پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين تئاتر :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/theater Sun, 22 Jan 2017 14:48:15 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Sun, 22 Jan 2017 14:48:15 GMT تئاتر 60 آنچه بر صحنه‌ی دومین روز تئاتر فجر گذشت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/94477/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، یکی از آثار خارجی شرکت کننده در سی‌وپنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر نمایشی از عراق با نام «سِلفه» به کارگردانی عامر ابوالهیل بود که در دو نوبت در دومین روز جشنواره‌ی تئاتر فجر در تالار «هنر» به صحنه رفت. کارگردان عراقی: انتظار بیشتری داشتم این نمایش که به دلیل مشکل فنی در تنظیم نوشتار بالانویس (ترجمه) با حدود 30 دقیقه تاخیر آغاز شد، در نوبت اول با استقبال نه چندان زیاد تماشاگران همراه شد. این در حالی است که کارگردان این اثر انتظار داشت در چنین جشنواره‌ای افراد بیشتری را در  سالن ببیند. «سلفه» داستان دو جوان را روایت می‌کرد که با تکیه بر موضوعاتی همچون مهاجرت و جنگ لحظات مختلفی از غم و شادی و امید را نمایش می‌دادند و اگرچه بیشترین حالتی را که بازی می‌کردند، همراه با حزن و اندوه بود اما در پایان از تماشاگران خواستند به فرد کناری خود حرفی از شادی و دوست داشتن بزنند. عامر ابوالهیل که اولین تجربه‌ی اجرای خارجی خود را پس از اجرا در عراق پشت سر می‌گذاشت، درباره‌ی نمایش خود به ایسنا گفت:‌ من هرچیزی را از زندگی یاد می‌گیرم و در این نمایش هم جنگ، هجرت و هدف را انتخاب کردم چون به هرحال انسان‌ها  در زندگی با آن مواجه می‌شوند و این سه موضوع را با غم و درد و شادی تلفیق کردم چون بیشتر از هر حس دیگری انسان را درگیر می‌کنند. او با اشاره به اینکه بسیاری از هنرمندان تئاتر عراق در سال‌های گذشته از این کشور مهاجرت کرده‌اند، افزود:‌ پایان نمایش مخلوطی از تجربه و امید است، چون باید بدانیم که روسا و مدیران در هر کشوری تغییر می‌کنند و فقط مردم و ملت‌ها هستند که باقی می‌مانند پس اگر همدیگر را دوست نداشته باشیم، تنها می‌مانیم. ابوالهیل که بخشی از نمایش را به زبان انگلیسی هم اجرا می‌کرد و این بخش را به طور ویژه برای اجرا در ایران به نمایش خود اضافه کرده بود، همچنین ادامه داد:  وقتی «سِلفه» را در عراق به صحنه بردم، واکنش‌های خیلی خوبی گرفتم و انتظار داشتم در ایران تماشاگر بیشتری به سالن بیاید، چون اگر این جشنواره در عراق بود تماشاگران زیادی می‌آمدند. ردپای داستان‌های تهرانی در نمایشی از بندرعباس یکی دیگر از نمایش‌هایی که در دومین روز جشنواره در سالن «قشقایی» تئاترشهر به صحنه رفت، نمایش «پنجگانه خون، خور، ملمداس» نام داشت که از بندرعباس اجرا می‌شد. این نمایش طبق بروشوری که پس از اجرای نمایش توزیع شد، برپایه یکی از اساطیر کهن هرمزگان اجرا شد که البته اگر سازهای محلی جنوب را از آن حذف می‌کردند، داستانش بیشتر شبیه کارهایی بود که مشابه آن در فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های تلویزیونی دیده شده است. طبق اطلاعات معرفی نمایش، «مِلمِداس» روایتگر افسانه‌ای از جنوب است که زنی زیبا همچون پری دریایی را نمایش می‌دهد که فرد دلباخته‌اش را با پاهایی به شکل داس، دو نیمه می‌کند. این اجرا که تماشاگران نسبتا زیادی هم آن را دیدند، چندان رضایت مخاطبان را جلب نکرد. استقبال خوب از مستاجر نمایش ستاره امینیان با نام «مستاجر» یکی از دیگر آثار اجرا شده در روز دوم جشنواره بود که در تالار «حافظ» با حضور زیاد مخاطبان به صحنه رفت. در این نمایش که براساس رمانی به همین نام و به نویسندگی رولان توپور نوشته شده، بازیگر نقش اصلی نمایش که به نوعی انسان منزوی امروز را روایت می‌کرد، در پایان مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. فردی به نام «ترلکوفسکی» وارد آپارتمانی می‌شود که مستأجر قبلی آن، زنی به نام «سیمون شول»، خود را از پنجره خانه به بیرون پرت کرده است. امینیان نمایشنامه «مستأجر» را بر اساس رمانی به همین نام و نیز «یادداشت‌های زیرزمینی» داستایوفسکی نوشته است. تماشاگرانی که به حرف گوش نمی‌دهند «جزیره» به کارگردانی سعید دشتی هم در حالی در دومین شب از سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت که با پُر شدن فضای سالن، تعدادی از تماشاگران ایستاده این نمایش را تماشا کردند. «جزیره» اثری رئال و کاملا اجتماعی است که زندگی یک خانواده را  در 48 ساعت روایت می‌کند و محور داستان پنج النگوی ارثیه‌ای مادر خانواده قبل از فوت و اعتیاد پدر و داماد خانواده است که مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند. این خانواده هر چند تلاش می‌کنند در کنار یکدیگر باشند، اما هر کدام در اصل تنها هستند و رازهایی را در خود دارند که ریشه‌ی اصلی روایت «جزیره» است.  داریوش علیزاده نویسنده، خانه را به «جزیره»ای تشبیه کرده که هر کس در آن کار خود را انجام می‌دهد. در طول روایت داستان، نخست ابهام‌هایی در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد و به مرور با فلش ‌بک‌زدن به عقب، ابهامات نیز برطرف می‌شوند. قبل از آغاز اجرا، یاد مرحوم «رکن‌الدین خسروی» و آتش‌نشانان شهید «پلاسکو» گرامی داشته شد و طبق روال همیشگی از مخاطبان درخواست شد، تلفن‌های همراه خود را تا پایان اجرا خاموش نگه دارند، اما باز هم عده‌ای به این توصیه عمل نکردند. «جزیره» هیچ بروشوری یا اطلاعاتی برای معرفی نمایش و بازیگران این اجرا که در دو بخش  مسابقه تئاتر جوان و مروری تئاتر ایران در سال 1395 اجرا شد به مخاطبان خود ارائه نداد. یک دقیقه سکوت «دوازده» برای آتش‌نشانان در ادامه این اجراها، «نمایش دوازده» به کارگردانی جواد خورشا هم در تالار «مولوی» روی صحنه رفت و با توجه به موضوع اجتماعی آن که  به یک قتل مربوط می‌شد، استقبال خوبی از آن صورت گرفت.  در پایان این نمایش به درخواست کارگردان و به احترام شهدای آتش‌نشان حاضران در سالن یک دقیقه سکوت کردند. اجرای «جاودانگی» نیما دهقان در حضور داوران خارجی «جاودانگی» به کارگردانی نیما دهقان هم یکی دیگر از نمایش‌های روز دوم جشنواره بود که در بخش مسابقه‌ی ین‌الملل حضور دارد و موضوع آن به مهاجرت ارتباط داشت. این نمایش بی کلام که با افکت‌های تصویری و صوتی همراه بود، اثری تجربه‌گرا و مدرن به شمار می‌آید و داستانی از مهاجرت را روایت می‌کند که دنیای امروز تحت تاثیر جنگ‌های منطقه‌ای سخت درگیر آن شده است. نمایش که با حضور داوران ایرانی و خارجی به صحنه رفت، با استقبال خوب تماشاگران همراه شد و با این پرسش‌ها که «فکر می‌کنید سالانه چند نفر مهاجرت می‌کنند و زمانی که مشغول تماشای این نمایش بودید، چند انسان درحال مهاجرت بودند و چند نفر که جان خود را از دست دادند، کودک بودند؟» به پایان رسید. در «جاودانگی»، فرزین صابونی بازی کرده است که در طول نمایش، فرشاد فزونی او را با اجرای قطعاتی از موسیقی همراهی کرد. توزیع کتاب دو زبانه راهنمای جشنواره در دومین روز جشنواره‌ی تئاتر فجر، کتاب راهنمای این رویداد که علاوه بر اطلاعات کامل گروه‌های نمایشی به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده است، نیز توزیع شد. ]]> هنری Sun, 22 Jan 2017 11:07:00 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/94477/ «تو با کدام باد می‌روی» در اروپا/ اثری که در ایران اجرا نشده است http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/94288/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر ، نمایش «تو با کدام باد می روی» به نویسندگی جمال هاشمی و کارگردانی کمال هاشمی از ۳ ژانویه (۱۴ دی ماه) در قالب توری اروپایی، اجرای خود را در ۳ شهر کشور فرانسه آغاز کرد. این نمایش در روزهای ۵ و ٦ ژانویه (۱۶ و ۱۷ دی ماه) در شهر آراس کشور فرانسه در ۲ اجرا به صحنه رفت. در ادامه نمایش «تو با کدام باد می روی» در روزهای ١٢ و١٣ ژانویه (۲۲ و ۲۳ دی ماه) در شهر مارسی ۲ اجرا داشت. همچنین این نمایش در روزهای ۱۷ و ۱۸ ژانویه (۲۷ و ۲۸ دی ماه) در شهر مولوز کشور فرانسه نیز در قالب ۲ اجرا به صحنه رفت. نمایش «تو با کدام باد می روی» قرار است در ادامه تور اروپایی خود، روزهای ۲۷ و ۲۸ ژانویه (۷ و ۸ بهمن ماه) در شهر بروکسل کشور بلژیک نیز ۲ اجرا داشته باشد. این نمایش پیش از این و در سال ۲۰۱۵ در فستیوال بین المللی تئاتر بولوار سوئیس که هر ساله در یک فراخوان بین المللی موضوعی را مطرح می کند و پذیرای ایده های مرتبط با موضوع است، حضور داشت. نمایش «تو با کدام باد می روی» تنها اثر برگزیده از آسیا و جزو ٧ اثر برگزیده این فستیوال در سال ۲۰۱۵ بود. این نمایش با حضور بازیگرانی چون کاظم سیاحی، محمد عباسی، شیوا فلاحی، سونیا سنجری و حامد نجابت اجرا می شود و آنکیدو دارش طراحی صدا و ساخت موسیقی اثر را بر عهده دارد. نمایش «تو با کدام باد می روی» علیرغم حضور بین المللی موفق خود، هنوز در ایران در قالب اجرای عمومی به صحنه نرفته است. ]]> هنری Sat, 21 Jan 2017 08:14:09 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/94288/ رکن‌الدین خسروی با تئاتر وداع کرد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/93904/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛ کیوان نخعی مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و از آخرین شاگردان رکن الدین خسروی دراین باره گفت: دکتر رکن الدین خسروی امروز صبح و در سن ۸۷ سالگی بعد از مدت ها مبارزه با بیماری، در شهر لندن چشم از جهان فروبست. این خبر در تماس تلفنی آقای سهراب سلیمی با خانواده دکتر خسروی تأیید شد. وی ادامه داد: مراسمی که قرار است در ایران برای این هنرمند مطرح و برجسته تئاتر ایران برگزار شود، متعاقبا اعلام می شود. رکن الدین خسروی متولد ۱۶ اسفندماه سال ۱۳۰۸ است که علاوه بر تدریس و آموزش تئاتر، آثار درخشانی هم در تئاتر ایران به صحنه برده است که از آن جمله می توان به نمایش های «باغ آلبالو» و «ادیپ» اشاره کرد. ]]> هنری Mon, 16 Jan 2017 09:50:49 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/93904/ امیدوارم بخت «بابانشاط» باز شود/ به «مصدق» و «کوروش» فکر می‌کنم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/93187/ به گزارش ستاره ها؛ پری صابری که کارگردانی آثار مختلفی برگرفته از زندگی و آثار شعرایی چون حافظ، سعدی، مولوی و فردوسی را به صحنه برده است درباره برنامه های پیش‌روی خود در زمینه تولید و کارگردانی تئاتر گفت: قصد دارم پروژه های مختلفی را کار کنم ولی تا شرایط و امکانات اجرایی برای آنها فراهم نشود، نمی توانم به صورت قطعی درباره اجرایشان صحبت کنم. این کارگردان با سابقه تئاتر با تأکید بر اینکه نمی توانم بیکار بنشینم و تا جایی که به لحاظ فیزیکی قادر باشم دوست دارم تئاتر کار کنم زیرا کارم تئاتر و کارگردانی تئاتر است، اظهار کرد: پروژه هایی چون «مصدق» و «کوروش»، جزو پروژه هایی هستند که برای تولید و اجرا مدنظر دارم که باید ببینم شرایط برای تولید و اجرای این آثار فراهم می شود یا نه. وی درباره سرانجام تولید و اجرای نمایشنامه «بابانشاط» یادآور شد: یکی از پروژه هایی که بسیار علاقه مند به تولید و اجرای آن هستم، نمایشنامه «بابانشاط» است. تئاتر دو وجه کمدی و تراژدی دارد و من در کارنامه کاری خود به وجه تراژدی تئاتر بسیار پرداخته ام و خیلی دوست دارم که وجه کمدی تئاتر را هم کار کنم. صابری ادامه داد: نمی دانم چرا بخت اجرای نمایش «بابانشاط» باز نمی شود. این اثر بر اساس حکایت های ملانصرالدین شکل گرفته و می تواند برای مخاطب بسیار جذاب باشد. این هنرمند شناخته شده تئاتر با اشاره به اینکه مردم ایران از خندیدن استقبال می کنند، گفت: باید ببینم بخت «بابانشاط» برای اجرا باز می شود یا نه چون جای یک کمدی فاخر در کارنامه تئاتری ام، خالی است. ]]> هنری Sat, 07 Jan 2017 07:20:04 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/93187/ «باغ آلبالو» روشنفکربازی ندارد/ ماهی را از آب بیرون انداخته‌اند! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/93137/ به گزارش ستاره ها؛ ساعت ۱۱ صبح با همراهی زهرا شایان فر که روابط عمومی نمایش «باغ آلبالو» است به سالن تمرین تالار وحدت واقع در طبقه هفتم ساختمان بنیاد فرهنگی هنری رودکی می روم تا گزارشی را از تمرین نمایش «باغ آلبالو» اثر آنتون چخوف و ترجمه بهروز تورانی تهیه کنم؛ اثری که این روزها با کارگردانی اکبر زنجانپور هنرمند شناخته شده و با سابقه تئاتر ایران تمرین می شود. در مسیر رسیدن به مکان تمرین نمایش «باغ آلبالو»، تصاویری از اجراهای پیشین اکبر زنجانپور چه در مقام بازیگر و چه در مقام کارگردان به ذهنم متبادر می شود؛ تصاویری از بازی درخشان زنجانپور در «چشم اندازی از پل» به کارگردانی زنده یاد حمید سمندریان که اجرای آن را در قالب فیلمی ویدیویی دیدم یا یکی دیگر از بازی های درخشان او در نمایش «سیر طولانی روز در شب» اثر آرتور میلر که در مقام کارگردان این اثر نیز حضور داشت. به طبقه هفتم و سالن تمرین تالار وحدت می رسیم. وقتی وارد سالن می شویم، اکبر زنجانپور با انرژی و لبخندی به لب با گروه در حال گفتگوست. در نقاط مختلف سالن هم بازیگران گروه اعم از کریم اکبری مبارکه، مهدی میامی، پرستو گلستانی، هوشنگ قوانلو، قربان نجفی، بهناز بوستان دوست، محسن بهرامی، بهاره نوحیان، گیلدا حمدی آنیا، حامد زحمتکش، مهسا باقری و حمیدرضا حیات حضور دارند و مشغول آمده شدن برای تمرین نمایش هستند. در گوشه ای از سالن نیز فرشاد آذرنیا طراح افکت و انتخاب کننده موسیقی نمایش «باغ آلبالو» در پشت میز تجهیزات خود نشسته است. بعد از سلام و احوالپرسی با کارگردان و عوامل اجرایی نمایش «باغ آلبالو»، روی صندلی هایی که مقابل دیوار آینه ای سالن چیده شده، می نشینم. زنجانپور با آرامش و در عین حال جدیت به بازیگران می گوید: تمرین ما مانند یک اجراست و قبل از اجرا باید تمرکز کرد. بازیگران بعد از این سخنان کوتاه کارگردان، خود را آماده می کنند تا تمرین نمایش «باغ آلبالو» را شروع کنند. پیش از اینکه تمرین نمایش شروع شود، منوچهر شجاع طراح صحنه شناخته شده تئاتر ایران هم به جمع می پیوندد و روی یکی از صندلی ها می نشیند. فرشاد هاشمی دستیار اول کارگردان و برنامه ریز و آماندا موسوی منشی صحنه نمایش «باغ آلبالو» نیز روی صندلی ها می نشینند. نورالدین حیدری ماهر در مقام مجری طرح، گلنوش زنجانپور به عنوان دستیار دوم کارگردان و احسان رأفتی نیز به عنوان عکاس و سازنده تیزرهای این اثر حضور دارند. کارهای دیگر چخوف را همچون «مرغ دریایی»، «سه خواهر»، «ایوانف» و «دایی وانیا» را به صحنه بردم و مجددا به سراغ «باغ آلبالو» آمدم؛ کاری که من در اجرای آن ناکام مانده بودم.  پیش از این نمایش های متعددی از چخوف با کارگردانی اکبر زنجانپور به صحنه رفته اند که آخرین آنها «دایی وانیا» بود که آذرماه ۹۲ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد. زنجانپور درباره علاقه خود به اجرای آثار چخوف می گوید: من به خیلی از نویسندگان بزرگ جهان ارادت دارم مانند یوجین اونیل، آرتور میلر و هنریک ایبسن و همچنین چخوف. «باغ آلبالو» اولین کاری از چخوف بود که در سال ۶۶ اجرا کردم که در شب دوم اجرا به دلیل موشک باران و اصابت موشک به نزدیکی تالار وحدت، اجرا تعطیل شد. ۲۹ سال از آن زمان گذشته است. در این فاصله کارهای دیگر چخوف را همچون «مرغ دریایی»، «سه خواهر»، «ایوانف» و «دایی وانیا» را به صحنه بردم و مجددا به سراغ «باغ آلبالو» آمدم؛ کاری که من در اجرای آن ناکام مانده بودم تا اواخر بهمن ماه و اسفندماه در تالار وحدت اجرا شود. داخل صحنه تمرین نمایش، سکوی کوتاه چوبی در وسط گذاشته شده، چند صندلی در سمت راست و چند صندلی نیز در سمت چپ این سکو قرار گرفته است. تمرین شروع می شود. محسن بهرامی، کتابی را روی صورت خود گذاشته و در سمت راست صحنه روی صندلی های موجود، دراز کشیده و گویی خواب است. پرستو گلستانی نیز در صحنه حضور دارد. نمایش با بازی این دو بازیگر در نقش های یرمولای لوپاخین و دونیاشا شروع می شود. هر دو بازیگر در تکاپو و انتظار ورود مسافرانی هستند که بعد از سال ها به باغ آلبالو می آیند. در گوشه سمت چپ سالن تمرین نیز دیگر بازیگران ایستاده اند تا در لحظه مدنظر، وارد صحنه شوند. لحظه ورود فرا می رسد و قربان نجفی در نقش لئونید اندریویچ گایف، بهناز بوستان دوست در نقش مادام رانوسکی، بهاره نوحیان در نقش واریا، گیلدا حمیدی در نقش آنیا و حامد زحمتکش در نقش یاشا وارد می شوند. صحنه پر از شور و نشاط بازیگران در نقش هایی است که ایفا می کنند و این شور و نشاط با ورود و خروج های کریم اکبری مبارکه در نقش فیرس، مهدی میامی در نقش سیمونف پیشیک، هوشنگ قوانلو در نقش یپیخودف، مهسا باقری در نقش شارلوتا و حمیدرضا حیات در نقش تروفیموف بسط پیدا می کند. نکته قابل توجه در تمرین نمایش «باغ آلبالو»، انرژی بازیگران نمایش است. هر کدام با انرژی در صحنه های مدنظر حضور پیدا می کنند و این حضور با انرژی، تمرین نمایش را لذتبخش می کند. زنجانپور درباره نحوه انتخاب بازیگران نمایش، یادآور می شود: من از ابتدا می دانستم که چه چیزی می خواهم به همین دلیل انتخاب بازیگرها خیلی با وسواس بود. خیلی ها به من می گفتند که از هنرپیشه های تلویزیونی و سینمایی استفاده کنم ولی من معتقد بودم که هنرپیشه ای باید در این نمایش حضور پیدا کند که به نقش نزدیک باشد. در نهایت بازیگرانی در نمایش «باغ آلبالو» حضور پیدا کردند که باید بگویم در طول عمر تئاتری خود، این گروه یکی از بهترین گروه های بازیگری است که با آن همکاری می کنم. زنجانپور خود نیز گاه نشسته و گاه ایستاده با بازیگران همراه است و گاه به برخی صحنه ها لبخند می زند که مشخص است بازیگران از عهده آن صحنه به خوبی برآمده اند و گاه با حرکات دست خود میزانسن های بازیگران را تداعی می کند. منوچهر شجاع نیز با دقت به صحنه های مختلف نمایش نگاه می کند. شجاع از طراحان صحنه خلاق تئاتر ایران است و زنجانپور درباره همکاری با این طراح صحنه به خبرنگار مهر اظهار می کند: با منوچهر شجاع تجربه چند کار را داشتم. خیلی از طراح ها هستند که تمرین را نمی بینند و فقط یک طرح می آورند و می گویند آن را اجرا کنیم. در حالیکه طراح باید در تمرین‌ها حضور داشته باشد تا با کارگردان به یک زبان مشترک برسد. منوچهر شجاع این ظرفیت و منش را دارد که با کارگردان همراه باشد تا با هم به یک حرف جدید برسیم. این مهمترین مشخصه منوچهر شجاع به عنوان طراح صحنه است. باغ آلبالو، نگرانی ها و دغدغه های ساکنان آن برای پرداخت بدهی و حفظ باغ و گذشته ای که سپری کرده اند، روایت می شود؛ روایتی که به موجزتر از نمایشنامه «باغ آلبالو» نوشته آنتون چخوف است. زنجانپور همیشه در مقام کارگردان تلاش کرده تا به نگاه و جهان بینی نویسندگانی که آثارشان را به صحنه برده، وفادار بوده است. در شرایط موجود اجتماعی ما که ریتم خیلی شدید است و یکی از معضلات و تراژدی نامه های جامعه ما این است که حوصله نداریم، کارگردان وادار می شود تا به شکلی جواب این بی حوصله گی تماشاگر را بدهد و او را دعوت به نشستن و تأمل و دیدن کار کند. قصد من بیشتر این بوده است.وی درباره تغییراتی که برای اجرای نمایش «باغ آلبالو» لحاظ کرده است، توضیح می دهد: چه بخواهیم و نخواهیم، ناخودآگاه مان تغییراتی را ایجاد می کند. در قرن نوزدهم باب بوده که پرسوناژ درباره روحیات درونی خود حرف می زده ولی حالا قرن بیست و یکم است. به همین منظور تکرار مکررات روانکاوانه ای را که پرسوناژ از خودش دارد، تغییر دادیم و حرف های تکراری را حذف کردم و به سمت حرکت رفتم. در واقع از تکرار مکررات پرهیز کردم. در شرایط موجود اجتماعی ما که ریتم خیلی تند است و یکی از معضلات و تراژدی‌نامه های جامعه ما این است که حوصله نداریم، کارگردان وادار می شود تا به شکلی جواب این بی حوصله گی تماشاگر را بدهد و او را دعوت به نشستن و تأمل و دیدن کار کند. قصد من بیشتر این بوده است. این کارگردان و بازیگر مطرح تئاتر ایران با تاکید بر اینکه نوع نگاه نویسنده را عوض نمی کند، توضیح داد: اگر سراغ نوابغی چون چخوف، سوفوکل و شکسپیر می رویم، همه شان دارای یک جهان بینی و نگاه عمیق نسبت به انسان هستند. ما نمی توانیم برای اینکه صحنه مان را پر کنیم، نگاه آن نویسنده ای را که بزرگ و ثابت شده است و حرفی برای گفتن دارد، حذف کنیم و نگاهی که نمی دانیم چیست، وارد اثر کنیم. این نوعی نادانی است که چنین کاری را انجام دهیم. این رفتار به مانند این است که شب شعری به نام حافظ برگزار کنیم و در آن شعری از فرد دیگری خوانده شود. زنجانپور معتقد است اگر به سراغ یک طرز تفکر و نگاه فلسفی می رویم و می خواهیم آن را روی صحنه ببریم، می توانیم شکل و شمایل کار را عوض کنیم چون ما در قرن و سرزمین دیگری نسبت به نویسنده زندگی می کنیم و کارگردان لوکیشن جدیدی را می بیند، ولی اجازه نداریم نگاه فلسفی و طرز تفکر نویسنده را تغییر دهیم. وی ادامه می دهد: اگر می خواهیم نگاه و تفکر دیگری داشته باشیم، برویم متن دیگری بنویسیم. ما موظفیم به نگاه انسانی هر نویسنده بزرگ و ثابت شده در جهان وفادار بمانیم، البته این موضوع مربوط به شکل ظاهری ماجرا و شکل و شمایل اجرا نمی شود. بازیگر نمایش های «گوریل پشمالو»، «سیر طولانی روز در شب» و «دایی وانیا»، با دقت به بازی بازیگران توجه می کند و کمتر روی صندلی می نشیند. زنجانپور درباره اینکه چرا در نمایش «باغ آلبالو» به ایفای نقش نپرداخته است، یادآور می شود: در اولین باری هم که «باغ آلبالو» را به صحنه بردم هم در این نمایش بازی نمی کردم چون نقشی را برای خود در کار نمی دیدم. ضمن اینکه «باغ آلبالو» یکی از مشکل ترین آثار چخوف و متون تئاتری جهان است به همین خاطر سعی کردم از کنار کار را نگاه و از آن مواظبت کنم. در لحظه هایی از تمرین نمایش با میزانسن ها و دیالوگ های شخصیت های دونیاشا، یپیخودوف، یاشا و شارلوتا با بازی گلستانی، قوانلو، زحمتکش و باقری، موقعیت های طنزی ایجاد می شود که جذاب است. تمرین نمایش «باغ آلبالو» از ریتم خوبی برخوردار است و از چهره اکبر زنجانپور هم می توان درک کرد که از گروه و بازیگران نمایش راضی است. «باغ آلبالو» روشنفکربازی ندارد ضمن اینکه بسیار روشنفکرانه است. به طور کلی این نمایش روشنفکربازی ندارد که بخواهد مخاطب را اذیت کند.وی درباره تصور خود از بازخورد مخاطب نسبت به نمایش «باغ آلبالو»، اظهار می کند: تمام سعی خود را کرده ام که مخاطب بتواند با این نمایش ارتباط برقرار کند. «باغ آلبالو» روشنفکربازی ندارد ضمن اینکه بسیار روشنفکرانه است. به طور کلی این نمایش روشنفکربازی ندارد که بخواهد مخاطب را اذیت کند. تمرین نمایش به اوج خود می رسد و باغ آلبالو از دست می رود. محسن بهرامی با انرژی لحظات پایانی نمایش را پشت سر می گذارد و در نقش لوپاخین به عنوان یک دهقان زاده، پایان دوره خانواده اشراف زاده را رقم می زند. درختان آلبالو قطع می شوند و صدای برخورد تبر بر تنه درختان کهنسال آلبالو، در سالن تمرین طبقه هفتم تالار وحدت می پیچد. تمرین به پایان می رسد و بازیگران بعد از کمی استراحت آماده می شوند تا سالن تمرین را ترک کنند. پیش از ترک سالن به این فکر می کنم که چرا اکبر زنجانپور به عنوان هنرمندی با سابقه در عرصه تئاتر، در سال های اخیر کمتر در مقام کارگردان و بازیگر تئاتر، حضور پیدا می کند. زنجانپور دراین باره می گوید: می گویند «ماهی را که از آب بیرون بیاندازی، درجا می میرد»، من هم ماهی ای هستم که یک جوری از آب بیرونم انداخته اند. باید شرایط کار برای امثال من فراهم شود، من الان در کار «باغ آلبالو» با وجود اینکه آقای مرادخانی معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی من را تشویق به کار کردند، تک و تنها همه چیز را جور کردم که این شرایط خیلی سخت است. باید همانطور که پیشنهاد می شود، مواظبت هم صورت گیرد. وی با صراحت می گوید: آدمی به سابقه من سخت به هر شرایطی برای کار کردن تن می دهد و باید شرایط فراهم شود تا بتواند کار کند. به دلیل این شرایط است که من مجبور به کم کاری می شوم وگرنه من دوست دارم مدام بازی کنم، کارگردانی کنم، جلوی دوربین بروم. این کار من است و کار دیگری بلد نیستم و ضمن اینکه زمان من در حال گذر است و روزها را مثل برق از دست می دهم. بعد از خداحافظی از گروه، سالن تمرین را ترک می کنم تا به عنوان یکی از مخاطبان نمایش، سرانجام «باغ آلبالو» را در بهمن ماه و اسفندماه سال جاری و این بار نه در سالن تمرین بنیاد فرهنگی هنری رودکی، بلکه در تالار وحدت، تماشا کنم. ]]> عمومی Wed, 04 Jan 2017 16:44:00 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/93137/ نشان‌واره دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج رونمایی شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/93131/ به گزارش ستاره ها؛ در این رونمایی که صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج و امیر نصیربیگی،‌ رییس امور انجمنهای ادبی و هنری سازمان بسیج هنرمندان در خبرگزاری فارس حضور داشتند. کوروش زارعی در این مراسم با اشاره به زمان و مکان برپایی این جشنواره عنوان کرده است دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج 24 تا 28 بهمن ماه در استان هرمزگان (شهر بندرعباس) برگزار می‌شود و مسئولان فرهنگی و سیاسی این استان از برپایی جشنواره بندرعباس حمایت کردند. وی همانند میزگرد خبرگزاری تسنیم به این نکته اشاره کرده است که تغییر اساسی این دوره تولید و مردم محوری همراه با تربیت نویسندگان بوده است. زارعی خبر داده است نزدیک به 900 طرح برای دبیرخانه ارسال شده که از این بین 200 طرح خیابانی برای 10 منطقه استانی در نظر گرفته شده است. وی افزوده قرار براین شده که 10 گروه نمایش خیابانی و 15 گروه صحنه‌ای در جشنواره حضور پیدا کنند. امیر نصیربیگی در این رونمایی تأکید کرده است جشنواره تئاتر بسیج هیچگاه به دنبال موازی کاری نبوده و نخواسته وظیفه نهادهای مسئول فرهنگ و هنر را به دوش بکشد؛ بلکه به رصد نقاط خالی پرداخته و با همکاری متولیان امر کمک به رفع مشکلات کرده است. وی یکی از مشکلات امروز عرصه تئاتر کشور را در بحث ادبیات نمایشی و متون تئاتری به شمار آورده و گفته استبنابراین ما احساسمان این است که برای برون‌رفت از بحران فقدان نمایشنامه تربیت مجموعه چهره انقلابی است تا آثار جدیدی خلق کنند و در سنوات بعدی نیز این آثار را کیفی سازند. ]]> هنری Wed, 04 Jan 2017 14:23:50 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/93131/ از رونمایی پوستر تئاتر فجر تا ادعای تعطیلی نگاه‌های جهت‌دار http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/93093/ به گزارش ستاره ها؛ سعید اسدی صبح ۱۵ دی‌ماه در نشستی که در سالن کنفرانس «تئاترشهر» برگزار شد، بیان کرد:‌ امسال پوستر جشنواره با یک تفاوت رونمایی می‌شود و آن هم نمایش فرایند طراحی آن است که از حدود یک سال قبل آغاز شده بود. وی اظهار کرد:‌ ما امسال در محورهای موضوعی جشنواره چند نکته مهم داریم که در فرآیند جشنواره نیز رخدادهایی براساس آن‌ها در حال شکل‌گیری است. یکی از این نکات مسئولیت اجتماعی هنر است که باید بر روی آن تأکید شود و در این راستا جشنواره تئاتر فجر مواردی را مورد توجه قرار داده که از آن جمله به حمایت از کمپین «من صدای آب هستم» می‌شود، می‌توان اشاره کرد. او افزود: همچنین عزیزان روشندل و ناشنوایی هستند که برنامه‌های ویژه‌ای در جشنواره امسال برایشان تدارک دیده شده و به طور ویژه هم تقدیر خواهند شد. اسدی ادامه داد: در جشنواره سی‌وپنجم کوشش ما پیوند زدن هویت بصری امسال به جشنواره سال گذشته است و در واقع یک مفهوم بصری داریم که در پوستر جشنواره متجلی خواهد شد. یکی از مقولاتی که به شعار «تئاتر برای همه» ارتباط پیدا می‌کند و ما امسال آن را در جشنواره می‌بینیم، همان رویکرد ما به سمت مردم است و بر این اساس ویژگی پوستر جشنواره امسال را دعوت به کنش اجتماعی قرار داده‌ایم. دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت: تئاتر و جشنواره فجر فرصتی برای ایجاد همدلی و وفاق ملی است و امیدوارم امسال این اتفاق به گونه‌ای رقم بخورد که مردم را هر چه بیشتر به این رویداد دعوت کنیم. او درباره پوستر طراحی شده برای جشنواره سی‌وپنجم تئاتر فجر هم توضیح داد: ارتباطی بین رنگ پوستر امسال و سال گذشته ایجاد شده است، ضمن اینکه این پوستر قابلیت دارد که رنگش تغییر کند همان‌طور که در بخش «به علاوه فجر» پوستری متفاوت با رنگی جداگانه آماده شده است. او خاطر نشان کرد: این پوستر با استفاده از آرمی که پیش از این طراحی و سال‌ها استفاده شده بود به تاریخ پوسترهای جشنواره گره زده شده است. همچنین این امکان برای مخاطبان وجود دارد که پوستر را با استفاده از تصویر خود دوباره بازنمایی کنند و آن را تکثیر دهند. محبوب: پوستر جشنواره امسال برای همه مردم است عباس محبوب طراح این پوستر هم گفت: پس از اختتامیه جشنواره سی‌وچهارم اتودها برای پوستر دوره بعدی جشنواره زده شد تا اینکه در نهایت به فرمی رسیدیم که به اهداف جشنواره نزدیک باشند. به گفته وی در طرح اصلی پوستر جشنواره تئاتر فجر امسال علاوه بر اینکه نماد شادی و غم و نقاب تئاتر وجود دارد، عدد 35 هم به نشانه سی‌وپنجمین دوره جشنواره دیده می‌شود و طرح اسلیمی ایرانی هم پایه و اساس آن بوده است که در قالب یک ویدیو کوتاه تمام مراحل استفاده از این نشانه‌ها به نمایش درآمد. محبوب همچنین تأکید کرد: در پوسترهای امسال از تصاویر اقشار مختلف مردم استفاده شده و در واقع امسال تصویر همه مردم در پوستر جشنواره دیده می‌شود. انتقاد قباد شیوا از رنگ‌ پوستر جشنواره تئاتر فجر در بخش دیگری از این مراسم که به رونمایی از پوستر جشنواره اختصاص داشت، قباد شیوا (گرافیست) درباره پوستر طراحی شده اظهار کرد: اینکه امسال به لحاظ هنر گرافیک طراحی پوستر جدی گرفته شده اتفاق و پایه‌گذاری خوبی است اما فقط یک مسئله کوچک دارم و آن این است که چرا اینقدر رنگ‌های پوستر سرد است؟ وقتی ریشه‌هایی که برای طرح پوستر استفاده شده اینقدر منطق و استدلال دارد آیا استفاده از رنگ‌های سرد برای چنین جشنواره‌ای صلاح است؟ وی با اشاره به اینکه از نظر کاراکتر، پوستر طراحی شده آدم را به یاد نمایشگاه عکس می‌اندازد، گفت: این پوستر برای دیدن از روی بروشور و کاتالوگ که فاصله کمی با چشم دارد، خوب است اما مهم این است که باید در خیابان دیده شود و این رنگ برای خیابان ضعیف است. به گزارش ایسنا، سعید اسدی در پایان این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا 40 اثر بخش مرور جشنواره تئاتر فجر به واقع ویترین تئاتر ایران هستند با بیان اینکه به زودی در نشستی خبری تمام سوال‌ها را به طور کامل پاسخ می‌دهد، فقط گفت: در جشنواره تئاتر فجر آثار براساس سه ویژگی انتخاب شدند؛ نخست گستره ملی به این معنی که جشنواره فقط متعلق به تهران نیست، دیگری براساس محورهایی است که در هر فراخوانی همواره اعلام می‌شود چون تئاتر یک بحث تکنیکی نیست و سومین مورد هم کیفیت هنری است. دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر گفت: بنابراین اینکه آثار اعلام شده ویترین خوبی از تئاتر ایران بودند یا خیر به بحث سلیقه برمی‌گردد چرا که هر گروهی از ما برای انتخاب آثار مسئولیت داشته باشد، نمایش‌های مختلفی را ممکن است انتخاب کند اما تلاش ما بر این بوده است که نگاه سلیقه‌ای و جهت‌دار را تعطیل کنیم. به همین دلیل ژانرهای متفاوتی از تئاتر را در گستره ملی در این دوره از جشنواره می‌بینید. در این نشست،پیمان شریعتی مدیر اجرایی جشنواره و مصطفی محمودی مدیر بخش به علاوه تئاتر فجر، اتابک نادری هم از حاضران بودند. در پایان از گروه طراحان پوستر جشنواره‌ی تئاتر فجر تقدیر شد. جشنواره‌ی تئاتر فجر اول تا 12 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود. ]]> هنری Wed, 04 Jan 2017 09:56:27 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/93093/ نوید محمدزاده «آخرین نامه» را قرائت می‌کند/ کار خوب باید دیده شود http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/92746/ به گزارش ستاره ها؛ کوروش نیا نویسنده و کارگردان نمایش «آخرین نامه» که قصد دارد از ۲۳ دی ماه و برای چهارمین مرتبه این نمایش را به صحنه ببرد درباره اجرای مجدد این اثر گفت: ما پیش از این نمایش «آخرین نامه» را سه دوره در تهران، در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، کشور ایتالیا و حدود ۸ استان به صحنه بردیم. دلیل اجرای مجدد این نمایش خیلی ساده است که متأسفانه گاه در تئاتر ایران نادیده گرفته می شود؛ تئاتر اصولا با سینما و مدیوم های دیگر فرق دارد و وقتی گروهی چندین ماه تمرین کرده و تئاتری را که سطح کیفی خوبی دارد، تولید می کند چرا نباید تماشاگران این کار را ببینند؟ وی اظهار کرد: چه قانونی این سرنیزه را بر سر ما گذاشته که تماشاگران نباید یک تئاتر خوب را که با زحمت بسیار تولید شده، ببینند؟ این کارگردان تئاتر با اشاره به انجام مطالعه ای میدانی درباره تماشاگران تئاتر در تهران، توضیح داد: در این مطالعه میدانی که انجام دادم، مشخص شد که حدود ۱۰۰ هزار تماشاگر در تهران داریم که بلیت تماشای یک نمایش را تهیه می کنند. ما در سه دوره قبلی اجراهای نمایش «آخرین نامه» و به دلیل اینکه نمایش باید در سالن های بلک باکس اجرا شود که ظرفیت صندلی کمی دارند، تنها ۱۰ هزار تماشاگر داشتیم. کوروش نیا در پایان تأکید کرد: «آخرین نامه» کار خوبی است که با بازیگران و طراحی صحنه ای خوب تولید و اجرا شده است و وقتی شرایط اجرای مجدد برای آن مهیا شود، باعث می شود تا ۹۰ درصد دیگر مخاطبان تئاتر تهران که این اثر را ندیده اند به تماشای آن بنشینند. نمایش «آخرین نامه» با بازی نوید محمدزاده، پوریا رحیمی سام و میثم نوروزی و طراحی صحنه آروند دشت آرای از ۲۳ دی ماه در تماشاخانه پالیز به صحنه می رود. ]]> هنری Sun, 01 Jan 2017 12:04:04 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/92746/ حضور بازیگران جدیدِ مهمان در «شهرک جیم»/ ۵۰ قسمت از کار آماده شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/92578/ به گزارش ستاره ها؛ فرید شب خیز با اشاره به روند پیش روی تولید سریال «شهرک جیم» بیان کرد: عوامل همچنان مشغول ضبط این سریال به کارگردانی علی شب خیز هستند که همزمان از شبکه سه پخش می شود و تاکنون ۵۰ قسمت از ۷۰ قسمت آن آماده شده است.  وی ادامه داد: در این سریال در هر قسمت بازیگران مهمانی به کار اضافه می شوند که از جمله آنها می توان به هومن حاجی عبداللهی، ابراهیم شفیعی. آتش تقی پور، حمید کاشانی و... اشاره کرد. تهیه کننده «شهرک جیم» با اشاره به بازخوردهای این اثر اظهار کرد: مردم کار را دوست دارند و آن را دنبال می کنند مخصوصا که ریتم سریال خوب است و حوصله بیننده را سر نمی برد. وی درباره متن این سریال و بازنویسی های آن بیان کرد: فیلمنامه این اثر چند بار بازنویسی شد و حتی بازنویسی هایی سر صحنه داشتیم و به اقتضای فضایی که بوجود می آمد نکاتی را تغییر دادیم. با این حال کار طنز خیلی سخت‌تر از ملودرام است و درآوردن متن هم دشواری های خود را دارد. شب خیز اضافه کرد: فضای کاری ما باید شاداب باشد تا تاثیر خود را روی بیننده بگذارد و آرش قادری یکی از مشاورهای ما بوده است که در «خنده بازار» نیز سرپرست نویسندگان بود. ​ وی با اشاره به متن سریال عنوان کرد: متن فیلمنامه تا قسمت ۶۰ به نگارش درآمده است و همانطور که گفته شد بازنویسی هایی هم در طول کار انجام می شود.  ​ شب خیز در پایان درباره پخش این سریال به همراه یک اثر طنز دیگر در شبکه سه سیما یادآور شد: این سریال دو بازه تکرار پخش دارد که یکی بامدادی و دیگری ۶:۳۰ صبح بود که به ۱۵:۴۵ عصر تغییر پیدا کرد و با این تغییر سریال بهتر دیده می شود. حضور دو سریال طنز در یک شبکه مشکلی ایجاد نمی کند چون مخاطب ممکن است در زمان پخش یکی را انتخاب کند و بعد تکرار دیگری را روز بعد ببیند.  ]]> هنری Sat, 31 Dec 2016 07:47:55 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/92578/ تیپ متفاوت بازیگر زن در یک نمایش/عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/92467/ ]]> هنری Wed, 28 Dec 2016 07:10:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/92467/