پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين تئاتر :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/theater Sun, 03 Feb 2019 00:26:39 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Sun, 03 Feb 2019 00:26:39 GMT تئاتر 60 تفکر داعش و حماسه شهدای مدافع حرم روی صحنه تئاتر/ هشدار به تماشاچیان «نامیرا» http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/153351/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس، نمایش «نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی نمایشی محیطی است که قرار است از ۲۱ بهمن ماه اجرایش را در پارک دانشجو آغاز کند و در ایام جشنواره تئاتر فجر و پس از آن نیز اجرا داشته باشد.  «نامیرا» روایت دختر شهید مدافع حرمی است که به دنبال پیدا کردن پدر خود در عالم رویا به سوریه سفر می‌کند و در این سفر پر رمز و راز خیالی با داعش و جنایت‌های این گروه روبه‌رو می‌شود. شفیعی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، نویسنده و کارگردان درباره این نمایش به خبرنگار فارس گفت: گروه ما عموما متمرکز بر وقایع مهم ایران و جهان است، در سال‌های گذشته نیز نمایش «هیس» با موضوع بیداری اسلامی، «دریادلان» با موضوع شهدای غواص و نمایشی هم درباره فلسطین اجرا کردیم که ایده‌های همان مسائل مهم جهان و تبدیل آن به ایده‌های نو و بدیع بدور از شعارزدگی و نصحیت بود.   وی با اشاره به اهمیت مخاطب شناسی در تئاتر گفت: ما برای مخاطبانی کار می‌کنیم که جوان هستند و شاید کمتر آشنایی با این مسائل داشته باشند، این کارها بنابراین باید خلاق و دور از شعار و نصحیت باشد، آنقدر تصاویر و اندیشه‌ها زیبا شوند که هم مخاطب جذب شود و هم اندیشه‌هایشان ترویج پیدا کند. شفیعی با تأکید بر اینکه کارگردانان نمایش نباید با مسائل سطحی و دم دستی برخورد کنند بلکه ریشه‌ای با تحقیق و پژوهش مسائل را کار کنند، افزود: از آنجایی که نمایش‌های ما بنا به دلائلی دیالوگ محور هم نیست، بنابراین کار ما سخت تر می‌شود. وی درباره بی‌کلام بودن نمایش‌هایش گفت: نخست اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی در اجرا استفاده کنیم، به طور مثال در جشنواره فجر گروه‌های خارجی نیز بتوانند از نمایش ما استفاده کنند و با یک نمایش ایرانی که از ارزش‌های ایران و ارتباطش با دیگر کشورها میگوید، مرتبط شوند. من اعتقاد دارم در نمایش‌های میدانی وقتی کلام اضافه می‌شود ارتباط واقعی با تصاویر کمتر می‌شود چرا که بستر سطح شهر با رفت و آمدهایش شلوغ است و هم اینکه انسان با دیدن لذت بیشتری می‌برد ما طوری نمایش را جلو می‌بریم که مخاطب از دیدن تصاویر لذت ببرد و مفاهیم را نیز در گوشه ذهنش حفظ و پردازش کند در نهایت تلاش داریم تماشاچی و مخاطب فعال تربیت کنیم. وی درباره اجرای نمایش «نامیرا» نیز توضیح داد: این نمایش هم در راستای دیگر تجربیات ما شکل گرفت. بهرحال در این چند سال اخیر داعش مسئله مهم جهان به شمار میرود، نقشی که جمهوری اسلامی به عنوان خط مقدم مبارزه با این غده سرطانی در جهان ایفا کرده انکارناپذیر است منتها ما در این نمایش ریشه‌ای با تفکر داعش برخورد کردیم چرا که به اندازه کافی درباره برخورد و خشونت داعش در اخبار و تلویزیون میگویند اما درباره ایدئولوژی و تفکر داعش کمتر محتوا داریم. شفیعی در این باره افزود: اینکه چقدر جمهوری اسلامی در برخورد با داعش تیزهوشانه عمل کرده و قبل از تشخیص دیگران متوجه شد که چطور داعش می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به کل دنیا وارد کند، خیلی مطلب مهمی است.نقشی که مدافعان حرم در این اتفاق جهانی داشتند، به وجود آمدن داعش، نقش آل سعود کمتر مورد توجه دنیا قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه در این نمایش تلاش کردیم نقش آل سعود را به عنوان مولد و حامی شکل گیری گروهک داعش به مخاطبان نشان دهیم، اظهار داشت: در همه این به تصویر کشیدن‌ها تلاش کردیم به سمت شعار نرویم، توپ و ترقه و تیر نیندازیم بلکه یک سری تصاویر زیباشناسانه و خلاق به مخاطب نشان دهیم تا اندیشه او را درگیر کند. بنابراین بیشتر از به هیجان آوردن تماشاچی به اندیشه او توجه کردیم که پس از تماشای نمایش به نقش داعش و امنیت در ایران و تلاش جمهوری اسلامی در این زمینه پی ببرند. وی یادآور شد: ما به تماشاگر خود هشدار می‌دهیم که خطر بیخ گوش ما بود اما تیزهوشانه برطرف شد، این نمایش هم با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرابت پیدا کرد و خوشبختانه یکی از دستاوردهای انقلاب ما هم امنیتی است که در کشور برقرار شده است. این نویسنده و کارگردان توضیح داد: مخاطبانی که نامیرا را خواهند دید شک نکنند که قرار نیست یک نمایش سفارشی ببینند، این نمایش تلاش دارد از دل براید و بر دل هم بنشیند، نمایش ما از پشت میز هیچ مدیری هدایت نشده که نگران تفکر مخاطب باشیم، دغدغه‌ها و نگرانی‌های گروه شخصی ما است من خیلی وقت است که دلم می‌خواهد نمایشی درباره شهدای مدافع حرم کار کنم. وی با بیان اینکه افتتاحیه نمایش ۲۱ بهمن خواهد بود، گفت:‌ این نمایش در ایام جشنواره هم در حوض پارک دانشجو برگزار می‌شود البته دریادلان از آب درون حوض استفاده می‌کردیم اما این نمایش یک تحولی در خود دارد و به طوری تنظیم می‌کنیم که مخاطب تا ۱۵۰۰ نفر هم بتوانند کار را تماشا کنند. وی اظهار داشت: ۶۰ بازیگر این کار را اجرا می‌کنند بازیگر کودک هم در این کار هست. ]]> هنری Sat, 02 Feb 2019 11:37:04 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/153351/ «ملاقات» با پارسا پیروزفر در تئاترشهر http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/153266/ ایلنا نوشت: پارسا پیروزفر در تازه‌ترین تجربه کارگردانی خود نمایشنامه «ملاقات بانوی سالخورده» اثر فریدریش دورنمات را که ترجمه آن با نام «ملاقات» توسط خود پیروزفر انجام شده، در مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌برد. این نمایش پر بازیگر، پس از نمایش‌های «هنر»، «گلن گری گلن راس»، «سنگ‌ها در جیب‌هایش»، «بر پهنه دریا»، «ماتریوشکا» و «یک روز تابستانی» هفتمین اثر پیروزفر در مقام کارگردان است. پیروزفر در حالی نمایش «ملاقات» را روی صحنه خواهد برد که در تابستان سال جاری نیز نمایش «یک روز تابستانی» اثر اسلاومیر مروژک را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه داشت. نمایش «ملاقات» از اسفند سال جاری در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر با بازی پارسا پیروزفر روی صحنه خواهد رفت. نورالدین حیدری ماهر در مقام مجری طرح این نمایش را همراهی می‌کند. ]]> هنری Wed, 30 Jan 2019 13:51:38 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/153266/ دستفروش‌ها در جشن ۴۰ سالگی انقلاب هم «تئاتر شهر» را رها نمی‌کنند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/153042/ به گزارش  ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، در طول سال‌های اخیر مجموعه «تئاتر شهر» به‌عنوان یکی از مهمترین بناهای تئاتری ایران در محاصره دستفروش‌هایی قرار گرفته که محیط پیرامون این مجموعه تئاتری را تحت تأثیر فعالیت‌های خود قرار داده‌اند. فضای پیرامون تئاتر شهر طی این سال‌ها محلی برای فروش انواع لباس، وسایل زینتی، لوازم خانگی و همچنین پخت انواع ساندویچ و کباب و سایر مواد خوراکی بوده و کمتر رنگ و بوی فرهنگی و هنری داشته است. این وضعیت و البته خواسته خانواده تئاتر از مدیران و مسئولان شهرداری، شورای شهر و وزارت ارشاد برای رسیدگی به آن بارها در رسانه‌ها منعکس شده ولی اقدامات در جهت بهبود و سامان دهی فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر، تنها به چند بازدید شهرداران منطقه، مدیران و مسئولان شورای شهر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود مانده است. در راستای همین بازدیدها هم وزیر فرهنگ و ارشادی اسلامی روز ۲۱ آذرماه طی گفتگویی با خبرگزاری مهر اعلام کرد: با توافق‌های خوبی که دوستان ما با مدیریت شهری و شهرداری تهران داشته‌اند، امیدواریم طی همین ماه و یا حداکثر ماه‌های آینده شرایط مناسب‌تری را برای این فضای فرهنگی و هنری داشته باشیم. سید عباس صالحی تصریح کرده بود: با قول و برنامه‌هایی که دوستان مدیریت شهری داشته‌اند این امیدواری قطعا محقق می‌شود. علی‌رغم این اظهار امیدواری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اما هنوز هیچ اقدامی حتی جزیی که نشان دهنده نیت ساماندهی این وضعیت باشد، مشاهده نشده است. نکته حائز اهمیت این است که این روزها مجموعه تئاتر شهر و دیگر سالن‌های تئاتری تهران خود را آماده میزبانی از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان مهمترین رویداد بین‌المللی تئاتر ایران می‌کنند و تئاتر شهر به عنوان کانون توجه این میزبانی قرار دارد. سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر در جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود؛ جشنی که در تمامی عرصه‌های فرهنگی و هنری از اهمیت بسزایی برخوردار است اما در عرصه هنر و تئاتر فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر در شأن این جشن بزرگ ملی و انقلابی نیست. تنها ۲ هفته به برگزاری جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر زمان باقیمانده ولی مدیران و مسئولان تصمیم گیرنده هنوز اقدامی را در خصوص ساماندهی و بهبود شرایط غیرفرهنگی پیرامون تئاتر شهر و وضعیت دستفروش‌هایی که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، انجام نداده اند. جای تأمل است که چرا در جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و در آستانه دهه مبارک فجر و برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دغدغه لازم در بین مدیران و مسئولان تصمیم گیرنده برای بهبود شرایط و وضعیت پیرامون مجموعه تئاتر شهر وجود ندارد. ]]> هنری Mon, 28 Jan 2019 11:47:28 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/153042/ لحظه به‌یاد ماندنی ستاره پسیانی روی صحنه /عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/152903/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، ستاره پسیانی، عکسی مربوط به دو سال پیش از نمایش «مرگ هوتن» را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت. او در این عکس در کنار سحر دولتشاهی، هوتن شکیبا و بهار کاتوزی، دیگر بازیگران اصلی این نمایش قرار دارد.  ستاره پسیانی در توضیح این عکس نوشت: «یکی از عجیب‌ترین و به‌یاد ماندنی‌ترین لحظات زندگیم روی صحنه. نمیدونم چهار تایی از چی خندمون گرفته. ولی هنوز خیلی برام زندست نمایش مرگ هوتن.»   نمایش «مرگ هوتن» در آبان ۱۳۹۵ به کارگردانی یوسف باپیری در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفته بود.  ]]> هنری Sun, 27 Jan 2019 07:00:53 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/152903/ نمایش «خانه برناردا آلبا» http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/152734/3/   ]]> هنری Wed, 23 Jan 2019 10:44:19 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/152734/3/ محمد رحمانیان «زندگینامه شهید خوش لفظ» را روی صحنه می‌برد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/152479/ به گزارش ستاره هابه نقل از خبرگزاری مهر، محمد رحمانیان نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر قصد دارد در جدیدترین فعالیت خود در عرصه تئاتر نمایش «زندگینامه شهید خوش‌لفظ» را در تالار وحدت روی صحنه ببرد. این نمایش در ماه رمضان سال ۹۸ به صحنه خواهد رفت. رحمانیان در آخرین فعالیت خود نمایش «لیلا ... و چند مسافر» را تیر و مرداد سال ۹۷ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برد. وی پیش‌تر در تالار وحدت نمایش‌های «هامون بازها»، «آینه‌های روبرو»، «آرش ساد» و «روزهای آخر اسفند» را اجرا کرده بود. رحمانیان «مجلس ضربت زدن»، «ترانه‌های قدیمی: پیکان جوانان»، «آدامس‌خوانی»، «سلفی»، «نام تمام مادران ...»، «سینماهای من» و «ترانه‌های محلی» را طی سال‌های اخیر به صحنه برده است. شهید علی خوش‌لفظ، راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» سال ۹۶ در ۲۹ آذر ماه پس از تحمل سال‌ها رنج در بیمارستان خاتم الانبیا تهران بر اثر عوارض شیمیایی ناشی از ۸ سال دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست. «وقتی مهتاب گم شد» عنوان کتاب خاطرات این شهید بزرگوار به قلم حمید حسام است؛ شهید خوش‌لفظ در عملیات رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر ۵، کربلای ۴ و کربلای ۵ حضور داشته و نهایتاً در عملیات کربلای ۵ تیر به نخاع وی اصابت کرده و به شدت مجروح می‌شود که پس از این واقعه، از این مجروحیت رنج می‌برد و مکرراً در بیمارستان بستری می‌شد. ]]> هنری Mon, 21 Jan 2019 04:53:39 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/152479/ ۲۷ بازیگر ۳ اثر شکسپیر را به صحنه می‌برند/ تمرین همزمان ۳ نمایش http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/152423/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، برنامه جدید کمپانی رویال شکسپیر برای فصل تابستان ۲۰۱۹ مشخص شد و قرار است برای اولین بار و به صورت همزمان ۳ اثر از ویلیام شکسپیر با حضور ۲۷ بازیگر تمرین و به ترتیب روی صحنه بروند. به نقل از سایت کمپانی رویال شکسپیر انگلستان، گرگوری دوران از کارگردان‌های مطرح کمپانی رویال شکسپیر کارگردانی هنری این پروژه را بر عهده دارد. قرار است طی برنامه‌ریزی انجام شده نمایش‌های «هر طور که شما دوست دارید» با کارگردانی کیمبرلی سایکس، «رام کردن زن سرکش» با کارگردانی جاستین آدیبرت و «قیاس برای قیاس» با کارگردانی گرگوری دوران، در این پروژه روی صحنه بروند. این ۳ نمایش قرار است در ابتدا در کمپانی رویال شکسپیر روی صحنه بروند و پس از آن طی یک سال آینده در قالب یک تور در ۶ سالن تئاتر دیگر نیز اجرا خواهند شد. ]]> هنری Sun, 20 Jan 2019 11:19:06 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/152423/ سهم اندک کارگردانان زن در تئاترفجر/ پیشکسوت‌ها خارج از گود هستند؟ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/152263/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی‌مرند قرار است از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند در تهران برگزار شود؛ جشنواره‌ای که به نوعی ویترین تئاتر ایران محسوب می‌شود و برآیند اجراهایی که در طول یکسال گذشته در سالن‌های مختلف به صحنه رفته‌اند، در بخش صحنه‌ای این رویداد اجرا خواهند شد. تا امروز نمایش‌های حاضر در اکثر بخش‌های جشنواره از جمله مسابقه تئاتر صحنه‌ای «ایران یک»، «ایران دو»، مسابقه نمایش‌های رادیویی و آثار ایرانی بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل معرفی شده‌اند که البته قرار است به بخش مسابقه «ایران یک» و «ایران دو» و مسابقه بین‌الملل آثار مهمان و فجر استانی نیز اضافه شوند اما با بررسی اجمالی آثاری که تا امروز برای حضور در جشنواره انتخاب شده‌اند می‌توان به حضور کم‌رنگ کارگردانان زن و البته حضور پررنگ جوانان در جشنواره پی برد. بخش مسابقه «ایران یک» گروه انتخاب این بخش متشکل از نسیم ادبی، کیومرث مرادی و محمد مساوات با توجه به آثار متقاضی ثبت‌نام شده در این بخش، ۲۲ اثر را شایسته راهیابی به مرحله نهایی دانسته‌اند. بر اساس فراخوان این دوره بخش مسابقه «ایران یک» ویژه هنرمندان خلاقی طراحی شده که تاکنون فرصت و مجال کمتری برای معرفی آثارشان داشته‌اند. این بخش تنها بخشی از جشنواره تئاتر فجر است که در آن نام تعداد بیشتری از کارگردانان زن به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد آثار بانوان جوان در این بخش توانسته بیشتر از سایر بخش‌ها نظر هیات انتخاب را به خود جلب کند. از میان ۲۲ نمایش اعلام شده که شامل نمایش‌هایی چون «از خط زرد فاصله بگیرید» به کارگردانی رضا رشادت از تهران، «آقا محمدخان» به کارگردانی نوید معمار از تهران، «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور دهکردی از شهرکرد، «اهالی هوا» به کارگردانی دایانا (مریم) فتحی رسگانی از تهران، «جعبه» به کارگردانی علیرضا وحدی از رشت، «راز بقا» به کارگردانی سید صالح علوی‌زاده از تهران، «سردسیر» به کارگردانی مصطفی ابهری مارشک از مشهد، «سرزمین‌های شمالی» به کارگردانی شیما عرب از تهران، «فرایند» به کارگردانی علی کرسی‌زر از تهران، «فیل در تاریکی» به کارگردانی مهرداد مصطفوی از تهران، «قضیه» به کارگردانی سجاد امیر مجاهدی از تهران، «لانچر۵» به کارگردانی مسعود صرامی و پویا سعیدی از تهران، «لنگ ظهر» به کارگردانی رسول کاهانی از تهران، «ما داریم از این خونه می‌ریم» به کارگردانی حسین اکبرپور از مشهد، «مده آ» به کارگردانی ندا قاسمیان از تهران، «مرد شده» به کارگردانی آسو بهاری از تهران، «مرگ و دوشیزه» به کارگردانی سینا راستگو از تهران، «مقدس» به کارگردانی سعدی محمدی عبد از تهران، «ناگهان همه برمی‌خیزند به آوازی دیگر» به کارگردانی سعیده آجربندیان از تهران، «نقاشی اشر» به کارگردانی فریبرز کریمی از تهران، «هار» به کارگردانی حسین پوریانی‌فر از تهران و «وُیتسک» به کارگردانی سینا احمدی از تهران می‌شوند، نام ۴ کارگردان زن به چشم می‌خورد که نسبت به تعداد آثار حاضر در این بخش تعداد اندکی است. بخش مسابقه «ایران دو» گروه انتخاب این بخش متشکل از رویا تیموریان، کوروش نریمانی و رضا مهدی‌زاده با توجه به آثار هنرمندان با تجربه و شناخته شده که نمایش‌های آنان از مهر ماه ۹۶ تا انتهای مهرماه ۹۷ به صحنه رفته‌اند، ۱۴ نمایش را شایسته راهیابی به مرحله نهایی دانسته‌اند. در بهترین حالت و با در نظر گرفتن سهمیه آثار مهمان و استانی نیز تعداد کارگردانان زنی که در بخش‌های مسابقه صحنه‌ای جشنواره با هم به رقابت خواهند پرداخت نسبت به کارگردانان مرد و البته آمار دوره گذشته اندک است«استرالیا» به کارگردانی پیمان کریمی از اصفهان، «افرا یا روز می‌گذرد» به کارگردانی سهیل ساعی از تهران، «بازگشت» به کارگردانی احسان ملکی‌راد از خرم آباد لرستان، «بازگشت به خانه» به کارگردانی محمد شاکری از بجنورد خراسان شمالی، «تناسخ، سه تا سی و پنج تومن» به کارگردانی امیرعلی نبویان از تهران، «خدایگان» به کارگردانی رحمت امینی از تهران، «دام» به کارگردانی اسماعیل موحدی از اصفهان، «زندگی در تئاتر» به کارگردانی محمد برهمنی از تهران، «سانتی متر» به کارگردانی مرتضی شاه‌کرم از تهران، «سر میز شام» به کارگردانی محمد جواد صرامی از اصفهان، «شازده کوچولو» به کارگردانی مصطفا قربان‌پور از تهران، «دریاچه قو» به کارگردانی رضا صابری از مشهد خراسان رضوی، «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب خوانی زنی که بر جسد کالبد مرده‌اش ایستاده متولد می‌شود» به کارگردانی جواد صداقت از بوشهر و «نطفه در بند» به کارگردانی کاوه نورمحمدی از خرم‌آباد لرستان، ۱۴ نمایشی هستند که در این بخش حضور دارند. فهرست این بخش در حالی منتشر شده است که نام هیچ کارگردان زنی در میان این آثار نیست؛ بخشی که در واقع از جمله بخش‌های مهم جشنواره محسوب می‌شود و مخاطبان قرار است در این بخش شاهد آثار هنرمندان با تجربه تئاتر ایران باشند اما نام هیچ کارگردان زنی در این بخش دیده نمی‌شود. بخش مسابقه تئاتر بین الملل قطب‌الدین صادقی، اردشیر صالح‌پور و عطا الله کوپال گروه انتخاب این بخش از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برعهده داشتند که از میان آثار رسیده ۷ اثر را شایسته راهیابی به مرحله نهایی دانستند. این آثار قرار است با آثار خارجی که از کشورهای مختلف در جشنواره حضور می‌یابند به رقابت بپردازند اما در میان آثار اعلام شده که شامل نمایش‌هایی چون «ابلوموف» به کارگردانی سیاوش بهادری‌راد از تهران، «استیو جابز» به کارگردانی مهران رنجبر از تهران، «او» به کارگردانی آرش دادگر از تهران، «دستور العمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان» به کارگردانی فرهاد فزونی از تهران، «مادر» به کارگردانی مجید کاظم‌زاده مژدهی از رشت، «مرگ و پنگوئن» به کارگردانی پیام دهکردی از تهران و «نمایش» به کارگردانی مسعود (علی‌اکبر) حق پناه از آمل می‌شوند نام هیچ کارگردان زنی به چشم نمی‌خورد. تا اینجا و با توجه به آثاری که نامشان در بخش‌های مختلف اعلام شده است تنها نام ۴ کارگردان زن به چشم می‌خورد که در بخش‌های مسابقه «ایران یک» حضور دارند. البته هنوز آثار بخش مهمان که به انتخاب دبیر جشنواره معرفی می‌شوند و با توجه به فراخوان اعلام شده ظرفیت پذیرش اثر در این بخش ۱۵ نمایش خواهد بود نهایی نشده است. از میان این آثار حداکثر ۵ اثر با مشاوره گروه ارزیابی و انتخاب و تایید دبیر جشنواره به یکی از سه بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل، مسابقه تئاتر «ایران یک» و مسابقه تئاتر «ایران دو» معرفی می‌شوند. با این حساب در بهترین حالت و با در نظر گرفتن سهمیه آثار استانی نیز تعداد کارگردانان زنی که در بخش‌های صحنه‌ای جشنواره با هم به رقابت خواهند پرداخت نسبت به کارگردانان مرد و البته آمار دوره گذشته اندک خواهد بود؛ در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر ۷ نمایش از کارگردانان زن در بخش مسابقه تئاتر ایران (الف)، ۴ نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران (ب) و یک نمایش در بخش مسابقه بین‌الملل حضور داشتند که این آمار با احتساب نمایش‌های مهمان و برگزیدگان استانی حاضر در این سه بخش بوده است. نکته مورد توجه دیگر در این دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور پررنگ جوانان و هنرمندان کم‌تجربه‌تر در بخش‌های مختلف جشنواره است تا جایی که بنا به اسامی اعلام شده تا امروز اگر عنوان بخش‌های مختلف را برداریم و به اسامی کارگردانان بدون اولویت حضور در هر بخش نگاهی بیندازیم، تشخیص اینکه هر اثر در چه بخشی حضور دارد سخت می‌شود. چون اکثرا شاهد حضور هنرمندان جوان در این دوره از جشنواره هستیم. البته هنوز اسامی نمایش‌های بخش مهمان که به نوعی جذاب ترین و کنجکاوی برانگیزترین بخش جشنواره است، اعلام نشده است و می‌توان امیدوار بود که امسال پیشکسوت‌های تئاتر ایران که به نوعی اعتبار این رویداد فرهنگی به حساب می‌آیند، خارج از گود نباشند. ]]> هنری Sat, 19 Jan 2019 04:30:37 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/152263/ بهزاد فراهانی: تئاتر به سمت پورنوگرافی رفته! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/152238/ به گزارش ستاره ها؛ روزنامه فرهیختگان با بهزاد فراهانی گفتگویی کرده که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید: در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، هنرمندان ارجمند را یا زندانی کردند، یا به طرف حبس ابد بردند، یا مجبورشان کردند که مهاجرت کنند یا آنها را ناچار کردند به خانه‌هایشان بروند. آقایان نوشین، سارنگ، خیرخواه، خاشع، جعفری‌ و خانم‌ها لرستانی، مهرزاد، ژاله و... تا دلتان بخواهد افراد فهیمی در آن دوران بودند که حکومت آنها را کنار گذاشت. برخورد با این افراد دلایل سیاسی داشت. حکومت اندیشه را نمی‌خواست و این افراد در بهترین حالت یا خانه‌نشین شده یا مجبور به مهاجرت شدند. در این شرایط؛ یعنی غیبت هنرمندان اصیل و فهیم، طبیعتا لاله‌زار فرصتی داد به کسانی که می‌خواستند ژانگولر کار کنند، استریپ‌تیز کار کنند، روی صحنه آواز بخوانند و کلا از اینجور کارها بکنند. البته آوازخواندن چیز بدی نیست ولی برای خودش یک حساب و کتابی دارد. در مورد وضعیت فعلی تئاتر، مدیریت هنری کشور مقصر است. این مدیریت هنری است که باید به فرهنگ خط و ربط بدهد و آن را به سمتی هدایت کند که خودش را درست کند. یک بازیگر سینما که جلوی دوربین باب طبع مخاطب است، تحت شرایطی می‌تواند در تئاتر حضور پیدا کند که درس آن را خوانده باشد. غیر از این هم تئاتر صنف دارد و اگر کسی می‌خواهد از سینما به اینجا بیاید، باید ابتدا خودش را به صنف معرفی کند و صنف هم او را در ترازوی سنجش بگذارد تا ببیند که آیا سواد دارد و آیا آدمی درست و حسابی هست یا نه؟ دوربین سینما می‌تواند خیلی کارها انجام بدهد اما دوربین تئاتر، چشم و مغز تماشاگر است؛ یعنی او نگاه می‌کند و داوری می‌کند. در سینما شما هزارجور شگرد دارید ولی در تئاتر ندارید و هنرمند، باید خودش شایستگی واقعی داشته باشد. الان سینما وضعیت خوبی ندارد و این دوستان به سراغ تئاتر آمده‌اند که صنار سه‌شاهی کاسب شوند. دولت باید نظارت بکند. ما نمی‌گوییم دخالت کند اما باید نظارت داشته باشد و نمی‌گوییم با سانسور، بلکه می‌تواند با برنامه‌ریزی آن را انجام دهد. تئاتر خوب ممکن است صرفه مالی نداشته باشد اما صرفه فرهنگی داشته باشد. حمایت از چنین تئاتری وابسته به دولتی است که به مسائل فرهنگی فکر کند. نتیجه توجه نکردن به این مسائل می‌شود کشیده شدن تئاتر به سمت گیشه و خالی شدن آن از محتوا. می‌شود کشیده شدن تئاتر به سمت طنزهای مسخره و توخالی، متلک‌های سیاسی، مسائل پورنوگرافی و... اینها همه از عواقب چنین وضعی هستند. آسیبی که چنین وضعی می‌زند، به‌هم ریختن موقعیت تئاتر است. تجاری نگاه کردن به مساله فرهنگ چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟ بالا رفتن قیمت بلیت تئاتر تا ۲۵۰هزار تومان باعث می‌شود که بخش عمده‌ای از مخاطبان آن از بین بروند؛ یعنی قشر زحمتکش مثل راننده‌ها، کارگران، کارمندان، معلمان و... اینها همه‌شان در چنین وضعی کنار گذاشته خواهند شد. کشاندن تئاتر به ۲۵۰هزار تومان توسط حضور سلبریتی‌ها، آوردن تئاتر به سمت سرمایه‌داری آدمخوار است. ]]> هنری Wed, 16 Jan 2019 13:05:06 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/152238/ «زهرماری» بازهم به صحنه میرود/ وحید آقاپور و الناز حبیبی در «ملک» http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/151850/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ علی احمدی کارگردان نمایش «زهرماری» درباره اجرای مجدد این اثر نمایشی گفت: قرار است از اول بهمن ماه مجددا نمایش «زهرماری» را در تماشاخانه تازه تاسیس ملک به صحنه ببرم. برای اجرای مجدد این اثر نمایشی تغییراتی در گروه بازیگران نمایش داشته ایم و ۲ بازیگر جدید با گروه همکاری خواهند داشت. وی ادامه داد: در اجرای جدید وحید آقاپور جایگزین نادر فلاح و الناز حبیبی جایگزین لیندا کیانی شده است و بقیه بازیگران یعنی تینو صالحی، خسرو احمدی و علی شادمان از اجرای قبل با ما همراه هستند. همچنین تغییراتی جزئی به دلیل تغییر بازیگران در نمایش به وجود آمده است اما در کلیت داستان و دیالوگ‌ها تغییری نخواهیم داشت. این کارگردان تئاتر درباره اجرا در یک تماشاخانه تازه تاسیس بیان کرد: معتقدم تماشاخانه‌های خصوصی به خودی خود مخاطب ندارند بلکه این نمایش‌ها هستند که می‌توانند تماشاگران را به سالن‌های مختلف بکشانند. امیدوارم «زهرماری» نیز بتواند در این تماشاخانه موفق عمل کند چون تماشاخانه ملک با اجرای این اثر نمایشی افتتاح می‌شود. نمایش «زهرماری» نوشته رضا بهاروند و احمد سلگی از فروردین تا شهریور ۹۷ به ترتیب در تماشاخانه پالیز و تالار حافظ اجرای عمومی داشته است. در خلاصه داستان نمایش «زهرماری» آمده است: مراسم چهلم مادر است و فرزندانش برای تهیه خرج مراسم و فروش سرکه‌های انداخته شده توسط مادر به زیرزمین خانه می‌روند و… ]]> هنری Sun, 13 Jan 2019 04:59:37 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/151850/