پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/ Sun, 22 Sep 2019 08:55:55 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Sun, 22 Sep 2019 08:55:55 GMT 60 جدال ایران و آمریکا برای تصاحب سکوی سوم/ روسیه قهرمان شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167469/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان عصر امروز با برگزاری دیدارهای رده بندی چهار وزن پایانی به اتمام خواهد رسید و این در حالیست که تا همین مرحله، تیم های روسیه و قزاقستان عناوین اول و دوم این دوره از مسابقات را از آن خود کرده اند. همچنین با توجه به مشخص شدند نفرات برتر شش وزن این مسابقات، تیم های ایران و آمریکا هم باید برای تصاحب سکوی سومی تلاش کنند. نمایندگان ایران تاکنون یک مدال نقره و یک برنز کسب کرده اند و امروز هم باید برای کسب دو مدال طلا و برنز به میدان بروندکه تصاحب این دو مدال می تواند در ارتقاء و تثبیت جایگاه ایران بسیار تاثیرگذار باشد. تا این مرحله از رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان تیم روسیه با کسب ۱۱۵ امتیاز به عنوان قهرمانی رسیده و تیم‌ قزاقستان نیز با ۷۵ امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد. تیمهای ایران، گرجستان، ترکیه، آمریکا، هند و ژاپن به ترتیب با ۵۱، ۵۰، ۴۸، ۴۰، ۳۸ و ۳۲ امتیاز در جایگاه‌های سوم به بعد قرار دارند. بر این اساس رده بندی نهایی شش وزن رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان به شرح زیر است: ۵۷ کیلوگرم: ۱- زائور اوگویف (روسیه) ۲- سلیمان آتلی (ترکیه) ۳- نورسلیم سانایف (قزاقستان) و راوی کومار (هند) ۵- استوان میچیچ (صربستان) و رضا اطری (ایران) ۶۵ کیلوگرم: ۱- گادجی مراد رشید اف (روسیه) ۲- دولت نیازبیکوف (قزاقستان) ۳- باجرانگ (هند) و اسماعیل موسی کایف (مجارستان) ۵- تولگا تومور اوچیر (مغولستان) و تاکاتو اتوگورو (ژاپن) ... ۱۴- امیرمحمد یزدانی (ایران) ۷۰ کیلوگرم: ۱- داوید بایف (روسیه) ۲- نورکجا کایپانوف (قزاقستان) ۳- یونس امامی (ایران) و ماگومدمراد گادجیف (لهستان) ۵- زورابی یاکوبیشویلی (گرجستان) و نیکولای کوجوکارو (انگلیس) ۷۴ کیلوگرم: ۱- زائوربک سیداکوف (روسیه) ۲- فرانک چامیزو (ایتالیا) ۳- جردن باروز (آمریکا) و زلیم خان خادجیف (فرانسه) ۵- دانیر کایسانوف (قزاقستان) و مائو اوکوئی (ژاپن) ... ۲۶- رضا افضلی (ایران) ۹۲ کیلوگرم: ۱- جی دن کاکس (آمریکا) ۲- علیرضا کریمی (ایران) ۳- ایراکلی متسیتوری (گرجستان) و علیخان جبرائیل اف (روسیه) ۵- نورگالی نورگالیپولی (قزاقستان) و گئورگی روبایف (مولداوی) ۱۲۵ کیلوگرم: ۱- گنو پتریاشویلی (گرجستان) ۲- طاها آکگول (ترکیه) ۳- الکساندر خوتسیانویسکی (اوکراین) و حسن بای رحیم اف (ازبکستان) ۵- بادژا خوتابا (سوریه) و ژی وی دنگ (چین) ... ۸- یداله محبی (ایران) ]]> ورزشی Sun, 22 Sep 2019 05:23:23 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167469/ سال تحصیلی غنچه‌ها و شکوفه‌ها آغاز شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167467/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایرنا، در این مراسم که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش حضور داشت، دانش آموزان پسر این دبستان با شور و شوق فراوانی به استقبال سال تحصیلی جدید رفتند. براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش ١۴ میلیون و ۶٠٠ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید سال تحصیلی خود را آغاز خواهند کرد. همچنین بیش از هشت میلیون نفر از دانش آموزان در مقطع ابتدایی درس خواهند خواند امروز یک میلیون و ۴۶۱ هزار کلاس اولی و حدود ۴۸۵ هزار و ۸۸۱ نوآموز پیش دبستانی در سراسر کشور تحصیل خود را در ۶۵ هزار و ۳۸۸ مدرسه ابتدایی که ۳۹ هزار و ۸۷۲ مورد آن روستایی هستند شروع می‌کنند و برای اولین بار در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند. عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران در این مراسم گفت: این فرزندان ما نونهالان سرمایه های آینده کشور هستند و همه ما موظفیم در قبال توسعه و رشد و پرورش استعدادهای این دانش آموزان کوشا باشیم تا به وظیفه خودمان عمل کنیم. وی تصریح کرد: در تهران ١٠۴ هزار دانش آموز کلاس اولی در ٢٠ هزار کلاس درس سال تحصیلی خود را آغاز می کنند. فولادوند ادامه داد: حوزه آموزش ابتدایی تحول خوبی را آغاز کرده است و فرزندان این سرزمین ۶ ساعت در مدرسه هستند و تداوم تعلیم و تربیت باید در خانه باشد و اگر ارتباط خوب با مدرسه داشته باشد تداوم این تعامل را خواهیم داشت. ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 05:15:40 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167467/ مراسم رژه نیروهای مسلح آغاز شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167464/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم رژه نیروهای مسلح همزمان با ۳۱ شهریور آغاز هفته دفاع مقدس در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در تهران و همزمان در سراسر کشور آغاز شد. در این مراسم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی،سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرلشکر رحیم صفوی مشاوره عالی فرمانده معظم کل،  امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر صباحی فر فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه ، سردار غلام رضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین و سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی حضور دارند. پس از سخنرانی رئیس جمهور، یگان‌های پیاده و محمول نیروهای مسلح از مقابل جایگاه اصلی رژه خواهند رفت. همزمان با این مراسم در تهران، یگان‌های مختلف در شهرهای دیگر نیز رژه می‌روند. ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 04:50:22 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167464/ غفلت از ایده دانشگاه/ تقلید ازغرب کارآیی دانشگاه را از بین می‌برد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167468/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، دانشگاه در نگاه ایده آل مکانی است که در آن خردورزی صورتبندی مفهومی پیدا می کند و این صورتبندی نتیجه جهد و تلاش و اجتهاد بی وقفه انسان دانشگاهی است، اما موارد متعددی را می توان برشمرد که عواملی، حس و حال کار جدی را از اهالی دانشگاه سلب کرده است و نسبت به دیگر اقشار اجتماعی میزان بیشتری از «اخلاق حرفه ای» تضعیف شده است و نشانی از جهد و تلاش و اجتهاد در مکان های علمی به ویژه در حوزه علوم انسانی دیده نمی شود. دانشگاه در طول هشتاد سال اخیر که از آغاز تأسیس آن در ایران می گذرد، دستاوردها و مشکلات و چالش های زیادی داشته است و همواره در طول سالیان متمادی مورد نقادیهای بسیاری قرار گرفته است، اما به نظر می رسد نقدهای مطرح شده صرفاً معطوف به کنشگران دانشگاه اعم از استاد، دانشجو و مدیران دانشگاه باشد و این نقدها کمتر مسائل بنیادین وضعیت دانشگاه در ایران را هدف گرفته است. به نظر می رسد مسئله اصلی در نقدهای معطوف به دانشگاه این مسأله باشد که دانشگاه در ایران ایده مشخصی ندارد. در گزارش پیش رو به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید موضوعاتی از قبیل نقش دانشگاه در جهان جدید، ایده دانشگاه، نقدهای بنیادین بر دانشگاه و گام های تحول در دانشگاه، را از منظر قاسم پورحسن، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و میثم سفیدخوش، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی مورد واکاوی قرار دادیم. یک لایه بسیار بنیادینی در دانشگاه پژوهی وجود دارد که در تأملات ایرانی پیرامون دانشگاه جدید جایش خالی است و غفلت بنیادینی از آن صورت گرفته است، این غفلت، غفلت از لایه فلسفی یا نظری یا ایده ای دانشگاه است میثم سفیدخوش در مورد لزوم طرح بحث از ایده دانشگاه در ایران معتقد است: دانشگاه ها در ایران موفقیت ها و مشکلات و شکست های زیادی را تجربه کردند. وقتی که مشکلات و شکست های دانشگاه را پیگیری می کنیم و به بحران ها و چالش های آن فکر می کنیم می توانیم از منظرهای مختلفی پاسخ های متفاوتی بدهیم. از نظر او یک لایه بسیار بنیادینی در دانشگاه پژوهی وجود دارد که در تأملات ایرانی پیرامون دانشگاه جدید جایش خالی است و غفلت بنیادینی از آن صورت گرفته است. این غفلت، غفلت از لایه فلسفی یا نظری یا ایده ای دانشگاه است. به نظر سفیدخوش ما در تمام دوران آشنایی با تجدد همیشه با یک تاخیری نسبت به لایه نظری ابعاد مختلف تجدد رو به رو بودیم. یعنی وقتی نظام تعلیم و تربیت جدید و فناوری جدید را وارد کردیم یا دولت مدرن تاسیس کردیم در موارد بسیار متعددی فرایندهای واردات محصولات مدرن بر فرایند تامل درباره بنیادهای نظری این محصولات تقدم داشته است. در مورد دانشگاه هم این اتفاق افتاده است یعنی چندین دهه از تاسیس دانشگاه مدرن در ایران گذشته و ما متوجه نشده ایم که دانشگاه یک چارت مدیریتی و یک سازمان ساده نیست. دانشگاه یک ایده بنیادین است که کنش های متعدد و متشتت کنشگران مختلف را باید سامان می داد، ما توجهی به این ایده نداشتیم. دانشگاه در اروپا همواره از پشتیبانی نظری فیلسوفان برخوردار بود. این یک تجربه تاریخی است که در اروپا طی شده که ما پرسش های فلسفی در مورد دانشگاه مطرح کنیم و پاسخ های فلسفی درباره سرشت دانشگاه ارائه کنیم. سفیدخوش یادآور شده است که تا همین الان فیلسوفان و اندیشمندان بزرگی، به صورت جدی پرسش هایی از جنس ایده­پردازی در مورد دانشگاه مطرح می کنند. یعنی در مورد هستی دانشگاه، اصالت دانشگاه، آرمان دانشگاه، تعریف عناصر اصلی برسازنده دانشگاه، دانشگاه و معنای زندگی، دانشگاه و آینده و... مسائلی که عمدتاً جایگاه آنها فلسفه است، -نه جامعه شناسی و نه سیاست گذاری علم و فناوری-، بحث می کنند. سفیدخوش در مورد اصلی ترین نقدهای وارد به دانشگاه معتقد است که اشکالات زیادی را شما می توان نسبت به استادان، دانشجویان یا مدیران دانشگاه فهرست کرد ولی این اشکالات و نقدها مدخل مناسبی نیستند و راهی به بهبود شرایط نمی گشایند. این نقدها سال هاست در جامعه علمی ما رایج است. مسئله این است که دانشگاه در ایران برخوردار از ایده مشخصی نیست که بر اساس آن بتوانیم استادان مشخصی را جذب کنیم، به شیوه مشخصی دانشجو جذب کنیم و به شیوه مشخصی مدیر تعیین کنیم و سپس همه آنها را به درستی سنجش و داوری کنیم. اشکالات زیادی را شما می توانید نسبت به استادان، دانشجویان یا مدیران دانشگاه فهرست کنید. فهرست بلندبالایی از اشکالات را می توان فراهم کرد ولی این اشکالات و نقدها مدخل مناسبی نیست. این نقدها سال هاست در جامعه علمی ما رایج است. مسئله بنیادی تر از این است که مثلاً بیاییم کنش استادان یا دانشجویان یا مدیران را تحلیل کنیم. مسئله این است که دانشگاه در ایران برخوردار از ایده مشخصی نیست از نظر سفیدخوش در برابر این پرسش که چرا استادان ما محلی اندیش نیستند باید پرسید که مگر دانشگاه ها در ایران تاسیس محلی دارند؟ مگر در تمام این هشتاد سال هیچ دولتی اجازه داد دانشگاه مستقل باشد؟ وجود پدیده ای به نام وزرات علوم با اختیارات گسترده و متمرکز به این معنی است که هیچ دانشگاهی در کشور حق ندارد محلی و بومی­اندیش باشد. وقتی دانشگاه ایده مشخصی نداشته باشد یک سردرگمی بنیادین دامن همه را می گیرد. سفیدخوش معتقد است که دانشجویان و اساتید همه با علاقه­ای جدی به حل مسائل بومی و رفع این مسائل وارد دانشگاه می شوند و بارها تلاش های متعدد می کنند ولی دستاوردها انگار دود می شود و به هوا می رود، چون چیزی نیست که به این کنش های متعدد وحدت ببخشد. میثم سفید خوش در مورد گام های تحول در دانشگاه گفته است که ایده های فلسفی برای دانشگاه محصولات ساختنی به صورت کوتاه مدت و ارادی نیستند. هیچ کس الان جوابی در جیبش برای این پرسش ندارد. حقیقت این است که ایده ها محصول تعاطی طولانی­مدت میان واقعیت­های تجربی و مفهوم پردازی های ذهنی اند. ما در زمنیه واقعیت های تجربی در حوزه دانشگاه، هشتاد سال است که تجربه های خیلی گرانبهایی داریم. به صورت خودآگاه تاکنون به اهمیت پردازش به ایده های فلسفی دانشگاه پی نبرده بودیم ولی متفکران مهمی در این هشتاد سال مباحثی مطرح کرده اند که می توان پس از لایه­برداری زمینه­هایی برای تأمل جدی فلسفی در آنها ردیابی کرد. در این چند سال اخیر به یُمن توجه پژوهشگران و دانشمندان ایرانی آرام آرام تفکر جدی در مورد لایه فلسفی دانشگاه آغاز شده  و می­شود خوشبین بود که نتیجه این تعاطی فکری و واقعیت های تجربی آرام آرام به پیدایش ایده های فلسفی در دانشگاه ختم شود. اما اکنون باید چه کنیم؟ وی درباره این پرسش معتقد است که نفس خودآگاهی به این فقدان غنیمت بزرگی است. چنین بحثی ۲۰۰ سال است که با همین عنوان در اروپا مطرح می شود. فیلسوفان مهمی در قرن ۱۹ و ۲۰ مقاله یا کتابی درباره ایده دانشگاه و تحلیل فلسفی دانشگاه دارند. ما نیازمند بازشناسی ایده های تاکنون محقق شده در جامعه بشری هستیم. ما نمی توانیم با انقطاع از تجارب بشری کار خود را پیش ببریم. چنین چیزی ناممکن و نامطلوب است. ما باید نسبت خود را با ایده های تاکنون محقق در دانشگاه های دنیا محقق کنیم. بعد از آن گام دشوار بعدی آغاز می شود که آن یک گفتگوی گفتمانی درون دانشگاهی و مستقل است. وزارت علوم باید بپذیرد که چند تا از دانشگاه های مهم کشور که می خواهند دانشگاه های جستجوگر حقیقت باشند استقلال کافی داشته باشند. در هیچکدام از ایده های دانشگاه جایی برای تقلید وجود ندارد و کار دانشگاهی طبق تعریف بنیادین خودش از آنچه تقلید صرف خوانده می شود دور است وی در پاسخ به این پرسش که شاید عدم استقلال دانشگاه توسط دولت ها، هراس از افتادن دانشگاه به وادی تقلید و غرب گرایی بوده است، پاسخ داده است که سرمنشا تقلید سلب اختیار است. سرچشمه تقلید و غرب گرایی این است که اختیاری به استاد ندهیم. استادان متفکران این جامعه اند اگر دولت به استادان این جامعه و خیرخواهی آنها اعتماد نکند، چه کسی می خواهد نسخه نجات را بنویسد؟ از نظر سفیدخوش در هیچکدام از ایده های دانشگاه جایی برای تقلید وجود ندارد. البته در ایده خدمت گذاری به اهداف الهیاتی ما تقلید از سنت داریم. یعنی کنشگر دانشگاهی که در چنین دانشگاهی کار می کند به سنت قدمی مسیحی یا اسلامی مراجعه می کند و آموزه هایی از آنجا احیا می کند و تکرار می کند ولی کار دانشگاهی طبق تعریف بنیادین خودش از آنچه تقلید صرف خوانده می شود دور است. آنجایی که دانشگاه دچار تقلید می شود، در واقع کار نمی کند و عاملیت ندارد. آنجایی که دلباختگی وجود دارد کار دانشگاهی تعطیل است. سرانجام سفیدخوش گفته است که: ما در طول این سالیان چه توسط سیاست مدارن و چه توسط توده های مردم و چه توسط کنشگران دانشگاهی بارها به نقد دانشگاه اقدام کرده ایم. این نقد در همه این سطوح و توسط این کنشگران به نظر من باارزش است و باید از آن استقبال کرد ولی به نظر من تمام این نقدها باید با درنظر گرفتن یک اصل بنیادین باشد و آن هم این است که هیچ راه درمانی وجود ندارد که بتواند دانشگاه را دور بزند. نقدها و اشکالات سرجای خودشان ولی هیچ راه میانبری جز از طریق اصلاح خود دانشگاه پیدا نمی شود. تجربه ایرانی در زمینه دانشگاه تجربه­ای جدی و با ارزش است که تنها از طریق اصلاحش امکان نجات و رستگاری نسبی وجود دارد. لگد زدن به این تجربة تاریخی خطای بزرگی است.   قاسم پورحسن نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که آیا می توان مدعی بود که وضعیت اکنون ما و وضعیت جهان غرب برآمده از ایده دانشگاه است؟ گفت: من دو مقدمه عرض می کنم یکی در مورد وضع دوره جدید و دیگری در مورد ایده دانشگاه. در مغرب زمین از زمان تولد اروپا از سده دوازدهم به بعد به تدریج نگاه به خرد جدید و تحولات بنیادین در حوزه نگرش انسان و روش آگاهی به وجود آمد. به واسطه تحولی که در حوزه بینش شکل گرفت، روش آگاهی به وجود آمد. به واسطه تغییرات و تطورات صورت گرفته در روش آگاهی، خرد جدید سربرآورد. خرد جدید بنیان دوره جدید و مدرنیته و همه دستاوردهای دوره مدرن را شکل می دهد. وی ادامه داد: بنابراین ابتدا ما با چیزی به نام دوره جدید مواجه هستیم که تغییرات بنیادین در نگرش ها و بینش ها در مغرب زمین بود و سپس با ایده دانشگاه مواجه هستیم. یعنی شاید بتوانیم بگوییم که اولین بار در رساله های کانت یعنی اواخر سده هجدهم است که ما با ایده دانشگاه مواجه می شویم. کانت رساله های ایده دانشگاه را در این مقطع می نویسد و رساله ای با عنوان نزاع دانشکده ها دارد و مناقشه های دانشکده فلسفه، حقوق و الهیات را بیان می کند. پس مسئله اول این است که تحولات اساسی در حوزه علم به وجود آمد و آن بحران هایی که در دوره علم عادی شکل گرفته بود سبب انقلاب در علم ها شد و علم های جدید سر برآورد. لذا ما با وضع جدیدی مواجه شدیم که اسم آن را دوره جدید غرب می گذاریم. وی افزود: پس ابتدا نگرش ها و بینش ها و تفکرات تغییر پیدا کرد و اگر سده شانزدهم را در باب رنسانس مبنا قرار دهیم با یک فاصله معنا دار ۲۰۰ ساله ایده دانشگاه با مفهوم امروزی شکل گرفت. پس ایده دانشگاه امر متأخرتری نسبت به غرب است. ما باید اول بفهمیم که دوره مدرن چگونه به وجود آمده و دوم اینکه ایده دانشگاه که یکی از محصولات و دستاوردهای دوره مدرن بود، چگونه به وجود آمد. لذا ایده دانشگاه با دو قرن تأخیر از ایده جدید و خرد جدید به وجود آمد. اما بعد از آن مسئله دانشگاه است که تحولات علمی را در دانشگاه رهبری کرده و پیش می برد.   شاید حق با فرید زکریا در کتاب جهان پساآمریکایی باشد که معتقد است چهره غرب جدید، چهره دانایی و دانش بود و در آینده هم مهمترین ویژگی جهان غرب، دانش خواهد بود، نه قدرت. قدرت در پرتو چنین دانشی به وجود می آید و این دانش است که چنین قدرتی را سامان می دهد پورحسن گفت: فوکو در باب نظام قدرت و نظام دانش بیان می کند که نظام دانش در مغرب زمین تابعی از نظام قدرت بود. این فهم فوکو، سراسر در این باب اشتباه است. یعنی این نظام دانایی بود که نظام قدرت را رهبری می کرد و البته میان نظام قدرت و نظام دانایی دادوستد بود. شاید حق با فرید زکریا در کتاب جهان پساآمریکایی باشد که معتقد است چهره غرب جدید، چهره دانایی و دانش بود و در آینده هم مهمترین ویژگی جهان غرب، دانش خواهد بود، نه قدرت. قدرت در پرتو چنین دانشی به وجود می آید و این دانش است که چنین قدرتی را سامان می دهد. البته بعداً قدرت می تواند دادوستد نیرومندی با دانش بکند. وی افزود: من بر خلاف تفکر فوکو معتقدم نظام قدرت تابعی از نظام دانایی به وجود آمد و نظام دانایی به واسطه بینش آکادمیکی که به وجود آمد، معنا پیدا کرد و نظام مند شد. وی ادامه داد: بنابراین از ۲۰۰ سال گذشته تاکنون دانشگاه ها وضعیت رهبری و هدایت را در مغرب زمین به عهده دارند و دانشگاه به مثابه یک نهاد که دارای ذات مستقلی است، برای مناسبات جمعی و حوزه های مختلف تصمیم گیری می کند. چیزی که ما در جامعه ایران از ۱۲۴۳ هجری قمری که عهدنامه ترکمانچای بسته می شود تا به امروز، به وجود نیامده است. در ایران شاید تعبیر فوکو درست باشد که نظام دانشگاهی ما تحت تأثیر نظام قدرت بود. یعنی هم در دوره قاجار و هم در دوره استبداد پهلوی و هم در دوره کنونی، دانشگاه ها دارای ذات مستقلی نیستند و برای دانشگاه تصمیم گرفته می شود. دانشگاه نمی تواند برای قدرت تصمیم بگیرد و دانشگاه بیشتر با وجه سیاسی نسبت برقرار کرده است. پورحسن گفت: لذا تأسیس دانشگاه تهران به عنوان سنبلی از تحولات دوره جدید، در پرتو قدرت شکل می گیرد. درست است که دانشگاه دستاوردهای غیردستوری دارد، اما آنها به لحاظ ساختاری تحت تأثیر دستورات هستند. اما در غرب نظام دانایی پیشتاز بوده است یعنی وجه آوانگارد داشته و پیشرو بوده و ساختار های جدید را شکل می داده است. این تفاوت بنیادینی است که در ایران و غرب به وجود آمد. در غرب به قول کانت نزاع دانشکده و نزاع دانش ها بود که جنگ و صلح و ساختار سیاست و اجتماع را سامان می داد اما در ایران تاکنون دانشگاه در ذیل قدرت معنا پیدا می کند. وی در مورد مهمترین نقدهای وارد بر دانشگاه گفت: دو دیدگاه در این موضوع شکل گرفته است. دیدگاه اول این است که اساتید در ایران نمی توانند بر اساس اقتضائات، نیازها و پرسش های جامعه ایرانی بیاندیشند و عمده اندیشه ورزی آنها معطوف به بیرون از حوزه ایران و نیازهای بنیادین ایران است. یعنی جامعه شناس ما تابعی از وبر یا دورکیم یا گیدنز می اندیشد، فیلسوف ما تابعی از کانت و دکارت و هایدگر می اندیشد و... این یک دیدگاه است که من چندان با این دیدگاه موافق نیستم. این یک دیدگاه غیرعلمی و رادیکال است و ناشی از عدم فهم ذات دانشگاه و ماهیت دانشگاه است و تصور آنها این است که دانش امری جغرافیایی یا تاریخی صرف معطوف به یک سرزمین خاص است. من به طور کلی موافق یونیورسال بودن دانش هستم. دانش در بسیاری از قواعد با قواعد عام سروکار دارد و تفاوتی نمی کند که در کدام جغرافیا سربرآورده است. وی افزود: دیدگاه دوم این است که مهمترین معضل دانشگاه در ایران این است که اساتید، علم و نظام دانش، سربرنیاورده اند. یعنی استادان در ذیل روسا هستند. یعنی جایگاهی که باید علم و استاد داشته باشد، در دانشگاه های ایران ظهور پیدا نکرده است. استاد ذات مستقلی دارد که کسی نمی تواند به او بگوید که چگونه بیاندیشد و یا چه علمی تولید کند. منطق ظهور علم همانند منطق کنش استاد است. همچنان که در باب علم قائل به یک امر فرآیندی طولانی متکامل هستیم در باب استاد هم همینگونه است. پورحسن گفت: استاد و دانش در بالاترین نقطه هرم قرار دارند در حالی که در ایران در پایین ترین نقطه هرم قرار دارند. یعنی روسای دانشگاه و مدیران تصمیم می گیرند که دانشگاه به کدام سمت و سو برود. این یعنی عقیم شدن دانشگاه. در غرب در تمامی دوران تحولات دویست ساله، دانشگاه و استاد و دانش بود که سپهر آکادمیک و بینش علمی را شکل می داد که کارکرد حقیقی دانشگاه چه هست. نه اینکه مدیری تصمیم بگیرد که دانش به کدام سمت و سو برود. بنابراین مهمترین معضل این است که از ابتدای این ۸۰ سال تاکنون، استاد جایگاهی پیدا نکرده است. علم وجه عام و یونیورسال دارد و ما نباید دغدغه داشته باشیم علم را از کدام سرزمین و جغرافیا می گیریم. مهم این است که استاد ما بتواند در پرتو آن دادوستد علم به پرسش های جامعه و نیازهای جامعه توجه پیدا کند وی افزود: بنابراین علم وجه عام و یونیورسال دارد و ما نباید دغدغه داشته باشیم علم را از کدام سرزمین و جغرافیا می گیریم. مهم این است که استاد ما بتواند در پرتو آن دادوستد علم به پرسش های جامعه و نیازهای جامعه توجه پیدا کند. وقتی یک پژوهشگر ادعا می کند ما نیاز به جامعه شناسی نداریم بلکه نیاز به مردم شناسی داریم، او هیچ فهمی از جامعه شناسی و ذات دانش ندارد. وقتی ما نگاه تقلیل گرایانه را در باب دانشگاه حاکم می کنیم و نگاه یونیورسال و عام دانش را نمی بینیم، همین گونه حکم می کنیم. وی ادامه داد: شما زمانی که برای استاد و دانش و کوشش نظری و فکری او ارجمندی قائل نباشید، دیگر نمی توانید دست به تولید فرآیندی متکاملی دانش بزنید. عقیم بودن دانشگاه ایران بخاطر همین مسئله است. نتیجه این بحث این است که هم اکنون بر حسب تاریخ ایران در دویست سال، قدرت و سیاست و حاکمیت است که بر نظام دانشگاهی چیرگی دارد و استاد و دانش ارجمندی مناسب و مستقلی را ندارند. تا زمانی که ما به این فهم بنیادین التفات نکنیم تغییری در نظام دانش ما رخ نخواهد داد. پورحسن گفت: علم باید سیاست گذاری ها و تصمیم سازی ها و سیاست اندیشی ها را ترسیم کند. اگر علم نتواند برای مناسبات میان قدرت و اخلاق بیاندیشد، کسی که صاحب قدرت است ممکن است هیچ گاه به اخلاق نیاندیشد. سیاست اندیش است که به سیاست گذار می فهماند اخلاق امر بنیادین در قدرت است. وی افزود: مهمترین معضل ما در ایران وارونه بودن هرم در باب دانش و قدرت است. یعنی اگر ما نتوانیم دانش را سرجای خود بگذاریم و نتوانیم به آن ارجمندی و جایگاهی که استاد و دانش دارد، التفات کنیم، همواره با معضل مداوم عدم کارآمدی دانشگاه ها مواجه خواهیم بود. دانشگاه و دانش باید به عنوان یک امری که دارای ذات مستقل است فهمیده شود. بدون نظم آکادمیک ما نمی توانیم ادعای دانشگاه بکنیم. به تعبیر من ما هم اکنون واجد ذات دانشگاه نیستیم بلکه صرفاً واجد فیزیک دانشگاه و نام دانشگاه هستیم. لذا گام اول این است که ما به ذات مستقل و متمایز دانشگاه التفات کنیم وی در مورد گام های تحول دانشگاه و مسیری که باید طی کرد گفت: ما در ایران که با تاریخ طولانی چیرگی قدرت بر دانشگاه مواجه هستیم، راه دشواری از حیث عملی در پیش داریم. از حیث نظری گام نخست این است که دانشگاه و دانش باید به عنوان یک امری که دارای ذات مستقل است فهمیده شود. بدون نظم آکادمیک ما نمی توانیم ادعای دانشگاه بکنیم. به تعبیر من ما هم اکنون واجد ذات دانشگاه نیستیم، بلکه صرفاً واجد فیزیک دانشگاه و نام دانشگاه هستیم. لذا گام اول این است که ما به ذات مستقل و متمایز دانشگاه التفات کنیم. وی افزود: گام بعدی این است که ما برای دانشگاه تصمیم نگیریم و اجازه دهیم در ظهور طبیعی و فرآیندی دانش -که منطق و دیسیپلین ظهور علم همین است- دانشگاه بتواند برای جامعه و برای قدرت تصیمیم بگیرد. باید نخبگان فکری را در رأس قرار دهیم و نخبگان اجرایی تابعی از نخبگان فکری عمل بکنند. حیث نظری را مقدم بدانیم و حیث عملی ما تابعی از حیث نظری باشد. وی ادامه داد: در ایران بیش از ۹۵ درصد از مدیران دستاوردهای علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها را مطالعه نمی کنند. در غرب آمار به این صورت است که ۸۵ درصد مدیران آمریکا از دستاورهای علمی دانشگاه به نحو مستقیم استفاده می کنند. لذا وقتی مقاله ای نوشته می شود، تبدیل به خط مشی(Policy) در حوزه سیاست، اخلاق و مناسبات اجتماعی می شود. لذا دانشگاه و دانش باید برای تحولات جامعه تصمیم بگیرد. پورحسن در پایان گفت: گام سوم این است که ما قدرت را تابعی از دانش قرار دهیم و دانش بتواند برای ما در یک فرآیند طبیعی اندیشه ورزی کند. این گام های سه گانه در تاریخ ۲۰۰ ساله مغرب زمین درست عمل کرد. سه مسئله ذات مستقل، مبناقراردادن دستاورهای دانشگاه برای حوزه کنش و اهمیت بنیادین نظام دانش نسبت به نظام قدرت، گام های مهمی هستند که می توانند آغاز تغییرات بنیادین ما نسبت به حوزه دانشگاه باشند. ما در این حوزه راه دشواری را در پیش خواهیم داشت. معتقدم تا زمانی که ذات دانشگاه شکل نگیرد و دانشگاه ارجمندی پیدا نکند ما نمی توانیم انتظاری از دانشگاه به نحو بنیادین داشته باشم. ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 04:30:13 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167468/ کاهش تعداد مشترکان اینترنت نسبت به سال گذشته http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167466/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، در حالی که ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند در پایان سال ۱۳۹۷ مطابق آمار منتشره در وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برابر ۹۰.۷۸ درصد بود، این عدد در پایان سه ماهه سال جاری به ۸۵.۶۲ درصد کاهش یافته است. همچنین تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۴ میلیون مشترک بوده اما طبق آنچه برروی سایت رگولاتوری منتشر شده، این عدد در پایان سه ماهه اول سال جاری به بیش از ۷۱ میلیون رسیده است که این موضوع هم از کاهش تعداد مشترکان در حوزه اینترنت پهن‌باند ثابت و سیار حاکی است.   نگاهی به آمار منتشرشده در وب‌سایت رگولاتوری نشان می‌دهد تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند و ضریب نفوذ اینترنت از سال ۹۵ همواره رو به رشد بوده است و تنها در سه ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۶ و سه ماهه منتهی به آذر ۹۷، این اعداد با کاهش نسبت به دوره قبلی خود روبه‌رو بوده است.     ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 04:20:22 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167466/ چهار نفر از کارکنان بهزیستی بازداشت شدند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167465/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود آسیما، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به بازداشت ۴ نفر از کارکنان سازمان بهزیستی اظهار کرد: صبح امروز ۴ نفر از کارکنان سازمان بهزیستی کشور برای پاره‌ای از توضیحات توسط عوامل اطلاعاتی بازداشت شدند. وی در پاسخ به این پرسش که اتهامات این افراد چه بوده است، گفت: اطلاعات دقیقی از اتهامات‌شان نداریم، ولی اتهامات آنها اخلاقی نبوده ولی اطلاعات دیگری از این موضوع نداریم. مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: طبق اطلاعاتی که به دستمان رسیده است، اتهامات این افراد مربوط به گذشته و دورانی است که در یکی از استان‌ها مسئولیت داشته‌اند. آسیما تاکید کرد: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملزم به رعایت قوانین و مقررات است و ما از شفافیت استقبال می‌کنیم. وی گفت: همانطور که گفته شد اتهامات این ۴ نفر مربوط به گذشته و دوران مسئولیت‌شان در یکی از استان‌هاست و در زمان دستگیری ۳ نفر آنها در ستاد بهزیستی کشور و نفر چهارم در یکی از استان‌ها مشغول به کار بوده است. ]]> عمومی Sun, 22 Sep 2019 04:08:56 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167465/ کریستیانو رونالدو: مردم احمق هستند و زیاد حرف می‌زنند! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167463/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا و به نقل از آس، یوونتوس به لطف گل‌های آرون رمزی و کریستیانو رونالدو (از روی نقطه پنالتی) توانست ورونا را ۲ بر یک شکست دهد. مهاجم پرتغالی که در این بازی درخشید و علاوه بر گلزنی، پاس گل هم داد، پس از بازی گفت: من خواستار یک پنالتی دیگر هم شدم اما داور آن را اعلام نکرد. به نظر من پنالتی بود. مهم‌تر از همه این است که تیم خوب کار کرد. بازی سختی بود. پس از لیگ قهرمانان بازیکنان خسته بودند اما توانستیم سه امتیاز را کسب کنیم و به جلو نگاه کنیم. رونالدو در ادامه افزود: عادی بود که خیلی برتر نبودیم. برابر اتلتیکو یک بازی سخت داشتیم. سپس مقابل ورونا شکست خوردیم اما در نهایت پیروز شدیم که این موضوع اهمیت دارد. مهاجم یوونتوس چهارشنبه شب در واندا متروپولیتانو، هواداران اتلتیکو را به سکوت واداشت. او در این رابطه اظهار کرد: نمی‌خواهم در این‌باره صحبت کنم. مردم احمق هستند و زیاد حرف می‌زنند. ]]> ورزشی Sun, 22 Sep 2019 03:51:20 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167463/ همه اولین‌های دربی/ توپ پر استقلال و پرسپولیس برای فرار از بحران http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167462/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، سرخابی های تهران امروز و در چارچوب هفته چهارم رقابتهای لیگ برتر از ساعت ۱۶ در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می روند. دو تیم در حالی باید امروز رو در روی هم قرار گیرند که هیچ یک در صدر جدول نیستند. اما پرسپولیس این امکان را دارد تا در صورت پیروزی با تفاضل بیشتر از ۲ گل، به جای شهر خودرو صدر جدول را در اختیار بگیرد. * دو مربی خارجی دربی اولی اتفاقی که برای اولین بار در طول تاریخ رقابتهای دو تیم خواهد افتاد، حضور دو مربی خارجی روی نیمکت دو تیم  است در حالی که هر دو مربی اولین دربی خود را تجربه می کنند.  پیش از این سابقه نداشته که دو مربی خارجی همزمان اولین دربی را در یک بازی تجربه کنند. * غایبان بزرگ دو تیم در حالی باید با هم دیدار کنند که غایبان سرشناسی در ترکیب آنها وجود دارد. استقلالی ها در این بازی فرشید اسماعیلی، فرشید باقری و دیاباته را در اختیار ندارند و سرخ پوشان نیز کاپیتان تیمشان، سید جلال حسینی را همراه نخواهند داشت. * کم  امتیاز ترین سرخابی ها در حالی هفته چهارم برابر هم به میدان خواهند رفت که مجموع امتیاز دو تیم دو رقمی نشده است. اگر بازیهای دوستانه و حذفی دو تیم را جدا کنیم، در دیدارهایی که در تورنمنت های امتیازی به مصاف هم رفته اند، بی سابقه بوده که جمع امتیازات شان دو رقمی نبوده باشد و این هم اتفاقی نادر در تاریخ دربی ها است. * پایین ترین رده جدول آبی پوشان برای اولین بار در تاریخ در حالی به مصاف پرسپولیس می روند که در رده پانزدهم جدول قرار دارند.  شاگردان استراماچونی در صورتی که برنده از این بازی خارج شوند، ممکن است حتی تا رده هفتم جدول هم صعود کنند. در صورت مساوی تنها یک رده در جدول صعود می کنند و در صورت شکست در همان رده پانزدهم باقی می مانند. * جمع گل های زده هر کدام از دو تیم استقلال و پرسپولیس ۲ بار موفق به گلزنی شده‌اند و جمع گلهای زده این دو تیم به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. این آمار هم برای اولین بار شکل گرفته و تاکنون سابقه نداشته دو تیم هنگام بازی کردن مقابل هم تا این میزان کم گل زده باشند. * گلزنان قبلی امید عالیشاه، علی علیپور، سید جلال حسینی از پرسپولیس و وریا  غفوری به همراه فرشید اسماعیلی از استقلال نفراتی هستند که سابقه گلزنی در دربی را دارند. از این جمع سید جلال حسینی و فرشید اسماعیلی (در صورت عدم رفع محرومیت) امکان تجربه گلزنی در دربی را ندارند. * زودترین تقابل در لیگ این اولین بار است که دربی در هفته چهارم لیگ برتر برگزار می‌شود و این زودترین تقابل دو تیم در تاریخ رقابتهای لیگ برتر است. عمدتا بازیهای دو تیم در هفته‌های میانی لیگ برگزار شده و یکبار هم سابقه بازی دو تیم به هفته پایانی مسابقات باز می‌گردد. * نودمین دیدار استقلال و پرسپولیس در حالی برای نودمین بار در تاریخ دیدارهای شان مقابل هم قرار خواهند گرفت که این بازی از ساعت ۱۶ امروز (یکشنبه) و به میزبانی استقلال در ورزشگاه آزادی برگزار می شود. ]]> ورزشی Sun, 22 Sep 2019 03:31:05 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167462/ انصاریان: تهدیدم کردند که یا موهایت را بزن یا با فوتبال خداحافظی کن http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167461/ به گزارش ستاره ها و به نقل از خبرورزشی، علی انصاریان در یکی از شهرآوردها بدجور جنجالی شد؛ همان مسابقه‌ای که موهایش را دم اسبی بسته بود. به بهانه همان اتفاق جنجالی گفت‌وگوی جالبی با او داشتیم.  علی‌آقا این شهرآورد چه می‌شود؟ دو مربی خارجی خوب هستند. بازیکنان خوبی هم در استقلال و پرسپولیس حضور دارند. دیگر بهانه‌ای برای یک بازی خوب نمی‌خواهیم. به نظرتان چه تیمی برنده می‌شود؟ امیدوارم که پرسپولیس برنده بازی باشد منتها بازی اصلاً قابل پیش‌بینی نیست. قبل از بازی هیجان زیاد است. سوت شروع بازی که زده می‌شود، این هیجانات تبدیل به استرس می‌شود. باید ببینیم در زمین بازی چه پیش می‎آید. واقعاً نمی‌شود نتیجه را پیش‌بینی کرد. در یک شهرآورد شما و علی نیکبخت موهای‌تان را سامورایی درست کرده بودید. شنیدیم بعد از آن شهرآورد برایت خیلی مشکل درست شد. درست است؟ من و علی آن موقع خیلی رفیق بودیم، فارغ از این‌که رقیب هم بودیم. راستش آن موقع یادم هست خیلی بحث درباره موی بازیکنان بود. ستاد منشور اخلاقی گیر می‌داد که موی‌تان را این‌طور بزنید و آن‌طور نزنید. دقیقاً نکته‌اش همین بود. بعد شما این کار را کردید و چقدر خوراک به رسانه‌ها دادید. انصافاً من کاری کردم که بازیکنی جرأت نمی‌کرد. به موی ژل زده هم‌گیر می‌دادند، چه رسد به اینکه مویتان را ببندید. با نیکبخت هماهنگ کرده بودی؟ نه، من خودم قبل از شهرآورد یک دفعه تصمیم گرفتم مویم را ببندم. قشنگ یادم هست که بهروز رهبری‌فرد می‌گفت این کار را نکن، گیر می‌دهند. به من گفت علی دنبال شر هستی؟ گفتم شر چیست؟ می‌خواهم یک مو ببندم. کار عجیبی نیست که.  بعد یادت هست تیتر زدند سامورایی در شهرآورد؟ بله، یادم هست. همین شما خبرنگاران چقدر به ماگیر دادید؟ چقدر سوژه درست کردید؟  برایت مشکلی درست نشد؟ چرا. از فدراسیون و آن ستاد معروف پیام دادند آقای انصاریان یا موهایت را بزن یا از فوتبال محرومی. من هم گفتم عمراً موهایم را بزنم.  بعد محروم شدی؟! (با خنده) آره دیگر کلاً از فوتبال محروم شدم. (خنده) خلاصه خیلی من را تهدید کردند. یک‌جورهایی افتاده بودیم روی دور لج و لج‌بازی. من گفتم موهایم را نمی‌زنم. حتی مجبور شدم به سازمان تربیت‌بدنی هم بروم. آن‌ها چه می‌گفتند؟ هیچی. حرف‌شان همین بود. می‌گفتند یا مویت را بزن یا از فوتبال محرومی. به آن‌ها هم گفتم نمی‌زنم. یعنی حاضر بودی محروم شوی؟ بحث چیز دیگری بود. من می‌گفتم این همه در فوتبال مشکل داریم بعد مشکل اول فوتبال شده موی من؟ گفتم جلوی مشکلات دیگر را بگیرید، به روی چشم من هم موهایم را می‌زنم.  و آخرش چه اتفاقی افتاد؟ یادم هست شب رفتم خانه. پدرم در جریان اتفاقات قرار گرفته بود. به من گفت علی به خاطر من موهایت را بزن و نگذار برایت بیشتر از این حاشیه درست شود. من هم به حرفش گوش دادم گفتم چشم، چون شما گفتی من مویم را می‌زنم.  یعنی پدرت نمی‌گفت نمی‌زدی؟ شک نکنید نمی‌زدم. فقط و فقط به خاطر پدرم این کار را کردم. آن موقع دیگر به سیم آخر زده بودم که محروم هم شدم، شدم. از پرسپولیسی‌ها چیزی نمی‌گفتند؟ روی آن‌ها هم فشار بود ولی باشگاه از من چیز دیگری می‌خواست و من هم وظیفه‌ام را درست انجام می‌دادم. آن وقت‌ها کلاً چقدر شهرآورد باحال‌تر از الان بود. همان موقع هم می‌گفتند قدیم‌ترها شهرآورد باحال‌تر بوده. طبیعی است. ]]> ورزشی Sat, 21 Sep 2019 19:05:56 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167461/ حضور هواداران سرخابی ها یک شب پیش از دربی ۹۰ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167460/ یه گزارش ستاره‌ها و به نقل از میزان، هواداران دو تیم پرسپولیس و استقلال یک شب پیش از دیدار رفت دربی ۹۰ پایتخت از هفته چهارم مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران (جام خلیج فارس) در محل برگزاری این دیدار یعنی ورزشگاه آزادی پایتخت، حضور یافتند. ]]> ورزشی Sat, 21 Sep 2019 18:56:08 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/167460/