پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين تئاتر :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/theater Wed, 15 Nov 2017 13:46:40 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Wed, 15 Nov 2017 13:46:40 GMT تئاتر 60 روایتی از حضور الناز شاکردوست در غسالخانه /عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/116297/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، به تازگی نمایشی با نام «گم‌وگور» در تماشاخانه «ایرانشهر» به صحنه رفته که در وهله اول مهم‌ترین ویژگی آن حضور الناز شاکردوست به عنوان یک بازیگر شناخته شده سینما در این کار است؛ حضوری که مدت‌هاست انتقادهای زیادی نسبت به آن مطرح می‌شود، مبنی براینکه چرا تئاتر ایران و کارگردان‌های تئاتر برای جذب مخاطب و فروش بیشتر به سمت استفاده از چهره‌ها می‌روند؟! البته این انتقاد از سوی بعضی‌ اهالی تئاتر پذیرفته نمی‌شود و معتقدند هر کسی می‌تواند به این عرصه بیاید چرا که مهم، ماندگاری و رنج و زحمتی است که برای ماندن در تئاتر باید متحمل شد. با این حال نمایش «گم‌وگور» به کارگردانی امیر مهندسیان از این ماجرا مبرا نیست هرچند خودش تاکید دارد که بنا بر قصه و داستان و هدفی که مدنظر دارد از یک چهره سینمایی در کارش دعوت کرده است. این نمایش داستان یک غسال (با بازی امیر جعفری) را روایت می‌کند که به دلایلی امکان کار کردن ندارد و زنی که نزد اوست (با بازی الناز شاکردوست) و به نظر می‌رسد، همسرش است هم در غسالخانه کار می‌کند و هم بر سر مزارهای قبرستان دعا و قرآن می‌خواند و برای بهتر شدن حال روحی‌اش نقشه‌ای می‌چیند. همان ابتدای کار حضور شاکردوست روی صحنه نشان از نقشی متفاوت برای این بازیگر دارد ولی لااقل در شب‌های اول اجرا این تصور تا حدودی به هم می‌ریزد، چون پس از مدتی ریتم بازی رها شده و با توجه به بازی متفاوت شاکردوست در فیلم «خفه‌گی» فریدون جیرانی شاید باید علت این مسئله را در کارگردانی نمایش هم جستجو کرد.  «گم‌وگور» که با حال و هوایی معنوی و با پخش نوای دعا و قرآن شروع می‌شود در طول اجرا، فضای دیگری به خود می‌گیرد و به نظر می‌رسد بیشتر خرافات، قضاوت انسان‌ها از یکدیگر و تاثیر آن‌ها بر سرنوشت‌شان محور داستان باشد، موضوعی که کارگردان این نمایش آن را تا حد زیادی رد می‌کند و با بیان اینکه زندگی مرده‌شورها و برخوردهایی که در جامعه با این قشر می‌شود بیشتر مدنظرش بوده، در عین حال تاکید می‌کند که در شب‌های آینده این نمایش روال درست‌تری پیدا خواهد کرد. امیر مهندسیان که به همراهی هادی احمدی متن «گم‌وگور» را نوشته است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این نمایش بیان کرد: کارهای قبلی‌ام بیشتر قصه‌ای از جنگ بودند که حرفی با خود داشتند و برای این کار هم ابتدا فضایی در ذهنم بود و می‌خواستم اثری اجرا کنم که امید در آن اتفاق بیفتد. او گفت: برای اجرای این نمایش با مرده‌شورها و غسال‌های زیادی صحبت کردم و کاملا تحقیقات میدانی انجام دادم. متاسفانه در جامعه نگاه خوبی به این افراد وجود ندارد به ویژه در شهرستان‌ها که نگاه‌های عجیب و غریبی در این زمینه دیده می‌شود، به طوری که در عروسی‌ها و مجالس شادی از آن‌ها دعوت نمی‌شود یا اگر نوزادی به دنیا بیاید از حضور غسال‌ها پیش نوزاد تازه متولد شده جلوگیری می‌کنند. کارگردان نمایشهای «آدم برفی»، «مرحوم»، «جشن» و «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» ادامه داد:‌شاید در طول اجرا مسائل اجتماعی و فرهنگی دیگری پررنگ باشد اما بعد از پایان نمایش، تماشاگر به غسال‌ داستان هم فکر می‌کند، مخصوصا آنکه معمولا باید شخصیت‌هایم را در واقعیت پیدا کنم. مثلا در یکی از شهرها دو غسال زن و مرد را دیدم که بسیار با یکدیگر نزدیک بودند و تصور می‌شد زن و شوهر هستند اما این آدم‌ها معمولا امیدی به زندگی ندارند که بخواهند ازدواج کنند یا بچه‌دار شوند و همین در نمایش ما هم دیده می‌شود؛ یعنی دو شخصیتی که تا نیمه‌های کار تصور می‌شود زن و شوهر هستند اما بعد می‌بینیم اینطور نیست و به همین دلیل عامدانه از دو بازیگری استفاده کردم که شاید به عنوان همسر به لحاظ سن وسال تناسبی با هم نداشته باشند. مهندسیان افزود: ضمن اینکه برای نقش زن این نمایش، یک ویژگی خاص مد نظرم بود. آن هم اینکه در شهرستان‌ها دیده‌ام دخترانی که به عنوان غسال کار می‌کردند و زیبایی و وجاهت قابل قبولی هم داشتند به خاطر مرده‌شور بودن هیچ‌گاه نتوانستند ازدواج کنند و در این نمایش هم داستان شخصیت ما به جایی می‌رسد که سراغ فرد مسنی همچون "مراد" می‌رود. او درباره دعوت از الناز شاکردوست برای بازی در این تئاتر و اینکه این انتقاد به کار او وارد می‌شود که از یک چهره سینمایی برای جذب مخاطب استفاده کرده در حالی که با توجه به نقش، بازیگران دیگری هم که سابقه حضور روی صحنه تئاتر را داشته باشند می‌توانستند دعوت شوند تا در کنار امیر جعفری یک جمع تئاتری حرفه‌ای روی صحنه باشد، بیان کرد: مهم‌ترین دلیل دعوت از الناز شاکردوست دقیقا همان نکته‌ای بود که درباره نگاه خاص به دختران جوان غسال وجود دارد. البته او در تمرین‌ها تمام چیزی را که می‌خواستم اجرا و ویژگی‌های نقشی را که بر عهده داشت به خوبی ایفا می‌کرد، هر چند هنوز ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که باید به آن توجه کرد و این وظیفه من به عنوان کارگردان است که آن‌ها را پیدا کنم. وی  همچنین در ادامه درباره پخش نشدن بروشور نمایش در شب‌های ابتدایی اجرا گفت: در شب اول نه اجازه پیدا کردیم پوستر را نمایش دهیم و نه بروشور را پخش کنیم که این اتفاق از سوی تماشاخانه پیش آمد، در حالی که اداره کل هنرهای نمایشی مجوز استفاده از این پوستر و طرح را داده بودند. مهندسیان درباره دلیل مخالفت با این اقلام بیان کرد: پوستر ما تصویر بادکنکی را نشان می‌دهد که در آن دعای تلقین میت نوشته شده و این بادکنک به سمت آسمان می‌رفت که در تیزر هم دیده می‌شود و نمی‌دانم به چه علت امکان توزیع پیدا نکرد و باید یک طراحی جدیدی برای پوستر و بروشور داشته باشیم. به گفته وی در این تاریخ قرار بود ریما رامین‌فر نمایشی را اجرا کند که با توجه به آماده نشدنش و اینکه احتمالا سال آینده به صحنه خواهد رفت، با لطف رامین‌فر و نیز حسین پارسایی (دبیر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر) نمایش «گم‌وگور» مهندسیان جایگزین شد. در این نمایش به تهیه‌کنندگی محمد قدس و مرتضی میرمنتظمی علاوه بر امیر جعفری و الناز شاکردوست، کاوه ابراهیم، علیرضا زارع پرست، فردین شاه حسینی و سمانه آقازمانی هم بازی می‌کنند. «گم‌وگور» ساعت 20:30 در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. ]]> هنری Wed, 15 Nov 2017 07:50:18 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/116297/ بازیگر نامزد اسکار به صحنه تئاتر لندن می‌رود/ اجرایی تک‌نفره http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115923/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، کری مولیگان که در سال ۲۰۱۰ برای بازی در فیلم سینمایی «آموزش» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد، قرار است در نمایش «پسرها و دخترها» در تئاتر «Royal Court» لندن به ایفای نقش بپردازد. به نقل از هالیوود ریپورتر، دنیس کلی فیلمنامه نویس و نمایشنامه نویس انگلستانی که پیش از این نیز آثار موفقی از جمله موزیکال «ماتیلدا» را نوشته است، نویسندگی نمایشنامه تک نفره «پسرها و دخترها» را بر عهده دارد. همچنین لیندزی ترنر که پیش تر نمایش «هملت» با بازی بندیکت کمبربچ را کارگردانی کرده است، کارگردانی نمایش «پسرها و دخترها» را بر عهده دارد. نمایش «پسرها و دخترها» قرار است از روز ۸ ماه فوریه ۲۰۱۸ (۱۹ بهمن) اجرای خود را در «Royal Court» شهر لندن آغاز کند. ]]> هنری Sun, 12 Nov 2017 10:13:11 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115923/ پردیس شهرزاد دچار «خواب زمستانی» می‌شود http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115834/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر، نمایشنامه «خواب زمستانی» نوشته لیلی عاج ۴ آذر در پردیس تئاتر شهرزاد نمایشنامه خوانی می شود. این نمایشنامه خوانی توسط هنرجویان کارگاه بازیگری مهتاب نصیرپور کارگردانی و اجرا خواهد شد. نقش خوان های این اجرا به ترتیب ورود مبینا طبایی، نوشین تهرانی، الناز اسماعیلی، آلاله زارع طلب، مهزاد توکلی هستند. دیگر عوامل این نمایشنامه خوانی عبارتند از عکاس: محمود زهره وند و پرنیان عبادی، ساخت تیزر: سیاوش کردجان و علی گورانی، طراح پوستر: الناز اسماعیلی. نمایشنامه خوانی «خواب زمستانی» شنبه چهارم آذر ساعت ۲۰ در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می شود. ]]> عمومی Sat, 11 Nov 2017 13:35:49 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115834/ قرارداد کتبی با سامان ارسطو نداشتیم/ اجرایی کنسل نشده بود http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115699/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ عباس غفاری مدیر هنری پردیس تئاتر شهرزاد در پاسخ به صحبت های روز گذشته سامان ارسطو   مبنی بر بدعهدی این تماشاخانه نسبت به دادن نوبت اجرای تئاتر در آذرماه به وی توضیحاتی ارایه داد. غفاری در این باره گفت: سامان ارسطو حدود یک ماه قبل به پردیس تئاتر شهرزاد مراجعه کرد و پیشنهاد اجرای نمایشش را با این مضمون که از طرف اداره کل هنرهای نمایشی و مشخصا رییس شورای ارزشیابی و نظارت به او پیشنهاد شده که کارش را در یک تماشاخانه خصوصی اجرا کند چون در تئاتر شهر امکان اجرای نمایشش فراهم نشده بود، مطرح کرد. وی افزود: طی صحبت هایی که خانم جعفری رییس هیات مدیره تماشاخانه با ارسطو داشت قرار بر این شد که پیشنهاد وی بررسی شود و اگر آذرماه جای خالی در سالن شماره ۳ داشتیم به وی خبر داده شود. در صورتی هم جای خالی در تماشاخانه وجود خواهد داشت که نمایشی از اجرا انصراف دهد و یا مورد تایید اداره ارزشیابی و نظارت قرار نگیرد. این سیاست و رفتار حرفه ای تمام تماشاخانه های دولتی و غیر دولتی است که از چندماه قبل قرارداد کارهایشان را می بندند به این معنی که اگر قرار باشد نمایشی آذرماه در سالنی اجرا شود قرارداد آن آبان ماه بسته نخواهد شد چون هر نمایشی قبل از اجرا فرآیندی را باید سپری کند که زمان‌بر است. غفاری یادآور شد: نکته دیگر اینکه آقای ارسطو نه متنی در اختیار ما قرار داد نه مصوبه ای از طرف شورای ارزشیابی و نظارت ارایه کرد. وی تنها یک گفتگوی شفاهی با شهرزاد جعفری داشت و ما حتی نام نمایش وی را هم نمی دانستیم و از طریق گفتگویی که با خبرگزاری مهر انجام داده بود متوجه شدیم که نمایش «خودکار بی کار» را جایگزین نمایش «همان باش که نیستی» کرده است. یک هفته بعد از صحبت با خانم جعفری دستیار سامان ارسطو به پردیس شهرزاد مراجعه کرد و خواستار دیدن سالن مورد نظر شد که من در همان ملاقات لیست اجراهای این مجموعه را به وی نشان دادم و متذکر شدم که هیچ نمایشی انصراف نداده است تا ما کار آنها را جایگزین کنیم. مدیر هنری تماشاخانه شهرزاد متذکر شد: حتی من چند تماشاخانه خصوصی دیگر را برای اجرا به آنها پیشنهاد دادم اما ارسطو اعتقاد داشت چون تماشاخانه شهرزاد مخاطبان زیادی دارد از این طریق کارش دیده می شود البته مطمئنا نمایش وی از ارزش های هنری و کیفیت بالایی برخوردار است و کار قبلی ارسطو نیز در جشنواره های مختلفی دیده شده و مورد استقبال قرار گرفته است. وی متذکر شد: نکته دیگر اینکه سالن های خصوصی قوانین و معیارهای خودشان را برای انتخاب آثار دارند و اینطور نیست که حتما هر نمایشی که از ستاره های سینما بهره برده یا پول بیشتری را می پردازد برای اجرا انتخاب کنند چون مطمئنا کیفیت برایشان ارزشمند است و نمی خواهند مخاطبانشان را از دست بدهند. کارنامه چهار ماهه تماشاخانه شهرزاد نیز نشان می دهد که نمایش های باکیفیتی از جمله «کوکوی کبوتران حرم»، «پچپچه های پشت خط نبرد»، «شرق دور شرق نزدیک»، «لامبورگینی» و ... در این سالن به صحنه رفته اند پس دغدغه مدیران این تماشاخانه توجه به کیفیت آثار است و اینطور نیست که بر اساس سرمایه گروه و یا حضور یک چهره سینمایی به اثری اجرا بدهند. البته حضور چهره های سینمایی در تئاتر هیچ منع قانونی ندارد و هر بازیگری حق دارد در هر مدیومی که دوست دارد، بازی کند. این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه تماشاخانه شهرزاد از هنرمندان جوان تئاتر نیز حمایت می کند، گفت: سالن شماره ۳ تماشاخانه شهرزاد در حال حاضر پذیرای نمایش های جوانان بااستعداد تئاتر است که همگی اجراهای درخشانی دارند بنابراین نگاه این تماشاخانه نگاهی حمایتی نسبت به جوانان است و اجرای آثار باکیفیت را مدنظر قرار داده است به این مفهوم که سطحی را برای انتخاب آثار مدنظر قرار داده و دوست ندارد که از این سطح پایین بیاید. وی در پایان صحبت هایش اظهار کرد: برای سامان ارسطو آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم اجرای موفقی در تماشاخانه پایتخت داشته باشد و به عنوان یکی از اعضای پردیس تئاتر شهرزاد متاسفم که نتوانستیم میزبان وی باشیم اما بازهم تاکید می کنم که ما هیچ قرارداد کتبی با این هنرمند مبنی بر اجرای نمایش در آذرماه امضا نکرده بودیم. ]]> هنری Wed, 08 Nov 2017 12:41:39 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115699/ «روزی از روزهای روزگار نو» به تئاتر فجر رسید/ قصه‌ای از قرون وسطی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115608/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ مهرداد کوروش‌نیا درباره فعالیت های جدید خود در زمینه نمایشنامه نویسی و کارگردانی تئاتر گفت: نگارش نمایشنامه «روزی از روزهای روزگار نو» را که درباره روز کشف حجاب در دوره رضا خان است به پایان رسانده‌ و برای بخش مسابقه نمایشنامه نویسی سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر ارائه داده ام. وی اظهار کرد: در تدارک هستم تا این نمایشنامه را که دارای ۲ بازیگر است در سال جاری تولید و در یکی از سالن های خصوصی تئاتر به صحنه ببرم چون اجرای نمایش «پیش از کنسرت» را که قبلا قصد اجرای آن را داشتم و نیازمند حضور چند موزیسین بود به تعویق انداختیم. این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر که پیش از این نمایشنامه «عزازیل» را نوشته بود، گفت: یک گروه نمایشی قصد دارد این نمایشنامه را که درباره قرون وسطی است و من در طول این سال‌ها نتوانسته‌ام آن را اجرا کنم، به صحنه ببرد و امیدوارم که این اتفاق رخ دهد. کوروش نیا در پایان عنوان کرد: نمایشنامه تک نفره «یادگار» را هم که پیش از این با موضوع شهدای غواص نوشته بودم، بازنویسی و روی سایت شخصی‌ام منتشر می‌کنم تا جوان ها بتوانند از آن برای اجرا استفاده کنند زیرا این نمایشنامه نیازمند دکور خاصی نیست و به راحتی می تواند توسط دانشجویان و جوان ها اجرا شود. ]]> هنری Wed, 08 Nov 2017 05:22:32 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115608/ تیپ تئاتری ویدا جوان/عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115576/   ]]> هنری Tue, 07 Nov 2017 13:15:37 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115576/ «کوکوی کبوتران حرم» در ستایش شنیدن است/ اجرایی وفادار به متن http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115352/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ افسانه ماهیان کارگردان «کوکوی کبوتران حرم» که این روزها در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: متاسفانه در روزگاری که تئاتر فست‌فودی روز به روز بیشتر رونق می گیرد دیگر دانشجویان و جوانان هم هنرمندانی مثل علیرضا نادری و سبک کاری اش را نمی شناسند و حتی نام این نمایش نیز برای برخی شبه برانگیز بود چون قبلا این اثر و دیگر کارهای علیرضا نادری را نخوانده و نمی شناختند. وی درباره وفاداری که نسبت به متن داشته است، بیان کرد: من با وفاداری و اعتقاد کامل به علیرضا نادری این نمایشنامه را روی صحنه آوردم و تحت هیچ شرایطی متن را تغییر ندادم چون لزومی به تغییر آن احساس نمی کردم. نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» مهندسی عجیبی دارد و تعدد کاراکترها هم وقایع را زنجیروار به هم پیوند داده بنابراین نه تنها چیزی از متن حذف نشده است بلکه دیالوگ هایی را از نسخه های قبلی متن که در کتابی که چاپ شده وجود ندارد، به نمایش وارد کردم. ماهیان ادامه داد: این نمایشنامه مدت های طولانی دچار سوءتفاهم درباره تم، قصه و حتی دیالوگ هایش شده بود یعنی از سال ۸۲ که علیرضا نادری این متن را نوشت تا سال ۸۵ که اولین نمایشنامه خوانی آن اجرا شد و سال ۸۷ که توسط خودش به اجرای عمومی رفت با ممیزی های بسیار زیادی روبرو شد و به سختی اجازه اجرا گرفت. علیرضا نادری مدام مجبور بود درباره مضمون اثر توضیح دهد تا رفع سوءتفاهم شود در نتیجه من همه مواردی را که قبلا ممیزی شده بود در اجرای جدید لحاظ کردم و خوشبختانه مشکلی هم پیش نیامد. کارگردان «هم‌هوایی» درباره نگاهی که به عنوان یک کارگردان زن به متن داشته است، توضیح داد: معتقدم علیرضا نادری فقط یک نویسنده نیست بلکه قبل از اینکه یک تئاتری باشد یک جامعه شناس و یک معلم است. او سال ها پشت میز مدرسه با اقشار مختلف مردم در ارتباط بوده و مردم جامعه اش را دیده است. نادری در «کوکوی کبوتران حرم» درباره نظام آموزشی و خشونتی که این نظام به دانش آموزان وارد کرده است، صحبت می کند. وی یادآور شد: علیرضا نادری عاشق مردمش است، او کسی نیست که برود درِ اتاق را ببندد و بر اساس یک سری پژوهش کتابش را بنویسد بلکه سوژه هایش را جسورانه از دل جامعه بیرون می کشد. وقتی یک زن این نمایشنامه را می خواند واقعا حیرت می کند که چطور یک مرد توانسته او را به درستی آنالیز کند. این امر به دلیل صراحت قلم و جامعه شناس بودن وی اتفاق می افتد بنابراین متن آنقدر کامل است که دیگر احتیاجی به نگاه زنانه من ندارد اما در فرم اجرایی تلاش کردم این نگاه زنانه را وارد کنم. این کارگردان تصریح کرد: در فرم و شیوه اجرایی نمایش دراماتورژی کرده ام و زاویه دیدم را نسبت به فرم اجرایی که نادری در اجرایش داشته است، تغییر دادم به این مفهوم که از چادرهای سیاه و سفید کاراکترهای نمایش که به مثابه کبوتران حرم هستند و رنگ هایی که در صحنه جاری است برای رسیدن به محتوای اثر و مفهوم مورد نظر نویسنده استفاده کردم. وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: در واقع تحلیل علیرضا نادری که در این نمایش مبتنی بر شنیدن است در کلیت کار ما وجود دارد. شعار مفهومی نمایش «این نمایش در ستایش گوش است که هوش ببخشد» این است چون «کوکوی کبوتران حرم» در ستایش شنیدن است و این شنیدن برای درک کردن و فهمیدن است. منظور از گوش در شعار نمایش، گوش فیزیکی نیست بلکه گوش ذهنی است برای هوشیاری و آگاهی که من و تیم اجرایی به آن معتقدیم و برای ا انتقال این مفهوم تلاش کرده ایم. مرضیه بدرقه، بهناز جعفری، ناهید مسلمی، مسیح کاظمی، عاطفه رضوی، فروغ قجابگلی، مرضیه وفامهر، یلدا عباسی، فرزانه سهیلی، گیتی قاسمی، شقایق دهقان و شیدا خلیق در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. «کوکوی کبوتران حرم» جدیدترین اثر گروه تئاتر شیوه به کارگردانی افسانه ماهیان است که از ۱۳ مهر هر شب ساعت ۱۹ در پردیس تئاتر شهرزاد واقع در خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، پلاک ۷۴ به صحنه می رود. ]]> هنری Mon, 06 Nov 2017 05:38:27 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115352/ تیپ مردانه خانم بازیگر به همراه همسرش در یک نمایش/عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115164/   فولادوند و همسرش ]]> هنری Sat, 04 Nov 2017 10:21:53 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/115164/ شلیک مجدد طپانچه اختر السلطنه http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/114977/ به گزارش ستاره ها به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا ؛ زبان وجه مهم اما پیچیده درام است. اینکه زبان چیست و کارکردش در درام به چه نحوی است، نیازمند نوشتن کتابی است پرحجم و مملو از مثال‌ها و نمونه‌ها، با قد و قواره مثنوی هفتاد من. حتی نویسنده باید دستگاه‌ها و سیستم‌های فکری متفاوت زبان‌شناسی را نیز بررسی کند تا به مخاطب نشان دهد این زبان که به راحتی از آن هر روزه استفاده می‌کنیم، چگونه به عنصری پرتلاطم در میان اصحاب علم بدل شده است.   با این حال زبان آن چیزی است که در یک نمایش می‎‌شنویم تا از طریق گوش به اثر نزدیک شویم. گاهی این زبان از بخش شفاهی حذف می‌شود و به بخش بصری، چشایی یا حتی لامسه ما بدل می‌شود. در چنین وضعیتی بدن، فضا، مکان و حتی زمان به عناصری زبانی تبدیل می‌شوند، همانند زبان بدنی یا Body Language. گاهی این زبان می‌تواند میان ما و اثر چنان فاصله‌ای بیاندازد که ما را درگیر ادراک جهان اثر کند و گاهی زبان به قدری برای ما آشناست که می‌توان از آن صرفاً به عنوان یار کمکی دیدن استفاده کنیم. زبان می‌تواند روایتگر یک نمایش باشد و گاه می‌تواند خود تبدیل به تصویر شود؛ چون زبان صرفاً گفتن و شنیدن نیست. زبان می‌تواند در شکل دکور، نحوه بازی و مهمتر در بدن بازیگر متجلی شود.   «طپانچه خانم» از آن دست زبان‌هایی است که در دل درام زبان حاکم است و در اجرا جریانی علیه این زبان شکل می‌گیرد. سال گذشته، زمانی که با شهاب‌الدین حسین‌پور درباره نمایش به گفتگو نشستم، از او پرسیدم چرا نسخه اجرای عموم آن از اجرای فجر کوتاه‌تر است. او چنین پاسخ داد:«صادقانه بگویم زبان نمایش ثقیل است. پرگویی وجود داشت. مجبور شدیم صحنه‌های کمدی را از نمایش درآوریم؛ ولی نه به این دلیل که ضعیف بودند، بلکه به این خاطر که کار شاید در جشنواره به سبب نداشتن ریتم کسل‌کننده شده باشد. چون قصد داشتم قصه و روایت شفاف‌تر به مخاطب انتقال پیدا کند، نمایش را کوتاه‌تر کردم.» این پاسخ نگاهی کوتاه به اصل موضوع است. طپانچه خانم روایت زنی عاشق کلکسیون تفنگ‌هایش است که در گیر و دار تغییرات اجتماعی از همه سو مورد خیانت واقع می‌شود و در نهایت از جایی ضربه می‌خورد که بدان حساسیت دارد، یعنی طپانچه‌هایش. محمدامیر یار محمدی، همانند دیگر متون خود زبانی برگزیده است که نه بسان زبان ترجمه‌ای بخش عمده‌ای از نمایش‌های ایرانی است و نه شباهتی به تمایل این روزهای تئاتر برای رسیدن به زبان معیار دارد. او نقبی به زبان پرطمطراق دوره قاجار می‌زند. ادبیاتی که بسیاری آن را دوران انحطاط زبان فارسی می‌نامند. ثقیل‌گویی و ایجاد پیچیدگی زبانی در بیان و البته استفاده از عبارات مهجور عربی از ویژگی‌های ادبیات متکلف قجری است. بماند که گریز از ادبیات متکلف به ادبیات سلیس امروز در همان اثر آغازید.   اگر به حسین‌پور بازگردیم او نیز از این ثقیل بودن زبان سخن می‌گوید. این زبان در حالت عادی بیش از آنکه شنیدنی باشد، خواندنی است؛ چرا که میان اثر و مخاطب فاصله زیادی می‌اندازد و او را از جریان نمایش عقب می‌اندازد. گاهی اوقات دریافت و ادراک یک عبارت نیازمند مکث و تمرکز است و نمایش چنین اجازه‌ای به مخاطب نمی‌دهد. پس کارگردان اقدام به تبدیل کردن اثر به جهان مطلوب خود می‌کند. «طپانچه خانم» چیزی ورای دیگر آثار حسین‌پور نیست. او همانند دیگر آثار خود اثر را به یک گروتسگ بدل می‌کند. گریم اغراق شده، بازی‎‌های که مبتنی بر یک ژست ثابت است، دکوری کنایه‌آمیز که به جای نشان دادن یک گوشه از مایملک اخترالسلطنه، استعاره‌ای از فضای حاکم بر زمانه نمایش است و حتی آن پنجره کذایی که در نسخه‌های پیشین نمایش حاضر بود و آن زمین خاکی که در نسخه پالیز حذف شده است، نشانگانی بود که حسین‌پور برای فروکاهیدن زبان نمایش و تسخیر اثر به نفع خود برگزیده بود. حال باید پرسید آیا این تقابل موفقیت‌آمیز بوده است؟ پاسخ بسیار پیچیده و مشکل است. نمایش در فروش موفق بوده است و بدون داشتن ستارگان آن چنانی توانسته است مخاطب را به سالن بکشاند. یک وجه ماجرا علاقه جامعه امروزی به زبانی است که یاراحمدی برگزیده است و باید گفت متعلق به خود اوست. جامعه امروزی این فرض را گرفته است که زبانی همانند زبان «طپانچه خانم» زبان تاریخ است؛ در حالی که واقعیت آن است که این زبان حتی قجری نیست و جعلی است؛ اما میل جامعه به تاریخ که به سبب ویژگی‌های اجتماعی و سیاسی امروز افزایش نیز یافته است، باعث می‌شود به «طپانچه خانم» همچون اثری تاریخی نگریسته شود. این در حالی است که تمام تلاش حسین‌پور و حتی یاراحمدی چنین نبوده است. نمونه خوبش داماد بنی‌هندل فخرالسلطنه است که تمام سکنات و ادبیاتش متعلق به دوران پهلوی دوم است. نمایش به هیچ عنوان اشاره مستقیمی به دوران قاجار ندارد و صرفاً زبان و یک سلطنه پشت نام قهرمان تداعی‌گر ماجراست.   وجه دیگر شاید درک نوعی کمدی در اثر است. کمدی موجود در طپانچه خانم البته بسیار سیاه است و از آن جنس نیست که موجبات قهقهه تماشاگر شود. حتی حسین‌پور در مصاحبه مورد اشاره از کاسته شدن وجوه کمدی نمایش گفته بود که به نظر نمایش را از ریتم می‌اندازد. با این حال او بر این باور است آنچه کمدی نمایش را می‌سازد تکرار است، همان تکراری که در تکه‌کلام‌ها و تیپ‌سازی گروتسگ شکل می‌گیرد. پس باید گفت ما با یک اثر تاریخی مواجه نیستیم. تاریخ یک بازی است برای درگیر کردن مخاطب. حتی در این بازی جز اسامی ایرانی ما نشانگان درخوری برای یافتن زمان‌مندی یا مکان‌مندی نمایش نمی‌یابیم. کلیت آن محصول تخیل است. به خصوص تخیل حسین‌پور که آن را در استاندارد ذهنی خود طرح‌ریزی کرده است و این بعد از زمان به دومین عامل فاصله میان مخاطب و اثر می‌شود.   در پایان اما باید گفت در بررسی زبان می‌توان به خوبی دریافت که همه شخصیت‌ها مثل هم سخن می‌گویند. اگر معیار دیدگاه زبان‌شناسی ما سوسور باشد، در «طپانچه خانم» Parol  و Langue شخصیت‌ها یکی است. همه به زبان یاراحمدی حرف می‌زنند. در این‌جا نمایش محافظه‌کار است و کسی در اثر از بستر اصلی کنده نمی‌شود تا جور دیگری حرف بزند. این کنده شدن می‌توانست خود تبدیل به امر دراماتیک شود؛ اما قرار نیست چنین رخ دهد. فاصله کماکان حفظ می‌شود و نمایش به مسیر خود ادامه می‌دهد. ]]> هنری Wed, 01 Nov 2017 06:36:06 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/114977/ چند تئاتر را به همراه پسرم تمرین می کنیم/ دعوت مخاطبان به مهربانی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/114937/ به گزارش ستاره ها ؛بهروز بقایی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون روز سه شنبه نهم آبان با حضور در غرفه خبرگزاری مهر واقع در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات توضیح داد: مشغول نگارش ۲ فیلمنامه هستم که به زودی ویرایش نهایی و بازنویسی آن به اتمام می رسد که تصمیم دارم پس از انجام این مراحل نسبت به تولید آنها در وقت مقتضی اقدامات لازم را انجام دهم. این در حالی است که همراه پسرم بهرنگ بقایی مشغول تمرین چند اثر نمایشی هستیم که به زودی جزییات اجرای عمومی این آثار نیز اطلاع رسانی خواهد شد. وی با ابراز خرسندی از حضورش در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: آنچه مهم و گویاست این است که جامعه در حال دگردیسی است، دگردیسی که قطعا در داخل آن خرده خاکسترهایی وجود دارد. به نظر من مهم این است که بتوانیم با این انگیزه پرشور که من در نمایشگاه مطبوعات آن را لمس کردم به راه خود ادامه داده و باور کنیم ما یک ثروت بسیار بزرگ هستیم و حضور داریم. بقایی ادامه داد: اجتماع نمایشگاه مطبوعات یعنی همان بودن به چند زبان، ما باید یاد بگیریم که در سرزمینی زندگی می کنیم که زبان های مختلفی در آن وجود دارد اما همه ما از درونیات و علاقه های واحدی برخورداریم که باید آن را تقویت کنیم. ما هیچ وقت نباید یادمان برود که در کدام کشور عزیزی زندگی می کنیم. ]]> هنری Tue, 31 Oct 2017 12:55:59 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/114937/