پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين عمومی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public Sun, 17 Feb 2019 21:03:11 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Sun, 17 Feb 2019 21:03:11 GMT عمومی 60 عکس گرفتن یک روحانی از توریست‌ها http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154233/ یک بار هم یک آقا پسر و دختر خانم از من خواستن ازشون عکس بگیرم.. یک مقدار جابجاشون کردم که دوربین رو به نور نباشه و همچنین نمای زمینه بهتر بشه. وقتی وسواسم در اینکه عکس خوب بیافته رو دیدن، تعجب کرده بودن.. فقط تو دلم گفتم ان شاءالله که نامزد هستن، یا اگه نیستن به زودی بشن:) خلاصه بدونید، از آپشن‌های ما آخوندا اینه که ازتون عکس میگیریم..     ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 16:06:48 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154233/ درخواست سیدمهدی شجاعی از علاقه‌مندان به کتاب/ عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154232/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، سیدمهدی شجاعی، نویسنده مطرح که این روزها سلسله نشست‌های کوتاه با داستان را به منظور رونق حوزه داستان کوتاه راه‌اندازی کرده است، چندی پیش پویشی را در صفحه خود در اینستاگرام به راه انداخته و از مخاطبان درخواست کرده است تا زیباترین و تاثیرگذارترین کتابی را که مطالعه کرده‌اند در زیر پستی در صفحه او معرفی کنند. او سپس فهرستی از کتاب‌های معرفی شده را برای مخاطبان خود در اینستاگرام منتشر کرد. با این حال این نویسنده به منظور فراگیری این پویش و گستردگی جامعه آماری از فعالان حوزه فرهنگی درخواست کرده است تا مخاطبان خود را در جریان این حرکت فرهنگی قرار دهند. متن نوشته شجاعی در این باره به شرح زیر است: «عزیز فرهیخته سلام و عرض ادب  در این روزگار که فرهنگ و هنر مظلوم‌ترین بخش جامعه شده و متولیان هیچ دغدغه‌ای در مورد آن ندارند، تلاش کردیم حرکتی را آغاز کنیم و قدم‌هایی هر چند کوچک را در این مسیر برداریم. برای به دست آوردن ذائقه عمومی در زمینه کتاب و معرفی آثار پرطرفدار به دیگران، سوالی در صفحه شخصی مطرح شد و پاسخ‌های مخاطبین در قالب جدولی تقدیم حضورشان. اما نکته حائز اهمیت این بود که اولا جامعه آماری شمول و فراگیری لازم را نداشت و ثانیاً اغلب پاسخ‌ها با لطف اعضا، نسبت به آثار این حقیر همراه بود. بر این اساس تصمیم گرفتیم تا از حضور شما نیز دعوت کنیم تا در این امر ما را یاری فرمایید. بدین صورت که یا از مخاطبین‌تان دعوت بفرمائید به صفحه بنده آمده و ذیل پستی که ارسال خواهد شد نظراتشان را مرقوم بفرمایند یا تصویر را در صفحه خود گذاشته و با هشتگ #معرفی کتاب محبوب_من با مخاطبین‌تان به اشتراک بگذارید.  عزیزان من با پی گرفتن هشتگ ها نظرات را جمع آوری و دسته بندی و در قالب یک پروژه تقدیم حضور شما و دیگر همراهان خواهند کرد.»   ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 15:58:14 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154232/ دفتر مُجلل سفیر انگلیس در تهران/عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154221/ ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 15:40:11 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154221/ آسفالت پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی در پاکدشت جنجال ساز شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154227/ ایرنا نوشت: اصل موضوع به قبل از راهپیمایی 22 بهمن باز می گردد، زمانی که عده ای از جوانان در برنامه ریزی های برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفتند در 40 نقطه شهرستان پاکدشت و در مسیر تردد افراد و وسایل نقلیه 40 تصویر پرچم آمریکا و رژیم اسراییل را روی زمین ترسیم کنند تا در روز راهپیمایی این نمادهای استکبار لگدمال شود. یکی از محل های انتخابی این افراد جلو در ورودی فرمانداری پاکدشت بود که به گفته مسئولان این شهرستان، شب بیستم بهمن ماه عده ای از این افراد ساعت 3 بامداد با حضور مقابل درِ اصلی فرمانداری با استفاده از رنگ، پرچم های آمریکا و رژیم صهیونیستی را روی زمین ترسیم می کنند و تذکرات مأمور انتظامی مستقر در فرمانداری و تلاش وی برای جلوگیری از این اقدام هم راه به جایی نمی برد. این پرچم تا روز 25 بهمن نیز بر روی زمین نقش بسته بود تا اینکه پس از انجام عملیات عمرانی و لکه گیری نقاط حفاری شده توسط عوامل شهرداری، تصویر این دو پرچم نیز با آسفالت پوشیده شد و این سرآغاز جنجال ها بود. از این زمان مخالفت ها و حمایت های فعالان سیاسی، چهره های فرهنگی و برخی جوانان شهرستان پاکدشت با این اقدام فرمانداری پاکدشت نیز شروع شد. حال پس از گذشت چهار روز از این ماجرا، عده ای از فرماندار پاکدشت می خواهند بابت این اقدام که از نگاه آنان توهین به احساسات ضداستکباری ملت ایران اسلامی خوانده شده عذرخواهی کنند و عده ای دیگر از وی که خود برادر شهید نیز است حمایت می کنند و می گویند که این اقدام منافاتی با روحیه استکبارستیزی ملت ندارد و اصولا درباره تعریف راههای مبارزه با استکبارستیزی باید به بحث نشست. **امضای تومار در نماز جمعه شریف آباد ماجرا ابعاد دیگری هم داشت، عده ای از مردم بخش شریف آباد شهرستان پاکدشت پس از اقامه نماز سیاسی عبادی جمعه هفته گذشته با امضای توماری، اقدام فرمانداری پاکدشت را محکوم کردند و از مسئولان دستگاه های قضایی، امنیتی و نظارتی خواستند تا با این اقدام برخورد کنند. در این تومار عینا آمده است: ما امضاکنندگان ذیل ضمن اعلام انزجار و تنفر همیشگی خویش از سردمداران استکبار جهانی، دولتمردان آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی، بدینوسیله «عمل شنیع و زشت عواملی که در فرمانداری پاکدشت اقدام به پاک نمودن پرچم آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب کودک کش را که به منظور قرار گرفتن زیر پای عموم مردم به نشانه نماد استکبارستیزی انجام پذیرفته است» بشدت محکوم نموده و از مسئولان دستگاه های امنیتی، قضایی و نظارتی خواستار برخورد قاطع و سریع با این گونه فعالیت های مرموز و به دور از شأن مردم انقلابی و ولایتمدار شهرستان پاکدشت هستیم. **تاکید امام جمعه بر حفظ وحدت امام جمعه پاکدشت اما ضمن حمایت از سرپرست فرمانداری، با دعوت از تمامی مردم و مسئولان به حفظ وحدت و یکپارچگی برای پیشرفت و توسعه شهرستان گفته است: مسئولان وظیفه دارند مسائل و مشکلات شهرستان را پیگیری جدی و به دغدغه های مردم رسیدگی کنند، بنابراین باید از حاشیه ها و شایعه ها بپرهیزند چون آنان را از امور اصلی دور می کند. حجت الاسلام حسن لزومی در جمع خبرنگاران افزود: شهرستان پاکدشت بیش از هر زمان نیازمند انسجام و یکپارچگی است تا مشکلات مردم برطرف شود لذا همدلی با مسئولان از ضرورت های محرومیت زدایی است. وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب خواستار پیگیری مسائل و مشکلات با وحدت بین مسئولان و مردم در تمامی شهر ها، استان ها و در کل کشور هستند. لزومی با تقدیر از حضور حماسی مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفت: نباید کام مردمی که با حضور در 22 بهمن حماسه آفریدند و همواره در تلاشند تا دل رهبری را از خود راضی نگه دارند با حرف های حاشیه ای و تفرقه افکنانه تلخ کرد. لزومی تصریح کرد: شهرستان پاکدشت پس از مدت ها از یک فرماندار بومی برخوردار شده است، وی تجربه کار اجرایی دارد و از خانواده معظم شهداست(برادر شهید)؛ خدا هم راضی نیست که شخصی در جمع بومی های شهرستان تخریب شود. **پای صحبت سرپرست فرمانداری هادی تمهیدی سرپرست فرمانداری پاکدشت گفت: یکی از مهمترین اصول انقلاب اسلامی استکبارستیزی است و به فرموده رهبر معظم انقلاب امروز سردمداران آمریکا نماد تفکر استکباری و حمایت از خشونت و ظلم در اقصی نقاط جهان به شمار می روند. وی ضمن محکوم کردن موج سواری های اخیر برخی رسانه های معاند، پویایی و تفاوت دیدگاه ها و سلیقه ها را بخشی از مقتضیات جامعه جوان ایران دانست و تاکید کرد: اختلافات احتمالی اینچنینی موضوعی طبیعی و داخلی است و دراین میان جایی برای بدخواهان انقلاب و مردم انقلابی ایران وجود ندارد. فرماندار پاکدشت همچنین با اشاره به طرح ها و برنامه های مهم عمرانی در دست اجرا در این شهرستان، بر عزم جدی مسئولان بر پیگیری شبانه روزی اجرای این پروژه ها تاکید کرد. شهرستان پاکدشت با 350 هزار نفر جمعیت در جنوب شرق تهران واقع شده است. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 15:15:00 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154227/ زیردریایی«فاتح» به ناوگان نیروی دریایی ملحق شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154226/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر: زیردریایی بومی«فاتح» عصر امروز با حضور رئیس جمهور و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ملحق شد. زیردریایی «فاتح» با وزنی بیش از ۵۰۰ تن، جزء زیردریایی‌های کلاس نیمه سنگین محسوب می‌شود و قادر به حمل و پرتاب چندین موشک کروز و اژدر است. این زیردریایی می‌تواند در حوزه ماموریتی خود اقدام به مین ریزی کند. همچنین این زیردریایی از سامانه‌های مدیریت نبرد ترکیبی، سوناری، جنگ الکترونیکی و مخابراتی رانش الکترونیکی برخوردار است. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 15:07:25 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154226/ نکات خواندنی درباره صادق هدایت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154215/ به گزارش ستاره ها به نقل از ماهنامه اندیشه پویا: یادداشت های شاهرخ مسکوب درباره صادق هدایت را حسن کامشاد در اختیار ما قرار داد و ما نیز این یادداشت ها را برای بررسی و تحلیل بیشتر زیر ذره بین حورا یاوری پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات ایران دانشگاه کلمبیا و مولف کتاب هایی چون گفتارهایی در نقد ادبی و روان کاوی و ادبیات در ایران قرار دادیم. در ادامه ابتدا ارزیابی حورا یاوری را از خواندن یادداشت های مسکوب بر آثار هدایت می خوانید (یکم) و آن چه در این یادداشت ها برای او واجد اهمیت بوده (دوم) و این که چرا مسکوب، «هدایت شهروند» را از «هدایت نویسنده» متمایز کرده (سوم) و چگونه می توان مطابق طرح مسکوب میان رباعیات خیام و پیام کافکا با آثار صادق هدایت ارتباط برقرار کرد (چهارم).    تحلیل حورا یاوری در این باره که مسکوب آثار تاریخی هدایت مثل پروین دختر ساسان را «ضدتاریخی» می نامد. (پنجم) جالب توجه است. و البته مسکوب نه تنها دیدگاه تاریخی هدایت را در آثاری مثل پروین دختر ساسان یا توپ مرواری به نقد می کشد و معتقد است شیفتگی هدایت به گذشته رمانتیک و غیرواقع گرایانه است؛ بلکه داستان هایی مثل حاجی آقا و علویه خانم را هم از لحاظ ارزش داستانی به نقد می کشد و آن ها را بیش تر بیانیه می داند تا داستان. جالب آن است که مسکوب با وجود همه این قضاوت های منفی در جای دیگری از این یادداشت ها، هدیات را نقطه کمال مدرنیسم ادبی در ایران می نامد. چگونه سازگار شدن این قضاوت ها در کنار هم (ششم) و علاوه بر آن، تحلیل این که چرا مسکوب تلافی اشرافیت و تجدد را در هدایت تراژیک می داند (هفتم)، نکات دیگری است که زیر ذره بین تحلیل حورا یاوری قرار گرفته است. تحلیل نکته سنجانه حورا یاوری از یادداشت های مسکوب درباره هدایت در ادامه می خوانید. • یادداشت های مسکوب بر آثار هدایت هم از نظر هدایت شناسی و هم از نظر مسکوب شناسی اهمیت فراوان دارند و برای آشنایان با اثار مسکوب ناآشنا به نظر نمی رسند. سالیانی از عمر مسکوب مثل خیلی از هم روزگارانش، و مثل هدایت، در حسرت دنیایی آرمانی سپری شد. اما هدایت و مسکوب برخلاف بسیاری از هم روزگاران شان در آوردگاه درون و خلوت دل خودشان هم زندگی می کردند، و به جای به دار کشیدن دیگران لبه تیز شمشیر را به طرف خودشان بر می گرداندند، و به جای محکوم کردن دیگران خودشان را به چوبه دار می سپردند. یادداشت های مسکوب در مورد آثار هدایت همدلی او را با هدایت و توجه و تمرکز او را بر همین جنبه از شخصیت هدایت به روشنی نشان می دهد. هدایت در سالیانی از زندگی اش در افسون ناسیونالسیم وارداتی روزگارش غوطه ور بود و بازسازی شکوه از دست رفته دیروز را درمان دردهای ناگفتنی روزگارش تصور می کرد.   ولی او هم مثل مسکوب، که پس از یک دوره ده ساله همکاری با حزب توده از آن حزب جداشده و راه دیگری در پیش گرفته بود، مدت زمان زیادی دربند افسون این دنیای آرمانی باقی نماند. می دانیم که هدایت به هند می رود، با نوشته های ایران شناسان اروپایی آشنا می شود، زبان پهلوی یاد می گیرد، چند متن کهن را به فارسی امروز بر می گرداند، نگاهش به تاریخ دگرگون می شود، با شباهت های دیروز و امروز آشناتر می شود و در پایان این راه دراز رنج خیز، بوف کور را می نویسد.  کتابی که به نظر مسکوب، همین طور که در نوشته هایش می بینیم، مرثیه هدایت است بر آن جهان آرمانی. این درست همان راهی است که مسکوب هم پشت سر گذاشت. پرسش هایی که مسکوب برای نوشتن کتابش تدارک دیده، نشان می دهد که مسکوب خودش را در آینه زندگی و آثار و پرسش های ذهنی هدایت منعکس می دیده، و خطوط صورت خودش را در این آینه به جا می آورده است. • در نوشته های مسکوب نکات خواندنی، و آموختنی، همیشه فراوان است. اما این یادداشت ها تاریخ ندارد و تاریخ نگارش آن ها را باید با توجه به نوشته های دیگر مسکوب به تقریب حدس و گمان معین کنیم. به توجه به این نکته سنجش این نوشته ها و نظرگاه ها با تحقیق ها و مقالات دیگری که در این زمینه نوشته شده کار آسانی نخواهدبود. اگر یادداشت های مسکوب بر هدایت در دهه هفتاد شمسی نوشته شده باشد، که البته باز هم از حدس و گمان فراتر نمی رود، می توانیم بخش هایی از این طرح کلی را با توجه به بررسی اخیرتری که انجام شده بازنگری کنیم. مثل ناکام دیدن انقلاب مشروطه و تصور برباد رفتن آرمان های این انقلاب. این برداشت را مسکوب در مقاله زیبایی که درباره «تابلوی مریم» عشقی نوشته مطرح می کند. اما این نگاه به انقلاب مشروطه امروز دیگر چندان پذیرفته نیست. انقلاب مشروطه را امروز به عنوان اولین انقلاب آزادی خواهانه در خاورمیانه می شناسند که مثل هر انقلاب دیگری برخی از آرمان هایش به تحقق رسیده و برخی دیگر از آن ها برباد رفته است و اگر مس کوب زنده بود امروز به بسیاری از بخش های این یادداشت ها با چشم دیگری می نگریست. اما این چیزی از اهمیت یادداشت های او کم نمی کند. این یادداشت ها بیش تر از هرچیزی ما را با شیوه کار مسکوب آشنا می کند و نشان می دهد که اصولا مسکوب چقدر در بررسی ها و نوشته هایش روشمند بوده و چقدر کار نوشتن را جدی می گرفته، و چقدر وقت و انرژی صرف نوشته هایش می کرده است. شاید هم به همین جهت است که او نسبت به خیلی از معاصرانش کم تر نوشته است. مسکوب در یکی از مصاحبه هایش می گوید که در هر سیصد روز یک صفحه می توانم بنویسم و این یک صفحه را هم دائم خط می زنم و پاک می کنم و از نو می نویسم. و البته همین روشمندی و پایبندی به اصول تحقیق احترام ما را نسبت به کار قلمی مسکوب دوچندان می کند.  از خلال یادداشت ها مشخص است که مسکوب همه آثار هدایت را به دقت خوانده است. البته از نوشته های دیگرش هم می شود این احاطه بر آثار هدایت را تشخیص داد. بعد طرح کلی کتابی را که می خواهد بنویسد مشخص کرده و به مطالبی که باید در بخش های مختلف کتاب گنجانده شود فهرست وار اشاره کرده است. البته من مطمئنم که کار مسکوب هم مثل هر کار پژوهشی دقیق دیگری اگر شروع می شد در طی فرایند نوشتن تغییرات زیادی می کرد، پرسش های جدیدی ذهن او را به خود مشغول می کرد، و چه بسا به نتیجه گیری ها و ارزیابی های متفاوتی می رسید. ولی مهم این است که در هر کار تحقیقی محقق ابتدا چارچوب کار را درست تعیین کند و با نوشته هایی که پیش از این در مورد موضوع تحقیق او منتشر شده به خوبی آشنایی داشته باشد. یادداشت های مسکوب درباره هدایت آشنایی او را با اصول و روش های تحقیق به روشنی نشان می دهد. • کوشش مسکوب برای جداکردن هدایت شهروند از هدایت هنرمند، و بعد سنجیدن آن ها با یکدیگر، ما را به پرسش های بنیادینی می رساند که مسکوب با آن ها کلنجار رفته است. مسکوب در گفت و گوی بلندی با علی بنوعزیزی، که به صورت کتابی با عنوان درباره سیاست و فرهنگ منتشر شد، از راه درازی که پشت سر گذاشته، از سیر وقایع زندگی اش، از گذرش از گرایش های شدید ناسیونالیستی به گرایش های تند مذهبی، از مقاومت هایش در برابر نوشته ها و عقاید کسروی، تا پدیدار شدن جوانه های شک و ناباوری در ذهنش، و در نهایت از گرویدنش به حزب بوده حرف می زند؛ گرایشی که ده سال به درازا کشیده است.  مسکوب در زمان این مصاحبه دیگر عضو حزب نیست، ماه هایی را در زندان گذرانده، با واقعیت کمونیسم و حقارت های همرزمان و رفقای حزبی آشناتر شده، و به جای این که دیگران را به باد سرزنش بگیرد که او را به بیراهه کشانده اند، از خودش می پرسد که چرا به راه ناشناخته پا گذاشته و به حقیقت نپرسیده و نیندیشیده دل سپرده است. خلاصه سراغ خودش را از زندگی اش می گیرد.   در این سال های دگرگون شدن و پوست انداختن است که مسکوب از فعالیت سیاسی و اجتماعی فاصله می گیرد، به فلسفه ناریخ و فلسفه سیاست علاقه پیدا می کند، و نقش هنرمند و نویسنده را در این می بیند که به جای درگیری مستقیم با رویدادهای سیاسی و اجتماعی به کلیت تاریخ و فلسفه تاریخ و فلسفه سیاست علاقه پیدا می کند، و نقش هنرمند و نویسنده را در این می بیند که به جای درگیری مستقیم با رویدادهای سیاسی و اجتماعی به کلیت تاریخ و فلسفه تاریخ و فلسفه سیاست بیندیشد و از فاصله بیش تری به این ها نگاه کند. به سخن دیگر مسکوب شهروند را به سود مسکوب نویسنده به حاشیه ها می راند. مسکوب با همین خط کش به سراغ هدایت می رود و هدایت شهروند و هدایت هنرمند را از هم جدا می کند. هدایت هم، دست کم از زاویه ای که مسکوب نگاه می کند، همین مسیر را پشت سر گذاشته است. به سخن دیگر هدایت در نخستین نوشته هایش، مثل خود مسکوب، شهروند زمانه و روزگاری است که در آن زندگی می کند و به پرسش های زمانه اش پاسخ می دهد. تنها در سال های بعد است که از روزگاری که در آن زندگی می کند فاصله بیش تری می گیرد و به جای تاریخ به فلسفه تاریخ در کلیت آن می اندیشد، که آثار آن را در نوشته های دیگرش و بیش تر از همه در بوف کور می بینیم. • از نگاه مسکوب شباهت بین هدایت و کافکا زیاد است. گذرا بودن دنیا، ناپایداری و پوچی زندگی، بیهودگی و.... ولی مسکوب در خیام اوجی را می جوید و می بیند که به نظر او هدایت به آن نرسیده است. یعنی پاسخ خیام به پوچی ها و بیهودگی ها و بی پاسخی ها، خندیدن به تمام تلخی هاست، و ستودن دم و ستودن زندگی در متن همه زوالی که زندگی از آن سرشار است. خیام شاید مرگ آگاه ترین شاعر ایرانی است. اما شعر خیام ضیافت زندگی است در سنگینی سایه مرگ، و ستایش زندگی است دقیقا به دلیل همین بیهودگی و بی اعتباری اش. از نظر مسکوب نه هدایت و نه کافکا، هیچ کدام از چنین اوجی به زندگی و زندگان نگاه نکرده اند. شاید براساس این یادداشت ها و براساس زندگی مسکوب بتوان گفت که او بیش تر دنبال همین نگاه خیامی است. هدایت در برابر پوچی و بیهودگی زندگی از پا در می آید و به زندگی خودش پایان می دهد در حالی که ما در خیام نفی زندگی به دلیل پوچی آن نمی بینیم بلکه جشن زندگی می بینیم در حضور مرگ. •  به نظر مسکوب درگیری هدایت با گذشته باستانی ایران به نسبت نویسندگان هم عصرش خیلی عمیق تر و پیچیده تر است. نویسندگان نخستین رمان های تاریخی ایران گمان می کردند که اگر آوازه عدل انوشیروان و طنین ترانه های باربد و شکوه و جلال بارگاه خسرو پرویز به رخ جهانیان بکشند آن دیروز از دست رفته را به امروز خواهند کشید و چشم جهان و جهانیان را خیره خواهندکرد. مسکوب این نگاه ساده انگارانه و فروکاهنده را نه بر خودش می پسندد و نه بر هدایت روا می بیند. مسکوب می داند که سال ها پیش از آن که آرمان های میهنی و نوگرایی شتابان روزگار رضاشاهی در شهریور 1320 در دنیای بیرون از پا درآید، در روان هدایت فروریخته است. مسکوب می داند که هدایت برخلاف تاریخ نویسان معاصرش فقط مدت کوتاهی در افسون این گذشته باستانی باقی مانده و خیلی زود از نگاه ستایش گرانه و شیفته وار فاصله گرفته است. نگاه هدایت در پروین دختر ساسان، همان طور که مسکوب می نویسد، غیرتاریخی است. هدایت در پروین دختر ساسان مثل تاریخی نویسان دیگری که با او معاصر بوده اند پیوند دیروز و امروز، و گذشته و اکنون را فراموش می کند. این نگاه غیرتاریخی نویسان دیگری که با او معاصر بوده اند پیوند دیروز و امروز، و گذشته و اکنون را فراموش می کند. این نگاه غیرتاریخی است.   اما فاصله گرفتن هدایت از این نگاه غیرتاریخی و دستیابی او به نگاه مدرن تاریخی که به خلق اثری مثل بوف کور می انجامد نیز از چشم مسکوب پنهان نمی ماند. مسکوب می داند که در نگاه از خواب شسته هدایت در سال های پایانی عمرش، همه بخش های از هم جدای تاریخ و فرهنگ ما به هم جوش می خورند، و همه در ایجاد و استمرار آن از دیگری سهمی به عهده می گیرند. هدایت در بوف کور که مسکوب با آن به خوبی آشناست داستان آرمان های بربادرفته روزگارش را روایت می کند. در بوف کور دیروز و امروز به هم نزدیک می شوند و دیروزیان در آن چه بر امروزیان می گذرد دستی و نقشی دارند. هدایت در بوف کور دوسویه ایران باستان و ایران اسلامی را در کنار هم می گذارد و بین این سو و آن سوی رودخانه سورن که دو بخش بوف کور را از هم جدا می کند پیوندی ناگسستنی می بیند.  این نگاه تاریخی است؛ نگاهی که استمرار رویدادها را می بیند و هر دوره را در نژندی و تباهی آن چه در دوره بعد می گذرد موثر می بیند. از نظر مسکوب ناسیونالیست های هم عصر هدایت گذشته نگر بودند و آینده گرا یعنی درواقع نگاه شان به گذشته بود ولی به طرف آینده حرکت می کردند و کسی که با تاریخ آشنا باشد نمی تواند چنین نگاهی داشته باشد. • به نظر مسکوب میان هدایتی که غرق در افسون گذشته پرشکوه ایران است، و رضاشاه که رویای بازسازی این گذشته را در سر می پروراند تفاوت زیادی نیست و هر دو به یک زبان سخن می گویند. اما هدف این یادداشت ها نشان دادن تحولی است که هدایت پشت سر می گذارد و رضاشاه از آن بی نصیب می ماند و با توجه به همین دگرگونی و تحول است که مسکوب میان هدایت شهروند و هدایت هنرمند خط می کشد.  رمان های تاریخی هدایت و داستان هایی مثل حاجی آقا و علویه خانم چیزی به هویت هدایت هنرند اضافه نمی کند بلکه بر گذشتن هدایت از این مراحل است که به تمام پرسش های او جنبه هنری می دهد و این از نظر مسکوب نقطه اوج هدایت و مدرنیسم ادبی در ایران است. غالب آثار ادبی آن دوران، غوطه ور در رمانتیسمی آبکی و پرسوز و گذار و ساده انگارانه، پاسخ پرسش های پیچیده روزگاران شان را صاف و پوست کنده در بشقاب غذای خوانندگان می گذاشتند و مشغول حل مسائل اجتماعی بودند.  اما این پیچیدگی ها در بوف کور و نوشته های متاخر هدایت از صافی نقدی همه سویه می گذرند. بنابراین تضادی میان این دو نوع قضاوت در یادداشت های مسکوب وجود ندارد و به نظر من این قضاوت ها حاصل توجه مسکوب است به مراحل تطور و تکامل نگاه هدایت به تاریخ. •  خانواده های اشرافی در دوران گذشته اهل فرهنگ بودند و پاسداران و نگهبان میراث فرهنگی. به خصوص خانواده هدایت از این نظر خانواده شاخص و شناخته شده ای است. هدایت هم عضوی از این اشرافیت کهن است، و هم بویناکی هوای مانده در پستوها و زاویه های آن مشامش را می آزارد؛ هم آرزوی ورود مدرنیته به ایران را در سر می پروراند، و هم می داند که اگر مدرنیته در ایران جا بیفتد، ساختار اشرافیت کهن فرو خواهدریخت. شاید وجه تراژیک این تلافی از نظر مسکوب برخورد تجدد با سنت کهن اشرافیت ایرانی است. مسکوب ادبیات و سنت کهن ادبی ایران را خیلی خوب می شناسد و طبیعتا مثل هرکس دیگری که با این سنت آشناست آثار این آشنایی در نوشته هایش، در طرحی که برای کتابش می ریزد، و در نگاهی که به زندگی و جهان می کند منعکس است. شاید یکی از امتیازات مسکوب نسبت به بسیاری از کسانی که نام روشنفکر را در این ایام یدک می کشند آشنایی عمیق اوست با سنت ادبی ایران. هدایت هم از این جهت از بسیاری از معاصرانش متمایز است.  وقتی مسکوب هدایت را می خواند یا درباره او می نویسد، همه آن چه از ادبیات ایران و جهان می داند در ذهنش همزمان حضور دارد و در نوشته های منعکس می شود. ای کاش که مسکوب مجالی می یافت و این کتاب را می نوشت. مسکوب به نظر من، به دلیل شباهت مسیر زندگی اش با هدایت، یکی از بهترین کسانی بود که می توانست در مورد هدایت بنویسد، که متاسفانه این چنین نشد. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 14:48:56 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154215/ افزایش قیمت «کارپول» دندان پزشکان را بی‌حس کرد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154222/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس: «کارپول» بی‌حسی دندان‌پزشکی یکی از داروها و موارد استراتژیک دندان‌پزشکی است و موضوع تولید، واردات و توزیع آن چند وقتی است مورد بحث دندانپزشکان قرار گرفته است. طی هفته‌های اخیر و همزمان با نوسانات بی‌سابقه نرخ ازر، کارپول بی‌حسی دندان‌پزشکی در کشور کم‌یاب شد و دندان‌پزشکان برای تامین نیاز مصرفی خود به دردسر افتادند به طوری‌که درحال حاضربسیاری از آنها مجبور هستند این دارو را با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ مصوب در بازار آزاد تهیه کنند. همین موضوع باعث شد تا مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌ «گرانی عجیب بی حسی دندانپزشکی» در سامانه «فارس من» خواستار بررسی این موضوع توسط خبرنگاران شوند. بی‌تدبیری سازمان غذا و دارو برای بررسی موضوع به سراغ قاسم صادقی، رئیس اداره دندان‌پزشکی وزارت بهداشت رفتیم، وی درخصوص دلایل بروز این مشکلات برای دندان‌پزشکان توضیح داد: کارپول داروی اساسی در خدمات دندانپزشکی بوده و مانند داروی بیهوشی در جراحی را عمل می‌کند، متأسفانه همکاران ما در سازمان غذا و دارو و تولیدکنندگان داخلی برنامه‌ریزی مناسبی برای تأمین ماده بی‌حسی دندانپزشکی نداشتند. وی افزود: «کارپول» دندانپزشکی از شهریور ماه با کمبود مواجه شده و در جلساتی که با مسئولین سازمان غذا و دارو و مدیر وقت کارخانه تولید کننده و سایر شرکت‌ها داشتیم، قرار شد تا اوایل آبان ماه این مشکلات برطرف شود و تولید به حد مناسبی برسد اما متأسفانه تاکنون مشکلات حل نشده و علیرغم وعده‌های شرکت‌های تولید کننده هنوز مشکلات باقی است و دارو به اندازه کافی وارد بازار نشده است.   قاچاق معکوس عامل گرانی صادقی در خصوص سایر دلایل کمبود کارپول دندانپزشکی گفت: قاچاق معکوس یکی دیگر از این دلایل بوده و از آنجا که قیمت کارپول تولید داخل ارزان تر بوده قاچاق معکوس صورت گرفته است. رئیس اداره دندان‌پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: وقتی که تغییرات قیمتی و مسائل ارزی به وجود می‌آید، تقاضا القایی زیاد شده و در بازار کمبود ایجاد می‌شود، مسئله اصلی عدم تولید مناسب داروی داخلی بوده است و مسئولان سازمان غذا و دارو باید مجوز اورژانسی برای واردات و تأمین آن می‌دادند که این کار صورت نگرفته است، همچنین تدابیری برای مواقع بحرانی اندیشیده نشده است. وعده‌های بی سرانجام سازمان غذا و دارو وی افزود: در حال حاضر قیمت آزاد دارو به نسبت  قیمت مصوب دولتی ۶ برابر بیشتر است و امیدواریم مسئولان سازمان غذا و دارو تصمیم گیری در این زمینه اتخاذ کنند. رئیس اداره دندان‌پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: چندین جلسه با مسئولان سازمان غذا و دارو برگزار شده و آنها به ما اعلام کردند که اوایل بهمن‌ماه این مشکل رفع خواهد شد و تاکنون مشکلات رفع نشده است. ما در حال پیگیری جدی این موضوع هستیم و مسئولان سازمان غذا دارو در آخرین وعده خود اعلام کردند که با افزایش مراکز توزیع و اضافه شدن تولید کننده سوم به بازار، این مشکل تا اوایل اسفندماه حل خواهد شد.   بازار سیاه فروش «کارپول» برای بررسی موضوع به سراغ روسای انجمن‌های دندانپزشکی شهرستان‌ها رفتیم تا وضعیت موجودی ماده بی‌حسی دندانپزشکی در سایر شهرها را جویا شویم. بهنام عباسیان رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ارومیه در این خصوص گفت: متاسفانه کمبود کارپول به معضل کشوری تبدیل شده است، مسئولان وزاتر بهداشت کم شدن تولید را عامل بروز این مشکل می‌دانند همچنین اعلام کرده‌اند توزیع کارپول‌های وارداتی انجام نشده است، با وجود این مشکل کشیدن و ترمیم دندان برای دندانپزشکان به‌صرفه نیست به دلیل اینکه تعداد مواد بی‌حسی که در اختیار همکاران قرار می‌گیرد کفاف ویزیت بیماران را نمی‌دهد. وی ادامه داد: در ارومیه تعداد کارپولی که در اختیار پزشکان قرار گرفت برای یک ماه چهار بسته و برای ماه بعد دو الی سه بسته بوده است ولی متاسفانه به دلیل اینکه این تعداد باید در اختیار تمام مراکز دولتی و خصوصی قرار بگیرد تقسیم آنها با دشواری مواجه است و برخی از همکاران ما مجبورند کارپول را به صورت از بازار آزاد تهیه کنند. این دندانپزشک با بیان اینکه طی این مدت قیمت مواد بی‌حسی دندان نیز با افزایش قیمت چند برابری همراه بوده گفت: این مواد در بازار آزاد با قیمت‌های ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند درحالی که نرخ دولتی آن بین ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان است وکسی به این موضوع رسیدگی نمی‌کند. عباسیان با بیان اینکه از اول شهریور مشکلات به وجود آمده است توضیح داد: لازم است مسئولان سازمان غذا و دارو تدابیر لازم را در این زمینه اخذ کنند. افزایش  ۵۰درصدی قیمتمواد بی‌حسی مهراب زارعی رییس انجمن دندانپزشکان خوزستان در اینباره به خبرنگار فارس گفت: طی ماه‌های قبل کارپول به قیمت بسته ای ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان به دست دندانپزشکان می رسید و در حال حاضر با افزایش قیمت ۵۰درصدی باید این مواد بی‌حسی را تهیه کرد و در بازار آزاد به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.   وی گفت: در خوزستان نیز کمبود وجود دارد و در پنج ماه گذشته توانستیم به هر دندانپزشک ۵ بسته اختصاص دهیم و بسیاری از پزشکان مجبور به تهیخ مواد بی‌حسی از بازار آزاد شده‌اند. زارعی با بیان اینکه هر بسته کارپول دندانپزشکی شامل ۵۲  عدد ماده بی‌حسی است گفت: در استان خوزستان ۱۲۰۰ دندانپزشک وجود دارد که باید حدود ۶ هزار بسته ماده بی‌حسی به طور معمول بین آنها توزیع می‌شد که متاسفانه به دلیل کمبود با مشکل مواجه شده‌ایم. حال باید دید مسئولان سازمان غذا و دارو طی روزهای آینده چه تدبیری برای رفع این مشکل در نظر خواهند گرفت و اینبار به وعده خود درخصوص رفع این معضل که به سلامت مردم مربوط است عمل خواهند کرد. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 14:30:21 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154222/ وزیر صنعت: گرانی خودرو به ما ربطی ندارد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154220/ به گزارش ستاره ها به نقل از خانه ملت، رضا رحمانی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه فرمولی که وزارت صمت برای ارزانی خودرو به کار برده به گرانی دوباره در بازار منجر شده است، گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به کارگیری این شیوه ندارد، برای ارزانی خودرو، تولید باید افزایش پیدا کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راهکار لازم برای کاهش قیمت خودرو، اظهار کرد: تولید خودرو باید افزایش پیدا کند تا با عرضه بیشتر قیمت‌ها کاهش پیدا کند. وی افزود: تاکنون تسهیلاتی به قطعه سازان پرداخت نشده، در صورتی که این تسهیلات پرداخت شود تولید افزایش پیدا می‌کند و بازار خودرو ساماندهی می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره نحوه توزیع گوشت در بازار، خاطرنشان کرد: در رابطه با این موضوع از وزیر جهادکشاورزی سوال شود. فرآیند پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از سوی دولت به خودروسازان آغاز شده که مطابق با توافقات انجام شده میان خودروسازان و قطعه سازان قرار بر این شد تا این ۴ هزار میلیارد تومان مستقیماً به بخش اقتصادی کشور تزریق شود. دو هزار میلیارد تومان از تسهیلات در نظر گرفته شده مصوب دولت به ایران خودرو و دو هزار میلیارد تومان به سایپا اختصاص خواهد یافت. این منابع از سوی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت خواهد شد. براساس فرمول وزارت صمت مقرر شده است که قیمت خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 14:13:03 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154220/ مراسم ختم شهدای حادثه تروریستی در اصفهان http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/154218/3/ ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 13:58:39 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/154218/3/ چینی‌های خودروساز هم از ایران می‌روند! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154217/ روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: در حال حاضر چند شرکت چینی در خودروسازی ایران حضور دارند که بیشتر آنها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و برخی نیز میهمان ایران خودرو و سایپا به‌عنوان شرکت‌های وابسته به دولت، هستند. از جمله شاخص‌ترین چینی‌های حاضر در صنعت خودرو ایران می‌توان به «چری»، «جک»، «لیفان»، «FAW»، «BYD»، «جیلی»، «ام جی»، «برلیانس» و «چانگان» اشاره کرد که تیراژ همه آنها در آخرین آمار اعلامی (آمار مربوط به دی‌ماه ۹۷) کاهشی و حتی در برخی موارد صفر بوده است. به‌عنوان مثال، چری که در ایران تحت عنوان «مدیران خودرو» محصولاتش را عرضه می‌کند، طی دی‌ماه امسال حتی یک دستگاه محصول نیز تولید نکرده است. همچنین جیلی نیز که «بم خودرو» میزبان محصولاتش در ایران است، هیچ تولیدی در دی‌ماه نداشته و لیفان نیز همین شرایط را دارد. شرکت‌هایی مانند «BYD» و جک نیز روندی نزولی در تولید داشته‌اند و طبق شنیده‌ها، برلیانس و ام جی نیز ظاهراً چندان تمایلی به ماندن در ایران ندارند. سه عامل افت چینی‌ها عقبگرد چینی‌ها ریشه در عوامل مختلفی دارد که البته سرنخ بیشتر آنها به تحریم خودروسازی ایران مربوط می‌شود. در این بین، سه عامل اصلی تضعیف فعالیت خودروسازان چینی در کشور عبارتند از «قطع یا کند شدن روند تأمین قطعات از خارج»، «ضعف داخلی‌سازی خودروهای چینی» و «تغییر رویکرد خودروسازان چینی در بازار ایران». به جز موضوع «ضعف داخلی‌سازی»، دو مورد دیگر کاملاً با تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه خودروسازی ایران در ارتباط است و طبعاً تا گشایشی سیاسی رخ ندهد، نمی‌توان امید چندانی به حل آنها داشت. با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی کشور، قابل‌پیش‌بینی بود که روند تأمین قطعات از خارج، مختل شود و برخی خودروسازان خارجی، ایران را ترک کنند، با این حال گمان می‌رفت چینی‌ها مانند دور قبلی تحریم (سال‌های ۹۱ و ۹۲) به فعالیت خود ادامه داده و حتی حضورشان را پر رنگ تر نیز کنند. در دور قبلی تحریم‌ها، خودروسازان چینی نه‌تنها از ایران نرفتند و فعالیت خود را کاهش ندادند، بلکه بر تعداد آنها افزوده شد و سهم‌شان در بازار خودروی کشور رو به فزونی گذاشت. در واقع چینی‌ها از خلأ حضور شرکت‌های معتبر آسیایی و اروپایی در صنعت و بازار خودروی ایران طی سال‌های ۹۱ و۹۲ بهره برده و فعالیت‌های‌شان را توسعه دادند. شرایط به شکلی پیش رفت که علاوه‌بر پررنگ‌تر شدن فعالیت خودروسازان چینی (آنها که از قبل در ایران بودند)، شرکت‌های جدیدی نیز به کشور آمدند و در نتیجه، سهم چینی‌ها در بازار خودروی ایران رشد قابل‌توجهی به خود دید و از مرز ۱۷ درصد نیز رد شد. با توجه به این رویکرد چینی‌ها در تحریم قبلی، گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز چشم بادامی‌ها بمانند و فعالیت خود را گسترش نیز بدهند، با این حال عکس آن اتفاق افتاد. با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران در نیمه مرداد امسال، روند تولید خودروهای چینی در کشور رو به نزول رفت، به نحوی که هم محصولات متعلق به بخش خصوصی افت تولید را تجربه کردند و هم میهمانان چشم بادامی ایران خودرو و سایپا. مختل شدن روند تأمین قطعات از چین، موضوعی بود که برخلاف پیش‌بینی‌ها گریبان خودروهای چینی را در ایران گرفت و سبب شد تیراژ در مسیر افت قرار گیرد. این اتفاق خود ریشه در ماجرایی دیگر داشت و آن، همکاری نکردن بانک‌های چینی با ایران بود. در واقع شدت تحریم‌های آمریکا کار را به جایی رساند که بانکی‌های چینی نیز قید همکاری با ایران را زدند و در این بین، چرخش «کونلون بانک» بدترین اتفاق ممکن برای خودروسازی ایران بود. این بانک چینی در دوران تحریم قبلی همکاری مناسبی با ایران داشت و به نوعی پل ارتباطی برای نقل‌وانتقال پول در آن مقطع بود و هرچند گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز نقش قبلی را بازی کند، اما تغییر چهره داد و از ایران به سمت آمریکا چرخید. گفته می‌شود برخی خودروسازان چینی تمایلی به ماندن در ایران ندارند و می‌خواهند به‌تدریج خارج شوند. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 13:50:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154217/