پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/culture Thu, 16 Mar 2017 16:21:53 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Thu, 16 Mar 2017 16:21:53 GMT فرهنگی 60 برگزاری جشن نوروزگاه در شهرستان نورآباد ممسنی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99395/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر ؛ محمدیزدانپور  عضو انجمن میراث زاگرس شهرستان ممسنی با اعلام این خبر گفت :در این جشن با برپایی سیاه چادر عشایری(بحون) در میدان شهر و نمایش صنایع دستی و هنرهای عشایری، بازی های بومی محلی، چوب بازی همراه با موسیقی ساز و نقاره لری، شاهنامه خوانی، قصه گویی، اجرای قطعات موسیقی اصیل لری، پخت و توزیع غذاهای محلی و ...خواهد بود. وی ادامه داد: نوروزگان توسط میراث فرهنگی گردشگری ممسنی و با همکاری و مدیریت انجمن میراث زاگرس ممسنی برگزار می شود.  این فعال محیط زیست با اشاره جشنواره بلوط که چند روز پیش در این شهر برگزار شد بیان کرد:هدف ما در دو جشنواره نوروزگان و بلوط شبیه هم بوده و هست، در این جشنواره‌ها تمرکز اصلی ما بر روی معرفی صنایع دستی منطقه بود؛ چرا که اعتقاد داریم با فروش و حمایت صنایع دستی و رونق آنها زمینه اشتغال هر چه بیشتر را فراهم می‌کنیم، بیشتر مانور ما روی صنایع دستی مردم روستا بود تا بتوان توجه مردم رو به آن‌ها جلب کنیم و با فروش محصولات آن‌ها را حمایت کنیم و زمینه اشتغال زنان و مردان دامدار فراهم شود با این روش بخش مهمی از جنگل و مرتع ها را نیز برای حفظ اقلیم و جلوگیری از خشکسالی نگهداری می کنیم. وی در ادامه درباره به ثمر نرسیدن درخت هایی که در مناسبت‌های مختلف کاشته می‌شود، بیان کرد: هرساله در هفته منابع طبیعی توسط ارگانهای دولتی درختکاری‌های وسیعی صورت میگیرد که پس از گرفتن عکس یادگاری فراموش می شوند و هیچ مراقبتی صورت نمی گیرد تا خشک شوند. همچنین درختان بلوط خودرو و کاشت شده انجمن های زیست محیطی توسط دام نابود می شوند. این عضو فعال محیط زیست دو عامل مهم را منجر به تخریب طبیعت زیبای نورآباد ممسنی دانست و بیان کرد: وجود دامهایی که بیش از ظرفیت مرتع در منطقه وجود دارد بعد از مافیای چوب مهمترین عامل تخریب طبیعت هستند؛ البته میتوان با احیا صنایع دستی و حمایت تولید کنندگان صنایع دستی روستایی و عشایری و برگزاری کارگاه های آموزشی‌ آنها را اگاه ساخت که هم دام کمتری پرورش بدهند و هم با اهمیت بالای بلوط اشنا شوند و از آن در برابر دست درازی ها مراقبت کنند. یزدانپور در ادامه از حضور مظفر افشار به عنوان پدر بلوط ایران در این جشنواره خبر داد و بیان کرد:در جشنواره بلوط عروسک (لیلی) نمادی از ممسنی با پوشش محلی که  به تازگی در فهرست ثبت میراث ملی کشورمان نیز قرار داده شده و زیور آلات گیاهی دست ساز سنتی ممسنی (مهلو) توسط بانو لشکری و فرشید فر به خانواده شان اهدا کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. ]]> عمومی Thu, 16 Mar 2017 10:15:13 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99395/ رمانی تازه از داریوش مهرجویی منتشر شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99394/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر، انتشارات به نگار در روزهای پایانی سال رمانی جدید  از داریوش مهرجویی نویسنده و سینماگر ایرانی را با عنوان «من یک مقتولم» منتشر کرد. این رمان سومین رمان داریوش مهرجویی را بعد از «آن رسید لعنتی» و «دو خاطره» است که در سال جاری به چاپ می رسد. «من یک مقتولم» رمانی است که بنابر سنت معمول آثار مهرجویی روایتی است از زندگی مشترک زوجی تحصیل‌کرده و روشن‌فکر از طبقه متوسط اجتماع که بحران در زندگی‌شان رخ میدهد. در این کتاب سیما و کسری (دو شخصیت اصلی داستان) در همان ابتدا با بحرانی که به ظاهر بحران نیست مواجه می‌شوند و تا پایان داستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مهرجویی با سیاه نمایی مهاجرت و مشکلاتی که در پی دارد سعی در به تصویر کشیدن زوالِ زندگی‌های مدرنی را دارد که سودای مهاجرت عقل را از سرشان پرانده است. این رمان در ۱۰۳ صفحه با قیمت ۹۰۰۰ تومان از سوی نشر به نگار منتشر شده است. ]]> عمومی Thu, 16 Mar 2017 09:40:02 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99394/ پیام تسلیت فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پی درگذشت افشین یداللهی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99382/ به گزارش ستاره ها به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، چهارشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۵، دکتر افشین یداللهی، عضو فقید گروه واژه‌گزینی روان شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بر اثر سانحه رانندگی دار فانی را وداع گفت. به همین مناسبت فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیامی درگذشت این شاعر و ترانه‌سرای فرهیخته را تسلیت گفت. متن پیام مذکور بدین شرح است: بسمه‌تعالی هر سال یک بار از لحظه مرگم بی‌تفاوت گذشته‌ام بی‌آنکه بفهمم یک روز در چنین لحظه‌ای خواهم مُرد (زنده‌یاد افشین یداللهی) فرهنگستان زبان وادب فارسی درگذشت نابهنگام دکتر افشین یداللهی، روان‌پزشک، شاعر و ترانه‌سرا و عضو گروه واژه‌گزینی روان‌شناسی را تسلیت می‌گوید و برای بازماندگان ایشان شکیبایی آرزو می‌کند. همچنین اعضای گروه واژه‌گزینی روان‌شناسی فرهنگستان، آقایان دکتر رضا زمانی، دکتر غلامحسین معتمدی، دکتر حسین مجتهدی، دکتر حسن رفیعی و دکتر محمدرضا رضوی، در پیامی جداگانه درگذشت وی را تسلیت گفتند. متن پیام مذکور بدین شرح است: بازگشت همه به‌سوی اوست با اندوه فراوان درگذشت شاعر ترانه‌سرای ماندگار، یار دوست‌داشتنی و همکار روان‌پزشک فرهیخته ما در گروه واژه‌گزینی روان‌شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر افشین یداللهی را به خانواده و دوستداران آن مرحوم و جامعه هنری کشور تسلیت می‌گوییم. ]]> عمومی Thu, 16 Mar 2017 05:47:07 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99382/ پیکر«افشین یداللهی» به آرامستان بهشت سکینه کرج منتقل شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99350/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛ محمد یساولی اظهار کرد:  پیکر افشین یداللهی به آرامستان بهشت سکینه کرج تحویل داده شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه پزشکی قانونی تا ساعت ۱۴ هر روز دایر است، گفت: فردا پنجشنبه بیست و ششم اسفندماه پس از صدور جواز دفن، پیکر این شاعر و ترانه سرای کشور به بستگانش تحویل داده می شود. مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری کرج درگذشت این هنرمند را به جامعه هنرمندان و همه مردم شریف ایران تسلیت گفت. به گزارش خبرنگار مهر، افشین یداللهی شاعر و ترانه سرای کشور بر اثر تصادف درگذشت، یداللهی شب گذشته سه شنبه بیست و چهارم اسفند در مسیر بازگشت از هشتگرد به سمت تهران به دلیل برخورد شدید یک دستگاه کامیون با خودرویش، به شدت مجروح شده و درگذشت، همسر و برادر همسر این هنرمند در این سانحه به‌شدت دچار جراحت شده‌اند. یداللهی از جمله ترانه سراهای شناخته شده کشور بود که بسیاری از آثارش به عنوان تیتراژ سریال‌های تلویزیون توسط خوانندگانی چون علیرضا قربانی و سالار عقیلی خوانده شد. در این میان می‌توان به ترانه تیتراژ سریال‌های «شب دهم»، «مدار صفر درجه» و «معمای شاه» اشاره کرد. ]]> عمومی Wed, 15 Mar 2017 14:29:42 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99350/ ترانه‌های یداللهی را در خلوت زمزمه می‌کنم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99332/ به گزارش ستاره ها ؛ این شاعر در پی درگذشت افشین یداللهی - ترانه‌سرا - با تسلیت این درگذشت، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خبر بسیار ناراحت‌کننده و شوک‌آوری بود. سال‌ها به واسطه همشهری بودن  او را می‌شناختمش و پس از آن به واسطه شنیدن آثارش بیشتر با او آشنا شدم. نخستین‌بار در تیتراژ  سریال «مسافری از هند» اثری از او شنیدم و در ادامه در کارش موفق شد. خیلی از ترانه‌سراها کارهایی کرده‌اند، اما به شخصه خیلی از کارهایی که در خلوتم زمزمه می‌کنم آثار اوست. بیابانکی همچنین گفت: یداللهی توانسته بود  در قالب تیتراژ پایانی یا متن آثار خوبی برای سریال‌های موفق و پربیننده ارائه کند. از این طریق طیف وسیعی از مخاطبان را با خود همراه کرده بود. او در این سال‌ها در حوزه ترانه بسیار موفق بود و توانست خیلی از علاقه‌مندان به ترانه را به این حوزه هدایت کند و با کارگاه‌های آموزشی آن‌ها را جذب کند. او در ادامه بیان کرد:  موفقیت آقای یداللهی در ترانه به همان سادگی و روانی زبان او در آثارش مربوط می‌شد؛ مثلاً در ترانه «هر چی آروزی خوبه مال تو» که احسان خواجه امیری اجرا کرده است یا ترانه ملی میهنی «وطنم ای شکوه پابرجا» که سالار عقیلی آن را خوانده است. او در حوزه‌های اجتماعی، انقلابی و عاشقانه، ترانه‌های بسیار خوبی سروده و فکر می‌کنم ۷۰ درصد کارهایش گل کرده و مورد اقبال واقع شده است.  این بخت را خیلی از ترانه‌سرایان و شاعران نداشتند. بیابانکی همچنین گفت: خبر درگذشت این شاعر بسیار تلخ بو. به پدر و مادر و خانواده و علاقه‌مندان این ترانه‌سرای خوب کشورمان  تسلیت می‌گویم. ]]> عمومی Wed, 15 Mar 2017 11:52:23 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99332/ افشین یداللهی شاعر و ترانه‌سرا درگذشت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99295/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر، افشین یداللهی شاعر و ترانه سرای کشور بر اثر تصادف درگذشت. یداللهی شب گذشته سه شنبه ۲۴ اسفند در مسیر بازگشت از هشتگرد به سمت تهران به دلیل برخورد شدید یک دستگاه کامیون با خودرویش، به شدت مجروح شده و درگذشت. همسر و برادر همسر این هنرمند در این سانحه به‌شدت دچار جراحت شده‌اند. عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در گفتگو با خبرنگار مهر این خبر را تأیید کرد. یداللهی از جمله ترانه سراهای شناخته شده کشور بود که بسیاری از آثارش به عنوان تیتراژ سریال‌های تلویزیون توسط خوانندگانی چون علیرضا قربانی و سالار عقیلی خوانده شد. در این میان می‌توان به ترانه تیتراژ سریال‌های «شب دهم»، «مدار صفر درجه» و «معمای شاه» اشاره کرد. ]]> عمومی Wed, 15 Mar 2017 08:46:16 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99295/ تئاتر شهر زخمی شد/ مردمی که با جان دادن درخت شادی کردند! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99291/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر، ضلع شمالی مجموعه تئاتر شهر شامگاه سه شنبه ۲۴ اسفندماه شاهد تجمع تعدادی از مردم و شهروندان تهرانی بود که برای برگزاری مراسم آخرین چهارشنبه سال ۹۵ در مجاور یکی از مهمترین بناهای فرهنگی و تئاتری ایران حضور پیدا کرده بودند. شاید تجمع و حضور مردم و برگزاری مراسمی که باعث شور و نشاط جمعی می شود، فعلی مثبت باشد اما اینکه این تجمع و شاد بودن چگونه باشد و چه تأثیراتی در پیرامون خود بگذارد، نکته بسیار مهمی است. اصولا در تمام کشورهای متمدن جهان، مکان های فرهنگی و هنری و بناهای تاریخی دارای اهمیت بسزایی هستند و هم مدیران و مسئولان تصمیم گیرنده فرهنگی و هنری و هم مردم آن کشور توجه ویژه ای به این مکان ها و بناها دارند. شامگاه سه شنبه ۲۴ اسفندماه ۹۵ متأسفانه اهمیت و توجه لازم از سوی مسئولان و مردم نسبت به بنای تئاتر شهر که ثبت شده در میراث فرهنگی کشور است، وجود نداشت. استفاده از مواد منفجره دست سازی که در آخرین شب چهارشنبه سال از سوی برخی جوانان و حتی بزرگسالان استفاده می شود، شامگاه سه شنبه ۲۴ اسفندماه بدنه تئاتر شهر را زخمی کرد. پرتاب یکی از این مواد منفجره دست ساز در مقابل ورودی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر باعث شد تا ترکش های ایجاد شده از انفجار این ماده دست ساز، دو عدد از شیشه های زخیم ورودی سر در سالن اصلی را سوراخ کند. این در حالی است که سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در زمان وقوع این اتفاق میزبان تماشاگران نمایش «ترن» بود و این اتفاق می توانست عواقب ناگوار دیگری را در پی داشته باشد. اما شرایط برای مجموعه تئاتر شهر به همین جا ختم نشد و درخت کاج مقابل حوض بزرگ محوطه شمالی مجموعه نیز گرفتار حریق شد. نکته تأسف بار این بود واکنش مردم از آتش گرفتن این درخت، سوت و کف زدن و فیلمبرداری کردن از این صحنه بود. متأسفانه مدیران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی نیز توجه لازم به مجموعه تئاتر شهر را نداشتند و این در حالی است که چنین مکان هایی که ثبت در میراث فرهنگی کشور هستند، باید با تدابیر امنیتی در چنین مقاطع زمانی، حفاظت شوند. حضور نیروهای مربوطه بعد از اینکه محوطه شمالی مجموعه تئاتر شهر حدود بیش از یک ساعت تبدیل به میدانی برای انفجار مواد دست ساز شد و درخت کاج محوطه مجموعه تئاتر شهر آتش گرفت رویت شد و شرایط را کنترل کردند. مسئولان سازمان میراث فرهنگی نیز هیچ گونه تدبیری برای حفاظت از مجموعه تئاتر شهر در شبی که پیش بینی می شد چه اتفاقی در پیرامون این بنای فرهنگی و هنری که میزبان خانواده ها و مخاطبان تئاتری است، نداشتند. گویا باید هر بار شاهد بروز فاجعه ای جبران ناپذیر همچون ساختمان پلاسکو باشیم تا مسئولان و مردم را به فکر وادارد. ]]> عمومی Wed, 15 Mar 2017 08:27:10 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99291/ غفلت از نقش فرهنگی نوشت‌افزار/ بچه‌هایی که باکلاه قرمزی غریبه‌اند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99270/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛ علی حدیدی مدیر شرکت تولید نوشت‌افزار «آزاده» نوشت افزار را یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ‌ساز دانست و افزود:ما باید فرهنگسازی را از کودکی آغاز کنیم؛ از این رو اسباب بازی و لوازم‌التحریر، از مهم‌ترین عوامل فرهنگ‌ساز هستند. به همین خاطر متولیان فرهنگی باید از تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی حمایت کنند و امکانات لازم را برای تولید، معرفی و تبلیغ در اختیارشان قرار دهند. مدیر شرکت «آزاده» به ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از نوشت‌افزار ایرانی اشاره و بیان کرد: اگر بچه‌ها سراغ دفترها و مدادها و کوله‌هایی می‌روند که عکس باربی و باب اسفنجی و میکی‌ماوس بر ان تصویر شده به خاطر این است که این شخصیت‌ها را می‌شناسند و با ان ارتباط برقرار کرده‌اند. بیش از ۵۰ سال از فعالیت شرکتی چون والت دیسنی می‌کند؛ تا امروز شمار بالایی کارتون و فیلم و داستان و محصولات جانبی بر اساس شخصیت‌های دیسنی خلق شده اما ما با اسطوره‌ها و شخصیت‌های کارتونی و غیرکارتونی خود چه کرده‌ایم؟ بچه‌های ما تا چه اندازه با طرح‌ها و تصویرهایی که بر نقش افزارهای ایرانی- اسلامی نقش می‌بندد آشنا هستند؟ حدیدی رقابت میان کلاه قرمزی و مردعنکبوتی را نابرابر دانست و گفت: برخی تویدکنندگان نوشت افزار گلایه دارند که «کلاه قرمزی»، «سنجد» و «عروسک‌های شکرستان» شخصیت‌های شناخته شده‌ای هستند که انحصار تولیدشان در اختیار شرکت آزاده است در صورتی که من آبرو و اعتبار و سرمایه خود را وقف تولید نوشت افزارهای ایرانی کرده‌ام. از سوی دیگر، هنوز هم کلاه قرمزی برای بچه‌های امروز، شخصیت چندان جذاب و شناخته شده‌ای نیست. بیشتر متولدان دهه ۶۰ و حتی اوایل دهه ۷۰ با این شخصیت خاطره دارند اما همه کودکان، مردعنکبوتی و باب اسفنجی را می شناسند. این تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی به ضرورت وجود یک پیوست فرهنگی اشاره و بیان کرد:  کشورهای پیشرفته مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که اگر پویانمایی بر اساس شخصیت «باب اسفنجی» ساخته می‌شود باید لباس و نوشت‌افزار و دیگر محصولات مرتبط با آن نیز وجود داشته باشد چراکه این پیوست فرهنگی به معرفی بیشتر و بهتر یک شخصیت کمک می‌کند اما ما تازه به این نتیجه رسیده‌ایم که باید مجموعه‌ای از محصولات فرهنگی تولید شود تا شخصیتی چون کلاه قرمزی معرفی شده و در ذهن مخاطب باقی بماند. حدیدی در ادامه به نقش صداوسیما و آموزش و پرورش در زمینه فرهنگسازی اشاره و بیان کرد: برعهده صداوسیما و آموزش و پرورش و نهادهای مرتبط است که فرهنگسازی کنند. من، یک حلقه از زنجیرم و توان لازم برای این کار را ندارم. اما ما به وجود افرادی نیاز داریم تا شخصیت‌ها و فرهنگ ما را در قالبی جذاب به بچه‌ها معرفی کنند و با چه چیز بهتر از لوازم تحریر می‌توان فرهنگسازی کرد چراکه نوشت افزار از ابتدا تا انتهای تحصیل با کودکان، نوجوانان و حتی جوانان است. مدیر شرکت آزاده، نبود کپی رایت را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: من به عنوان تولیدکننده، مبلغ هنگفتی پرداخت و کپی رایت انتشار شخصیت‌هایی چون کلاه قرمزی و جناب خان و  شکرستان را دریافت می‌کنم. اما چند درصدتولیدکننده‌ها می‌توانند حق مالکیت معنوی این شخصیت شناخته شده را بپردازند و انحصار تولید نوشت‌افزار براساس آن شخصیت‌ها را در اختیار بگیرند؟ از سوی دیگر چون قانون کپی رایت وجود ندارد، افراد دیگری می آیند و از تصویر همان شخصیتی استفاده می کنند که من برای انتشارش، هزینه گزافی را پرداخته‌ام. ]]> عمومی Wed, 15 Mar 2017 07:53:09 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99270/ آداب و رسوم جالب چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99245/ به گزارش ستاره ها به نقل از سایت آسمان خبر، در ایران باستان، روز چهارشنبه آخر سال نحوست داشته است و برای رفع نحوست، آتش را که مظهر فروغ ایزدی بوده است روشن می کردند و از روی آن می پریدند. با ورود اسلام به ایران تا قبل از انقلاب اسلامی، این مراسم پابرجا ماند؛ چون آتش در اسلام جزو مطهرات است و هرچیز ناپاکی که در آتش بسوزد پاک و طاهر می شود. از طرفی، اعراب هم چهارشنبه را نحس می دانند و نحوست این روز را به وسیله ی افروختن آتش رفع می کنند. ایرانیان باستان اعتقاد داشتند که نباید چرک و آلودگی سال کهنه را تحویل نوروز دهند و چون رفع همه آلودگی ها با شستشو برای آنها ممکن نبود، علاوه بر آب به عنصر آتش نیز روی می آوردند و چون آتش را نیز مظهر و عامل پاکی می دانستند، با آتش زدن هیزم به از بین بردن لوازم غیر قابل استفاده و ضدعفونی کردن محل زندگی خود می پرداختند. ضمن این که برافروختن شعله ها همراه با دود، حشرات را نیز از بین می برد. اما امروزه معمولاً مراسم اوستاخوانی در خانه های زرتشتیان برقرار است و هفت نوع میوه خشک مثل کشمش، انجیر، بادام، خرما، توت و پسته به مهمانان می دهند. هفت میوه خشک زرتشتی ها شباهت زیادی به آجیل چهارشنبه سوری دارد که خوردنش در این شب واجب است. در بسیاری از شهرها آش ترشی هم به نام این شب با چند نوع سبزی درست می شود. آئین های کهن جشن چهارشنبه سوری را می توان بدینصورت نام برد: فال گوش ایستادن: که در این مراسم که در آن دختران جوان نیت می کنند، پشت دیواری می ایستند و به سخن رهگذران گوش فرا می دهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را می گیرند. قاشق زنی: در این رسم دختران و پسران جوان چادری بر سر و روی خود می کشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود می روند. صاحبخانه از صدای قاشق هایی که به کاسه ها می خورد به در خانه آمده و به کاسه های آنها آجیل چهارشنبه سوری، شیرینی، شکلات، نقل و حتی پول می ریزد. هر ناحیه از ایران براساس تفکیک منطقه یی خود برای این جشن آداب و رسوم خاصی دارد که این آداب و رسوم براساس فرهنگ و مناسبات قومی و قبیله آن منطقه تعریف می شود ما دراین گزارش براساس تفکیکی منطقه ای به شرح این آداب و رسوم پرداخته ایم : استان آذربایجان شرقی تبریزی ها در شب چهارشنبه سوری به روی هم آب یا گلاب می پاشند و معتقدند آب پاشیدن، زندگی را با سعادت قرین می کند. از دیگر رسوم ضروری این شب، فرستادن خُنچه از منزل داماد به منزل عروس است. استان آذربایجان غربی خانواده های ارومیّه ای در این شب به خانه ی مسن ترین فرد فامیل می روند و به خوردن آجیل سرگرم می شوند. آجیل حتماً باید از هفت نوع خوراکی تهیه شود. این هفت نوع می تواند از بین خوراکیهای زیر باشد: انجیر، کشمش، مویز، خرما، توت خشک، فندق، بادام، گردو، سنجد، نخودچی، آب نبات، تخمه بدون نمک، باسلق، برنجک(برنج بوداده) برگه هلو، برگه زردآلو و گندم برشته. کسی که مرادی و حاجتی دارد، باید تقسیم آجیل را به عهده بگیرد تا مرادش برآورده شود. استان اردبیل در مغان، مردم پیش از طلوع آفتاب روز چهارشنبه، دسته جمعی به کنار رودخانه می  روند، آتشی بر می افروزند و جوانان در آنجا به سوارکاری می پردازند و هنگام بازگشت، زنان ظرف هایشان را از آب رودخانه پر می  کنند و به خانه می آورند و آب آن را به دور و برخانه می پاشند. استان بوشهر بوشهری ها پس از آتش افروزی در خانه  هایشان و پریدن از روی آن، باقایق از روی آب می گذرند و معتقدند با این کار نحسی این شب از بین می رود. ایرانیان باستان اعتقاد داشتند که نباید چرک و آلودگی سال کهنه را تحویل نوروز دهند. استان خراسان در خراسان مراسم کوزه شکستن به این طریق است که درون کوزه های کهنه مقدار نمک که علامت شور بختی است و مقداری ذغال که علامت سیاه بختی است و یک سکه کم ارزش پول می ریزند و تمام افراد خانواده آن را به دور سر می چرخانند و آخرین نفر کوزه را از پشت بام به کوچه پرت می کند. استان سیستان و بلوچستان در سیستان مردم گونی، پتو و نمد کهنه را به صورت گلوله در می آورند و آن را در غروب آخرین چهارشنبه سال، آتش می زنند و معتقدند که نحوست این شب با این عمل از بین می رود. استان فارس در شیراز برای گشودن بخت دختران در شب چهارشنبه سوری به سعدیه می روند و از آب استخر سعدیه بر سر وروی دختران می  ریزند. زنان نیز با ریختن این آب به روی خود، معتقدند که مهرشان در دل شوهر بیشتر می شود. در این شب زنان برای برآورده شدن حاجاتشان زیر منبر مسجد جامع شهر دعا می خوانند و پس از دعا خواندن، حلوا و آش می پزند. استان کردستان مردم کردستان مخصوصاً روستائیان، دسته جمعی به صحرا و کنار چشمه سارها می روند و پس از مدتی که به شادی و پایکوبی و کشتی گرفتن گذراندند، هنگام مراجعت به خانه، هرکسی مقداری سنگریزه جمع می کند و بدون آنکه به پشت سرخود نگاه کند، سنگریزه را از روی شانه به عقب پرتاب می کند و بدین ترتیب بلا و آفت را از خود دور می سازد. از دیگر مراسم این شب، شال اندازی است که عده ای از جوانان بالای پشت بام خانه  ها و کنار درها و پنجره های همسایگان و ثروتمندان می روند و ضمن خواندن سرود و تصنیف، از دریچه ای، شال را آویزان می کنند. اهل خانه هدیه ای را به شال می بندند که معمولاً سکه، تخم مرغ، شاخه نبات، کله قند، جوراب یا نخودچی و کشمش است.  استان لرستان در این شب در خرم آباد هیزم را به هفت دسته تقسیم می کنند و با فاصله های معینی در یک ردیف می چینند و آتش می زنند. استان مازندران در روستاهای مازندران در شب چهار شنبه سوری، علاوه برکشتی گرفتن و اسپند دودکردن، انواع آشها پخته می شود از جمله «آش هفت ترشی» که از هفت نوع سبزی و هفت نوع ترشی و هفت نوع حبوبات در آن استفاده می شود. استان مرکزی در این استان، علاوه بر مراسم آتش بازی، برای آمرزش اموات مقداری خرما یا شکر پنیر تهیه و یا حلوا درست می کنند و سرگذر می ایستند و به عابران تعارف می  کنند. هر رهگذر وظیفه دارد یک دانه بردارد و قبل از خوردن، برای آمرزش اموات خیرات دهنده، حمد و سوره ای بخواند و سپس خوراکی را بخورد. استان تهران در تهران قدیم، بوته های خشک را از بیابان های اطراف جمع می کردند و با شتر به شهر می آوردند و در محلات مختلف می چرخاندند. پس از غروب خورشید، بوته های خشک و اسباب و اثاثیه کهنه و شکسته ای را که پس از خانه تکانی بیرون گذاشته شده بود جمع می کردند و با آنها آتشی درست می کردند که همه باید از روی آن می پریدند و می خواندند: «سرخی تو از من، زردی من از تو». فشفشه و هفت ترقه هم بود اما از بمب ها و نارنجک های دستی که نوجوانان امروزی می سازند و با انفجار آنها شیشه های ساختمان ها به لرزه می افتد، خبری نبود. ]]> عمومی Tue, 14 Mar 2017 16:49:36 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99245/ بررسی باورهای ایرانیان درباره «آتش» و «جشن های آتش» http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99221/ به گزارش ستاره ها به نقل از نوروزنامه، ویژه نامه روزنامه اطلاعات - وجیهه تیموری: در پایان هر سال و در فصل زمستان، دو جشن بزرگ با آتش افروزی و به صورت گروهی میان ایرانیان برگزار می شود. یکی جشن سده در بهمن ماه است و دیگری چهارشنبه سوری در آخرین چهارشنبه سال. از آنجایی که بسیاری افراد گمان «آتش پرستی» درباره این دو جشن دارند یا با بی اطلاعی و برپایی نادرست این مراسم، خطرات بسیاری متوجه خود و دیگران می کنند، بر آن شدیم تا با موبد مدبدان ایران، دکتر اردشیر خورشیدیان گفتگو کنیم و اصل ماجرا را از زبان وی جویا شویم.   کشف آتش در باور ما زرتشتیان خداوند (نام خداوند در میان ما اهورامزداه است به معنی ابردانای هستی بخش) همانند نور است. ما خدا را شیدان شید یا نورالانوار می دانیم و می گوییم همان طور که نور همه جا هست، خداوند هم در همه هستی در جریان است. در قرآن کریم هم آمده است: «الله نورالسماوات والارض». به بیان دیگر خداوند نورالانوار است و نقطه وحدت همه عالم است. بر این اساس «آتش» که بزرگ ترین کشف بشر است و پیش از زرتشت کشف شده است به صورت نماد یا هویت دینی و پرچم زرتشتیان انتخاب می شود. فردوسی کشف آتش را به دوره پیشدادیان و زمان هوشنگ، هزاره ها پیش از ظهور اشو زرتشت نسبت می دهد که روزی هوشنگ در دامنه کوه ماری دید و سنگ بر گرفت و به سوی مار انداخت و مار فرار کرد اما از برخورد سنگ ها جرقه ای زد و آتش پدیدار شد. با کشف آتش زندگی بشر دگرگون گشت. روشنایی آمد و شب هم قابل استفاده شد. غذا پختن یاد گرفت، فلز کشف شد و ... طوری که امروزه بدون استثنا چیزی نمی یابید که در پروسه تولید آن، آتش یا نور و گرما دخیل نباشد. بشر به نشانه قدرشناسی از این نعمت، آتشکده ها ساخت تا نور و گرمای آتش را حفظ کند و نگذارد خاموش شود. پس احداث آتشکده ها هم مربوط به دوران قبل از اشو زرتشت است و به ویژه تا پیش از پیدایش کبریت، برپایی و حفظ آتشکده خیلی مهم و به دردبخور بوده است. در یزد تا همین صد سال پیش مردم آتش در خانه نگه می داشتند و کنایه «اجاقت گرم باشد» به معنی «روزگارت بر وفق مراد باشد» یا «زندگی ات رو به راه باشد» از همین جاست یا وقتی می گفتند «فلانی اجاقش کور است» یعنی «زندگی بی ثمری دارد». خلاصه زندگی مردم به آتش وابسته بوده است یا چراغ که روشن می شود صلوات می فرستند. پس از دوران اشو زرتشت دو کار درباره آتش و آتشکده انجام شد: یکی این که یک طرف آتشکده را بستند تا دور آتش نگردند و حالت طواف نشود. در نتیجه اگر شما همین الان بروید آتشکده، می بینید که این گونه است. یشت خانه سه طرفش باز است و عروس و داماد هم که می آیند سه طرف آتش دور می زنند و برمی گردند و طواف نمی کنند که حالت نیایش نداشته باشد.   دوم این که آتش قبله زرتشتیان نیست. قبله ما نور است. ما خدا را نور می بینیم و آتش هم چون نور می دهد برای ما قابل ستایش است؛ مثل هر چیز خوب دیگری که آن را ستایش می کنیم و مورد تحسین و احترام قرار می دهیم. پس ما آتش را ستایش می کنیم نه نیایش یا پرستش در معنای امروزی. موبد خورشیدیان در ادامه این صحبت ها به واژه «پرستش» نیز اشاره می کند که در زبان اوستایی به معنای مراقبت از چیزی است و «پرستار» از این ریشه است و آتش پرست در این معنا یعنی نگاهبان و نگاهدار آتش. به باور ما کسی می تواند خود را خدا پرست بداند که از آنچه که خداوند در اختیار بشر گذاشته است، بجا و به اندازه بهره گیری کند. اما از آنجا که این واژه در زبان پارسی دری، معنای عبادت کردن و نیایش یافته است، کاربرد «آتش پرست» در زبان امروز، این خلط معنایی و شبهه را ایجاد می کند که باید تصحیح شود. آتشبند (نگاهبان آتش در آتشکده ها) کارش این است که نگذارد آتش آتشکده خاموش شود. آتش روز، شعله دارد و آتش شب را زیر خاکستر نگه می دارد. شعله روشن آتشکده ای که در آتشکده تهران قرار دارد یکی از همین شعله های از دیرباز روشن است که حدود دو هزار و پانصد سال است خاموش نشده است و از فرنبغ شیراز که در حقیقت حوزه علمیه زرتشتیان بوده، برده می شود به کوهی به نام شگفت ایزدان در اطراف یزد و موبدان آنجا حدود هفتصد سال بدوناین که بچه های شان خبر داشته باشند از این آتش پاسداری می کنند. در دوره قاجار این پرچم را می آورند میبد بعد یزد بعد تهران و از اینجا هم شعله ای به اصفهان می برند. آتش معنوی آتش حکم پرچم و نشانه است نه قبله. همانطور که قبله مسلمانان کعبه است و قبله یهودیان بیت المقدس، قبله زرتشتیان نور است.   شما وقتی وارد شهری می شوید می پرسید قبله کدام سمت است ولی ما وقتی وارد شهری می شویم نمی پرسیم آتشکده جاست؟ زیرا آتشکده قبله ما نیست. ما فقط در آتشکده رو به آتش می ایستیم طوری که پشتمان به خورشید نباشد. یعنی ما همواره رو به بزرگ ترین منبع نور می کنیم چون قبله ما نور است. پس آتش پرچم ماست وهمان طور که پرچم تکه پارچه ای است منقش ولی قابل احترام برای همه و آتش زدن یا توهین به آن تکه پارچه در واقع توهین به کسانی است که هویت شان به آن پرچم گره خورده است، استفاده نادرست از آتش یا عبادت کردن آتش به جای یکتاپرستی نیز توهین به حساب می آید. وی در ادامه به پنج نوع آتش در باور زرتشتیان اشاره می کند و می گوید: یک آتش مادی داریم که در جهان بیرون است و با چوب و صندل می سوزد و موبد شبانه روز آن را روشن نگه می دارد و چهار آتش مینوی (معنوی) داریم که دردرون ماست: آتشی که گرمابخش وجود ماست، نور دانش، آتش عشق و همزوری و آتش فرهی که همان نور خدایی است که در وجود همه هست و ما را مرتب به سوی بالا و خود خدا می برد و فرزانه و فرهیخته می کند و در قرآن هم بدان اشاره شده است. ما وظیفه داریم دانش های نیک بیاموزیم، تن مان را سالم نگه داریم، به هم عشق بورزیم و به سمت راستی و نیکی برویم و بدین ترتیب نور و آتش درون مان را زنده نگهداریم و مرتب بسوی بالا برویم. جشن سده حالا که جایگاه آتش و دلیل احترام و توجه ما بهآتش مشخص شد، خوب است برویم سراغ جشن هایی که با آتش افروزی برپا می شوند. مهم ترین این جشن ها سده است؛ جشن گرامی داشتن روز کشف آتش.   موبد خورشیدیان در این باره چنین توضیح می دهد: چهل روز پس از جشن شب چله، روز مهر از بهمن ماه در تقویم زرتشتی (برابر با دهم بهمن ماه) و در چله زمستان، جشن سده به پهلوی «سَت» یا «سده سوزی» برگزار می شود که جشن پیدایش آتش است و با آتش افروزی بر بام خانه یا بلندای کوهستان همراه است و به قول عنصری:   سده جشن ملوک نامدار است ز افریدون و از جم یادگار است زمین گویی توامشب کوه طور است کزو، نور تجلی آشکار است گر این روز است، شب خواندش نباید وگر شب روز شد خوش روزگار است همانا کاین دیار اندر بهشت است که بس پرنور و روحانی دیار است فلک را با زمین انبازی آمد که رسم هر دو تن در یک شمار است همه اجرام آن ارکان نو راست همه اجسام این اجزای نار است چه چیز است آن درخت روشنایی که بر یک اصل و شاخش صد هزار است گهی سرو بلند است و گهی باز عیقش گنبد زرین نگار است از ایدون کو به صورت روشن آمد چرا تیره دُمش همرنگ قار است گر از فصل زمستان است بهمن چرا امشب جهان چون لاله زار است به لاله مانند این، لیکن نه لاله است شرار آتش نمرود و نار است معلوم است که این جشن، یک جشن ملی است؛ مثل نوروز و جشن مهرگان که هیچ ربطی به دین زرتشت ندارد و مخصوص همه ایرانیان است و زردشتیان فقط آن را حفظ کرده اند. چهارشنبه سوری جشن چهارشنبه سوری نیز با آتش افروزی همراه است. بنیان فکری این جشن از زمان رییس انجمن موبدان تهران این است: در فرهنگ ایرانیان، آتش یکی از چهار عنصر یا چهار آخشیج اصلی و نماد راستی و پاکی است. سه عنصر دیگر یعنی باد و آب و خاک قابلیت ترکیب شدن با ذرات دیگر و آلوده شدن و ناخالصی یافتن را دارند ولی آتش تنها چیزی است که با چیز دیگری قاطی نمی شود و فقط آتش است.   دوم این که آتش مرتب به سوی بالا می رود و پایسین نمی آید. خودش می سوزد و به دیگران گرما و نور می دهد. سوم این که آتش پویاست. یکنواخت نیست. شعله اش در حرکت و پویایی است. این فلسفه آتش است که وقتی به نور آن نگاه می کنیم باید این چیزها را در نظر داشته باشیم تا ناپاکی، خودخواهی، تعصب و جزم اندیش بودن و رکود را از خودمان دور کنیم. باید حواس مان باشد که منافع شخصی را به منافع جمع، منافع فرقه ای مان را به منافع ملی و منافع ملی را به منافع انسانی ترجیح ندهیم. باید مسیرمان رو به انسانیت و والایی و فرزانگی و در نهایت خدا باشد و از فرومایگی و پستی دوری کنیم. حالا از جاده اسلام یا مسیحیت یا جاده ای که اشو زرتشت می گوید؛ فرقی ندارد. اما یک نکته از قلم افتاده است و این که آتش این جشن کهن و ملی شب عید به بام می شده است نه چهارشنبه آخر سال. ولی از دوره متوکل عباسی که خیلی با ایرانیان بد کرد، ایرانیان روز مرگ او که چهارشنبه بود را نحس اعلام کردند. برای این که در پ    ایان سال، همه بدی ها و نحسی ها را از خود دور کنند و بدون رنج و درد و آلودگی به استقبال سال نو بروند، این جشن را در آخرین چهارشنبه سال برگزار کردند تا نحوست آن از بین برود. بعد از آن، برگزاری این جشن در شب آخرین چهارشنبه سال مرسوم شده است. دیر زیوید، به کامه زیوید دکتر خورشیدیان جراح چشم است و بر اساس تجربه هایش از شب چهارشنبه آخر سال در پایان گفتگو توصیه نیکویی دارد برای ما که می خواهیم اندیشه نیک و فرهمندی مان را به خردمندانه ترین روی، پاس بداریم. می گوید: «همه ما، نگاهبان نعمت هایی هستیم که خداوند در اختیارمان گذاشته است و باید که با بهترین شیوه از نعمت ها بهره ببریم تا سپاس و احترام مان را به پروردگار نشان دهیم. سوءاستفاده از هر کدام از نعمت ها توهین به خداوند است. استفاده نادرست از «آتش»، سوءاستفاده از این نعمت، توهین به پروردگار است. در دین ما موبد نباید سیگار بکشد چون سوءاستفاده از آتش است.         نمی گویم هیچ کس سیگار نمی کشد یا قلیون نمی کشد، بلکه می گویم این نوع استفاده از آتش، سوءاستفاده از این نعمت است. بنابراین آتش افروزی در جشن چهارشنبه سوری با ترقه و مواد آتش زا و آسیب زدن به جان خود و دیگران توهین به آتش و آفریننده آتش است. پس جشن بگیریم اما درست و زندگی کنیم در مسیر راستی، طوری که نه مینو فدای گیتی کنیم نه گیتی فدای مینو، چنانکه در اوستا آمده:   تا زیویم به کامه زیویم گیتی مان باد به کامه تن مینوی مان باد به کامه روان ]]> عمومی Tue, 14 Mar 2017 11:41:27 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/99221/