پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين دنیای هنر :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/art Sun, 23 Jun 2019 21:43:25 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Sun, 23 Jun 2019 21:43:25 GMT دنیای هنر 60 دو ایرانی نامزد بهترین عکس نجومی ۲۰۱۹ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/161664/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس: عکس‌های نجومی یکی پرطرفدارترین عکس‌هاست. از همین رو تعدادی از عکاسان نجومی سالانه بهترین عکس‌های خود را برای شرکت در مسابقه عکاسی نجومی به نمایش می‌گذارند. طبق این گزارش، امسال یازدهمین دوره مسابقه «عکاس سال نجوم» رصدخانه سلطنتی گرینیچ بریتانیا با حضور بیش از 4600 عکس از عکاسان 90 کشور در سراسر جهان برگزار شد. عکاسان در این مسابقه در 9 زمینه پهنه آسمان، شفق قطبی، انسان و فضا، خورشید ما، ماه ما، سیاره‌ها، ستاره‌های دنباله‌دار و سیارک‌ها، ستاره‌ها و سحابی‌ها و کهکشان‌ها با یکدیگر رقابت کردند. گفتنی است؛ اسامی برندگان نهایی این مسابقه در 12 سپتامبر 2019 در موزه «ملی دریایی بریتانیا» اعلام خواهد شد. همچنین عکس‌های برنده و تعدادی از عکس‌های نامزد‌شده از 13 سپتامبر در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد. باید بدانید که در میان عکس‌های نامزدشده برای این مسابقه، دو عکاس ایرانی نیز حضور دارند. در اینجا تصاویری از این عکس‌های نامزده شده در این دوره از مسابقات را مشاهده می‌کنید. «بندر شرفخانه و دریاچه ارومیه» از مسعود قدیری   «در آغوش کوه‌ها، قلب جهان» از مجید قهرودی   ]]> عمومی Sun, 23 Jun 2019 08:18:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/161664/ پای آقازاده‌ها و ژن خوب‌ها به ماجرای مجسمه‌ مشاهیر باز شده است http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/161450/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین؛ این روزها وقتی به گوشه و کنار شهر نگاهی می‌اندازیم، نقطه‌ای نیست که در آن بحث و صحبت درباره مجسمه‌های بی‌کیفیت و بی‌شباهت به مشاهیر ایران زمین نباشد، آنقدر در سال‌های اخیر همواره در بازه‌های زمانی کوتاه به وفور شاهد این اتفاق بوده‌ایم که دیگر به امری عادی برایمان بدل شده است. هنوز ماجرای سردیس جمشید مشایخی تمام نشده بود که یک‌باره عکسی از المان نصب شده از چهره سعدی در شیراز در فضای مجازی پخش شد، مجسمه‌ای که هیچ شباهتی به این شاعر بزرگ ندارد و به شکلی کاریکاتورگونه به جای آنکه زمینه ستایش و بزرگداشت او باشد، جنبه کمیک و طنز به خود گرفته است. رخ دادن چنین اتفاقاتی در فواصل زمانی کوتاه این پرسش را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که در ایران مجسمه‌ساز خوبی برای ساخت یک پرتره آبرومند از یک چهره شاخص وجود ندارد؟ یا سفارش دهندگان به دنبال آن هستند که با هزینه خیلی کم و در زمان کوتاه سر و ته ماجرا را هم بیاورند. سعید شهلاپور مجسمه‌ساز باسابقه که سابقه همکاری با سازمان زیباسازی شهرداری را هم در سال‌ها پیش داشته است، معتقد است که این اتفاق چند عامل دارد، نخست ضعف آکادمیک حوزه مجسمه‌سازی است، دوم حضور افراد غیرمختصص در راس اموری از این دست و سوم سپردن کار به هنرمندی که روح هنری ندارد. این هنرمند که سال‌هاست دستی بر آتش مجسمه‌سازی دارد و آثار فراوانی را خلق کرده است، با اشاره به تعطیلی دانشگاه‌های تخصصی مجسمه‌سازی به خبرآنلاین گفت: «تعطیلی دانشگاه‌های مجسمه‌سازی باعث شد تا شاهد ضعف آکادمیک در این حوزه باشیم و تنها در سه دانشگاه به شکل ویژه مجسمه‌سازی تدریس شود تا علاقه‌مندان بتوانند با آموزش مناسب رشد کنند و به یک هنرمند درجه یک تبدیل شوند. الان بسیاری از آدم‌هایی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند طبیعی است که آموزش ساخت پرتره ندیده‌اند و نمی‌توانند در این حوزه تدریس کنند. در دانشگاه هنر به دلیل حضور چند مجسمه‌سازی که روی این مسئله تاکید داشتند توانستیم عده‌ای از دانشجویان را تشویق کنیم تا به شکل درستی فعالیت آکادمیک انجام دهند و بتوانند مجسمه پرتره، تمام قد و ... بسازند. اکثر استادان فعال این حوزه هم خودآموخته هستند چون برنامه درسی ما بسیار سطحی است. بدون آموزش مگر می‌شود که توقع زیادی داشت؟» از تراکنش‌های قابل قبول تا حضور آقازاده‌ها و ژن خوب‌ها شهلاپور با تاکید بر اینکه مبالغ پیشنهادی برای چنین پروژه‌هایی برای افراد آماتور قابل توجه است، بیان کرد: «در کارهای اینچنینی به دلیل آنکه پول خوبی هست، البته نه پول به معنای خیلی زیاد اما تراکنش قابل قبولی وجود دارد آدمی که آموزش آکادمیک خوبی نگرفته است می‌پذیرد پیشنهاداتی از این دست را انجام دهد.» او سومین عامل بروز چنین اتفاقاتی را اینچنین برشمرد: «نکته دیگر این است که در این مسئله همچون سایر حوزه‌ها ژن خوب، آقازاده‌ها و ... هم وجود دارد و پای‌شان به این قضیه هم باز شده است، تازه‌ترین نمونه این اتفاق هم مجسمه پرتره سعدی است که به نظر من فردی که این را ساخته است یک هنرمند آماتور هم نیست، چرا که مجسمه مدنظر هیچ جنبه هنری ندارد. باید قبول کنیم هرکسی هر کاری را نمی‌تواند انجام دهد، در حوزه مجسمه‌سازی هم همه نمی‌توانند پرتره بسازنند.» نکته دیگر این است که در این مسئله همچون سایر حوزه‌ها ژن خوب، آقازاده‌ها و ... هم عمل می‌کند، تازه‌ترین نمونه این اتفاق هم مجسمه پرتره سعدی است که به نظر من فردی که این را ساخته است یک هنرمند آماتور هم نیست. این هنرمند در پاسخ به اینکه راه‌حل‌های جلوگیری از بروز این مسئله چیست؟ توضیح داد: «سفارش دهنده باید مشاور و ناظر داشته باشد، فرض کنیم شهرداری می‌خواهد پرتره‌ای درباره یکی از مشاهیر کار کند، اول از همه باید فراخوان بدهند تا تمام کسانی که این کار را بلد هستند شرکت کنند و با بررسی روزمه افراد پروژه را در اختیارشان قرار دهند. اگر هم بنای فراخوان ندارند باید از یک مشاور استفاده کنند و از او بخواهند تا هنرمندی را جهت ساخت معرفی کند. گاهی اوقات استاد مطرحی ممکن است برای ساخت هزینه بالاتری پیشنهاد دهد و به همین دلیل می‌توان از نظر همان استاد استفاده کرد تا کار را به جوانی سپرد که با کیفیت کار می‌کند.» شهلاپور ادامه داد: «یادم هست زمانیکه با سازمان زیباسازی شهرداری کار می‌کردم، فردی مجسمه‌هایی برای شهدا سفارش داده بود که در چین ساخته شده بود و قرار بود در نقاط مختلف تهران نصب شود اما ما نگذاشتیم، ببینید چنین افرادی در بین مسئولان این حوزه وجود دارند اما در کل متاسفانه مانند همه حوزه‌های دیگر وقتی پای پول به میان می‌آید، افرادی وارد این بازی‌ها می‌شوند و به همین دلیل کارها کمتر به افراد متبحر واگذار می‌شود و می‌خواهند با هزینه کم کار را تمام کنند.» این مجسمه‌ساز با اشاره به توانمندی آکادمیک حوزه مجسمه‌سازی در کشور، بیان کرد: «با تمام کمبودهای آموزشی در این حوزه ما امروز ۲۰، ۳۰ هنرمند متبحر در زمینه ساخت مجسمه پرتره دارند و می‌توانند در زمینه ساخت و مشاوره آثار به سازمان‌های مربوطه کمک کنند. اما هر جایی که مشکل داریم در کشور به دلیل حضور افراد غیرمتخصص در آن حوزه است.» مجسمه باید متناسب با حافظه بصری جامعه باشد شهلاپور در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت پایین پرتره جمشید مشایخی و هنرمندان مطرح دیگری چون عباس کیارستمی نظر خود را اینطور تشریح کرد: «این مسئله می‌تواند دلایلی داشته باشد، به عنوان مثال یک مورد که من هم شاهدش بودم ساخت پرتره یک شهید از روی یکی از عکس‌هایش بود که نتیجه کار خوب هم شد اما اثر ساخته شده با تصویری که در حافظه بصری مادر شهید بود تفاوت داشت و او قبول نمی‌کرد که این مجسمه فرزند اوست، چرا که تصویر ذهنی او از فرزندش با تصویری که مجسمه از روی آن ساخته شده متفات بود. این اتفاق در مورد مجسمه مشاهیر هم صادق است و اثری که از هنرمند ساخته می‌شود با آن تصویری که در حافظه بصری خانواده و مردم ثبت شده است تفاوت دارد و همین مسئله باعث انتقادها و اعتراض‌ها می‌شود.» وقتی می‌خواهیم از  مشاهیر مجسمه‌ای بسازیم ابتدا باید بررسی کنیم که مردم از چه دوره زندگی او خاطرات زیادی دارند و در ذهنشان چه تصاویری از او وجود دارد؟ آن زمان به سراغ ساخت مجسمه برویم. ما مثلا اگر مجسمه ناصر ملک‌مطیعی یا بهروز وثوقی را می‌سازیم نباید مربوط به دوران میانسالی‌شان باشد بلکه باید مجسمه آن‌ها را از تصاویر مربوط به «قیصر» ساخته شود چون در حافظه بصری مردم آن تصویرها به یادگار مانده است. او با ذکر مثالی اضافه کرد: «ما مثلا خاطره بصری از غلامرضا تختی داریم و اگر مجسمه مربوط به همان دوره را بسازیم برای همه ما تداعی کننده این قهرمان ورزشی است اما اگر از روی تصویر جوانی او مجسمه بسازیم هیچکس آن را به تختی نسبت نمی‌دهد. وقتی می‌خواهیم از  مشاهیر مجسمه‌ای بسازیم ابتدا باید بررسی کنیم که مردم از چه دوره زندگی او خاطرات زیادی دارند و در ذهنشان چه تصاویری از او وجود دارد؟ آن زمان به سراغ ساخت مجسمه برویم. ما مثلا اگر مجسمه ناصر ملک‌مطیعی یا بهروز وثوقی را می‌سازیم نباید مربوط به دوران میانسالی‌شان باشد بلکه باید مجسمه آن‌ها را از تصاویر مربوط به «قیصر» ساخته شود چون در حافظه بصری مردم آن تصویرها به یادگار مانده است. در مورد پرتره استاد مشایخی هم تا حدودی این مسئله نقش داشت.» شهلاپور تاکید کرد: «ما وقتی می‌خواهیم مجسمه فردی مانند عباس کیارستمی را بسازیم باید فراخوان خاصی بدهیم تا با نظر استادان به هنرمندی سفارش بدهیم که هم کیفیت کارش خوب باشد و هم دارای شخصیت هنری باشد و بتواند رفتار هنری خود را در اثر نشان دهد تا در واقع مجسمه به مح دیالوگ یک هنرمند با یک هنرمند دیگر بدل شود. آقای محمدی یک مجسمه از مرتضی ممیز ساخته که در کیش نصب شده است، وقتی اثر را می‌بینیم متوجه می شویم ممیز است ولی نگاه و هنر محمدی هم در آن به خوبی یافت می‌شود. الان می‌توان با استفاده از دستگاه اسکن سه بعدی مجسمه مشاهیر را ساخت اما این اثر هنری نیست چون دیالوگی ندارد و مانند یک عکس است.» اگر از کارهای خوب حمایت کنیم و روی آن‌ها تبلیغ کنیم دیگر به مبتدیان سفارش داده نمی‌شود و جوانان کم تجربه هم جرات پیدا نمی‌کنند که به سراغ ساخت چنین آثاری بروند. در جامعه مدام نقاط منفی و ضعف‌ها برجسته می‌کنیم این هنرمند با گلایه از فضای امروز جامعه که تنها نقاط منفی را بزرگ کرده و گسترش می دهد، بیان کرد: «در کشور هیچگاه کار خوبی که می‌شود را گسترش نمی‌دهیم و اگر کار اشتباهی انجام می‌شود سریع سر و صدا می‌کنیم. وقتی مجسمه‌سازان کار خوبی انجام می‌دهند مورد اقبال قرار نمی‌گیرد تا انگیزه ایجاد شود و هنرمندانی که کار خوب کردند بزرگ شوند و شناخته شوند، این اتفاق باعث می‌شود که سفارش دهندگان به سراغ آن‌ها بروند. اگر از کارهای خوب حمایت کنیم و روی آن‌ها تبلیغ کنیم دیگر به مبتدیان سفارش داده نمی‌شود و جوانان کم تجربه هم جرات پیدا نمی‌کنند که به سراغ ساخت چنین آثاری بروند. اما متاسفانه هنوز هم در کشور کار به غیرمتخصصان واگذار می‌شود.» ]]> هنری Wed, 19 Jun 2019 06:13:05 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/161450/ بررسی تاریخ ناشناخته اسلام در یک نمایشگاه هنری آلمانی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/161442/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس، تصویر اسلام در رسانه‌های اروپایی معمولا با ترور، بنیادگرایی مذهبی و خشونت همراه است. بسیاری از اروپاییان معتقدند که عصر روشنگری و اسلام در تقابل با یکدیگر قرار دارند. این در حالی است که در زمان قرون وسطی در اروپا که مسیحیان تحت فرامین سخت کلیسا زندگی می‌کردند، هنر و علم در جهان اسلام بسیار رشد کرده بود. دانشمندانی مانند ابوریحان بیرونی و ابن‌سینا هزار سال بعد از میلاد مسیح در آسیای مرکزی اصول جبر و مثلثات و مبانی طب مدرن را پایه‌گذاری کردند. از سوی دیگر، کشف دوباره فلسفه کلاسیک افلاطون و ارسطو در اروپا بدون اندیشمندان و آثار کتابخانه‌های کشورهای اسلامی غیر‌قابل تصور بود. هر چند که بسیاری از غربی‌ها این تاثیرات را کتمان می‌کنند. دیگر ادیان توحیدی مورد تأیید قرآن کریم هستند و تا وقتی متعرض مسلمانان نباشند، مورد احترامند. در آن زمان، در جوامع اسلامی، فرهنگ‌های گوناگون نظیر عربی، فارسی و هندی در کنار یکدیگر دیده می‌شد. این‌ها در حالی است که در عصر مدرنیته، بسیاری از جوامع اسلامی تلاش‌ کردند خود را با مدل اروپایی هماهنگ کنند. برخی از کشورها مانند ترکیه حتی الفبای خود را تغییر دادند و برخی هم ارزش‌های خود را منکر شدند. در حالی که طی سال‌های اخیر تفکرات سلفی‌گری و افراطی در جهان در حال گسترش است، نمایشگاه «روشنگری‌های فراموش‌شده؛ داستان‌های ناشناخته درباره اسلام در هنر معاصر» در شهر لایپزیگ آلمان مدعی است سعی دارد تا ارتباطات فرهنگی میان شرق و غرب را مورد بررسی قرار دهد. مسئولان این نمایشگاه قصد دارند به این سوال پاسخ دهند که میراث غنی اسلامی برای هنرمندان چه مفهومی دارند؟ در این نمایشگاه، هنرمندان جوان، طیف گسترده‌ای از آثار هنری معاصر را که شامل نقاشی، عکاسی، فیلم، هنر چیدمان، صدا و نمایش است، به علاقمندان ارائه می‌دهند.   به گفته رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، نمایشگاه ”روشنگری فراموش‌شده؛ تاریخ ناشناخته اسلام در هنر معاصر» که از اردیبهشت‌ماه گذشته در مرکز هنر معاصر شهر لایپزیگ آغاز شده است، تا چهارم ماه اوت (۱۳ مرداد) سال جاری در این شهر ادامه دارد. مایکل آرت و الهام خطب، نمایشگاه‌گردانان این رویداد هستند. در این نمایشگاه، دو هنرمند ایرانی هم حضور دارند؛  آزاده اخلاقی عکاسی که با مجموعه «به روایت یک شاهد عینی» (بازسازی مرگ ۱۷ شخصیت معاصر ایران) و آناهیتا رزمی که هنرمندی بصری ساکن برلین است و عموماً در حوزه ویدیو و چیدمان فعالیت دارد. امره گوکدمیر ـ ارکان اوزگن (ترکیه)، عادل عبیدین (عراق)، مناف هلبونی (آلمانی/سوری‌)، زراه حسین (انگلستان)، سکینه جول (مراکش)، یارا مکاوی (مصر)، مهرین مورتازا (پاکستان) و هیثم زکریا (تونس) از دیگر هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند. هنوز تصاویر و اطلاعات بیشتری از این نمایشگاه منتشر نشده است تا بتوان میزان اثرگذاری آن و دیدگاهش درباره «تاریخ ناشناخته اسلام در هنر معاصر» را ارزیابی کرد. ]]> عمومی Wed, 19 Jun 2019 05:14:26 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/161442/ اسماعیل آذر «مشاعره» را به رادیو می‌برد/ پخش «حریر سخن» از رادیو فرهنگ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/161436/ به گزارش ستاره ها به  نقل از خبرگزاری فارس؛ «اسماعیل آذر» درباره برنامه «حریر سخن » که از تابستان به روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود، گفت: این برنامه یک  مشاعره رادیویی است که داوری ان را سعیده اسماعیلی برعهده دارد و در حال حاضر در مشغول ضبط و تولید این برنامه در رادیو فرهنگ هستیم. وی با اشاره به اهمیت پخش برنامه در قالب مشاعره، ادامه داد: مهم‌ترین غرض این نوع برنامه‌ها نشر و حفظ زبان و ادبیات فارسی است که امیدواریم با این برنامه نیز شنوندگان همراه شده و قدری در آن زمینه بتوانیم موثر باشیم. آذر در پایان با اشاره به تاثیرگذاری برنامه‌های مشاعره محور در علاقمند کردن مخاطبان به شعر و ادبیات گفت: باتوجه به منویات رهبری در خصوص پاسداشت زبان و ادبیات فارسی این برنامه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد از سویی در ذات و قریحه همه ما ایرانیان شعر و ادبیات جاری است و در فراخوان‌هایی که برای شرکت در این برنامه‌ها اعلام می‌شود افراد زیادی داوطلب حضور هستند که سطح علاقمندی مردم به شعر و ادبیات را نشان می‌دهد. برنامه «حریر سخن» از چهارشنبه تا شنبه در تابستان سال جاری به همت گروه  ادب و هنر به تهیه‌کنندگی سید هادی موسوی‌نژاد از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز پخش می‌شود. ]]> هنری Wed, 19 Jun 2019 04:31:36 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/161436/ دختر پروانه‌ای به آرزویش رسید/ نمایشگاه نقاشی دختری که انگشت ندارد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/160992/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس؛ «ای‌بی» یکی از بیماری‌های نادر است، به طوری که از هر ۵۰ هزار تولد، یک نوزاد به آن مبتلاست. مبتلایان به این بیماری، پوستی به شدت لطیف و شکننده دارند که با اندکی تماس آسیب می‌بیند، به همین دلیل به آن‌ها، بیماران پروانه‌ای می‌گویند. به گفته موسس خانه ای‌بی (EB)، احتمالاً در ایران حدود ۱۲۰۰ بیمار پروانه‌ای داریم که تقریباً نیمی از آن‌ها شناسایی شده‌اند. معصومه عطاالهی یکی از همین بیماران است. او که تک‌فرزند خانواده است، اکنون وارد ۳۱ سالگی شده و به گفته خودش، بیشتر از ۳ سال است که با خانه ای‌بی آشنا شده و کلی دوستان پروانه‌ای مهربان از جنس خودش پیدا کرده است. معصومه هنر نقاشی به ویژه طراحی سیاه‌قلم را از ۵ سال قبل آغاز کرده است. او می‌گوید روزی که استادم خانم آذر ولیدی خواست آموزش را شروع کند، گفت تا یک ماه تمرینی کار می‌کنیم، اگر استعدادش را داشتی که کلاس‌ها را ادامه می‌دهیم اگر نه، وقت همدیگر را نمی‌گیریم. معصومه می‌گوید: درست است که انگشت ندارم، اما خدا را شاکرم که از آن موقع نقاشى را با جدیت دنبال می‌کنم. من با دو دستم مداد را نگه می‌دارم و طرح می‌زنم. البته گاهی دستانم زخم می‌شود و نقاشی‌ام را خراب می‌کند، اما من درد و رنج را فراموش می‌کنم و دوباره از نو طرح می‌زنم.     معصومه دختر فعالی است و برخلاف برخی کودکان ای‌بی که از حضور در مجامع عمومی پرهیز می‌کنند، به راحتى در جمع حضور می‌یابد. این فعالیت‌ها پس از آشنایی با موسسه دوک مهر کمال (دوکی) پررنگ‌تر هم شده است. او در این باره می‌گوید: دوکی گروه خیلی خوبی است و تمام هدفش شادکردن کودکان بستری در بیمارستان است. اولین بار شب یلدای سال گذشته بود که حدود ۱۰۰ نقاشی کشیدم و به کودکان بستری در بخش قلب بیمارستان شهید رجایی هدیه دادم. بچه‌های پروانه‌ای نباید خودشان را در خانه حبس کنند که استعدادهایشان پنهان بماند. کودکان پروانه‌اى هم حق زندگی دارند، باید در جامعه فعالیت کنند تا گوشه‌گیر و منزوى نشوند. معصومه از سختی‌های زندگى افراد پروانه‌اى می‌گوید: هر روزش زخم و درد است و از همه سخت‌تر اینکه هیچ درمانی نیست و فقط باید خوددرمانی کرد. گاهی از روی چهره قضاوت می‌شویم و خانواده‌مان را سرزنش می‌‌کنند که چرا مراقب فرزندشان نبوده‌اند و پوستش سوخته است! او اما نقش خانواده‌ها در بالابردن روحیه کودکان پروانه‌ای را مهم‌ترین عامل تحمل این بیماری می‌داند و ادامه می‌دهد: این روحیه بالا را از مادرم دارم؛ او هرگز من را از فامیل و جامعه پنهان نکرد و بزرگ‌تر که شدم خودم هم سعی کردم با اطرافیانم خوب باشم و همیشه در اجتماع فعال باشم. با اینکه گاهی از روی چهره قضاوت می‌شویم و خانواده‌مان را سرزنش می‌‌کنند که چرا مراقب فرزندشان نبوده‌اند و پوستش سوخته است! معصومه عصر روز گذشته (سه‌شنبه ۲۱ خرداد) به آرزوی بزرگ خود رسید و نخستین نمایشگاه طراحی‌هایش را در کافه‌گالرى گلاب واقع در میدان قبا، فرهنگسرای رسانه افتتاح کرد.     مسبب اصلی این اتفاق فرخنده، امیر قدمی صاحب صفحه «آوین فیلم» در اینستاگرام است. او افراد بیمار یا معلول اما مستعد را شناسایی کرده و برای رسیدن به آرزوهایشان تلاش می‌کند. قدمی شغل آزاد دارد و از کاسبان خیابان لاله‌زار تهران است اما دغدغه‌های شخصی‌اش او را به حمایت از کودکان ای‌بی، اوتیسم و سندروم داون متمایل کرده است. او می‌گوید: برای حمایت از بچه‌هایی که به این بیماری‌ها دچار هستند، با خیلی جاها صحبت کردم اما آن‌ها معمولا تمایل دارند کمک مالی را دریافت کنند و کار را خودشان انجام دهند. متأسفانه گاهی کم‌لطفی هم شده و سنگ‌اندازی هم کرده‌اند. قدمی ادامه می‌دهد: به همین دلیل، شهریور سال گذشته صفحه‌ای به نام «آوین فیلم» را در شبکه اجتماعی اینستاگرام راه‌اندازی کردم. در این صفحه، برای کمک به بیمارانی که شناسایی می‌شوند، تلاش می‌کنم اما به هیچ وجه شماره حساب بانکی خودم را اعلام نمی‌کنم، حتی صفحه شخصی خودم را هم قفل کرده‌ام، چون به دنبال شهرت نیستم و هدفم فقط کمک به این افراد است و حال دلم با این کار خوب می‌شود. معصومه آنقدر بابت افتتاح نمایشگاه طراحی‌هایش خوشحال است و ذوق دارد که چند شب قبل از افتتاحیه را درست نخوابیده است او می‌گوید: وقتی با خانم عطاالهی آشنا شدم، قول دادم او را به آرزویش برسانم. ۴۲ نقاشی و طراحی او را قاب کردم و پس از هماهنگی با کافه‌گالری گلاب، خوشبختانه حالا این نمایشگاه ۳ روزه برپا شده است. معصومه آنقدر بابت این اتفاق خوشحال است و ذوق دارد که چند شب قبل از افتتاحیه را درست نخوابیده است. وقتی خوشحالی او را می‌بینم، انگار دختر خودم خوشحال شده است. قدمی اما از مسئولان خانه «ای‌بی» گله‌مند است که به رغم دعوت کتبی، برای افتتاحیه نمایشگاه «مهر پروانه» حضور نیافته‌اند.     کافه‌گالری گلاب شلو‌غ‌تر از همیشه است. مسئول کافه این را تأیید می‌کند و می‌گوید اولین نمایشگاهی است که این حجم از استقبال را به دنبال داشته. زیر صدای پیانو گوش را نوازش می‌دهد و علاقه‌مندان خیره به هنرنمایی معصومه عطاالهی هستند؛ دختری که انگشت ندارد اما برای رسیدن به آرزوهایش، نیازی هم به آن‌ها ندارد، چون برای پرواز این پروانه، بال‌هایش کافیست. تابلوها به صورت همت عالی برای فروش عرضه شده‌اند، یعنی قیمتی برایشان تعیین نشده است و خریداران هر چقدر که دوست دارند، برای آن پرداخت می‌کنند تابلوها به صورت همت عالی برای فروش عرضه شده‌اند، یعنی قیمتی برایشان تعیین نشده است و خریداران هر چقدر که دوست دارند، برای آن پرداخت می‌کنند. رقم‌ها معمولا بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است، خریداران کارت می‌کشند و آقای قدمی، رسید خرید‌ها را درون یک تنگ شیشه‌ای می‌اندازد. همه این مبالغ پس از پایان ۳ روز برپایی این نمایشگاه، به معصومه اهدا می‌شود تا مرهمی بر زخم‌هایش و پله کوچکی برای آرزوهای این بیمار پروانه‌ای باشد.     استقبال از افتتاحیه به حدی است که نیمی از تابلوها به فروش رفته. بالاترین قیمت را بچه‌های دوکی پرداخت کردند اما کمال خرمشاهی مسئول این مؤسسه تمایلی به اعلام این رقم ندارد تا نیت بچه‌های گروه بی‌ریا بماند. او درباره فعالیت‌های مؤسسه دوک مهر کمال می‌گوید: هدف گروه ما، شاد کردن کودکان بیمار است و این موضوع را حدود ۱۰ سال است که در بیمارستان‌ها دنبال می‌کنیم. یعنی روزهای جمعه به بیمارستان‌ها می‌رویم و با پوشیدن لباس دلقک، اهدای بادکنک رنگی، کشیدن نقاشی، استنداپ کمدی و نواختن ساز، سعی می‌کنیم لبخند را بر لبان کودکان بیمار بیاوریم.      وی برنامه این جمعه گروه را حضور در بیمارستان قلب شهید رجایی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: برای کودکان سندروم داون و مبتلا به اوتیسم هم برنامه اجرا می‌کنیم. هدف ما انجام کار خیر و مفرح برای کودکان است و اگر جایی از ما درخواست اجرای برنامه کند، بدون دریافت هزینه دعوت آن‌ها را می‌پذیریم. هدف گروهی «دوکی» شادکردن کودکان بیمار است و اگر جایی از ما درخواست اجرای برنامه کند، بدون دریافت هزینه دعوت آن‌ها را می‌پذیریم خرمشاهی در پایان برای خانم عطاالهی که از همیاران یک سال اخیر گروه دوکی است، آرزوی موفقیت کرد و ابراز امیدواری کرد نمایشگاه‌های مشابه «مهر پروانه» باز هم برگزار شوند. حالا هوا کاملاً تاریک شده است و چیزی تا پایان روز نخست نمانده اما شب هیچ‌وقت ماندگار نیست، فردای روشن باز هم در انتظار معصومه و پروانه‌هاست.  ]]> عمومی Wed, 12 Jun 2019 10:48:00 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/160992/ حراج تار موی بتهوون؛ قیمت پایه ۱۲هزار پوند! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/160837/ یورونیوز نوشت: این برنامه نامتعارف سه شنبه یازدهم ژوئن برگزار می شود و علاقمندان می‌توانند از طریق تارنمای ساتبیز نیز در حراج شرکت کنند.  موهای بتهوون در بخش میراث و گنجینه های موسیقی حراج خانه ساتبیز عرضه می شود. این تارهای موی خاکستری رنگ با روبانی ابریشمی بسته شده است و در یک قاب چوبی قرن نوزدهم قرار دارد. این هنرمند آلمانی در سال ۱۸۲۶ تارهای موی خود را به درخواست یکی از دوستانش به نام "آنتون هالم" با قیچی کوتاه کرد و به او هدیه داد. موهای بتهوون سالها به عنوان یادگاری در خانواده "هالم" ماند و به تدریج یک اثر ارزشمند هنری تبدیل شد.   حراج‌خانه ساتبیز در سال ۱۹۹۴ نیز چند تار موی بتهوون را برای فروش عرضه کرد، موها پس از مرگ بتهوون در سال ۱۸۲۷ چیده شده بود و بررسی ژنتیکی آنها ثابت کرد این هنرمند مشهور موسیقی کلاسیک جهان از بیماری های مختلفی رنج می برده و شرایط جسمانی مناسبی نداشته است. ]]> عمومی Tue, 11 Jun 2019 04:36:43 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/160837/ جایزه ۱۶ هزار یورویی برای عکاس فرانسوی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/160668/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس، «رافائل دالاپورتا» عکاس ۳۸ ساله فرانسوی توانست جایزه نخست «نیپس» فرانسه را کسب کند. این جایزه به افتخار «ژوزف نیسه‌فور نیپس» مخترع عکاسی در قرن۱۹ میلادی نامگذاری شده و ویژه آن دسته از عکاسان زیر ۵۰ سال است که در فرانسه به سر می‌برند. دالاپورتا بخاطر دیدگاه مستند و اجرای دقیق پروتکل‌ها، تحسین و جایزه بین‌المللی را کسب کرده‌ است. این عکاس فرانسوی مجموعه آثار متعددی در حوزه‌های باستان‌شناسی، پزشکی قانونی، مین روبی، نجوم، ریاضی و ... منتشر کرده است. دالاپورتا در مناطق مختلف جهان از جمله افغانستان حضور داشته و کلیشه‌های مختلفی را تهیه کرده است.   به نوشته رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، جایزه «نیپس» توسط بنیاد پیکتو اهدا می‌شود و برنده آن می‌تواند علاوه بر نشان و لوح افتخار از کمک مالی ۱۰ هزار یورویی بهره‌مند شود. علاوه بر این جامعه هنرمندان مؤلف در بخش هنرهای گرافیکی و تصویری، ۶ هزار یورو به برنده این جایزه و ۴ هزار یورو به این بنیاد برای برگزاری مراسم کمک می‌کنند. مجموعه آثار دالاپورتا با عنوان «ضد شخصی» در سال ۲۰۰۴ در نمایشگاه عکس در «آرل» فرانسه توانسته بود توجه‌ها را به خود جلب کند و آغازگر موفقیت‌های او باشد. این عکاس در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ هم جوایزی بین‌المللی کسب کرده است. ]]> هنری Sun, 09 Jun 2019 07:46:07 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/160668/ ترجمه کمیک استریپ شهید حججی به ۳۰ زبان دنیا http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/160593/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، در بخشی از این مراسم که والدین شهید محسن حججی نیز حضور داشتند، سردار نویی‌اقدم از فرماندهان جبهه مقاومت اسلامی و دوران دفاع مقدس در سخنانی بیان کرد: من امروز با بوسیدن دستان پدر شهید محسن حججی مزدم را گرفتم و افتخار می‌کنم که در محضر والدین شهدا هستم. من از سربازان کوچک پیرو ولایت به حساب می‌آیم که دو برادرم به نام‌های سلیم و سلمان نویی اقدم به فاصله یک ساعت از یکدیگر در شلمچه روی دستان خودم جان دادند و به شهادت رسیدند. وی یادآور شد: اکنون هفت سال است که به عنوان یکی از سربازان ولایت در جبهه مقاومت اسلامی حضور دارم و در رکاب فرمانده عزیزمان حاج قاسم سلیمانی هستم. باید بگویم اصحاب رسانه همواره زبان گویای مقاومت هستند و رسالتی زینبی بر عهده دارند. از این رو اصحاب رسانه همواره وظیفه مهمی را بر دوش می‌کشند. این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به توطئه‌های آمریکا علیه ایران یادآور شد: وقتی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، نظام دو قطبی شرق و غرب در جهان حاکم بود اما امام خمینی شعار نه شرقی و نه غربی را سر دادند تا انقلاب توسط هیچیک از این دو بلوک شرق یا غرب مصادره نشود. از همین رو عدم وابستگی انقلاب موجب شد که رصدکنندگان اتفاقات و تحلیلگران جهانی تولد قدرت سوم جهانی را با پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کنند. پس از آن آمریکا توطئه‌های داخلی را توسط طوایف در کشورمان هدایت کرد اما در این کار ناتوان بود. مردم در آن زمان شعار «رب ما ارباب است نه آمریکا» سر دادند. این فرمانده اطلاعات و عملیات افزود: پس از آن آمریکا نقشه ایجاد گروه‌های به ظاهر اسلامی همچون القاعده و طالبان را در دستور کار خود قرار داد تا با قدرت سوم جهانی که ما هستیم مقابله کند اما در این کار نیز ناتوان بود. چرا که پس از آموزش و تجهیز طالبان و القاعده این دو گروه را تجزیه و تضعیف کرد اما در رابطه با داعش متوجه اشتباه خود شد. از این رو روش‌های دیگری را در نظر گرفت. سردار نویی‌اقدم توضیح داد: در جریان داعش ما شاهد دو رخداد بودیم. نخست به این گروه تروریستی جغرافیا داد. یعنی عراق و شام را مرکز حکومت آنها قرار داد و دیگر اینکه موضوع خلافت اسلامی را مطرح کرد و به تعبیری به گروه تروریستی داعش مسئولیت داد. از همین رو تاکتیک و شیوه جدید فشار از بیرون و قیام مسلحانه از درون را در دستور کار خود قرار دادند. همچنین زبان عربی، شعار الله اکبر و پرچمی که نماد تشکیلات اسلامی بود را برای آنان انتخاب کرد و به مراحل شناسایی عملیات و تثبیت را برای آنها تعریف می‌کرد. همچنین در عملیات‌های متعددی که علیه داعش انجام دادیم، شاهد بودیم که نفربرهای «پی ام پی» آمریکایی با مواد منفجره «تی ان تی» های اسرائیلی برای انجام عملیات تروریستی انتحاری تجهیز می‌شد. برای همین آمریکا از این رو حامی اسلام آمریکایی و صهیونیستی بود. این پیشکسوت دوران دفاع مقدس یادآور شد: عراق و سوریه حکم ستون فقرات جبهه مقاومت علیه اسرائیل را داشت از این رو آمریکا در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی این دو منطقه را برای شکل‌گیری داعش انتخاب کرده بود چرا که به واسطه آن حزب‌الله دیگر نمی‌تواند توسط ایران تجهیز و حمایت شود. ما اکنون می‌توانیم بگوییم که در جنگی که اتفاق افتاده است، پیروز بوده‌ایم چرا که دشمن نتوانست به اهداف خودش برسد و ما به تمام اهداف خود رسیده ایم. به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم پدر شهید محسن حججی بیان کرد: این راهی است که ۴۰ سال پیش توسط امام خمینی آغاز شد و به واسطه مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرد. مسیر جهاد همچنان ادامه دارد. اگرچه برایمان گران بوده است اما به عزت و شرفش می‌ارزد. برخی با زبان، برخی با قلم و برخی همچون فرزند من با خون خودشان این مسیر را تثبیت کرده‌اند. به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این مراسم قربانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآنی آیه و رئیس دارالقرآن بسیج یادآور شد: شهید حججی به عنوان الگوی علمی و عملی قرآن که آیات ایثار، مقاومت و جهاد را تفسیر کرده‌اند، شناخته می‌شود. از همین رو نیاز است، ابعاد زندگی او برای جامعه جوان ما و سایر نقاط جهان تبیین شود. وی افزود: زمانی امکان این را نداشتیم که از جانفشانی شهدای مدافع حرم سخن بگوییم اما اکنون به عنوان کشوری که الگوی مقاومت و ایثار در جهان شناخته می‌شود، باید به این موضوع بیشتر بپردازیم. به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این مراسم حاجی قائم مقام مؤسسه فرهنگی - قرآنی آیه یادآور شد: هدف از رونمایی کمیک استریپ شهید محسن حججی این است که بیان کنیم هدف آمریکا از حضورش در منطقه حمایت از تروریست‌ها است همچنین یادآور شویم که داعش دشمن تمام پیروان ادیان و فرق یکتاپرست است. با این اقدام می‌خواهیم در جبهه فرهنگی حالت تهاجمی بگیریم و حضور پررنگ انقلابی در فضای مجازی داشته باشیم و غبار مظلومیت از چهره سپاه بزداییم. به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این مراسم سردار نویی‌اقدم از فرماندهان جبهه مقاومت انگشتری را به پدر شهید محسن حججی و یک تکه پارچه چادری را به مادر این شهید تقدیم کرد و از طراحی پوستر کمیک استریپ ماجرای شهید محسن حججی که قرار است به ۳۰ زبان دنیا ترجمه شود، رونمایی کرد. ]]> عمومی Sat, 08 Jun 2019 10:38:52 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/160593/ پویش «برادری» آغاز به کار کرد/ نمایش آثاری با موضوع افغانستان http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/159885/ به گزارش ستاره ها به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «عمار»، اکران‌کنندگان مردمی «عمار» در سراسر کشور، پویش «برادری» را به همراه اکران فیلم‌های جشنواره «عمار» با موضوع افغانستان و با هدف حمایت از خواهران و برادران افغانستانی کلید زدند که این پویش تا روز پنجشنبه ۹ خردادماه ادامه دارد. تا امروز و در قالب پویش «برادری» آثار جشنواره مردمی فیلم «عمار» با موضوع افغانستان در شهرهای چناران، میناب، نهاوند، فراشبند، باغملک و نیک‌شهر اکران شده است. در این میان، شهرهای فراشبند و نهاوند نسبت به سایر شهرهای کشور فعال‌تر ظاهر شدند و فیلم‌های جشنواره «عمار» را در مصلای نمازجمعه، مدارس و بقاع متبرکه نمایش دادند. شهرهای تهران، اشتهارد کرج، میاندوآب، رامهرمز، آباده، ماسال، سبزوار، سرخس، راوند کاشان، ایذه، یزد، دهاقان اصفهان، بیرجند، شیراز، ورامین، مشکین‌شهر اردبیل، نیکشهر سیستان و بلوچستان، کازرون، جهرم، مهدی‌شهر، سمنان، بستان‌آباد و دانشگاه صنعتی شاهرود نیز اکران فیلم‌های جشنواره «عمار» با موضوع افغانستان را در دستور کار خود دارند. در این پویش مستندهای «فرمانده»، «مادرانه»، «پسرم» و «ماموریت خدا» در کنار فیلم داستانی «جمعه‌گل» و نماهنگ «وارثین» برای مخاطبان و علاقه‌مندان اکران می‌شود و همچنین کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» که در مورد شهدای افغانستانی دفاع مقدس و نوشته محمد سرور رجایی است، برای مخاطبان معرفی و توزیع می‌شود. علاقه‌مندان برای دریافت این فیلم‌ها و پیوستن به پویش «برادری» می‌توانند به سایت Ekran.AmmarFilm.Ir مراجعه کنند. ]]> هنری Sat, 25 May 2019 12:36:51 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/159885/ سردیس جمشید مشایخی بالاخره تایید شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/159769/  به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس: مراسم رونمایی از سردیس جمشید مشایخی و پلاک خیابان به نام این هنرمند برای تغییر اسم خیابان «ج» در منطقه یک تهران (در ابتدای خیابان مقدس اردبیلی) ، جمعه ۱۳ اردیبهشت با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و تعدادی از هنرمندان برگزار شد. پس از رونمایی و انتشار عکس‌های سردیس مرحوم مشایخی در فضای مجازی این موضوع با حواشی مختلفی به دلیل عدم شباهت چهره مرحوم مشایخی با سردیس آن همراه شد. این مسئله با واکنش اعضای شورای شهر همراه بود. احمد مسجد جامعی در این باره گفت: به لحاظ شکلی سردیس مرحوم جمشید مشایخی هیچ شباهتی به او ندارد و به نظر می‌رسد که یک عکس پرسنلی را که مربوط به روزهای آخر حیات اوست، آن هم به گونه‌ای دیگر سه بعدی کرده و به شکل مجسمه و سردیس در آورده‌اند. عباس مجیدی، رئیس انجمن مجسمه سازان دراین باره گفت: نهادهای کارفرما متأسفانه زمان را محدود می‌کنند و هنرمند را در تنگنا قرار می دهند، همین موضوع باعث می‌شود هنرمند با عجله درگیر کار شود و شاید نتیجه مطلوب را نداشته باشد. مجیدی افزود: نکته مهم تر این است که ما باید شاخصه های آن هنرمند را در چهره مجسمه ساخته شده ببنیم و فقط بحث شباهت سازی نیست بلکه نگاهی هنری هم باید ضمیمه کار باشد.هنگام ساخت مجسمه، باید روی شخصیت هنرمند، مطالعه کرد و ضمن مصاحبه با خانواده و دوستان، حالت های روحی او را هم در کار لحاظ کرد. رئیس انجمن مجسمه سازان با اشاره به نامه ای که این انجمن به تازگی به شهرداری ارسال کرده است گفت: ما اعلام کرده ایم که به عنوان یک نهاد مرجع لازم است هنگام ساخت سردیس هنرمندان و مجسمه‌های شهری نظارت داشته باشیم. اعتراضات بالا گرفت. شهرداری تهران مجبور شد مجسمه ای که فقط چند روز از نصب آن می گذشت را دوباره به گارگاه عودت دهد. بیش از ۱۵ روز از بازگشت سردیس مرحوم مشایخی به کارگاه می‌گذرد و اکنون مجید صالحی فیروز آبادی، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه اظهارداشت: سردیس جدید مرحوم جمشید مشایخی به زودی در محل مربوطه نصب و رونمایی مجدد می‌شود. وی افزود:مشکلات سردیس قبلی توسط استاد حسن‌زاده رفع شده و به تأیید کارشناسان و خانواده آن مرحوم رسیده است. ]]> هنری Wed, 22 May 2019 10:13:16 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/159769/