پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/culture Wed, 22 Feb 2017 14:02:55 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Wed, 22 Feb 2017 14:02:55 GMT فرهنگی 60 هر لباس زیبایی حتی پوشیده در صداوسیما ممنوع است http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97427/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا؛ مژگان عیوضی، طراح لباس درباره قوانین سازمان صداوسیما برای پوشش مجریان گفت: ما چارچوب مشخصی برای پوشش مجریان در سازمان صداوسیما نداریم. هر لباسی، زیبا به نظر بیاید هر چند که پوشیده باشد، ممنوع است و این نشانگر انتخاب سلیقه‌ای مسوولان است. اگر سازمان برای پوشش، قانون داشته باشد و سلیقه‌ای عمل نکند می‌توان برای بهتر کردن پوشش مجریان کاری انجام داد. او افزود: من به عنوان طراح، لباسی طراحی کردم که از لحاظ پوششی و شرعی مشکلی نداشت و تنها مدل حجابش متفاوت بود اما سازمان این نوع لباس را نپسندید. این طراح لباس با اشاره به حساس بودن کار مجریان بیان کرد: مجریان کار حساسی دارند و اگر در برنامه زنده، لباس نامناسبی بپوشند به دلیل اینکه امکان بازبینی در برنامه زنده وجود ندارد، به دردسر می‌افتند؛ بنابراین مجری تا جایی که امکان دارد نباید مسوولی را تحریک کند. مجری برای اینکه خلاف میل یک مسوول لباسی را نپوشد، جذابیت لباس و همخوانی رنگ لباسش را نادیده می‌گیرد. او در ادامه گفت: من به یکی از مدیران شبکه پیشنهاد دادم که متنی مدون برای پوشش ایجاد کنند و طراح لباسی را در نظر بگیرند تا براساس این متن مدون و چارچوب کار کند. عیوضی با اشاره به راه حل مشکل پوشش مجریان در سازمان صداوسیما گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم رسانه ملی حساس است و به ما ربطی ندارد که مجری چه لباسی می‌پوشد. اگر قانون پوشش در سازمان صداوسیما معلوم باشد، این انتخاب‌های سلیقه‌ای از بین می‌رود و اتفاق‌های خوبی می‌افتد. او در ادامه اضافه کرد: سازمان صداوسیما باید طراح لباس داشته باشد و بودجه‌ای برای طراحی لباس اختصاص دهد. طراح لباس باید در سازمان حضور داشته باشد که بر اساس تم  و دکور برنامه برای مجری لباس طراحی کند و هزینه این لباس نیز برعهده تهیه‌کننده باشد. این طراح لباس در پایان گفت: مساله اصلی ما شرایط بیرونی جامعه و پوشش مردم است زیرا پوشش مردم با قوانینی که دولتمردان برای پوشش درنظر می‌گیرند متفاوت است. ما نباید از مجری انتظار داشته باشیم که همه لباس هایش را با قانون جامعه یکسان کند. ]]> عمومی Wed, 22 Feb 2017 07:17:52 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97427/ کشف یک رمان جدید از «والت ویتمن» http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97386/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایسنا: یک دانشجوی دکتری موفق شد رمان کوتاهی از «والت ویتمن» را پس از ۱۶۵ سال پیدا کند.    «کرون»‌ نوشت: «زاخاری تورپین» دانشجوی انگلیسی مقطع دکتری است که موفق به کشف رمان کوتاهی از «والت ویتمن» شاعر و نویسنده مطرح آمریکایی شده است. این اثر ادبی «زندگی و ماجراهای جک اِنگِل» نام دارد که در سال ۱۸۵۲ به صورت سریالی و بدون ذکر نام نویسنده در روزنامه به چاپ می‌رسید و طی ۱۶۵ سال گذشته هیچ خبری از آن نبود.     بخشی از روزنامه نیویورک تایمز در ۱۸ مارس ۱۸۵۲ این دانشجو، رمان شاعر «برگ‌های علف» را در آرشیو کتابخانه کنگره آمریکا پیدا کرده است. یکی از استادان ادبیات انگلیسی درباره این کشف گفت: کشف «تورپین» می‌تواند تمام دانسته‌های ما را درباره دوران فعالیت حرفه‌ای «ویتمن» تغییر دهد. این رمان اطلاعات زیادی درباره دوران ابتدایی کار و زندگی «والت ویتمن» را که او بعدها سعی در مخفی کردنش داشت، در اختیار ما می‌گذارد. وب‌سایتی منتسب به این نویسنده، شاعر و مقاله‌نویس مطرح آمریکایی، نسخه دیجیتالی رمان ۳۶ هزار کلمه‌ای «زندگی و ماجراهای جک اِنگل» را منتشر کرده و دانشگاه «لووا پرس» نیز نسخه‌های جلد نرم و سخت آن را به معرض فروش گذاشته‌ است.   دست‌نوشته‌ای از «ویتمن» درباره رمان «زندگی و ماجراهای جک انگل» «تورپین» سال گذشته هم موفق شده بود مجموعه روزنامه‌هایی را پیدا کند که «ویتمن» طی سال ۱۸۵۸ در آن‌ها با نامی مستعار، مطالبی را درباره تناسب اندام و سلامت بدن منتشر می‌کرد. «والت ویتمن» شاعر، مقاله‌نویس و روزنامه‌نگار آمریکایی بود که آثاری چون «برگ‌های علف»، «ای ناخدا، ناخدای من» و «خداحافظ خیال من» را خلق کرد. او را پدیدآورنده شعر آزاد آمریکا می‌دانند ]]> عمومی Tue, 21 Feb 2017 16:53:22 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97386/ سمت جدید علی جنتی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97377/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری تسینم: سخنگوی حزب اعتدال و توسعه از انتخاب علی جنتی به‌ عنوان رئیس ستاد انتخابات این حزب خبر داد. اسماعیل شجاعی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اعلام کرد: علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات این حزب انتخاب شده است. پیش از این اسماعیل شجاعی مسئولیت ستاد انتخابات این حزب را برعهده داشت. علی جنتی از اعضای شورای مرکزی و عضو موسس حزب اعتدال و توسعه است. حزب اعتدال و توسعه در سال 78 به دبیرکلی محمدباقر نوبخت تأسیس شد. برخی از موسسان این حزب عبارت‌اند از محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، اکبر ترکان رئیس مناطق آزاد، فاطمه هاشمی رفسنجانی، محمود واعظی وزیر ارتباطات، حسین موسویان، سید احمد زرهانی، مرتضی محمدخان، محمدحسن تولایی و زهرا پیشگاهی‌فرد. اعتدال و توسعه با انتشار لیستی در انتخابات مجلس ششم، فعالیت حزبی‌اش را به صورت جدی آغاز کرد. همچنین پس از قطعی‌شدن حضور روحانی در صحنه انتخابات در سال 92 اعضای شاخص اعتدال و توسعه کلیدی‌ترین مسئولیت‌ها در ستاد روحانی از آن خود کردند. محمد رضا نعمت‌زاده رئیس ستاد، اکبر ترکان قائم‌مقام ستاد و محمدباقر نوبخت سخنگوی ستاد حسن روحانی بوده‌اند و همچنین محمود واعظی و مرتضی بانک نیز در ستاد وی حضور داشتند. آخرین کنگره سراسری حزب اعتدال و توسعه در سال 86 با سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد. ]]> عمومی Tue, 21 Feb 2017 15:07:50 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97377/ یادی از آتش‌نشانان پلاسکو در افتتاح جشنواره مد و لباس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97361/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، رییس جشنواره مد و لباس فجر ضمن عذرخواهی به‌دلیل تاخیر در شروع این مراسم، اظهار کرد: هر روز شاهد ورق خوردن کتاب پرحجم و محتوای فرهنگی و مد و لباس ایرانی هستیم. شاید روزهای اول که موضوع مد و لباس مطرح شد، بسیاری با نگاه مایوسانه به آن نگاه می‌کردند، اما امروز خوشحالم که بگویم تلاش شما طراحان لباس به بار نشسته و حتی سایر نهادها را نیز هوشیار کرده است. حمید قبادی ادامه داد: صنعت‌گران ایرانی می‌توانند جای نفوذ، تهاجم و شبیخون دشمنان را در جامعه بگیرند. با وجود سختی‌هایی که تولیدکنندگان و طراحان لباس دارند، کنار هم قرار گرفتند تا این کار را انجام دهند. ما برای اولین‌بار نشان دادیم که برخی آثار به تولید انبوه رسیده است. می‌توان گفت، شما تولیدکنندگان و طراحان بدون ادعا، پاسخ مثبتی به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال «اقتصاد مقاومتی» دادید. او اظهار کرد: در این آیین، کسانی حضور دارند که به تنهایی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار لباس با شاخصه‌های اسلامی تولید می‌کنند. این افراد کسانی هستند که جای ترکیه را در کشورهای اسلامی می‌گیرند. زبان عاجز است و امیدواریم این جشنواره بخش کوچکی از تلاش شما را به‌نمایش بگذارد. دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد همچنین گفت: به‌دلیل وسعت فعالیت‌ها در این حوزه، مجبور شدیم جشنواره این دوره را در سه نقطه‌ی برج آزادی، تالار وحدت و برج میلاد برگزار کنیم. نماینده شما و ۲۵ برند ایرانی در برج میلاد و دانشگاهیان نیز تمام ظرفیت خود را در برج آزادی به‌نمایش خواهند گذاشت. در تالار وحدت نیز نمایش آثار را داریم. قرار است از ۱۰ نفر از اساتید برجسته حوزه مد و لباس تقدیر شود و جلسات گفت‌وگو نیز داشته باشیم. در ادامه این مراسم، مجری از سخنگوی سازمان آتش‌نشانی خواست که روی صحنه بیاید. همچنین فرامرز فرمانی - طراح لباس - نیز روی صحنه آمد و یک دستمال جیبی را که با آرم سازمان آتش‌نشان طراحی کرده بود، به سخنگوی این سازمان تقدیم کرد. آتش‌نشانان نیز هنرمند هستند سپس جواد ملکی - سخنگوی سازمان آتش‌نشانی - بیان کرد: انصافا آتش‌نشان‌ها نیز هنرمندان هستند. مگر کسی می‌تواند عاشق نباشد، اما اثر هنری خلق کند. مگر کسی را سراغ دارید که برای نجات جان دیگری از جان خودش بگذرد. درست است که حال ما آتش‌نشانان خوب نیست و عزادار هستیم. ما پیش‌مرگ هموطنان‌مان هستیم، اما نمی‌خواهیم این حال بد را به مردم انتقال دهیم. او ادامه داد:‌ حادثه پلاسکو گذشت، اما این حادثه برای من به شخصه با وجود همه سختی‌ها و لحظات دردناک‌اش، نکته‌ای خوب داشت؛ یکی آن‌که متوجه شدم ما بهترین مردم دنیا را داریم و در همه شرایط قصد کمک دارند. این فرهنگ نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه عملکرد خوبی داشته  است. مردم در حادثه پلاسکو با آوردن کتاب قرآن، خیرات و هرچه در توان داشتند، سعی کردند با ما ابراز همدردی کنند. ملکی با بیان این‌که هنوز هم کشور ما اسطوره‌ساز است، گفت: تاریخ ایران را که ورق می‌زنیم، با اسطوره‌های زیادی مواجه می‌شویم؛ اما به‌تازگی گاهی این موضوع مطرح می‌شود که جوانان ما دیگر مثل گذشته نیستند و اگر اتفاقی بیفتد، از خاک خود دفاع نمی‌کنند. در حالی که ما یادگارهای خوبی برای آینده گذاشته‌ایم. اگر ۱۶ نفر آتش‌نشان دلاور وارد ساختمان پلاسکو نمی‌شدند، ما امروز عزادار ۴۰۰ نفر از هموطنان بودیم. چند وقت دیگر ما نیز می‌رویم، اما آن‌هایی که تصویرشان به‌عنوان شهید روی دیوارها حک می‌شود، هزاران سال خواهند درخشید. طراحان برای خدا طراحی کنند سپس رییس کمسیون فرهنگی مجلس، معاون هنری وزیر ارشاد و دبیر کارگروه مد و لباس روی صحنه رفتند و از ملکی تقدیر کردند. مجری برنامه نیز با آن‌ها و حاضران در آیین افتتاحیه این جشنواره، عکس سلفی گرفت. نصرالله پژمان‌فر - رییس کمیسون فرهنگی مجلس - نیز در سخنانی گفت: زمانی در کشور ما، همزمان با دفاع مقدس دانش‌آموز، دانشجو، زن و مرد، خود را نشان دادند. امروز نیز جشنواره مد و لباس فجر زمانی برای نشان دادن توانمندی‌های انسان‌هایی است که می‌خواهند برای عزت این کشور خود را نشان دهند. ما فکرها، انرژی و طراحی‌های‌مان را در دوخت نشان می‌دهیم که بگوییم ایران یک جمعیت توانمند و قدرتمند است و کارهایی را انجام می‌دهد که کشورهای دیگر هنوز در کلاس اول آن هستند، اما ایرانی‌ها توانسته‌اند رتبه بالایی را در آن کسب کنند. آتش‌نشانان ما با رشادت‌های‌شان با دنیا حرف زدند. او ادامه داد: شاید امروز تجهیزات و مدارس ما در حوزه مد و لباس کافی نباشد، اما با عشق و ایثارمان مطمئن هستیم که می‌توانیم تلاش‌مان را بکنیم. طراح‌ها نیز باید بسم‌الله بگویند و برای خدا طراحی کنند. آن کسی که خط تولید دارد، قصد غربت کند و بدانیم در پیشگاه خدا قطعا این موضوع‌ها پنهان نخواهند ماند. دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر در طول سال فعال باشد معاون هنری وزارت ارشاد نیز در این مراسم، در سخنانی کوتاه اظهار کرد: حوزه مد و لباس باید به‌عنوان یک حوزه نمادین در چارچوب خودش فعالیت کند. با توجه به این‌که معاونت هنری وزارت ارشاد این موضوع را پیگیری می‌کند. بنابراین جلوه‌های اصلی لباس برای ما مهم است و بهتر است این جشنواره‌ها را از همین منظر پیگیری کنیم. من برای تذکر به کسانی که در این‌باره کار می‌کنند، می‌گویم لباس، نماد اصلی هویت آدم است. علی مرادخانی ادامه داد:‌ ما به‌عنوان دولت، قصد ورود و دخالت نداریم، بلکه پالایش و تشویق، نکات اصلی و اساسی مورد نظر ماست. او از دبیر کارگروه مد و لباس تقاضا کرد تا دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر در طول سال فعال باشد و فقط به برگزاری جشنواره بسنده نشود. در این مراسم، از امین‌الله سلیمانی و رحیم چگینی به‌عنوان صنعتگران برتر در حوزه مد و لباس تجلیل شد. سپس دبیر کارگروه مد و لباس، پیام وزیر ارشاد خطاب به ششمین جشنواره مد و لباس را خواند. در این پیام آمده بود: «پوشش» به‌مثابه شأنی از شخصیت انسان و یکی از نیازهای قطعی آدمی، سابقه‌ای به قدمت شکل‌گیری تاریخ بشر و گستره­ای به پهنای جغرافیای امروزین جهان هستی دارد. لباس به‌عنوان نمادی از نمادهای فرهنگی می­‌تواند نمایشگر جایگاه یک ملت در میان سایر ملت‌ها بوده و همچون رسانه­‌ای صامت، اما زنده، پیام­ فرهنگی یک جامعه را در سراسر گیتی نشر دهد. در نظر گرفتن جنبه‌های معنوی در لباس و پوشاک و توجه به عناصر زیبایی، تنوع، رنگ و آراستگی از ضروریات غیرقابل انکار این عرصه است و می‌توان «مد» را جلوه‌ای از سبک زندگی و لباس را همراه همیشگی تمدن و زندگی انسان دانست. این مهم مستلزم آن است که الگوی صحیح مصرف را به‌عنوان اصلی جدایی‌ناپذیر در چرخه سیاستگذاری تولید و توزیع و فرآیند شکل‌گیری کردارهای اجتماعی و کنش‌های فرهنگی مختلف مورد نظر قرار دهیم. جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، رخدادی درخور توجه برای به تصویر کشیدن توانایی­‌های ملی سرزمین پهناوری است که فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و آموزه­‌ها و باورهای دینی عنصر هویت‌بخش آن است. آنان که در این عرصه نقش‌آفرینی کرده و با هنر و دانش خود توانسته‌اند ظرفیت­‌های بومی و قومی را در سطوح بالاتر مطرح کنند و طراحان زبردستی که با قریحه خداداد به خلق آثار خلاقانه ­پرداخته‌اند و تولیدکنندگانی که با اعتماد و باور به داشته­‌های داخلی از طراحی ایرانی حمایت کرده‌اند، سرمایه‌های فرهنگی و ارزشمندی هستند که این رویداد بزرگ را رقم زده‌اند. از دست‌اندرکاران این جشنواره، که تلاش خود را برای برگزاری پرشکوه آن به کار گرفته‌اند، قدردانی می‌کنم و آرزومندم به یمن گشایش‌هایی که در عرصه اقتصادی پدید آمده، شاهد توجه بیشتر فعالان این صنعت که ظرفیت همراهی مؤثر با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و طرح اشتغال‌زایی دارند، باشیم. ابوالقاسم شیرازی - رییس اتحادیه پوشاک -، سیدمحمد غرضی - وزیر پیشین ارتباطات - از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند. ششمین جشنواره مد و لباس فجر از امروز تا ۱۰ اسفندماه در برج آزادی، تالار وحدت و برج میلاد برگزار خواهد بود. ]]> عمومی Tue, 21 Feb 2017 12:57:00 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97361/ بوشهر سومین پایتخت کتاب ایران شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97273/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم سومین جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر عصر روز دوشنبه دوم اسفند با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در تالار وحدت برگزار شد و بوشهر به عنوان سومین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد. در این مراسم سیدرضا صالحی امیری با تقدیر از فعالیت های جمع حاضر در حوزه کتاب و گسترش کتابخوانی، گفت: «امروز صحنه زیبایی را خلق کردید که برای من جذاب و دلنشین است. امروز این سالن و این جمعیت نماد ایران کوچک است. امروز همه افراد از همه نژاد و قوم و مذهب اینجا جمع شده‌ایم، درود بر شرف و مرام و اخلاق شما. امیدوارم این حرکت که یک رقابت سالم و سازنده است منشا تحولات بزرگ برای این کشور شود. اگر بناست در این سرزمین اتفاقی شکل بگیرد باید از فرهنگ آغاز شود و فرهنگ خود نیز از انسان شروع می شود و انسان یعنی آگاهی و فضیلت.» او همچنین ادامه داد: «اگر من بخواهم قضاوت کنم همه شما منتخبید. انصاف این است که من به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم. از همه جشنواره‌های ما بهتر و جذاب‌تر بود، درست است که امروزه زرق و برق جشنواره هایی که برگزار می شود بسیار زیاد است، اما این جشنواره صمیمیت بیشتری داشت. امروز یک حرکت بزرگ در سطح کشور آغاز شده و معاونت فرهنگی قدم‌های بزرگی برداشته است، نهاد کتابخانه‌های عمومی تلاش می‌کند کتاب را به کل کشور برساند، امور مساجد ما با بیش از ۱۲ هزار کتابخانه تلاش می‌کند موجی را در مسجد و مسجدی‌ها برای کتابخوانی ایجاد کند، امیدوارم بتوانیم ساز و کاری پیدا کنیم که بیش از یک شهر پایتخت و بیش از یک روستا را انتخاب و فعال کنیم.» وزیر ارشاد گفت: «شما شاهد بوده‌اید که رهبری برای کتاب تقریظ می‌نویسند. این نشان از اهمیت حوزه کتاب است. هیچ توجیهی برای کتاب نخواندن نداریم. امروز در یک موج وحدت‌آمیز برای کتاب قرار داریم.» صالحی امیری با بیان این‌که توسعه ملی از اقتصاد و سیاست به نتیجه نخواهد رسید، بلکه از فرهنگ و انسان فرهنگی آغاز می‌شود، بیان کرد: «الگوی اصلی توسعه انسانی و فرهنگی است. تا انسان ساخته نشود جامعه ساخته نمی‌شود. این سخن امام است. انسان ساخته نمی‌شود تا کتاب‌خوانی گسترده شود. از همه دستگاه‌ها تقدیر می‌کنم. از نهاد کتابخانه‌های عمومی، از امور مساجد، از وزارت کشور، از همه شهرداری‌ها و همه کسانی که کمک کردند.» او با اشاره به انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران، گفت: «بوشهر خود یک ایران کوچک است. بوشهر همه زیبایی‌ها را در خود جمع کرده است. مردمان این شهر نجیب، سختکوش، فرهیخته و با فرهنگ هستند و ما به بوشهری‌های عزیز افتخار می‌کنیم. بوشهر تکه‌ای از ایران اسلامی است، این شهر پایتخت کتاب ایران اسلامی به شمار می‌رود.» صالحی امیری در پایان سخنانش، گفت: «روستاییان ولی نعمت این سرزمین هستند و بسیار به آن ها و به مرزدارانی که امنیت را برای ما رقم زده‌اند، مدیونیم.» پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اصغر سیدآبادی دبیر طرح پایتخت کتاب و روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سخنانی به بیان اهمیت اجرا این طرح‌ها و تاثیر آنها در علاقه‌مند کردن متولیان شهرها و روستاها برای انجام کارهای ترویجی و مردمی در جهت بهبود وضعیت کتابخوانی پرداخت. او با اشاره به حمایت‌های سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: «اولین گام این بود که استدلال کنیم چرا کتاب و نه هیچ چیز دیگر. کار سختی نبود. کتاب، هم در دسترس‌ترین عنصر فرهنگی در همه شهرها و روستاهاست، هم باسابقه‌ترین و هم تنها رسانه‌ای است که با همه میراث بشر پیوند دارد و ترویجش ترویج همه یافته‌ها و فضیلت‌ها و دانش‌ها و تجربه‌های بشر است. هر رشته علمی و فرهنگی و هنری آثارش در کتاب به دیگران منتقل شده است و ترویج کتابخوانی همزمان می‌تواند ترویج معرفت دینی و فضایل اخلاقی و صنعت و کشاوزی و هنر و ... باشد.» سیدآبادی ادامه داد: «نگرانی ما درباره روستاها خیلی زودتر از شهرها برطرف شد، چون بلافاصله پس از اعلام فراخوان تماس از روستاها شروع شد. روستایی را سراغ داشتیم که پس از اعلام فراخوان خانه خالی یکی از اهالی را کتابخانه کردند. پس از نخستین سال برگزاری در مناطقی که یک روستا برگزیده شده بود، فعالیت‌های کتابخوانی و کتابخانه‌ای افزایش پیدا کرد و امسال خوشحالیم که روستاها و آبادی‌ها و عشایری از چهارگوشه ایران رنگارنگ در جشنواره شرکت کرده‌اند.» او درخصوص متقاضیان حضور در جشن سال پایتخت کتاب ایران، توضیح داد: «امسال که اسامی ۱۰۲ شهر شرکت کننده را مرور می‌کردیم، در میان آن نام‌های ناشناس شهرهایی بودند که تازه شهر شده بودند. حالا که ۲۰ شهر نامزد نهایی را نگاه می‌کنیم، شهرهایی را می‌بینیم که هنوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند، اما همه نهادها و دستگاه‌های عمومی و دولتی و غیردولتی‌ برای ترویج کتابخوانی بسیج شده‌اند. زیرا اساس کار در انتخاب پایتخت کتاب ایران بر کارجمعی و مشارکت دولت و بخش‌های غیردولتی و ایده‌های ابتکاری و نو استوار است نه لزوما بر بودجه.» سیدآبادی با اشاره به نیشابور دومین پایتخت کتاب ایران، گفت: «امسال برای ارزیابی فعالیت‌های ترویج کتابخوانی در نیشابور گزارشی تهیه و در آن فعالیت‌ها بر اساس برنامه‌ها سنجیده شد و نتیجه‌اش حاکی از موفقیت نسبی نیشابور در اجرای برنامه‌هایش بود. بخشی از این ارزیابی نیز سنجش تاثیر پایتخت کتاب در ترویج کتابخوانی نیشابور بود. برای این موضوع سفارش کتاب از توزیع‌کنندگان، میزان فروش نمایشگاه کتاب و همچنین میزان امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی نیشابور مورد ارزیابی قرار گرفت.» او در ادامه آماری از میزان افزایش فروش کتاب در نیشابور ارائه داد: «بر اساس گزارش موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی فروش نمایشگاه کتاب در نیشابور با برخی از مراکز استان مانند ارومیه، زنجان، گرگان و شهرکرد برابر و مبلغ هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بود. نمایشگاه کتاب در نیشابور یکی از دستاوردهای انتخاب این شهر به عنوان پایتخت بود و معمولا فروش نمایشگاهی بر فروش کتابفروشی‌ها تاثیر منفی می‌گذارد، اما بر اساس گزارش تعاونی توزیع‌کنندگان سفارش کتاب از مراکز توزیع کتاب در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش فروش داشته است.» در ادامه این مراسم همچنین سیدمحمد بهشتی از اعضای هیئت داوران این جشنواره‌ در سخنانی گفت: «برگزاری این جشنواره ظرفیت‌های روستاها و شهرهای ما را در حوزه کتابخوانی آشکار کرد که این نوعی غبارروبی از ظرفیت‌های نهفته در جامعه فرهنگی ایران است.» او ادامه داد: «همان‌طور که اشاره کردم مردم ما درباره خود دچار توهم شده‌اند، مخصوصا در عصر معاصر و در حوزه رویکردهای فرهنگی اتفاقی که سال گذشته در نیشابور افتاده و ما از اینقدر توجه به کتاب در این شهر تعجب کردیم که نشان‌دهنده این است که ذهنیت درستی به جامعه و ملت خود نداریم؛ یعنی پیش‌فرض‌های ما غلط است. پروژه‌ای مثل انتخاب پایتخت کتاب ایران به نظرم ظرفیت‌هایی جالبی از نگاه فرهنگی مردم ما را آشکار می‌کند و ظرفیت واقعی جامعه را به ما نشان می‌دهد. این رویدادها می‌گوید که باید از تلقین‌ها که به صورت بدیهی درآمده دوری کنیم و سعی کنیم حقیقت را کشف کنیم.» همچنین علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر عضو هیئت داوران این دو جشنواره رقابت میان شهرها و روستاها را در سومین دوره جشنواره یاد شده بسیار حساس عنوان کرد و به بیان نکاتی در باب تاثیرات فرهنگی برگزاری این جشنواره ه پرداخت. او ادامه داد: «اصغر فرهادی می‌گوید یک بار با برخی کارگردانان درباره فروش فال حافظ صحبت می‌کرده و آن‌ها متعجب بودند که ایرانی‌ها برای خرید شعر سر چهارراه‌ها پول می‌پردازند.» سپس  هادی مسلمی شهردار نیشابور به عنوان شهر برگزیده سال گذشته از روند برنامه‌های شهر خود در سال گذشته گزارشی ارائه داد: «نام و نشان نیشابور از گذشته تاکنون در ذهن و زبان ایرانیان نامی باشکوه با نشان‌های فرهنگی و هنری غنی بوده است که در جهان نیز شناخته شده است و سال ۱۳۸۹ در شبکه میراث معنوی جهان در سازمان یونسکو ثبت شده است.» او با اشاره به برگزیده شدن نیشابور به عنوان پایتخت سال گذشته کتاب ایران، ادامه داد: «به گواهی هیئت‌داوران و کارشناسان، آنچه باعث شد نیشابور پایتخت کتاب ایران شود، حضور فعال نهادهای مردمی، تشکل‌های مدنی و صنایع در کنار نهادهای دولتی و عمومی در ترویج کتاب‌خوانی بود.» شهردار نیشابور همچنین گفت: «از دو سال پیش در نیشابور موجی مبارک راه افتاده است که همه نهادها و دستگاه‌ها در حرکتی منسجم و هم‌افزا، ترویج کتاب‌خوانی را به‌عنوان راهی برای توسعه و پیشرفت شهر دنبال می‌کنند. شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، آموزش‌وپرورش، انجمن‌ها و نهادهای غیردولتی، صنایع، دانشگاه‌ها و مدارس و خوشبختانه از امسال روستاها به این موج عظیم پیوسته‌اند، موجی که محدود به امسال و سال آینده نخواهد بود و تا سال‌های سال ادامه خواهد یافت.» در این دوره جشنواره جشن پایتخت کتاب ایران پرونده ۱۰۳ شهر، به داوری نهایی معرفی شد و بوشهر به‌دلیل برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه‌های ویژه پایتخت کتاب ایران و همچنین حمایت از طرح‌های ترویج کتابخوانی به ‌عنوان سومین پایتخت کتاب ایران معرفی شد. لوح تقدیر وزیران کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو به شهردار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر اهدا شد. همچنین مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی و ۱۰۰ میلیون ریال حواله کتاب به این شهر اهدا شد. سیدمحمد بهشتی، محمود آموزگار، سیدعباس صالحی، علیرضا مختارپور، احمد مسجدجامعی، عباس کرخی و عبدالمهدی مستکین، اعضای هیئت داوران سومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران بودند. شهرهای اصفهان، اِوَز، برازجان، تبریز، تفت، دزفول، دَمَق، زرند، کاشان، رفسنجان، کنگان، شبانکاره، شهرری‌، شهرضا، شهرکرد، شیراز، لاهیجان‌، ورامین و یزد نیز دیگر شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی بودند. لوح تقدیر ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو در بخش روستاهای دوستدار کتاب به روستای شمسی از شهرستان اشکریز یزد اهدا شد. شهرکرد، کاشان، اوز و زرند به عنوان شهر خلاق در ترویج کتابخوانی، لوح ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو را دریافت کردند. اجرای گروه موسیقی لیان پایان بخش این مراسم بود.   ]]> عمومی Tue, 21 Feb 2017 05:21:09 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97273/ سرنوشت خانه «ملکه توران» در انتظار خانه «سپهبد امیر احمدی»؟ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97201/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، هنوز خبر کشف خانه‌ی بزرگ هفت هزار متری «سپهبد امیر احمدی» در رسانه‌ها دیده نشده که این‌بار خبر از آغاز مزایده این خانه‌ی تاریخی می‌رسد. خبری که می‌تواند به راحتی ذهن‌ها را سمت خانه‌ «ملکه توران» ببرد. خانه‌ای تاریخی که آن هم در اختیار کمیته امداد بود و در نیمه‌شب به طور ناگهانی توسط لودرها به طور کامل تخریب شد و پس از آن بهانه‌ها برای این تخریب ناخواسته طرح شدند. حالا کمیته مردم‌نهادِ پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران در اطلاعیه‌ای بار دیگر از مزایده‌ی خانه «سپهبد امیر احمدی» و احتمال وقوع هر اتفاقی برای این خانه تاریخی خبر می‌دهد. «خانه سپهبد امیر احمدی یکی از آثار تاریخی ارزشمند شهر تهران به مساحت ۷ هزار متر مربع است که در خیابان حافظ، نرسیده به میدان حسن آباد، بین خیابان‌های پیام انقلاب و شهید محمدعلی سید صدری قرار دارد. بنا به گفته‌ی عبدالله انوار- طهران‌شناس- سردار عظیم یکی از قزاق‌های بنام دوره قاجار و پهلوی بود و املاکی در حوالی میدان حسن آباد داشت که پس ازدواج سپهبد امیراحمدی با توران (دختر سردار) خانه‌ای را در شمال میدان حسن‌آباد در اختیار دامادش گذاشت و در نهایت سند آن را در سال ۱۳۰۴ به نام سپهبد امیراحمدی کرد. محل اسکان و خانه اصلی سردار عظیم در پایین میدان حسن آباد، کوچه حمام شاهزاده قرار داشت. سردار عظیم (پدر زن سپهبد امیر احمدی) بخش اصلی این بنا را در اواخر قاجار بنا کرد. سپهبد امیراحمدی هم بخش‌هایی از عمارت‌های این خانه را در دوران پهلوی اول و دوم احداث کرد. این بنا دارای ۱۱ عمارت تاریخی و با ارزش است که متاسفانه به دلیل کم کاری‌های سازمان میراث فرهنگی کشور، تا کنون در فهرست آثار ارزشمند شهر تهران شناسایی نشده و به ثبت آثار ملی نرسیده است. این بنا پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط بنیاد مصادره و سپس بخشی از آن اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر عمارت‌ها به عنوان محل اسکان کارکنان کمیته امداد استفاده شد. به مرور زمان این خانه‌ها و اتاق‌ها تخلیه شد. در حال حاضر تنها ساکنین مجموعه یکی از کارکنان و نگهبان این اثر تاریخی است. عمارت‌های قاجاری این بنا متاسفانه رها و در حال تخریب و ویرانی است. حال به تازگی کمیته امداد امام خمینی (ره) پس از تخریب خانه توران در خیابان پسیان و تلاش برای تخریب ویلای ارزشمند پناهی اثر معمار فرانسوی دوبرول در خیابان انقلاب و تبدیل آن به یک مجتمع تجاری - اداری، خانه تاریخی سپهبد امیر احمدی را در آگهی عمومی با کاربری مسکونی و تجاری و قیمت بسیار کم به رقم عجیب ۲۴ میلیارد تومان به مزایده گذاشته است تا بار دیگر اثری از هویت شهر تهران از خاطره‌ها پاک شود و جای آن را مال‌ها و مجتمع‌های تجاری با نماهای رومی بگیرد. سپهبد احمد امیراحمدی، نخستین سپهبد ایران، یکی از مهره‌های اصلی کودتای سوم اسفند، ۸ بار وزیر جنگ، ۲ بار وزیرکشور، ۵ بار فرماندار نظامی تهران، ۲بار فرمانده کل ژاندارمری، سالها فرمانده لشگرهای لرستان، آذربایجان و … و ۱۶ سال عضو مجلس سنا بود. سپهبد امیر احمدی خانه دیگری هم در شمیران دارد که پس از مرمت در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ به عنوان باغ موزه هنر ایرانی برای بازدید عموم بازگشایی شده است.» به گزارش ایسنا، با وجود همه حرف‌های مشابهی که کمیته امداد می‌تواند برای مزایده یا احیانا تخریب این خانه‌ی تاریخی بزند، قطعا اقدام به موقع میراث فرهنگی در بررسی خانه از نظر ارزش‌های تاریخی و ثبت این بنا و در همین حال تعیین عرصه و حریم آن می‌تواند به زنده ماندن این بنای تاریخی کمک بسزایی داشته باشد. ]]> عمومی Mon, 20 Feb 2017 10:55:11 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97201/ لباس مجری چگونه باشد؟ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97119/ به گزارش ستاره ها ؛ پریدخت عابدین‌نژاد، طراح لباس درباره پوشش مجریان صداوسیما به ایسنا گفت: لباس مجری باید جلب توجه کند؛ به این معنی که زیبایی لباس مجری از لحاظ بصری ما را به دیدن و شنیدن صحبت‌های مجری مشتاق کند. لباس مجری از لحاظ رنگ و فرم باید هارمونی زیبایی داشته باشد که چشم را اذیت نکند و چشم‌نواز باشد. هماهنگی مدل و رنگ لباس مجری مخاطب را به گوش دادن حرف‌هایش ترغیب می‌کند. او در ادامه با اشاره به حجاب مجریان خانم گفت: من موافق حجاب مقنعه برای مجریان خانم نیستم زیرا جلوه‌ لباس مجری را می‌گیرد و باید پوششی جذاب جایگزین مقنعه شود. برخی مجری‌های تلویزیون از لحاظ رفتاری خشک هستند و زمانی که روسری و لباس رنگی هم می‌پوشند، خشکی رفتار، جذابیت لباشان را از بین می‌برد. این طراح لباس افزود: تنها مانتو و چادر حجاب نیست، چه ایرادی دارد مجری یک کت و دامن پوشیده، بپوشد؟ مجریان و مهمانان شبکه‌های برون مرزی، متفاوت‌تر از مجریان ایرانی لباس می‌پوشند. حجاب فقط در مانتو خلاصه نمی‌شود که ضوابط خاصی داشته باشد، یک پیراهن و کت و دامن نیز می‌تواند حجاب محسوب شود. او با اشاره به تناسب پوشش مجری با محتوای برنامه یادآور شد: پوشش مجری در یک برنامه جدی و رسمی متفاوت‌تر از یک برنامه طنز و دورهمی است اما طراحی لباس مجری در همه این برنامه‌ها باید به شکلی باشد که مخاطب مایل باشد برنامه را ببیند و همچنین بتواند الگوسازی کند. کسانی که در ادارات و مکان‌های رسمی کار می‌کنند ضوابطی دارند که باید رعایت کنند اما با این حال طراحی لباسشان باید زیبا، جذاب و تک باشد. عابدین‌نژاد تصریح کرد: در طراحی لباس مجری باید دقت شود زیرا مخاطب که مجری را می‌بیند ترغیب به الگوگیری شود. صداوسیما برای طراحی لباس مجری باید بخش طراحی داشته باشد. این طراح لباس در ادامه با اشاره به عملکرد برندهای جهانی گفت: برندهای مختلف جهانی به طراحی لباس‌های اسلامی می‌پردازند و این طراحی اسلامی بازار بزرگی در دنیا ایجاد کرده است که برندهای جهانی نیز در چند سال اخیر به این امر پی برده‌اند و  فشن شوهایی در این راستا برگزار می‌کنند و لباس‌های اسلامی را به نمایش می‌گذارند. ما نیز در این عرصه می‌توانیم به مرحله‌ی بالایی برسیم زیرا از لحاظ دوخت و طراح مهارت داریم. او در پایان گفت: ما طراح‌های خوبی در کشور داریم و اگر دولت به صورت درست سرمایه‌گذاری کند و از طراح‌های بامهارت استفاده و حمایت کند، می‌توانیم در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. ما 37 سال است که تجربه لباس‌های اسلامی را داریم و با این تجربه می‌توانیم پیشرفت کنیم. مسئله پوشش در ادارات و تلویزیون باید جدی گرفته شود و این فرهنگ‌سازی است. ]]> عمومی Sun, 19 Feb 2017 15:25:33 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97119/ آغاز ثبت نام ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97090/ به گزارش ستاره ها به نقل از ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هومان حسن‌پور اظهار کرد: ثبت نام ناشران برای حضور در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه سوم اسفندماه آغاز می‌شود و تا تاریخ ۱۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت. او افزود: ناشران به منظور ثبت درخواست برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران می‌توانند با توجه به زمینه فعالیت‌ خود به یکی از وب‌سایت‌های اعلام‌شده مراجعه کنند: ·         ناشران عمومی به آدرس http://www.ipcu.ir (اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران-آشنا) ·         ناشران دانشگاهی به آدرس http://www.nbup.ir (انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی) ·         ناشران کودک و نوجوان به آدرس: http://www.cacbp.ir (انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان) ·         ناشران آموزشی به آدرس http://www.afnam.ir  (انجمن فرهنگی ناشران آموزشی) مدیر کمیته ناشران داخلی تاکید کرد: در این مرحله ناشران با ثبت درخواست خود به عنوان متقاضی دریافت غرفه شناخته می‌شوند و ثبت نام موقت از آن‌ها انجام می‌شود. پس از بررسی درخواست متقاضیان و داشتن شرایط اختصاص غرفه از طریق پیامک، پست الکترونیکی و سایت ثبت‌نام، پذیرش ناشران به اطلاع آن‌ها خواهد رسید. حسن‌پور افزود: پس از اعلام متراژ غرفه و پرداخت صورت‌حساب از طریق درگاه بانک، ثبت نام ناشران قطعی خواهد شد. سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه در شهر آفتاب برگزار می‌شود.  ]]> عمومی Sun, 19 Feb 2017 11:58:23 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97090/ آثار ناياب صادق هدايت رونمايي شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97067/ به گزارش ستاره ها به نقل از روزنامه اعتماد: مراسم صد و چهاردهمين سالروز تولد صادق هدايت با معرفي برگزيدگان جايزه داستان نويسي هدايت و رونمايي از كتاب «آثار ناياب صادق هدايت» برگزار شد.     جمعي از جوانان و دوستداران صادق هدايت عصر روز جمعه ٢٨ بهمن ماه در مراسمي خصوصي كه در نشر «هنوز» برگزار شد، گرد هم آمدند تا در صد و چهاردهمين سالروز تولد صادق هدايت شركت كنند.     اين مراسم شامل دو بخش بود؛ در آغاز برگزيدگان پانزدهمين جايزه داستان‌نويسي صادق هدايت معرفي شدند.     هرچند اين مراسم دوستانه سخنراني نداشت اما جهانگير هدايت، برادرزاده صادق هدايت و رييس بنياد هدايت آمار و اطلاعاتي درباره آثار رسيده به جايزه داستان نويسي هدايت ارايه كرد. به گفته او، در اين دوره از جايزه ٢٦٥٠ داستان رسيد.     هدايت ابراز خشنودي كرد كه در اين مراسم نويسندگاني از كشورهاي گوناگون شركت كرده‌اند و جالب است كه برگزيده اول «پويا منشي زاده» نيز مقيم كشور هلند است كه به خاطر نوشتن داستان «پل معلق» نخستين جايزه را دريافت كرد.     علاوه بر او، سه نفر به عنوان نفرات دوم معرفى شدند؛ حميده شفيعى با داستان «تيك‌هاى تنها»، سحر رفيع با داستان «آن‌ها» و مرتضى فرجى با داستان «خاكستر برف» برگزيدگان دوم بودند.     بعد از معرفي برگزيدگان، كتاب «آثار ناياب صادق هدايت» كه از سوي نشر «چشمه» منتشر شده است، رونمايي شد.     اين كتاب شامل داستان‌هايي است كه هيچ يك تا به حال منتشر نشده‌اند. چراكه خالق «بوف كور» گاهي ترجيح مي‌داده نامش را بر برخي از آثارش درج نكند. ضمن اينكه او گاه ممنوع‌القلم بوده و نمي‌توانسته آثارش را به نام خودش منتشر كند اما سال‌ها بعد برادرزاده او اين آثار را گردآوري مي‌كند كه نتيجه آن انتشار كتاب «آثار ناياب صادق هدايت» است كه در مراسم روز جمعه رونمايي شد. در اين مراسم دوستانه هنرمنداني همچون لوريس چكناواريان و خسرو سينايي نيز حضور داشتند. سينايي پيش از اين مستند «گفت‌وگو با سايه» را درباره صادق هدايت ساخته است.     چندي پيش نيز كتاب «در كوچه پس كوچه‌هاي پاريس» كه دربردارنده خاطرات پاريسي صادق هدايت است، در كتابفروشي بوكلند رونمايي شد. در ماه‌هاي اخير برخي ديگر از آثار هدايت تجديد‌چاپ شده‌اند؛ كتاب‌هايي مانند «فرهنگ عاميانه مردم ايران»، «انسان و حيوان» و آلبوم كارت‌پستال‌هاي صادق هدايت.     ١١٤ سال از روزي كه هدايت قلي خان و زيورالملوك صاحب پسري به نام صادق هدايت شدند، مي‌گذرد، پسري كه بعدها نامدارترين نويسنده معاصر ايران شد. هرچند همواره درباره او سخن‌سرايي‌هاي زيادي شده اما زندگي كوتاه و پرفراز و نشيب اين نويسنده، مترجم و روشنفكر همواره براي مخاطبان پر رمز و راز بوده است و هميشه هستند كساني كه دوست دارند از هر روزني سرك بكشند تا شايد از اسرار زندگي اين هنرمند سردربياورند.     صادق هدايت كه در چهل و نهمين بهار زندگي‌اش، مرگي خودخواسته را انتخاب كرده بود، در شرح حال خود نگاشته بود: «من همان قدر از شرح حال خودم رم مي‌كنم كه در مقابل تبليغات امريكايي‌مآبانه. آيا دانستن تاريخ تولدم به درد كسي مي‌خورد؟ اگر براي استخراج زايچه‌ام است، اين مطلب فقط بايد طرف توجه خودم باشد. گرچه از شما چه پنهان، بارها از منجمين مشورت كرده‌ام، اما پيش‌بيني آنها هيچ‌وقت حقيقت نداشته. اگر براي علاقه خوانندگان است؛ بايد اول مراجعه به آراي عمومي آنها كرد چون اگر خودم پيش‌دستي بكنم مثل اين است كه براي جزييات احمقانه زندگيم قدر و قيمتي قايل شده باشم.   به‌علاوه، خيلي از جزييات است كه هميشه انسان سعي مي‌كند از دريچه چشم ديگران خودش را قضاوت بكند و ازاين جهت مراجعه به عقيده خود آنها مناسب‌تر خواهد بود مثلا اندازه اندامم را خياطي كه برايم لباس دوخته بهتر مي‌داند و پينه‌دوز سر گذر هم بهتر مي‌داند كه كفش من از كدام طرف ساييده مي‌شود. اين توضيحات هميشه مرا به ياد بازار چارپايان مي‌اندازد كه يابوي پيري را در معرض فروش مي‌گذارند و براي جلب مشتري به صداي بلند جزيياتي از سن و خصايل و عيوبش نقل مي‌كنند.» ]]> عمومی Sun, 19 Feb 2017 09:58:15 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97067/ ترامپ روی بازار کتاب ایران تأثیر گذاشت؟ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/96991/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، از زمان به قدرت رسیدن «دونالد ترامپ» در ایالات متحده آمریکا، فروش کتاب‌هایی با تم ضدآرمانشهری که درباره حکوت‌های خودکامه است که جامعه‌ای را در خفقان فروبرده‌اند، به شدت افزایش یافته است. کتاب‌های «۱۹۸۴» جورج اورول، «قصه ندیمه» مارگارت اتوود، «دنیای قشنگ نو» نوشته آلدوس هاکسلی، «در باغ حیوانات» اریک لارسن و «مردی در قلعه بالا» اثر فیلیپ کی. دیک از کتاب‌هایی هستند که طی این مدت مورد توجه بیش‌تر مخاطبان قرار گرفته‌اند. حتی یک خَیّر ناشناس نسخه‌هایی از این رمان‌های ضدآرمان‌شهری را خریداری کرده و با یادداشت «بخوان! مبارزه کن!» در دسترس عموم قرار داده است. بیش‌تر کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب که مرکز خرید کتاب محسوب می‌شود می‌گویند «۱۹۸۴» از زمانی که ترجمه شده تا کنون فروش خود را داشته، «دنیای قشنگ نو» نیز فروشش خوب بوده است، «سرگذشت ندیمه» هم فروش بدی نداشته؛ اما ریاست‌جمهوری ترامپ در آمریکا تغییری در فروش آن‌ها در ایران ایجاد نکرده است. یک کتاب‌فروش در این‌باره می‌گوید: «اول از همه این‌که ما اصلا کتاب‌خوان نداریم، کسانی که کتاب می‌خوانند هم چند دسته‌اند؛ یا می‌خواهند بنویسند و بر اساس یک اصول خاص کتاب می‌خرند و می‌خوانند؛ اگر کتابی مثل «۱۹۸۴» در این طیف جا داشته باشد می‌خرند و به پول آن‌ هم توجه ندارند. دسته دوم کسانی هستند که روال اندیشه‌ای ندارند و کتاب می‌خرند و می‌خوانند. دسته سوم کسانی هستند که تحت فرمان فروشنده‌ها و کتاب‌فروشی‌ها کتاب می‌خرند و می‌خوانند، یا این‌که تبلیغات آن را در مجله‌ها و روزنامه‌ها دیده‌اند. دسته دیگر کتاب‌نخوان‌ها هم همگام با جریان فکری جامعه پیش می‌روند و با هزینه کتاب هم کاری ندارند. دسته آخر از روی اجبار کتاب می‌خرند و می‌خوانند مثلا اجبار از طرف دانشگاه یا پدر و مادر... به طور کلی برخورد گسترده‌ای را که مردم جهان با کتاب دارند مردم ایران ندارند. پس انتظار نداشته باشید  فروش این کتاب‌ها در ایران بیش‌تر شده باشد.» کتاب‌فروشی دیگری می‌گوید: «۱۹۸۴» مخاطب خاص و فروش خود را دارد و این‌طور نیست که بگوییم تحت تأثیر جریانی فروشش بیش‌تر شده است. «سرگذشت ندیمه» را اصلا نداشتیم، «دنیای قشنگ نو» هم فروشش خوب بوده و فروش «باغ حیوانات» فرقی نداشته  است. یک کتاب‌فروش دیگر هم در این‌باره اظهار می‌کند: ما کتاب‌خوان نداریم که سراغ کتاب‌ها بیایند. اگر هم بخرند برای دکور است نه خواندن، اما «۱۹۸۴» فروشش برای من خوب بوده و در بقیه هیچ فرقی احساس نکرده‌ام. واکنش یک کتاب‌فروش دیگر هم این‌گونه است: «بی‌کار می‌شوید چه سوال‌هایی به ذهن‌تان می‌آید؟! من که فروش نداشتم.» اگر نگاهی هم  به بساط دست‌فروش‌های کنار خیابان بیندازیم، اکثر آن‌ها در بساط‌شان کتاب «۱۹۸۴» جورج اورول را دارند. درباره فروش این کتاب بعد از ریاست‌جمهوری ترامپ و قبل از آن، هرکس پاسخی می‌دهد. «برای چی می‌خوای؟ فروشش در آمریکا زیاد شده، به ما که تهرانیم چه ربطی داره؟»، «اجازه بدید من حرف نزنم، گزارش شما خبرنگارا برای ما بیش‌تر دردسرساز بوده. شما رو به خیر و ما رو به سلامت»، «ما از این شانسا نداریم  که بیان از ما کتاب بخرن»، «به نظر من اول سال «۱۹۸۴» خیلی بهتر از الان فروش می‌رفت»، «فروش کتاب «۱۹۸۴» برای من بیش‌تر شده، «دنیای قشنگ نو» هم فروشش بد نبوده، اما بقیه نه»، «برای من که فرقی نداشته، یا حداقل این‌طور احساس نکردم که فروشش بیش‌تر شده باشه»، « ۱۹۸۴» مخاطبای خاص خودش رو داره، این‌طور نشده که بعد از به ریاست رسیدن این آقا فروشش تغییر کنه». یکی از آن‌ها فکر می‌کند دنبال به‌هم ریختن کار و کاسبی‌اش هستم و «۱۹۸۴» یکی از کتاب‌های ممنوعه است. می‌گوید: « به‌خدا من اسم اینا رو هم بلد نیستم، برای خرج خونه‌ام اینا رو می‌فروشم»، «اصلا خودت این کتاب رو خوندی؟» و وقتی با پاسخ مثبت روبه‌رو می‌شود می‌گوید: همه‌تون همینو می‌گین! کتاب شده دکور! برای چشم و هم‌چشمی کتاب می‌خرن! اصلا بیان کتاب بخرن نمی‌خونن، برای دکور کتابخونه می‌خرن. از همه سوال کنی همینه، مردم ما کتاب نمی‌خرن که بخونن. حالا این کتاب می‌خواد تو اروپا و آمریکا فروش زیادی داشته باشه، نایاب باشه، مردم ما کتاب نمی‌خونن»، «تو این چند روز به نظرم استقبال خوبی شده و چن‌تایی فروختم که معمولا این تعداد رو تو یه ماه می‌فروشم». جورج ارورل در کتاب «۱۹۸۴» آینده‌ای را برای جامعه به تصویر می‌کشد که در آن خصوصیاتی همچون تنفر نسبت به دشمن و علاقه شدید نسبت به برادر بزرگ (ناظر کبیر، رهبر حزب با شخصیت دیکتاتوری فرهمند) وجود دارد. در جامعه تصویرشده گناه‌کاران به راحتی اعدام می‌شوند و آزادی‌های فردی و حریم خصوصی افراد به‌شدت توسط قوانین حکومتی پایمال می‌شوند، به نحوی که حتی صفحات نمایش در خانه‌ها از شهروندان جاسوسی می‌کنند. در این داستان مسائلی همچون بزه فکری، گفتار نو و دوگانه‌باوری مطرح می‌شود. مسئول فروش انتشارات نیلوفر - نشری که این کتاب را با ترجمه صالح حسینی منتشر کرده است - می‌گوید: این کتاب از زمانی که منتشر شده فروش خوبی داشته و الان که در دنیا پرفروش شده برای ما فرقی نکرده است. «قصه ندیمه» (سرگذشت ندیمه) مارگارت اتوود به حکومتی آمریکایی می‌پردازد که زن‌ها در آن از داشتن هرگونه قدرت، شغل،‌ مال یا ثروت محروم هستند و حتی در تعیین سرنوشت خود نقشی ندارند. در «قصه ندیمه»،‌ زن‌ها برده‌هایی در دست مردان هستند. شخصیت اصلی قصه زنی به نام «آفرد» است که باید برای همسر یک مقام بالای دولتی که نازاست، فرزند بیاورد و بزرگشان کند. این کتاب در ایران با عنوان «سرگذشت ندیمه» توسط سهیل سُمی در انتشارات ققنوس منتشر شده است. مسئول فروش این انتشارات با بیان این‌که معمولا کتاب‌های اتوود فروش خوبی دارند، به افزایش فروش این کتاب بعد از افزایش فروش در سایت آمازون اشاره می‌کند. وقایع رمان «دنیای قشنگ نو» نوشته آلدوس هاکسلی در سال ۲۵۴۰ میلادی در شهر لندن می‌گذرد و آرمانشهری را به تصویر می‌کشد که در آن مهندسی ژنتیک به آفرینش انسان‌ها با ویژگی‌های از پیش تعیین‌شده منجر شده، نظام اخلاقی جامعه با تشکیل حکومت جهانی و از میان بردن جنگ و فقر و نابودی کامل خانواده و تولید مثل به کلی پوست انداخته و دانش روان‌شناسی به طرز حیرت‌انگیزی اعتلا یافته و تنها هدف انسان ایجاد سعادت و از میان بردن رنج‌های غیرضروری است. این کتاب توسط سعید حمیدیان ترجمه و در انتشارات نیلوفر عرضه شده است. مسئول فروش این انتشارات می‌گوید فروش این کتاب فرقی نکرده است. اریک لارسن در کتاب «در باغ حیوانات» ما را به متن یکی از هولناک‌ترین و حساس‌ترین بزنگاه‌های تاریخ قرن بیستم می‌بَرَد، به سال‌هایی که کمتر درباره آن خوانده و شنیده‌ایم، سال‌های قبل از آغاز جنگ جهانی دوم در آلمانِ هیتلری! در کتاب «در باغ حیوانات» از نگاه آقای سفیر و دخترش، مارتا (که زندگی پرماجرایی داشته) با روندی که نازی‌ها برای به دست آوردن قدرت طی کردند بهتر آشنا شده و در روایتی جذاب و مستند، به شناخت دقیق‌تری از هیتلر و همراهانش دست می‌یابیم. این کتاب درایران توسط احمد عزیزی ترجمه و در انتشارات هرمس منتشر شده است. مسئول فروش این انتشارات می‌گوید: فروش این کتاب از زمانی که منتشر شده خوب بوده اما بعد از مطرح شدن به عنوان پرفروش‌ها فروشش بهتر شده‌ است. ]]> عمومی Sat, 18 Feb 2017 15:43:34 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/96991/