پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/culture Mon, 18 Jun 2018 16:04:57 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Mon, 18 Jun 2018 16:04:57 GMT فرهنگی 60 گردهمایی زرتشتیان در زیارتگاه «پیرسبز» http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/132925/3/   ]]> عمومی Mon, 18 Jun 2018 11:09:07 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/132925/3/ موزه دفاع مقدس عید فطر تعطیل است http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132627/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا؛ این فضای فرهنگی، همزمان با عید سعید فطر،   یعنی جمعه ۲۵ خرداد ماه تعطیل است.  موزه دفاع مقدس، روز ۲۶ خرداد به روی علاقه‌مندان باز و بازدید از آن رایگان خواهد بود. ساعت بازدید در این روز نیز، همانند ایام عادی از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ بعدازظهر است. همچنین بر اساس توافق به عمل آمده با آموزش و پرورش استان تهران، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، میزبان بیش از ۱۰ هزار  دانش آموز شهر و استان تهران  در برنامه فرهنگی «طعم جبهه» خواهد بود. علاوه بر این، بر اساس توافق با بنیاد علوی ۱۱ هزار دانش آموز سرتا سر کشور از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدید می‌کنند. ]]> عمومی Wed, 13 Jun 2018 10:21:15 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132627/ چهره «سی و سه پل»، هر روز آشفته‌تر از دیروز! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/132598/3/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایلنا:  تا زمانی که فرهنگ آن وجود ندارد و مردم به این شکل روی پل دیوارنویسی انجام می‌دهند، هرچه میراث فرهنگی تیم حفاظتی در منطقه بگذارد بازهم این گرفتاری‌ها و مشکلات وجود دارد. ما می‌توانیم با یک فرهنگ‌سازی مناسب، به سمتی برویم که وضعیت پل را از وضعیت فعلی نجات دهیم. او ادامه داد: ما هر ساله مبلغی مشخص می‌کنیم و با نیروهای امانی می‌رویم تا دیوارنویسی‌ها را پاک کنیم. البته درصدد هستیم که تابلوهای راهنمایی را در اطراف پل نصب کنیم تا برای مردم هشدار و زنگ خطری باشد. مسئول پایش پل‌های تاریخی استان اصفهان درباره‌ی ترک‌خوردگی‌های پل نیز اضافه کرد: ما مرتباً سی و سه پل را پایش می‌کنیم و اگر ترکی رؤیت شود با شاهدگذاری و همچنین بررسی‌های دوره‌ای مناسب ارزیابی می‌کنیم که آیا این ترک‌ها در حال حرکت هستند یا نه؟ خوشبختانه حرکتی روی سی و سه پل دیده نشده. حتی بعد از آن که مترو کشیده شد، حرکتی در پل دیده نشد. اگر اتفاقی رخ دهد بلافاصله اقدامات حفاظتی و مرمتی آغاز می‌شود و خوشبختانه تا به این لحظه مسئله‌ای به صورت جدی مشاهده نشده است. او ادامه داد: ضلع غربی پل کمی شکل غیرمتعارف به خود گرفته که مربوط به مرمت‌های دهه‌های گذشته است و در مرمت‌های جدید نیز به همان شکل قدیم باقی مانده است. او به این سؤال که جاگذاری درِ آهنی مغایر قوانین عرصه‌ی بناست، پاسخ داد و گفت: قبلاً به جای این در، یک درِ چوبی قرار داشت و چون به این در آسیب رسید و مورد تعرض قرار گرفت؛ این در آهنی را به عنوان یک در حفاظتی در آنجا قرار دادیم که انشالا به زودی با یک در بهتر تعویض خواهد شد. فصیحی در پاسخ به این سؤال که آیا وضعیت عبور و مرور مردم کنترل‌شده‌تر خواهد شد یا نه؟ بیان داشت: به هر حال بر روی سی و سه پل به عنوان یکی از شریان‌های مهم شهری، باید عبور و مرور انجام شود. خب عده‌ای بر این قائل هستند که عبور و مرور روی این پل باید حذف شود ولی واقعیت این است که نمی‌شود شریان اصلی شهر را از عبور و مرور خالی کرد. پس بهترین راه همین است که در مواجه با آسیب‌های احتمالی‌ِ عبور و مرور، ایمن‌سازی‌ انجام شود وحفاظت صورت بگیرد. او درخصوص حصاری که قرار است روی سی‌وسه‌پل کشیده شود، گفت: چندان با کلمه‌ی حصارکشی موافق نیستم و به‌جای آن باید لفظ حفاظت را بکار برد چون از حیث ایمن‌سازی مناسب‌تر است. طرح‌های مختلفی که طی سال‌های اخیر روی آن‌ها کار شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام از بین این‌ها، ما به سیستم کابلی رسیدیم. ابتدا به صورت نمونه طرح را پیاده کردیم و سپس این طرح در شورای فنی تصویب شد و به زودی وارد فاز عملیاتی خواهد شد. ]]> عمومی Wed, 13 Jun 2018 07:46:38 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/132598/3/ خانه بروجردی‌ها، عروس خانه‌های ایرانی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/132553/3/ به گزارش ستاره ها به نقل از وبسایت مشرق: خانه بروجردی‌های کاشان از آثار تاریخی این شهر است. این بنا در محله سلطان میراحمد واقع است و در نیمهٔ دوم قرن ۱۳ هجری و در زمان قاجار ساخته شده است. این خانه به حدی زیباست که از سوی یونسکو به عنوان جاذبه برتر گردشگری در سالهای 2015 و 2016 انتخاب شد. ]]> عمومی Wed, 13 Jun 2018 04:05:05 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/132553/3/ "مشتی باش" با جلوه های امام رضایی روی آنتن می رود/عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132505/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری رضوی،  امیرمهدی کلیدری تهیه کننده برنامه مشتی باش در گفتگوی اختصاصی گفت: ضبط این برنامه از ابتدای ماه مبارک رمضان شروع شده است و به امید خدا در آستانه عید سعید فطر به روی آنتن می رود. وی با اشاره به این نکته که مشتی باش به صورت همزمان از شبکه های سیمای خراسان رضوی، شبکه جهانی جام و جم و شبکه نسیم پخش خواهد شد بیان کرد: این برنامه قرار است 85 شب مهمان خانه های مردم ایران و سایر کشورها نیز باشد.  کلیدری دررابطه با نحوه انتخاب مهمانان این برنامه بیان کرد: مهمانان برنامه مشتی باش به صورت گزیده شده و با در نظر گرفتن دو نکته انتخاب شده اند. دسته اول مهمانان این برنامه هنرمندان و یا افرادی هستند که اثر خاصی را با موضوع امام رضا(ع) تولید کرده یا خدمت ارزشمندی را به ساحت ایشان داشته اند و دسته دیگر هر یک از افراد شهره ای هستند که در هر زمینه فرهنگی، علمی و یا مدیریتی متعلق به مشهد مقدس و خراسان هستند. تهیه کننده و عضو اتاق فکر مشتی باش درباره روند تولید برنامه گفت: مشتی باش یک برنامه شبانه خانوادگی است و مهمانانی به صورت خانوادگی نیز در استدیو دارد. خانواده ها می توانند با ثبت نام و هماهنگی قبلی در استدیوی ضبط برنامه حضور پیدا کنند. امیرمهدی کلیدری همچنین اشاره کرد: مشتی باش تاکنون مهمانانی از میان مقامات استانی و شهری داشته داشته است و افرادی چون استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد مقدس و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد سابق استان از این پروژه بازدید کرده اند. وی همچنین درباره علت انتخاب مجری این برنامه که علی اوجی است گفت: در انتخاب مجری برنامه چهره ملی و شناخته داشتنِ هنرمند برای ما اهمیت داشت و از طرفی هم می خواستیم این شخص داستانی با مشهد و امام رضا(ع) داشته باشد؛ از همین روی علی اوجی که ماه ها قبل به مشهد مقدس آمد و از همسر هنرمندش نرگس محمدی خواستگاری کرد و مراسم عقد خود را در حرم مطهر برگزار کردند، دعوت به همکاری کردیم تا اجرای برنامه را بر عهده بگیرد.   کلیدری درباره انتخاب "مشتی باش" به عنوان نام این برنامه این گونه توضیح داد: " مشتی باش" برای ما دارای سه وجه است؛ یکی جنبه اشاره به زائر امام رضا(ع) دارد، در گذشته مرسوم بود به کسی که مکه می رفت حاجی می گفتند یا کسی که به کربلا می رفت کربلایی و کسی هم که به مشهد مقدس می آمد مشهدی یا مشتی. معنای دیگر آن در قالب اسم فعل است،  مشتی شدن به معنای کسی که سلک و خوی امام رضا(ع) در وی خوی گرفته است و به اخلاق رضوی نائل شده است. وجه دیگر مشتی باش نیز اشاره به عبارت کوچه بازاری لوتی دارد که آن هم استعاره از خلق و خوی برجسته است که به فضای عامه این گونه راه پیدا کرده است. به بیانه دیگر نیز فردی که در چارچوب منزه بودن به زیارت امام رضا(ع) نایل شده و یا به قول قدیمی ها که می گفتند آب توبه به سرش ریخته شده است. تهیه کننده برنامه مشتی باش آیینه کاری های دکور برنامه و نیز هدایای مهمانان که سوغات زیارت است را از دیگر وجوه امام رضایی بودن "مشتی باش" دانست و گفت:  دکور برنامه مزین به آیینه کاری های سنتی است که می تواند تداعی گر فضای ملکوتی حرم مطهر نیز باشد و دیگر این که فضاسازی سنتی همچون شبیه سازی خانه های قدیمی شهر مشهد در آن دیده می شود. علاوه بر این ها  مهمانان این برنامه هدایای ویژه تری از شهر امام رضا(ع) می گیرند که پیشنهاد می کنم بینندگان حتما آن را در برنامه ها ببینند. وی در پایان نیز ضمن اشاره به این نکته که مشتی باش دارای اتاق فکر است و با بررسی و واکاوی دقیق در نحوه برنامه سازی و نیز مشاوره مدیران سیما پیش می رود گفت: ما قصد داریم به امیدخداوند ویژه برنامه ای را برای دهه کرامت و میلاد با سعادت امام رضا(ع) تدارک ببینیم که نیازمند همراهی نهادهای ذی ربط هست و من همین جا از کلیه فعالین در حوزه فرهنگ رضوی دعوت به همکاری می کنم تا ما را در این امر مهم همراهی کنند. ]]> هنری Tue, 12 Jun 2018 12:02:02 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132505/ غزل منتشر نشده حمید سبزواری در سوگ قیصر امین‌پور http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132504/ به گزارش ستاره ها به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، زنده‌یاد حمید سبزواری ــ خالق بهترین و خاطره‌انگیزترین سرودهای انقلابی ــ که به‌حق به نام «پدر شعر انقلاب» شهرت یافته بود، برای اصحاب فکر و فرهنگ ــ به‌خصوص اهالی شعر و ادبیات ــ نامی قابل احترام و چهره‌ای کاملاً شناخته ‌شده بود، شاعری که به‌معنای واقعی کلمه «متعهد و انقلابی» بود و شعرش تاریخ منظوم انقلاب اسلامی، به این معنا که در آیینه شعرها و سرودهای انقلابی او می‌توان تمام فراز و نشیب‌های تاریخ انقلاب را ــ از قیام تاریخی 15 خرداد سال 42 تا به امروز ــ به نظاره نشست. هرچند تاکنون از او آثار متعددی از جمله سرود درد، سرود سپیده‌، سرود دیگر، کاروان سپیده‌، تو عاشقانه سفر کن (گزیدۀ اشعار)و ... به چاپ رسیده است، اما قرار است مجموعه‌ای منتشر نشده شامل تمامی سرودها و سروده‌های او به چاپ برسد که البته به رغم اینکه قریب به دو سال از آماده شدن آن می‌گذرد، انتشار آن در هاله‌ای از ابهام است.  دو سروده ذیل از اشعار منتشر نشده سبزواری است که خبرگزاری تسنیم همزمان با دومین سالروز درگذشت این شاعر، منتشر می‌کند. اولین سروده، غزلی است در سوگ زنده‌یاد قیصر امین‌پور که به این شرح است: ای خوش آن سر که ترک سودا کرد عشق را مؤمنانه معنا کرد هِشت آیینه‌ای مقابل چشم عالمی را در آن تماشا کرد روزگاری به کوی فقر نشست پشت بر رنگ و بوی دنیا کرد روزنی بر جهان درد گشود گرهی را ز پای دل وا کرد قطره‌ای از سبوی رنج چشید ره به دریای مهر پیدا کرد کوله‌باری ز عاشقی سرشار هِشت بر دوش و عزم فردا کرد دامن از فتنه زمین برچید پشت بر ذیل و رو به بالا کرد سروده ذیل یکی دیگر از غزل‌های منتشر نشده پدر شعر انقلاب است: وه چه زیباست، گرچه سرور بود در صف دردباوران، سر بود غافل از حال دردمندان، نه... غم‌گساری امیدپرور بود دستگیر ستم‌کشان زمین خستگان را معین و یاور بود با محبان و مهرورزان دوست با صفاپیشگان برادر بود نه اسیر هوی، نه یار هوس سیرچشمی، سپید دفتر بود بی نیاز از ستایش و تعظیم خاکساری به خسروان سر بود گرچه هم صحبت فقیران بود جامه فقر داشت، «قیصر» بود ]]> عمومی Tue, 12 Jun 2018 11:56:47 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132504/ سرودهای «حمید سبزواری» میان شوآف‌های مسئولان گم شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132355/ به گزارش ستاره ها به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا: محمدرضا شفیعی کدکنی در مقاله‌ای با عنوان «ظرفیت و ظرافت یک انسان» یک سؤال مهم مطرح می‌کند: قبر فرخی یزدی کجاست؟ او در واقع با این پرسش سر حرف را باز می‌کند تا به این مسئله بپردازد که چرا می‌گویند ما ایرانی‌ها حافظه تاریخی نداریم؟ و سپس ادامه می‌دهد: فقر حافظه تاریخی ما نتیجه نداشتن «آرشیو ملی» است؛ نه در قیاس با فرانسه و انگلستان که در قیاس با همسایگانمان. آرشیو ما کجا و آرشیو عثمانی (یعنی ترکیه قرن اخیر) کجا؟!! گاهی دانشجویان دوره‌های دکتری ادبیات که سخت شیفته مطالعات ادبی در حوزه نظریه‌های جدید هستند، به من رجوع می‌کنند که: «ما می‌خواهیم روش "لوکاچ"یا روش "لوسین گلدمن" را بر فلان رمان معاصر ایرانی، به اصطلاح "پیاده کنیم" و رساله دکتری خود را در این‌باره بنویسیم.» من در میان هزاران مانعی که در این راه می‌بینم، به شوخی به آنها می‌گویم: اگر شما از دولت فرانسه بپرسید که «در فلان تاریخ، و در فلان قهوه‌خانه خیابان شانزه‌لیزه، آقای ویکتورهوگو یک فنجان قهوه خورده است؛ صورت حساب آن روز ویکتورهوگو، در آن کافه مورد نیاز من است.» فوراً از آرشیو ملی فرانسه می‌پرسند و به شما پاسخ می‌دهند، اما ما جای قبر فرخی یزدی را نمی‌دانیم! تکه‌های فراموش شده هویت فرهنگی و تاریخی به فراموشی سپردن هویت‌های تاریخی و فرهنگی و بی اعتنایی به سرمایه‌های فرهنگی کشور، موضوع تازه‌ای نیست؛ بارها و بارها در رسانه‌ها از این موضوع سخن رفته و دیگر دارد تبدیل به تکرار مکررات می‌شود. نامورانی همواره در این کشور بوده و هستند که بی‌چشم‌داشت و بدون نگاه به مسئولان، برای ارتقای فرهنگ مردم تلاش کردند اما امروز دیگر یادی از آنها نمی‌شود. ناموران بی‌اعتبار در کشور ما کم نیستند. نمونه‌اش زنده‌یاد حمید سبزواری است. او که سال‌ها به رغم خفقان موجود در سال‌های پیش از انقلاب، برای به سرانجام رسیدن این انقلاب مردمی از جان و مال خود گذشت، نام او امروز در میان کاغذبازی‌ها و شوآف‌های مسئولان گم شده است. دو سال پیش، زمانی که در همین روزها خبر درگذشت او منتشر شد، مسئولان فرهنگی کشور همانند همیشه در صحنه حاضر شده و وعده‌هایی دادند؛ از انتشار تمام سروده‌های منتشر نشده او، تا در اختیار گذاشتن سرودهای انقلابی او به عموم مخاطبان و راه‌اندازی یادمان پدر شعر انقلاب در سبزوار و افتتاح موزه‌ای به نام او در زادگاهش و... اما از همه این وعده‌ها هیچ کدام به سرانجام نرسیده است.   وحید ممتحنی، فرزند زنده‌یاد حمید سبزواری، درباره این موضوع به تسنیم گفت: تقریباً هیچ‌کدام از کارهایی که در زمان درگذشت پدر وعده داده شده بود، به سرانجام نرسیده است. برای انتشار کتابی از ایشان که حاوی اشعار منتشر نشده پدر بود، از تمامی اعضای خانواده به منظور رضایت برای چاپ آن، امضا گرفتند، اما کتاب پس از حدود دو سال هنوز به چاپ نرسیده است. وی ادامه داد: همچنین قرار بود که برای مزار مرحوم سبزواری یادمانی طراحی شود که محل دوستداران شعر و ادب باشد که متاسفانه این موضوع هم ناتمام باقی مانده است. البته ما هیچ توقعی از مسئولین نداریم و شرایط کشور را درک می‌کنیم. نام حمید سبزواری با حافظه مردم عصر ما گره خورده است. نمی‌توان به هیچ روی «خمینی ای امام...» و «برخیزید» را که از سرودهای مشهور او هستند، از حافظه مردم پاک کرد. سرودها و سروده‌های او تاریخ انقلاب است. بسیاری از اهالی فرهنگ از جمله او، که امروز مورد بی‌مهری مسئولان فرهنگی کشور قرار می‌گیرند، دیگر تکرارپذیر نیستند. اما اینکه کی می‌توان از این بزرگان برای شکل دادن هویت فرهنگی جامعه یاد کرد، به نظر مسئولان و دست‌اندرکاران امر بستگی دارد. ]]> عمومی Mon, 11 Jun 2018 12:01:03 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132355/ نماد شهر زیرزمینی نوش‌آباد رونمایی می‌شود http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132281/ به گزارش ستاره ها؛ زهرا ساروخانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در کاوش های باستان شناسی تعداد زیادی پیه سوز در شهر زیرزمینی نوش آباد به دست آمده که دارای لعاب فیروزه ای و دو نوع لوله دار و پیاله ای شکل است که برای روشنایی فضای تاریک شهر زیرزمینی استفاده می شد. وی افزود: با توجه به فراوانی و تنوع پیه سوزهای کشف شده در جریان کاوش های شهر زیرزمینی نوش آباد، این اثر به عنوان نخستین نماد و سوغات شهر نوش آباد معرفی و رونمایی می شود. مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد تصریح کرد: طی مرمت بناهای تاریخی اطراف ورودی های شهر زیرزمینی نوش آباد نیز تعداد زیادی پیه سوز با همان فرم و تکنیک به دست آمده که تحقیق های انجام شده در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد تهیه و رونمایی خواهد شد. وی گفت: بر اساس طرح و نقش پیه سوزهای کشف شده، 28 مدل از آن بازسازی شده که پس از آیین رونمایی، در معرض نمایش بازدیدکنندگان داخلی و خارجی شهر زیر زمینی نوش آباد قرار خواهد گرفت. به گزارش ایسنا، مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد، به عنوان بزرگترین معماری دستکن جهان در سال 1383 کشف و در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. تاکنون یکصد اثر تاریخی در شهر تاریخی نوش آباد شناسایی شده که مسجد جامع، مسجد امام علی (ع)، مسجد موسی بن جعفر و امامزاده محمد، پل اسحاق آباد، برج عشق آباد، شترخان، منطقه فیض آباد، قلعه های خشتی سیزان، مورچان و اقبالیه از جمله آثار ی است که از دوران سلجوقی تا صفویه در این شهر شناسایی شده است. ]]> عمومی Mon, 11 Jun 2018 05:46:45 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132281/ دنیا هنوز به صنایع دستی ایران احترام می‌گذارد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132280/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ شهرهای جهانی ایران می‌توانند با یک برنامه‌ریزی، خود به کانون‌های صادراتی کشور تبدیل شوند. بهمن نامور مطلق ـ معاون سابق صنایع دستی و هنرهای سنتی ـ در یادداشتی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی (۲۰ خرداد ماه) به اتفاقاتی که در طول چهار سال دولت یازدهم در حوزه صنایع دستی صورت گرفته، اشاره کرده و آورده است: «جایگاه حقیقی صنایع دستی ایران در سطح بین‌المللی بسیار بیش از وضعیت امروزی آن است. به عبارت دیگر صنایع دستی ایران تا جایگاه بایسته جهانی فاصله زیادی دارد؛ البته اقداماتی در خور این حوزه نیز صورت گرفته و زمینه‌هایی کم و بیش فراهم شده است. بنابراین در وضعیت کنونی هنوز میان استعددهای بالقوه و وضعیت بالفعل صنایع دستی در عرصه بین‌المللی شکاف قابل توجهی وجود دارد.» او در بخش دیگر از این یادداشت که با عنوان «جایگاه و چشم‌انداز جهانی صنایع دستی ایران» نوشته شده و آن را به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده، نوشته است: «با وجود تمام فعالیت‌های انجام شده در این حوزه، هنوز فاصله‌ها به طور کامل برطرف نشده‌اند. در واقع، یکی از عقب ماندگی‌های قابل توجه کشور در حوزه صنایع دستی رقم صادرات آن است. صادراتی که می‌تواند هم ارزآوری داشته باشد و هم اشتغال‌زایی بالا و هم زیبایی‌شناسی ما را در سطح بین المللی توزیع کند. در این خصوص باید یادآوری شود که صنایع دستی و بیشتر از آن فرش صنایعی صادرات محور تلقی می‌شوند و بخش مهمی از چرخه اقتصادی آنها از دیرباز با صادرات ممکن می‌شود. متاسفانه در سال‌ها بلکه دهه‌های اخیر به دلیل عدم ثبات روابط اقتصادی خارجی، تحریم ناعادلانه کشور از سوی قدرت‌های استعماری، سیاست‌زدگی روابط خارجی و بی‌توجهی به صنایع فرهنگی و خلاق همچنین محوریت بازار نفت باعث شده است که توفیقات در حوزه صادرات غیرنفتی به شکل مطلوب نباشد. نتیجه سیاست‌های غلط و بی‌توجهی و تغییرات پی در پی مدیریتی موجب شده که ایران در ردیف سی‌ام صادرات جهانی قرار گیرد و نزدیک به یک دهم هند صادرات داشته باشد. برای رشد مناسب صادرات باید شورای عالی صادرات غیرنفتی به صنایع دستی و فرش توجه ویژه کند. سازمان برنامه و بودجه تسهیلات لازم را برای تجار این حوزه اختصاص دهد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران مشوق‌های صادراتی را برقرار کند، وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرک جمهوری اسلامی ایران در مناسبات دو یا چندجانبه با کشورهای دیگر صنایع فرهنگی را مد نظر قرار دهد، وزارت خارجه به صادرات صنایع فرهنگی توجه بیشتری کند. همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تعریف ساختار لازم برای توجه بیشتر به صادرات بپردازد. یک اداره کل و نبود پست‌های لازم، مدیریت صادرات صنایع دستی را با مشکلات جدی مواجه کرده است به خصوص اینکه با هر دولتی سلیقه‌ها و مدیریت‌های این حوزه نیز دستخوش بیشترین تغییرات می‌شود. از سوی دیگر بخش خصوصی باید بیشترین سهم فعالیت‌ها را به خود اختصاص دهد. با راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ، تخصصی و رقابتی همچنین تقسیم حوزه‌های جغرافیایی ـ فرهنگی قدرت هماوردی خویش را تقویت کند. حمایت دولت از این شرکت‌ها نیز هدفمند و با توجه به آینده‌نگری صورت پذیرد. هنرمندان نیز سلیقه‌های بازار جهانی را بشناسند و برای چنین بازاری که مملو از رقابت‌های شدید و نزدیک است آماده شوند.»   نامور مطلق یادآور شده است که «حفظ و ارتقاء جایگاه صنایع دستی در عرصه بین المللی و رشد صادرات آن نیازمند داشتن برنامه‌ای مدون و مستمر، حمایت ویژه از سوی نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط است. بخشی از این برنامه‌ها درون سازمانی، برخی دیگر ملی و سایر آنها بین‌المللی است. همچنین فعالیت بین‌المللی هم نیازمند استمرار و پیوستگی زمانی است و هم نیازمند متخصصانی که زبان بین‌المللی را می‌شناسند و به آن اهمیت می‌دهند. متاسفانه سازمان میراث فرهنگی به راحتی نیروهای انسانی خویش را از دست می‌دهد و با تغییرات پی در پی اعتماد جهانی را نیز خدشه‌دار می‌کند، حیف خواهد شد اعتمادی که با زحمت بسیار دوباره کسب شده از دست برود.» معاون سابق صنایع دستی و هنرهای سنتی نوشته است: «خوشبختانه هنوز کشورهای جهان به صنایع دستی ایران با دیده احترام می‌نگرند که این خود سرمایه‌ای بزرگ محسوب می‌شود. شهرهای جهانی ایران می‌توانند با یک برنامه‌ریزی خود به کانون‌های صادراتی کشور تبدیل شوند. حضور فعال در نهادهای تصمیم‌گیر در دنیا مانند شورای جهانی صنایع دستی و یونسکو نیز در گفتمان‌سازی و هماهنگ‌سازی نقش مهمی می‌توانند ایفاء‌ کنند. در مقابل همه مسائل و مصائب، خوشبختانه قانونی که آرزوی چندین دهه‌ای جامعه صنایع‌دستی بود در طول دولت یازدهم مصوب شد که امکان برنامه‌ریزی و تحقق بسیاری از خواست‌های یادشده را می‌دهد. برنامه‌ای که بر اساس آن کالاهای صادراتی تخصصی و کیفی شوند و به یک بازار بلندمدت در کشورهای منطقه و سپس کشورهای دیگر اندیشه شود. بر اساس آن هر کالا و هر کسی نتواند صادرات انجام دهد و به آینده این حوزه لطمه وارد نکند. دولت نیز با الگو قرار دادن تجربه کشورهای موفق برای مثال در امر تبلیغات این کالاها در خارج هزینه کند زیرا منابع بزرگ ملی و ارزی را به دنبال خواهد داشت. بسیج دیپلماسی خارجی در جهت توسعه صادرات کالاهای فرهنگی عاقبت خوشی خواهد داشت.» نامور مطلق در پایان ابراز امیدواری کرده است، «پرچم پر افتخار صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران هر آن برافراشته‌تر شود و در سایه آن هنرمندان عزیز ـ این پاسداران زیبایی شناسی فرهنگ کشور ـ از رفاه و آینده بهتری برخوردار شوند.» ]]> عمومی Mon, 11 Jun 2018 05:41:49 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132280/ مراسم تشییع مرحوم دکتر احمدی در سازمان سمت برگزار شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132241/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، طی مراسمی با حضور اساتید دانشگاهی و حوزوی، دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر حداد عادل نماینده مقام معظم رهبری، مراسم تشییع حجت‌الاسلام دکتر احمد احمدی برگزار شد.   در این مراسم پیکر مطهر حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی از مقابل سازمان سمت برای خاکسپاری راهی قم خواهد شد.   پیکر شریف حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و به دستور مقام معظم رهبری در جوار مقبره آیت‌الله بروجردی، استاد این مرحوم دفن خواهد شد. نماز میت وی نیز از سوی آیت‌الله جوادی آملی قرائت می‌شود. ]]> عمومی Sun, 10 Jun 2018 14:03:13 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/132241/