پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/culture Tue, 18 Dec 2018 15:06:33 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Tue, 18 Dec 2018 15:06:33 GMT فرهنگی 60 هنرگردی روستایی در ۱۰۰ روستا/ البرز مرکزی پایلوت هنرگردی روستایی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149829/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایلنا، محبوبه کاظمی (مدیر گالری ترانه باران) از انتخاب البرز مرکزی به عنوان پایلوت طرح هنرگردی روستایی خبر داد و گفت: این مقصد ۱۰۰ روستا را شامل می‌شود که سرمایه‌گذاری در آن، فعالیت اقتصادی زود بازده‌ای دارد زیرا منطقه مذکور پتانسیل‌های لازم برای شروع هنرگردی روستایی را داراست. کاظمی در ادامه یادآوری کرد شنیده است مسیر گردشگری البرز مرکزی شامل سراوان، سیاه‌کل، دیلمان و رستم‌آباد و... طی یک همکاری بین وزارت کار، سازمان ملل، یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) و بخش خصوصی مورد مطالعه قرار گرفته و پتانسیل‌های گردشگری هنری آن چشمگیر ارزیابی شده است. او خاطر نشان کرد: وقتی از هنرگردی روستایی سخن به میان می‌آید، باید به بعد هنری آن نیز توجه شود و بحث گردشگری آن هم مدنظر قرار گیرد.‌ خود گردشگری شامل اجزای مختلف است که بحث اقامت، غذا، خرید، جاده، حمل‌ونقل آن باید پیش‌بینی شده باشد. کاظمی با ضروری خواندن وجود موزه‌های میراث روستایی برای اشاعه طرح هنرگردی روستایی گفت: باید موزه‌هایی با رسالت‌های آموزشی و پژوهشی تعریف کرد تا به گسترش فرهنگ کمک کند. قرار نیست یک شیء موزه‌ای در محل موزه به فروش برسد اما از تاثیرات رسانه‌ای اعتبار موزه می‌توان در راستای فروش سایر محصولات فرهنگی بهره‌مند شد. مدیر گالری ترانه باران در خصوص نحوه عملیاتی شدن طرح گفت: اجرایی شدن این طرح منوط به طراحی و مشخص شدن مدل‌ها و طرح کسب و کار است. این مراحل باید بگذرد تا توجیه اقتصادی و نیاز سرمایه‌گذاری مشخص شود. به طور مثال پس از سرمایه اولیه که باید وجود داشته باشد، بحث زمینی که برای ایجاد اقامتگاه یا موزه‌های میراث روستایی است و مساله مالکیت خصوصی یا دولتی بودن آن، اهمیت ویژه‌ای دارد. او یادآوری کرد: تا سال ۱۴۰۴ ورود بیست میلیون نفر گردشگر به ایران پیش‌بینی شده است. باید برنامه ریزی انجام شود تا بخشی از این افراد با هدف گردشگری هنری به کشورمان سفر کنند به نحوی که انگیزه سفر آنها هنر باشد. به طور مثال گردشگران برای تماشای نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر تهران، یا شرکت در حراج‌های هنری و یا حضور در جشنواره فیلم و موسیقی و تئاتر فجر به ایران سفر کنند؛ در اثنای این سفر است که گردشگر از جاذبه‌های دیگر ایران هم دیدن خواهد کرد. وی افزود: یکی از طلایی‌ترین کلید‌های توسعه اقتصادی در کشور، گردشگری هنری است زیرا یکی از راه‌های استفاده از محصولات و آثار هنری برای فروش و عرضه در دو وجه کاربردی و تزئینی است. تا به حال نیز اقداماتی ولو خرد در این راستا صورت گرفته است. در حال حاضر مذاکراتی صورت گرفته تا بتوان طرح را در روستاهای کشور به طور جامع عملیاتی کرد. البته لازم به ذکر است که قرار نیست این طرح در همه کشور به‌طور هم‌زمان یا یک شکل اجرایی شود بلکه براساس هر مقصد گردشگری، برنامه‌ای خاص اجرا خواهد شد. به طور مثال هنرگردی و گردشگری سیستان و بلوچستان با گیلان و مازندران تفاوت دارد. او در عین حال پیشنهاد داد بر اساس این طرح، پایلوت نمونه گردشگری هنری در تهران ایجاد و فضایی برای آن طراحی شود که معماری، فضا، طراحی‌ها و المان‌های آن کاملاْ هنری باشد. وی افزود: از جمله سازمان‌های ذی‌ربط موثر در انجام این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری، میراث فرهنگی، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی، و البته وزارت امور خارجه است. کاظمی در پایان پیشنهاد داد: رسانه ملی راه‌اندازی شبکه گردشگری را بررسی کند، اگر تئوری نجات اقتصاد کشور از طریق صنعت توریسم وفاق ملی ست، کار رسانه‌ای گسترده و هوشمندانه اصلی‌ترین زیر ساخت است، به نظرم ضرورت امر و غفلت تاریخی که بدان دچاریم سبب شده اگر ۲۴ ساعته درباره گردشگری برنامه تولید و پخش شود باز هم عقبیم. ]]> عمومی Tue, 18 Dec 2018 10:39:09 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149829/ فنلاند، آمریکا، ژاپن و ... به کودکان مشق شب می‌دهند؟ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149779/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرآنلاین؛ صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، به مدرسه می‌روید و حالا که به خانه برگشتید نوبت انجام تکلیف است، کاری که دیگر برای کودکان به یک مسئولیت روزانه تبدیل شده؛ مسئولیتی پر از اضطراب. مسئولیت «مشق شب» تجربه‌ای است که قطعا اکثر شما داشته‌اید، اما شاید برای نسل بعدی دیگر ۲ خط بالا نامفهوم باشد. شهریورماه امسال معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، از طرح حذف مشق شب برای دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی خبر داد. آنطور که وزارت آموزش و پرورش خبر داده، هدف از چنین طرحی، جایگزینی مهارت‌آموزی به جای رونویسی است. رضوان حکیم‌زاده معاون وزیر آموزش و پرورش در ایران باره گفته بود: «ما در دوره ابتدایی تصمیم گرفتیم برای تغییر فضای کلاس از حافظه‌پروری به سمت مهارت محوری برویم و در کلاس‌هایی که امکانش وجود دارد تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب کنیم.» اما این روند به راحتی ادامه پیدا نکرد، حالا که ۳ ماه از شروع سال تحصیلی گذشته ‌است «حذف مشق شب» منتقدینی پیدا کرده. به طوری که آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید شیعه در قم، حذف مشق شب برای دانش‌آموزان را برخلاف سنت و قرآن کریم می‌دانند. دیگر منتقدین این موضوع هم کسانی هستند که از تکالیف شب سود مالی می‌برند؛ ناشران کتاب‌های درسی. انجام تکالیف شب منجر به افزایش استفاده دانش‌آموزان از کتاب‌های کمک آموزشی شده، حکیم زاده در همین رابطه دیروز توضیح داد: « البته ما در این میان تکالیف موسساتی را حذف کردیم به این صورت که دانش آموزان مجبور نباشند به عنوان مشق شب صفحه‌هایی از کتاب‌های مختلف آموزشی و کمک درسی را بخوانند. همچنین دیگر نمی‌گذاریم دانش‌آموزان با خرید کتب حل المسائل هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل کنند، از این رو تکالیف این کتب حذف شده است و به جای آن تکالیف مهارت محور جایگزین شده است.» برخی از معلم‌ها هم با این موضوع به شدت مخالف‌اند، به طوری که هنوز هم به کودکان دبستانی مشق شب می‌دهند. علم، درباره «مشق شب» چه می‌گوید؟ به موازات تمام بحث‌های اقتصادی در رابطه با «مشق شب»، دنیا در حال یک بحث علمی در این رابطه است بحث‌هایی که براساس آن سیستم‌های آموزشی کشورهای مختلف تصمیم خود را برای مشق شب گرفته‌اند. یکی از معتبرترین تحقیقات علمی در این رابطه توسط هریس کوپر استاد روان‌شناسی دانشگاه دوک انجام شده، او در تحقیق خود از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۳ وضعیت دانش‌آموزان را در زمینه تکلیف شب و تاثیر آن روی میزان درس‌آموزی آن‌ها انجام داده و به نتیجه جالبی رسیده. تحقیق این استاد دانشگاه می‌گوید که دانش‌آموزان نباید بدون تکلیف باشند، اما از سویی یک کودک دوم دبستانی هم نباید روزانه ۲ ساعت مشق بنویسد. این چیزی است که به آن قانون ۱۰ دقیقه‌ می‌گویند؛ کودکان بر اساس پایه تحصیلی خود باید روزانه به مضرب‌های ۱۰دقیقه مشق داشته باشند، یعنی میزان مشق برای اول دبستانی‌ها روزانه ۱۰دقیقه، برای دوم دبستانی‌ها ۲۰دقیقه و ... باشد. اما هریس کوپر مخالفان جدی هم دارد، کچی وارلوت استاد آموزش در دانشگاه میزوری در این رابطه به روزنامه تایمز در نقد تحقیق کوپر به مجله تایمز گفت: «ارتباط بین موفقیت و مشق شب کودکان به این منظور نیست که مشق عامل موفقیت است. مشق عامل موفقیت است یا دانش‌آموزان موفق مشق خود را انجام می‌دهند؟!» وارلوت اعتقاد دارد که کیفیت تکالیف باید تغییر کند و از سویی کودکان در سن پایین هم اصلا نباید تکلیفی داشته باشند. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه که بیش از ۴۰کشور در آن عضو هستند در این رابطه مطالعاتی انجام داده که با یک نتیجه عجیب حرف وارلوت را تایید می‌کند؛ دانش‌آموزانی که تکلیف شب ندارند نمرات بهتری می‌گیرند! نتایج این مطالعه از این قرار است: سیاست کشورها در قبال این نتایج علمی چیست؟ همین موضوع باعث شده تا در سال های اخیر ساعات مشق شب هم در کشورهای مختلف به شدت کاهش پیدا کند، سازمان همکاری‌های اقتصادی در همین رابطه آماری منتشر کرده که البته مربوط به همه پایه‌های تحصیلی است. گفتنی است در بسیاری از کشورهای جدول زیر از جمله فنلاند مشق شب در دبستان‌ها حذف شده است. ردیف نام کشور ساعت انجام مشق شب در هفته ۱ فنلاند ۲.۸ ۲ کره جنوبی ۲.۹ ۳ برزیل ۳.۳ ۴ آرژانتین ۳.۷ ۵ ژاپن ۴.۸ ۶ رژیم صهینونیستی ۴.۶ ۷ بریتانیا ۴.۹ ۸ فرانسه ۵.۱ ۹ استرالیا ۶ ۱۰ ایالات متحده آمریکا ۶.۱ ۱۱ ایتالیا ۸.۷ ۱۲ روسیه ۹.۷   مقایسه این آمار با سال ۲۰۰۳ نشان داده که تنها در کشور آمریکا ساعت مشق شب افزایش پیدا کرده. البته گزارش‌های منتشر شده در چند سال گذشته از ایالات متحده آمریکا هم نشان داده که در برخی از شهرهای این کشور مشق شب از مدارس ابتدایی حذف شده‌اند. یحث‌های علمی درباره حذف مشق شب در کشورهای خارجی همچنان ادامه دارد و کشورهای مختلف هر کدام برنامه متفاوتی داشته‌اند اما مطالعات انجام شده یک موضوع را قطعی کرده است؛ مشق بیشتر حتما به منظور تعلیم و تربیت بهتر نیست. ]]> عمومی Tue, 18 Dec 2018 06:21:49 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149779/ آخرین وضعیت ساخت موزه ایران درودی/ پیش‌بینی ساخت یک ساله http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149720/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ تکتم نعیمی مدیر برنامه‌های ایران درودی و عضو هیات امنا و مدیره بنیاد ایران درودی درباره آخرین مراحل راه اندازی موزه ایران درودی گفت: با ابلاغ حق بهره‌برداری از زمینی که شهردار اسبق تهران به ایران درودی داده بود، مراحل ساخت موزه آغاز شد. وی اظهار کرد: اسفند سال ۱۳۹۴ محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران زمینی را در میان خیابان ۶۵ و ۶۷ یوسف‌آباد به ایران درودی داد اما کمی بعد شهردار تهران تغییر کرد و پروسه اداری ساخت این موزه  ۲ سال و ۹ ماه طول کشید. مدیر برنامه‌های ایران درودی هنرمند نقاش پیشکسوت بیان کرد: اکنون با همت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به ریاست محمدجواد حق‌شناس بخشی از مشکلات مربوط به موزه ایران درودی حل و واگذاری حق بهره‌برداری از زمین به ایران درودی ابلاغ شده است. وی بیان کرد: از این پس مراحل ساخت موزه آغاز می‌شود، البته طبیعی است که مدتی برای اخذ جواز ساخت، زمان صرف شود و کلنگ ساخت موزه به زمین بخورد. نعیمی درباره پیش‌بینی زمانی که صرف ساخت این موزه خواهد شد، تصریح کرد: مدت زمان ساخت این موزه با توجه به شرایط اقتصادی و مالی مشخص نیست، اما ما امیدوار هستیم که این موزه یک ساله ساخته شود. وی یادآور شد: درودی منزل پاریسش را برای ساخت موزه فروخته و با قیمت یورو که نسبت به سه سال پیش یک سوم شده است قطعا با کمبود بودجه برای ساخت ساختمان موزه مواجه خواهیم شد. عضو هیات امنا و مدیره بنیاد ایران درودی با اشاره به اینکه اصل هزینه ساخت با ایران درودی است، گفت: تا امروز بحث ما با شهرداری تهران بوده است اما امیدواریم که در روند ساخت موزه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم یاریگر ما باشد. وی در پایان تصریح کرد: ایران درودی ۱۹۵ تابلو از نقاشی‌هایش را به صورت محضری به ملت ایران تقدیم کرده است تا در این موزه به نمایش گذاشته شود. نقشه این موزه را نیز معمار ورزشگاه تختی،  جهانگیر درویش طراحی کرده است. ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 13:38:04 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149720/ محمود دولت آبادی در یک جشن امضای کتاب/عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149610/ به گزارش ستاره ها به نقل از برترین ها: رونمایی و جشن امضای کتاب “حسرتی ، نگاهی و آهی” (مجموعه آلبوم عکسهای صادق هدایت) با حضور جهانگیر هدایت ، محمود دولت آبادی ، سیدمهدی طالقانی ، نادر مشایخی و ناهید طباطبایی در گالری شیرین برگزار شد. در عکس زیر محمود دولت آبادی را در جشن رونمایی از کتاب مجموعه آلبوم عکس‌های صادق هدایت می‌بینید. ]]> عمومی Mon, 17 Dec 2018 04:14:40 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149610/ جایزه ویژه ادبیات فرانسه اهدا شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149591/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایبنا: هیئت داوران جایزه جوایز فرانسوی 2018 برنده امسال این جایزه را فیلیپ لانسون، نویسنده و روزنامه‌نگار فرانسوی برای اثر "تکه" که از سوی انتشارات گالیمار منتشر شده بود معرفی کردند.   جایزه جوایز فرانسوی به اثری تعلق می‌گیرد که یکی از جوایز مهم پاییز ادبی فرانسه را که شامل جایزه آکادمی فرانسه، گنکور، رنودو، مدیسی، فمینا، دسامبر و انترالیته است برنده شده باشد. فیلیپ لانسون که یکی از بازماندگان حادثه تروریستی مجله شارلی ابدو است در رمان"تکه" که پیش از موفق شده بود جایزه فمینا را در بخش آثار فرانسوی دریافت کند ماجرای حوادث حمله تروریستی به دفتر مجله شارلی ابدو در سال 2015 و اندوره خود را از دیدن این حادثه روایت می‌کند. هیئت داوران این جایزه که در هتل موریس پاریس جمع شده بودند این رمان را برای "موضوع بااهمیت و ویژگی‌های ادبی" آن به عنوان برنده این جایزه از میان برندگان دیگر جوایز انتخاب کردند. رمان برگزیده یکی از کتاب‌های پرفروش‌ سال 2018 در بازار کتاب فرانسه است که تا به حال بیش از 160 هزار نسخه فروخته است. جایزه جایزه‌های فرانسه (le prix des prix) که از سال 2011 راه اندازی شده، برای سومین بار به برنده جایزه فمینا تعلق می‌گیرد. از برندگان سرشناس این جایزه در سال‌های پیش می‌توان از پاتریک دویل در سال 2012 و ماری داریوسک در سال 2013 یاد کرد. سال گذشته الویه گز، نویسنده فرانسوی و برنده جایزه رنودو 2017، برای رمان "ناپدید شدن جوزف منگله" جایزه جایزه‌های فرانسه را از آن خود کرد. ]]> عمومی Sun, 16 Dec 2018 14:34:09 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149591/ بطحائی: درباره مشق شب، تغییر رویکردی مشخص داریم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149523/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا،سید محمد بطحایی در حاشیه مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر آموزش و پرورش درباره مشق شب دانش آموزان ابتدایی و اظهارات صورت گرفته پیرامون آن گفت: درباره تکلیف منزل و مشق شب، یک تغییر رویکرد مشخص داریم. وی افزود: البته هنوز این رویکرد بطور کامل اتفاق نیفتاده زیرا مستلزم فراهم شدن شرایطی است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌ تکالیف مهارت محور تاکید دارد که آن بخش از تکالیف که در مدرسه امکان انجام دارد، تحت نظارت معلم انجام شود گفت: به این معنا که تکالیفی مانند رونویسی‌ و دیکته‌ و تمرین خوشنویسی در مدرسه انجام شود و تکالیف مهارت محور در منزل دنبال شود. بطحایی ادامه داد: در واقع ماهیت تکالیف منزل با رونویسی و حفظ کردن مطالب متفاوت است. در منازل تکالیف را به سمتی می‌بریم که مهارت‌های فردی و اجتماعی را در دانش آموزان تقویت کند. وی با اشاره به اینکه برای تکالیف مهارت محور دستورالعملی تهیه شده است عنوان کرد: چیزی به نام حذف تکالیف در منزل موضوعیت نداشته و بحث ما تغییر ماهیت تکالیف بوده است. وزیر آموزش و پرورش افزود: در تکالیف مهارت محور خانواده بخشی از زحمت را به عهده دارد و تکالیف ناظر بر توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی است. ]]> عمومی Sun, 16 Dec 2018 08:43:29 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149523/ پردرآمدترین نویسندگان ۲۰۱۸ معرفی شدند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149505/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر: بهار پیش مایکل وولف گفت: روزی چشمانم را می‌بندم و می‌گویم: "ممنون دونالد ترامپ". به نظر می‌رسد این زمان اکنون فرا رسیده باشد چرا که این نویسنده به لطف نوشتن کتابی علیه ترامپ با عنوان "آتش و خشم" وارد فهرست پرفروش‌ترین نویسندگان سال ۲۰۱۸ شد. پس از آن که گاردین نقل قول‌هایی از کتاب "آتش و خشم" وولف را منتشر کرد، مقامات دولت ترامپ بلافاصله با ارسال نامه‌ای توهین‌آمیز برای نویسنده و ناشرش "هنری هالت" این کتاب را فاقد اعتبار خواندند و خواستار توقف انتشار آن شدند و ترامپ هم بلافاصله در توییتر به نویسنده حمله کرد و او را یک بازنده تمام عیار خواند که از خودش قصه درمی‌آورد. اما فارغ از تمام این حملات، کتاب منتشر و با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد و با فروشی ۱.۷ میلیون نسخه‌ای در راس کتاب‌های پرفروش با جلد سخت، ای بوک و کتاب شنیداری آمریکا قرار گرفت و در دنیا نیز با استقبال کم‌نظیری مواجه شد. به لطف کتاب "آتش و خشم"- و البته واکنش ترامپ- وولف از ژوئن ۲۰۱۷ تا آغاز ژوئن ۲۰۱۸ درآمدی ۱۳ میلیون دلاری کسب کرد و جایگاه هفتم را در میان پردرآمدترین نویسندگان سال کسب کرد. وی اولین نویسنده تازه‌وارد و در عین حال نویسنده اثری غیرداستانی بود که وارد این فهرست شد. او در عین حال یک قرارداد بزرگ هفت رقمی برای نوشتن ادامه‌ای بر این کتاب امضا کرده و قرار است از آن فیلم سینمایی و تلویزیونی هم ساخته شود. یک سریال نیز از همین کتاب در دست تولید قرار گرفته است. در مجموع ۱۱ نویسنده پردرآمد این فهرست ۲۴.۵ میلیون نسخه از کتاب چاپی خود را در آمریکا در دوره تعیین شده به فروش رسانده‌اند و درآمدی ۲۸۳ میلیون دلاری کسب کرده‌اند. فهرست پردرآمدترین نویسندگان چنین است: ۱. جیمز پترسون با درآمد ۸۶ میلیون دلاری ۲. جی کی رولینگ با درآمد ۵۴ میلیون دلاری ۳. استیون کینگ با درآمد ۲۷ میلیون دلاری ۴. جان گریشام با درآمد ۲۱ میلیون دلاری ۵. جف کینی با درآمد ۱۸.۵ میلیون دلاری ۵. دن براون با درآمد ۱۸.۵ میلیون دلاری ۷. مایکل وولف با درآمد ۱۳ میلیون دلاری ۸. دانیل استیل با درآمد ۱۲ میلیون دلاری ۸. نورا رابرتز با درآمد ۱۲ میلیون دلاری ۱۰. ریک ریوردان با درآمد ۱۰.۵ میلیون دلاری ۱۰. ای. ال. جیمز با درآمد ۱۰.۵ میلیون دلاری ]]> عمومی Sun, 16 Dec 2018 07:11:57 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149505/ نکوداشت احترام برومند و مصطفی رحماندوست http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149369/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، آیین نکوداشت دو هنرمند صاحب‌نام عرصه ادب و هنر، مصطفی رحماندوست و احترام برومند روزهای ۲۶ و ۲۸ آذرماه در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار خواهد شد. احترام سادات برومند یزدی معروف به احترام برومند متولد ۱۳۲۶، قصه‌گو، مجری تلویزیون و بازیگر ایرانی است. او همسر داوود رشیدی، مادر لیلی رشیدی و خواهر مرضیه و راضیه برومند است. برومند از سال ۱۳۴۶ با برنامه کودک در تلویزیون فعالیت هنری خود را آغاز کرد و به مدت ۱۱ سال به این فعالیت ادامه داد. پس از انقلاب نیز چند نوار قصه برای بچه‌ها منتشر کرد و همچنین در فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا (۱۳۸۳) ساخته رسول صدرعاملی نقش‌آفرینی کرد. او پس از سال‌ها دوری از صحنه در نهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۹ به عنوان مجری در جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان حضور یافت. مصطفی رحماندوست، شاعر، قصه‌نویس و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان، اول تیر سال ۱۳۲۹ در شهر همدان به دنیا آمد. او پس از اخذ مدرک کارشناسی خود در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد. رحماندوست پس از سال ۱۳۵۷ با عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان مشغول به کار شد و از آن پس تا به امروز در سمت مدیر برنامه‌ کودک‌ سیما، سردبیر نشریه‌ پویه‌، مدیرمسئول نشریات رشد، مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیر سروش‌ کودکان و داور جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان (اصفهان) فعالیت کرده است. از دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای این شاعر حوزه کودک و نوجوان، بنیان‌گذاری جشنواره قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در کنار سال‌ها تلاش در عرصه آموزش و ترویج قصه‌گویی به آن اقدام کرده است. از این شاعر حوزه کودک و نوجوان، بیش از ۱۱۶ اثر به صورت مجموعه داستان و مجموعه شعر همچون: آسمان هم خندید، ترانه‌های نوازش، بازی شیرین است، درسی برای گنجشک،  توپ در تاریکی،  بچه‌ها را دوست دارم، مرغ قشنگ تپلی، صدای ساز می‌آید، خروس غصه خورد،  زیباتر از بهار و... منتشر شده است. تدریس داستان‌نویسی و ادبیات کودکان و نوجوانان در دانشگاه‌ها از دیگر فعالیت‌های رحماندوست است. بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از تاریخ ۲۶ تا ۲۹ آذرماه به دبیری سروش صحت در تهران برگزار می‌شود. ]]> عمومی Sat, 15 Dec 2018 07:35:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149369/ «بازگشت» باشکوه گلی ترقی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149141/ روزنامه آرمان نوشت: او در این دو شهر زندگی می‌کند؛ هم خودش هم قصه‌هایش. و هم در این دو مدام در سفر است، همچون آدم‌های قصه‌هایش. برای همین است که او هنوز به فارسی‌ می‌نویسد و مخاطبان فارسی‌زبانش را هربار با کتاب تازه‌اش غافلگیر می‌کند. پس از «فرصت دوباره» و «اتفاق» که در ۱۳۹۳ منتشر شدند، و برگزیده داستان‌هایش، که به انتخاب خودش در کتاب «دوازده داستان» آمده، در سال ۹۵ چاپ شد، حالا او با «بازگشت» بار دیگر ما را به ضیافت جهان داستانی گلی ترقی دعوت می‌کند: «بازگشت» باشکوه برای نویسنده‌ای که نیم‌قرن می‌نویسد و حالا می‌توان او را بزرگ‌ترین نویسنده زن زنده ایران نام گذاشت؛ و شاید بزرگ‌ترین نویسنده زن ایرانی پس از سیمین دانشور. آنچه می‌خوانید نگاهی است به رمان «بازگشت» آخرین اثر منتشرشده گلی ترقی که از سوی نشر نیلوفر منتشر شده است. «بازگشت» یعنی رجعت. بازگشت می‌تواند در قامت اعاده معنا پیدا کند یا شکل عقب‌نشینی به خود بگیرد. کلمه‌ای که مفاهیمی چندگانه را شامل می‌شود. پنداره‌ای است که هر انسان به فراخور آنچه در زندگی فهم کرده و البته تجربه زیسته‌اش، درکی متفاوت نسبت به شکل مفهومی این کلمه دارد. گلی ترقی در «بازگشت»، سراغ مفاهیم این کلمه به ظاهر ساده رفته است؛ بازگشتی از جنس رجعت به وطن، به خود، به آدم‌ها، به خاطرات و... اما آنچه که این بین مهم است پرداخت به این واقعیت ناگزیر است، که وقت بازگشت، آدمی با چه چیزهایی روبه‌رو می‌شود. ساعت‌ها و روزها و ماه‌ها و سال‌ها را که پشت سر می‌گذاری، چه چیزهایی تغییر می‌کند و چقدر از ذهنیت تو و تصاویری که در خاطرت نقش بسته‌اند دور می‌شوند. زمانی که موعدش فرامی‌رسد و تو عزم برگشت می‌کنی با شمایلی روبه‌رو می‌شوی دگرگون‌شده، که در نظرت روحی نیم‌بند از آنچه تو می‌شناختی در وجودش باقی مانده است. آدم‌ها و اشیا به اجبار مدام در مسیر تغییر قرار می‌گیرند و این همان روی بی‌رحم زندگی است که نمی‌گذارد دلخوش باشیم به خاطرات خوشمان. اما در این میان چه کسی گناهکار است؟ آن که بازمی‌گردد با تصاویر خیالی‌اش یا آن که خود را به تغییر و تقدیر می‌سپارد؟ در ابتدای داستان نویسنده از ماه‌سیما می‌گوید و گفت‌وگوی کوتاهی که میانشان شکل می‌گیرد. شخصیت داستان جایی میان ماندن و برگشتن ایستاده و با خود کلنجار می‌رود. گفت‌وگو به آنجا ختم می‌شود که نویسنده، شخصیت داستانش را به دست تقدیر می‌سپارد و او را راهی می‌کند. نویسنده پیوند میان خود و ماه‌سیما را چنان قوی می‌پندارد که برای مخاطب هم این مساله جا می‌افتد که ماه‌سیما از زندگی نویسنده‌اش برخواسته است؛ زیرا دغدغه‌ای یکسان دارند. نویسنده چنان زندگی این شخصیت را شبیه به زندگی خود می‌داند که تصمیم ماه‌سیما را نیز متصل به تصمیم خود می‌داند: «فکر می‌کند از آینده‌اش خبر دارم. از پایان کارش. مگر من خدا هستم؟ نمی‌داند من هم، مثل او، سر دوراهی ایستاده‌ام و تکلیفم روشن نیست. نمی‌داند که بخشی از دنیای درونی من است. هر اتفاقی برای او بیفتد، برای من هم خواهد افتاد. بدجنسی می‌کنم. ماه‌سیما را جلوتر از خودم می‌فرستم تا ببینم چه بر سرش می‌آید. راضی‌ است یا از بازگشت پشیمان است؟ می‌ماند در تهران یا برمی‌گردد به پاریس؟ راستش را بخواهید این ماه‌سیما است که سرنوشت من را تعیین می‌کند. همین‌طور سرنوشت امیررضا را. من تماشاگرم. نگاه می‌کنم و می‌نویسم. و شمای خواننده هم کاری از دستتان ساخته نیست. شخصیت هر داستانی راه خودش را می‌رود و خودش تصمیم می‌گیرد، تاثیری که شخصیت بر نویسنده‌اش می‌گذارد.» ماه‌سیما زنی پراکنده است؛ زنی پنجاه‌وپنج ساله. بیست‌ودو سال است که مقیم پاریس است. وجودش تکه‌تکه شده میان پسرهایش در آمریکا، همسرش در تهران، خواهرش در کانادا، برادرش در آلمان و دوستانی که هرکدام در دور و نزدیکش حضور دارند و همین مساله او را به زنی پراکنده تبدیل کرده است. زنی که سال‌ها پیش برای فرار از آنچه شرایط بد می‌نامیم و در پی کشف جایی بهتر که زندگی را برایشان راحت‌تر کند، همراه همسر و دو پسرش راهی فرانسه می‌شوند تا باقی زندگی‌شان را در آرامش و امنیت سپری کنند. آنچه بر ماه‌سیما می‌گذرد، نشان می‌دهد همه‌چیز به این سادگی‌ها هم نیست. او صادقانه از سفرش می‌گوید. از آنچه بر او و فرزندانش گذشته و همسری که جایی میانه‌ راه رهایش می‌کند. او می‌ماند و پسرهایش و این وجه دیگری از زندگی و شخصیت او را به ما نشان می‌دهد. ماه‌سیما زن روزهای سخت است. از پس زندگی‌اش برمی‌آید و پسرهایش را بزرگ می‌کند. اما نتیجه آن روزهای سخت بالاخره جایی بروز پیدا می‌کند، سیلی‌های پی‌درپی نای ماه‌سیما را می‌گیرد و او را تبدیل می‌کند به زنی فرسوده و تنها که زندگی‌اش خلاصه می‌شود در یاد شوهری که سال‌ها است رهایش کرده و فرزندانی که به امید داشتن زندگی ایده‌آل به آمریکا رفته‌اند. ماه‌سیما تنها است و مدام با یاد و خاطره عزیزانش زندگی می‌کند. دستش از آنها کوتاه شده و در زندگی روزمره‌اش مدام شاهد این مساله هستیم که او از «بازگشت» ذهنی به گذشته‌اش برای سپری‌کردن این روزهای کسل و خموده استفاده می‌کند. او مدام به مرحله‌ای از زندگی‌اش می‌رود که در آن اضطراب و تنهایی کمتری را داشته است، همسر و فرزندانش کنارش بوده‌اند و با وجود سختی‌های زندگی در کشوری غریب، دلخوش به حضور عزیزانش بوده است. به نظر می‌رسد این زیروروکردن خاطرات گذشته و مرور لحظه‌های شیرین و خوش برای ماه‌سیما حکم مُسکن را دارد و واکنشی است برای پس‌زدن بحرانی که گریبانگیرش شده است. درواقع او با تصوری از خانواده‌اش زندگی می‌کند؛ تصوراتی که شکل حقیقی‌اش، با شمایل دیگری، کیلومترها از او دور است. زندگی برای ماه‌سیما در گذشته‌ای معنا پیدا می‌کند که در زمان حال دستش از آن کوتاه است. چنین می‌شود که خاطرات و تصورات از واقعیت پیشی می‌گیرند و در رگ و پی زندگی می‌تنند. اما زندگی بر یک مدار نمی‌چرخد. سفر کوتاه پسر کوچک ماه‌سیما و دختری که برای زندگی آینده‌اش انتخاب کرده، حکم سطل آب یخی دارد که او را از خواب و خیال می‌پراند. زن با حقایقی روبه‌رو می‌شود که نمی‌تواند با آنها مقابله کند. سپس «بازگشت» وجه دیگری از خود را نمایان می‌کند؛ بازگشت به وطن، که در بطن خود خرده‌مفاهیمی را از این کلمه شامل می‌شود. ماه‌سیما تصمیم می‌گیرد به ایران و تهران بازگردد. هرچند هنوز پر از شک و تردید است اما بالاخره دل به دریا می‌زند و چنان به سمت فرودگاه راهی می‌شود که هیچ حس و فکری نتواند او را از بازگشت منصرف کند. از اینجا است که ما وارد نیمه‌ دیگر داستان می‌شویم. چنین بازگشتی بعد از این‌همه سال دوری برای او تبعاتی دارد. همه‌چیز تغییر کرده و اینجا است که ماه‌سیما با واقعیت‌ها روبه‌رو می‌شود. برای این زن که مدت‌های زیادی از این جنبه‌ زندگی‌اش فراری بوده، قرارگرفتن در چنین موقعیتی، تغییری اساسی در زندگی او به وجود می‌آورد. دیگر نه از آدم‌هایی که او می‌شناخته خبری هست، نه از حس‌وحال‌هایی که مدام با خودش مرور می‌کرده. هیچ‌چیز درباره‌ تعلقات، همیشگی نیست. ماه‌سیما از لحظه نخست ورودش این را متوجه می‌شود و همین آمادگی‌ای نسبی به او می‌دهد برای دیگر اتفاقاتی که باید با آنها روبه‌رو شود. دخترخاله و دوست دوران کودکی و نوجوانی‌اش آن آدم سابق نیست. با آمدن ماه‌سیما، او اعلام می‌کند که همراه همسر و فرزندش قصد مهاجرت دارند. اینجا است که ماه‌سیما با تناقض‌هایی روبه‌رو می‌شود. آدم‌هایی که گاه از بودن در وطن خوشحال‌اند و تعلقاتشان را مرور می‌کنند و احساس وابستگی به وطن دارند، اما به محض کوچک‌ترین ناملایمتی دم از رفتن می‌زنند و وطن را جای مناسبی برای زندگی نمی‌بینند. پرویز جزو این دسته افراد است: «کجاشو دیدی! اینجا شهر فرنگه. ما یه شب چین هستیم، یه شب ایتالیا. یه شب آمریکاییم، یه شب هند. دور دنیا می‌چرخیم، اما بیشتر اوقات توی قبایل آدمخوار جنگل آمازونیم. شکلمون هم عوض می‌شه...» اما موعد رفتن که می‌رسد گویی از ترس زندگی در جایی غریب و روبه‌روشدن با ناشناخته‌ها، بودن و ماندن را ترجیح می‌دهد. انگار ماه‌سیما با دیدن این آدم‌ها سرگذشت خودش را از نو مرور می‌کند. حالا وقت آن است که این آدم‌ها قدم در راهی بگذارند که ماه‌سیما تا آخرش را رفته و حالا بازگشته است. ماه‌سیما سراغ خانه‌ قدیمی‌اش می‌رود که از سال‌ها پیش دست آشپز قدیمی‌شان به امانت مانده است. او با هزاران نقشه و برنامه و خیال سراغ خانه می‌رود؛ بازگشت به مأمن. می‌خواهد در خانه ساکن شود، آن را آنطور که دوست دارد بازسازی کند و همسر و پسرهایش را فرابخواند و زندگی‌ای بسازد چنان‌که آرزویش را در غربت داشته است. اینجا هم با آدم‌هایی روبه‌رو می‌شود که با گذر سالیان با او غریبه شده‌اند و آمدن ماه‌سیما نه‌تنها خوشحالشان نکرده، بلکه منافعشان را هم به خطر انداخته است. باهم وارد کشمکشی می‌شوند که ماه‌سیما با مصالحه و پیشنهاد یک زندگی دسته‌جمعی غائله را می‌خواباند. تا اینجا به نظر می‌رسد، ماه‌سیما هنوز میان آن وجه از شخصیتش که زنی خیال‌پرداز بود، و ماه‌سیمایی که به سوی منطق زندگی پیش می‌رود، دست‌وپا می‌زند. هنوز با گذشت زمان زیادی از بازگشتش، سراغ امیررضا نرفته و از سرنوشت او اطلاعی ندارد (با وجود حرف و حدیث‌هایی که راجع‌ به او شنیده بود) اما همچنان به زندگی دوباره با او فکر می‌کند و در خیالاتش در کنار این مرد آرام می‌گیرد. البته که با خوش‌بینی امیدوار است بتواند با آدم‌هایی غریبه، زندگی مشترک صلح‌آمیزی داشته باشد؛ خیالی که خیلی زود رنگ می‌بازد، وجه حقیقی زندگی را نشان می‌دهد و او را با واقعیت روبه‌رو می‌کند. در نیمه دوم داستان و برگشت ماه‌سیما، نقطه‌ اوج زمانی است که پی رد امیررضا می‌گردد و به سراغ او می‌رود. بازگشت به عشق دیرینه. مردی که او را بی‌دلیل تنها گذاشت اما ماه‌سیما هنوز او را دوست دارد و به امید اینکه بتوانند باز با هم باشند سراغ او می‌رود. دوباره شاهد هستیم که او چطور درباره‌ ملاقاتش با امیررضا خیال‌بافی می‌کند. به حرف‌هایی که می‌خواهد بزند فکر می‌کند و به عکس‌العمل‌های همسرش. و این شکست دیگری را برای او رقم می‌زند و برای بار چندم با حقیقتی از جنس دیگر حقایقی که تجربه کرده، روبه‌رو می‌شود. آنچه که گلی ترقی در «بازگشت» نگاهی جدی به آن داشته، مساله مهاجرت است که داستان در بطن آن شکل گرفته است. حسی مشترک در همه‌ آدم‌هایی که به مهاجرت تن داده‌اند، وجود دارد. حسی که ماحصل آن با چند جمله در داستان بیان شده: «هر کدوم ما، بنده و شما یه حاج‌سیاحیم. سرگردونیم. زیر پامون خالیه. جامونو گرم کردیم. مثل این حاج‌سیاح بدبخت. می‌ریم تا اون سر دنیا اما ایرانو زیر عبامون قایم می‌کنیم و با خودمون می‌بریم.» ماه‌سیما با خودش می‌گوید «دلهره‌های بیهوده. توی مملکت خودم هستم. ریشه‌م اینجاست. کار درستی کردم که برگشتم.» و این درست چیزی است که در برخورد با بیشتر کاراکترهای داستان با آن مواجهیم. آدم‌هایی که جایی میان وطن و غربت سرگردانند. جسمشان اینجا است و روحشان جای دیگری سیر می‌کند و با گذشت زمان تعلقاتشان را جای دیگری پیدا می‌کنند. همچون ماه‌سیما که در چند صفحه پایانی از زیبایی‌های پاریس می‌گوید و در پی‌اش می‌آورد که: « انگار تجربه‌ این خوشبختی متعلق به فرانسوی‌ها بود.» آنچه در این سفر و بازگشت نصیب ماه‌سیما می‌شود یک بازگشت حقیقی است: بازگشت به خود. در دنیایی که آدم‌ها را دستخوش تغییر می‌کند، هیچ‌کس مقصر و مسئول احساس دیگران نیست. آنچه در این میان نجات‌بخش است، یک بازگشت است. همچون سفر ماه‌سیما که حالا می‌تواند بدون وابستگی به دیگران از زندگی‌اش لذت ببرد و در آرامش به ادراکی حقیقی از دنیای پیرامونش برسد. او حالا نیازی به امیررضا ندارد، پسرهایش را می‌بیند اما برای خوشحال‌بودن نیازی به حضور ثابت آنها ندارد. گویی این رجوع به خود همان چیزی بوده که نویسنده در پی‌اش این راه را طی کرده است. و سوالی که نویسنده در ابتدای داستان مطرح کرده بود با این پایان خوش، به جوابی مشخص می‌رسد؛ قدم در راه‌گذاشتن و بازیافتن خود، همچون سی‌مرغی که در مسیر سفری سخت و طاقت‌فرسا به حقیقت وجودی خود پی‌می‌برند. ]]> عمومی Tue, 11 Dec 2018 11:25:48 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/149141/ «احمدرضا دالوند» درگذشت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/148951/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس، زنده‌یاد «احمدرضا دالوند» نیمه‌شب گذشته ۱۹ آذرماه، پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۶۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. بنا بر این گزارش، این هنرمند چندی پیش به دلیل عفونت از ناحیه پا بر اثر بیماری دیابت در بیمارستان بستری شده بود و تحت عمل جراحی قرار گرفت، او مدتی در بیمارستان بستری بود و در نهایت ساعت ۲ بامداد امروز در منزلش دار فانی را وداع گفت. وی منتقد هنری، نویسنده و پژوهشگر، تصویرگر و طراح گرافیک؛ مدیر هنری بسیاری از روزنامه‏‌ها و ماهنامه‏‌ها بود و در سال ۱۹۹۲، طراح برگزیده کتاب سال گرافیک اروپا و سپس سمپوزیوم بین ‏المللی طراحی در ژاپن شد. به گزارش فارس، محمد سلطانی‌فر در پیامی، درگذشت «احمدرضا دالوند» هنرمند شناخته‌شده کشورمان را تسلیت گفت. در متن پیام معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  آمده است: «انا لله و انا الیه راجعون» خبر درگذشت زنده‌یاد «احمدرضا دالوند»، مدیر هنری و هنرمند برجسته مطبوعاتی کشور که سال‌های بسیاری از حیات خود را در عرصه هنر و رسانه خدمت کرده و آثار ارزشمندی را در کسوت نویسنده، پژوهشگر و منتقد هنری، از خود به یادگار گذاشت، موجب تاثر فراوان شد. اینجانب ضمن تسلیت به خانواده گرامی ایشان و اصحاب رسانه به‌ویژه هنرمندان عرصه نشر و مطبوعات کشور، از خداوند متعال برای آن مرحوم، غفران الهی و برای بازماندگان، صبر و اجر مسالت دارم. ]]> عمومی Mon, 10 Dec 2018 07:24:42 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/148951/