پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين عمومی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public Sun, 22 Sep 2019 09:39:32 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Sun, 22 Sep 2019 09:39:32 GMT عمومی 60 با همه همسایگان دست رفاقت دراز می کنیم و از خطاهای گذشته آنها نیز می گذریم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167479/ به گزارش ستاره ها به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با تاکید بر اینکه " با اقتدار نیروهای مسلح و ملت بزرگ، دشمن جرات تعدی به ایران اسلامی را نخواهد داشت"، اظهارداشت: ما مرد دفاع و نه اهل تسلیم هستیم و اجازه نخواهیم داد کسی به مرزهای ما تجاوز کند. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تجربه دفاع مقدس است که دشمن جرات تعدی به ایران اسلامی را ندارد، گفت:  امروز سی و نه سال از تجاوز عفلقیان به سرزمین پاک ایران می‌گذرد و زمانی است که باید یک بار دیگر فراز و نشیب دهه اول انقلاب را بازخوانی کنیم. دکتر روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برای استقلال ، آزادی و تحقق عدالت مردمی و اسلامی مسیر خود را یافته و به پیروزی دست یافته بود، گفت: انقلاب اسلامی می‌توانست برای کل منطقه و جهان خیر، نعمت و برکت باشد اما دشمنان انقلاب از همان روز اول روبروی اراده ملت ایران قرار گرفته و تلاش مذبوحانه خود را آغاز کردند. رئیس جمهور ایجاد ناامنی‌ها، انجام توطئه برای تجزیه کشور، ترور بزرگانی همچون علامه شهید مطهری، آیت‌الله بهشتی، شهیدان رجایی و باهنر و دیگر عزیزان و بزرگان این کشور را از جمله تلاش‌های دشمنان برای مقابله با انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: دشمنان انقلاب و ملت ایران به این هم اکتفا نکرده و طراحی کردند تا زیربناهای قدرت امنیتی و دفاعی ما را متزلزل کنند. دکتر روحانی خاطر نشان کرد: اولین توطئه دشمنان طراحی انحلال ارتش بود که توسط مزدوران راست و چپ طراحی و تبلیغ شده بود و از طرفی تلاش می‌کردند با کلمه حق، باطلی را دنبال کنند و به نام شورا می‌خواستند اساس نظم فرماندهی را برهم بزنند. رئیس جمهور تصریح کرد: امام راحل عزیز با درایت خود اولین فرمان به مردم برای ایستادگی و مقابله با همه توطئه‌گران را صادر کرد و از خوزستان گرفته تا کردستان، گلستان و سیستان و بلوچستان، جوانان غیور و نیروهای مسلح ما در مقابل همه کسانی که می‌خواستند به اسم مزدور پایه‌های انقلاب را سست کنند، ایستادند. دکتر روحانی در ادامه افزود: سرانجام جنگی به نام جنگ افلقیان و بعثی‌ها را به ملت ایران تحمیل کردند، اما امام(ره) با هوشیاری و مدیریت خود در اولین قدم به ارتش جمهوری اسلامی ایران استحکام بخشید و به دنبال آن نیروی انقلابی جدیدی به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بنیانگذاری کرد و در کنار این دو نیرو فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را صادر کرد که اینها سه پایه اصلی برای حفاظت و حراست از کشور و امنیت ملی ما بود. رئیس جمهور با بیان اینکه اگر این درایت امام راحل در آن زمان نبود، در آن شرایط اولیه پیروزی انقلاب و پیچیدگی‌های آن روز ممکن بود دشمنان به اهداف شوم خود دست یابند، گفت: نیروهای مسلح با فرمان امام راحل و وحدت و یکپارچگی خود و حضور و حمایت مردم در صحنه 8 سال در برابر مزدوران و دشمنان اسلام و ایران مقاومت کردند؛ دشمنانی که با ایدئولوژی شرق، سلاح غرب، چراغ سبز آمریکا و پول ارتجاع منطقه به جنگ مردم انقلابی این سرزمین آمده و سلاح خود را به سمت سینه مردم نشانه رفته بودند. دکتر روحانی تأکید کرد: این مردم با وحدت، ایستادگی و یکپارچگی نه از هیمنه شرق و غرب ترسیدند و نه از سلاح‌های آنها ترسیدند. از حمایت‌های سیاسی شرق و غرب ترسی به خود راه ندادند و در برابر پول ارتجاع عرب تسلیم نشدند. رئیس جمهور افزود: ارتجاع عرب با پول‌هایی که در اختیار افلقیان قرار دادند و با بندرهایی که در اختیارشان گذاشتند، نتوانستند در مقابل اراده، وحدت، ایستادگی و یکپارچگی ملت ایران کاری کنند و جنگ تحمیلی 8 ساله در کنار خسارت‌های فراوانش ارزش‌های زیادی برای ما داشت و به تعبیر رهبر انقلاب جنگی بود که برای ما گنج به ارمغان آورد. دکتر روحانی تأکید کرد: بخاطر موفقیت‌ها در همان جنگ بود که امروز دشمنان این سرزمین را برای تجاوز به آب و خاک و سرزمین ما و تحمیل جنگی دیگر بر این ملت، به تردید و پشیمانی وا داشته است و دشمنان امروز جرأت تصمیم‌گیری در برابر نیروهای مسلح بزرگ ایران و ملت یکپارچه و مقاوم ما ندارند و نخواهند داشت. رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان ملت ایران در سال‌های اخیر راه دیگری برگزیده‌اند و به جای جنگ نظامی به تعبیر خود جنگ  اقتصادی و به تعبیر صحیح تر، تروریسم اقتصادی را علیه ملت ایران آغاز کرده‌اند، گفت: مردم ما طی 40 سال گذشته و بویژه 10 سال اخیر فشار تحریم‌های ظالمانه را در مقاطع مختلف تحمل کردند و امروز هم با هوشیاری، ایستادگی، اتحاد در  جهاد میدان اقتصادی از این مهلکه سخت عبور خواهند کرد. دکتر روحانی با بیان اینکه امروز همه کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های دانش بنیان، مبتکران و تولیدکنندگان به عنوان سرداران و سربازان خط مقدم جنگ در برابر دشمن مستکبر و صهیونیسم جهانی هستند، گفت: ما می‌توانیم با اراده و ایستادگی و اتحاد از این مسیر سخت عبور و دشمن را وادار کنیم در برابر ملت ایران و انقلاب اسلامی یک بار دیگر سر تعظیم فرود آورد. رئیس جمهور تأکید کرد: ما اهل منطق و مذاکره هستیم اما اهل ذلت و تسلیم نیستیم، ما مرد دفاع و ایستادگی هستیم، اما مرد تجاوز به مرزهای دیگران نیستیم؛ همانگونه که اجازه نخواهیم داد کسی به مرزهای ما تجاوز کند.  دکتر روحانی خاطر نشان کرد: همانطوری که در دفاع مقدس هدف اصلی دشمنان ما نابودی انقلاب بود، امروز نیز هدف آنها از تحمیل جنگ اقتصادی ، تهدید جنگ نظامی و جنگ روانی و قرار دادن مردم ما در برابر فشارها و مشکلات ، نابودی انقلاب است. رئیس جمهور تأکید کرد: اما ملت ایران همانگونه که در 8 سال دفاع مقدس، نه در برابر افلقیان و حزب بعث که در برابر دنیا خود را ثابت کرد، امروز هم توان آن را دارد که در برابر قدرت‌های مستکبر ایستادگی کند. دکتر روحانی با اشاره به حضور آمریکایی‌ها و دشمنان ملت ایران در منطقه، گفت:‌ هر کجا که دشمنان ما و آمریکایی‌ها در منطقه حضور پیدا کردند به عنوان بازیگر «امنیت‌زدا»، حضور یافتند چه در افغانستان، چه عراق و چه خلیج فارس و هر جای منطقه، ناامنی را به ارمغان آوردند. اما هر جا نیروهای مسلح ایران حضور داشتند به عنوان نیروهای «امنیت‌زا» بودند که امنیت را برای منطقه به ارمغان آوردند. رئیس جمهور تأکید کرد: نیروهای مسلح ما اگر در کنار مردم عراق، سوریه، فلسطین و لبنان قرار گرفتند، برای این سرزمین امنیت آوردند و توانستند تروریست‌های وحشی را ریشه‌کن کنند و این فرق ما با آنها در منطقه است. دکتر روحانی خاطر نشان کرد: قدرت‌های استکباری و در رأس آن آمریکا همواره ناامنی، بدبختی، مشکلات و تاراج منافع کشورهای منطقه را دنبال کردند. رئیس جمهور با بیان اینکه در این مقطع حساس و تاریخی دست رفاقت، دوستی و برادری به سوی همه همسایگان خود دراز می‌کنیم، گفت: در این راستا حتی آماده‌ایم از خطاهای گذشته آنها در منطقه بگذریم، چرا که امروز در شرایطی هستیم که دشمنان منطقه بویژه آمریکا، استکبار و صهیونیسم به دنبال سوء استفاده از شکاف، فاصله و اختلاف بین کشورهای منطقه هستند. دکتر روحانی خاطر نشان کرد: منطقه ما، منطقه خلیج فارسی است که امنیت آن از درون باشد، لذا امنیت خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، درون‌زا است و حضور نیروهای خارجی در این منطقه می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. خبر تکمیل می شود... ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 06:04:16 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167479/ زنگ شکوفه‌ها در مدارس کشور طنین‌انداز شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167478/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، زنگ  شکوفه‌ها در مدارس سراسر کشور طنین انداز شد. صبح امروز مراسم نمادین زنگ شکوفه‌ها به دست یک دانش‌آموز کلاس اولی به همراهی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران در مدرسه پسرانه تشیع واقع در منطقه ۱۹ تهران برگزار شد. شایان ذکر است که در این مراسم از خانواده دو شهید تجلیل شد. ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 05:56:25 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167478/ سال تحصیلی غنچه‌ها و شکوفه‌ها آغاز شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167467/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایرنا، در این مراسم که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش حضور داشت، دانش آموزان پسر این دبستان با شور و شوق فراوانی به استقبال سال تحصیلی جدید رفتند. براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش ١۴ میلیون و ۶٠٠ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید سال تحصیلی خود را آغاز خواهند کرد. همچنین بیش از هشت میلیون نفر از دانش آموزان در مقطع ابتدایی درس خواهند خواند امروز یک میلیون و ۴۶۱ هزار کلاس اولی و حدود ۴۸۵ هزار و ۸۸۱ نوآموز پیش دبستانی در سراسر کشور تحصیل خود را در ۶۵ هزار و ۳۸۸ مدرسه ابتدایی که ۳۹ هزار و ۸۷۲ مورد آن روستایی هستند شروع می‌کنند و برای اولین بار در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند. عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران در این مراسم گفت: این فرزندان ما نونهالان سرمایه های آینده کشور هستند و همه ما موظفیم در قبال توسعه و رشد و پرورش استعدادهای این دانش آموزان کوشا باشیم تا به وظیفه خودمان عمل کنیم. وی تصریح کرد: در تهران ١٠۴ هزار دانش آموز کلاس اولی در ٢٠ هزار کلاس درس سال تحصیلی خود را آغاز می کنند. فولادوند ادامه داد: حوزه آموزش ابتدایی تحول خوبی را آغاز کرده است و فرزندان این سرزمین ۶ ساعت در مدرسه هستند و تداوم تعلیم و تربیت باید در خانه باشد و اگر ارتباط خوب با مدرسه داشته باشد تداوم این تعامل را خواهیم داشت. ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 05:15:40 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167467/ مراسم رژه نیروهای مسلح آغاز شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167464/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم رژه نیروهای مسلح همزمان با ۳۱ شهریور آغاز هفته دفاع مقدس در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در تهران و همزمان در سراسر کشور آغاز شد. در این مراسم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی،سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرلشکر رحیم صفوی مشاوره عالی فرمانده معظم کل،  امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر صباحی فر فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه ، سردار غلام رضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین و سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی حضور دارند. پس از سخنرانی رئیس جمهور، یگان‌های پیاده و محمول نیروهای مسلح از مقابل جایگاه اصلی رژه خواهند رفت. همزمان با این مراسم در تهران، یگان‌های مختلف در شهرهای دیگر نیز رژه می‌روند. ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 04:54:22 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167464/ نگاهی دوباره به زندگی اعجوبه ایرانی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167470/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری تسنیم، تازه‌ترین اثر از مجموعه «تاریخ و ادبیات ایران» که به کوشش محمد دهقانی در دست تدوین و انتشار است، به زندگی و آثار ابوعلی سینا اختصاص دارد. این اثر که به تازگی از سوی نشر نی منتشر شده، تلاش دارد تا همچون مجلدات پیش‌تر منتشر شده از این مجموعه، گزیده‌ای از بهترین شاهکارهای ادبی ایران را همراه با شرح و تفسیر با زبانی ساده و روشن به علاقه‌مندان عرضه کند. مجموعه تاریخ و ادبیات ایران که منحصر به تاریخ و ادبیات پس از اسلام است، تلاش دارد تا تاریخ ادبی ایران را در پیوند با تاریخ عمومی جهان ببیند و به تحولات فکری و فرهنگی کشورها و اقلیم‌هایی هم که به نحوی با ایران در ارتباط بوده‌اند، اشاره کند. پیشگام دکارت، طلایه‌دار فروید دهقانی در این جلد، ضمن اشاره به زندگی ابن سینا، به آثار او مانند دانشنامه هلایی، رساله منطق، رساله عشق و اشارات او پرداخته است. در بخشی از مقدمه این اثر می‌خوانیم: اعجوبه‌ای چون ابن سینا را جهان کمتر به خود دیده است. مردی که در اوج قرون وسطا در یکی از دورافتاده‌ترین ثغرهای شرقی جهان اسلام پا به عرصه زندگی نهاد و به دعوی خودش و گواهی دیگران، به اندک‌مدتی بر اغلب علوم روزگار خوشیش تسلط یافت و به مشهورترین طبیب عصر خود بدل شد و در اعصار بعد هم تا قرن‌ها یکی از نامدارترین و مؤثرترین اطبا و فلاسفه جهان باقی ماند، چنان که عده‌ای او را، از حیث اثبات وجود بر پایه تشکیک، پیشگام دکارت، فیلسوف مشهور فرانسوی در عصر روشنگری و از حیث توجه عمیقش به علم‌النفس و روانکاوی، طلایه‌دار زیگموند فروید پدر روانشناسی و روانکاوی نوین به شمار آورنده‌اند. وسعت دانش ابن سینا و کتاب‌هایی که در علوم مختلف نوشته موجب شده است که در تاریخ علم دارای چهره‌ای افسانه‌ای بشود. نشر نی کتاب حاضر را در 700 نسخه و در 146 صفحه در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 04:38:40 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167470/ غفلت از ایده دانشگاه/ تقلید ازغرب کارآیی دانشگاه را از بین می‌برد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167468/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، دانشگاه در نگاه ایده آل مکانی است که در آن خردورزی صورتبندی مفهومی پیدا می کند و این صورتبندی نتیجه جهد و تلاش و اجتهاد بی وقفه انسان دانشگاهی است، اما موارد متعددی را می توان برشمرد که عواملی، حس و حال کار جدی را از اهالی دانشگاه سلب کرده است و نسبت به دیگر اقشار اجتماعی میزان بیشتری از «اخلاق حرفه ای» تضعیف شده است و نشانی از جهد و تلاش و اجتهاد در مکان های علمی به ویژه در حوزه علوم انسانی دیده نمی شود. دانشگاه در طول هشتاد سال اخیر که از آغاز تأسیس آن در ایران می گذرد، دستاوردها و مشکلات و چالش های زیادی داشته است و همواره در طول سالیان متمادی مورد نقادیهای بسیاری قرار گرفته است، اما به نظر می رسد نقدهای مطرح شده صرفاً معطوف به کنشگران دانشگاه اعم از استاد، دانشجو و مدیران دانشگاه باشد و این نقدها کمتر مسائل بنیادین وضعیت دانشگاه در ایران را هدف گرفته است. به نظر می رسد مسئله اصلی در نقدهای معطوف به دانشگاه این مسأله باشد که دانشگاه در ایران ایده مشخصی ندارد. در گزارش پیش رو به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید موضوعاتی از قبیل نقش دانشگاه در جهان جدید، ایده دانشگاه، نقدهای بنیادین بر دانشگاه و گام های تحول در دانشگاه، را از منظر قاسم پورحسن، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و میثم سفیدخوش، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی مورد واکاوی قرار دادیم. یک لایه بسیار بنیادینی در دانشگاه پژوهی وجود دارد که در تأملات ایرانی پیرامون دانشگاه جدید جایش خالی است و غفلت بنیادینی از آن صورت گرفته است، این غفلت، غفلت از لایه فلسفی یا نظری یا ایده ای دانشگاه است میثم سفیدخوش در مورد لزوم طرح بحث از ایده دانشگاه در ایران معتقد است: دانشگاه ها در ایران موفقیت ها و مشکلات و شکست های زیادی را تجربه کردند. وقتی که مشکلات و شکست های دانشگاه را پیگیری می کنیم و به بحران ها و چالش های آن فکر می کنیم می توانیم از منظرهای مختلفی پاسخ های متفاوتی بدهیم. از نظر او یک لایه بسیار بنیادینی در دانشگاه پژوهی وجود دارد که در تأملات ایرانی پیرامون دانشگاه جدید جایش خالی است و غفلت بنیادینی از آن صورت گرفته است. این غفلت، غفلت از لایه فلسفی یا نظری یا ایده ای دانشگاه است. به نظر سفیدخوش ما در تمام دوران آشنایی با تجدد همیشه با یک تاخیری نسبت به لایه نظری ابعاد مختلف تجدد رو به رو بودیم. یعنی وقتی نظام تعلیم و تربیت جدید و فناوری جدید را وارد کردیم یا دولت مدرن تاسیس کردیم در موارد بسیار متعددی فرایندهای واردات محصولات مدرن بر فرایند تامل درباره بنیادهای نظری این محصولات تقدم داشته است. در مورد دانشگاه هم این اتفاق افتاده است یعنی چندین دهه از تاسیس دانشگاه مدرن در ایران گذشته و ما متوجه نشده ایم که دانشگاه یک چارت مدیریتی و یک سازمان ساده نیست. دانشگاه یک ایده بنیادین است که کنش های متعدد و متشتت کنشگران مختلف را باید سامان می داد، ما توجهی به این ایده نداشتیم. دانشگاه در اروپا همواره از پشتیبانی نظری فیلسوفان برخوردار بود. این یک تجربه تاریخی است که در اروپا طی شده که ما پرسش های فلسفی در مورد دانشگاه مطرح کنیم و پاسخ های فلسفی درباره سرشت دانشگاه ارائه کنیم. سفیدخوش یادآور شده است که تا همین الان فیلسوفان و اندیشمندان بزرگی، به صورت جدی پرسش هایی از جنس ایده­پردازی در مورد دانشگاه مطرح می کنند. یعنی در مورد هستی دانشگاه، اصالت دانشگاه، آرمان دانشگاه، تعریف عناصر اصلی برسازنده دانشگاه، دانشگاه و معنای زندگی، دانشگاه و آینده و... مسائلی که عمدتاً جایگاه آنها فلسفه است، -نه جامعه شناسی و نه سیاست گذاری علم و فناوری-، بحث می کنند. سفیدخوش در مورد اصلی ترین نقدهای وارد به دانشگاه معتقد است که اشکالات زیادی را شما می توان نسبت به استادان، دانشجویان یا مدیران دانشگاه فهرست کرد ولی این اشکالات و نقدها مدخل مناسبی نیستند و راهی به بهبود شرایط نمی گشایند. این نقدها سال هاست در جامعه علمی ما رایج است. مسئله این است که دانشگاه در ایران برخوردار از ایده مشخصی نیست که بر اساس آن بتوانیم استادان مشخصی را جذب کنیم، به شیوه مشخصی دانشجو جذب کنیم و به شیوه مشخصی مدیر تعیین کنیم و سپس همه آنها را به درستی سنجش و داوری کنیم. اشکالات زیادی را شما می توانید نسبت به استادان، دانشجویان یا مدیران دانشگاه فهرست کنید. فهرست بلندبالایی از اشکالات را می توان فراهم کرد ولی این اشکالات و نقدها مدخل مناسبی نیست. این نقدها سال هاست در جامعه علمی ما رایج است. مسئله بنیادی تر از این است که مثلاً بیاییم کنش استادان یا دانشجویان یا مدیران را تحلیل کنیم. مسئله این است که دانشگاه در ایران برخوردار از ایده مشخصی نیست از نظر سفیدخوش در برابر این پرسش که چرا استادان ما محلی اندیش نیستند باید پرسید که مگر دانشگاه ها در ایران تاسیس محلی دارند؟ مگر در تمام این هشتاد سال هیچ دولتی اجازه داد دانشگاه مستقل باشد؟ وجود پدیده ای به نام وزرات علوم با اختیارات گسترده و متمرکز به این معنی است که هیچ دانشگاهی در کشور حق ندارد محلی و بومی­اندیش باشد. وقتی دانشگاه ایده مشخصی نداشته باشد یک سردرگمی بنیادین دامن همه را می گیرد. سفیدخوش معتقد است که دانشجویان و اساتید همه با علاقه­ای جدی به حل مسائل بومی و رفع این مسائل وارد دانشگاه می شوند و بارها تلاش های متعدد می کنند ولی دستاوردها انگار دود می شود و به هوا می رود، چون چیزی نیست که به این کنش های متعدد وحدت ببخشد. میثم سفید خوش در مورد گام های تحول در دانشگاه گفته است که ایده های فلسفی برای دانشگاه محصولات ساختنی به صورت کوتاه مدت و ارادی نیستند. هیچ کس الان جوابی در جیبش برای این پرسش ندارد. حقیقت این است که ایده ها محصول تعاطی طولانی­مدت میان واقعیت­های تجربی و مفهوم پردازی های ذهنی اند. ما در زمنیه واقعیت های تجربی در حوزه دانشگاه، هشتاد سال است که تجربه های خیلی گرانبهایی داریم. به صورت خودآگاه تاکنون به اهمیت پردازش به ایده های فلسفی دانشگاه پی نبرده بودیم ولی متفکران مهمی در این هشتاد سال مباحثی مطرح کرده اند که می توان پس از لایه­برداری زمینه­هایی برای تأمل جدی فلسفی در آنها ردیابی کرد. در این چند سال اخیر به یُمن توجه پژوهشگران و دانشمندان ایرانی آرام آرام تفکر جدی در مورد لایه فلسفی دانشگاه آغاز شده  و می­شود خوشبین بود که نتیجه این تعاطی فکری و واقعیت های تجربی آرام آرام به پیدایش ایده های فلسفی در دانشگاه ختم شود. اما اکنون باید چه کنیم؟ وی درباره این پرسش معتقد است که نفس خودآگاهی به این فقدان غنیمت بزرگی است. چنین بحثی ۲۰۰ سال است که با همین عنوان در اروپا مطرح می شود. فیلسوفان مهمی در قرن ۱۹ و ۲۰ مقاله یا کتابی درباره ایده دانشگاه و تحلیل فلسفی دانشگاه دارند. ما نیازمند بازشناسی ایده های تاکنون محقق شده در جامعه بشری هستیم. ما نمی توانیم با انقطاع از تجارب بشری کار خود را پیش ببریم. چنین چیزی ناممکن و نامطلوب است. ما باید نسبت خود را با ایده های تاکنون محقق در دانشگاه های دنیا محقق کنیم. بعد از آن گام دشوار بعدی آغاز می شود که آن یک گفتگوی گفتمانی درون دانشگاهی و مستقل است. وزارت علوم باید بپذیرد که چند تا از دانشگاه های مهم کشور که می خواهند دانشگاه های جستجوگر حقیقت باشند استقلال کافی داشته باشند. در هیچکدام از ایده های دانشگاه جایی برای تقلید وجود ندارد و کار دانشگاهی طبق تعریف بنیادین خودش از آنچه تقلید صرف خوانده می شود دور است وی در پاسخ به این پرسش که شاید عدم استقلال دانشگاه توسط دولت ها، هراس از افتادن دانشگاه به وادی تقلید و غرب گرایی بوده است، پاسخ داده است که سرمنشا تقلید سلب اختیار است. سرچشمه تقلید و غرب گرایی این است که اختیاری به استاد ندهیم. استادان متفکران این جامعه اند اگر دولت به استادان این جامعه و خیرخواهی آنها اعتماد نکند، چه کسی می خواهد نسخه نجات را بنویسد؟ از نظر سفیدخوش در هیچکدام از ایده های دانشگاه جایی برای تقلید وجود ندارد. البته در ایده خدمت گذاری به اهداف الهیاتی ما تقلید از سنت داریم. یعنی کنشگر دانشگاهی که در چنین دانشگاهی کار می کند به سنت قدمی مسیحی یا اسلامی مراجعه می کند و آموزه هایی از آنجا احیا می کند و تکرار می کند ولی کار دانشگاهی طبق تعریف بنیادین خودش از آنچه تقلید صرف خوانده می شود دور است. آنجایی که دانشگاه دچار تقلید می شود، در واقع کار نمی کند و عاملیت ندارد. آنجایی که دلباختگی وجود دارد کار دانشگاهی تعطیل است. سرانجام سفیدخوش گفته است که: ما در طول این سالیان چه توسط سیاست مدارن و چه توسط توده های مردم و چه توسط کنشگران دانشگاهی بارها به نقد دانشگاه اقدام کرده ایم. این نقد در همه این سطوح و توسط این کنشگران به نظر من باارزش است و باید از آن استقبال کرد ولی به نظر من تمام این نقدها باید با درنظر گرفتن یک اصل بنیادین باشد و آن هم این است که هیچ راه درمانی وجود ندارد که بتواند دانشگاه را دور بزند. نقدها و اشکالات سرجای خودشان ولی هیچ راه میانبری جز از طریق اصلاح خود دانشگاه پیدا نمی شود. تجربه ایرانی در زمینه دانشگاه تجربه­ای جدی و با ارزش است که تنها از طریق اصلاحش امکان نجات و رستگاری نسبی وجود دارد. لگد زدن به این تجربة تاریخی خطای بزرگی است.   قاسم پورحسن نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که آیا می توان مدعی بود که وضعیت اکنون ما و وضعیت جهان غرب برآمده از ایده دانشگاه است؟ گفت: من دو مقدمه عرض می کنم یکی در مورد وضع دوره جدید و دیگری در مورد ایده دانشگاه. در مغرب زمین از زمان تولد اروپا از سده دوازدهم به بعد به تدریج نگاه به خرد جدید و تحولات بنیادین در حوزه نگرش انسان و روش آگاهی به وجود آمد. به واسطه تحولی که در حوزه بینش شکل گرفت، روش آگاهی به وجود آمد. به واسطه تغییرات و تطورات صورت گرفته در روش آگاهی، خرد جدید سربرآورد. خرد جدید بنیان دوره جدید و مدرنیته و همه دستاوردهای دوره مدرن را شکل می دهد. وی ادامه داد: بنابراین ابتدا ما با چیزی به نام دوره جدید مواجه هستیم که تغییرات بنیادین در نگرش ها و بینش ها در مغرب زمین بود و سپس با ایده دانشگاه مواجه هستیم. یعنی شاید بتوانیم بگوییم که اولین بار در رساله های کانت یعنی اواخر سده هجدهم است که ما با ایده دانشگاه مواجه می شویم. کانت رساله های ایده دانشگاه را در این مقطع می نویسد و رساله ای با عنوان نزاع دانشکده ها دارد و مناقشه های دانشکده فلسفه، حقوق و الهیات را بیان می کند. پس مسئله اول این است که تحولات اساسی در حوزه علم به وجود آمد و آن بحران هایی که در دوره علم عادی شکل گرفته بود سبب انقلاب در علم ها شد و علم های جدید سر برآورد. لذا ما با وضع جدیدی مواجه شدیم که اسم آن را دوره جدید غرب می گذاریم. وی افزود: پس ابتدا نگرش ها و بینش ها و تفکرات تغییر پیدا کرد و اگر سده شانزدهم را در باب رنسانس مبنا قرار دهیم با یک فاصله معنا دار ۲۰۰ ساله ایده دانشگاه با مفهوم امروزی شکل گرفت. پس ایده دانشگاه امر متأخرتری نسبت به غرب است. ما باید اول بفهمیم که دوره مدرن چگونه به وجود آمده و دوم اینکه ایده دانشگاه که یکی از محصولات و دستاوردهای دوره مدرن بود، چگونه به وجود آمد. لذا ایده دانشگاه با دو قرن تأخیر از ایده جدید و خرد جدید به وجود آمد. اما بعد از آن مسئله دانشگاه است که تحولات علمی را در دانشگاه رهبری کرده و پیش می برد.   شاید حق با فرید زکریا در کتاب جهان پساآمریکایی باشد که معتقد است چهره غرب جدید، چهره دانایی و دانش بود و در آینده هم مهمترین ویژگی جهان غرب، دانش خواهد بود، نه قدرت. قدرت در پرتو چنین دانشی به وجود می آید و این دانش است که چنین قدرتی را سامان می دهد پورحسن گفت: فوکو در باب نظام قدرت و نظام دانش بیان می کند که نظام دانش در مغرب زمین تابعی از نظام قدرت بود. این فهم فوکو، سراسر در این باب اشتباه است. یعنی این نظام دانایی بود که نظام قدرت را رهبری می کرد و البته میان نظام قدرت و نظام دانایی دادوستد بود. شاید حق با فرید زکریا در کتاب جهان پساآمریکایی باشد که معتقد است چهره غرب جدید، چهره دانایی و دانش بود و در آینده هم مهمترین ویژگی جهان غرب، دانش خواهد بود، نه قدرت. قدرت در پرتو چنین دانشی به وجود می آید و این دانش است که چنین قدرتی را سامان می دهد. البته بعداً قدرت می تواند دادوستد نیرومندی با دانش بکند. وی افزود: من بر خلاف تفکر فوکو معتقدم نظام قدرت تابعی از نظام دانایی به وجود آمد و نظام دانایی به واسطه بینش آکادمیکی که به وجود آمد، معنا پیدا کرد و نظام مند شد. وی ادامه داد: بنابراین از ۲۰۰ سال گذشته تاکنون دانشگاه ها وضعیت رهبری و هدایت را در مغرب زمین به عهده دارند و دانشگاه به مثابه یک نهاد که دارای ذات مستقلی است، برای مناسبات جمعی و حوزه های مختلف تصمیم گیری می کند. چیزی که ما در جامعه ایران از ۱۲۴۳ هجری قمری که عهدنامه ترکمانچای بسته می شود تا به امروز، به وجود نیامده است. در ایران شاید تعبیر فوکو درست باشد که نظام دانشگاهی ما تحت تأثیر نظام قدرت بود. یعنی هم در دوره قاجار و هم در دوره استبداد پهلوی و هم در دوره کنونی، دانشگاه ها دارای ذات مستقلی نیستند و برای دانشگاه تصمیم گرفته می شود. دانشگاه نمی تواند برای قدرت تصمیم بگیرد و دانشگاه بیشتر با وجه سیاسی نسبت برقرار کرده است. پورحسن گفت: لذا تأسیس دانشگاه تهران به عنوان سنبلی از تحولات دوره جدید، در پرتو قدرت شکل می گیرد. درست است که دانشگاه دستاوردهای غیردستوری دارد، اما آنها به لحاظ ساختاری تحت تأثیر دستورات هستند. اما در غرب نظام دانایی پیشتاز بوده است یعنی وجه آوانگارد داشته و پیشرو بوده و ساختار های جدید را شکل می داده است. این تفاوت بنیادینی است که در ایران و غرب به وجود آمد. در غرب به قول کانت نزاع دانشکده و نزاع دانش ها بود که جنگ و صلح و ساختار سیاست و اجتماع را سامان می داد اما در ایران تاکنون دانشگاه در ذیل قدرت معنا پیدا می کند. وی در مورد مهمترین نقدهای وارد بر دانشگاه گفت: دو دیدگاه در این موضوع شکل گرفته است. دیدگاه اول این است که اساتید در ایران نمی توانند بر اساس اقتضائات، نیازها و پرسش های جامعه ایرانی بیاندیشند و عمده اندیشه ورزی آنها معطوف به بیرون از حوزه ایران و نیازهای بنیادین ایران است. یعنی جامعه شناس ما تابعی از وبر یا دورکیم یا گیدنز می اندیشد، فیلسوف ما تابعی از کانت و دکارت و هایدگر می اندیشد و... این یک دیدگاه است که من چندان با این دیدگاه موافق نیستم. این یک دیدگاه غیرعلمی و رادیکال است و ناشی از عدم فهم ذات دانشگاه و ماهیت دانشگاه است و تصور آنها این است که دانش امری جغرافیایی یا تاریخی صرف معطوف به یک سرزمین خاص است. من به طور کلی موافق یونیورسال بودن دانش هستم. دانش در بسیاری از قواعد با قواعد عام سروکار دارد و تفاوتی نمی کند که در کدام جغرافیا سربرآورده است. وی افزود: دیدگاه دوم این است که مهمترین معضل دانشگاه در ایران این است که اساتید، علم و نظام دانش، سربرنیاورده اند. یعنی استادان در ذیل روسا هستند. یعنی جایگاهی که باید علم و استاد داشته باشد، در دانشگاه های ایران ظهور پیدا نکرده است. استاد ذات مستقلی دارد که کسی نمی تواند به او بگوید که چگونه بیاندیشد و یا چه علمی تولید کند. منطق ظهور علم همانند منطق کنش استاد است. همچنان که در باب علم قائل به یک امر فرآیندی طولانی متکامل هستیم در باب استاد هم همینگونه است. پورحسن گفت: استاد و دانش در بالاترین نقطه هرم قرار دارند در حالی که در ایران در پایین ترین نقطه هرم قرار دارند. یعنی روسای دانشگاه و مدیران تصمیم می گیرند که دانشگاه به کدام سمت و سو برود. این یعنی عقیم شدن دانشگاه. در غرب در تمامی دوران تحولات دویست ساله، دانشگاه و استاد و دانش بود که سپهر آکادمیک و بینش علمی را شکل می داد که کارکرد حقیقی دانشگاه چه هست. نه اینکه مدیری تصمیم بگیرد که دانش به کدام سمت و سو برود. بنابراین مهمترین معضل این است که از ابتدای این ۸۰ سال تاکنون، استاد جایگاهی پیدا نکرده است. علم وجه عام و یونیورسال دارد و ما نباید دغدغه داشته باشیم علم را از کدام سرزمین و جغرافیا می گیریم. مهم این است که استاد ما بتواند در پرتو آن دادوستد علم به پرسش های جامعه و نیازهای جامعه توجه پیدا کند وی افزود: بنابراین علم وجه عام و یونیورسال دارد و ما نباید دغدغه داشته باشیم علم را از کدام سرزمین و جغرافیا می گیریم. مهم این است که استاد ما بتواند در پرتو آن دادوستد علم به پرسش های جامعه و نیازهای جامعه توجه پیدا کند. وقتی یک پژوهشگر ادعا می کند ما نیاز به جامعه شناسی نداریم بلکه نیاز به مردم شناسی داریم، او هیچ فهمی از جامعه شناسی و ذات دانش ندارد. وقتی ما نگاه تقلیل گرایانه را در باب دانشگاه حاکم می کنیم و نگاه یونیورسال و عام دانش را نمی بینیم، همین گونه حکم می کنیم. وی ادامه داد: شما زمانی که برای استاد و دانش و کوشش نظری و فکری او ارجمندی قائل نباشید، دیگر نمی توانید دست به تولید فرآیندی متکاملی دانش بزنید. عقیم بودن دانشگاه ایران بخاطر همین مسئله است. نتیجه این بحث این است که هم اکنون بر حسب تاریخ ایران در دویست سال، قدرت و سیاست و حاکمیت است که بر نظام دانشگاهی چیرگی دارد و استاد و دانش ارجمندی مناسب و مستقلی را ندارند. تا زمانی که ما به این فهم بنیادین التفات نکنیم تغییری در نظام دانش ما رخ نخواهد داد. پورحسن گفت: علم باید سیاست گذاری ها و تصمیم سازی ها و سیاست اندیشی ها را ترسیم کند. اگر علم نتواند برای مناسبات میان قدرت و اخلاق بیاندیشد، کسی که صاحب قدرت است ممکن است هیچ گاه به اخلاق نیاندیشد. سیاست اندیش است که به سیاست گذار می فهماند اخلاق امر بنیادین در قدرت است. وی افزود: مهمترین معضل ما در ایران وارونه بودن هرم در باب دانش و قدرت است. یعنی اگر ما نتوانیم دانش را سرجای خود بگذاریم و نتوانیم به آن ارجمندی و جایگاهی که استاد و دانش دارد، التفات کنیم، همواره با معضل مداوم عدم کارآمدی دانشگاه ها مواجه خواهیم بود. دانشگاه و دانش باید به عنوان یک امری که دارای ذات مستقل است فهمیده شود. بدون نظم آکادمیک ما نمی توانیم ادعای دانشگاه بکنیم. به تعبیر من ما هم اکنون واجد ذات دانشگاه نیستیم بلکه صرفاً واجد فیزیک دانشگاه و نام دانشگاه هستیم. لذا گام اول این است که ما به ذات مستقل و متمایز دانشگاه التفات کنیم وی در مورد گام های تحول دانشگاه و مسیری که باید طی کرد گفت: ما در ایران که با تاریخ طولانی چیرگی قدرت بر دانشگاه مواجه هستیم، راه دشواری از حیث عملی در پیش داریم. از حیث نظری گام نخست این است که دانشگاه و دانش باید به عنوان یک امری که دارای ذات مستقل است فهمیده شود. بدون نظم آکادمیک ما نمی توانیم ادعای دانشگاه بکنیم. به تعبیر من ما هم اکنون واجد ذات دانشگاه نیستیم، بلکه صرفاً واجد فیزیک دانشگاه و نام دانشگاه هستیم. لذا گام اول این است که ما به ذات مستقل و متمایز دانشگاه التفات کنیم. وی افزود: گام بعدی این است که ما برای دانشگاه تصمیم نگیریم و اجازه دهیم در ظهور طبیعی و فرآیندی دانش -که منطق و دیسیپلین ظهور علم همین است- دانشگاه بتواند برای جامعه و برای قدرت تصیمیم بگیرد. باید نخبگان فکری را در رأس قرار دهیم و نخبگان اجرایی تابعی از نخبگان فکری عمل بکنند. حیث نظری را مقدم بدانیم و حیث عملی ما تابعی از حیث نظری باشد. وی ادامه داد: در ایران بیش از ۹۵ درصد از مدیران دستاوردهای علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها را مطالعه نمی کنند. در غرب آمار به این صورت است که ۸۵ درصد مدیران آمریکا از دستاورهای علمی دانشگاه به نحو مستقیم استفاده می کنند. لذا وقتی مقاله ای نوشته می شود، تبدیل به خط مشی(Policy) در حوزه سیاست، اخلاق و مناسبات اجتماعی می شود. لذا دانشگاه و دانش باید برای تحولات جامعه تصمیم بگیرد. پورحسن در پایان گفت: گام سوم این است که ما قدرت را تابعی از دانش قرار دهیم و دانش بتواند برای ما در یک فرآیند طبیعی اندیشه ورزی کند. این گام های سه گانه در تاریخ ۲۰۰ ساله مغرب زمین درست عمل کرد. سه مسئله ذات مستقل، مبناقراردادن دستاورهای دانشگاه برای حوزه کنش و اهمیت بنیادین نظام دانش نسبت به نظام قدرت، گام های مهمی هستند که می توانند آغاز تغییرات بنیادین ما نسبت به حوزه دانشگاه باشند. ما در این حوزه راه دشواری را در پیش خواهیم داشت. معتقدم تا زمانی که ذات دانشگاه شکل نگیرد و دانشگاه ارجمندی پیدا نکند ما نمی توانیم انتظاری از دانشگاه به نحو بنیادین داشته باشم. ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 04:30:13 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167468/ کاهش تعداد مشترکان اینترنت نسبت به سال گذشته http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167466/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، در حالی که ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند در پایان سال ۱۳۹۷ مطابق آمار منتشره در وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برابر ۹۰.۷۸ درصد بود، این عدد در پایان سه ماهه سال جاری به ۸۵.۶۲ درصد کاهش یافته است. همچنین تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۴ میلیون مشترک بوده اما طبق آنچه برروی سایت رگولاتوری منتشر شده، این عدد در پایان سه ماهه اول سال جاری به بیش از ۷۱ میلیون رسیده است که این موضوع هم از کاهش تعداد مشترکان در حوزه اینترنت پهن‌باند ثابت و سیار حاکی است.   نگاهی به آمار منتشرشده در وب‌سایت رگولاتوری نشان می‌دهد تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند و ضریب نفوذ اینترنت از سال ۹۵ همواره رو به رشد بوده است و تنها در سه ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۶ و سه ماهه منتهی به آذر ۹۷، این اعداد با کاهش نسبت به دوره قبلی خود روبه‌رو بوده است.     ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 04:20:22 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167466/ چهار نفر از کارکنان بهزیستی بازداشت شدند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167465/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود آسیما، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به بازداشت ۴ نفر از کارکنان سازمان بهزیستی اظهار کرد: صبح امروز ۴ نفر از کارکنان سازمان بهزیستی کشور برای پاره‌ای از توضیحات توسط عوامل اطلاعاتی بازداشت شدند. وی در پاسخ به این پرسش که اتهامات این افراد چه بوده است، گفت: اطلاعات دقیقی از اتهامات‌شان نداریم، ولی اتهامات آنها اخلاقی نبوده ولی اطلاعات دیگری از این موضوع نداریم. مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: طبق اطلاعاتی که به دستمان رسیده است، اتهامات این افراد مربوط به گذشته و دورانی است که در یکی از استان‌ها مسئولیت داشته‌اند. آسیما تاکید کرد: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملزم به رعایت قوانین و مقررات است و ما از شفافیت استقبال می‌کنیم. وی گفت: همانطور که گفته شد اتهامات این ۴ نفر مربوط به گذشته و دوران مسئولیت‌شان در یکی از استان‌هاست و در زمان دستگیری ۳ نفر آنها در ستاد بهزیستی کشور و نفر چهارم در یکی از استان‌ها مشغول به کار بوده است. ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 04:08:56 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167465/ تاثیر ازدواج‌ فامیلی بر بیماری‌های نقص ایمنی/کشف سه ژن جدید مسئول بروز بیماری http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167455/ به گزارش ستاره ها؛ دکتر اصغر ‌آقامحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که بیماری‌های نقص ایمنی اولیه، گروه متنوعی از بیماری‌های ژنتیکی است که به علت اختلال در سیستم دفاعی بدن انسان (بعلت موتاسیون در ژن های مسئول رشد و تکامل اجزای سیستم ایمنی )  به وجود می‌آیند، گفت: این بیماری‌ها منجر به افزایش استعداد ابتلا به عفونت‌های مکرر، بیماری‌های اتوایمن و بدخیم در مبتلایان می‌شود. وی افزود: مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکنون بیش از ۸۰ طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه علوم پزشکی تهران را اجرا کرده است. یکی از تحقیقات ما در راستای شناخت علل ژنتیکی بیماری‌های نقص ایمنی است که این تحقیق با همکاری‌ علمی پژوهشی دانشگاه‌های هاروارد  آمریکا و کارولینسکا  سوئد در حال انجام است  و تاکنون در آن حدود ۳۰۰ بیمار از نظر ژنتیکی و نقص مولکولی  بررسی شدند و در نتیجه همکاری بین المللی در بین بیماران  ایرانی بررسی شده تا کنون سه ژن جدید  مسئول بروز نقص ایمنی کشف و شرح داده شده است . در مقاله‌ای که این سه ژن جدید معرفی شده اند ، محققین  مرکز تحقیقات نقص ایمنی بعنوان نویسندگان همکار مشارکت داشته اند. عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد فراوانی بیماری‌های نقص ایمنی در کشورهای اروپایی و آمریکایی با میزان ازدواج خویشاوندی کمتر از یک درصد برابر یک در ده‌هزار نفر است، گفت: پژوهش‌های انجام شده در  مرکز تحقیقات نقص‌ایمنی نشان می‌دهد فراوانی بیماری‌های نقص ایمنی در ایران و کشورهای دیگر خاورمیانه بیشتر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است. اکثر بیماری‌های نقص ایمنی از پدر و مادر به کودکان منتقل می‌شود آقامحمدی با تاکید بر این که مطالعات نشان داده  اکثر بیماری‌های نقص ایمنی، از پدر و مادر به بچه‌ها منتقل می‌شود، گفت: یکی از راهکارها این است که خانواده‌ها به دلایل پرهیز از ازدواج‌های خویشاوندی آگاه شوند. اگر زوج خویشاوندی، خیلی اصرار داشتند که با یکدیگر ازدواج کنند حتما قبل از ازدواج، مشاوره ژنتیک انجام دهند. ابتلای کودکان به بیماری‌های نقص ایمنی در آزمایش‌های قبل از ازدواج مشخص نمی‌شود و باید با آزمایش‌های پیچیده و گران‌قیمت ژنتیکی بررسی شوند. ممکن است در زوجی که خویشاوند هستند ژن معیوب وجود داشته باشد و خود آن‌ها هم اطلاعی از این موضوع نداشته باشند. این استاد دانشگاه ادامه داد: تحقیقات انجام در مرکز تحقیقات  نقص‌ایمنی نشان می‌دهد که میزان ازدواج فامیلی در والدین کودکان مبتلا به نقص ایمنی در  ایران بر حسب نوع نقص ایمنی بین ۵۸ تا ۷۸  درصد است. اساس بیماری‌های نقص ایمنی، معیوب بودن ژن است. گاهی ممکن است پدرومادر هر دو سالم باشند ولی در خود کودک یک ژن  مسئول در رشد و  تکامل  دستگاه  ایمنی دچار موتاسیون شود و کودک مبتلا به نقص ایمنی شود . آقامحمدی درباره عوامل محیطی تاثیرگذار بر ابتلا به بیماری‌های نقص ایمنی گفت:  عوامل متعددی مانند دارو ها ، سوء تغذیه،  عفونت های ویروسی ، می‌توانند بطور ثانوی سبب اختلال در سیستم ایمنی شوند. به این گروه از بیماری ها، بیماری های نقص ایمنی ثانویه گفته می شود.  سوء تغذیه شدید و عفونت های ویروسی مانند ویروس HIV  سبب تضعیف عملکرد  سیستم ایمنی  و اختلال در بیگانه‌شناسی دستگاه ایمنی و در نتیجه  سبب بروز عفونت های مکرر می‌شوند. رییس مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: بروز بعضی عفونت های  ویروس‌ در مادران باردار سبب بروز عفونت  در جنین  و ایجاد اختلال در در سیستم ایمنی نوزاد می‌شود. نتایج تحقیقاتی درباه ابتلا به سرطان بیماران دچار نقص ایمنی وی همچنین اظهار کرد: نشانه‌های بالینی عمده در بیماران مبتلا به نقص ایمنی، عفونت های مکرر و مزمن است که در ارگان های مختلف بخصوص مجاری تنفسی، سرطان و یا بیماری‌های خودایمنی بیشتر است ولی نمی‌توان گفت که بیماران نقص ایمنی حتما دچار ام‌اس می‌شوند اما باید بدانیم پایه و اساس ایجاد بیماری ام‌اس اختلال در ایمنی است. تحقیقاتی در زمینه سرطان داشتیم که نتایج آن نشان داد سرطان‌های بدخیم در بیماران دچار نقص ایمنی نسبت به بقیه افراد جامعه بیشتر وجود دارد. استاد ایمونولوژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره سیستم ثبت بیماری‌های مرکز تحقیقات نقص ایمنی گفت: اولین گزارش ثبت بیماران نقص ایمنی که در سال ۲۰۰۲ در مجله journal clinical immunology منتشر شد در برگیرنده ۴۴۰ بیماری بود که در طی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۰ تشخیص داده شده بودند. گزارش دوم  در سال ۲۰۰۶ با ثبت ۹۳۰ بیمار و گزارش سوم ثبت بیماران نقص ایمنی در سال ۲۰۱۳ با ثبت ۱۶۹۰ بیمار در همان مجله منتشر شد. گزارش چهارم ثبت بیماران نقص ایمنی در سال ۲۰۱۸ با ثبت ۳۰۵۶ بیمار در مجله journal of clinical immunology  منتشر شده است. ]]> عمومی Sat, 21 Sep 2019 15:46:31 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167455/ هویت‌دار شدن گدایان شهر؛ خط پایان تجارت گریه؟ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167453/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ اخیراً فرزانه مروستی، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفته است که در آینده نزدیک، اطلاعات متکدیان در سامانه جامع آسیب‌دیدگان کل کشور ثبت خواهد شد تا از این به بعد تکدی‌گری در سابقه افراد ثبت شود و وضعیت آنها قابل پیگیری باشد. البته سابقه راه‌اندازی سامانه برای ثبت اطلاعات متکدیان به سال ۹۶ برمی‌گردد. آن زمان رضا محبوبی، قائم‌مقام وزیر کشور اعلام کرده بود که راه‌اندازی این سامانه دسترسی به آمار و اطلاعات صحیح، منظم و مستمر درباره متکدیان کشور را میسر می‌کند و با استفاده از اطلاعات این سامانه می‌توان برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای ساماندهی متکدیان و رفع تنگناها و مشکلات به وجود آمده، داشت و از ورود مجدد متکدیان به چرخه تکدی‌گری جلوگیری کرد. در این میان، کارشناسان هم معتقدند توسعه نامتوازن، موازی‌کاری و همچنین خلأ در ارائه خدمات توسط دستگاه‌های متولی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در کنار ویژگی‌های اجتماعی- سیاسی و جغرافیایی کشور و گستردگی جامعه هدف ساماندهی متکدی‌گران را دشوار کرده است. از همین رو، شاید شناسایی آنها و ثبتشان در سامانه‌ای جامع، گام خوبی برای ساماندهی آنها باشد. حالا هم به گفته مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با استقرار و به‌کارگیری این سامانه کل اطلاعات در کشور از متکدیان در سامانه ثبت شده و ذخیره می‌شود. در حقیقت ۳۱ استان به این سامانه متصل می‌شوند و فردی که یک‌بار در مرکز نگهداری وارد می‌شود، اطلاعاتش ثبت می‌شود. در این شرایط اگر فردی از تکدی‌گری در استانی ناامید شود و به استان دیگری مهاجرت کند، استان مقصد متوجه می‌شود فرد متکدی سابقه‌دار است. البته این کار قبلاً برای معتادان متجاهر انجام شده و قرار است برای متکدیان نیز انجام شود و تا هفته آینده مراکز استان‌ها هم به این سامانه مجهز خواهند شد. بر این اساس، هویت افراد از طریق اسکن قرنیه چشم و اثر انگشت ثبت می‌شود. عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره تأثیر راه‌اندازی این سامانه در ساماندهی متکدیان می‌گوید: تکدی‌گری یک شغل نیست که قرار باشد شناسایی شده و به‌عنوان یک شغل به رسمیت شناخته شود یا اینکه در چارچوب متکدیان با آنها برخورد شود. در حال حاضر هر لحظه ممکن است به تعداد متکدیان اضافه شود و این سامانه جامع برای شناسایی متکدیان حرفه‌ای مناسب است. مشکل اصلی، متکدیان خارجی هستند عزیزی با اشاره به این که اکثر متکدیان کشور، خارجی هستند، می‌افزایند: مشکل اصلی، متکدیان خارجی هستند و با متکدیان ایرانی تقریباً مشکلی وجود ندارد. متکدیان ایرانی پس از شناسایی، طبقه‌بندی می‌شوند و اگر کودک باشند به مراکز تعلیم و تربیت نوجوانان فرستاده می‌شوند، اگر معلول باشند، تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند و اگر نیازمند باشند به کمیته امداد معرفی می‌شوند. اما مسئله اصلی، متکدیان خارجی هستند، چون نمی‌توان آنها را به‌آسانی مدیریت کرد. اگر مثلاً در شهری مثل تهران به آنها فشار بیاورید به کلانشهر دیگری می‌رود. به همین دلیل، اگر این سامانه مشخصات آنها را ثبت کند، به‌راحتی می‌توان آنها را پیگیری کرد. اگر این فرد شناسایی شده و مشخص شود که حرفه‌ای است، نباید با آن به‌عنوان نیازمند برخورد کرد. این افراد حرفه‌ای هستند و از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند که با اینها باید جور دیگری برخورد کرد. سیاوش شهریور، کارشناس مسائل اجتماعی و معاون اسبق اجتماعی و فرهنگی استاندار تهران در گفت‌وگو با ایرنا پلاس می‌گوید: طرح این موضوع بیشتر ناظر به گروه‌ها و اشخاصی است که فاقد هویت هستند یا هویت خود را پنهان می‌کنند یا از بین می‌برند یا جعل هویت می‌کنند. این موضوع بیشتر در حوزه معتادان متجاهر و کودکان کار بوده تا به طرح تحقیق مشخصی برای ساماندهی آنها برسیم. شهریور ادامه می‌افزاید: در حال حاضر برخی کودکان متکدی شناسنامه ندارند. مشخص نیست برخی از آنها از کجا آمده‌اند و اغلب آنها خارجی‌اند. این کودکان در آینده بزرگ می‎‌شوند. اگر هویت آنها این‌گونه باقی بماند چه کسی در آینده ضامن این هویت‌های ساختگی است؟ اعتقاد بر این است که این افراد حتی اگر یک هویت برنهاده داشته باشند و اسکن قرینه و اثر انگشت آنها ثبت شود، در آینده نمی‌توانند هویت خود را تغییر دهند و به‌راحتی می‌توان هویت آنها را ردیابی کرد. به اعتقاد وی، به‌صورت مشخص ثبت اطلاعات و هویت‌یابی، به فرد، اجتماع و دولت کمک می‌کند و سبب نوسازی و ساماندهی اجتماعی خود شخص می‌شود. سال ۷۸، شورای عالی اداری به‌منظور اصلاح ساختار و ایجاد هماهنگی در فعالیت دستگاه‌های اجرایی و ارتقای کارایی و بهبود روش‌های مربوط به مبارزه با تکدی‌گری چند مصوبه داشت. بر اساس آن مقرر شد مجتمع‌ اردوگاهی‌ زیر نظر فرمانداری‌ در شهرهای‌ بزرگ تشکیل‌ ‌شود و مسئولیت‌ نگهداری‌ موقت‌، شناسایی‌ وضعیت‌، گروه‌بندی‌ و تعیین‌ تکلیف‌ افراد در این مکان انجام شود. همچنین ۱۱ نهاد از جمله نیروی انتظامی، شهرداری، دادگستری، بهزیستی، کمیته امداد و ... مکلف به همکاری در این حوزه شدند. از آن زمان ۲۰ سال می‌گذرد اما همچنان تکدی‌گری به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین آسیب‌های اجتماعی در کشور وجود دارد و هر سال روش‌های آن تغییر می‌کند. برخی اختصاص ندادن بودجه مشخص به این مسئله را دلیل وخیم‌تر شدن اوضاع می‌دانند و در این میان، هجوم متکدیانی از کشورهای افغانستان،پاکستان و بنگلادش اوضاع را بدتر کرده است.  البته بنا بر آمارهای رسمی، تعداد متکدیان مرد خارجی در کشور بسیار پایین‌تر از متکدیان خارجی زن و کودک است، چرا که مردان به‌راحتی از کشور طرد می‌شود، اما موضوع درباره زنان و کودکان فرق می‌کند. چون کشور به‌دلیل تعهداتی که به کنوانسیون‌های بین‌المللی درباره زنان و کودکان بی‌سرپرست دارد، نمی‌تواند به‌صورت قهری با آنها برخورد کند. دو نکته مثبت درباره ثبت اطلاعات گدایان سامان ولی‌نوری، کارشناس و تحلیلگر مسائل شهری درباره سامانه جامع آسیب‌دیدگان و ثبت و ضبط متکدیان شهری در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: از دو منظر می‌توان این موضوع را بررسی کرد. از منظر اول این موضوع اتفاق مثبتی است؛ از این لحاظ که آمار و اطلاعات این آسیب‌دیدگان ثبت و ضبط خواهد شد. به این معنی که از وضعیت آنها اطلاعاتی به دست خواهد آمد. جایگاه، پایگاه،مشخصات، مبدأ و مقصد آنها مشخص خواهد شد.اساساً برای حل هر پدیده‌ای در ابتدا به آمار و اطلاعات راجع به آن نیاز داریم. نکته مثبت دوم، پذیرش این بحث توسط مجموعه مدیریتی است. بسیاری از آسیب‌ها و چالش‌های اجتماعی وجود دارد که گاهی نادیده یا انکار می‌شوند و نگاه حداقلی به آنها به‌عنوان مسئله وجود دارد. زمانی که ما این موضوع را ثبت و ضبط می‌کنیم، یعنی آن را پذیرفته و می‌خواهیم آن را حل کنیم و این جنبه مثبت قضیه است که می‌تواند کمک کننده باشد. ولی نوری در ادامه می‌افزاید: اما به‌صورت کلی، زمانی که ما از تکدی‌گری صحبت می‌کنیم، باید بپذیریم که در مورد یک پدیده پیچیده، چند وجهی و سیال صحبت می‌کنیم. پیچیده از این باب که وقتی یک فرد به‌عنوان یک متکدی در سطح شهر ظاهر می‌شود. مسیری را طی کرده است و سازوکاری در کنار هم قرار گرفته که این فرد به‌عنوان گدا در سطح شهر ظهور و نمود پیدا کرده است.  با قشرهای مختلف گدایان مواجهیم به گفته ولی‌نوری، فهم این مکانیسم بسیار مهم است؛ زمانی که بخواهیم با این پدیده مواجه شویم می‌بینیم گروه‌های مختلف، خانواده، همسالان، گروه‌های اجتماعی و به‌صورت کلی، همه جامعه در کنار هم عواملی هستند که فرد را به سمت تکدی‌گری سوق می‌دهند. در این مسئله، ما با چند قشر در درون متکدیان مواجه هستیم. ما از یک سمت با گدایان حرفه‌ای روبه‌روییم که گدایی را به مثابه یک شیوه معیشت و بر مبنای یک انتخاب عقلانی انتخاب می‌کنند. به این معنی که معتقدند در شرایط موجود، بهترین کار، گدایی است. در مقابل، عده‌ای دیگری هم وجود دارند که نیازمندان واقعی هستند و ممکن است معلول باشند یا ناتوانی جسمی داشته باشند و چون راه دیگری برایشان باقی نمانده مجبور به تکدی‌گری می‌شوند. البته در درون همین‌ها هم باز طبقه‌بندی‌هایی وجود دارد . پس زمانی که از گدایی صحبت می‌کنیم باید مشخص کنیم که برای کدام قشر دنبال راه‌حل می‌گردیم و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنیم.  تکدی‌گری میراث خانوادگی، اجتماعی و حتی مکانی است او می‌گوید: بسیاری از محققان در زمینه‌ تکدی‌گری بر این باورند که این پدیده یک میراث خانوادگی، اجتماعی و حتی مکانی است. در واقع یک وراثتی در این باره وجود دارد که انگار گدایی در بعضی خانواده‌ها، در بعضی جوامع و در برخی از مکان‌ها به‌صورت ریشه‌ای نفوذ کرده و جزو هویت آنها شده است. اگرچه گدایی به‌صورت کلی تبلور فقر و یکی از پیامدهای آن است، اما لزوماً شهری که گدای کمتری دارد، شهر ثروتمندی نیست و برعکس شهری که در آن گدایان به وفور پیدا می‌شود، الزاماً فقیر نیست. این باز یکی از پیچیدگی‌های این موضوع است. به همین دلیل زمانی که ما آمار متکدیان را ثبت کنیم این موضوع هم روشن خواهد شد که آنها از کجا می‌آیند و از کدام پایگاه خانوادگی و  قشر اجتماعی هستند. چرا برخی مکان‌ها بهشت گدایانند؟ در این میان، به اعتقاد ولی نوری مسئله مهاجرت نیز با مسئله گدایی به هم گره خورده است. بسیاری از شهرهای ثروتمند اروپایی پر از گدایانی است که از کشورهای دیگر آمده‌اند. بسیاری در اروپا معتقدند که مهاجران آنجا، نه برای کار و تحصیل، که برای گدایی به آنجا مهاجرت می‌کنند و البته اعتراضات بسیاری هم در این باره وجود دارد. بنابراین بار جغرافیایی مکان در بحث ساماندهی گدایان شهری بسیار مهم است. بعضی مکان‌ها انگار بهشت گدایان است و ما باید این موضوع را تجزیه تحلیل کنیم که چرا یک مکان، مطلوب تکدی‌گری است و مکان دیگر این ویژگی‌ها را ندارد.  ولی نوری ادامه می‌دهد: گدایان حرفه‌ای در بسیاری از کشورها وجود دارد و از طریق متدهای روز و پیشرفته کار خود را جلو می‌بردند. به‌عنوان مثال، در چین یک گدا در یک ایستگاه مترو روزانه ۱۰ هزار یوان یعنی بیش از هزار و ۵۰۰ دلار درآمد دارند. این گدایان بعد از ظهر در مکان‌های تفریحی، رستوران‌های گران‌قیمت همراه با گوشی‌ها و ماشین‌های مدل بالا دیده‌ می‌شوند.  تجارت گریه او می‌افزاید: گدایان حرفه‌ای که به‌عنوان شغل به این پدیده نگاه می‌کنند، پشتکار دارند و در آن تاکتیک و هوشمندی دارند. در واقع عمل مجرمانه‌ای انجام می‌دهند که باید با آن مبارزه کرد. موضوع دوم آسیبی است که این گدایان به اعتماد مردم برای کمک به خیریه‌ها یا هر نوع کمک به تهیدستان می‌زنند. مردم با متوجه شدن این موضوع که فلان گدا از این راه ثروتی به‌هم زده و حساب بانکی کلانی دارد، ترجیح می‌دهند به هیچ نیازمندی کمک نکنند، چراکه تمایز یک گدای حرفه‌ای از یک گدای نیازمند دشوار می‌شود. فکر می‌کنم اگر ثبت و ضبط آمار متکدیان با این رویکرد پیش برود و گدایان حرفه‌ای از گدایان نیازمند مشخص شود، بسیار مؤثر خواهد بود. باید به‌تدریج از طریق این آمار برای حذف گدایان حرفه‌ای که به شیوه‌های مختلف تجارت می‌کنند و برخی به آن تجارت گریه می‌گویند، اقدام کنیم و از سمت دیگر، گدایان نیازمند را به سمت نهادهای حمایتی و خیریه‌ها هدایت کنیم. هر کشوری که این راه‌حل را برگزیده، موفق بوده است.  از طرفی، ولی‌نوری معتقد است باید ثبت اطلاعات گدایان در این سامانه با دقت و وسواس خاصی انجام شود و برای هر نوع گدایی، تعریف مشخصی وجود داشته باشد. به این معنی که انواع مختلف پنهان و آشکار تکدی‌گری از فال فروشی تا نوازندگی یا شکل‌های دیگر آن و حتی خارجی بودن یا ایرانی بودن، کودک یا بزرگسال بودن آنها تفکیک شود تا برنامه‌های ضدتکدی‌گری به شکل بهتر و مفصل‌تر نوشته شوند. در نهایت هم مهم‌ترین گام توانمندسازی گدایان و مهارت‌آموزی به آنهاست که سبب بهبود اوضاع شود. ]]> عمومی Sat, 21 Sep 2019 15:30:45 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167453/