پایگاه خبری ستاره ها - پربيننده ترين عناوين سیاسی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/politic Tue, 23 Jan 2018 17:11:08 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Tue, 23 Jan 2018 17:11:08 GMT سیاسی 60 نوسانات ارز بلند مدت نخواهد بود/ مردم را فراموش نمی‌کنیم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122070/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم در دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه امیدوارم در این گفت‌وگو سوالاتی مطرح شود که به ابهامات و پرسش‌های مردم پاسخ داده شود در واکنش به پرسشی در زمینه علت وقوع سانحه سانچی اظهار کرد: این حادثه بسیار تلخ بود و منجر شد که ما 32 عزیز متخصص‌مان را از دست بدهیم و این برای ما بسیار تاسف برانگیز بود.  من ساعاتی بعد از وقوع حادثه از آن مطلع شدم که نفتکش سانچی  با یک کشتی چینی برخورد کرده است ، همان وقت با مسوولان صحبت کردم و فردای آن روز کمیته‌ای متشکل از وزارت خارجه، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار به دلیل خاصی مسئولیت این امر را به عهده گرفت. وی افزود: وزارت خارجه مسوولیت برقراری ارتباط با مسوولان چینی و کشورهای اطراف را داشت تا کار امدادی انجام شود ، همه امید ما این بود که آن عزیزان را نجات دهیم اما با وقوع انفجارهایی در نفتکش این امید ما کاسته شد اما علی‌رغم امید کمی که داشتیم، تمام تلاشمان را برای آنها انجام دادیم و حتی قبل از اینکه تیمی از وزارت کار به چین برود، دو تیم از شرکت ملی نفت و بنادر و کشتیرانی به چین رفتند و ما حتی از نیروی دریایی ارتش هم تیمی را برای امدادرسانی به آن منطقه بردیم، اما علی‌رغم تمام این تلاش‌ها ما آن عزیزان را از دست دادیم و تاسف بسیاری برای این موضوع به وجود آمد. رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید چرایی وقوع حادثه سانچی و پیگیری‌های حقوقی آن در کنار رسیدگی به خواسته‌های خانواده‌های داغدار این حادثه انجام شود، اظهار کرد: باید  به این نکته اشاره کنم که دلیل به عهده گرفتن مسوولیت این حادثه در سطحی از سوی وزارت کار این بود که متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم به خاطر اینکه این دولت‌ها به برخی سازمان‌های عمومی و تامین اجتماعی بدهی داشتند، در ازای آن بدهکاری اموالی را به این سازمان‌ها واگذار کردند که یکی از این اموال نفتکش‌ها است که در اختیار سازمان تامین اجتماعی است و من از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم دستور اکید دادم که بنگاه‌های اقتصادی دستگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود و این دستگاه‌ها اگر می‌خواهند سهامی در بورس داشته باشند، مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند که به جد این کار را در دولت پیگیری کردیم.   اعلام عزای عمومی و شهید خدمت خواندن کشته شدگان سانچی، شعاری نیست روحانی در پاسخ به پرسشی در زمینه اینکه اعلام عزای عمومی برای حادثه سانچی کار شعاری به نظر می‌رسد، اظهار کرد: من شعاری بودن این کار را قبول ندارم. وقتی دولت به صورت رسمی روزی را عزای عمومی اعلام می‌کند، نشان دهنده اهمیت مساله است و نیز تشفی خاطری برای قلوب کسانی می‌شود که در این حادثه داغدار شده‌اند. من بعد از وقوع این حادثه نماینده‌ای را اعزام کردم تا با خانواده‌های داغدار به صحبت بنشیند و دغدغه‌ها و خواسته‌های آنان را دریافت کنند. بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که این دو موضوع که روزی به عنوان عزای عمومی اعلام شود و جانباختگان این حادثه شهید خدمت نامیده شوند، به هیچ وجه موضوع شعاری نیست. رییس جمهور تاکید کرد: ما کمیته‌ای را برای احقاق حقوقمان در این زمینه تعیین کرده‌ایم که بناست به کار خود ادامه دهد. باید طبق مقررات جعبه سیاه نفتکش خوانده شود، تیم‌های عملیاتی کارهای خود را انجام دهند و پیگیری‌های لازم نیز صورت گیرد. در رسیدگی به زلزله‌زدگان کرمانشاه کارها بی‌نقص نبود رییس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص برنامه‌های دولت برای مقابله با خسارات زلزله اظهار کرد: ما حوادث تلخ و شیرین در کشور داریم که شما حوادث تلخ را ردیف کرده‌اید. زلزله از مسائل مهم کشور ماست و زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه نیز به لحاظ قدرت کم سابقه بود که خوشبختانه به دلیل پیش‌لرزه بسیاری از مردم از خانه‌های خود خارج شدند وگرنه تلفات خیلی بیشتر از آن بود. البته جان 600 نفری که در این حادثه جان خود را از دست دادند حائز اهمیت است. روحانی با بیان اینکه در رسیدگی به زلزله‌زدگان  کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت، ولی بی‌نقص نبود، خاطرنشان کرد: از همان لحظات اول زلزله با وزیر کشور صحبت کردم و کمیته‌ای برای رسیدگی به موضوع تشکیل شد. همان شب تیمی از مسوولان به منطقه اعزام شدند. بخش امداد هم کار بزرگی انجام داد و 7817 نفر از مصدومان را نجات داد و به بیمارستان‌ها منتقل کرد. وی ادامه داد: من وقتی می‌خواستم به کرمانشاه بروم برخی دوستان گفتند چند روز دیگر آنجا بروم، زیرا هنوز منطقه بی نظم بوده و به خاطر اینکه منطقه در لب مرز است، مسائل ناامنی هم وجود دارد، اما من گفتم وزیر کشور و وزیر بهداشت بلافاصله به منطقه بروند و من هم روز بعد رفتم. در سر پل ذهاب محلی مشخص شده بود که من از ماشین پیاده شوم که در مسیر ساختمان فروریخته‌ای دیدم که گفتم ماشین بایستد. من از ماشین پیاده شدم و کنار آن ساختمان با مردم صحبت کردم. نزدیک ماشین بلندگو گذاشته بودند تا با مردم صحبت کنم، ولی آنجا بلندی نبود و من مسلط نبودم و جمعیت را نمی‌دیدم، بنابراین داخل ماشین رفتم تا مسلط باشم تا با مردم صحبت کنم. رییس جمهور خاطرنشان کرد: سپس به بیمارستانی رفتم که 600 عمل جراحی انجام داده و برخی پزشکان و پرستاران نیز از خستگی بیهوش شده بودند. من از همه نیروهای امدادگر، هلال‌احمر، ارتش و سپاه تشکر می‌کنم و البته نواقصی هم وجود داشت. روحانی با اشاره به اینکه برای اسکان موقت و اضطراری اقدامات خوبی انجام شد و کانکس‌ها هم تحویل داده شد، بیان کرد: بودجه لازم هم بلافاصله تخصیص داده شده است. با این وجود ایران روی خط زلزله  است و شما این روزها می‌بینید که از شمال تا جنوب کشور زلزله داریم، بنابراین ما باید محل سکونت مردم را آماده کنیم تا خسارات و تلفات این حوادث کم شود. طرحی در گذشته درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌ها وجود داشت که هرجا این طرح به دقت پیاده و بر آن نظارت شده است، ساختمان ها مقاومت کرده‌اند، ولی جایی این طرح رعایت نشده و نظارتی هم وجود نداشته، با چالش روبه‌رو شده‌ایم. یکی از طرح‌های در بودجه 97 در نظر گرفته‌ایم درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌هاست. البته اولین تصمیم‌گیری از سال 93 شروع و مقرراتی وضع  شد. وی تاکید کرد: در ماه‌های آینده مردم شاهد تلاش مضاعفی در این زمینه خواهند بود. مردم بدون پرداخت هزینه به ساختمان‌های جدید می‌آیند و ساختمان‌های قدیم آنها نیز تخریب می‌شود و به پارک یا فضایی برای زندگی مردم تبدیل می‌شود. توسعه‌گر هم که ساختمان‌ها را می‌سازد معادل آن ساختمان دیگری که در اختیارش قرار داده می‌شود می‌سازد تا در سایه ساخت آن ساختمان دیگر خرج خودش را در بیاورد و به سود برسد. در ساختمان معادل تسهیلاتی در نظر می‌گیریم و تضمین می‌کنیم ساختمان سریع فروش برود. تسهیلات ارزان قیمت هم در نظر می‌گیریم. از بانک‌ها ،صندوق توسعه و بودجه هم استفاده می‌کنیم. رییس جمهور ادامه داد: اولین کلنگ این طرح در دهه فجر امسال در برخی شهرستان‌ها زده می‌شود. این اقدام مبارکی است برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها که البته برای رفاه و اشتغال مردم هم مزایایی دارد. روحانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا عکس یا فیلمی از بازدید وی از مناطق زلزله زده منتشر نشده است، اظهار کرد: آنجایی که ما رفتیم هم عکاس و هم خبرنگار بود و حتما که باید از آن بازدید  عکسی وجود داشته باشد؛ چراکه ما در میان مردم رفتیم و با آنها حرف زدیم. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اشکالاتی که طرح مسکن مهر در مناطق زلزله زده داشته است، اظهار کرد: مسکن مهر بیرون از شهر ساخته شده، امکانات خدمات‌رسانی ندارد و آب و برق و مدرسه و کلانتری و اتوبوس در آنجا نیست، اما مسکن مهر بخش بزرگی از امکانات دولت در وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل جاده‌ها، برق‌رسانی و سایر امور خدماتی از قبیل شبکه فاضلاب را به خود اختصاص داده است، اینکه ما یک قوطی درست کنیم اسمش ساخت مسکن نمی‌شود. این یک سرپناه است، باید خدماتی برای یک مسکن ارائه شود.  متعهد هستیم که مسکن مهر را تحویل مردم دهیم رییس جمهور با تاکید بر اینکه در موضوع خانه‌های فرسوده و تخریب آنها در نظر داریم که مسکن‌های جدیدی در اختیار صاحبان خانه‌های فرسوده قرار دهیم، اظهار کرد: ما در نظر داریم تا امکانات لازم به همه مردم برسد؛ چراکه با توجه به بافت فرسوده برخی مناطق امکان امدادرسانی در مواقع سانحه وجود ندارد یا به کندی انجام می‌شود و ما به همین دلیل به دنبال تخریب این ساختمان‌های فرسوده و ساخت مسکن‌های جدیدی با امکانات لازم هستیم. روحانی ادامه داد: در زمینه مسکن مهر هم لازم است تاکید کنم که تا پایان امسال پرونده آن بسته می‌شود و ما حتما متعهد هستیم که مسکن مهر را تحویل مردم دهیم و هرچه لازم باشد را هم در این طرح به مردم برسانیم. حتی با وجود مشکلاتی که این طرح داشته است. وی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش نرخ ارز اظهار کرد: وعده دولت به مردم این بوده است که ارز مورد نیاز کشور را تامین  می‌کند. ما درآمد ارزی‌مان خوشبختانه بیشتر از مخارج ارزی‌مان است و اگر به صورت حدودی بخواهیم بگوییم 90 میلیارد دلار درآمد ارزی ما از فروش نفت و غیر آن است که صادرات غیر نفتی ما بالای 30 میلیارد دلار است و همچنین صادرات نفتی‌مان به همین شکل است و مخارجی که ما داریم اعم از واردات قانونی و حتی قاچاق و ارائه خدمات را هم حساب کنیم، حدود 75 میلیارد دلار خواهد شد و در واقع درآمد ما بیش از مخارج‌مان خواهد بود.    سال آینده درآمد ارزی ما از امسال حتما بیشتر خواهد بود رییس جمهور تاکید کرد: حتی مواردی جزو مخارج ارزی‌مان است که  نباید انجام شود، مثل همین موضوع قاچاق که باید با آن مقابله کنیم، که در این زمینه ما قاچاق را از 20 میلیارد دلار تا 12 میلیارد دلار کاهش دادیم اما باز هم این رقم بسیار زیاد است. ما همیشه باید با قاچاق مبارزه کنیم و برای مبارزه با آن باید اقدامات زیادی انجام شود. همین که ما توانستیم در 4 سال این میزان را از 20 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش دهیم نشان‌دهنده این است که اقدامات خوبی انجام شده، البته نمی‌خواهم بگویم که این اقدامات کاملا موفق بوده، اما به نسبت خوب بوده است. روحانی با تاکید بر اینکه در سال آینده درآمد ارزی ما از امسال حتما بیشتر خواهد بود، در پاسخ به پرسشی در زمینه افزایش نرخ دلار به 4750 تومان خطاب به مجری برنامه اظهار کرد: البته وسط این دعوا شما نرخ تعیین نکنید. میزان نرخ دلار الان کمتر از 4750 تومان است. ما در کشور برای توزیع دلار اشکالاتی داریم و هیچ جای دنیا شما نمی‌بینید که مردم در کنار خیابان اسکناس بخرند. حتی در کشور خودمان هم پول رایج کشور بیشتر با کارت‌ها جابه‌جا می‌شود و پول نقد کمتر استفاده می‌شود.   در ارتباط با بانک‌های منطقه و جهان به مرحله ایده‌آل نرسیده‌ایم وی ادامه داد: از جمله مواردی که از تحریم‌های گذشته باقی مانده است، ارتباط ما با بانک‌های منطقه و جهانی است که هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده‌ایم، اما اینکه ما بین مردم اسکناس توزیع کنیم موضوعی است که بانک مرکزی درباره آن در مضیقه بوده است، اما در هر صورت ما آنچه که برای خدمات و نیازهای مردم در زمینه توزیع اسکناس میان مردم لازم است آماده می‌کنیم و نوسانات نرخ ارز هم بلند مدت نخواهد بود و مقامات بانک مرکزی در این زمینه تلاش‌های خود را دنبال می‌کنند.    وضع منابع ارزی ما خوب است و در آینده بهتر هم می‌شود رییس جمهور با بیان اینکه ما حتما کمبود منابع ارزی نداریم، اظهار کرد: وضع منابع ارزی ما خوب است و در آینده بهتر هم می‌شود. روحانی در پاسخ به این پرسش که در اذهان عمومی شایعاتی مبنی بر اقدامات دولت برای افزایش نرخ دلار و تامین کسری بودجه‌اش از این طریق مطرح شده است، اظهار کرد: حتما اینگونه نیست. دولت هیچ‌وقت به نفعش نیست که نرخ دلار را در بازار بالا ببرد برای اینکه مخارج خودش را بالا می‌برد. دولت هیچ‌گاه به دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین بودجه نیست. به این دلیل که این نوسانات ارزی اثرات ناپسندی را در زندگی مردم می‌گذارد.   اشکالی ندارد مردم به خیابان‌ها بیایند و در چارچوب قانون تظاهرات انجام دهند وی افزود: قول ما به مردم در انتخابات حفظ امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است و ما پای آن ایستاده‌ایم و نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد. اعتراض و انتقاد اشکالی ندارد حتی اینکه مردم به خیابان‌ها بیایند و در چارچوب قانون تظاهرات انجام دهند، اشکالی ندارد اما آنچه که مردم را ناراحت می‌کند، ناامنی است. رییس جمهور ادامه داد: البته نوساناتی در مقطعی پیش می‌آید و تمام می‌شود. ممکن است آنفلوانزایی بیاید و مساله‌ای برای دام ایجاد کند اما هدف ما آرامش، امنیت، و آزادی بیشتر مردم است. بنابراین می‌گوییم روز به روز آرامش بیشتر باشد تا مردم به خلاقیت و شکوفایی بیشتری برسند. شکوفایی در یک فضای آرام، آزاد و امن فراهم می‌شود.  من به مردم می‌گویم که دولت نمی‌خواهد ارز را برای تامین بودجه خود گران کند، مردم مطمئن باشند. روحانی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که خیال ما بابت دلار راحت باشد، گفت: بله راحت باشد.   آلودگی‌ها و ریزگرد به ما اعلام می‌کند که باید به محیط زیست برسیم وی درباره مشکل گرد و غبار و آلودگی شهرها نیز تصریح کرد: گرد و غبار اهواز و خوزستان و یا آلودگی تهران و کلانشهرها مشکل واقعی مردم ماست. آلودگی‌ها و ریزگرد به ما اعلام می‌کند که باید به محیط زیست برسیم. نمی‌شود محیط زیست را رها کنیم و آلودگی هوا هر روز مدارس ما را تعطیل کند. من محبت مردم اهواز را در ایام انتخابات با شعارهایی که دادند یادم نمی‌رود. من از بسیاری از شهرها و از جمله اهواز خاطرات فراموش‌نشدنی در آن مقطع دارم. رییس جمهور با بیان اینکه از امسال برای مهار منشاء ریزگردهای داخلی اقدام کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: البته این مساله زمان‌بر است و ما نمی‌توانیم صدها هزار هکتار را در چند ماه نهال‌کاری کرده و یا به سرعت به تالاب خشک شده آب برسانیم اما کار را شروع کرده‌ایم. البته برای حل مشکل گرد و غبار که منشاء آن در خارج از کشور مثل عراق، کویت و یا عربستان است، به همکاری با آن دولت‌ها و سیاست‌خارجی نیاز داریم.   5 هزار هکتار از جنوب شرق اهواز نهال‌کاری شده و تا پایان سال 30 هزار هکتار دیگر نهال کاری می‌شود روحانی ادامه داد: جنوب شهر اهواز یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار است که از پارسال نهال‌کاری آن را شروع کرده‌ایم و تاکنون 5000 هکتار نهال‌کاری شده و تا پایان سال هم 30 هزار هکتار دیگر هم نهال‌کاری می‌شود. کانالی هم از رود کارون به طول 47 کیلومتر به این منطقه کشیده‌ایم که 20 متر مکعب در ثانیه آب به منطقه می‌رساند و فردا یا پس فردا آب به صورت کامل به این منطقه می‌رسد که با انتقال این آب هم منطقه مرطوب می‌شود و هم آب برای نهال‌کاری تامین می‌شود، البته نهال تا به درخت تبدیل شود، زمان می‌برد ولی ما باید کار را شروع کنیم زیرا هر زمانی که برای حل این مشکل اقدام کنیم دیر است. وی با اشاره به اینکه ما باید زودتر اقدامات خود را شروع می‌کردیم، خاطرنشان کرد: اقداماتی در دولت‌های گذشته انجام شده است، که در این دولت هم ادامه یافته است. وقتی برای حل این مشکل به پول، آب، مالچ‌پاشی، سیاست خارجی و همکاری با سایر دولت‌ها نیازمندیم. تا پایان سال مالچ‌پاشی 5000 هکتار زمین به پایان می‌رسد. رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا در بودجه سال آینده، بودجه محیط زیست حذف شده است؟ گفت: من نمی‌توانم این را بگویم، بودجه در کمیسیون تلفیق است و باید به صحن علنی برود. من خبری از حذف بودجه ندارم ولی اگر این خبر هم درست باشد من به مردم قول می‌دهم به هر قیمتی این طرح را ادامه دهم. البته مجلس هم به اهمیت موضوع توجه دارد و با دولت همکاری می‌کند.  هر بانک و صندوقی قول سود غیر متعارف داد، مردم شک کنند روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اقدامات دولت برای حل مشکلاتی که موسسات مالی برای مردم درست کرده‌اند، اظهار کرد: از دهه 80 برخی صندوق‌های اعتباری بدون مجوز تشکیل شده‌اند و برای جمع‌آوری پول مردم پول سود بالا به مردم داده‌اند. من از مردم می‌خواهم متوجه باشند هر بانک یا صندوقی اگر خلاف متعارف به آنها قول سود داد بدانند خطری وجود دارد و احساس خطر و شک و تردید کنند. حواس مردم از امروز جمع باشد. دولت می‌توانست بگوید این مشکل به ما ربطی ندارد اما این کار را نکرد و دنبال حل مشکل مردم بود. وی ادامه داد: البته وقتی می‌گوییم دولت مشکلات را حل کند، باید با پول مردم مشکل را حل کند چون دولت از خودش پول ندارد و درآمدش از مالیات و نفت است که آن هم متعلق به مردم است و بنابراین مردم هم برای حل این مشکل مشارکت می‌کنند. تاکنون 11.5 هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول پرداخت کرده است تا مشکل 98 درصد مردم حل شود. قرار شد اصل پول به مردم بازگردانده شود و سود هم براساس نرخ متعادلی پرداخت شود که این کار انجام شده است و البته پرداخت این مبلغ فشار مضاعفی به دولت آورده است.   به بانک مرکزی دستور داده‌ام مجوز هیچ بانک خصوصی جدید را صادر نکند رییس جمهور با اشاره به همکاری سایر قوا به دولت برای حل مشکل سریع مردم اظهار کرد: ما حتما مشکل مردم را حل می‌کنیم اما مردم هم بدانند وقتی می‌گوییم دولت یعنی مردم و این پول ملت است به همین دلیل هم ما شفاف‌سازی بودجه را دنبال کردیم زیرا این پول مال مردم است نه دولت که هر طور خواست خرج کند. اکنون این مساله تمام شده و ما موسسه اعتباری غیرمجاز نداریم. من به بانک مرکزی دستور داده‌ام مجوز هیچ بانک خصوصی جدید را صادر نکند و مجوزی هم صادر نشده است زیرا همین مجوزهای بی‌حساب برای ما مشکل ایجاد می‌کند. روحانی خطاب به مردم گفت: اگر مردم فکر می‌کنند که طلبکار بوده و افرادی سر آنها کلاه گذاشته‌اند، بدانند که دولت یازدهم و دوازدهم و سایر قوا تلاش زیادی کردند تا مشکل آنها را حل کنند. ما این مسیر را ادامه می‌دهیم تا باقیمانده مشکلات هم حل شود. اینگونه نیست که دولت به فکر و یاد مردم نباشد و آنها مجبور باشند به خیابان‌ها بیایند. ما حتما مردم را فراموش نمی‌کنیم. البته اعتراض هم حق مردم است.    مشکل 98 درصد مردم در قضیه موسسات مالی حل شده است رییس جمهور ادامه داد: 2 الی 3 میلیون خانواده گرفتار مشکلات صندوق‌های اعتباری شده‌اند که مشکل 98 درصد مردم حل شده است و قول می‌دهم که این مشکل را تا پایان دنبال کنیم تا همه مشکلات مردم حل شود. رییس جمهور در پاسخ به پرسشی در زمینه علت وجود بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و اقدامات دولت در این زمینه اظهار کرد: حتما باید از پس این بحران برآییم و اقدامات هم در این زمینه شروع شده اما مساله این است که باید بنزین و گازوئیل در شهرهای بزرگ که عموما آلودگی بیشتری دارند استاندارد باشد و البته قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و اقدامات وزارت نفت در این زمینه قابل توجه است که البته در همه شهرهای ما بنزین یورو 4 نیست اما باید این کار سراسری شود.   باید وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم بیشتر کنیم روحانی افزود: ما باید وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم بیشتر کنیم تا در روزهای آلودگی هوا ماشین‌هایشان را بیرون نیاورند که در این زمینه باید به شرکت اتوبوسرانی و مترو کمک کنیم. ضمن اینکه باید وسایل نقلیه‌ای که آلودگی هوا ایجاد می‌کنند را حذف کنیم. رییس جمهور تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم در سال آینده خودروهای جدید را جایگزین خودروهای فرسوده از قبیل کامیون‌ها، کامیونت‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها کنیم هرچند که همیشه آن بخش نویی که ما به ناوگان به حمل و نقل کشور اضافه می‌کنیم، از تعداد خودروهای فرسوده کمتر است و در این نسبت ما همیشه عقب‌تر از خودروهای فرسوده هستیم. روحانی ادامه داد: ما سال آینده و 3 سال آینده امیدمان این است که کل اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و کامیونت‌های فرسوده را از جاده‌های کشور حذف کنیم و ناوگان جدیدی را جایگزین کنیم که در این زمینه هم کارخانه‌های دولتی، هم خصوصی و هم نیمه خصوصی را خواسته‌ایم تا تلاش‌هایشان را انجام دهند و بتوانیم در سال 70 هزار کامیون را جایگزین کنیم، چرا که ما در حدود 230 تا 240 هزار کامیونت فرسوده در کشور داریم که با تولید داخلی بدنه آنها و واردات موتورشان از خارج و ایجاد تسهیلات مناسب باید فضایی را به وجود بیاوریم که صاحبان این خودروها مجاب شوند تا داوطلبانه برای جایگزین کردن خودروهایشان وارد عمل شوند که البته این کار کلید به کلید انجام خواهد شد یعنی اینکه کلید ماشین فرسوده داده می‌شود و کلید ماشین جدید را دریافت می‌کنیم. وی با بیان اینکه وزارت نفت متعهد شده است که بخش ارزی این طرح را به عهده بگیرد، اظهار کرد: پولی که در سایه انجام این طرح صرفه‌جویی می‌شود، منجر به این می‌شود که 30 لیتر گازوئیل از هر کامیون صرفه‌جویی شود که این میزان می‌تواند به صادرات اختصاص یابد و ما هر قدمی در این زمینه برداریم به اطلاع مردم می‌رسانیم. رییس جمهور با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات درباره ایجاد اشتغال در فضای مجازی اظهار کرد: در گزارش ایشان به من آمده بود که در دو سال گذشته سالی 100 هزار شغل ایجاد شده که موبایل محور هستند و ما باید تلاش کنیم که زیرساخت‌های این مشاغل را فراهم کنیم یعنی آنکه امسال در دهه فجر با بخش جدیدی در زیرساخت‌ها افتتاح می‌کنیم تقریبا همه مردم شهرهای کشور از نسل سوم و چهارم اینترنت استفاده کنند و این به معنای آماده کردن زیرساخت‌ها از سوی ما و حفظ آزادی مردم در این فضا از سوی ما است و ما همیشه تلاش‌مان را بر این گذاشته‌ایم که این فضا باز باشد. روحانی در واکنش به سخنان مجری برنامه مبنی بر اینکه شما گفته بودید دست وزیر روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود اما رفت، گفت: اگر این فضا برای چند روزی محدود شد برخی در اذهانشان این بود که این بهانه‌ای بوده است که این فضا را برای همیشه ببندیم اما این گونه نیست. هرچیزی ممکن است در یک مقطعی به دلیل اضطرار انجام شود اما مهم این است که دائمی نشود. البته که باید از اخلاق و ایمان مردم هم در این زمینه حفاظت شود. وی در پاسخ به پرسشی در زمینه محدودیت‌های اعمال شده در فضای مجازی از سویی و استفاده اکثر مسوولان از این فضا از سوی دیگر و تناقض این وضعیت اظهار کرد: اشکال شما به نظر من اشکال واردی است و ما در حد توانمان در دستگاه مجریه تلاش خود را انجام داده‌ایم که این فضا برای مردم بازتر باشد البته برخی از این فضاها قبل از دولت یازدهم بسته شده و کلید دولت یازدهم که نتوانست آن را باز کند اما امیدواریم کلید دولت دوازدهم بتواند این کار را بکند. البته شما می‌دانید که این دولت چه رنج‌هایی برای این فضا و حفظ آن برای مردم کشیده است.   برای اشتغال و رفع فقر مطلق بودجه مناسبی کنار گذاشته‌ایم رییس جمهور با تاکید بر اینکه من جدای از 4 اصل مهم امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت دو وعده دیگر هم در انتخابات به مردم داده‌ بودم اظهار کرد: این دو وعده یکی تلاش مضاعف برای ایجاد اشتغال و دیگری رفع فقر مطلق بوده است که برای هردوی آنها بودجه مناسبی کنار گذاشته‌ایم و از نمایندگان می‌خواهم که این بودجه را محقق کنند و  با یاری کردن دولت در تصویب بودجه بودجه‌ای را تحویل ما بدهند که توان دولت و رییس جمهور برای عملی کردن وعده‌هایشان به مردم فراهم کند. روحانی در پایان در پاسخ به پرسشی در زمینه در نظر گرفتن تعرفه 1100 درصدی برای خودروهای هیبریدی اظهار کرد: آنچه که در گزارشی در هیات دولت ارائه شد این بود که این خودروهای هیبریدی واقعا هیبریدی نیستند و اسما اینگونه شناخته می‌شوند اما اگر این خودروها حتما هیبریدی باشند تعرفه در نظر گرفته شده برای آنها کمتر از حد فعلی خواهد بود. ]]> عمومی Tue, 23 Jan 2018 04:30:06 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122070/ رونمایی ظریف از ایده "شبکه‌سازی امنیتی" در یادداشت فایننشال‌تایمز http://www.setarehnews.ir/fa/doc/note/121946/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف در یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز نوشت: شکست داعش فقط نویدبخش بازگشت ثبات به بخش‌های بزرگی از منطقه نبود. این شکست در آتش مناقشات و تنش‌های جدید هم دمید؛ در میان این مناقشات، برخی تمرکز خود را بر دمیدن روحی تازه در هیجانات عصبی متمرکز کرده‌اند تا با استفاده از آن، رویه چندین ساله خود برای جلوگیری از نمایش واقعیات سیاست خارجی ایران را پی بگیرند. داعش تاریک‌ترین بخش‌های اهریمن درون انسان‌ها را به نمایش گذاشت. با این حال، همین گروه فرصتی را برای گرد هم آمدن و مبارزه با یک تهدید موجود پدید آورد. روابطی که از ره‌آورد همکاری در جنگ با داعش ایجاد شده، می‌تواند طلیعه دورانی جدید باشد. ما باید رویکرد و حتی لغت‌نامه‌ای جدید برای خود ایجاد کنیم تا بتوانیم درک درستی از دنیای کنونی داشته باشیم، دنیایی که در حال تغییر چهره به دنیای پیش از ایجاد نظم غربی است. در غرب آسیا دو مفهوم کلی وجود دارد که می‌تواند پارادایم در حال ظهور در این منطقه را شکل بدهد؛ یکی ایده ایجاد منطقه‌ای قوی و دیگری ایده شبکه‌سازی امنیتی. نتیجه اعمال این دو ایده آن است که کشورهای کوچک و بزرگ - و حتی آن کشورهایی که در طول تاریخ، رقیب هم بوده‌اند - به ایجاد ثبات در منطقه کمک می‌کنند. هدفگیری برای ایجاد منطقه قوی - که دقیقا در مسیر مخالف تلاش برای هژمونی و برون راندن دیگران از بازی است - در به رسمیت شناختن احترام به منافع همه بازیگران منطقه‌ای ریشه دارد. هر کشوری که تلاش استیلاجویانه داشته باشد، نه تنها گامی نامناسب برداشته بلکه اساساً در پی عملی شدن رویایی ناممکن است: آنهایی که بر گام برداشتن در این مسیر اصرار دارند، فقط بی‌ثباتی به ارمغان می‌آورند. مسابقه تسلیحاتی موجود در منطقه ما، نمونه‌ای از این دست رقابت‌های مخرب است؛ هدر دادن منابع حیاتی برای پر کردن خزانه اسلحه‌سازان هیچ کمکی به ایجاد صلح و ثبات نکرده است. نظامی‌گرایی فقط در خدمت تشدید ماجراجویی‌های فاجعه‌بار بوده است. این روزها بسیاری از مدل‌های ایجاد ائتلاف منسوخ شده است. اگر به روابط در هم تنیده دنیای امروز نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که ایده ایجاد امنیت برای یک گروه خاص، بخصوص در منطقه‌ای مانند مناطق حاشیه خلیج‌فارس، ایده‌ای مرده است و این مرگ، یک علت اساسی دارد: فرض این ایده بر مشترک بودن منافع است. شبکه‌سازی امنیتی ایده ابداعی ایران است برای حل مسائل موجود؛ از مشکلات مبتنی بر واگرایی منافع تا مشکلات ناشی از نامتوازن بودن قدرت و اندازه کشورها. متغیرهای این ایده، ساده و در عین حال موثرند. در این ایده، مبنا بیشتر بر پذیرفتن اختلافات است تا چشم پوشیدن بر تعارض منافع. این ایده بر جمع‌گرایی استوار است و به همان مقدار که در برابر ایجاد رویه‌ای اولیگارشی در میان کشورهای بزرگ، مانند دیواره‌ای از آتش می‌ایستد، به کشورهای کوچک هم امکان ایفای نقش می‌دهد. قواعد این نظم جدید، ساده و صریح است. این قواعد عبارتند از:  داشتن استانداردهایی مشترک همانند برابری دولت‌های مستقل که قوی‌ترین عرصه ظهور چنین استانداردهایی، اهداف و قواعد منشور ملل متحداست؛ پرهیز از تهدید یا توسل به زور؛ حل مسالمت‌آمیز مناقشات، احترام به تمامیت ارضی کشورها؛ عدم مداخله در امور داخلی کشورها؛ و احترام به حق تعیین سرنوشت کشورها. شبکه‌سازی امنیتی یک مساله آرمان‌شهری نیست. این تنها راه واقع‌گرایانه بر خلاف چرخه نادرست تکیه بر قوای فرامنطقه‌ای، ائتلاف‌های استثناگرایانه و توهم خرید امنیت با دلارهای نفتی یا تملق‌گویی است. می‌توان انتظار داشت که کشورهای دیگر - به خصوص همسایگان اروپایی ما - این رویکرد را به نفع خود دیده و متحدینشان را به قبول آن فراخوانند. برای گذار از آشفتگی به سوی ثبات، باید اول از همه به سوی گفت‌وگو و سایر تدابیر اعتمادساز برویم. در غرب آسیا، در تمام سطوح با کاستی در گفت‌وگو مواجه هستیم. ابعاد این کاستی در سطح بین حاکمان و افراد تحت حکومت، بین دولت‌ها و بین ملت‌ها قابل مشاهده هستند. گفت‌وگو باید با هدف شفاف کردن این امر صورت پذیرد که همه ما نگرانی‌ها، بیم‌ها، آمال و آرزوهای مشابه داریم. چنین گفت‌وگویی می‌تواند و باید جایگزین لفاظی و پروپاگاندا شود. گفت‌وگوباید در کنار سایر اقدامات اعتمادساز قرار گیرد: تسهیل گردشگری، کارگروه‌های مشترک در موضوعات مختلف از امنیت هسته‌ای گرفته تا مبارزه با آلودگی و مدیریت فجایع، دیدارهای مشترک نظامی، اعلام تمرینات نظامی از قبل، اقدامات شفاف‌ساز در حوزه تسلیحات، کاهش هزینه‌های نظامی و همه اینها باید در نهایت به توافق عدم تجاوز منجر شوند. به عنوان گام نخست، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌کند که یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس شکل گیرد. دعوت دیرپای ما برای گفت‌وگو همچنان بر جای خود است و ما منتظر روزی هستیم که همسایگانمان این دعوت را بپذیرند و متحدین آنها در اروپا و غرب آن را تشویق کنند. ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 05:30:20 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/note/121946/ گفت و گویی درباره سِیر سیاسی «لنین» http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/121947/ به گزارش ستاره ها به نقل از هفته نامه صدا : موسی اکرمی یکی از آکادمیسین های چند وجهی در سپهر علوم انسانی معاصر است. او از فلسفه سیاسی تا تاریخ و از فلسفه علم تا جامعه شناسی را مطبح نظر خویش دارد و در این زمینه آثار بین رشته ای و مهمی را تالیف و همچنین آثار برجسته ای را ترجمه کرده است. او از مرداد ماه 1383 مدیریت گروه فلسفه علم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران را عهده دار شد که تا مرداد ماه 1394 ادامه یافت. هم اکنون موسی اکرمی با مرتبه علمی استادی عضو گروه فلسفه علم دانشگاه خود و بنیانگذار دوره دکتری در رشته فلسفه علم در ایران است. با او درباره لنین گفتگوی تلفنی داشتیم که در ادامه می خوانید.     به نظر حضرتعالی لنین در چه زمینه سیاسی و فرهنگی رشد پیدا کرد و فضای عقیدتی او چگونه تکوین یافت؟ - ولادیمیر اولیانوف مشهور به لنین در یک خانواده فرهیخته بزرگ شد. والدین لنین به امور اجتماعی و هرگونه خدمت به مردم به شدت توجه داشتند. پدرش معلم ریاضیات و فیزیک و مادرش هم از خاندانی فرهیخته بود. هر دو بسیار اهل مطالعه بودند و حتی نقل است که مادر او به چهار زبان مسلط بوده و در فرهیخته بار آوردن فرزندانش تلاش بسیاری داشته است. پدر مهربان و اصلاح طلب و فرهیخته در شانزده سالگی لنین درگذشت. آلکساندر برادر بزرگ لنین اهل مطالعه و در پی فعالیت سیاسی بود. او برخلاف پدر که به اصلاح امور توجه و امید داشت در دوران دانشجویی به یکی از گروه های خلقی و سوسیالیست - آنارشیست پیوست تا به ترور تزار دست بزنند. او و همراهانش دستگیر و زندانی و اعدام شدند. این امر در هفده سالگی لنین و در روزهای امتحانات نهایی او اتفاق افتاد. تا زمانی که آلکساندر دستگیر و بلافاصله اعدام نشده بود، لنین متوجه نبود که این برادر تودارش درگیر مسائل سیاسی است.آنچه ما از زندگی لنین می دانیم این است که از دوران نوجوانی تا حد زیادی عزلت گزین و بسیار اهل مطالعه بوده و حتی گزارش شده که از چهارده سالگی کتاب های مخفی می خوانده و آرام آرام به سمت نوشته های مارکس و هگل و ... گرایش پیدا کرده است. در دروس خود سرآمد همگان بوده، به طوری که در همان روزهای سوگواری خانواده برای اعدام آلکساندر توانست در امتحانات هر ده درس بیشترین نمره یعنی 5 را دریافت کند. رئیس این دبیرستان کرنسکی بود که 30 سال بعد پسرش رئیس دولت انقلاب فوریه شد تا در اکتبر توسط حزبی که لنین در رأس آن بود سرنگون شود. به هر حال لنین که به علت اعدام برادر نمی توانست وارد دانشگاه سن پترزبورگ شود تحصیل حقوق در یک دانشگاه کوچک تر را آغاز کرد. از دوران دبیرستان مطالعات او آغاز شده بود. کمتر کسی را می توان سراغ گرفت که به اندازه لنین عاشق خواندن آن هم خواندن آثار مهم و کلاسیک در ادبیات و فلسفه و تاریخ باشد. او همزمان نوشته های نویسنده های پیشرو و انقلابی روز را دنبال می کرد به ویژه آثار تورگنیف جامعه روسی و حال و روز دهقانان و کارگران و روشنفکران برایش بسیار گرامی بودند. با سرعتی باورنکردنی با گستره شگفت انگیز اندیشه های سوسیالیست ها و مارکسیست های روسی آشنا می شد و آثار آنها را مطالعه می کرد. در دانشگاه به سرعت به سمت فعالیت های دانشجویی عملی روی آورد و در همان شروع تحصیلات خود از دانشگاه اخراج شد تا بعدا در دانشگاه دیگری دوره چهار ساله را به صورت شبانه و در یک سال به پایان ببرد. بنابراین می توان گفت که وی از سن 18-17 سالگی به شکل گسترده ای در دو حوزه نظر و عمل فعالیت خود را گسترش می دهد و بر پایه اندیشه های سوسیالیستی مارکسیستی که از مدت ها پیش به آنها رسیده بود به گسترش فعالیت های سیاسی خود دست می زند.     اقامت لنین در اروپا و در دوران دوری از روسیه تزاری چگونه گذشت؟ - لنین در دوره های گوناگونی در اروپا بوده است و همواره به سیاست در نظر و عمل توجه داشته است. دوره ای را به صورت تبعید در سیبری گذراند. در آنجا، همراه با شریک زندگی اش، کروپسکایا، به مطالعه و خودسازی بیشتر و نگارش مقاله و کتاب مهمی درباره رشد سرمایه داری در روسیه و حفظ ارتباط با گروه های سیاسی و مبارز کارگری گذرانده بود. پس از بازگشت از تبعید در اوایل سده بیستم، مجبور به سفر به اروپا می شود و در آنجا با مارکسیست های صاحب نام روسی ارتباط نزدیک برقرار می کند، از جمله پلخانف که به پدر مارکسیسم روسی مشهور است، یکی از آنهاست. لنین ضمن حفظ احترام بسیار برای او با او بحث های نظری می کند. لنین در بحث با هر کس به شدت بر لزوم انقلاب پای می فشارد و هیچ گونه سازش با دیگر مخالفان نظام و همچنین هیچ راه اصلاح طلبانه ای را نمی پذیرد. او همچنان در ارتباط با گروه های سوسیال دموکرات فعالیت نظری و عملی خود را گسترش داد. انقلاب 1905 رویداد مهمی است که فعالیت سیاسی رادیکال را موجه تر می سازد به طوری که واکنش تزار در برابر خواست مسالمت جویانه جمعیت و کوشش های بعدی او در بی اثر کردن نقش مجلس دوما، لنین را مصمم تر ساخت که حتی راه خود را از راه گروهی از همراهان سازشکارتر درون جمع سوسیال دموکرات جدا کند. از این رو در همان اوایل قرن مخالفان حکومت تزاری به دو گروه بلشویک ها و منشویک ها تقسیم می شوند. گروه لنین به بلشویک ها شهرت یافت. گروه بلشویک ها با رهبری شگفت انگیز لنین به استقلال نظری و سازمانی و عملی خاص خود دست یافت. هسته مرکزی اندیشه های او معطوف به این نکته است که تنها کاری که باید کرد انقلاب است و هیچگونه اصلاحی را در دستور کار نباید قرار داد. لنین بر همین اساس با هرگونه سازش با حکومت موجود روسیه مخالفت می کرد و در این مخالفت چنان شور و هیجان و منطقی به کار می برد که بسیار برانگیزنده بود. تحت تاثیر این منطق و قدرت اراده، برخی از منشویک های جدا شده به سوی لنین می آمدند. برخی نیز هراسان شده لنین را ترک کرده و به صف منشویک ها می پیوستند. یکی از برجستگان این افراد تروتسکی بود که سرانجام به لنین و بلشویک ها پیوست. استالین هم همواره تقریبا طرفدار لنین بود هر چند از لحاظ نظری و درک سیاسی ضعیف تر از تروتسکی بود.   لنین پس از این که با قطار به روسیه بر می گردد، با هدف قطعی انقلاب بر می گردد؟ - بله، منظورتان پس از انقلاب فوریه 1917 است. او برگشت تا انقلاب را به پایان برساند. لنین معتقد بود که انقلابی که در فوریه 1917 روی داده است و اینکه کرنسکی، فرزند همان رئیس دبیرستان لنین در رأس آن قرار گرفته و همه منشویک ها از آن حمایت می کنند، یک مرحله بورژوایی از انقلاب است و انقلاب هنوز ناقص است و در مرحله نهایی، قدرت باید به طور کامل به دست شوراها، با هدف ورود به فاز نهایی و برقراری سوسیالیسم، بیفتد. او در آغاز شعار تمام قدرت در دست شوراهای متشکل از کارگران و سربازان و نهایتا شعار همه قدرت در دست پرولتاریا یا کارگران انقلابی را سر می دهد.     تقریبا از آوریل 1917 عزم لنین جزم شد که انقلاب را هر چه سریع تر به مرحله نهایی خود برساند. از نظر منشویک ها و کرنسکی، یعنی نخست وزیری که در سرنگونی تزار قدرت سیاسی را در دست گرفته بود، انقلاب به نتیجه خود رسیده بود و تزار سرنگون شده بود و اکنون تنها می بایست به برخی اصلاحات دست می زدند اما لنین برعکس آنان معتقد بود که هدف، یک انقلاب سوسیالیستی است، بنابراین انقلاب هنوز ناقص است و حتی احتمال شکست آن وجود دارد. او از آلمان به روسیه برگشت تا انقلاب را به پایان برساند. البته بعد از مدتی ناگزیر شد به فنلاند برود و انقلاب را از فنلاند رهبری کند. رابط هم استالین بود تا این که سرانجام به پتروگراد برگشت و از نزدیک و با قدرتی عجیب، کرنسکی را سرنگون کرد و رئیس شوراها و رئیس کشور شد. لنین چطور توانست قدرت و نفوذ خود را افزایش دهد؟ - بلشویک ها به رهبری لنین با شعار همه قدرت به دست شوراها تمام نیروهای سرباز و کارگر عضو یا طرفدار یا سمپات بلشویک ها را بسیج کردند و توانستند پتروگراد پایتخت روسیه را در یک روز تصرف کنند، پیش از بیدار شدن کرنسکی از خواب! او به مبارزان گرد آمده در شوراها یا اطراف شوراها ایمان شگفت انگیزی داشت. در هر صورت بلافاصله مسکو و دیگر شهرهای بزرگ در سطح پادگان ها و کارخانه ها و مراکز مهم دیگر تسخیر شدند و حکومت انقلابی سوسیالیستی اعلام موجودیت کرد. گروه بلشویک ها هم به حزب کمونیست تغییر نام داد. روسیه در آن زمان دچار مشکلات بسیار زیادی بود. کشوری که چهار سال جنگ را داشته و کارخانه ها و مزارع ویران شده و امور اقتصادی آن مختل شده بودند به شدت نیازمند صلح بود. لنین پیشنهاد صلح را به دولت آلمان داد. آلمان هم به این صلح نیاز داشت تا جبهه های دیگرش را تقویت کند اما آنها شرایط سنگینی گذاشتند و لنین علی رغم مخالفت ها قرارداد صلح را امضا کرد. او پیش بینی می کرد که آلمان شکست می خورد و قرارداد ملغی خواهد شد که همینطور هم شد. وی با امضای این قرارداد سعی داشت که داخل را سامان دهد. اما در داخل بلافاصله واکنش های گوناگون شروع شد. از مخالفت های منشویک ها و تزاریست ها تا نارضایتی های سربازان و دهقانان و حتی برخی از کارگران کشورهایی مانند فرانسه و انگلستان هم علیه حکومت مستقر نشده سوسیالیستی تحریکات را سازماندهی می کردند و جنگ داخلی وحشتناک و نسبتا طولانی پدید آمد که کشور را به پرتگاه یک نابودی اقتصادی وحشتناک و شکست انقلاب کشاند. لنین ناگزیر در سال 1921 از برنامه سوسیالیستی عقب نشینی کرد و دست به اجرای برنامه اقتصادی نوین، یعنی نپ، زد که روابط سرمایه داری در سطوحی به اجرا در آمد. لنین چند ماه بعد از پیروزی انقلاب در 1918 تیر خورد که زخم ایجاد شده در گردن اثر منفی روی او گذاشت. او تقریبا از 1921 دیگر کاری نتوانست انجام دهد و دچار سه سکته شد. اما به هر حال موفق شد انقلاب سوسیالیستی را به عنوان دستاوردی تاثیرگذار به انجام برساند و کشور را به ثبات برساند. این جدا از هرگونه داوری است که می توان در موافقت یا مخالفت با این دستاورد داشت.   وضعیت رهبری لنین را چگونه می توان ارزیابی کرد؟ - ببینید! بلشویک ها چنان پرشمار نبودند. لنین خود می دانست که روسیه یک کشور پیشرفته صنعتی نیست و نه روشنفکران زیادی دارد نه کارگران زیادی. اکثر جمعیت دهقانی آن بی سواد و ناآگاه نسبت به منافع طبقاتی خود بودند. لنین معتقد بود که در این شرایط یک موتور محرکه نیاز است. از نظر او این موتور محرکه متشکل از تعداد روشنفکر حرفه ای انقلابی مسلح به جهان بینی منسوب به طبقه کارگر، یعنی همان مارکسیسم که بعدا مارکسیسم - لنینیسم شد، بود. باید گفت که لنین در تحقق بخشیدن به این تز خود بسیار موفق بود. حتی اگر او را قبول نداشته باشیم با قدرت شگفت انگیز لنین در استدلال و پافشاری بر اعتقاد، این حزب کوچک قدرت زیادی را به دست آورد.     قدرت اراده قوی و منطق لنین باعث شد او بتواند رهبری را به دست آورد که شاید تا آن زمان بی سابقه بود. پس از آن هم کمتر رهبری را می توان یافت که از چنان قدرت تحلیل و سازماندهی برخوردار باشد. بنابراین حزب پرشمار نبود اما به لحاظ کیفی بسیار قدرتمند بود. لنین نقشی بی بدیل و غیرقابل قیاس با هر کس دیگری را داشت و چه به لحاظ نظری و چه معنوی نقشی مهم را در انقلاب اکتبر دارا بود. همه موافقان و مخالفان لنین اقرار کرده اند که این فرد از انرژی روانی عجیبی برخوردار بوده، طی سی سال حدود سی هزار صفحه مطلب نوشته، با قدرت تمام در فعالیت های عملی نقش داشته و می توان گفت انقلاب اکتبر را خلق کرده است. حتی اگر بپذیریم که این انقلاب نه نتیجه یک پروژه بلکه نهایت یک پروسه بوده است این لنین بوده است که با چنین قدرت و کارآمدی آن را رهبری کرده و محقق ساخته. حتی شاید اگر لنین نبود انقلاب اکتبر به این شکل و در چنان ظرف زمانی و مکانی اتفاق نمی افتاد. پس از مرگ لنین عاقبت حزب چه شد؟ - در زمان حیات لنین، یعنی همان زمان که تاثیر گلوله وارد شده در گردن او زندگی او را در آستانه خطری جدی قرار داده بود، استالین به پشتوانه سوابق مبارزاتی و نقشی که در ایجاد رابطه میان لنین از خارج و رهبران بلشویک در داخل داشت، همچنین با زد و بندهای پس پرده توانست موافقت اکثریت را بگیرد و به عنوان دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی انتخاب شود. اما لنین علی رغم خدمات استالین با این امر موافق نبود. پس از پیروزی انقلاب، استالین بر سازماندهی مراکز کشوری نظارت داشت و تروتسکی از یک سو سازماندهی ارتش سرخ را به عهده داشت و از سوی دیگر در رأس وزارت امور خارجه بود. او رقیب اصلی استالین نیز بود که علی رغم جدایی کوتاه از لنین و پیوستن به منشویک ها، نهایتا با لنین همراه شده و وفاداری خود را به لنین نشان داده بود. البته از لحاظ نظری او معتقد بود که انقلاب امری جهانی است و باید انقلاب به گونه ای پیوسته در سطح جهانی گسترش پیدا کند. به نظر می رسد که با عدم رضایت لنین از دبیرکلی استالین، استالین به نوعی دلخوری نسبت به لنین پیدا کرد و اتهام هایی هم هست که استالین با تزریق سم یا به گونه ای دیگر مرگ لنین را جلو انداخت. نهایتا استالین به قدرت رسید. از حدود 1923 تا یک سال و اندی پس از آن یعنی ژانویه 1924 که لنین درگذشت، استالین به نفر اول اتحاد شوروی تبدیل شد. هرگونه مخالفت و انتقاد را از میان برداشت و مخالفان و منتقدان را نابود کرد؛ از جمله تروتسکی که فرار کرده بود سرانجام در مکزیک توسط عوامل استالین ترور شد. استالین، این فرد قدرتمند متکی به سازمان ترور، کوشید تا از یک سو سوسیالیسم به روایت خود را پیش ببرد و از سوی دیگر آن را به نام مارکسیسم و لنینیسم بقبولاند. برخی از ناظران رند، مومیایی شدن پیکر لنین به دستور استالین را نشانه ای از مومیایی شدن اندیشه ها و شخصیت لنین و مستمسک قرار دادن او و اندیشه هایش در تلقی ارتدوکس و دگماتینسم دانسته اند. به هر حال چه با لنین موافق باشیم چه موافق نباشیم نمی توان در برابر میراث عظیم فکری و کنشگری سیاسی او شگفت زده نشد. من شخصا در تاریخ شخصیتی به نیرومندی و توان اعمال اراده در کنار کوشش شبانه روزی فکری سراغ ندارم که قابل مقایسه با لنین باشد.     لئون تروتسکی سیر فکری لنین در گفتگو با منوچهر آشتیانی از کانت به هگل و از هگل به مارکس رسید منوچهر آشتیانی آن چنان که فارغ التحصیلان دانشگاه های فرانسه عنوان می کنند، «دکتر در جامعه شناسی و فلسفه» است. رساله دکترای فلسفه را زیر نظر کارل لویت (شاگرد و منتقد برجسته مارتین هایدگر) و دیتر هیتریش (یکی از چهار فیلسوف بزرگ زنده آلمان) و جامعه شناسی را نزد ارنست توپیچ (فیلسوف و جامعه شناس اتریشی عضو حلقه وین) گذرانده و در بازگشت به ایران در دانشگاه های بهشتی، تربیت مدرس، علامه و ... تدریس کرده است. او که در محیط دو خانواده روحانی - سیاسی آشتیانی و ادبی - سیاسی اسفندیاری رشد یافته، در سازمان جوانان حزب توده و کنفدراسیون دانشجویان ایرانی فعالیت سیاسی داشته و در نهضت نفت با جوانان جبهه ملی همراه شده که خاطرات سیاسی و علمی او از آن دوران در دست انتشار است. آنچه در ادامه می آید حاصل گفتگوی ما درباره نقش لنین در انقلاب اکتبر 1917 با این استاد پیشکسوت فلسفه و جامعه شناسی است.     علت گرایش لنین به نیروهای چپ چه بود؟ - گرایش لنین به طرف چپ در اثر مطالعه آثار مارکس بود و هم خود روشنفکران روسی که به طرف پرولتاریا و توده ها گرایش پیدا کرده بودند. این جریان عمومی بود و فقط شامل لنین نمی شد. تعداد زیادی از روشنفکران در آن زمان در پایان قرن 19 و آغاز پیدایش بورژوازی در همه کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله ایران و سوسیال دموکراتیک های اولیه قبل از انقلاب مشروطیت در ترکیه و کشورهای شمال آفریقا جناح های چپی تشکیل شده بود که متمایل به توده ها بودند و برابر نظام بورژوازی که در حال شکل گیری بود موضع گیری می کردند. لنین در شمار یکی از اینهاست. مخصوصا این که چون جریان مارکسیسم رخ داده بود مقداری از این روشنفکران به سمت مارکسیسم کشیده شدند و مقداری هم به طرف گرایش های دیگر. این عامل کلی بود. عامل جزیی این بود که در دورانی که لنین تبعید شده بود، در کتابخانه های اروپا ماه ها و سال های طولانی آثار هگل و مارکس را خواند. از این دوران یادداشت های بسیار زیادی از لنین موجود است. پس دوران تبعید او به برخورد و آشنایی به طور دقیق با مارکس و از کانت به هگل و از هگل به سمت مارکس گذشت. آثار مختلفی از لنین موجود است که از این میان موضع گیری در مقابل کانت، هگل و ... هم هست. اقدام موثر لنین پس از بازگشت به روسیه از تبعید در سال 1917 چه بود؟ آیا به دنبال انقلاب بود؟ - در این باره بسیار صحبت شده است که آلمان ها عمدا کوپه ای در اختیار او گذاشتند که با امید اغتشاش در مسکو، به آنجا برود تا روس ها را تضعیف کند که آلمان ها بتوانند در جنگ با روس ها موفق شوند. البته این به نظر من خیلی دقیق نیست. ممکن است که آلمان ها چنین قصدی داشته باشند اما این مسلم است که او به آلمان و سپس به روسیه رفت و وقتی وارد روسیه شد با کنفرانس ها و سخنرانی های معروفی که در جای جای روسیه داشت، توده های زیادی را دور خود جمع کرد. در روسیه چون قبلا انقلاب رخ داده و به نتیجه ای نرسیده بود تصمیم داشتند در این انقلاب به جلو برگردند. این باعث تشکیل حزب کمونیست شد. قبل از لنین در ایتالیا و چند جای دیگر حزب کمونیست تشکیل شده بود. خیلی قبل تر از انقلاب اکتبر کموناردها زیر نظر مارکس قیام کردند و ده ها روز پاریس را گرفتند و پیروز شدند اما بعدها همه آنها قتل عام شدند. کنگره اول و دوم سوسیال دموکرات ها که مارس در آن شرکت داشت بنیان گذار حزب کمونیست در اروپا بود که قبل از رفتن لنین به روسیه و تشکیل کمونیست روسیه بود. قبلا آثار خفیف آن در پلخانف به وجود آمده بود. پلخانف هم گرایش های مارکسیستی داشت که به عقیده عده ای خیلی کامل تر از لنین هم بود. با کمال تعجب مجموعه آثار پلخانف را در کتابخانه زیرزمینی ابن سینا در همدان کشف کردند. لنین حزب کمونیست را تشکیل داد. وقتی این حزب تشکیل شد دو جناح منشویک ها و بلشویک ها در داخل آن به وجود آمدند. در درگیری این دو جناح منشویک ها شکست خوردند و بلشویک ها به رهبری لنین و پایمردی استالین پیروز شدند و جناح مخالف از روسیه فرار کرد.     نقش لنین در انقلاب اکتبر چه بود؟ - بلشویک ها انقلاب بزرگ اکتبر را انجام دادند. نظریه دهنده و برنامه ریز لنین و اجرا کننده استالین بود. لنین نمی توانست ابزار انقلابی باشد که در خیابان بجنگد تا انقلاب را پیروز کنید. بنابراین لنین الهام بخش و استالین مجری بود کما این که چهل سال بعد مرد و چه صدماتی به انقلاب اکتبر زد، که نتیجه آن این شد که انقلاب اکتبر به نظام سرمایه داری برگشت. نادانی استالین، خشونت او، کشت و کشتار دائمی و سرکوب آزادی ها و کار نکردن روی مارکسیسم موجب ضرر شد. استالین نه عمق مارکسیسم و نه لنینیسم را نفهمید. البته وفادار ماند. این مجموعه ای بود که انجام شد و در نتیجه انقلاب اکتبر پیروز شد. پس از مرگ لنین، عاقبت حزب چه شد؟ آیا استالین توانست جایگزین مناسبی برای او باشد؟ - لنین مدتی بعد فوت کرد و استالین همه کاره شد. وی تقریبا پنجاه تا شصت درصد اعضای کمیته مرکزی حزب را کشت. کمونیست های اروپا همیشه ضمن نام بردن از مارکسیسم، لنینیسم را هم در ادامه آن می آورند. در روسیه معتقد بودند که مارکس در تمام زمینه ها بحث دارد لذا هر چه غیر از آن را از بین بردند. لذا این کمونیسم کاذب بدون بازسازی برگشت. مسائل مختلف جهانی جلو رفت و بورژوازی مسائل بزرگ تری به وجود آورد. این کار جریان است. اگر بخواهیم خلاصه کنیم لنینیسم یک جریان پیشرو دنباله مارکسیسم است که با انحرافاتی پس از مارکسیسم به وجود آمد. به طور کلی و عمده کسی دیگر در حد لنین نبود که این کار را انجام دهد اما در نتیجه این که لنینیسم در روسیه پیروز نشد، استالینیسم پیروز شد. البته که مارکسیسم هم مطلقا در روسیه پیروز نبود. ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 05:35:19 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/121947/ سفر آیت الله خامنه ای به سوریه و دیدار با حافظ اسد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/122136/3/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا؛ در این شرایط، نخستین سفر خارجی یک رئیس‌جمهور در تاریخ ایران، زمانی رقم خورد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت کشورمان، به دعوت «حافظ اسد» رئیس‌جمهور فقید سوریه، راهی «دمشق» شدند. این سفر که در پانزدهم شهریور ۱۳۶۳ آغاز و به مدت هفت روز ادامه پیدا کرد، آغاز یک دور سفر منطقه‌ای بود که افزون بر سوریه، کشورهای لیبی و الجزایر را نیز دربرمی‌گرفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و هیأت همراه ایشان در جریان این سفرها، به مذاکره و گفت‌وگو با سران کشورهای مذکور پرداختند. علاوه بر اهداف دوجانبه‌ی سیاسی و نظامی، هدف اصلی این مذاکرات، منزوی‌تر کردن رژیم صهیونیستی و مقابله با روند سازش در میان کشورهای عربی بود.    ]]> عمومی Tue, 23 Jan 2018 10:12:52 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/122136/3/ دیدار وزیر صنایع بلاروس با اسحاق جهانگیری http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122171/   ]]> عمومی Tue, 23 Jan 2018 12:48:33 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122171/