پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين دنیای هنر :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/art Wed, 18 Sep 2019 09:14:00 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Wed, 18 Sep 2019 09:14:00 GMT دنیای هنر 60 پاسخ منیژه حکمت به توییت مهناز افشار درباره پگاه آهنگرانی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167233/ به گزارش ستاره‌ها و به نقل از خبرگزاری ایرنا، منیژه حکمت، کارگردان سینما و مادر پگاه آهنگرانی، بازیگر، در واکنش به توییت مهناز افشار درباره دخترش نوشت: «مهناز جان قصد جواب نداشتم ولی پگاه گفت این پیغام رو بهت بدم، اول اینکه این مصاحبه برای دو سال و اندی پیش است، پس نه به ممنوع‌الخروجی من ربط دارد و نه به خاطر عافیت طلبی است و به غلط این شائبه را جا نیندازید که پگاه عافیت طلب یا به هر طریقی به دنبال رفع ممنوع‌الخروجی بود.» افشار پیش‌تر در توییتی درباره مصاحبه قدیمی آهنگرانی که این روزها پخش شده است، نوشته بود: «پگاه آهنگرانی عزیزم، پیغامت رو همه شنیدن. امیدوارم هرچه زودتر حکم ممنوع الخروجی‌ات لغو شود.» ]]> هنری Tue, 17 Sep 2019 17:07:59 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167233/ نمایش آثار نازی‌ها در هلند سر و صدا به‌پا کرد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166985/ به گزارش روزنامه گاردین، در این نمایشگاه که در موزه «طراحی» در «دن بوش» (Den Bosch) هلند به مدت پنج ماه دایر است، مجسمه «آرنو برکر» (Arno Breker) هنرمند محبوب «آدولف هیتلر» رهبر آلمان نازی، یک دستگاه فولکس واگن «بیتل» یا «سوسک» مربوط به سال ۱۹۴۳ و عکس ها و فیلم های «لنی ریفنشتال» (Leni Riefenstahl) بازیگر و کارگردان آلمانی آن زمان، به نمایش گذاشته شده است. انجمن ضدفاشیست های هلند ضمن انتقاد از برپایی این نمایشگاه، از مقام های محلی هلند خواسته اند در این مساله مداخله کنند. همچنین فعالان حزب کمونیست محلی هلند همزمان با افتتاح نمایشگاه، در نزدیکی موزه تجمع کردند و فریاد اعتراض سردادند. «تیمو دی ریجک» (Timo de Rijk) مدیر موزه طراحی با اعلام اینکه نسبت به لزوم جلوگیری از مورد تحسین قرار گرفتن این نمایشگاه حساس است، گفت که همه تمهیدات لازم برای توجه به این مساله،‌ با حساسیت به کار گرفته می شود. بازدیدکنندگان تنها مجازند از فولکس واگن به نمایش درآمده عکاسی کنند و تدابیر امنیتی بالایی برای اتاق های دیگر این نمایشگاه اندیشیده شده است. مراجعین به نمایشگاه نخست با مجسمه برکر روبه رو می شوند، هنرمندی که هیتلر را در سفر به پاریس در سال ۱۹۴۰ همراهی کرد. این نمایشگاه همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد آزادی دن بوش از سلطه نازی ها برگزار شده است. روی دیوارهای نمایشگاه، نشان آلمان هیتلری و دیگر علائم آن زمان آویخته شده است. آثار به نمایش درآمده از موزه تاریخ آلمان در برلین و موسسه تاریخ معاصر در مونیخ قرض گرفته شده است، اما هیچ یک از این دو مجموعه به دلیل حساسیت موضوع، رسما با موزه طراحی دن بوش همکاری ندارند. هلند به رغم آنکه در جنگ جهانی دوم بی طرف بود، اما ۱۰ می ۱۹۴۰ به دستور هیتلر مورد حمله آلمان نازی قرار گرفت. نیروهای هلندی ۱۵ می ۱۹۴۰ یک روز پس از بمباران روتردام، تسلیم شدند. دولت وقت هلند و خاندان سلطنتی این کشور با فرار به لندن جانشان را نجات دادند. ]]> عمومی Sun, 15 Sep 2019 09:03:04 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166985/ صبا کمالی: بازداشت نشده‌ام http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166936/ به گزارش ستاره‌ها به نقل از خبرآنلاین، صبا کمالی، بازیگر سینما و تلویزیون که طی روزهای گذشته به دلیل انتشار پستی در اینستاگرام مورد انتقاد قرار گرفت و حواشی بسیاری را به همراه داشت، در یک پیام ویدئویی، در این‌باره توضیح داد. او در این ویدئو گفته است: «شایعه شده است که حکم جلب برای من صادر شده است، اگر شما چنین حکمی دیده‌اید، من هم دیدم. تمامی اخباری که درباره من با عنوان بردن، گرفتن و ... مطرح می‌شود، همه شایعه است. هیچکس سراغ من نیامده است.» ]]> هنری Sat, 14 Sep 2019 17:48:45 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166936/ اولین واکنش ستاره اسکندری به انتشار ویدئوی جنجالی/ تهمت و افتراها را پیگیری خواهم کرد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166709/ به گزارش ستاره‌ها به نقل از خبرآنلاین، دو ماه قبل ویدئویی از ستاره اسکندری در ترکیه پخش شد که با واکنش‌های متفاوتی همراه بود و حاشیه‌های فراوانی را برای این بازیگر ایجاد کرد. از آن زمان تاکنون اسکندری ترجیح داد در برابر حواشی پیش آمده سکوت کند اما او سرانجام سکوت خود را شکست و درباره این موضوع صحبت کرد.     ستاره اسکندری در اولین واکنش به انتشار این ویدیو گفت: «چیزی که ذهنم را مشغول می‌کند این مقدار و حجم از خشونت در این فضاست. خشونتی که حتی با هر لفظ و در هر رسانه منعکس می‌شود. ما ایرانی‌ها ملت مهربان و مهمان نوازی بودیم، دلگیر می‌شوم وقتی می‌بینم این همه خشونت در فضای مجازی تکثیر می‌شود و مثل آینه به جامعه باز می‌گردد.» این بازیگر ادامه داد: «چطور می‌شود بعد از ۲۶ سال کار هنری، به کارنامه و گذشته‌ات نگاه نمی‌کنند و یک خبر زرد، جای این همه سال فعالیت را می‌گیرد. وقتی این‌ها را می‌بینم  به یک حس بیهودگی و دلگیری می‌رسم. مساله این است که همیشه سعی کردم بدون حاشیه زندگی کنم و اگر تهمت و افترایی هم هست از راه قانونی پیگیری می‌کنم. اسکندری درباره اظهارنظرهای مختلف فضای مجازی درباره او بیان کرد: «امیدوارم روزی فرا رسد که دنیای واقعی بر مجازی غلبه کند. من در این شهر و کشور زندگی می‌کنم و هنوز هستند نگاه‌های مهربانی که مرا مورد لطف قرار می‌دهند. همین برایم کافی است. فضای مجازی یعنی همین آدم‌هایی که پشت اکانت‌های فیک پنهان می‌شوند و دشنام می‌دهند به خیال اینکه تاثیر گذارند، در صورتی که اینطور نیست. اصولا در ماجرای اخیر یا اتفاق‌های مشابه برای دیگران، می‌ایستم و نگاه می‌کنم. معتقدم آن آدم‌ها در فضای مجازی واقعی نیستند. آدم‌های واقعی در کوچه و بازار هستند. گاهی امثال من، وجه المصالحه جریان‌های خاص و دشمنی‌ها می‌شوند. مساله‌ای که خیلی دلگیر کننده است که اپوزیسیون خارج نشین و تندروهای داخلی ادبیات مشترکی دارند. ترجیح می‌دهم درباره خودم صحبت کنم: به عنوان یک انسان از این همه نفرت پراکنی و خشونت گرایی و تبعیض جنسیتی تعجب می‌کنم. امیدوارم که حداقل کمی هوش انتقاد داشته باشیم به جای فحاشی!امیدوارم بدون تحقیق تهمت و افترا نزیم. ]]> هنری Sun, 08 Sep 2019 16:39:05 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166709/ ۲ انتصاب جدید و ۲ روز تعطیلی در موزه سینما http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166707/ به گزارش ستاره‌ها و به نقل از ایرنا، مهران عباسی مدیرعامل موزه سینما طی احکام جداگانه‌ای سپیده حیدرآبادی را به عنوان مدیر روابط عمومی و مشاور مدیرعامل و سارا حیدری را به عنوان مدیر نمایشگاه‌های موزه سینما منصوب کرد. مجموعه فرهنگی موزه سینمای ایران در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۱۸ و ۱۹ شهریورماه تعطیل است. همزمان با فرا رسیدن عاشورا و تاسوعای حسینی مجموعه فرهنگی موزه سینما (باغ موزه، سالن‌های سینما، تالارهای موزه و …) در این دو روز به طور کامل تعطیل است. برنامه اکران سالن‌های فردوس، سینماتوگراف و تمدن موزه نیز از صبح روز یکشنبه ۱۷ شهریورماه تا پایان روز پنجشنبه ۲۱ شهریورماه تعطیل است. تالارهای موزه نیز از روز پنجشنبه ۲۱ شهریورماه همزمان با روز ملی سینما میزبان علاقه‌مندان به تاریخ سینمای ایران خواهد بود. ]]> هنری Sun, 08 Sep 2019 15:38:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166707/ حمایت آنجلینا جولی از صحرا کریمی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166561/ آنجلینا جولی از فیلم «حوا، مریم، عایشه» ساخته صحرا کریمی فیلمساز افغانستانی حمایت کرد. فیلم «حوا، مریم، عایشه» نخستین فیلم بلند صحرا کریمی است که به داستان سه زن افغان، با سه پیشینه متفاوت و انتخاب‌های دشوار پیش‌روی ‌آن‌ها می‌پردازد.  جولی درباره این فیلم نوشت: «فیلمی تاثیرگذار که با ظرافت زندگی‌ زنان جوان در افغانستان معاصر را روایت می‌کند. در فیلم، وقار، زیبایی و روح زنان افغان نشان داده می‌شود. زنانی که عشق، دوستی، خانواده، ازدواج و مادرانگی را هدایت می‌کنند.» این فیلم با استفاده از هنرپیشگان و عوامل پشت صحنه افعانستانی تولید شده است. کتایون شهابی تهیه‌کننده ایرانی، تهیه و توزیع این اثر سینمایی را به عهده دارد.  بازیگر «آقا و خانم اسمیت» ادامه داد: «هر فیلمی که در افغانستان ساخته می‌شود یک دستاورد است. درست در زمانی که آینده افغانستان شکننده به نظر می‌رسد، این فیلم از میلیون‌ها زن افعانستانی در معرض خطر می‌گوید که در خانه خودشان و در یک جامعه واحد لایق آزادی، استقلال و امنیت انتخاب برای زندگی خودشان هستند.   ]]> هنری Fri, 06 Sep 2019 17:47:10 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166561/ کامنت آدم معروف‌ها پای عکس نوید محمدزاده در ونیز؛ از پیمان معادی تا حبیب رضایی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166552/ فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» دومین ساخته سینمایی سعید روستایی در بخش افق‌های این جشنواره به نمایش درآمد و چندان خبرساز نشد؛ فیلمی که عواملش برای معرفی نشدن به عنوان نماینده ایران به اسکار حسابی گلایه‌مند بودند. این فیلم که اولین حضور بین‌المللی خود را تجربه کرده است، حال منتظر نتایج جشنواره است اما آنچه مشخص است روی منتقدان به دومین فیلم روستایی خوش نبوده است. ولی این سفر از عکس‌های جذاب عوامل فیلم در حاشیه جشنواره پر بوده است و امروز هم نوید محمدزاده جدیدترین عکس خود در ونیز را در اینستاگرام منتشر کرد، تصویری که برایش از امیر جدیدی تا کیانوش رستمی پیام گذاشته‌اند. جالب‌ترین کامنت هم به حبیب رضایی اختصاص دارد، او با اشاره به نگاه خیره به افق محمدزاده نوشته است: «چه افق خوش شانسی که چنین نگاه خیره‌ای به خودش داره.» پیمان معادی همبازی او در این فیلم هم در دو کلمه، محمدزاده را اینچنین توصیف کرده است: «خشن و دلربا.» و روستایی هم که در دو فیلم سینمایی‌اش با این بازیگر همکاری داشته است، نوشت: «عشق من.» ]]> هنری Thu, 05 Sep 2019 12:23:31 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166552/ مهراب قاسم‌خانی و امیرمهدی ژوله 13سال پیش http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166549/ امیرمهدی ژوله که در سال ۸۵ در ابتدای راه روزنامه‌نگاری بود در دورهمی خبرنگاران روزنامه تماشاگران دیده می‌شود. مهراب قاسم‌خانی هم که آن روزها در گروه نویسندگان سریال‌های مهران مدیری بود به عنوان مهمان در این دورهمی حضور داشت. ]]> هنری Thu, 05 Sep 2019 11:36:21 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166549/ گالری‌ها تحت تأثیر عاشورا / «هرمز» با جزیره نروژی مقایسه شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166544/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، همزمان با روز ششم ماه محرم، تعدادی از گالری‌های پایتخت برنامه افتتاحیه نمایشگاه هنری و همچنین برنامه ویژه مناسبتی با این ایام خواهند داشت. یکی از این برنامه‌های مناسبتی برپایی پنجمین نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» است که مجموعه‌ای از هفتاد تصویر شبیه‌نامه دست‌نویس و گزیده شده از مجموعه‌های مهم شبیه‌نامه دوره قاجار است که با پژوهش و جست‌وجوی چندین‌ساله رضا کوچک‌زاده انتخاب و برای نمایش به شکل پوستر درآمده است. همچنین نمایشگاهی از نقاشی‌خط‌های ۹ هنرمند با عنوان «نقش و نقل عاشورا» و چهار پرده نقاشی قهوه خانه‌ای در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر اینها، فراخوان سوگواره پوسترهای عاشورایی نیز در چهار بخش نقاشی، تصویرسازی، پوستر و عکس منتشر شده است و علاقمندان تا ۶ مهرماه فرصت دارند تا آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند. در ادامه برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه‌های هنری جمعه ۱۵ شهریورماه را بر می‌شمریم. خانه هنرمندان ایران گالری ممیز و زمستان: پنجمین نمایشگاه شبیه‌نامه‌های دست‌نوشت دوره قاجار با عنوان «به روایت نسخه‌خوانان» از ۱۵ تا ۲۶ شهریورماه از سوی خانه تئاتر برگزار می‌شود. این نمایشگاه مجموعه‌ای از هفتاد تصویر شبیه‌نامه دست‌نویس و گزیده شده از مجموعه‌های مهم شبیه‌نامه دوره قاجار است که با پژوهش و جستجوی چندین‌ساله رضا کوچک‌زاده کارگردان و پژوهشگر هنرهای نمایشی انتخاب و برای نمایش به شکل پوستر درآمده‌است. علاقه مندان به شبیه‌خوانی، هنرهای‌نمایشی و مردمی می‌توانند روزهای ۱۵ تا ۲۶ شهریورماه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ در گالری‌های ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر، پارک هنرمندان تماشاگر این آثار باشند. گالری تابستان: نمایشگاه گروهی حجم مینا صدری و حسین عصمتی با عنوان «مجسمه نگاری» از جمعه ۱۵ شهریورماه در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه آثار مجسمه‌نگاری شامل ۱۴ مجسمه برنز و ۳۵ تابلو طراحی روی مقوا و کاغذ، که از پیش‌طرح‌های مجسمه‌های برنز است، به نمایش گذاشته خواهد شد. تابلوها و مجسمه‌هایی که حاصل سال‌ها مطالعه و تحقیق از آثار نگارگری و تجربه در عرصه مجسمه‌سازی است و در قالب مجسمه‌های نگارین به نمایش در خواهد آمد. خانه هنرمندان ایران در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر واقع است. گالری پردیس باغ موزه هنر ایرانی نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط با عنوان «نقش و نقل عاشورا» و چهار پرده نقاشی قهوه خانه‌ای در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود. در این نمایشگاه چهار پرده عاشورایی به هنرمندی محمدرضا حسینی و آثار هنرمندان نقاشی خط از جمله روح‌الله حسین‌زاده، محمد اردلانی، هانی شرار، حسن صالح ریاحی، عظیم فلاح، سمیرا گلزاد، مرضیه بهرامی، زهرا بهرامی، روز جمعه پانزدهم شهریورماه در گالری پردیس باغ موزه هنر ایرانی به نشانی خیابان ولی عصر، بالاتر از پل پارک وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی و هرزگوین، خیابان دکتر حسابی، باغ موزه هنرایرانی افتتاح خواهد شد. در این چهار پرده که بزرگترین تابلو واقعه عاشورایی در ابعاد ۵۰۰*۲۰۰ سانتی متر و تکنیک رنگ و روغن بر روی بوم است، جلوه‌هایی از عاشورا را به تصویر کشیده شده است. در نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط از چهار شیوه و گرایش و تکنیک‌های اکرولیک، ترکیب مواد، مرکب، ورق طلا و غیره استفاده شده است. گالری راه ابریشم نمایشگاه انفرادی عکس تهمینه منزوی با عنوان «خاک سرد، خاک سرخ» از جمعه ۱۵ شهریور تا سه شنبه ۲ مهرماه در گالری راه ابریشم واقع در بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ برپا خواهد شد. در بیانیه این نمایشگاه به قلم تهمینه منزوی آمده است: ««جزیره»؛ خاکی جدا مانده از سرزمین اصلی؛ تک افتاده! باری از تنهایی بر دوش! تنهایی غریبی که از او هویتی ساخته متفاوت و نه از جنس موطن اصلی! همان اندک فاصله مکانی، به غریب‌ترین شکل ممکن او را اسیر کرده. او را تغییر داده. احوالاتش را شبیه همه جداماندگان کرده! ایمانش، اعتقادش، غم و شادی‌اش همه از جنس دیگری است. به شکل دیگری است متفاوت با به هم پیوستگان. از جنس تنهایی... اجرای پروژه «خاک سرد، خاک سرخ» را در جزیره‌ای در جنوب ایران آغاز کردم؛ جزیره هرمز با وسعت ۴۲ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۶ هزار نفر. در هرمز کوه‌ها پوشیده از سنگ‌های رسوبی‌اند و لایه‌های گدازه‌های آتشفشانی خاک را سرخ می‌نمایانند. خاک سرخ هرمز نه فقط زیبا و افسونگر است، بلکه قابل خوردن و زمانی نه چندان دور منبع ثروت این جزیره بوده است. پیش از انقلاب ۱۳۵۷، صادرات خاک ثروت هنگفتی را برای ساکنان این جزیره به ارمغان می‌آورد. هرمز، نه فقط بومیان خود را ثروتمند می‌کرد، بلکه سهم بسزایی در چرخه اقتصاد کشور داشت؛ اما اکنون به یکی از محروم‌ترین مناطق ایران تبدیل شده. در حال حاضر، عمده درآمد جزیره از صنعت گردشگری است که اغلب توسط زنان اداره می‌شود. زنانی که دست‌سازه‌های خود را در نزدیکی ساحل به گردشگرانی از پایتخت می‌فروشند. ویژگی‌های این جزیره مرا بر آن داشت تا پروژه‌ام را در مقیاسی بزرگ‌تر دنبال کنم و درصدد یافتن مکانی برآمدم که در تقابل با هرمز باشد. جزیره سوالبرد در شمال نروژ که حدود دو هزار نفر سکنه دارد، مشخصاتی که به دنبالش بودم را دارا بود. دو جزیره هرمز و سوالبرد در گذشته مناطق استراتژیکی محسوب می‌شدند. هرمز پیش از انقلاب منطقه‌ای پررفت و آمد و البته دوره‌ای هم مستعمره پرتقال بود؛ بخش بزرگی از سوالبرد نیز تبعیدگاه و منطقه مانور روسیه بوده است. از سال ۱۹۰۷ میلادی، استخراج ذغال‌سنگ منبع اصلی درآمد این جزیره بوده، بعدها و از سال ۱۹۳۵ صنعت گردشگری نیز در آن رونق یافته. اما آنچه مرا مجذوب منطقه لانگیِربیِن در این جزیره کرد، طبیعت آن بود. در واقع تفاوت میان این شهر کوچک، در یکی از شمالی ترین نقاط کره زمین و جزیره‌ای در جنوب ایران اساس این پروژه است؛ تفاوتی که نه تنها در ویژگی‌های طبیعی پررنگ جلوه می‌کند، بلکه سبب می‌شود این مجموعه عکس روزمرگی‌های ساکنان، فرهنگ و بافت اجتماعی این دو شهر را نیز دربرگیرد. پیشتر در مجموعه عکس‌هایم همواره زنان سوژه اصلی بودند. در این مجموعه نیز بیش از هر چیز بر فعالیت‌های زنان در هرمز متمرکز بودم تا تاثیرشان را بر زندگی دیگر ساکنان نشان دهم. در سوالبارد نیز روشی مشابه در پیش گرفتم. بیشتر پیرامون وضعیت زنان، فعالیت‌هایشان و مهمتر از همه نقشی که در صنعت و اقتصاد شهر ایفا می‌کنند تحقیق کردم. فعال‌ترین زنان این شهر راهنمای تورهای گردشگری‌اند. بافت طبیعی سوالبرد این فرصت را فراهم کرد تا عکس‌هایی از مناظر و طبیعت نادر منطقه، که با طبیعت هرمز در تضاد کامل‌اند، به این مجموعه اضافه کنم. هرمز با رنگ‌هایی گرم و خشک تأثیری جدی بر شیوه زندگی ساکنانش گذاشته و مردم سوالبارد هم به شدت تحت تأثیر طبیعت آبی فام و روح سرد آن هستند. «پیرامیدن» روح شوروی در مدار قطبی است. این شهر در سال ١٩٢١ توسط سوئدی‌ها شناخته شد و شوروی به سرعت آن را خرید. به دلیل وجود معادن زغال سنگ فعال، شوروی هزار نفر را به این منطقه تبعید کرد و بعد از ۷٠ سال با شوک فروپاشی شوروی، معادن فعال تعطیل شدند. هم راستا با فروپاشی شوروی، وقوع یک تراژدی یک تراژدی در سال ۱۹۹۱ سبب شد تا این شهر متروکه شهر ارواح نام گرفت؛ ٢٠٠ نفر از کارگران تبعیدی معدن به همراه خانواده‌هایشان در سقوط هواپیما جان خود را بر روی تکه‌های یخ از دست دادند و نروژ با کشف یک ساختمان جاسوسی دستور تخلیه فوری پیرامیدن را داد.» گالری اعتماد نگارستان «شبانه‌ها» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی سمانه وفایی است که از روز جمعه ۱۵ شهریورماه در گالری اعتماد نگارستان به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان گشایش می‌یابد. گالری گلستان نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های رضا نیکو سمیعی از همین جمعه در گالری گلستان واقع در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ آغاز به کار می‌کند. گالری چهارده نمایشگاه انفرادی نقاشی رئوف فلاح با عنوان «تمایل» از ۱۵ شهریور در گالری چهارده به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک ۱۴، خانه نگار ۱۴ افتتاح می‌شود و تا ۲۵ شهریورماه ادامه خواهد داشت. ]]> هنری Thu, 05 Sep 2019 11:35:33 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166544/ مجسمه‌نگاری؛ مجسمه‌هایی با اقتباس از نگارگری http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166478/ آثار مجسمه‌نگاری مینا صدری و حسین عصمتی زوج هنرمند و پژوهشگر را می‌توان نمونه‌ای از فعالیت بینارشته‌ای در حوزه هنر تجسمی قلمداد کرد. مجسمه‌هایی که از نگارگری اقتباس شده‌اند؛ تصاویر دو بعدی در حجم‌های سه بعدی تجسم یافته‌اند. برخی از مجسمه‌ها و پیش طرح های این آثار که قرار است از ۱۵ شهریور در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران فعالیت خود را آغاز کند، توسط مینا صدری و تعدادی نیز توسط حسین عصمتی طی ۵ سال فعالیت خلق شده است. به بهانه برگزاری نمایشگاه مجسمه‌نگاری با این زوج هنرمند به گفت‌وگو نشستیم و از همبستگی میان نگارگری و مجسمه‌سازی پرسیدیم. صدری به ایرنا گفت: در این نمایشگاه نوعی ارتباط دو سویه میان نگارگری و مجسمه سازی شکل گرفته که ویژگی یگانه ای دارد و آن تلاش برای نمایان کردن ویژگی های نگارگری در یک حجم سه بعدی است. وی با اشاره به انتخاب عنوان مجسمه‌نگاری برای این نمایشگاه گفت: عنوان این نمایشگاه واژه ای مرکب از مجسمه و نگارگری است. یکی از ویژگی های نگارگری عنصر خط است. در این آثار سعی شده است، با وجود تسلط حجم، خط نیز به عنوان یک عنصر دو بعدی جلوه گری کند. این تلاش به آن جهت صورت پذیرفت تا آثار حجمی، متفاوت از مجسمه های کلاسیک شوند و مخاطب را با آثاری متفاوت با ماهیت نگاه تصویری ایرانی روبرو نماید. صدری با اشاره به ارتباط هنر و مذهب گفت: در طول تاریخ ایران، هنر به ویژه هنر اسلامی، همبستگی با دین و معانی آن داشته است. هنرمندان در عرصه های معماری و هنرهای وابسته به آن تا هنرهایی همچون شعر و موسیقی و هنرهای صناعی و تصویری برای خلق آثاری تلاش کردند که محملی برای تجلی جلوه های الهی باشد و به صورت فراگیر در زوایای مختلف زندگی رخ نماید.   این هنرمند افزود: در حقیقت ذکر و فکر مسلمانان در این گستره هنری به تعادل می رسد و عالمی در مقابل آنها گشوده می شود که دین در همه جنبه های آن جلوه داشته است. این امر به ویژه در وقایع و ایامی همچون ایام محرم که رابطه معنوی عمیق تری ایجاد کرده، سبب شده است هنرمندان عالی ترین و خالص ترین آثار هنری خود را برای عامه مردم ارائه کنند. وی با گلایه از شیوه آموزش در نهادهای هنری کشور گفت: مهم ترین آسیب هنر امروز عدم تربیت صحیح در نهادهای آموزشی از پایه های ابتدایی تا عالی در تفهیم صحیح دین و جایگاه آن برای تعریف هنر و کارکرد آن است. وی در ادامه با تشریح پژوهش خود با عنوان چالش در کارکرد تربیتی هنرهای سنتی در مواجه با نظام آموزشی معاصر (غرب)  گفت: هنر سنتی به عنوان هنر اصیل ایرانی، ذیل آموزه های اسلام، کارکرد تربیتی به جهت ارتقای آگاهی های دینی و اخلاقی در سطح جامعه داشته، و از اسباب تعادل روحی و اجتماعی جامعه محسوب می‌شده است. این هنر محملی برای حرکت نفس به سوی خدا به شمار می رفته و به تعبیری جزء مکمل برای گسترش معنویت در زندگی مسلمانان بوده است. وی با خواندن این بیت از فردوسی "هنر چون نپیوست با کردگار           شکست اندر آورد و بر بست کار" پژوهش خود را  ادامه داد: کارکرد تربیتی هنر سنتی را می توان ناشی از زیبایی و رابطه شکل گرفته از هماهنگی "صورت با معنا" یا "شکل با محتوا" دانست. سنخیت و تناسب صورت با معنا از بحث های مهم در عرصه هنرهای سنتی در قرون متمادی بوده، که از مرحله آموزش شروع و تا خلق اثر هنری تداوم یافته است. نمایشگاهمجسمه‌نگاری شامل ۱۴ مجسمه برنزی و ۳۴ تابلو از پیش طرح‌های این مجسمه‌ها، نتیجه سالها مطالعه، تحقیق و مشق از آثار نگارگری و تجربه مجسمه سازی است، که در قالب مجسمه‌های نگارین رخ نموده است. از ویژگی مهم این  آثار بهره بردن از اختصاصات تصویری نگارگری است، به طوری که مخاطب خاص و عام هر دو بر این واقعیت اذعان می‌کنند. حسین عصمتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نوآوری در این نمایشگاه گفت: هر هنرمندی به دنبال رسیدن به جایگاهی است که بتواند بیان هنری خود را گسترش داده و بیان مختص خود را هم از جنبه محتوایی و هم به لحاظ فنی و شکلی بیابد. برای رسیدن به این هدف مبانی فکری متفاوتی وجود دارد. برخی مبنا و بستر نوآوری را هنر مدرن یا به تعبیری هنر غرب می دانند و تجربیات خود را بر آن اساس پایه ریزی می کنند ولی ما تلاش کردیم مبنای تجربیات خود برای رسیدن به بیانی نو را بر اساس هنر نگارگری بنا کنیم. وی افزود: پس از فراگیری هنر نقاشی و مجسمه سازی، سال های متمادی به مطالعه نگارگری و مشق از آثار هنرمندان نگارگر پیشین پرداختیم و تلاش ما بر آن بود تا آنقدر این مشق و نقل تکرار شود تا ویژگی های نگارگری در خط و ربط آثار جلوه کند. این پژوهشگر در تشریح شکل گیری نمایشگاه اظهار کرد: ساخت آثار حجمی با توجه به اختصاصات نگارگری را آغاز کردیم و به تعبیری با اقتباس از نگارگری به خلق آثاری پرداختیم که سابقه نداشته است. در اقتباس ، رابطه های مختلفی شکل می گیرد. رابطه ای که در این آثار بین نگارگری و مجسمه سازی به عنوان پیش متن و بیش متن شکل گرفت با تغییر سبک همراه بود و به این ترتیب تصویر دوبعدی به حجم سه بعدی تبدیل شد. نمایشگاه مجسمه نگاری ما حصل سال ها تلاش و تجربه در حیطه نگارگری و مجسمه سازی است و می توان ادعا کرد فعالیتی بینا رشته ای رخ داده است . بی شک این اولین تجربه ما در این عرصه و قابل نقد و بررسی است. وی افزود: نگارگری یا به طور عام تر هنر اسلامی گنجینه ای است که طی قرون، گام به گام تکوین یافته و آثار آن به شکل میراثی گرانبها اکنون در دسترس است. این میراث چنان غنایی دارد، که قابلیت تاثیر گذاری فراوان و اقتباس توسط هنرمندان را در خود دارد. هنرمندان در تمام رشته ها چنان که تا کنون نیز استفاده های خلاقانه ای از این هنر داشته اند، می توانند همچنان از آن بهره برده و به خلق آثار نوین بپردازند. وی با اشاره به نقش هنر اسلامی در ترویج و حفظ آیین های مذهبی گفت: تربیت یکی از کارکردهای هنر اسلامی بوده است لذا از اهداف آن گسترش ارزش ها دینی و انسانی اسلام است. ترویج و حفظ آیین های مذهبی نیز در حیطه ی ارزش های دینی و معنوی قرار دارد و هنرمند مسلمان می تواند بدان بپردازد. در آثار خیالی نگار یا به تعبیری نقاشی قهوه خانه این امر رخ نموده و هنرمندان تلاش کرده اند تا آیین های مذهبی و ملی را احیا و حفظ نمایند. هنرمندان نگارگر در دوره معاصر  مخصوصا در دوره انقلاب اسلامی در این امر کوشش فراوان کردند و آثار متعددی را بوجود آوردند اما این آثار دیده نمی شود. یا در مجموعه  هنرمندان مهجور می ماند و یا در مراکز مختلف بایگانی می شود. وی در پایان با گلایه از نبود حمایت کافی از هنرهای سنتی گفت: متاسفانه عرصه بر هنرمندانی که به نگارگری روی می آورند و به هنر ایران علاقمند هستند و قصد دارند آثارشان ماهیت اسلامی ایرانی داشته باشد، تنگ شده؛ یا حمایتی از آنها وجود ندارد و یا آنقدر ناچیز است که به حساب نمی آید و این هنرمندان حتی برای نمایش آثار خود نیز با مشکل روبروهستند. مینا صدری، فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته نقاشی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر و دکترای دانشگاه‌های تهران و شاهد است. تدریس و آموزش را از سال ۱۳۸۰ در دانشگاه‌های تهران، شاهد، الزهرا، تربیت مدرس و سوره آغاز کرد و اکنون نیز عضو هیات علمی گروه نقاشی و مجسمه‌سازی و استادیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. وی در سال‌های تحصیل و تدریس، ناظر و مجری چندین طرح پژوهشی بوده و در کنار آن نیز به نگارش چندین کتاب و مقاله پرداخته است؛ کتاب‌های‌ نگاره‌های عرفانی، آسیب‌شناسی آموزش هنرهای سنتی در دوران معاصر از آن جمله هستند. صدری در جشنواره‌ها و رویدادهای هنری داخلی نیز به عنوان داور حضوری فعال داشته و خود نیز با شرکت در مسابقات هنری موفق به دریافت چندین جایزه داخلی و بین‌المللی شده است. حسین عصمتی نیز تحصیلات دانشگاهی خود را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نقاشیِ در دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس گذرانده و همچنین دکترای رشته تاریخ تحلیلی تطبیقی هنر اسلامی را در دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران به اتمام رساند و در ادامه نیز موفق به دریافت گواهینامه درجه یک نگارگری ـ معادل دکترا ـ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردید. عصمتی از سال ۱۳۷۸ تا کنون به تدریس و آموزش طراحی، نقاشی و نگارگری در مقاطع و سطوح مختلف آموزشی آکادمیک پرداخته و در این میان نیز چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده است که از آن جمله می‌توان به کتاب شیوه طراحی از نقوش حیوانی در نگارگری ایران اشاره کرد. وی در جشنواره‌ها و رویدادهای هنری مختلف داخلی و بین‌المللی به عنوان داور، عضو شورای برنامه‌ریزی و دبیر اجرایی حضوری فعال داشته و خود نیز با شرکت در مسابقات هنری موفق به دریافت جوایز و الواح تقدیر متعددی شده است. حسین عصمتی شرکت در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجیِ انفرادی و گروهی را نیز در کارنامه فعالیت‌های هنری خود به ثبت رسانده است. علاقه‌مندان می توانند برای دیدن آثار مجسمه‌نگاری از تاریخ ۱۵ لغایت ۲۵ شهریورماه به خیابان طالقانی خیابان شهید موسوی شمالی باغ هنر، خانه هنرمندان گالری تابستان مراجعه نمایند. ]]> هنری Wed, 04 Sep 2019 09:34:04 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/166478/