پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين تئاتر :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/theater Wed, 26 Jul 2017 12:51:59 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Wed, 26 Jul 2017 12:51:59 GMT تئاتر 60 علی نصیریان: بازار سیاه «اعتراف» را دوست ندارم اما ... http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/107133/ به گزارش ستاره ها ؛ بازیگر نمایش «اعتراف» که این شب‌ها در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به استقبال زیاد مخاطبان بیان کرد: من هم شاهد این میزان استقبال هستم و آنچه را که درباره فروش بلیت‌ها مطرح شده است شنیده‌ام، اما خیلی دوست ندارم چنین بازار سیاهی ایجاد شود. اگر قرار است بلیت گران فروخته شود شاید خوب باشد که به صورت همت عالی مبالغی برای مراکز خیریه‌ یا مثلا کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص صرف شود. وی همچنین گفت:‌ برای من باعث افتخار است که با بازیگری در تئاتر، سینما و سریال‌های تلویزیونی با دو، سه نسل ارتباط برقرار کردم و این روزها با بازی در نمایش «اعتراف» این ارتباط با نسل سوم و کسانی که نوه‌های من هستند نیز برقرار شده است که این برایم خیلی جذاب و جالب است چون آن‌ها کسی را که مربوط به حدود هفت دهه قبل بوده و در تئاتر کار می‌کرده می‌بینند که با نسل‌های بعدی روی صحنه بازی می‌کند. او افزود: این اتفاق برای خود من هم گیراست به همین دلیل بازی در این کار را قبول کردم و تمام فشاری را که با بیش از ۸۰ سال سن تحمل می‌کنم به خاطر ارزش‌هایی است که در ارتباط با مردم می‌بینم، چرا که فکر می‌کنم جوان‌های مملکت می‌توانند با گذشتگان خود آشنا شوند که چطور بودند، چطور کار می‌کردند، چه شیوه‌ای دارند، چگونه بازی می‌کنند و با نسل‌های بعدی خود چطور هماهنگ می‌شوند. نصیریان همچنین یادآور شد که این نمایش احتمالا تا دهه اول شهریورماه روی صحنه خواهد بود چون پس از آن جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی آغاز می‌شود و بعد هم ماه محرم در پیش است اما با این حال هنوز تاریخ دقیقی برای پایان اجرای این نمایش مشخص نشده است. به گزارش ایسنا، طبق آنچه شهاب حسینی ـ کارگردان و بازیگر  نمایش «اعتراف» ـ در نشست خبری خود اعلام کرد، وی قصد داشت نمایش خود را به طور همزمان برای ایرانیان خارج از کشور نیز پس از فیلمبرداری حرفه‌ای کار در ایران نمایش دهد. این برنامه در امریکای شمالی آغاز شده و در یکی از اجراها «اعتراف» روز 28 جولای یعنی دو روز دیگر در سانفرانسیسکو پخش می‌شود. نمایش «اعتراف»  دومین تجربه‌ کارگردانی شهاب حسینی در تئاتر است و او علاوه بر کارگردانی، در کنار علی نصیریان بازی در نقش اصلی را نیز بر عهده دارد.   صالح میرزا آقایی، نیما رئیسی، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی، شهرام ابراهیمی، میثاق زارع، غزاله نظر، ایلیا نصرالهی، پرند عین‌بیگی، تنی آواکیان، فاطمه عرب کرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقت جو، دیگر بازیگران نمایش «اعتراف» بر اساس متنی از "برد میرمن" هستند. ]]> هنری Wed, 26 Jul 2017 08:03:05 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/107133/ در اثری که مایل بودم کارگردانی کنم بازی می‌کنم/ مواجهه آنت و آرسن http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/107020/ به گزار ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ مائده طهماسبی کارگردان و بازیگر تئاتر درباره جدیدترین فعالیت های خود در سال جاری گفت: این روزها مشغول تمرین نمایش «آرسن» به کارگردانی بهزاد صدیقی هستم. نمایشنامه «آرسن» نوشته نمایشنامه نویسی ارمنستانی است که من سه سال پیش به همراه لیلی رشیدی آن را در قالب نمایشنامه خوانی اجرا کردیم. وی اظهار کرد: سه سال پیش خیلی از نمایشنامه «آرسن» خوشم آمد و مایل بودم که آن را کارگردانی و اجرا کنم. بالاخره بعد از سه سال و پیگیری های بهزاد صدیقی این نمایشنامه اجرا می شود و من نیز در آن به عنوان بازیگر حضور دارم. طهماسبی درباره نمایش «آرسن» و موضوع آن توضیح داد: نمایشنامه «آرسن» قصه مواجهه یک روزه زنی میانسال به نام آنت با دختر جوان ۱۸ ساله ای به نام آرسن است. خاطره حاتمی در این نمایش ایفاگر نقش آرسن است همچنین فرهاد آییش نیز در این اجرا حضور دارد. این هنرمند درباره تصمیم برای کارگردانی تئاتر در سال جاری گفت: می خواهم تا پایان سال تئاتری را به صحنه ببرم ولی هنوز درباره اینکه چه نمایشنامه ای را برای کار انتخاب می کنم، تصمیم نگرفته ام. ]]> هنری Tue, 25 Jul 2017 09:01:48 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/107020/ بلیت‌های نجومی «اعتراف» باطل می‌شوند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106929/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا؛ پیمان شریعتی درباره بلیت‌هایی که با رقم‌های نجومی به فروش می‌رسند، بیان کرد: اصولا واگذاری و تبدیل بلیت در برنامه‌های هنری و به ویژه هنگامی که و برخی خریداران به دلایل مختلف امکان حضور در برنامه را از دست می دهند و بلیت خود را دوباره در اختیار مجموعه فروش قرار می‌دهند، عرف و رایج بوده، اما آنچه الان برای نمایش «اعتراف» شاهدش هستیم اتفاق جدیدی است. وی گفت: طبیعتا در این باره همکاران من به همراه مسؤولان سایت فروش در حال پیگیری این موضوع هستند و با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود فروش صندلی‌ با ارقام غیرمتعارف به اطلاع خریدار اصلی می‌رسد که مشخصاتش روی سایت است و بلیت هم قفل خواهد شد تا امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد. او تاکید کرد: همه ما مسؤول هستیم این پدیده را بررسی کنیم و بر مبنای آن تصمیمات جدی‌تری بگیریم. قطعا در آینده سعی می‌شود با این پدیده برخورد قاطعانه‌تری صورت گیرد، اما به هر حال این مساله‌ای است که سایت فروش، گروه اجرایی و مجموعه تئاترشهر در حال حاضر با آن مواجه شده و احتمال تکرارش در آینده هم وجود دارد پس بهتر است با یک تصمیم درست نسبت به چنین مساله‌ای به جمع‌بندی خوبی برسیم. شریعتی در عین حال اظهار کرد: با وجود اتفاق رخ داده نکته قابل توجه این است که به هر حال استقبال اقشار مختلف مردم از تئاتر باعث خوشحالی است و طبیعتا وقتی دایره مخاطبان گسترده می‌شود ممکن است افراد سودجو و فرصت‌طلبی هم باشند که بخواهند از این وضعیت استفاده کنند. او گفت: در جشنواره‌های مختلف تئاتر مانند فجر، بارها با بازار سیاه مواجه شده بودیم که آن هم طبیعی بود چون یک گروه بین‌المللی به ایران می‌آمد و فقط دو روز در یک سالن با ظرفیت محدود اجرا داشت که باعث می‌شد علاقه‌مندان زیادی برای تماشای کار آن‌ها استقبال کنند اما تقریبا به یاد ندارم که در اجرای عمومی یک نمایش با این مدت زمان اجرا چنین اتفاقی افتاده باشد و این از یک منظر می‌تواند خوب باشد و از یک منظر دیگر قابل بررسی است. مدیرمجموعه تئاترشهر در ادامه با اشاره به صحبت‌های پیشین محمد حسین توتونچیان ـ مدیرسایت فروش نمایش «اعتراف» ـ مبنی بر اینکه اگر نمایش در تالار وحدت اجرا می‌شد قیمت واقعی آن بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌بود، بیان کرد:‌ اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره این دغدغه را داشته که مردم از یک قیمت مناسب برای خرید بلیت‌های تئاتر برخوردار باشند و برای همین باید تلاش کنیم این قیمت برای استفاده عموم قابل دسترس باشد و به صِرف استقبال از یک نمایش یا اینکه ممکن است اثری پارامترهای فروش بیشتری داشته باشد، قیمت بلیت را افزایش ندهیم. این سیاستی است که همواره تلاش می‌کنیم دنبال کنیم تا مردم با قیمت پایین‌تری تئاتر را تماشا کنند. ]]> هنری Mon, 24 Jul 2017 11:29:02 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106929/ بلیت یک میلیونی برای تئاتر شهاب حسینی! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106845/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، شهاب حسینی پس از پایان ماه مبارک رمضان، نمایشی را با بازی خودش و علی نصیریان در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه برده و استقبال زیاد مردم برای تماشای این نمایش باعث شد که از همان ابتدا بلیت‌های «اعتراف» برای چند هفته جلوتر پیش فروش شود تا بسیاری از کسانی که خواهان دیدن این نمایش و به نوعی شهاب حسینی و علی نصیریان روی صحنه هستند، برای خرید بلیت به دردسر بیفتند. در حالیکه طبق اطلاعات سایت فروش اینترنتی این نمایش (ایران نمایش)، بلیت‌های «اعتراف» تا تاریخ هفتم شهریور ماه به طور کامل پیش فروش شده، در یکی‌ از سایت‌های مطرح خرید و فروش اینترنتی تعدادی از بلیت‌های نمایش با قیمتی گزاف به فروش گذاشته شده است. البته با توجه به نبود بلیت، فروشندگان منصفی هم بوده‌اند که بلیت‌های خود را در تیرماه و نیز برای مرداد ماه با همان قیمت اصلی بلیت یا نهایتا با قیمت ۱۵۰ هزارتومان برای فروش ثبت کرده‌اند، اما یکی از این دوستداران هنر دو عدد بلیت اواخر مردادماه را در ردیف اول سالن اصلی تئاتر شهر و با این تبلیغ که "صندلی‌ها درست روبروی جایگاه بازی علی نصیریان و شهاب حسینی است"، به قیمت یک میلیون تومان برای هر بلیت فروش گذاشته است. این فروشنده که به نظر می‌رسد نمایش را یک‌بار دیده یا حداقل از جزئیات صحنه‌ و شماره صندلی‌ها اطلاع دقیق دارد، همچنین به خریدار احتمالی اطمینان داده است که می‌تواند بلیت‌ها را در محل تئاترشهر تحویل دهد. البته این تنها مورد فروش بلیت این نمایش با قیمتی نجومی برای یک تئاتر نیست و در آگهی دیگری بلیت‌هایی با قیمت ۸۰۰ هزار تومان برای فروش در مردادماه در سایت درج شده‌اند. براساس این گزارش، محمدحسین توتونچیان، مدیر سایت فروش «اعتراف» در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرده بود که اگر این نمایش به جای تئاترشهر در تالار وحدت اجرا می‌شد و قوانین اداره‌کل هنرهای نمایشی مانع نشده بود، بلیت‌های «اعتراف» با رقم واقعی خود یعنی بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسیدند. در آن صورت مشخص نبود قیمت بلیت این اثر شهاب حسینی که با توجه به همزمانی پخش سریال «شهرزاد» از استقبال چشمگیر و کم‌سابقه‌ای برخوردار شده، در  بازار سیاه به چه رقمی می‌رسید؟ طبق آمار اعلام شده پیش فروش بلیت‌های «اعتراف» تا ۱۶ مردادماه بیش از یک میلیارد تومان شده بود که با وجود استقبال از پیش فروش، باید در پایان رقم قابل توجهی به دست آید. نمایش «اعتراف»  دومین تجربه‌ کارگردانی شهاب حسینی در تئاتر است و او علاوه بر کارگردانی، در کنار علی نصیریان بازی در نقش اصلی را نیز بر عهده دارد.   صالح میرزا آقایی، نیما رئیسی، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی، شهرام ابراهیمی، میثاق زارع، غزاله نظر، ایلیا نصرالهی، پرند عین‌بیگی، تنی آواکیان، فاطمه عرب کرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقت جو، دیگر بازیگران نمایش «اعتراف» بر اساس متنی از "برد میرمن" هستند ]]> هنری Mon, 24 Jul 2017 04:00:40 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106845/ اطراف تئاترشهر را زشت نکنید! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106830/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، کمتر از یک ماه پیش بود که خبری درباره سرقت دستگیره‌های درهای ورودی ساختمان تئاتر شهر منتشر شد؛ دستگیره‌هایی که با توجه به قدمت بنای ثبت شده در فهرست میراث ملی قطعا دارای ارزش بوده‌اند، اما مرور اتفاقات گذشته و همچنین مرور توضیحات اخیر مدیر مجموعه تئاترشهر با موضوع مانور آتش‌نشانی و امداد و نجات که چند روز قبل در این مجموعه انجام شد، حاکی از این است که چه بسا موارد آسیب‌رسانی‌ دیگری بوده که اصلا رسانه‌ای نشده است.  جای خالی دستگیره‌های سرقت شده جدا از حضور شبانه افراد غیرفرهنگی و گاهی بزهکار در اطراف ساختمان تئاترشهر و سرقت کاشی و دستگیره‌ و آسیب‌های دیگری که برخی از همان افراد غیرفرهنگی در گذشته به بنای تئاترشهر وارد کرده‌اند، حضور دست‌فروش‌ها در اطراف این بنای فرهنگی، که با توجه به موقعیت مکانی می‌تواند محل خوب و در دسترسی برای گردشگران خارجی باشد، یکی دیگر از معضلاتی است که در شب‌های اسفندماه دو سال قبل به اوج خود رسید و حتی صدای بسیاری از مغازه‌داران و نیز هنرمندانی که به این محل رفت‌وآمد می‌کردند و نمایشی برای اجرا  داشتند را درآورد، اما سال گذشته این مشکل حداقل در بخش غربی و جنوبی تئاترشهر که در خیابان ولیعصر (عج) واقع است با همکاری شهرداری منطقه برطرف شد که تا مدتی قبل همچنان ادامه داشت، اما بخش دیگری از فضای اطراف این مجموعه که زیر نظر شهرداری منطقه دیگری است، در ساعات پایانی روز و با خنک شدن هوا محل حضور دست‌فروش‌، آب‌میوه‌های چرخی و پختن بلال شده است. درواقع به نظر می‌رسد شهرداری تهران در آستانه‌ی تغییر و تحولات مدیریتی، تئاتر شهر را رها کرده است. این شلوغی و به هم‌ریختگی پیاده‌روهای اطراف تئاترشهر در حالی چهره این مجموعه را در بعضی روزها به بازار مکاره تبدیل می‌کند که برای یک بنای ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی حفظ حریم منظری و بصری هم در اولویت است و باید همان‌طور که بارها تاکید شده، اقدام سریع‌تری برای حصارکشی و جمع‌آوری دست‌فروشان و اغذیه فروشانی که اطراف تئاترشهر را زشت کرده‌اند انجام شود؛ درست مانند چند ماه قبل از انتخابات هیچ نشانی از این‌ها نبود اما در روزهای نزدیک به انتخابات و پس از آن دوباره همه چیز رها شد. مانور هفته گذشته در تئاترشهر که با همکاری مشترک مابین مجموعه تئاترشهر و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انجام شد، قطعا فواید زیادی برای پیشگیری از بروز حادثه‌ و شناخت مجموعه در هنگام وقوع یک اتفاق به همراه داشته است به ویژه آنکه محصور شدن تئاترشهر میان نرده‌های آهنی‌ای که در اطراف چهارراه ولیعصر (عج) کشیده شده نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کرد، اما برای حفظ ایمنی این مجموعه و مراجعانش همکاری دستگاه‌های دیگری مانند نیروی انتظامی برای جلوگیری از سرقت و آسیب‌رسانی به بنا،  سازمان میراث فرهنگی و نیز شهرداری و شورای شهر برای بازگرداندن حصار این مجموعه و حفظ حریم واجب است.   ]]> هنری Sun, 23 Jul 2017 13:54:44 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106830/ «جنایت و مکافات» مجددا اجرا می‌شود/ «فرانکشتاین» در راه تئاتر http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106809/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ ایمان افشاریان نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت های اخیرش گفت: در صورت فراهم شدن شرایط مناسب قصد دارم نمایش «جنایت و مکافات» را که سال ۹۴ در تماشاخانه مسعودیه به صحنه برده بودم مجددا اجرا کنم. مذاکرات اولیه انجام شده اما هنوز سالن مورد نظر مشخص نیست. البته پیدا کردن سالن مناسب برای اجرا تنها بخشی از کار است و برنامه ریزی و هماهنگ شدن گروه بازیگران و دیگر عوامل مساله مهم تری است. وی ادامه داد: امیدوارم طبق برنامه ریزی هایی که انجام شده بتوانم آذر و دی امسال نمایش «جنایت و مکافات» را مجددا روی صحنه ببرم. همچنین درصدد هستم اوایل سال ۹۷ نیز نمایش «فرانکشتاین» را که مدت هاست مشغول کار کردن روی نمایشنامه آن هستم به صحنه ببرم. این نمایش مناسب اجرا در یک بلک باکس است تا ما بتوانیم دکوری را که مدنظرمان است اجرایی کنیم. افشاریان که قرار بود قبل از اجرای «شعله ۲» نمایش «فرانکشتاین» را به صحنه ببرد در این باره توضیح داد: این نمایش بر اساس رمان «فرانکشتاین» مری شلی نوشته شده است و باید در سالنی بلک باکس به صحنه برود. مدت هاست قصد اجرای این نمایش را دارم اما برنامه بازیگران هماهنگ نمی شد و البته این مساله اتفاق خوبی شد تا من بتوانم بیشتر روی نمایش کار کنم. وی در پایان درباره منتفی شدن اجرای نمایش «شعله ۲» در شیراز بیان کرد: قرار بود این اثر نمایشی را نیمه تیرماه در شیراز اجرا کنیم اما به دلیل عمل نکردن موسسه ای که قرار بود مسئولیت اجرای نمایش در شیراز را برعهده داشته باشد، به تعهداتشان اجرا منتفی شد. ما قرار بود چهار اجرا در طول دو شب داشته باشیم اما متاسفانه تا ۲ روز مانده به اجرا هنوز نه تکلیف هماهنگی اجرا در شیراز، تبلیغات و اطلاع رسانی نمایش مشخص بود نه هیچ هزینه ای به ما پرداخت شده بود بنابراین اجرای نمایش در شیراز منتفی شد. افشاریان بهمن و اسفند ۹۵ نمایش «شعله ۲» را در تالار حافظ به صحنه برده بود. وی همچنین مهرماه ۹۴ نمایش «جنایت و مکافات» را براساس رمان شناخته شده داستایوفسکی در عمارت مسعودیه به صحنه برده بود که با استقبال علاقه مندان روبرو شد و در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر نیز موفق به دریافت سه جایزه بهترین طراحی گریم، بهترین بازیگر زن و بهترین کارگردانی شد. رمان «فرانکشتاین» نوشته مری شلی است که نخستین بار در سال ۱۸۱۸ منتشر شد. این کتاب داستان ویکتور فرانکنشتاین دانشجوی جوان و مشتاقی است که شیفته علوم نوین و همچنین رموز علوم کهن است. او از طریق به کارگیری بخش‌هایی از همین دو دستاورد موجودی را خلق می‌کند که در هیبتی هیولاوار زنده شده و جان می‌گیرد. هیولای فرانکنشتاین که انسجام مادی و فیزیکی خود را از کنار هم قرار گرفتن اعضای انسان‌های مرده کسب کرده است از بدو تولد و چشم باز کردن بر جهان زندگان سعی دارد با نوع بشر ارتباط برقرار کند اما با تمام سعی و تلاشی که می‌کند، آنچه در انتها به دست می‌آورد جز تنفر، انزجار و کینه نسب به نوع بشر نیست ... ]]> هنری Sun, 23 Jul 2017 11:30:42 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106809/ رشت صاحب سالن خصوصی تئاتر می‌شود/ افتتاح «هامون» از نیمه مرداد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106759/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ حسن معجونی سرپرست گروه تئاتر «لیو» و از بازیگران و کارگردان های تئاتر ایران درباره ایجاد ظرفیتی جدید در عرصه سالن های خصوصی تئاتر گفت: با مشورتی که با امین رضامند که در شهر تهران نیز سالن خصوصی تئاتر راه اندازی کرده بود، سالن هلال احمر شهر رشت را که بی استفاده مانده بود تحویل گرفتیم و برای تئاتر تجهیز شد. وی ادامه داد: این سالن تئاتر با نام «هامون» دارای ظرفیت ۲۶۰ نفر است که با ریاست امین رضامند و مدیریت هنری گروه تئاتر «لیو» فعال خواهد شد. معجونی درباره زمان و نحوه افتتاح سالن خصوصی تئاتر «هامون» در شهر رشت، گفت: قرار است این سالن تئاتر روز ۱۴ مردادماه و با اجرای نمایش «خرس و خواستگاری» که پیش از این به زبان گیلکی تولید و در شهر رشت اجرا شده بود، افتتاح شود. سرپرست گروه تئاتر «لیو» در پایان اظهار کرد: قرار است سالن تئاتر «هامون» بر مبنای ۵۰ درصد آثار بومی و ۵۰ درصد آثار غیر بومی فعالیت کند. در بخش ۵۰ درصد کارهای غیر بومی آثار خوبی که در تهران تولید و اجرا می شوند انتخاب کرده و برای اجرا در سالن «هامون» دعوت خواهیم کرد. ]]> هنری Sun, 23 Jul 2017 06:45:14 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106759/ «در گوش سالمم زمزمه کن» به صحنه می‌رود/ بازگشتِ «دکتر کنوک» http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106677/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛  ایرج راد که این روزها در نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان در تماشاخانه سنگلج به ایفای نقش می پردازد، درباره دیگر فعالیت های خود در زمینه تئاتر در سال جاری گفت: نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» را سال گذشته با زنده یاد جعفر والی تمرین کردیم و قصد بر این بود که این اثر نمایشی اجرا شود ولی متأسفانه به دلیل درگذشت استاد والی این امر میسر نشد. حال قصد داریم به همراه هرمز هدایت و علی بی غم نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» را همزمان با روز تولد استاد والی روی صحنه ببریم. وی درباره نحوه کارگردانی «در گوش سالمم زمزمه کن» یادآور شد: گرچه تمرین های ما با استاد جعفر والی به مراحل میزانسن و اجرا نرسیده بود ولی ایشان درباره طراحی و نگاه خود با ما صحبت می کرد و ما از نظر و نگاه استاد والی درباره اجرای «در گوش سالمم زمزمه کن» مطلع هستیم از این رو سعی داریم تا این نمایش را بر اساس دید و نگاه مدنظر استاد والی روی صحنه ببریم. راد درباره مکان اجرای این اثر نمایشی افزود: قرار است با اداره کل هنرهای نمایشی مذاکراتی برای مشخص شدن سالن اجرای این نمایش داشته باشیم. این بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر درباره اینکه آیا قصد دارد در زمینه کارگردانی تئاتر نیز سال جاری فعالیت داشته باشد یا نه، اظهار کرد: حدود ۳۰ سال پیش نمایش «دکتر کنوک» اثر ژول رومن را کارگردانی و اجرا کردم و به دنبال فرصت مناسبی هستم تا بار دیگر این نمایش را اجرا کنم. وی در پایان تأکید کرد: قصد دارم با نگاهی تازه نمایش «دکتر کنوک» را در صورت ایجاد شرایط مناسب، سال جاری روی صحنه ببرم. ایرج راد سال ۸۸ نمایش «عیش و نیستی» را در مقام کارگردان در مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد. ]]> هنری Sat, 22 Jul 2017 09:19:18 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106677/ تمرین حامد بهداد روی صحنه نمایش!/ عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106379/ ]]> هنری Mon, 17 Jul 2017 14:23:29 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106379/ با تفکیک بین زن و مرد مسأله دارم/ «نوای اسرار آمیز» دو مرد عاشق http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106296/ ساقی عطایی کارگردان نمایش «نوای اسرارآمیز» که این روزها در تماشاخانه پایتخت روی صحنه است درباره استقبالی که تاکنون از اجرای این اثر نمایشی شده است گفت: متاسفانه این روزها سیستم تئاتر ما خیلی غلط شده است و زمانی که بازیگر چهره در نمایش تان نداشته باشید نباید هم انتظار فروش زیادی از کار داشت. اما تا امروز تعداد زیادی از هنرمندان تئاتری، تماشاگران حرفه ای تئاتر، اهالی رسانه و منتقدان به دیدن نمایش آمده اند و خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم گرفته ایم. وی ادامه داد: مساله این است زمانی که نمایشی چهره نداشته باشد مردم عادی به دیدن نمایش نمی آیند و این درد تئاتر است که یک سری از کارها فدا می شوند. تلاش کردم از آوردن بازیگران چهره فرار کنم چون با وجود ارتباط هایی که در این چند سال اخیر داشتم، می توانستم از چنین بازیگرانی استفاده کنم اما ترجیح دادم کارم به هر قیمتی دیده نشود و مخاطبان برای دیدن خود نمایش به تماشای آن بنشینند. عطایی درباره دلایل انتخاب نمایشنامه‌ای از اریک امانوئل اشمیت برای اجرا بیان کرد: معتقدم «نوای اسرارآمیز» در مقایسه با دیگر نمایشنامه های اشمیت مثل «خرده جنایت های زن و شوهری» و «مهمانسرای دو دنیا» نمایشنامه بهتری است و درام آن چفت و بست محکم تری دارد. احساس من این است که متن های دیگر اشمیت کمی از فضای ما دور است اما این نمایشنامه موضوعی جهانشمول دارد و نگاه انسانی که اشمیت به ماجرای عشق از دید دو مرد دارد یکی از جذابیت هایی بود که تصمیم گرفتم این نمایش را به صحنه ببرم چون یکی از دغدغه های جامعه امروز ما همین مساله روابط عاطفی است. وی تصریح کرد: اصولا من همیشه با تفکیک بندی هایی که درباره زن و مرد صورت می گیرد مساله دارم چون معتقدم انسان ها در وهله اول انسان هستند و بعد زن یا مرد. تفاوت های روانشناختی و فیزیکالی آنها را از هم جدا می کند و دسته بندی هایی را که در برخی روانشناسی های زرد وجود دارد، قبول ندارم. به نظرم اشمیت نگاه تخصصی تر و پخته تری به این مساله دارد و بدون هرگونه قضاوت ویژگی های روانشناختی یک مرد را بیان می کند. در جامعه ما جنس مخالف همیشه تابو است و شناخت مردان نیز کار راحتی نیست و یکی دیگر از دلایلی که این نمایش را به صحنه بردم این بود که همجنس های خودم این نمایش را ببینند و شناخت درست تری نسبت به جنس مخالف پیدا کنند. این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا به عنوان یک کارگردان زن، نگاهی زنانه به متن داشته است، بیان کرد: مسلما اگر قرار بود نگاهی زنانه به متن داشته باشم هیچگاه نمی توانستم نمایشنامه را به درستی اجرا کنم. حتی برخی تماشاگران وقتی متوجه می شوند کارگردان نمایش یک خانم است علامت سوال در ذهن شان شکل می گیرد که چطور یک زن به دور از هرگونه قضاوت همانند نگاه انسانی درستی که اشمیت معرفی می کند، ویژگی های اثر را به نمایش می گذارد. من به عنوان کارگردان با نگاه روانشناختی با دو کاراکتر نمایش فارغ از مرد یا زن بودن شان روبرو شدم. با توجه به این رویکرد بود که توانستم نگاهی بدون قضاوت به کار داشته باشم. عطایی درباره ویژگی های نمایش بیان کرد: واقعیت این است که اجرای نمایش هایی که تنها دو پرسوناژ دارند و در فضایی ثابت روایت می شوند و اتفاقی از بیرون به کار وارد نمی شود، خیلی سخت است. جذابیت چنین نمایش هایی برای افرادی که اهل فلسفه و منطق و هنر هستند بسیار بیشتر از تماشاگران معمولی است. البته الان با تماشاگرانی روبرو می شوم که بار اول شان است تئاتر می بینند اما به دلیل دیالوگ محور بودن و جذابیت های داستانی جذب کار شده اند. وی درباره فضاسازی و شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: برای اجرا تغییرات زیادی روی متن انجام دادم. خیلی جاها دیالوگ هایی را که به واسطه ترجمه زمخت قابل فهم نبود تلطیف کردم. در برخی صحنه ها دیالوگ اضافه و یا حتی برخی جاهای نمایش به هم متصل شده است. من ابتدا با توجه به نگاهی که به متن داشتم و علاقه مند بودم تم عشق که بن مایه اصلی اثر هم است در کار پررنگ تر دیده شود، تلاش کردم فضا را به این سمت ببرم. جنس بازی ها هم به ناتورالیسم نزدیک است و همین امر باعث همذات پنداری بیشتر مخاطب با اثر می شود. وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: علاقه مند بودم در طراحی صحنه نیز همین ویژگی را رعایت کنم اما چون در این سالن هر شب ۴ نمایش به صحنه می رود و دکور مد نظر من هم هزینه سنگینی داشت، تصمیم گرفتم از دکوری مینیمالیستی بهره ببرم. البته موقعیتی که بین این دو نفر شکل گرفته خیلی مهمتر از فضایی است که در آن قرار دارند. اما در مورد میزانسن به شدت به سمت میزانسن استیلیزه و مینیمال رفتم و جزئیات و ریزترین حرکات کاراکترها را مد نظر قرار دادم. هومن کیایی و وحید آقاپور بازیگران نمایش «نوای اسرارآمیز» هستند که با طراحی و کارگردانی ساقی عطایی تا ۳۱ تیرماه هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه پایتخت روی صحنه می رود. ]]> هنری Mon, 17 Jul 2017 05:15:03 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106296/