پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين تئاتر :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/theater Tue, 24 Apr 2018 09:50:57 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Tue, 24 Apr 2018 09:50:57 GMT تئاتر 60 نگاهی به «کوروش»، به کارگردانی پری صابری http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128467/ روزنامه شرق نوشت: تا صد سال پیش، «کوروش» برای ایرانی‌ها ناشناخته بود، ولي از آن پس داستان‌ها و افسانه‌های فراواني در مورد او با نوعي شكل تبليغاتي در دستگاه حكومت پهلوي مورد بهره سياسي بسيار قرار گرفت. ادعای ذوالقرنین‌بودن کوروش (كه بعدها مورد تأييد علامه طباطبایی قرار گرفت) نيز به او رنگ‌و‌بوي شرعي و مذهبي مي‌داد تا در دل مردم خسته از استبداد پادشاهي، الگويي بيافريند و بر اساس آن حكومتي به تقليد از آن (لااقل با شعار بازگشت به دوران اوج) دستاويز سلطنت تازه‌تأسيس پهلوي شود. کورش‌نامه (سیروپدی) نوشته گزنفون از موثق‌ترين اسناد و منابع موجود درخصوص اين پادشاه هخامنشي است كه البته در آن به بازگویی بخش‌های دلپسند آن اکتفا شده است. كوروش اما همواره در حد الگو باقي ماند و كسي نتوانست كوروشي ديگر خلق كند و همين دست‌نيافتني‌شدن او و حكومتش، چه حسرت‌ها كه برنينگيخت و با تبديل‌شدن آن به يأس و نااميدي از دولتمردان، بازتوليد دوران شكوه ايران باستان دوره هخامنشي در دل مردم ايران به رؤيا تبديل شد. اين نمايش در فروردين و ارديبهشت 1397 در سالن اصلي تالار رودكي اجرا مي‌شود؛ نمايشي دوساعته كه در طول آن مي‌كوشد تا زندگي مؤسس سلسله هخامنشي را بازنمايي كند؛ بررسي شخصيتي مملو از اغراق‌هاي فراوان كه شايد در طول دوساعت نمايش نتوان به‌طور دقيقي به آن پرداخت. اينكه نام كوروش به‌عنوان يك «برند» جواب پس داده است و همچنان كاركرد و جذابيت خود را نزد ما ايرانيان دارد بحثي جداست، اما پرداختن به زندگي او؛ از لحظه تولد كه «آستياك» پدربزرگ او و پادشاه مادها خوابي مي‌بيند و سپس دستور مي‌دهد تا نوه دختري‌اش – ماندانا – را بكشند تا تشكيل حكومت هخامنشي و شكست مادها و بابلي‌ها و آشوري‌ها تا لشكركشي به خاور دور و حمله به ماساچوها و سپس مرگ كوروش، جداي از آنكه اطلاعات تاريخي نسبتا مفيدي ارائه مي‌دهد، اما به‌نوعي اضمحلال اين «برند» را در پايان به‌همراه دارد. سرعت نمايش از همان ابتداي شروع كار واضح است؛ جوري كه بيننده اصلا درون نمايش پرتاب نمي‌شود. تماشاچي سعي مي‌كند استمرار و ترتيب نمايش را تنها تعقيب كند، به‌طوري‌كه گويي نوعي پرده‌خواني را شاهد است. مانند بيننده‌اي ايستا كه در حال تماشاي قطاري است كه با سرعت از جلوي چشمش مي‌گذرد. نمايش از چندين قسمت تشكيل شده است كه هركدام بخشي از زندگي كوروش را به‌تنهايي روايت مي‌كنند. دو راوي هم پس و پيش قسمت‌ها اطلاعاتي را به‌صورت رگبار در اختيار بيننده قرار مي‌دهند، اما راوي زن نمي‌تواند از لحاظ بيان و اداي حركات، يك داستان جذاب و دلنشين را در دل بيننده جا كند. البته شايد ريتم سريع داستان نيز مزيد بر اين علت شده است، اما قطعا انتخاب راوي نياز فراوان به بازبيني دارد. همچنين در كنار دو راوي كه خود براي نمايش دوساعته شايد زياد باشد، بخشي از روايت داستان نيز توسط يك خواننده ادا مي‌شود. صداي خوب خواننده با اشعاري از حافظ و مولانا و فردوسي دلنشين است كه شايد لزومش خيلي به ‌چشم نيايد و حتي گاهي روح نمايش را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد؛ به‌طورمثال لحظه‌ ديدار «كوروش» با مادرش، ماندانا كه 19 سال از هم جدا بوده‌اند و كوروش نزد مهرداد چوپان پرورش يافته و حال با مادر واقعي خود كه شاهدخت مادهاست روبه‌رو مي‌شود، شايد با شعر «يوسف گمگشته باز آيد به كنعان غم‌ مخور» به‌نوعي بر آن بوده تا ضعف دو بازيگر را در بازي اين لحظه احساسي جبران كند. وجود برخی صحنه‌ها شايد بر همين اساس استوار است. گو آنكه به‌هيچ‌عنوان وجود اين صحنه‌ها براي اين نمايش لازم نبوده، بلكه به‌نوعي به آن آسيب زده است. نگاه دقيق تماشاچي انتظار عنايت بيشتري به كوروش را دارد، ولي دكور بسيار ضعيف، شكوه و جلال هخامنشيان را بسيار كم‌جلوه به نمايش گذاشته است. ضمنا بازي آرش آصفي در نقش كوروش نتوانست انتظاري را كه محمد حاتمي در نقش شمس در شاهكار پري صابري؛ يعني «شمس پرنده» در اذهان به‌جا گذاشته بود برآورده کند. هرچند اين ضعف در بيشتر بازيگران به چشم مي‌خورد كه ريتم تند نمايش به بازيگر مجالي براي درخشش در صحنه نمي‌داد. شايد اگر استاد پري صابري تنها به بريده‌اي از زندگي كوروش، اين اسطوره ايرانيان، مي‌پرداخت و در كنار آن سعي بر روشن‌کردن بخشي از واقعيت او مي‌کرد، وضع فرق مي‌كرد. در اين صورت بازيگر مجبور مي‌شد بازي كند و بيننده هم ترغيب مي‌شد تا براي پي‌بردن به شخصيت آن به ‌مطالعه در كتابخانه‌ها بپردازد و مجبور نباشد اين‌همه اطلاعات از زندگي كوروش را دريافت كند. گويا سرنوشت كوروش بر اين است كه همواره در ابهام بماند. سوژه كوروش بسيار جذاب است كه تنها مي‌توانست به دست پري صابري، اسطوره‌گري خود را رنگ‌وبويي تازه ببخشد. ]]> هنری Tue, 24 Apr 2018 04:14:26 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128467/ جزییات هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر اعلام شد/ تجلیل از محمد کوثر http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128430/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ سهراب سلیمی دبیر هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر درباره برنامه هایی که برای این رویداد تدارک دیده شده است گفت: چارچوب نهایی برنامه های بزرگداشت روز جهانی تئاتر مشخص شده و با بخش هماهنگی خانه هنرمندان نیز به قطعیت رسیده ایم. این دوره تفاوت های زیادی با سال های گذشته دارد که با توجه به تجربه ای که سال گذشته داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اجراهای زنده ای که در تماشاخانه انتظامی به صحنه می رفت و مسابقه ای که در استیج بیرونی برگزار می شد، مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت و خروجی رضایت بخشی هم داشت. وی ادامه داد: در سال های گذشته در تماشاخانه انتظامی نمایش های آیینی و سنتی، تئاترهای کودک و نوجوان و نمایش های متعارف اجرا می شد که مورد توجه علاقه مندان به تئاتر قرار گرفت. امسال این برنامه تفاوت زیادی با سال گذشته دارد و زیر نظر کانون کارگردانان خانه تئاتر و به پیشنهاد آنها به شکل یک فستیوال کوچک برگزار می شود که مطمئنا در سال های آتی گسترده تر خواهد شد که می توان از آن به عنوان اولین فستیوال استعدادهای جوان نام برد. این اجراها به احتمال زیاد در سالن انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می روند که البته رایزنی هایی برای اجرای آثار در سالن خانه تئاتر جدید هم انجام شده است اما از آنجا که امکانات نور و صدای این مجموعه مجهز به تجهیزات به روز ایتالیایی است هنوز تکنسین های فنی ایتالیایی به ایران نیامده اند تا آموزش های مورد نظر را به کارکنان این مجموعه بدهند تا ما بتوانیم از این سالن استفاده کنیم. این کارگردان و بازیگر تئاتر یادآور شد: همچنین بنیاد شاهنامه نیز پیشنهادهایی برای همکاری به ما داده است تا گروه های کودکی که از لحاظ سنی به مقطعی رسیده اند که می توانند پرده خوانی و شاهنامه خوانی داشته باشند در این رویداد حضور داشته باشند حتی پیش بینی کردیم که کودکان بااستعداد به جز حضور در استیج، قبل از اجرای نمایش در آمفی تئاترها و تماشاخانه ها در میان پرده ها به اجرا بپردازند. در طول این سال ها تلاشم این بوده که بتوانم هر سال گامی بدیع و نو برداریم و در همین راستا نیز گروه های موسیقی و حرکت و خیمه شب بازی برنامه هایی خواهند داشت. بنیاد شاهنامه نیز پیشنهادهایی برای همکاری به ما داده است تا گروه های کودکی که از لحاظ سنی به مقطعی رسیده اند که می توانند پرده خوانی و شاهنامه خوانی داشته باشندسلیمی درباره برگزاری سمینارها در هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر توضیح داد: ۲ سمینار در این رویداد خواهیم داشت؛ اولین سمینار در ارتباط با طراحی صحنه و لباس است که در طول این هفته برگزار می شود. این سمینار به نوعی بین دانشجویان جوان رقابتی را به وجود می آورد و آنها ماکت هایی را که حاصل این سمینار است در معرض دید مخاطبان قرار می دهند. همچنین قرار است که کارشناسی خارجی نیز دعوت شود تا ورکشاپی درباره طراحی صحنه و لباس برگزار کند. دبیر هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر متذکر شد: سمینار دوم را انجمن نمایشنامه نویسان برگزار خواهد کرد و کانون کارگردانان نیز بزرگداشتی را برای استاد محمد کوثر که از استادان تئاتر ایران بوده است، برگزار خواهد کرد. انجمن عکاسان نیز اقدام به برگزاری یک نمایشگاه عکس خواهد کرد که خروجی آن یک کاتالوگ خواهد بود که در معرض فروش و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. در سال گذشته این نمایشگاه در فضاهای مختلفی توسعه یافت و در مکان هایی همچون زیرگذر مترو، پردیس تئاتر تهران و فضای باز تئاتر شهر برگزار شد اما امسال در یک بلاتکلیفی به سر می بریم و هنوز مشخص نیست که چگونه باید با نهادهای مورد نظر وارد رایزنی شویم. اگر امسال هم به لحاظ اقتصادی حمایت شویم قطعا از فضاهای گسترده ای برای برگزاری نمایشگاه عکس بهره می بریم. وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: قرار است غرفه های آموزشی، ورک شاپ های مختلف و فروش کالاهای مختلف انجمن ها را هم در این هفته داشته باشیم. همچنین عروسک های غول پیکری را نیز شاهد خواهیم بود که پل ارتباطی مخاطبان با هنرهای نمایشی هستند و در جذب علاقه مندان به آیین ها و نمایش های ملی و سنتی موفق خواهند بود. هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر از ۷ تا ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 11:54:56 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128430/ رضا کیانیان با «حرفه ای» به کانادا سفر می کند/ اجرا در ۳ شهر http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128398/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، نمایش «حرفه ای» نوشته دوشان کواچویچ است که با طراحی و کارگردان رضا کیانیان بهمن و اسفند سال ۹۵ در سالن شماره یک تماشاخانه پالیز به صحنه رفته بود. این نمایش قرار است با تغییری در گروه بازیگری خود در ۳ شهر کشور کانادا روی صحنه برود. «حرفه ای» با حضور رضا کیانیان، هدایت هاشمی، دیانا فتحی و سعید ملک قرار است روز ۱۸ ماه می (۲۸ اردیبهشت) در شهر مونترال اجرا شود. این اثر در ادامه اجراهای خود در کشور کانادا، روزهای ۲۶ و ۲۷ ماه می (۵ و ۶ خرداد) در شهر تورنتو به صحنه می رود. شهر ونکوور نیز در روز ۲ ماه ژوئن (۱۲ خرداد) میزبان نمایش «حرفه ای» خواهد بود. نورالدین حیدری ماهر تهیه کننده نمایش «حرفه ای» است و علی کیانیان عهده دار کار موسیقی و داوود امیری نیز طراحی نور این اثر نمایشی را بر عهده دارد. ]]> هنری Mon, 23 Apr 2018 09:20:14 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128398/ «مرثیه ای برای یک دختر» شبیه رویا است/ مدیون آتیلا پسیانی هستم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128305/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ دیانا فتحی کارگردان و بازیگر جوان تئاتر که این روزها در نمایش «مرثیه ای برای یک دختر» به کارگردانی مازیار شهزاد دولتشاهی در سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز به ایفای نقش می پردازد، درباره این تجربه بازیگری گفت: کلا تجربه های متفاوت داشتن را دوست دارم. «مرثیه ای برای یک دختر» هم تجربه خیلی متفاوتی برای من است، اصولا دوست دارم که تجربه های متفاوت داشته باشم زیرا معتقدم که باید با تجربه های مختلف سلیقه مخاطب تغییر کند و تئاتر وظیفه ای جز این ندارد. وی که در این نمایش ایفاگر نقش «پائولینا» است، درباره این تجربه خود توضیح داد: در خوانده اولیه متن قرار بود ۲ بازیگر زن در «مرثیه ای برای یک دختر» حضور داشته باشند و قرار بود من کاراکتری را بازی کنم که الان روزبه حصاری بازی می کند. بعد از چند بار خواندن تصمیم گرفتیم که یک بازیگر زن و مرد در نمایش حضور داشته باشند. واقعیت این است هر شبی که با نمایش «مرثیه ای برای یک دختر» روی صحنه می روم، برایم تجربه جدیدی است و نمی توانم بگویم که تمام زوایای نقش را می شناسم. فتحی درباره فضای سوررئال موجود در «مرثیه ای برای یک دختر» و ارتباط مخاطب با این فضا، اظهار کرد: این فضا شبیه رویا و خواب است و برای من خواب و رویا بسیار جذاب است. من خیلی فضای بین تماشاگر و اجرا را در تئاتر دوست دارم و یکی از دغدغه های خودم به عنوان فردی فعال در تئاتر، است. اصولا در سیستم تئاتری حال حاضرمان به فضای بین تماشاگر و اجرا فکر نمی شود. گروه اجرایی متن را بارها خوانده و به آن واقفند ولی تماشاگر یک بار با متن مواجه می شود، گروه ها به این موضوع فکر نمی کنند که تماشاگر قرار است چقدر از متن و نمایش را درک کند. وی ادامه داد: با بازخوردهایی که مخاطبان «مرثیه ای برای یک دختر» داشتند، بیشترین فضایی که با آن ارتباط برقرار شده همین فضای خواب و رویا بوده است. این هنرمند جوان تئاتر که خود نیز به عنوان کارگردان آثاری را به صحنه برده است، با بیان اینکه بازیگری را خیلی بیشتر از کارگردانی دوست دارد، افزود: کارگردانی برایم رویاپردازی است به همین خاطر به سراغ سالن های کوچک می روم و خیلی آزمایش گونه حرکت کرده ام. ولی وقتی بازی می کنم، بازیگر هستم و خود را به دست کارگردان می سپارم. اجازه می دهم نقطه ها را کارگردان برایم مشخص کند و حدفاصل بین نقطه هایی را که کارگردان مشخص کرده به عنوان بازیگر پر می کنم. فتحی درباره تجربه حضور خود در نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت» به کارگردانی آتیلا پسیانی که این روزها در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می شود، یادآور شد: من عاشق رویا پردازی هستم و کار کردن با آتیلا پسیانی همیشه رویای من بوده است. وقتی آتیلا پسیانی پیشنهاد بازی در نمایش را به من داد بسیار هیجان زده شدم زیرا کار کردن با او، در بازیگری من بسیار تأثیرگذار بود. بعد از تجربه کار با آتیلا پسیانی اعتماد به نفس بازی در نقش های دیگر را به دست آوردم و مدیون او هستم. وی در پایان درباره مخاطبان تئاتر و وضعیت ارتباط آنها با آثار نمایشی، اظهار کرد: تجربه عجیبی در آلمان داشتم؛ در برلین گروهی تئاتری دیدیم که حتی برای یک تماشاگر نیز اثر خود را اجرا می کرد، این گروه معتقد است که کار خود را باید تمام و کمال حتی برای یک تماشاگر هم اجرا کرد زیرا آن تماشاگر انتخاب کرده که کار آنها را ببیند. در حال حاضر معیار سنجش تئاترها، فروش بالای آثار شده است و نمایشی که تماشاگر کمتری دارد برای دیدن انتخاب نمی شود در حالی که مخاطب باید نمایش های کم فروش را هم برای دیدن انتخاب کند. ]]> هنری Sun, 22 Apr 2018 13:13:03 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128305/ اجرای نمایش کوروش در تالار وحدت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128163/   ]]> هنری Sat, 21 Apr 2018 12:30:11 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128163/ بازیگر فرانسوی در تئاتر ایران روی صحنه می رود http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128073/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، پس از حضور در نمایش «بازگشت پسر نافرمان» که پیش تر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته بود، این دومین همکاری بین ناتالی متی و علی راضی محسوب می شود. ناتالی مَتی ابتدا در نیمه دهه هشتاد با بازی در نقش سارا آستروک در سریال «مدار صفر درجه» به جامعه ایرانی معرفی شد. ناتالی مَتی فرم تئاتری خود را در آتلیه های بین المللی تئاتر «بلانش سلان» و «پل ویور» پیدا کرد. سپس در کنار تحصیل در دانشگاه، کارگاه های اساتیدی چون موریس بنشو، مارسل بوزونه و دومنیک بواسل را طی کرد. ناتالی متی در سال ۲۰۰۲ در فهرست استعدادهای سازمان «آدامی» ثبت شد. «آنتی گون» از شانزدهم اردیبهشت در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود. ]]> هنری Sat, 21 Apr 2018 05:31:59 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128073/ اکبر زنجانپور : بازیگری تئاتر جیغ زدن روی صحنه نیست! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128062/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری میزان: اکبر زنجانپور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درخصوص فعالیت‌های اخیر خود در عرصه بازیگری گفت: اجازه بدهید در مورد فعالیت هایم در سال‌های اخیر هیچ جوابی ندهم. پیشنهادات زیادی بوده، اما پیشنهاد چه ارزشی به کار من اضافه می‌کند. وی در همین راستا ادامه داد: فرض بر اینکه به من پیشنهاد زیادی برای بازیگری بدهند، این پیشنهادات چه ارزشی دارد وقتی من در اثری بازی نکنم؟. اما در هر صورت این روز‌ها مشغول بازی در نمایش "لیرشاه" به کارگردانی "مسعود دلخواه" هستم و در نقش اصلی روی صحنه تئاتر خواهم رفت. بازیگر سریال "مختارنامه" درباره حضور خود پس از سال‌ها بر صحنه تئاتر تاکید کرد: برای من بازی در تئاتر هیچوقت عادی نمی‌شود. هنوز هم برای روی صحنه رفتن استرس و هیجان دارم، زیرا بازی در تئاتر اتفاقی نیست که تکراری شود. وی با استقبال از حضور بازیگران جوان در تئاتر در خصوص چگونگی ورود به بازیگری ادامه داد: بازیگری گستره بسیار پیچیده‌ای است و من نمی‌توانم پند و یا نصیحتی کنم که باید از فلان راه وارد بازیگری شوید. هرکس راه خودش را بسته به شرایط و محیط پیش می‌رود. بازیگر سریال "تن‌هایی لیلا" در همین راستا تصریح کرد: برخی استعداد و توانایی دارند و می‌خواهند با تلاش مستمر به هدفشان برسند و بعضی هم از همان اول دنبال رابطه بازی و ارتباطات هستند. راه این دو گروه کاملاً متفاوت است. به طور کلی راهکار واحدی برای بازیگری وجود ندارد بلکه راه‌های حضور به عنوان یک بازیگر بی نهایت است. وی درباره نوع رسیدن به نقش در خصوص شخصیت‌هایی که تاکنون بازی کرده اذعان کرد: برای رسیدن به یک نقش من بخش عمده‌ای از وجود خود را می‌گذارم. در حال حاضر به عنوان مثال برای رسیدن به لیرشاه، پنجاه سال تجربه، متن، کارگردان و سایر بازیگران نقش اصلی را ایفا می‌کنند. بازیگر سریال "ولایت عشق" از اولین تجربه بازی در نمایشنامه‌های شکسپیر افزود: شاید جالب است بدانید من برای نخستین بار در نمایشی از شکسپیر روی صحنه می‌روم و تاکنون بعد از پنجاه سال برای اولین بار این اتفاق را تجربه می‌کنم. زنجانپور بازیگری را بسیار سخت دانست و خاطرنشان کرد: بازیگری مخصوصاً در تئاتر و به ویژه در نمایشنامه‌های شکسپیر کار آسانی نیست. بازیگر تئاتر باید نفس داشته باشد. با ظرایف و نکات ریز بازیگری آشنا باشد. بازیگری تئاتر از نقطه الف. به نقطه ب. رفتن و جیغ زدن روی صحنه یا بالا و پایین پریدن نیست. بازیگری رمز و رازی است که در بازیگری وجود دارد و قابل تعریف نیست. ]]> هنری Sat, 21 Apr 2018 04:37:53 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128062/ شبنم قلی‌خانی: دروغگو‌ها همه‌جا هستند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128045/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایلنا: شبنم قلی‌خانی که این روزها در نمایشی با موضوع یک نماینده مجلس دروغگو حضور دارد، با بیان اینکه «دروغگو همیشه در اطراف ما بوده و هست و ما همیشه در جامعه و زندگی‌مان با افراد دروغگو مواجه بوده‌ایم» گفت: در هر جامعه‌ای دروغگو هست فرقی نمی‌کند در چه مقامی باشد. کسانی که کار ما را می‌ببینند نیز مسلما از مطالبی که در نمایش عنوان می‌شود استنباط درست‌ خود را دارند. نمایش «دپوتات» داستان فریکس نماینده مجلس یونان و در شهر آتن است که برای رهایی از شر مراجعه‌کنندگانش به دنبال یک رئیس دفتر مناسب می‌گردد. در این بین افراد مختلفی به او پیشنهاد می‌شوند؛ در نهایت تئودور به عنوان رئیس دفتر وی انتخاب می‌شود که یک روزنامه‌نگار است و پس از آن، زندگی این نماینده مجلس برای همگان عیان می‌شود. شبنم قلی‌خانی، اتابک نادری، پندار اکبری، وحید نفر، هادی عطایی، غزاله جزایری، یاشار نادری و قاسم روشنایی بازیگران این نمایش هستند که به کارگردانی اتابک نادری تا پایان فروردین روی صحنه است. شبنم قلی‌خانی، بازیگر «دپوتات» که برای نخستین بار بازی در ژانر کمدی را با این نمایش آغاز کرده است، درباره ویژگی‌های این نقش گفت: این کاراکتر با کارهای قبلی‌ام خیلی متفاوت بود. من تجربه کار کردن در ژانر کمدی را نداشتم بنابراین وقتی به من پیشنهاد شد خیلی از آن استقبال کردم. در وهله بعدی متن قرار داشت؛ چون نمایش براساس یک متن خارجی نوشته شده و به نظرم شخصیت‌پردازی‌ها بسیار درست است. قلی‌خانی خاطرنشان کرد: «دپوتات» یک کمدی اجتماعی و موقعیت است که برای من همیشه این ژانر از کمدی بسیار جالب و جذاب بوده است. او در پاسخ به این سوال که «با توجه به نوع طنز نمایش؛ چقدر او و دیگر بازیگران از بداهه‌های کلامی و طنزهای در لحظه استفاده کرده‌اند» گفت: ما هیچ بداهه‌هایی در کار نداریم و اجرا کاملا براساس متن پیش می‌رویم. ولی تکه‌هایی را اضافه کرده‌ایم که بر حسب اتفاقات روزمره است و اخیرا اتفاق افتاده و به همین دلیل بیشتر تماشاچی را می‌خنداند اما در کل بداهه نمی‌رویم بلکه چیزهایی را اجرا می‌کنیم که از پیش مشخص شده است. این بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به وجوه تشابه داستان این نمایش خارجی با مسائلی که در ایران می‌گذرد، گفت: مضمون اصلی نمایش مساله دروغ است. در همه‌جای دنیا ممکن است آدم‌هایی وجود داشته باشند که دروغ بگویند و این قضیه نه تنها در کشور ما که در خیلی از کشورها ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین برای مخاطب قابل لمس است. قلی‌خانی با بیان اینکه «دروغگو همیشه در اطراف ما بوده و هست و ما همیشه در جامعه و زندگی‌مان با افراد دروغگو مواجه بوده‌ایم» گفت: اصل نمایشنامه متعلق به کشوری دیگر است اما ما در آن تغییراتی داده و کمی آن را ایرانیزه کردیم که باعث شد مخاطب با آن بیشتر همذات‌پنداری کرده و جذبش شود. دپوتات بازیگر نمایش «دپوتات» در پاسخ به این سوال که «مخاطب این نمایش به دلیل اینکه بین شخصیت سیاستمدار دروغگوی این نمایش با برخی سیاستمداران کشور احساس شباهت می‌کنند و به طنز این نمایش می‌خندند؟» تصریح کرد: سیاست همیشه با زندگی مردم دخیل بوده و هست. اما در حالت کلی در هر جامعه‌ای دروغگو هست فرقی نمی‌کند در چه مقامی باشد و آن کسانی که می‌آیند کار ما را ببینند مسلما از مطالبی که در نمایش عنوان می‌شود استنباط درست‌شان را دارند. قلی‌خانی خاطرنشان کرد: به نظر من مخاطبان این نمایش هر قشری می‌توانند باشند؛ چه سیاسیون و چه مردم عادی. به‌هرحال مطالبی در این نمایش عنوان می‌شود که برای همه جذاب و جالب است. او با بیان اینکه «با تجربه بازی در یک نمایش کمدی؛ خیلی تمایل دارم بازی در این ژانر را ادامه دهم چون واقعا تجربه خوبی بود» گفت: با اینکه به نظرم کمدی خیلی سخت‌تر از ژانرهای دیگر است اما من خیلی در آن نقش راحت بودم و دوست دارم بازهم این ژانر را ادامه دهم. قلی‌خانی با بیان اینکه نگرانی بابت بازی در نقش یک کاراکتر نسبتا منفی و دروغگو نداشته است، گفت: درست است که شاید در همه این سال‌ها مخاطبان، مرا با چهره و نقش‌های مثبت شناخته‌اند و شاید بازی در نقش‌های خاص مثل همین کاراکتری که دروغ می‌گوید و کارهای عجیب و غریب می‌کند کمی می‌توانست برای مخاطبم ناآشنا باشد، اما خودم هیچ نگرانی از این بابت نداشتم چون فکر می‌کنم قدرت بازیگر در بازی‌اش است نه چهره. ]]> هنری Thu, 19 Apr 2018 07:45:32 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/128045/ «نارنجیغ» با صدای سجاد افشاریان http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/127262/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایلنا: بهادر آذری کارگردان نمایش «نارنجیغ» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اجرای مجدد این نمایش در اردیبهشت امسال گفت: این کار اردیبهشت سال 94 اجرا شده بود چون تعداد اجراهایمان خیلی محدود بود تصمیم به اجرای دوباره آن گرفتیم. او با اشاره به تغییرات اعمال شده در اجرای دوباره اثر گفت: از نظرات مثبت و منفی مخاطبان در دور قبلی اجرا برای تغییراتی در متن استفاده و سعی کردیم نواقص را برطرف کنیم. همچنین از صدای سجاد افشاریان برای دکلمه پایانی نمایش استفاده کردیم؛ دکلمه‌ای که درباره کلیت داستان است. آذری همچنین «نارنجیغ» را یک درام اجتماعی توصیف کرد و گفت: این نمایش مونولوگی است که شش شخصیت دارد که همه آنها را یک بازیگر (محمدرضا سجادیان) بازی می‌کند. این کارگردان، محور اصلی نمایش خود را فقر عنوان کرد و گفت: موضوع «انتخاب اشتباه» را دستمایه اصلی داستان قرار داده‌ایم؛ چه در انتخاب پارتنر زندگی و چه همسایه. این انتخاب اشتباه در نمایش باعث می‌شود گره داستانی با همسایه به یک فاجعه منجر شود. آذری در توضیح داستان نمایش گفت: یک جوان بعد از مدت‌ها به ایران برمی‌گردد چون به کشورش علاقه خاصی دارد اما به دلیل وضع مالی بدش در پایین شهر ساکن می‌شود. نیمه شبی می‌رود تا آشغال‌ها را بیرون بگذارد اما همان موقع شاهد اتفاقی تراژدی در سر کوچه می‌شود که ماندنش آن لحظه در کوچه باعث می‌شود اتفاقات بدتری رقم بخورد. او با بیان اینکه سجادیان این نمایشنامه را سال 91 نوشته گفت: ما سال 93 گروهی را با یکسری از دوستان تشکیل دادیم به اسم روژدا؛ وقتی دنبال نمایشنامه‌ای برای اجرا می‌گشتیم محمدرضا سجادیان که آن موقع به عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد گفت متنی نوشته که وقتی آن را خواندیم کمی تغییرش داده و تصمیم به اجرایش گرفتیم. آذری با اشاره به اینکه «در نوشتن نمایشنامه خیلی دخیل نبودم فقط در طراحی صحنه و بازنویسی ورود کردم» گفت: وقتی متن را خواندم ارتباط خیلی خاصی با نمایشنامه برقرار کردم چون فضای نمایشی که به صحنه می‌بریم دقیقا فضایی است که خودم در زمان کودکی و وقتی در کوچه‌ها بازی می‌کردم دیده‌ام؛ کوچه‌های باریک پایین‌شهری که کلی اتفاقات عجیب در آن رخ می‌داد و همین رگه ارتباطی، بیشتر من را به نمایشنامه نزدیک کرد. «نارنجیغ» با بازی محمدرضا سجادیان و صدای سجاد افشاریان اثری به کارگردانی بهادر آذری و براساس متنی از محمدرضا سجادیان است که از سوم اردیبهشت اجرای خود را آغاز می‌کند. ]]> هنری Tue, 10 Apr 2018 07:17:53 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/127262/ «امیرارسلان» پاییز به تئاتر شهر می رود/ تئاتری درباره شهریار http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/127189/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ محسن حسینی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت های خود در سال جاری و به صحنه بردن اثری نمایشی در مقام کارگردان گفت: در حال حاضر در نمایش «کوروش» به کارگردانی پری صابری به ایفای نقش می پردازم که در تالار وحدت در حال اجرا است. وی ادامه داد: همچنین هفته ای یک بار در شهر تبریز و مؤسسه «الف» کارگاهی آموزشی با هنرجویان علاقه مند این شهر برگزار می کنیم که شامل ۱۲ جلسه و در زمینه کارگردانی، بازیگری و کورئوگرافی است. در این کارگاه روند از ایده تا اجرا طی می شود و قصد دارم بر اساس سوژه های منطقه و لوکیشنی که در آن کار می کنیم، نمایشی را تولید کنیم. حسینی تاکید کرد: خیلی به شهریار شاعر نام آشنای ایرانی علاقه مندم و احتمال دارد با حضور هنرجویان کارگاه آموزشی خود در تبریز، اثری را بر اساس زندگی یا اشعار شهریار و به شکلی مدرن تولید و اجرا کنیم. اگر این اثر موفق باشد احتمال دارد آن را در تهران هم اجرا کنم. این کارگردان تئاتر با بیان اینکه برای اجرای نمایش «امیرارسلان نامدار» با تئاتر شهر مذاکراتی داشته است، یادآور شد: قرار بر این شد اگر شرایط فراهم شود در فصل پاییز سال جاری این نمایش را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببریم. وی در پایان خبر داد: همچنین قصد دارم نمایش «فروغ ساراپینا» را هم با ترکیب بندی و بازیگران جدید در یکی از سالن های خصوصی تئاتر اجرا کنم که باید ببینم وضعیت و شرایط چگونه خواهد بود. ]]> هنری Mon, 09 Apr 2018 11:12:42 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/127189/