایرانی‌ها دارای وزن بالا هستند. معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در کشور درمانی برای دمانس نداریم و تنها روش‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری را داریم، گفت: درمان فشار خون و دیابت باید قبل از بروز دمانس باشد؛ چراکه بعد از ابتلا به این بیماری، کنترل فشار خون و دیابت موثر نخواهد بود. وی افزایش سن را از جمله ریسک فاکتور بروز بیماری دمانس نام برد و افزود: بر این اساس پیشنهاداتی را می‌توان برای حفاظت از مغز و پیشگیری از زوال عقل مطرح کرد که یکی از آنها این است که باید شیوه زندگی در جامعه اصلاح شود و در این راستا باید به مسایل اجتماعی و ذهنی بیشتر پرداخته شود. ملک زاده فعالیت بدنی را از دیگر موارد پیشگیری از دمانس نام برد و یادآور شد: در حال حاضر جمعیت شهرها به 70 درصد رسیده، ولی هنوز پیست امن برای دوچرخه‌سواری ایجاد نشده است. وی با تاکید بر مصرف غذاهای سالم، ادامه داد: در این راستا حتی در روستاها رژیم غذایی سالم مشاهده نمی‌شود. ملک زاده خواب کافی، عدم مصرف سیگار و دخانیات را از دیگر عوامل موثر در حفظ سلامتی ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر مصرف تریاک بالا است و نتایج مطالعات نشان می‌دهد یکی از موارد تشدیدکننده دمانس مصرف تریاک است و 10 درصد افراد بالای 40 سال تریاک مصرف می‌کنند. معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کم شدن قدرت شنوایی را از دیگر عوامل بروز آلزایمر دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر آن «تنهایی» بزرگترین ریسک فاکتور بروز آلزایمر است و این در حالی است که امروز رفت و آمدهای خانوادگی کم شده است. وی به بیان روش‌های مراقبتی در خصوص دمانس و آلزایمر پرداخت و گفت: تشخیص زودهنگام یکی از الزامات ما است که در این راستا نیاز به تربیت نیروهای متخصص سالمندی داریم که اقدامات در این زمینه آغاز شده است و باید این فعالیت‌ها تقویت شوند. ملک زاده ارتقای آگاهی جامعه را از دیگر اقدامات نام برد و تاکید کرد: در آینده یک سوم جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند، از این رو باید علاوه بر تقویت نظام مراقبتی در کشور، خانه‌های بهداشت و مراکز سلامت در جهت کمک به سالمندان تقویت شود. معاون وزیر بهداشت همچنین از آمادگی این وزارتخانه برای همکاری با مراکز برای انجام پژوهش در حوزه‌های پیشگیری از دمانس و آلزایمر خبر داد. ]]> سبک زندگی Sat, 19 Aug 2017 08:33:21 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/108902/ خوردن بی‌موقع روی پوست تاثیر منفی دارد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/108937/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، بعضی از افراد علاقه به خوردن میان‌وعده در شب دارند. متخصصان دریافتند افرادی که در نیمه‌شب مواد غذایی مصرف می‌کنند، پوست‌های آسیب‌پذیر دارند.   خوردن بی‌موقع باعث کاهش توانایی محافظت از پوست در برابر تابش اشعه ماورا بنفش(UV) می‌شود. متخصصان دانشگاه تگزاس اظهار کردند: شگفت‌انگیز است که بدانیم زمان خوردن روی پوست تاثیر می‌گذارد. این بررسی روی موش‌ها انجام شد و نشان داد اگر برنامه غذایی منظم باشد، محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید بهتر عمل می‌کند و اگر برنامه غذایی غیرطبیعی باشد، این تغییرات روی پوست تاثیر منفی خواهد گذاشت. به گزارش زی‌نیوز، این متخصصان عنوان کردند: برای درک ارتباط بین الگوی خوردن و آسیب اشعه مضر خورشید در افراد نیاز به بررسی‌های بیشتری است. این مطالعه در Cell Reports منتشر شده است. سلامت نیوز: خوردن بی‌موقع روی پوست تاثیر منفی دارد ]]> سبک زندگی Sat, 19 Aug 2017 12:06:35 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/108937/ خواص فراوان مصرف کشمش http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/108957/ به گزارش ستاره ها به نقل از برترین ها، از سوی دیگر کشمش آن قدر آسان و سریع قابل مصرف و در دسترس است که هیچ بهانه ای برای حذف آن از رژیم غذایی وجود ندارد.   50 گرم کشمش؛ حاوی 129 کالری، 34 گرم کربوهیدرات، 1.3 گرم پروتیین، 1.6 گرم فیبر، 25.4 گرم قند، 322 میلی گرم پتاسیم، 0.8 میلی گرم آهن، 0.08 ویتامین B6، 14 میلی گرم منیزیم، 22 میلی گرم کلسیم، 1.5 میکروگرم ویتامین K است. روش تهیه کشمش را به دو روش سنتی و صنعتی تهیه می کنند. در روش سنتی، حبه های انگور را در یک سینی بزرگ می ریزند و جلوی آفتاب خشک می کنند یا مانند دوران قدیم خوشه های انگور را در زیرزمین ها یا اتاق های تاریک آویزان می کردند تا خشک شود. در نوع صنعتی هم از بخار گوگرد یا غوطه ور کردن در تیزآب یا روش های دیگر استفاده می شود. به طور معمول انگور بی هسته برای تهیه کشمش مناسب است، اما اگر کسی دلش بخواهد، می تواند هر انگوری را خشک و استفاده کند. اغلب در اثر خشک شدن سنتی انگور، قند آن به صورت کاراملی در می آید، بنابراین رنگ کشمش از رنگ خود حبه انگور تیره تر می شود. اما در تهیه کشمش به روش صنعتی به علت استفاده از گاز گوگرد، رنگ کشمش طلایی و خوش رنگ تر می شود. کشمش و خواص درمانی آن 1. کاهش ابتلا به بیماری های دهان و لثه برخلاف آنچه از یک خوراکی شیرین و چسبنده انتظار می رود، کشمش می تواند سلامت دهان و دندان را بهبود ببخشد. خوردن کشمش یکی از راه های طبیعی بازیابی کرم خوردگی ها و التیام پوسیدگی دندان است. طبق پژوهشی کشمش دارای مواد ضدمیکروبی است که رشد باکتری های دهانی مرتبط با پوسیدگی دندان و بیماری های لثه را سرکوب می کند، بنابراین با وجود اینکه کشمش شیرین است، مانع کرم خوردگی دندان ها می شود. 2. هضم بهتر به عنوان یک خوراکی سرشار از فیبر بالا، کشمش می تواند در هرچه بهتر انجام فرایند گوارش در بدن، کمک شایانی داشته باشد. مواد غذایی که مانع از یبوست یا اسهال می شوند، خوراکی های مناسب برای بدن هستند و از این لحاظ کشمش شامل هر دو فیبر محلول و نامحلول است که باعث می شوند مواد زائد به راحتی در روده حرکت کنند و فرد دچار یبوست یا اسهال نشود. 3. کنترل فشار خون بالا و کاهش خطر بروز سکته مغزی بررسی ها نشان می دهد مصرف معمول کشمش (سه بار در روز) برای افرادی که دچار افزایش فشار خون خفیف هستند، مفید است. محققان معتقدند که مصرف روزانه کشمش، فشار خون را نسبت به سایر تنقلات یا میان وعده ها به میزان بیشتری کاهش می دهد. علاوه بر این کشمش سرشار از الکترولیت سالم قلب است که از کاهش پروتیین که مشکل متداولی است، جلوگیری می کند. از آنجایی که پتاسیم یکی از مواد معدنی کلیدی برای عملکرد درست بافت ها، سلول ها و اندام های مختلف بدن انسان است، افرادی که مقدار زیادی پتاسیم توسط رژیم غذایی شان دریافت می کنند، خطر ابتلا به سکته مغزی به ویژه ایسکمی مغزی در آن ها کمتر از دیگران است. 4. کنترل دیابت مطالعات نشان می دهد کسانی که معمولا بعد از غذا کشمش می خورند، قند خونشان نسبت به کسانی که از سایر تنقلات فرآوری شده استفاده می کنند، 23 درصد کاهش دارد و کسان یکه ناشتا کشمش می خورند، فشار خونشان 19 درصد کاهش می یابد. بنابراین مشخص می شود که در هر صورت مصرف کشمش به عنوان یک میان وعده برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم انتخاب کاملا مناسبی است. فیبر موجود در کشمش، قند موجود در آن را پردازش می کند و مانع به هم خوردن تعادل انسولین خون می شود و به صورت کاملا طبیعی دیابت را مدیریت می کند. 5. پیشگیری از سرطان مطالعات نشان می دهند میوه های خشک مثل آلو، خرما و کشمش چون ترکیبات فنلی بالایی دارند، نسبت به میوه های تازه آنتی اکسیدان های قوی تری هستند. از آنجایی که آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، بنابراین می توانند برای بدن بسیار مفید باشند. رادیکال آزاد یکی از عوامل اولیه رشد خود به خودی سلول های سرطانی و گسترش آن ها است. به همین دلیل است که خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان مانند کشمش در کنترل و درمان سرطان موثر است. به همین علت پیشنهاد می شود حتما کشمش را در رژیم غذایی خود بگنجانید. با مصرف کشمش نه تنها سطح آنتی اکسیدن بدن خود را بالا می برید، بلکه آسیب های وارد شده به سلول ها را کاهش می دهید و مانع از بروز سرطان می شوید. روش استفاده کشمشی که در بازار وجود دارد معمولا آماده مصرف است و می توان آن را به عنوان میان وعده یا همراه با برنج، انواع چاشنی ها، سالاد و غلات سرد و گرم و انواع پودینگ ها به عنوان یک وعده کامل مصرف کرد. کشمش هم مثل خیلی از تنقلات دیگر اغلب به صورت مخلوط با انواع مغزها یا نخودچی استفاده می شود. هنگامی که کشمش به محصولات پخته شده مثل کوکی ها، کیک و شیرینی اضافه می شود به حفظ رطوبت محصول نهایی کمک می کند. شما می توانید کشمش را به هر غذای پخته یا سرد، سالادها و سبزیجات اضافه کنید. بهتر است کشمش را در جای خشک، خنک، در ظرف های در بسته و تاریک نگه دارید تا رطوبت آن حفظ شود. اگر کشمش را در یخچال یا فریزر بگذارید، می توانید تا یک سال آن را تازه حفظ کنید. به یاد داشته باشید که کشمش را در کابینت های نزدیک اجاق گاز نگه ندارید؛ زیرا باعث می شود رطوبت کشمش سریع تر از دست برود. موارد احتیاط • قند طبیعی کشمش هضم آسانی دارد و انرژی زیادی نیز برای بدن فراهم می کند؛ اما باید حواستان باشد که هر روز مقدار مشخصی از آن مصرف کنید. زیرا ممکن است مصرف قند آن بیش از حد مجاز در روز شود. • کشمش هم مانند تمام میوه های خشک باید به اندازه مصرف شود؛ زیرا به دلیل کربوهیدراتی که دارد موجب افزایش وزن خواهدشد. • کشمشی که به روش صنعتی و توسط بخار دی اکسید گوگرد تهیه شده باشد، ممکن است برای افراد مبتلا به آسم و دارای مشکلات تنفسی یا افرادی که به گوگرد حساسیت دارند، مشکل ایجاد کند. البته خودتان هم می توانید کشمش را به صورت سنتی تهیه کنید.   ]]> سبک زندگی Sat, 19 Aug 2017 14:15:04 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/108957/