پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين تئاتر :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/theater Mon, 17 Dec 2018 14:44:40 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Mon, 17 Dec 2018 14:44:40 GMT تئاتر 60 آدامس ۲۵۰ هزار دلاری الکس فرگوسن در تهران http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149682/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایلنا: آدامسی که الکس فرگوسن در آخرین بازی روی زمین تف کرد، آن را در موزه گذاشتند و سایت Ebay آن را به قیمت ۲۵۰ هزار دلار فروخت، امروز در تهران است. «بازیافتی‌ها» نمایشی به نویسندگی و کارگردانی رضا حیدری است که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. نادر فلاح، امیر کربلایی‌زاده، الهام شعبانی، مهدی برومند و علی پویا قاسمی بازیگران این اثر نمایشی هستند که فضای آن در یک ناکجاآباد می‌گذرد و در خلاصه داستان آن به صورت استعاره‌ای آمده است: مهمانانی به یک مهمانی در ناکجاآباد دعوت شده‌اند، نه مهمان و نه میزبان می‌دانند اینجا کجاست. میخی زنگ زده، سرنگی شکسته شده، سیگاری کشیده شده، آدامسی جویده شده و یکی که گوشه‌ای کناری نظاره می‌کند. رضا حیدری، کارگردان نمایش «بازیافتی‌ها»، سبک این نمایش را کمدی موقعیت و متنی ابزورد خواند و گفت: ما با اشیا کار کردیم؛ یعنی از زبان اشیایی حرف می‌زنیم که کنار ما هستند و از آنها استفاده می‌کنیم. تصور کردیم شاید آنها هم مانند آدم‌ها که هرکدام آرزویی دارند و می‌خواهند جای کسی دیگر باشند، بخواهند تبدیل به چیز دیگری شوند. حیدری با اشاره به شخصیت‌های نمایش گفت: کاراکتری کنار صحنه داریم به نام مخترع که با اشیای بازیافتی کار می‌کند؛ مثلا ممکن است میخی که در یک کفش فرو رفته را دربیاورد و از آن استفاده کند. کاراکترهای نمایش شامل یک میخ، سرنگی که سرش شکسته، سیگاری که نصفه کشیده شده و یک آدامس زردرنگ هستند. او درباره آرزومندی این شخصیت‌ها، یادآور شد: آدامس، خودش را آدامس الکس فرگوسن معرفی می‌کند؛ همان آدامسی که در آخرین بازی تف شد روی زمین، آن را در موزه گذاشتند و سایت Ebay آن را به قیمت ۲۵۰ هزار دلار فروخت. این آدامس وقتی کنار سایر اشیایی که قرار است روانه سطل آشغال شوند قرار می‌گیرد ادعا می‌کند همان آدامس فرگوسن است. اما در ادامه نمایش می‌فهمیم که او فقط یک آدامس موزی فاسد است که تاریخ انقضایش هم گذشته. نویسنده و کارگردان «بازیافتی‌ها» خاطرنشان کرد: باوجود اینکه شخصیت‌ها اشیا هستند اما بازی‌ها به شکل کاملا انسانی است؛ چه نوع دیالوگ گفتن و چه ارتباطی که بین کاراکترها وجود دارد خیلی عجیب نیست که تماشاگر را گیج کند. ]]> هنری Mon, 17 Dec 2018 10:30:50 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149682/ معرکه در تالار حافظ برپا می‌شود/ پهلوان شدن سیاوش طهمورث http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149619/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ سیاوش طهمورث بازیگر و کارگردان تئاتر که پیش از این قصد داشت نمایش «معرکه در معرکه» را در مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببرد ولی این امر میسر نشد، درباره وضعیت اجرای عمومی این اثر نمایشی گفت: امسال امکان اینکه نمایش «معرکه در معرکه» را روی صحنه ببرم فراهم نشد و اجرای این اثر به سال آینده موکول شد و در خرداد سال ۹۸ روی صحنه خواهد رفت. وی درباره مکان اجرای این اثر نمایشی، افزود: قرار است با تالار حافظ قرارداد اجرای عمومی نمایش «معرکه در معرکه» را منعقد کنیم. طهمورث درباره اینکه آیا تالار حافظ برای اجرای «معرکه در معرکه» مناسب است؟ اظهار کرد: بله، در این سالن می‌توانم صحنه‌ای چهارسویه داشته باشم که برای اجرای این نمایش مناسب است. وی درباره پایان درباره گروه بازیگری نمایش و حضورش به عنوان بازیگر «معرکه در معرکه» تأکید کرد: خودم که نقش پهلوان را ایفا خواهم کرد و گروه بازیگری نمایش نیز کامل شده که البته با یک یا ۲ بازیگر حرفه‌ای نیز در حال رایزنی هستم. ]]> هنری Mon, 17 Dec 2018 05:01:17 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149619/ ماجرای دنباله‌دار کلاه‌گیس‌ها در تئاتر/ پوستر اصلاح شد، نمایش چطور؟ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149490/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس، با گسترش فضای مجازی و استفاده مردم به ویژه سلبریتی‌ها بدون دانش رسانه‌ای از این فضا، اتفاقاتی رخ داده که بین فضای رسمی تبلیغات هنری به ویژه در عرصه تئاتر و فضای رسمی فاصله‌گذاری می‌کند. انتشار پوستر یا عکسی در راستای تبلیغات آثار از سوی افراد، بدون توجه به ممیزی‌ها و هنجارهای جامعه باعث ایجاد حاشیه‌هایی برای جامعه تئاتری کشور می‌شود. چنان که به تازگی، آیت‌الله سبحانی، یکی از مراجع عظام تقلید در زمینه استفاده از کلاه‌گیس در بین بازیگران خانم تذکراتی را مطرح کردند. (اینجا بخوانید) روز گذشته اما پوستر نمایشی به نام «تن شوری» به کارگردانی رضا ثروتی و بازی صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها دردسرساز شد.   عوامل این نمایش که قرار است اجرایشان را از ۲۷ آذرماه در تئاتر مستقل تهران آغاز کنند، بدون تأیید شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر، پوستری از نمایش خود را با تصویر بازیگری منتشر کردند که کلاه‌گیس به سر دارد. این پوستر توسط بازیگران نمایش و دیگر هنرمندان سینما و تلویزیون به سرعت در فضای مجازی پخش شد. شهرام کرمی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با فارس که از وی سئوال می‌کرد چرا اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به تبلیغ نمایشی که بازیگر زن آن از کلاه‌گیس استفاده کرده، واکنش نشان نمی‌دهد، گفت که پس از مشاهده تصویر در اقدامی با عوامل نمایش، مدیر تئاتر مستقل و سرپرست شورای نظارت بر تئاتر تماس گرفته و عوامل دست به جمع‌آوری تصاویر منتشر شده کرده‌اند. مصطفی کوشکی، مدیر تئاتر مستقل نیز عنوان کرد که این پوستر، پوستر اصلی نمایش نبوده و پوستری که توسط شورای نظارت و تماشاخانه مستقل منتشر شده، با عکس قبلی که توسط هنرمندان منتشر شده، متفاوت است.   نکته مهم این‌که پوستر تأیید شده یا عکسی که توسط بازیگران برای تبلیغات نمایش در فضای مجازی پخش شده، تفاوت چندانی به لحاظ حجاب بازیگر زن نمایش ندارد. حتما شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر پاسخ خواهد داد که چرا وضعیت پوشش بازیگران زن در نمایش‌های حال حاضر تئاتر کشور ما به این روز افتاده است. این در حالی است که گفته می‌شود، موضوع این نمایش نیز در زمینه مسائل زناشویی است و تماشای آن برای سنین کودک و نوجوان مناسب نیست. هرچند به گفته خود گروه نمایشی، این کار به صورت تئاتردرمانی اجرا خواهد شد.  در نهایت اینکه باید کسی به این پرسش، پاسخی شایسته بدهد که: آیا تئاتر خصوصی در زمینه فعالیت‌های تبلیغاتی خود مستقل عمل می‌کند یا اینکه فعالیت‌های آن باید براساس ضوابط تئاتر دولتی و شورای نظارت بر تئاتر صورت گیرد؟ این سوالی است که اکنون پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد. ]]> هنری Sun, 16 Dec 2018 05:58:15 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149490/ پیرامون تئاترشهر ماه‌های آتی بسامان می‌شود http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149269/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدیدی که از همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی در مجموعه تئاتر شهر داشت، درباره وضعیت غیرفرهنگی موجود در اطراف مجموعه تئاتر شهر و ایجاد شرایط نامناسب برای حضور مخاطبان و علاقه مندان به تئاتر و فعالیت های فرهنگی و هنری گفت: تئاتر شهر به عنوان یک نماد فرهنگی و هنری کشور به حساب می‌آید و طبیعتا محیط و حریم این مرکز هم باید هویتی فرهنگی و هنری داشته باشد. وی تاکید کرد: همه کسانی که می توانند تلاشی در زمینه ساماندهی این حریم انجام دهند و تاثیرگذار باشند، باید در این زمینه اقدام کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه شرایط خوبی پیرامون مجموعه تئاتر شهر دیده نمی شود، گفت: با توافق های خوبی که دوستان ما با مدیریت شهری و شهرداری تهران داشتند، امیدواریم طی ماه و یا حداکثر ماه های آینده شرایط مناسب تری را برای این فضای فرهنگی و هنری داشته باشیم. صالحی تصریح کرد: با قول و برنامه هایی که دوستان با مدیریت شهری داشتند این امیدواری قطعا محقق می شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود درباره رسیدگی به وضعیت دستفروش‌های حاضر در محیط مجموعه تئاتر شهر نیز اظهار کرد: بحث دستفروش ها و بسامان کردن این محیط نیز در همین برنامه وجود دارد. ]]> هنری Wed, 12 Dec 2018 10:24:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149269/ کنسرت ـ نمایش‌های لاکچری و دست کوتاه مردم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149220/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس: داستان تولید و اجرای نمایش‌های پرهزینه، لوکس و فانتزی در بازار تئاتر کشور مدت‌هاست که دیگر تکراری شده و ماه‌هاست که شاهدیم هر دم از این آشفته بازار اقتصاد تئاتر کشور، اخبار تازه‌تر و البته تأسف‌بارتری به گوش می‌رسد؛ حال یک روز در قالب نمایش موزیکال و روز دیگر در قالب کنسرت ـ نمایش یا اُپرا که این روزها به شکل وسوسه‌انگیزی، تهیه‌کنندگان حوزه تئاتر را به سمت این گونه کارها سوق داده است. در سال جاری نمایش‌هایی چون «بینوایان» با بهای گزاف نزدیک به ۲۰۰ هزار تومانی بلیت به کارگردانی حسین پارسایی در تالار تشریفاتی اسپیناس پالاس یا نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» به کارگردانی همایون غنی‌زاده در تالار وحدت با بهای ۱۸۰ هزار تومان، بحث‌های متعددی را در بازار تئاتر راه انداخت، اما در نهایت این نمایش‌ها بودند که با جمع کردن ارکسترهای بزرگ، دکورهای غول پیکر و بازیگران چهره به تجارت در تئاتر پرداختند. حال نوبت نمایش دیگری به نام «اُپرای هفت شهر عشق» به نویسندگی و کارگردانی محمد عبدی‌زاده است که با بلیت ۲۵۵ هزار تومانی در سالن وزارت کشور و بازیگران چهره‌ای چون محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، اندیشه فولادوند، محمدعلی ساربان، افسانه پاکرو، نسیم ادبی، پانته‌آ بهرام و ابوالفضل پورعرب، نگاه‌ها را به سمت خود می‌خواند. در موسیقی این اثر، خواننده‌هایی چون روزبه نعمت‌اللهی و روزبه بمانی با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فریدون شهبازیان، خواهند خواند.    *خلاء قانونی در قیمت‌گذاری بلیت‌های برخی نمایش‌ها شهرام کرمی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی درباره اجرای این نمایش می‌گوید: نمایش هفت شهر عشق یک تلفیقی از تئاتر و کنسرت است که ابتدا مجوز اداره کل موسیقی را گرفته و سپس در اداره هنرهای نمایشی بازبینی رفته است. این نمایش را به خصوصی تدارک دیده است و قیمت آن هم به دلیل ماهیت موسیقایی بودن آن است و متأسفانه اداره هنرهای نمایشی در زمینه قیمت گذاری دخالتی ندارد به دلیل خلاء قانونی که در این زمینه وجود دارد. اجرای هفت شهر عشق قرار است در سالن وزارت کشور به صحنه برود یعنی اجرا در یک سالن دولتی توسط گروهی خصوصی آن هم با بهایی گزاف برای تماشاگران!  خلاء قانونی مورد تأکید شهرام کرمی در حالی هنوز برطرف نشده که هر روز شاهد بحرانی‌تر شدن اجرای برخی نمایش‌ها و کنسرت نمایش‌های لاکچری در سطح شهر تهران هستیم.  با این حساب، تئاتر هنری است که فقط افراد نیرومند اقتصادی جامعه را به تماشا دعوت می‌کند و مثل ورزش‌های پرهزینه‌ای چون اسکی و سوارکاری، به هنر لوکس و اشرافی کشور تبدیل می‌شود. چیزی که با ماهیت اعتراضی هنر تئاتر، در تعارض و تباین است. *سند شورای صنفی تئاتر کی اجرایی می‌شود؟ شهرام کرمی با بیان اینکه شورای صنفی هنرهای نمایشی هنوز راه نیفتاده و تا زمانی که این شورا عملیاتی نشود بخش خصوصی خود تعیین کننده سقف و کف قیمت‌ها  خواهد بود، می‌گوید: میانگین قیمت کنسرت‌ها تقریباً بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. اُپرا ـ نمایش «هفت شهر عشق» با این استدلال که موسیقی دارد، تعیین قیمت شده و مشکل ما همان خلاء قانونی است. هر چند ما هم در تلاش برای تدوین سند شورای صنفی هستیم و به زودی این شیوه نامه ابلاغ و قیمت‌گذاری بلیت‌های نمایش‌ها صورت می‌گیرد.  وی که چندی پیش برای تدوین این شیوه‌نامه وعده دو ماهه داده بود، می‌گوید: الان مرحله نهایی این شیوه‌نامه را طی می‌کنیم که با امضای معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی ابلاغ و قانونی می‌شود. بر اساس این شیوه‌نامه ازین پس قیمت بلیت‌ نمایش‌ها مصوب خواهد بود.  *تناقض در گفته‌های وزیر در مقابله با مفهوم تئاتر لاکچری سیدعباس صالحی، شب گذشته درباره گرانی بلیت‌های تئاتر و بحث «تئاترهای لاکچری» در جمع خبرنگاران در سینما حقیقت عنوان کرد: دولت نمی‌تواند نظام قیمت‌گذاری را به‌صورت مستقیم جلو ببرد. نگاهی وجود دارد که دولت‌ها قیمت‌گذار شوند که این نگاه ممکن است در کوتاه‌مدت جواب بدهد، اما نمی‌شود این موضوع را پایدار نگه داشت. آنچه باید اتفاق بیفتد همکاری مشترک بین دولت و اصناف است و ما از دوستان خواسته‌ایم این مسیر را ادامه دهند. وی بیان کرده که یک نگاه بخشنامه‌ای می‌گوید که قیمت بلیت‌ها نباید بالاتر از سطحی برود. این همان نگاه دولتی است. ما مصرانه می‌خواهیم این مسیر را با تفاهم میان دولت و صنوف جلو ببریم؛ چرا که معتقدیم فضای هنر، فضای تعاملی است. *تمرین «اُپرای هفت شهر عشق» در برج آزادی اجرای نمایش‌ها و کنسرت‌های لاکچری در فضای کنونی اقتصادی کشور و به ویژه شرایط گروه‌های نمایشی که در بخش‌هایی به لحاظ مالی دچار بحران هستند و حتی گروه‌هایی که بعضا یک سالن تمرین هم ندارند، اسفناک است. این در حالی است که طبق شنیده‌ها، اجرای تمرین اُپرای هفت شهر عشق در تمام مدت در برج آزادی تهران صورت گرفته و این در حالی است که شهرام کرمی از چنین چیزی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.  چندی پیش مباحثی مبنی بر توجه به تئاتر فاخر و جلوگیری از لاکچری شدن نمایش‌ها مطرح شد، چند روز پیش نیز مجلس شورای اسلامی در زمینه مراقبت از تئاتر تذکراتی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داد. آیا اجرای چنین نمایش‌هایی به نام کنسرت ـ نمایش، نشانه آشکاری از بی‌توجهی به دغدغه‌ها در زمینه مقابله با تئاتر لاکچری نیست؟ البته شهرام کرمی نیز معتقد است که بخشی از بدنه تئاتر ما امروز در زمینه تئاتر تجاری رونق گرفته است و اجرای چنین نمایش‌هایی می‌تواند به جذب مخاطب کمک کند، ولی باید اذعان داشت که نباید به چنین کارهایی دامن زد؛ چنان که در سینما هم بخشی ممتاز و بخشی دیگر ارزان است. به گفته مدیرکل هنرهای نمایشی، هدف از راه‌اندازی شورای صنفی، جلوگیری از قیمت‌های گزاف در تئاتر است. متأسفانه تا به حال چنین قانونی وجود نداشته و کرمی مدعی است که بعد ازآن اجازه نمی‌دهند در هر گروه، سالن و با هر کیفیتی قیمت‌گذاری نامناسبی برای نمایش‌ها صورت بگیرد. حال باید دید با تدوین آیین نامه جدید، وضعیت نمایش‌های لاکچری و کارهایی که صرفا در مسیر تفنن و تفریح، بدون تولید اندیشه مناسب برای مردم به صحنه می‌روند، چه خواهد شد و اداره کل هنرهای نمایشی در این زمینه چه برنامه‌ای خواهد داشت. ]]> هنری Wed, 12 Dec 2018 06:17:02 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149220/ نمایش همجنس گرایی در سالن‌های تهران! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149094/ به گزارش ستاره ها به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: وقتی مطلع می‌شوید نمایشی توسط یک کارگردان با سابقه آثاری خوب در حال اجراست با رغبت بیشتری به دیدن اثر جدیدش در یکی از سالن‌های شهر می‌روید، اما وقتی به تماشای اثر می‌نشینید کاری متفاوت از کارهای قبلی این کارگردان را می‌بینید که اجرای چنین نمایشی توسط این کارگردان جای تعجب دارد. این نمایش با اقتباس از یکی از نمایشنامه‌‌های خارجی تنسی ویلیامز در حال اجراست؛ نمایشی که از ابتدا منتظر اجرای تمیز و حرفه‌ای هستی و تصور می‌کنی که اینبار دیگر موسیقی و سلبریتی در کار نیست، اما به یکباره با دیالوگ‌هایی مواجه می‌شویم که از رختخواب و اتاق خواب بیرون نمی‌آید. موضوع دیگر در این نمایش، ابهام ارتباط نامناسب بین دو دوست است؛ بنابر این گزارش موضوع نمایش درباره‌ «بریک» جوانی الکلی است که به خاطر خودکشی بهترین دوست و همبازیش در فوتبال احساس گناه دارد، احساسی گناهی که تا آخر نمایش ابهام است که بریک چرا آنقدر با دوستش رابطه‌ی صمیمی دارد و «مگی» همسر «بریک» هم به خاطر این ابهام از شوهرش رنج می‌کشد. این ابهام در همان اواسط نمایش برای مخاطب اینطور برداشت می‌شود که «بریک» با دوستش رابطه‌ی صمیمی غیر معمولی داشته و این برای همسر «بریک» هم ابهام شده نمایشی که در پس آن صحبت از همجنسگرایی است. اما در خلال نمایش همسر «بریک» در حالی که باردار نمی‌شود اذعان می‌کند که حامله است از همین بخش نمایش هم دیالوگ‌های نامناسب خواهر «بریک» که خانه‌شان در همسایگی آنهاست شروع می‌شود و می‌گوید ما صدایی از شما نشنیده‌ایم چطور باردار هستی و دیالوگ‌های دیگری که قابل بیان نیست. آنچه که سوال شده مجوز اجرای چنین نمایشی است یعنی چطور اثری با این محتوا مجوز اجرا می‌گیرد! آن هم در سالن پر تماشاگری که نیمه دولتی است. هرچند به گفته‌ی برخی هنرمندان، تئاتر چند سالی است که رها شده و نظارت درستی بر آن نمی‌کنند. همچنین در این سال‌ها استفاده از کلمات رکیک، حرکات موزون و نشان دادن رابطه‌های نامناسب در آثار نمایشی بیشتر از هر موقع به چشم می‌خورد و در پی آن هم با بی توجهی مسئولان این حوزه همراه بوده، معلوم نیست معاونت هنری وزارت ارشاد و مرکز هنر‌های نمایشی چه زمانی قرار است برخورد قاطعی در مواجهه با این آثار داشته باشند! صادقی: صحنه‌های جنسی، یک نوع ترفند تجاری است برای پول درآوردن قطب الدین صادقی بازیگر نمایشنامه نویس و کارگردان در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این روز‌ها اجرای آثار با محتوای نامناسب بیشتر از گذشته شده، اظهار کرد: این سوال را از خالقانشان و مسئولانی که اجازه‌ی چنین آثاری را می‌دهند، باید پرسید! من خودم هم خیلی از این آثار را نمیبینم و در کارهایم هم اینطور موضوعات را نمی‌پردازم، ولی به طور حتم بحرانی وجود دارد. وی ادامه داد: شاید این موضوعات در جامعه خیلی مطرح شده که در تئاتر هم آمده البته پرداختن به شوخی‌های جنسی و موضوعات جنسی را نمی‌پسندم که فقط برای جذب مخاطب است و معتقدم تماشاگر را هم نمی‌توان با این شگرد‌های نامناسب جذب کرد، زیرا به نظر من تئاتر یک بیان فرهنگی فخیم است که با آن می‌توان مسائل بزرگ بشریت را مطرح کرد. صادقی تصریح کرد: نگاه افرادی که به این موضوعات می‌پردازند به گیشه است می‌خواهند مخاطب تفنن طلب را با این صحنه‌ها سرگرم کنند مثل صحنه‌های جنسی و کافه‌ای که در فیلم‌های خارجی وجود دارد؛ این مسئله یک نوع ترفند تجاری است برای پول درآوردن. رسالت هنر نمایش انتقال معنا و مفهوم موضوعاتی مناسب و تاثیرگذار برای مردم و چه بسا خانواده‌هاست، اما در این سال‌ها تئاتر در مسیر نامناسبی گام برمیدارد. در واقع برای جذب مخاطب از رقص و آواز تا دیالوگ‌ها و موضوعات سخیف پیش رفته و اگر خوشبینانه بگوییم، هنر نمایش هنوز به ابتذال نرفته و اگر وضع موجود به این صورت پیش برود به ابتذال هم کشیده می‌شود. نکته‌ی قابل توجه، حضور برخی کارگردان‌هایی است که آثار حرفه‌ای بسیاری در سال‌های گذشته به صحنه بردند، اما اکنون آن‌ها هم وارد این مسیر اشتباه شدند. شاید بهتر باشد؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه زودتر تذکری جدی‌تر به مدیران زیر مجموعه‌ی خودش بدهد، زیرا موضوع قبح شکنی ارتباطات حرام در سالنهای نمایش است و اگر حتی دو اثر هم به این شکل و با این محتوا‌های نامناسب اجرا شود، تاثیراتی خوبی روی مخاطب نخواهد داشت. ]]> هنری Tue, 11 Dec 2018 07:36:42 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149094/ هری پاتر در تئاتر هم رکورد زد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149089/ ایران آرت نوشت: نمایش "هری پاتر و فرزند نفرین شده" با ثبت رکورد فروش ۷۵.۸ میلیون دلار در دوم دسامبر، به پرفروش‌ترین تئاتر غیر موزیکال در تاریخ برادوی تبدیل شد.   این نمایش که در حقیقت دنباله‌ی مجموعه‌ داستان‌های جی‌. کی. رولینگ است از ۱۶ مارچ کارش را در تئاتر لیریک برادوی شروع کرد و از آن زمان هفته‌ای دو میلیون دلار فروش داشته است. با وجود اینکه این نمایش فقط در هشت و ماه نیم این رکورد را ثبت کرده است، هر شب در دو سانس در سالنی بزرگ بر روی صحنه رفته است. به نقل از دِرَپ گزارش داد، پیش از "هری پاتر و فرزند نفرین شده"، این رکورد متعلق به نمایش "اسب جنگی" (War Horse) بود که در ۲۱ ماه، ۷۵ میلیون دلار فروش داشت. "هری پاتر و فرزند نفرین شده" داستان هری پاتر و هرمیون گرنجر و رون ویزلی که حالا بزرگ شده‌اند و هم‌چنین پسر دوم هری، آلبوس را روایت می‌کند. این اثر شش جایزه‌ی تونی از جمله، بهترین نمایش‌نامه و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. ]]> هنری Tue, 11 Dec 2018 07:11:15 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149089/ «باشگاه مشت‌زنی» در تالار حافظ راه افتاد/ مشکلات یک کارمند بانک http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149057/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ ندا تمیمی کارگردان نمایش «باشگاه مشت‌زنی» که تا ۲۳ آذرماه در تالار حافظ روی صحنه است در این باره گفت: این نمایش ابتدا قرار بود به مدت ۳۰ شب در خانه نمایش مهرگان اجرا شود و ما حتی با این سالن قرارداد هم بسته بودیم اما قبل از اجرا تالار حافظ نیز به ما پیشنهاد اجرا داد و با مشورت هایی که انجام دادیم و به دلیل اینکه تالار حافظ عرض صحنه بیشتری دارد و مناسب میزانسی است که برای کار طراحی شده، قرار شد «باشگاه مشت زنی» را در تالار حافظ اجرا کنیم. وی درباره کوتاه بودن زمان اجرای نمایش بیان کرد: به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر «مقاومت» در تالار حافظ، قرار شد این نمایش از ۱۱ آذر اجرای خود را آغاز کند. ابتدا به ما اعلام کردند که فعلا از ۱۱ تا ۱۹ آذر اجرا ببریم و از روز پنجم اجرا، نمایش را تمدید خواهند کرد که این اتفاق نیفتاد و بعد از پیگیری های مدام تنها ۱۳ اجرا به ما دادند. تمیمی درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: این نمایشنامه توسط دامون نوروزی از رمان «باشگاه مشت‌زنی» چاک پالانیک اقتباس شده است که دیوید فینچر نیز براساس آن فیلمی سینمایی ساخته است. اتفاقات نمایش در ایران رخ می‌دهد و مشکلات روز جامعه را به تصویر می‌کشد. وی ادامه داد: در این نمایش فردی در زندگی‌اش دچار روزمرگی شده و مشکلاتش باعث می‌شود که فردی را در ذهنش بازسازی کند. این فرد کارمند بانک است و به دلیل ۵ دقیقه تاخیر از محل کار قبلی اش اخراج شده است. او در این میان با فردی به نام جهان آشنا می‌شود و آن‌ها تصمیم می‌گیرند یک باشگاه مشت‌زنی راه‌اندازی کنند. این کارگردان تئاتر عنوان کرد: در این اجرا تلاش شده است که مخاطبان تا انتها متوجه خیالی بودن نفر دوم نشوند و این دو، افراد واقعی تصویر شده اند که نفر دوم یا همان جهان، ضعف‌ها و کارهایی را که شخصیت اصلی قادر به انجامش نیست کاور می‌کند و در حقیقت کامل کننده شخصیت او است. تماشاگران نیز با شخصیت‌ها همذات پنداری می‌کنند و حتی ما مخاطبانی داریم که چندین بار به دیدن نمایش نشسته اند که مساله لذت بخشی برای گروه است. وی در پایان صحبت هایش گفت: طراحی صحنه نمایش کاملا مینمیالیستی و دکور به صورت پرتابل ساخته شده است. به دلیل شرایط مالی، نتوانستیم تبلیغات گسترده‌ای برای نمایش داشته باشیم اما استقبال از کار بسیار خوب بوده و شاهد بازخوردهای مثبتی از سوی تماشاگران بوده ایم. بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه مهدی فریضه، روزبه معتمدی مهر، شهرزاد کلانتری، امیر صمصام طهماسبی، رزا خلیلی، امیر جلیلی، علی هدایتی، محمدحسین صنیعی، آرین حیدری و سید جواد یحیوی هستند که تا ۲۳ آذرماه هر شب ساعت ۲۱ در تالار حافظ روی صحنه خواهد بود. ]]> هنری Tue, 11 Dec 2018 04:28:27 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149057/ رتئاتر لاکچری؛ این‌بار ۲۵۵ هزارتومان/ ارشاد فقط وعده نظارت می‌دهد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/148994/ به‌ گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛ بحث قیمت گذاری بلیت تئاتر در ماه‌های گذشته بحث روز تئاتر و رسانه ها بوده که دامنه آن به مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشیده شد و اظهارنظرها و وعده های آنها را به دنبال داشت و حتی قرار بود شورای صنفی نمایش با شرح وظایفی چون کارشناسی قیمت گذاری بهای بلیت تئاتر ایجاد شود. با گذشت زمان و کمرنگ شدن بحث ها درباره قیمت های نامتعارف چند تئاتر و لزوم نظارت بر این روند دیگر خبری از شکل گیری شورای صنفی نمایش در تئاتر که قرار بود تلفیقی از چند نهاد از جمله اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر باشد، نشد و به دنبال آن بار دیگر بازار کاذب تعیین بهای بلیت تئاتر در حال داغ شدن است. اپرا-نمایش «هفت شهر عشق» به نویسندگی و کارگردانی محمد عبدی زاده قرار است در تالار بزرگ وزارت کشور که مکانی دولتی است، اجرا شود؛ اثری که در پوستر منتشر شده آن در سامانه فروش بلیت اسامی و چهره بازیگران شناخته شده سینما و تئاتر شامل محمدرضا فروتن، ابوالفضل پورعرب، مریلا زارعی، پانته آ بهرام، نسیم ادبی، محمدعلی ساربان و اندیشه فولادوند دیده می شود. نادر رجب پور طراحی حرکت و محمد حاتمی بازیگردانی این اثر را بر عهده دارند و قرار است روزبه نعمت الهی، سالار عقیلی و روزبه بمانی نیز خوانندگان این اثر باشند و فریدون شهبازیان نیز رهبر مهمان ارکستر اپرا-نمایش «هفت شهر عشق» باشد. اسفندیار قره باغی، ودود موذن، عباس عابدین زاده، هادی قضات و شاهین آرین نیز سولیست‌های این اثر هستند. اما نکته مهم اینکه این اثر در تعیین بهای بلیت خود از نمایش موزیکال «بینوایان» و نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» سبقت گرفته و بهای بلیت های آن از ۶۰ هزار تومان آغاز و به ۲۵۵ هزار تومان ختم می شود. مشخص نیست بهای بلیت این کار بر چه اساسی تعیین شده و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارتی بر این امر داشته یا نه زیرا اپرا-نمایش «هفت شهر عشق» هر چقدر هم مدعی بخش موسیقایی باشد ولی بخش نمایشی آن بسیار پررنگ است. در کنار یادآوری رها ماندن تشکیل شورای صنفی نمایش و بی توجهی اداره کل هنرهای نمایشی به قیمت گذاری بلیت های تئاتر که در ۲ ماه اخیر به مورد سوم رسیده است، به این مساله می توان اشاره کرد که طی سال‌های اخیر برخی افراد از عناوین «موسیقی - نمایش»، «تئاتر موزیکال» و به تازگی «اپرا-نمایش» استفاده می کنند تا با این توجیه دست به قیمت گذاری بالای بلیت بزنند.  سامانه‌های فروش بلیت و تهیه کنندگانی هم که به دنبال سود مالی هستند با استفاده از چهره‌های بازیگری و حضور خواننده و ارکستر موسیقی، توجیهی برای عملکرد خود پیدا می کنند و بهای بلیت اثر را بالا می برند. نکته قابل تأمل این است که نه اداره کل هنرهای نمایشی و نه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارتی کارشناسانه روی روند تعیین بهای بلیت ندارند و گویا دغدغه چنین امری در فعالیت‌هایشان وجود ندارد و حتی این موضوع به ذهن متبادر می شود که دولت قصد دارد با استفاده از مفهوم خصوصی سازی و به جای حمایت از تئاتر، دست در جیب تئاتر کرده و هزینه های خود را تامین کند. بلیت ۲۵۵ هزار تومانی یک نمایش در حالی به فروش می رسد که عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش نسبت به تئاتر لاکچری موضع گرفته و در توئیتی نوشته بود: «تئاتر لاکچری تیر خلاص به این هنر مردمی است. اداره کل هنرهای نمایشی با هم‌اندیشی  و همیاری خانه تئاتر، حریم صحنه را از آن مصونیت دهد.» ]]> هنری Mon, 10 Dec 2018 11:00:58 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/148994/ ماجرای پیدا شدن ببر در حمام آقای اوهه/اثری که گروتسک و فانتزی است http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/148867/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ بهرام سروری نژاد کارگردان نمایش «مردی به نام اوهه» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: «مردی به نام اوهه» نوشته اسلاومیر مروژک است که از ۱۸ آذر ماه اجرای عمومی خود را در عمارت نوفل لوشاتو آغاز می کند. این نمایشنامه یک متن گروتسک و کمدی فانتزی است و مانند بسیاری از آثار مروژک تم سیاسی نیز دارد. وی ادامه داد: در اجرای نمایش نیز تلاش کرده ایم در عین اینکه فضای گروتسک نمایش حفظ می شود، موقعیت های شیرینی نیز خلق شود تا مخاطبان در عین شاد شدن به مفهوم اصلی کار نیز بیندیشند. سروری نژاد درباره داستان نمایش توضیح داد: ماجرا از این قرار است که طبق خبری که کارمند رسمی دولت به آنها می دهد در حمام منزل آقای اوهه یک ببر پیدا شده است. این ببر باعث حضور افراد مختلفی از قشار متفاوت جامعه در خانه آقای اوهه می شود از جمله مدیر یک سیرک، مامور مالیات، یک دانشمند که قصد دارد از خانه آقای اوهه به عنوان یک پایگاه تحقیقاتی استفاده کند، یک شکارچی که قصد شکار ببر دارد و منشی وزارت امور خارجه که خبر از حضور یک مهاراجه را می دهد که حوصله اش سر رفته و چه تفریحی بهتر از اینکه در خانه آقای اوهه برایش بساط شکار ببر راه بیندازند اما ببر در لانه اش پنهان شده است و باید برای بیرون آمدنش طعمه ای به کار گیرند و چه طعمه ای بهتر از آقای اوهه ... این کارگردان تئاتر در پایان متذکر شد: در متن اصلی اشاراتی به کشور مورد نظر شده است اما ما در اجرا این اشاره ها را حذف کردیم تا نمایش فضای فانتزی و بدون مکان بودن خود را حفظ کند. در طراحی صحنه نیز خانه آقای اوهه با رنگ های مرده کار شده است اما کاراکترها با لباس های رنگارنگ و گرم و فانتزی و حتی اغراق شده به جذابیت فضا افزوده اند و با میزانسنی که طراحی شده به شیرینی و در عین حال گروتسک بودن کار توجه شده است. بازیگران این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) سامان توحیدی، شایان خدامی، محمدجواد ذوالقدر، آتوسا راستی، عسل سادات‌اصفهانی، بهرام سروری‌نژاد، هورداد سروری‌نژاد، محمدرضا قلمبر، کامیار محبی و ندا نوری با حضور: علی فروتن و حمید گلی هستند که از ۱۸ آذرماه ساعت ۲۱ به مدت سی شب در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می رود. ]]> هنری Sun, 09 Dec 2018 12:54:57 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/148867/