پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/culture Wed, 26 Jul 2017 16:19:37 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Wed, 26 Jul 2017 16:19:37 GMT فرهنگی 60 نویسنده و تاریخدان مطرح آمریکایی درگذشت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/107147/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایسنا: «توماس فلمینگ» رمان‌نویس و تاریخدان سرشناس آمریکایی در سن ۹۰ سالگی درگذشت.  «آیریش اکو» نوشت: «توماس فلمینگ» نویسنده و تاریخدان شناخته‌شده که سال‌ها در حوزه روزنامه‌نگاری فعال بود و ریاست مرکز «پن» آمریکا را بر عهده داشت، در سن ۹۰ سالگی در خانه‌اش واقع در نیویورک درگذشت.   «فلمینگ» که اصالتا اهل نیوجرسی بود، در دوران جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی آمریکا فعالیت داشت و بعد از آن در دانشگاه «فوردهم» مشغول به تحصیل شد. او پس از سال‌ها فعالیت در زمینه روزنامه‌نگاری و دبیری نشریه، به طور تمام‌وقت مشغول نویسندگی شد و طی ۵۷ سال بعدی عمرش، بیش از ۴۰ کتاب منتشر کرد. «فلمینگ» ۲۳ رمان از خود به جا گذاشته که پرفروش‌ترین آن‌ها «همسران افسرها» نام دارد. تعداد تالیفات او در زمینه تاریخ آمریکا به ۲۵ جلد می‌رسد که مهم‌ترین آن‌ها «دوئل: الکساندر همیلتون، آرون بر و تاریخ آمریکا» است. او ریاست انجمن تاریخدانان آمریکایی و مرکز ادبی «پن» کشورش را بر عهده داشت. علاوه بر این او به مدت ۱۰ سال مدیر میزگرد انقلاب آمریکا بود. ]]> عمومی Wed, 26 Jul 2017 09:23:18 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/107147/ بازگشایی موزه عروسک و فرهنگ ایران/ منزل تازه برای سفیران فرهنگ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/107079/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ علی گلشن از بازگشایی موزه عروسک و فرهنگ ایران خبر داد و گفت: سال ۹۳ دو کلکسیونر خصوصی، یعنی من و مسعود ناصری، موزه‌ عروسک‌های ملل را در منطقه‌ پاسداران تهران و در فضایی اجاره‌ای با کمتر از هزار عروسک افتتاح کردیم؛ موزه‌ای که سال پیش، به علت اتمام مهلت اجاره، تعطیل شد و ما عروسک‌ها را در کارتن‌ گذاشتیم، به این امید که بار دیگر آن‌ها را به نمایش بگذاریم و فرهنگ و آداب و رسوم  ۸۰ کشور دنیا را به مردم بشناسانیم. گلشن ادامه داد: حالا فضایی از سوی شهرداری منطقه ۱۲ به عروسک‌ها، لباس‌ها، بازیچه‌ها و صنایع دستی مناطق مختلف ایران تعلق گرفته و بخش ایران موزه پیشین «عروسک‌های ملل» به این محل تازه منتقل می‌شود و عروسک‌های ملل در خیابان میرداماد تهران باقی می مانند. به گفته مدیر موزه عروسک و فرهنگ ایران، در این موزه علاوه‌بر عروسک‌های ایرانی و لباس و صنایع دستی، عروسک‌هایی که مژده دانش‌پژوه از بزرگان ادبیات کودک و نوجوان چون جبار باغچه‌بان، توران میرهادی، هوشنگ مرادی کرمانی و ثریا قزل ایاغ ساخته و همچنین عروسک‌های سلسله‌های تاریخی ایران به نمایش گذاشه می‌شود. بخشی هم به نمایش فیلم و برگزاری کارگاه‌های آموزشی اختصاص داده شده است. گلشن، عروسک‌ها را سفیران فرهنگی دانست و گفت: با شناخت عروسک‌ها می‌توان با پیشینه تاریخی، فرهنگ و موقعیت اجتماعی ایران و جهان آشنا شد. بدون شک، این شناخت و آگاهی می‌تواند پایه‌های صلح، دوستی و احترام بین انسان‌ها را استوار کند. این نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در پایان گفت: موزه عروسک و فرهنگ ایران با همکاری شهرداری منطقه ۱۲، هفته آینده در آدرس تهران، دروازه دولت، خیابان خاقانی شمالی، کوچه فیات، شماره ۲ بازگشایی می شود. ]]> عمومی Tue, 25 Jul 2017 15:26:37 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/107079/ «بانوی کرامت» الگوی تام دختران/حضرت معصومه(س) امین امام بود http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/107058/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ خواهری نمونه است که بعد از هجرت برادر فراق را تاب نمی‌آورد و از مدینه رهسپار طوس می‌شود تا مانند عمه بزرگوارش مهر تأییدی بر راز جاودانگی این ولایت باشد، جایی زینب کبری(س) با سخنرانی‌هایشان مهر تأییدی بر نهضت سیدالشهدا(ع) می‌زند و جایی هم حضرت معصومه(س) به بهانه دیدار برادر و در واقع برای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) و ولایت‌مداری از جانش مایه می‌گذارد، ایثار و از خود گذشتگی رسم و راه این خانواده است، زن و مرد و دختر و پسر هم نمی‌شناسد. و حالا دختر این سلاله پاک بعد از هزاران سال نگین انگشتری قم است، یگانه جاذبه این شهر، بانویی که هر سال میلیون‌ها عاشق را از راه‌های دور و نزدیک راهی قم می‌کند تا در حریم حرمش دست به سینه و سر به زیر، با قلبی عاشق و سینه‌ای پردرد و سلامی با ارادت درس عاشقی را مشق کنند. میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) سالروز مرور عاشقی است، عشق خواهر به بردار که بعد از زینب کبری، فاطمه معصومه(س) پرچمش را برداشته و به زمین نیانداخته است، فاطمه معصومه(س) بعد از مادرش زهرای مرضیه(س) دومین بانویی است که به نص اهل بیت(ع) به مقام شفاعت نائل می‌شود، بانویی که همانند ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س) جز برای ایشان نیامده است و همان جمله‌ای که پیامبر(ص) در مدح دخترش فرموده است بی‌کم و کاست موسی ابن جعفر(ع) آن را برای فاطمه معصومه(س) نقل کرده است. و چه سعادتی بالاتر برای دختران که روز ولادت بانوی کرامت با نامشان گره خورده است، تقارنی که اگر سرچشمه‌ای برای الگوی دختران باشد سعادتشان را هم به همراه خواهد داشت. دختر امروز ما باید الگوی تام داشته باشد معصومه ظهیری، استاد حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر حضور مزار شریف حضرت معصومه(س) در قم و از سوی دیگر تقارن ولادت ایشان با روز بزرگداشت دختر را عامل تقارن با یک الگوی صالح برشمرد و اظهار کرد: دیدن یک الگو کامل در کنار انسان می‌تواند از نظر تربیتی اثر زیادی در تربیت دختران ما داشته باشد، علاوه بر این زندگی در کنار یک انسان پاک مراقبت می‌آورد. وی افزود: معمولاً انسان وقتی به دیدار یک انسان بزرگ و با کمالات می‌رود خیلی در رفتار و کردار خود مراقبت می‌کند، بهترین لباس‌ها را می‌پوشد، عطر می‌زند و مراقب است که حرف سنجیده بزند که قطعاً داشتن چنین الگوی نمونه‌ای برای دختران هم مراقبت بیشتری به همراه می‌آورد. مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم، تام بودن الگو برای دختران را شرط اساسی آن نام برد و افزود: دختر امروز ما باید الگوی تام داشته باشد، الگوهایی که تنها در یکی از مسائل مثال زدنی هستند الگوهای تک بعدی هستند که نمی‌توان به همه ابعاد وجودی آنها اعتماد کرد اما برخی از الگوها تام هستند و انسان می‌تواند به رفتار، گفتار، زندگی اجتماعی و خدایی شدن و همه ابعاد زندگی آنها اعتماد کند. وی حضرت معصومه(س) را یک الگوی تام برشمرد و تصریح کرد: ایشان در اموری همچون عفاف، حیا، حرکت اجتماعی، ایمان و امور دیگر به درجه‌ای از کمال رسید که توانست در دوره خود امین و مورد اعتماد امام قرار بگیرد، در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) هم آمده است، «سلام به بانویی که امین و حجت امامش بود» یعنی حضرت معصومه(س) به مقامی رسید که مورد اعتماد امام زمانش قرار گرفت و حجت زمین شد. ظهیری این الگوهای تام را عاملان تسهیل کننده‌ای دانست که خداوند در مسیر انسان برای انتخاب‌های درست قرار داده است و تأکید کرد: یکی از راه‌های در مسیر درست ماندن استفاده از الگوهاست، ما انسان را وقتی خطا کار می‌دانیم که از قانون تخطی کند، مانند اینکه کمربند ایمنی را نبسته یا چراغ قرمز را رد کرده است. رحمت و مهربانی و نقش دختر در خانه در راستای مراقبت از کانون خانواده یکی از دلایل اطلاق دختر به رحمت خداوندی است وی افزود: خداوند هم برای انسان شریعت را قرار داده است و این شریعت همان قانون الهی است که اگر کسی از آن تخطی کند خطاکار است و انسان می‌تواند مسیر طی شده توسط الگوهای مناسب را در پیش گیرد، مانند ورزشکاری که برای رسیدن به مقام قهرمانی ورزشکار دیگری که این مسیر را طی کرده است را به عنوان الگو مد نظر قرار می‌دهد. به گفته مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم خداوند انسان را بزرگ و بهترین نمونه خلقت آفرید که گام به گام باید به سوی تعالی حرکت کند و در این راه توقف ندارد تا به سوی خدایی شدن حرکت کند بنابراین دختری که می‌خواهد در مسیر خوب بندگی کردن خدا حرکت بکند باید فطرت و طبیعتش را پاک نگه دارد و آن را آلوده به خطا، گناه، اشتباه و انحراف از مسیر فطرت و طبیعت انسانی نکند، به عنوان مثال اگر کسی میل به غذا نداشته باشد از اصل طبیعی خود که میل به آب و غذا است عدول کرده و باید درمان شود، انسان‌ها هم پاک هستند خطا نمی‌کنند، راستگو و خوش اخلاق هستند و این اصل انسان است و اگر این نبود یعنی از اصل خود فاصله گرفته است. تربیت باغبانی وجود انسان و کاری بسیار سخت است در این میان عوامل جدایی از اصل کار را برای انسان سخت می‌کنند، عواملی که ممکن است در مواجه با جنس دختر بیشتر نیز باشد، به اعتقاد ظهیری تربیت باغبانی وجود انسان و کاری بسیار سخت است، باغبانی وجود انسان دو مسئله را نیاز دارد اول اینکه برای به دست آوردن اسباب مورد نیاز تربیت انسان از جمله علم و دانش و پاسخگویی به سؤالات و شبهات برنامه‌ریزی کرد و دوم اینکه مراقبت کنیم از اینکه علف‌های هرز وی را فرا نگیرد، گاهی انسان به خاطر یک صفت بد و یک اشتباه در مراتب انسانی عدول می‌کند، بسیاری از انسان‌هایی که بد می‌شوند همه صفت‌های بد را ندارند، ممکن است کسی فقط به خاطر دزدی به زندان برود اما بسیاری از صفات‌های نیک دیگر را داشته باشد اما به خاطر این یک صفت بد از مقام انسانی عدول کرده و خطاکار شده است. وی چالش‌های موجود بر سر راه تربیت دختران جامعه امروز را برشمرد و تأکید کرد: غذای روحی و جسمی، دوستان و آداب و رسوم، چالش‌های فرهنگی مانند گسست نسل‌ها و تهاجم‌های فرهنگی از جمله چالش‌های موجود در تربیت دختران است که البته جدید نیست و همیشه بوده است اما نوع و فراگیریش تغییر کرده است. استاد جامعه الزهرا(س) معتقد است که باید برای این چالش‌ها که در گذر زمان همیشه وجود داشته‌اند برنامه داشته باشیم مثل ارتباط بیشتر بین پدر و مادر و دختر، داشتن معلم خوب و مطالعه کردن و پاسخگویی به سؤالات و از همه مهم‌تر در نظر داشتن تنوع تربیتی که بسیار ضرورت دارد. ظهیری دختر را از نشانه‌های شمول رحمت خداوند به یک خانواده برشمرد و افزود: رحمت و مهربانی و نقش دختر در خانه در راستای مراقبت از کانون خانواده یکی از دلایل اطلاق دختر به رحمت خداوندی است، به این معنی که دختر با جنس لطیف خود می‌تواند آرامش و رحمت را برای خانواده‌ها به ارمغان بیاورد. سختی‌های تربیت و نگهداری از دختر عامل دیگری از توجه خداوند به خانواده‌ای است که در آن دختری زندگی می‌کند، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم با بیان این مطلب، تصریح کرد: صیانت کردن از دختر در خانواده به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر دخترها سخت تراست و به همین دلیل باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد و خداوند هم به کار سخت‌تر پاداش بیشتری می‌دهد و به همین دلیل وعده می‌دهد که پاداش بزرگ کردن دختر با همه سخت‌هایش بهشت خواهد بود. جایگاه رفیع و عظیم زن و دختر در دین اسلام زهره عباسی آغوی، از پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه نیز به مسئله توجه به جنس دختر در روایات و سیره معصومین اشاره کرده و گفت: جایگاه رفیع و عظیم زن و دختر در دین اسلام را به روشنی می‌توان از میان احادیث و روایات برداشت کرد. جایگاه رفیع و عظیم زن و دختر در دین اسلام را به روشنی می‌توان از میان احادیث برداشت کرد وی افزود: روایات بسیاری وجود دارد که دختران را بهترین فرزندان می‌دانند. یکی از این روایات، روایت امام صادق(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) است که ۵ ویژگی خوب دختران را برشمرده و پیامبر گرامی اسلام لطافت، آمادگی دختران برای کار، مایه انس و الفت بودن، دارای خیروبرکت و ریزبینی و نگاه هنرمندانه دختران را از جمله امتیاز دختران برمی‌شمارد. این استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی دیگر، گریه زیاد را هم از نشانه‌های امتیاز جنس زن و دختر دانست و تأکید کرد: امام صادق(ع) به نقل از پدر بزرگوارشان امیر المومنین(ع) مسئله بکا را عامل برتری جنس زن دانسته‌اند. گریه یکی از منابع عظیم و سرشاری است که خدا به خانم‌ها عنایت کرده است و دختران انس ویژه‌ای با گریه دارند. پرستاری از خانواده و پیشگامی در محبت و لطف هم از ویژگی‌هایی است که در روایاتی به دختران نسبت داده شده و بر آن تأکید شده است، عباسی با بیان این مطلب تأکید کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: «خدا پدر دختران را رحمت کند». پدر دختران یعنی کسی که خداوند متعال توفیق داشتن دختر یا دخترانی را به او داده است و در همین روایت دختران را باقیات صالحات نامیده‌اند. فاطمه زهرا(س)، زینب کبری(س)، فاطمه معصومه(س) و سایر زنان و دختران این خاندان عظمت جنس زن را در طول تاریخ به تصویر کشیده‌اند، جایگاه و مقامی که دختران با مرور آن می‌توانند سرچشمه‌های از این عظمت را دریافت کنند و در زندگی خود به کار ببندند. ]]> عمومی Tue, 25 Jul 2017 11:19:41 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/107058/ مکانی که مدام چهره عوض می‌کند / اینجا را پادگان نکنیم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106987/ به گزارش ستاره ها؛ هادی عامل، کارگردان تئاتر در گفت‌وگویی با ایسنا، با اشاره به اینکه پارک دانشجو به فضایی تبدیل شده که هر نهادی هر طور که بخواهد آن را دستکاری می‌کند، بیان کرد: مثلا ایامی هست که در اطراف تئاتر شهر جشن و بازارچه‌های خیریه برگزار می‌شود و مدام در حال چهره عوض کردن است و شکل ثابتی ندارد که این اتفاقات اصلا در شان وجه فرهنگی و تئاتری آن مکان نیست. وی در ادامه افزود: مشخص است که برای این محل، برنامه مدونی نوشته نشده است و خود مسوولان تئاتر شهر هم درباره فضای بیرونی که حتی تمام سنگ فرش هایش برای تئاتر شهر است و مانند حیاط این مجموعه است برنامه‌ای ندارد. در واقع  تمامی این فضا و تخت حوض همه برای تئاتر شهر است، درصورتی که هر روز به طریقی کاربری آن را عوض می‌کنند. یک روز برای مترو، روز دیگر در تصرف دستفروشان و دوره‌گردان است؛ این درحالی است که خود تئاتر شهر هم برای تملک داشتن به این فضا  برنامه‌ای ندارد. عامل با بیان اینکه "متاسفانه خود تئاتر شهر هم برای خیلی از اتفاقاتی که در محدوده این بنا رخ می‌دهد، کوتاه آمده است" گفت: تئاتر شهر درباره پارکینگ پشتی ساختمان کوتاه آمد و در آنجا مکان دیگری ساخته شد و به همین ترتیب خیابان پشتی که محلی بود برای عبور ماشین‌های بزرگ تا وسایل دکور را به کارگاه دکور برسانند را آن ساختمان گرفت و اکنون به پیاده رو تبدیل شده است. وی با انتقاد از شرایط موجود به طنز گفت: از هر طرف فضای اطراف تئاتر شهر گرفته شده است و اصلا اتفاق علمی تخیلی نخواهد بود که  تا چند سال دیگر مثلا سال 1420  فضایی برای نشستن دستفروشان هم نباشد. خود مجموعه تئاتر شهر که متولی پارک دانشجو است، باید این بنا را حفظ کند تا اتفاقاتی مثل دزدیده شدن دستگیره‌ها و بعد کاشی‌ها و کتیبه‌ها رخ ندهد. هادی عامل با تاکید بر اینکه " باید برای این میراث فرهنگی احترام قائل شد" بیان کرد: این مکان فرهنگی به امانت به ما سپرده شده و باید به مانند جان یک آدم، از آن حفاظت و حراست کنیم. مدیران فرهنگی و به خصوص مدیریت تئاتر شهر وظیفه انجام چنین کاری را برعهده دارند. او  درباره ی تجربه‌ی خود از وضع نامناسب و نابه سامان اطراف تئاتر شهر گفت: ما در زمستان اجرا داشتیم و چند ولگرد برای فرار از سرما به پشت درب تئاتر شهر آمده بودند و بلند صحبت می‌کردند و صدایشان به  روی صحنه می آمد و اجرای نمایش را با مشکل مواجه کرده بود. کارگردان «اخکگندو» در پایان با اشاره به اینکه "حصار کشیدن به دور تئاتر شهر باعث می‌شود که این مکان فرهنگی به مانند یک پادگان شود" افزود: اکنون شاید بشود با دورگردها حرف زد و آنها را از تئاتر شهر دور کرد ولی وقتی حصار کشیدند بعید می‌دانم بشود با آن قدرتی که این حصار را کشیده است، صحبت کرد. این اتفاق مناسب با شان تئاتر نیست. تئاتر باید در دل مردم و در دسترس آنها باشد و هرکسی بتواند از این فضا استفاده کند. ]]> عمومی Tue, 25 Jul 2017 05:41:51 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106987/ وقتی بن تن و اسپایدرمن جای قهرمانان ملی را می‌گیرند! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106976/  به گزارش ستاره ها به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ انیمیشن، این روزها یکی از ابزارهای قدرتمند و تاثیرگذار بر ذهن کنجکاو کودکان است. این در حالی است که طبق آمار، اکثر کودکان در کشورمان تمایل به دیدن انیمیشن‌های خارجی دارند. جلال اکرم نویسنده و روانشناس کودک در این باره در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شما در حال حاضر اگر به یک اسباب‌بازی‌فروشی بروید و از فروشنده بپرسید کدام اسباب بازی بیشتر خریداری می شود، فروشنده بدون هیچ فکری نام «تفنگ» را به زبان می‌آورد. وقتی کودک با تصاویر پر از خشونت مواجه می‌شود، این در رفتارش نهادینه می‌شود و دوست دارد با شما گلاویز شود و به شما شلیک کند. این کودک خشونت را به شکل های مختلف از جایی گرفته و می‌خواهد آن را به جایی دیگر انتقال دهد. این خطری است که می‌تواند به بزرگسالی هم برسد و فرد را به انسانی خشونت طلب نزدیک کند. طبق آمار 23/4 در صد جمعیت کشور را افراد زیر پانزده سال تشکیل می دهند و این در حالی است که تاثیرگذاری انیمیشن داخلی در برابر این جمعیت کافی نیست. وی در مورد محتوای انیمیشن‌های داخلی گفت: باید در کودک ایجاد تفکر کرد. در حال حاضر باقر خان، ستار خان، میرزا کوچک خان جنگلی و قهرمان‌های معاصر مثل شهید حسین فهمیده در کجای انیمیشن‌های ما هستند؟! اینها جایی در میان قهرمانان کودکان ما ندارند. ما چقدر توانستیم این قهرمانان سرزمین مان را به کودکان معرفی کنیم؟ حامد جعفری تهیه‌کننده فیلم های انیمیشن درباره تاثیرگذاری انیمیشن‌های خارجی بر رفتار کودکان به خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: شما به سینمای رئال نگاه کنید؛ سالی حدود 100 تا 150 فیلم داریم. در این میان تنها دو تا سه فیلم‌ انیمیشن در سال ساخته می‌شوند که آنها هم سفارشی هستند و هدفشان تاثیرگذاری و ایجاد بازار برای این صنعت نیست. وی تاکید کرد: انیمیشن هنری است که مثل بسیاری از هنرهای دیگر احتیاج به به تعادل در وزنه ساختار و محتوا دارد و این نکته‌ای است که در انیمیشن داخلی وجود ندارد. بهرام عظیمی کارگردان سینما، هم در گفتگو با خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛بیان کرد: انیمیشن احتیاج به فرم مناسب و شخصیت‌پردازی جذاب دارد که تنها بر پایه پند و اندرز نباشد. داستان و ماجرای پر افت و خیز داشته باشد و موسیقی مخصوص کودک. ما اصلا موسیقی در انیمیشن‌های داخلی نداریم. در پایان باید گفت، انیمیشن صنعتی است که برای جذب کودکان امروز احتیاج به حرکت به سوی صنعتی شدن دارد. این انتظار از مسئولان می‌رود که به تاثیر این صنعت بیشتر توجه کنند. ]]> عمومی Tue, 25 Jul 2017 04:38:16 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106976/ مازندران در سرور آغاز سال نو باستانی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106895/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، سال شمار کهن مردم تبرستان، همان گاه شماری باستانی ایرانی است که با اجرای یک روز کبیسه در کنار 5 روز پتک، از 133 سال پیش از مبدا هجری خورشیدی، در فردینه ماه باستانی تبری در دوم مرداد ماه هجری خورشیدی ثابت ماند. گاهشماری طبری/تبری (مازندرانی)، نوعی از گاهشمار ساسانی است که در آن سال برابر ۳۶۵ روز و شامل دوازده ماه ۳۰ روزه است. مبداء آن مرگ یزدگرد سوم در سال ۳۱ هجری بوده و به وسیله اسپهبد «گیل ژاماسپی» از اسپهبدان طبرستان رواج یافته‌ است. امروزه نیز در برخی مناطق مازندران کاربرد دارد. هر سال باستانی مازندرانی یا تبری از آنجا که دوازده ماه سی روزه برابر سیصد و شصت روز خواهد شد، پنج روز اضافه محاسبه نمی‌شود. پنج روز اضافه هر سال پتِک نامیده شده و به آخر سال اضافه می‌شود.  اهالی سعی می‌کنند که این پنج روز را در دامان طبیعت به استراحت بگذرانند. به شش روز اضافه سال‌های کبیسه ششک یا ششگاه گفته می‌شود. مردمان کوهستان، جنگل و جلگه های مازندران 12 ماه سال را زمینی و ماه‌های قمری را آسمانی نامگذاری کردند و در کنار برگزاری آئین‌های ملی و باستانی، فرایض دینی و اسلامی را انجام می‌دادند. نخستین روز باستانی تبری یعنی آغاز سال نو مازندرانی، از اول فردینه ماه که مصادف با دوم مرداد ماه خورشیدی است، آغاز می‌شود. امسال نیز از دوم مرداد ماه مصادف با نخستین روز فردینه ماه، سال 1529 باستانی تبری آغاز می‌شود. ماه‌های باستانی مازندرانی شامل فردینه ماه، کرچه ماه، هره ماه، تیرماه، مردال ماه، شروینه ماه، میرماه، اونه ماه، ارکه ماه، ده ماه، وهمنه ماه، و نوروزماه از فرس قدیم که در برخی از مناطق کوهستانی مازندران هنوز هم  از این نام‌ها استفاده می‌شود. از این رو این تقویم با تقویم هجری خورشیدی ۱۳۳ سال تفاضل دارد که به علت تفاوت اشان در ابتدای سال از اول فروردین تا اول مرداد این تفاضل ۱۳۲ سال است. توپا ابراهیمی پژوهشگر فرهنگ عامه مرزن آباد در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در این فصل تابستان از سال میوه باغات می‌رسید و گندم و جو و ارزن خرمن می‌شد، گفت: و کشاورزان هنگامی که محصولاتشان از خرمن استحصال می‌شد و زمانی بود که آنان می‌توانستند خراج خود را به حکام وقت پرداخت کنند سال نو می شد و بنابراین سال خراجی با سال نو تبری آغاز می‌شد. ابراهیمی افزود: در مازندران اولین روز هر ماه تبری به مادرمه معروف بود و به مادرمه ارزش قائل می‌شوند و این فرد از میان فرزندان کوچک انتخاب می‌شد. وی تصریح کرد: در برخی از ماه‌ها به مادرمه اهمیت نمی‌دادند اما در برخی از ماه‌ها همانند آغاز نوروز بود و نیز آغاز سال نو تبری نیز مادرمه اهمیت پیدا می‌کرد. این پژوهشگر، یادآور شد: جشن سال نو تبری در مازندران که از دوم مرداد آغاز می‌شود مردم بیشتر برای یاد کردن از گذشتگانشان با اطعام دهی از محصولاتی که برداشت کردن همراه بود. سیروس مهدوی پژوهشگر فرهنگ عامه استان مازندران در گفت و گو با ایسنا، بیان اینکه سال نو طبری با ۲۶ عید ماه در ارتباط است، گفت: در ۲۶ عیدماه که در گذشته در تاریخ تبری سال نوی خود را آغاز می‌کردیم چرا که با برداشت‌ محصولات کشاورزی همراه بود. مهدوی افزود: هنگامی که ما می‌توانستیم غذای بهتر و لباس‌ بهتری برای جامعه خود تهیه کنیم در واقع عیدمان با فصل برداشت در ارتباط بود. در بسیاری از بخش‌های کشاورزی همانند گندم و جو برداشت شد و برنج نیز در حال درو کردن هستند. وی درباره ارتباط سال نو طبری با ۲۶ عیدماه، یادآور شد: در این روز در واقع عیدی برای مردگان نبود بلکه پیش اسلام مردم ایران یکتا پرست بودند و غذاهای خود را بر سر گورستان‌ها همراه کودکان خود حضور می یافتند که در واقع احترامی به گذشتگان به شمار می رفت و همچنان که در بسیاری موارد در عیدهای باستانی و مذهبی به سراغ بزرگترها می‌رویم در این آیین نیز، حضور بر سر مزار مردگان نوعی احترام بود. این پژوهشگر فرهنگ عامه مازندران، تصریح کرد: عید مردگان در واقع عیدی بود برای زندگان تا حرمت قائل شوند برای مردگانی و ارتباط معنوی خود را با بزرگترهای خود حفظ کرده باشند و رابطه نزدیکی میان پدران و مادران و در واقع گذشتگان خود با فرزندان برقرار می‌کردند. وی با اشاره به اینکه این مراسم در امام زاده حسن سوادکوه با برنامه‌هایی مانند طناب بازی و نیز کشتی و بازار همراه بود، گفت: در این اعیاد بازارهایی رونق می‌گیرد تا مردم محصولاتی که برداشت کردند را به فروش برسانند. مهدوی عنوان کرد: عید تبری در بخش‌های مختلف شمال با چند روز اختلاف اجرا می‌شود بنابراین این عید ارتباط مستقیم با برداشت محصولات کشاورزی مردم و سنت‌های گذشتگان داشته و در نهایت این روز با شادی به پایان می‌رسد. ]]> عمومی Mon, 24 Jul 2017 08:21:55 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106895/ «کلپورگان» به‌عنوان نخستین روستای جهانی صنایع دستی ثبت می‌شود http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106872/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، از ثبت کلپورگان خبر داد و افزود: امسال در نشستی به میزبانی معاونت صنایع دستی کشور،  نامزدهای مختلفی از کشور به عنوان روستا و شهر جهانی صنایع دستی معرفی شدند که از این میان، سفال کلپورگان برای ثبت در فهرست جهانی انتخاب شد و ما در ادامه سفرهای خود به مریوان برای ثبت کلاش و سیرجان برای ثبت جهانی سیرجان، راهی استان سیستان و بلوچسان هستیم تا بازرسان شورای جهانی صنایع دستی از روستای کلپورگان و کارگاه های آن دیدن کنند. معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به شرایط لازم برای ثبت یک شهر یا روستا در فهرست جهانی گفت: همه چیز به معروف بودن یا اصالت داشتن خلاصه نمی‌شود. باید دید سفال کلپورگان، در عین شهرت جهانی چه نقشی در جامعه محلی ایفا کرده؛ آیده آن به چه صورت است و نسل جدید تا چه اندازه علاقه مند به فراگیری این هنر و ادامه دادن آن است؟ نامورمطلق از وجود سه کارگاه تولیدی سفال در روستای کلپورگان خبر داد و افزود: از سراسر جهان به مردم این روستا سفارش ساخت سفال داده می شد اما امکان تولید وجود نداشت و تعداد کارگاه ها بسیار محدود بود. در واقع تنها یک کارگاه تولیدی وجود داشت که زمان محمدرضا پهلوی ساخته شده بود و مردم، به لحاظ مالی، امکان ساخت کارگاه دیگری را نداشتند. امروز دو کارگاه دیگر هم در این روستا فعال شده است؛ بنابراین در صورت تایید شورای جهانی صنایع دستی روستای کلپورگان بعد از شهرسوخته و کویر لوت به عنوان سومین اثر سیستان و بلوچستان ثبت جهانی می شود. به گزارش خبرنگار مهر، کلپورگان نام روستایی در جنوب شرقی بلوچستان و نزدیکی مرز پاکستان است. این روستا در ۲۵ کیلومتری شهرستان سراوان و در ۳۹۰ کیلومتری جنوب زاهدان قرار دارد. از این‌رو سفالی که هنر دست زنان این منطقه است را سفال کلپورگان می‌دانند. سفال کلپورگان را در هیچ کجای جهان نمی‌توان یافت، چرا که در ساخت این سفال، به هیچ عنوان از چرخ استفاده نمی‌شود و روش ساخت آن از هزاران سال پیش تاکنون تغییر نکرده است. طرح‌ها و نقش‌های این سفال، کاملا هندسی و یادآور نقش‌های باستانی است؛ تـزیینات روی سفالینه‌ها، نمادهای تجریدی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند. زنان بلوچ، برای تزیین و نقاشی بر این سفالینه‌ها از سنگ «تیتوک» استفاده می‌کنند. رنگ این سنگ، معمولا قهوه‌ای یا سیاه و جنس آن از نوعی سنگ منگنز است. این سفالینه‌ها، بیشتر به شکل کاسه، کوزه، جام، قدح، پارچ و لیوان قلک و... ساخته می‌شوند و بیشتر ظرف‌های ساخته شده، سرپوش دارند که گاه خود این سرپوش، به عنوان ظرفی مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. ]]> عمومی Mon, 24 Jul 2017 06:13:28 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106872/ جلسه معارفه سرپرست جدید دانشگاه آزاد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/106779/3/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایسنا: مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز ۳۱ تیر ماه با حضور علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد. در تغییرات جدید دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر که به مدت ۶ سال ریاست دانشگاه تهران را بر عهده داشت به عنوان سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد و علی محمد نوریان دبیر کل هیات موسس این دانشگاه شد.                                                   ]]> عمومی Sun, 23 Jul 2017 08:38:28 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/106779/3/ موزه استاد صنعتی بزودی بازگشایی می‌شود http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106594/ به گزارش ستاره ها به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا کارگر، مدیر کل اداره موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی-تاریخی از برنامه ریزی برای افتتاح دوباره موزه استاد صنعتی خبر داد و اظهار داشت: موزه استاد صنعتی که حدود 10 سال پیش تأسیس شد، مورد بازسازی قرار گرفته است و در هفته‌های آینده افتتاح می‌شود. ‌وی افزود: این موزه که با نام موزه «۱۳ آبان» نیز شناخته می‌شود، در میدان امام خمینی (ره) نبش خیابان‌های فردوسی و امام خمینی (ره) قرار گرفته و از پیش از انقلاب توسط سازمان هلال احمر با هدف معرفی مجموعه‌ای از آثار حجمی استاد صنعتی افتتاح شد. مدیر کل اداره موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی-تاریخی گفت: موزه استاد صنعتی به علت بی‌توجهی مسئولان شدیداً مورد تخریب قرار گرفت و مدتی هم مکان تجمع معتادان بود. کارگر ادامه داد: وضعیت این موزه از اوایل کار دولت یازدهم پیگیری شد و با همکاری شهرداری تهران، سازمان هلال احمر و سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت کامل قرار گرفت. ]]> عمومی Wed, 19 Jul 2017 12:24:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106594/ تحقیق اخوان درباره قرآن از بهترین تحقیقات اوست http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106585/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، این شاعر در نشست «کتاب‌خوان شعر» که با همکاری موسسه فرهنگی شهرستان ادب در پاتوغ کتاب مشهد برگزار شد، درباره معرفی مجموعه مقالات اخوان به نام «حریم سایه‌های سبز» اظهار کرد: یکی از اولین، آخرین و جامع‌ترین تحقیقات مهدی اخوان ثالث درباره آیاتی که در قرآن کریم موزون افتاده است، به شمار می‌رود که در ۶۰ الی ۷۰ صفحه آن‌ها را بیان می‌کند و شاعران مختلف از آن استفاده می‌کنند. او افزود: اخوان ثالث یک گرایش نسبتا ملی و ایرانی داشت و فردی بود که با صراحت در آثار خود تسلط عرب در جامعه و فرهنگ عربی در جامعه ایرانی را نقد می‌کند و به جامعه قبل از ایران برمی‌گردد و به لحاظ سنخیت فکری می‌توان گفت شاید با قرآن و گرایشات اسلامی زیاد همسو نباشد اما عملا مقالاتی را می‌نویسد که آن‌ها را به علامه امینی تقدیم می‌کند. کاظمی تصریح کرد: این موضوع نشان‌دهنده آن است که هنگامی که فرد به مرتبه‌ای از معنویت برسد می‌تواند چنین مقالات باارزشی را خلق کند و از این جهت است که تحقیقات اخوان خشک و بی‌روح نیست و بیشتر افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.  او افزود: اخوان شاعری بود که در کنار سرودن شعر، توانایی بسیار زیادی در نثر داشت به این معنی که نثر بسیار زیبا و پخته‌ای می‌نوشت و می‌توان یکی از بهترین نمونه‌های نثر روزگار را آثار مهدی اخوان ثالث نام برد چراکه اگر در میان نثرهای ادبی، پژوهشی و تحقیقی دیگر جست‌وجو کنیم نثر اخوان یکی از بهترین نمونه‌ها است. این شاعر و پژوهشگر اظهار کرد: با جرات و قاطعیت می‌توان گفت با وجود اینکه شاعران دیگری مانند شفیعی کدکنی، دکتر عبدالحسین زرین‌کوب و... نثرهای بسیار زیبایی داشتند و به لحاظ دانش و آگاهی نسبت به مبانی نثر، تاریخ ادبیات، بلاغت و نمونه‌های دیگر در مراتب بسیار بالایی قرار دارند اما هیچ‌کدام از آثار آن‌ها به زیبایی نثر اخوان نیست. او با بیان این‌که نثر اخوان به قدری زیباست که حتی می‌تواند افراد کم‌حوصله را به سمت خود بکشاند، تصریح کرد: آثار نثر اخوان ثالث به گونه‌ای است که می‌توان از آن‌ها مطالب زیادی را آموخت و برای نوشتن بسیار موثر است، افرادی هستند که نوع نگارش آن‌ها متاثر از نثر مهدی اخوان ثالث است و این یکی از نکات بسیار برجسته او به شمار می‌رود. کاظمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های اخوان وسعت اطلاعات و مطالعات عجیب این فرد در حوزه فرهنگ، دانش و ادب است و اخوان هم در حوزه ادبیات امروز منتقد دارد و هم این‌که در زمان خودش به شاعران نقد داشته و می‌توان از او به عنوان یک منتقد بسیار خوب یاد کرد. او با بیان این‌که اخوان به عنوان یک منتقد مطرح نیست اما نمونه‌های بسیار جذابی در مجموعه مقالات خود دارد، گفت: وسعت عجیب اطلاعات او در ادبیات کهن شاخصه‌ مقالات او به شمار می‌رود. این شاعر اضافه کرد: ادبیات دوره صفویه از جمله مقالاتی است که بسیار مطلع و آگاه به ادبیات کهن است؛ حتی مطالبی را که در ادبیات کهن نوشته بسیار کاربردی و مفید است و مطالعات و پژوهش‌های او بسیار کارآمد و آگاهی‌دهنده است و نسبت به جنبه‌های مختلف ذوقی، به ما نگرش می‌دهد. او در ادامه گفت: اولین جلد از مجموعه مقالات اخوان در سال‌های بسیار قدیم نزدیک به ۵۰ سال پیش نوشته شده که دارای چند بخش مختلف مانند «گاهی فکر کردم» تاملات و تفکرات شاعر را بیان می‌کند و در چند یادداشت از تفکرات و تاملات خود سخن می‌گوید و یکی دیگر از بخش‌های این مجموعه گشت و گذار است که در حوزه ادبیات و آثار دیگر شاعران را مرور می‌کند. کاظمی بیان کرد: بعد از درگذشت مهدی اخوان ثالث یکی از یاران او مرتضی کاخی مابقی مقالات او را گردآوری و نیز منتشر می‌کند که «حریم سایه‌های سبز» از جلد دوم مجموعه مقالات اوست که در این مقاله به موضوعاتی مانند آگاهی و شناخت، نقد شعر و... پرداخته است. *** مهدی آخرتی در ادامه این نشست به معرفی کتاب «بی‌چشم‌داشت» پرداخت و گفت: این کتاب توسط انتشارات موسسه فرهنگی شهرستان ادب در سال ۹۵ و در ۸۵ صفحه به چاپ رسیده و مولف این کتاب موسی عصمتی است. این کتاب دارای یک مجموعه غزل است که در انتها چند شعر سپید هم توسط شاعر سروده شده است.  او افزود: جلد این کتاب بسیار هوشمندانه طراحی شده و عنوان کتاب بسیار با مولف آن مرتبط است و تصویر روی جلد هم با عنوان کتاب بسیار ارتباط دارد.  این شاعر تصریح کرد: زبان موسی عصمتی چه در غزل و چه در دیگر آثار، زبانی بسیار صمیمی است و یک شکل تکامل‌یافته در این شعرها وجود دارد که مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کند. او اظهار کرد: در شعر سه نوع مخاطب وجود دارد؛ مخاطب توده، عام و خاص. مخاطب توده افرادی هستند که نه شعر می‌خوانند و نه علاقه‌ای به شعر دارند، مخاطب عام افرادی هستند که شعر را به صورت تخصصی متوجه نمی‌شوند اما می‌خوانند و بسیاری از مخاطبان از این دسته هستند و در آخر مخاطب خاص افرادی هستند که به صورت تخصصی شعر را نقد می‌کنند و باید گفت که این کتاب برای مخاطبان عام و توده مطلوب است. آخرتی در ادامه گفت: این کتاب تنوع مضامین دارد و باعث می‌شود هر شعری را که می‌خوانیم بعد از اتمام آن سراغ شعر دیگر برویم و این نکته بسیار مثبتی است و ردیف و قافیه این کتاب هر چندکه نو نیستند اما مخاطب را خسته نمی‌کنند و حتی فرد را به طرف خود جذب می‌کنند. این شاعر درباره چرایی موفقیت شعرهای اجتماعی در جذب مخاطب، بیان کرد: بعد از جنگ تحمیلی شاعران ما به درون‌گرایی روی آوردند و باید توجه داشت که برون‌گرایی در اشعار ما تنوع ایجاد می‌کند. *** همچنین محمدرضا معلمی در این نشست به معرفی کتاب «راهبندان» پرداخت و افزود: می‌توان گفت که ما رباعی را به نام عرفان‌پور می‌شناسیم و دلیل استقبال بسیاری از شاعران از رباعی، اشعار میلاد عرفان‌پور است. او افزود: عرفان‌پور اولین رباعی را در سن ۱۸ سالگی به چاپ رساند و بعد از آن، چند کتاب دیگر مانند «پاییز بهاری‌ست که عاشق شده است»، «جشن فراموشی‌ها» و«بی‌خبری‌ها» را سروده است. این شاعر خاطرنشان کرد: رباعی‌ها، زبان و نگاه این شاعر و نیز برون‌گرایی در شعر باعث شد تا استقبال زیادی از سوی مخاطبان نسبت به شعرها و مضامین متنوعی که می‌بینیم داشته باشد و موضوع رباعیات عرفان‌پور شامل عاشقانه، آیینی، خداشناسی و... است. او افزود: کتاب «راهبندان» توسط موسسه فرهنگی شهرستان ادب چاپ شده و بیشتر مضامین این کتاب به عنوان کتاب اشاره دارد که از شش فصل با موضوعات و مضامین مختلف مانند هستی‌شناسی، رباعیات آیینی، مضامین عاشقانه و... تشکیل شده است. *** میلاد عرفان‌پور نیز در معرفی کتاب«به خط روشن عشق» اظهار کرد: این کتاب گزیده غزل‌های محمد قهرمان است که توسط انتشارات موسسه فرهنگی شهرستان ادب عرضه شده است. این شاعر با بیان این‌که یاد محمد قهرمان در دل‌های اهل شعر و علاقه‌مندان به شعر گرم و پاینده است، افزود: این شاعر کتاب‌های بسیار زیادی دارد و علاوه بر شاعری فعالیت‌های دیگری مانند تصحیح و پژوهشگری انجام داده است. قهرمان یک ادیب بزرگ قرن معاصر بود و در حوزه خود توانمندی‌های دیگر ادبی هم داشت که کم از شاعری نبود. این شاعر با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کتاب‌های قهرمان «روی جاده ابریشم شعر» است، تصریح کرد: افرادی که حوصله زیاد برای خواندن شعر را ندارند کتاب «به خط روشن عشق» را حتما مطالعه کنند چراکه گزیده‌ای از بهترین کتاب‌های قهرمان است که 61 غزل دارد. عرفان‌پور عنوان کرد: اشعار قهرمان را در کلیت می‌توان در ذیل سبک هندی طبقه‌بندی کرد و در بعضی از ویژگی‌ها، پارامترها و شاخص‌ها به لحاظ موضوعی در تمامی اشعار قهرمان و شاید به صورت نمونه در این کتاب، موضوعات مختلفی باشد که بعضی از آن‌ها برجسته شده و شاعر خود را محدود به موضوع و نیز دریافت‌های خاص نمی‌کند. او گفت: قهرمان گرایشات، غزل‌های عرفانی، غزل‌هایی که توصیف طبیعت دارد و همچنین شعرهای حکمی و اخلاقی را در ژانرهای مختلف به کار می‌گیرد مانند پیری و جوانی که قسمت عمده شعر در میانسالی طی کرده و دغدغه‌هایی که با خودش حمل می‌کند و موضوع مقابله با پیری که در شعر شاعر می‌توان به خوبی مشاهده کرد.   این شاعر افزود: یکی از ویژگی‌های قهرمان زبان پخته‌ای است که امروزه کم‌یاب است و زبانی که تقریبا حشو و سستی در آن دیده نمی‌شود و آمیخته با مضمون و محتواست و این کتاب می‌تواند به عنوان یک کتاب بالینی و آرامش‌بخش برای همگان آموزنده باشد.     عرفان‌پور همچنین گفت: محمد قهرمان غزل و شعر را بیشتر در ادامه راه صائب دنبال کرد و او را پیر خودش می‌دانست. جواد شیخ‌الاسلامی نیز در ادامه این نشست در خصوص معرفی کتاب «صفر بمباران»، اظهار کرد: نویسنده این کتاب علی‌محمد مودب است که بسیار دلسوزانه و صادقانه به سرودن اشعاری پرداخته است. یکی از ویژگی‌های خوب شاعر، صادق بودن با مخاطب است و اگر با مخاطب خود صادق نباشد محصولی که به جامعه منتقل می‌کند سالم نیست. او با بیان اینکه کتاب «صفر بمباران» در سال 93 نشر پیدا کرد و در حال حاضر چاپ دوم این کتاب است، افزود: اگر فردی این کتاب را با دقت بخواند یک چین به پیشانی‌اش اضافه می‌شود و این نشان‌دهنده تاثیرگذاری کتاب بر مخاطب است که انسان را با اتفاقات معاصر درگیر می‌کند. این شاعر خاطرنشان کرد: اگر هدف شاعر بیان مطالب صادقانه باشد ناگزیر است که به مشکلات اجتماعی و سیاسی بپردازد و مسوولان را مورد خطاب قرار دهد و مشخصه مودب این موضوع است که در 90 صفحه نشر پیدا کرده است. *** همچنین طیبه سادات ثابت در ادامه این نشست در خصوص معرفی کتاب «خداجونم از تو سپاسگزارم» بیان کرد: این کتاب را منیره هاشمی به رشته تحریر درآورده و توسط انتشارات به‌نشر در سال 96 عرضه شده و شاعر در این زمینه کارهای بسیار ارزنده‌ای را انجام داده است. او گفت: در حقیقت شاعر این اثر، دغدغه‌های کودک و گفت‌وگوهای درونی خود را به شعر درآورده و نگاه شاعر پیرامون اتفاقاتی که به وجود می‌آید، بیان شده است. *** راضیه رجایی در ادامه نشست به معرفی کتاب «شمشیر و جغرافیا» پرداخت و خاطرنشان کرد: این کتاب از محمد کاظم کاظمی است که توسط انتشارات سپیده‌باوران عرضه می‌شود و به چاپ دوم رسیده است. او اضافه کرد: اشعار این مجموعه در 160 صفحه، دارای 40 غزل، 10 مثنوی و دو رباعی به هم پیوسته است که با زبانی بسیار سهل و ممتنع سروده شده است. این شاعر بیان کرد: یکی از دلایلی که اشعار کاظمی در میان مخاطبان گسترده شده، مواردی مانند پشتوانه فکری تاریخی، استفاده از تاریخ اسلام و طنز لطیفی است که شعر را برای مخاطب جذاب می‌کند. رجایی همچنین گفت: اشعار این مجموعه به علاوه شعرهایی که تاکنون از این شاعر شنیده شده تماما دغدغه‌هایی بود که شاعر به خوبی بیان کرده و به نوعی دردهای مردم جامعه را به تصویر می‌کشد. ]]> عمومی Wed, 19 Jul 2017 11:21:39 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/106585/