پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/economy Wed, 22 Feb 2017 17:42:50 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Wed, 22 Feb 2017 17:42:50 GMT اقتصادی 60 نرخ گندم ۶۰ تومان کمتر از نرخ تورم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97488/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، دولت بالاخره پس از ۱۵۰ و چند روز مصوبه خود در خصوص نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و باغی را ابلاغ کرد که بر اساس اطلاعات خبرنگار ایسنا به نظر می‌رسد همچنان محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نسبت به این قیمت‌ها اعتراض داشته و مخالفت‌هایش ادامه دارد چرا که نرخ محصولات کشاورزی مشمول این قانون به ویژه گندم به عنوان استراتژیک‌ترین محصولی که طی سال‌های اخیر رکوردی بی‌سابقه یا کم‌سابقه‌ای در تولید زده است، بسیار کمتر از آنچه قانونگذار تعیین کرده، مشخص و ابلاغ شده است. بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی که ۲۱ شهریورماه سال ۱۳۶۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، دولت موظف شد تا قیمت‌های پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی را که تا آخر تیرماه هر سال اعلام می‌شود، بررسی کرده و قیمت‌های مصوبه را قبل از آغاز هر سال زراعی (آخر شهریور هر سال) تصویب و از طریق رسانه‌های عمومی اعلان نماید. همچنین در این قانون به آیین‌نامه اجرایی آن آمده است که دولت باید برای محاسبه و ابلاغ نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، هزینه‌های واقعی تولید در یک واحد بهره‌برداری متعارف را با حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج و نرخ تورم سالانه در نظر بگیرد تا کشاورزان بتوانند نسبت به آینده تولید خود امیدوار باشند، چرا که بر اساس این قانون دولت زمانی وارد خرید تضمینی محصولات کشاورزی (به غیر از محصولات اساسی مانند گندم) می‌شود که قیمت آن محصول در بازار از هزینه تمام شده کشاورز پایین‌تر باشد. این تکلیف قانونی در حالی برای دولت و وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده که امسال نرخ مصوب ۱۳۰۰ تومانی تعیین شده برای هر کیلوگرم گندم ۲.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است حال آنکه بر اساس اطلاعات آماری مرکز آمار ایران، نرخ تورم سال ۹۵ با ۱۱.۳ درصد در فروردین‌ماه آغاز شد و در آخرین ماه (بهمن) با ۴.۵ درصد کاهش به ۶.۸ درصد رسید و حتی اگر بخواهیم پایین‌ترین نرخ تورم امسال را برای محاسبه قیمت محصولات کشاورزی در این قانون در نظر بگیریم، نرخ خرید تضمینی گندم باید به حدود ۱۳۶۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم معمولی می‌رسید که البته آمار بانک مرکزی از نرخ تورم بالاتر از این اعداد و ارقام بوده چرا که نرخ تورم پایان سال گذشته را 11.9 درصد و آخرین نرخ تورم منتشر شده امسال یعنی پایان دی ماه را 8.6 درصد اعلام کرده است. به نظر می‌رسد دلیل مخالفت‌های حجتی با این نرخ که یکی از عوامل به تاخیر افتادن پنج ماهه ابلاغ آن بود، همین مسائل باشد؛ البته وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۴۸۵ تومان را برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم پیشنهاد داده بود اما مسئولان اقتصادی عضو هیات دولت و شورای اقتصاد معتقد بودند که نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم حتی در سال زراعی گذشته با نرخ ۱۲۷۰ تومان نیز بسیار بالاتر از نرخ‌های جهانی است و اگر بیش از این قیمت افزایش یابد، نه‌تنها بار مالی روی دوش دولت برای پرداخت مطالبات کشاورزان بیشتر می‌شود بلکه در صادرات مازاد آن نیز زیان بیشتری نصیب کشور می‌شود، چرا که هم‌اکنون قیمت جهانی گندم بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است. اما حالا که نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی و گندم تصویب شد و حجتی زورش به دیگر اعضای شورای اقتصاد نرسید، باید ببینیم که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند هزینه‌های تولید کشاورزان به ویژه گندم‌کاران را از طریق اعطای تسهیلات یا سیاست‌های حمایتی کاهش دهد یا آنکه داستان کشمکش‌های وزارت جهاد کشاورزی با دولت تا پایان سال ادامه دارد. ]]> عمومی Wed, 22 Feb 2017 12:25:00 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97488/ افزایش نرخ پرتقال جنوب به ۱۰هزارتومان/ واردات دولت کنترل شده باشد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97406/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛ سید حسین مهاجران از افزایش قیمت پرتقال جنوب در بازار خبر داد و اظهارداشت: درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم پرتقال جنوب بین ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان، نارنگی بندرعباس ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان، گریپ فروت بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، لیموشیرین بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال آبدار ۳۰۰۰ تومان، کم آب ۵۰۰ تومان،  سیب درختی سفید ۶۰۰۰ تومان و نوع قرمز آن ۵۰۰۰ تومان است. وی ادامه داد: نرخ هرکیلوگرم سیب درختی درجه دو بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، موز بین ۳۸۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان، کیوی ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان، خیار ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، توت فرنگی گلخانه ۱۵۰۰۰ تومان، خیار بوته‌ای بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، پیاز و سیب زمینی ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان، سبزی خوردن ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان و سبزی جور(پلو، کوکو، آش و قورمه) ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است. مهاجران درباره عرضه میوه‌های ممنوعه نیز افزود: میوه‌های خارجی در میزان بسیار اندک همچنان در بازار توزیع می‌شوند. رئیس اتحادیه میوه و سبزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره واردات پرتقال به کشور نیز گفت: اگر مردم برای مصرف شب عید خود، میوه‌هایی مانند سیب درختی، خیار و موز را در اولویت قرار می‌دادند و مصرف پرتقال کاهش پیدا می‌کرد نیازی به واردات این محصول نبود که این به نفع کشور هم بود چون ارز خارج نمی‌شد. وی تصریح کرد: انتظار ما این است که در صورت واردات، این امر کنترل شده باشد تا به تولید داخل آسیب وارد نشود؛ محصولات وارداتی در سردخانه‌ها ذخیره شود و اگر شب عید با کمبود این محصول و بحران در بازار مواجه شدیم به بازار تزریق شوند. ]]> عمومی Wed, 22 Feb 2017 05:32:17 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97406/ افزایش تولید خودروهای غیرقانونی! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97405/ به گزارش ستاره ها؛ چندی پیش ایسنا گزارش داده بود که براساس آیین‌نامه مصوب وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۸۹ ادامه تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از ابتدای سال ۱۳۹۵ ممنوع است. آیین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسیده و ۳۰ خرداد ماه همان سال از سوی این وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ شد. در این آیین‌نامه در بخش مربوط به "توسعه و تولید محصولات جدید" تصریح شده که از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود. در این زمینه در آیین‌نامه ابلاغی به ایران‌خودرو و سایپا در سال ۱۳۸۹ تاکید شده است: "خودروسازان موظفند برنامه توسعه محصول و جایگزینی تولیدات جاری خود با محصولات جدید را تدوین و اجرایی کنند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال ۱۳۹۵ عمر خودروهای سبک با برند داخلی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از ۱۰ سال باشد. همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۵ عمر خودروهای سبک با برند خارجی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از هفت سال باشد". وجود این آیین‌نامه در حالی است که هم‌اکنون بیشترین تیراژ سواری‌های در حال تولید در دو شرکت ایران خودرو و سایپا مربوط به خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید است که عمری به مراتب بیشتر از ۱۰ سال دارند. به دنبال انتشار گزارش غیر قانونی بودن ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵، کارشناسان و اساتید دانشگاه نیز از ادامه تولید این خودروها انتقاد کرده و سازمان ملی استاندارد ایران نیز خواستار توقف تولید این دو خودرو تا پایان سال جاری شد. با وجود این انتقادات اما دو خودروساز بزرگ داخلی هنوز برنامه‌ای برای از رده خارج کردن پراید و پژو ۴۰۵ ارائه نکرده‌اند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از ادامه تولید این دو خودروی قدیمی دفاع کرده است. در این شرایط نگاهی به جدیدترین آمار تولید خودرو در سال جاری نشان می‌دهد که امسال نه تنها تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ کاهش نداشته، بلکه افزایش نیز یافته است! در این شرایط مشخص نیست چه زمانی قانون ممنوعیت تولید پراید و پژو ۴۰۵، اجرایی خواهد شد. ]]> عمومی Wed, 22 Feb 2017 05:26:44 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97405/ كلیات لایحه بودجه سال 96 كل كشور تصویب شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97395/  به گزارش ستاره ها به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 3 اسفند ماه) در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور، پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان، با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 96 با 111 رأی موافق،  70 رای مخالف و  5 رای ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.   بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان ابتدا بخش درآمدی لایحه بودجه و سپس بخش هزینه ای آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. گفتنی است طی جلسه علنی صبح روز گذشته و جلسه عصر امروز بهارستان، 10 نماینده به عنوان مخالف و 10 نماینده به عنوان موافق كلیات لایحه بودجه سال 96 كل كشور سخنرانی كردند. ]]> عمومی Tue, 21 Feb 2017 18:36:28 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97395/ جزئیات آخرین قیمت کالاهای اساسی/ افزایش قیمت در 7 قلم/ جدول http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97390/   به گزارش ستاره ها به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران هفته منتهی به 29 بهمن ماه 95 منتشر شد. در هفته مورد بررسی، قیمت گروه لبنیات و روغن نباتی تغییر نداشت اما بهای گروه برنج 0.4 درصد، تخم مرغ 2.2 درصد، میوه‌های تازه 2.5 درصد، گوشت مرغ 1.3 درصد، قند و شکر 0.2 درصد و چای 0.9 درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت گروه حبوب یک درصد، سبزی‌های تازه 0.8 درصد و گوشت قرمز 0.3 درصد در هفته بررسی شده کاهش داشته است. * لبنیات و تخم‌مرغ در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر غیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل به ترتیب معادل 0.3 درصد و 0.4 درصد کاهش ولی بهای کره پاستوریزه 1.0 درصد افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل 2.2 درصد افزایش داشت و شانه‌ای 99000 الی 115000 ریال فروش می‌رفت. * برنج و حبوب در این هفته در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی ثابت بود و بهای برنج داخله درجه یک معادل 0.4 درصد و برنج داخله درجه دو 0.6 درصد افزایش یافت. در گروه حبوب قیمت لوبیا قرمز بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام این گروه بین 0.6 درصد تا 1.4 درصد کاهش داشت. * میوه‌ها و سبزی‌های تازه در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری انگور و کدو سبز عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن‌ها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه قیمت نارنگی معادل 1.5 درصد و موزه 2.0 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.1 درصد تا 11.0 درصد افزایش یافت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت خیار معادل 4.1 درصد، گوجه فرنگی 2.9 درصد و پیاز 2.0 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.1 درصد تا 9.3 درصد افزایش داشت. * گوشت قرمز و گوشت مرغ در هفته مورد گزارش قیمت گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و بهای گوشت گوسفند معادل 0.6 درصد کاهش ولی قیمت گوشت مرغ 1.3 درصد افزایش یافت. *قند، شکر، چای و روغن‌نباتی در این هفته بهای قند معادل 0.1 درصد کاهش ولی قیمت شکر 0.5 درصد و چای خارجی 0.9 درصد افزایش داشت و بهای انواع روغن‌نباتی بدون تغییر بود. گروه کالا درصد تغییر نسبت به هفته قبل در تغییر در هفته مشابه ماه قبل درصد تغییر در هفته مشابه سال قبل لبنیات 0 0.3 7.9 تخم مرغ 2.2 2.2 9.3- برنج 0.4 0.4 32.1 حبوب 1- 0.9- 19.7 میوه‌های تازه 2.5 9.8 23 سبزی‌های تازه 0.8- 5.7 1.3- گوشت قرمز 0.3- 0.9- 6.9 گوشت مرغ 1.3 5.9 19.3 قند و شکر 0.2 0.5 24.4 چای 0.9 1 13.8 روغن نباتی 0 0 8.4 ]]> عمومی Tue, 21 Feb 2017 17:20:23 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97390/ قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97354/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایسنا: در بازار امروز - سه‌شنبه - قیمت سکه تمام طرح جدید با افزایش ۱۹ هزار تومانی در مقایسه با روز یکشنبه، یک میلیون و ۱۸۷ هزار تومان فروخته می شود و دلار آمریکا نیز ۳۷۸۷ تومان قیمت دارد.  امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱۴ هزار و ۶۰۲ تومان فروخته می‌شود. همچنین نیم سکه و ربع سکه با افزایش ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومانی نسبت به دیروز به ترتیب  ۶۴۳ هزار تومان و ۳۵۰ هزار تومان عرضه می‌شوند. هر اونس طلا برای معاملات در بازارهای جهانی بیش از ۱۲۳۱ دلار داد و ستد می‌شود. همچنین در بازار ارز، یورو ۴۱۱۴ تومان، پوند انگلستان ۴۸۱۶ تومان و لیر ترکیه ۱۰۷۵ تومان عرضه می‌شود. از سوی دیگر قیمت هر دلار در بازار ۳۷۸۷ تومان و در مرکز مبادلات ارزی ۳۲۳۹ تومان است.   لازم به ذکر است که قیمت‌ها در بازار آزاد در طول روز نوسانی بوده و ثابت نیست و جدول زیر بر اساس آخرین قیمت‌ها تا لحظه مخابره گزارش تکمیل شده است.   ]]> عمومی Tue, 21 Feb 2017 12:17:57 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97354/ «عیدی» بازنشستگان کشوری و مستمری‌بگیران روستایی و عشایر واریز شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97346/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا؛ حسین بخشی زاده در پاسخ به اینکه آیا عیدی بازنشستگان کشوری واریز شده است یا خیر؟ اظهار کرد: عیدی بازنشستگان کشوری همانطور که قبلا وعده داده شده بود همراه با حقوق بهمن ماه آنها در روز پنجشنبه (بیست و هشتم دی ماه) واریز شد. وی افزود: در حال حاضر  حدود یک میلیون و 250 هزار بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند. محمدرضا رستمی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر نیز به ایسنا گفت: عیدی مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان را با حقوق بهمن ماه آنها واریز کردیم. این مبلغ از سوی دولت 300 هزار تومان تعیین شده بود. به گزارش ایسنا،  میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق‌های بازنشستگی و صندوق معذوریت و از کارافتادگی جهاد کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهداء و جانبازان از کار افتاده کلی مبلغ 7 میلیون و 705 هزار ریال تعیین شده بود. ]]> عمومی Tue, 21 Feb 2017 11:18:44 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97346/ پژو 3008 هم به ایران می آید! / عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97322/ به گزارش ستاره ها به نقل از عصرایران؛ ایران خودرو علاوه بر واردات پژو 508 که به صورت CBU انجام می‌شود، از اواخر شش ماهه اول سال آینده واردات شاسی بلند 3008 پژو را نیز در برنامه دارد. به نقل از اقتصاد آن لاین یک مقام آگاه، با اشاره به اینکه پژو 508 به صورت CBU وارد می شود و تولید آن در داخل کشور به دلیل تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: پژو 3008 نیز از شهریور 96 و یا اوایل مهرماه سال آینده به صورت CBU وارد خواهد شد. پیش بینی می شود این خودرو در محدوده قیمتی خودروهایی مانند RAV4 و اسپورتیج قرار گیرد. ]]> عمومی Tue, 21 Feb 2017 09:38:41 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97322/ قدرت خرید پایین مردم عامل سوء‌استفاده خودروسازان در تداوم تولید خودروهای بی‌کیفیت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97318/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا؛ سیده حمیده زرآبادی  گفت: وضعیت خودروهای ایرانی از جنبه آلایندگی و بی‌کیفیت بودن، ماهانه توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بررسی و اعلام می‌شود. براساس اعلام این شرکت خودروهای زیر 40 میلیون تومان ایرانی و چینی فاقد استانداردهای زیست‌محیطی و کیفیت هستند اما ایران‌خودرو، سایپا و دیگر خودروسازان داخلی هیچ علاقه و انگیزه‌ای برای اصلاح وضعیت جاری ندارد. براساس گزارش شرکت مزبور برخی خودروهای چینی که قیمت بیش از 55 میلیون تومان دارند نیز در شمار خودروهای بی‌کیفیت و آلاینده قرار دارند. جای تعجب است که این خودروها با حمایت‌های مالی خودروسازان و اختصاص وام‌های بالا، در حال افزایش سهم خود در بازار خودروی کشور هستند. وی نتیجه بی‌توجهی خودروسازان به کیفیت و آلایندگی بالای خودروهای ایرانی و چینی را به ضرر مردم در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ دانست و خاطرنشان کرد: بی‌توجهی خودروسازان به گزارش‌های ماهانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و تداوم تولید خودروهای بی‌کیفیت و آلاینده نوعی دهن‌کجی به استانداردهایی است که خودروسازان مکلف به رعایت این مجوزها در تولیدات‌شان هستند. نماینده مردم قزوین در مجلس سیاست تولید پرتیراژ  را در افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی موثر دانست و افزود: حجم خودروهای فرسوده، تولید پرتیراژ خودروهای آلاینده و بی‌کیفیت و تردد بیش از حد خودروها در کلان‌شهرها به ویژه در تهران موجب مشکلات ترافیکی و افزایش غلظت آلاینده‌های شهری شده است علاوه بر آن ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده در تهران و سایر کلان‌شهرها نیز مزید بر علت است. این عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مالکیت دولتی شرکت‌های خودرویی را از عمده دلایل بی‌رغبتی و بی‌توجهی خودروسازان به تولید خودروهای باکیفیت ارزیابی و خاطرنشان کرد: وقتی سهام‌دار و بهره‌بردار اصلی شرکت‌های خودروساز، دولت و دستگاه‌ها هستند، نمی‌توان انتظار دلسوزی، اصلاح رویه‌های معیوب و به‌روزرسانی خطوط را داشت چون انحصاری بودن بازار خودرو و فقدان رقبای قوی بخش خصوصی از یک سو و صف خریداران از دیگر سو هیچ اجباری را برای بهبود کیفیت سطح استانداردهای تولید خودروها ایجاد نکرده است. زرآبادی «صف مشتریان» و «قیمت» خودروهای بی‌کیفیت و آلاینده را از دیگر علل تولید پرتیراژ خودروهای زیر 60 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: به نظر می‌رسد قدرت خرید پایین مشتریان خودروهای ایرانی به عامل مهم و تعیین کننده‌ای برای تداوم تولید خودروهای پرمصرف، آلاینده و بی‌کیفیت تبدیل شده است به بیان دیگر خودروسازان با سوء استفاده از قدرت خرید ضعیف مشتریان خود خودروهایی را به آنان می‌فروشند که علاوه بر آنکه به هیچ وجه ارزش قیمت‌های جاری را ندارند در دراز مدت هم از نظر جانی و هم از نظر مالی گرفتاری‌ها و مشکلات زیادی را برای آنان به وجود می‌آورند. وی خصوصی‌سازی خودروسازان دولتی و رقابتی کردن صنعت خودروسازی کشور را از موثرترین عوامل خروج صنعت خودروی کشور از تولید خودروهای گران، بی‌کیفیت و آلاینده دانست. ]]> عمومی Tue, 21 Feb 2017 09:22:33 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97318/ انواع روش های خرید و اجاره هواپیما در جهان http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97288/ به گزارش ستاره ها به نقل از مجله همشهری دیپلماتیک: ایرلاین ها برای توسعه ناوگان خود علاوه بر تامین مالی و سرمایه ای، از روش های اعتباری و یا اجاره به شرط تملیک استفاده می کنند. اجاره به شرط تملیک انواع مختلفی دارد و بدین معنی است که پرداخت ها برای خرید هواپیما در حین عملیات پرواز انجام می شود. در مجموع ماهیت اجاره هواپیما به دو نوع قرارداد اجاره خشک (Dry) و اجاره تر (Wet) تقسیم می شود و در هر دو روش فقط هواپیما اجاره داده می شود. در روش اول هزینه هایی همچون بیمه، تعمیر و نگهداری و کادر پرواز بر عهده اجاره کننده است و اجاره دهنده می تواند هر فردی باشد اما در روش دوم این خدمات بسته به نوع قرارداد بر عهده اجاره دهنده است و هر کدام تفسیری از هزینه تمام شده یک ساعت پرواز عملیاتی دارند. ضمن این که در هر دو روش، اجاره کننده باید به مالک هواپیما، حداقل ساعت پروازی ماهانه را گارانتی کند. شرکت های هواپیمایی بسیاری با هدف ثابت نگه داشتن متوسط سن ناوگان خود از روش اجاره استفاده می کنند، اختلاف سیستم اجاره خشک و تر این است که در روش دوم شرکت اجازه دهنده حتما باید یک شرکت هواپیمایی دارای پروانه بهره برداری عملیاتی دارای اعتبار باشد و از سوی سازمان هواپیمایی کشور اجازه دهنده هم ثبت شده باشد، ضمن این که مورد بازرسی جهت تطبیق صلاحیت های ایمنی، عملیاتی و فنی مورد اشاره ایکائو هم قرار گیرد.   به عنوان نمونه روش اجاره ACMI نوعی از اجاره تر است که در این روش هواپیما در غالب یک بسته همچون اجاره بابت هواپیما، خدمه پروازی، خدمات تعمیرات و بیمه هواپیما طی یک رقم مشخص بابت هر ساعت پرواز و با حداقل ساعات پروازی مورد تفاهم طرفین اجاره داده می شود. اما اگر ایرلاینی خواهان تملک هواپیما پس از عقد قرارداد اجاره باشد، روشی تعریف شده است که اجاره به شرط تملیک نام دارد. این روش نوعی از قرارداد اجاره است که پس از پایان قرارداد عملیات پرواز اجاره کننده مالک هواپیما می شود و باید تضامین و گارانتی هایی از سوی اجاره کننده به مالک هواپیما ارائه شود. در این قرارداد علاوه بر ارائه ضمانتنامه بانکی و پرداخت هزینه حداقل، ضمانت ساعت پرواز ماهانه مورد تفاهم با اجازه دهنده، قیمت واگذاری هواپیما و سود آن توسط اجاره دهنده در قالب یک ساعت اجاره لحاظ می شود و اجاره کننده ملزم به پرداخت آن است. روش مذکور برای هواپیمای دست دوم استفاده می شود و اجاره دهنده هم میزان ارزش هواپیما همراه با سود مشخص خود و نرخ اجاره را حین عملیات از شرکت هواپیمایی دریافت می کند که ممکن است تا دو برابر ارزش واقعی هواپیما تمام شود.   در یکی از انواع تملک هواپیما، تسهیلات و فاینانس از طریق بانک به عنوان وام بانکی یا تامین منابع توسط سرمایه گذار خصوصی انجام می شود که در هر دو روش، منابع مستقیما به مالک هواپیما پرداخت می شود و خریدار متعهد به بازپرداخت به بانک و یا فاینانسر خصوصی است و تضامین لازم اعم از ضمانت بانکی حسن انجام تعهدات، بیمه نامه، اسناد مالکیتی را نزد فاینانس کننده به عنوان تضمین بازپرداخت اقساط ارائه می دهد. این روش بدین گونه است که قیمت هواپیما مشخص می شود و پس از پرداخت رقمی معادل 15 تا 20 درصد ارزش (نسبت به درخواست طرف قرارداد)، سود سالانه تسهیلات و بازپرداخت آن در طول حداقل پنج سال (60 ماه) یا حداکثر 10 سال (120 ماه) مشخص می شود. سود سالانه از ارزش هواپیما با کسر پیش پرداخت یا سپرده تعیین شده و در پنج یا 10 ضرب می شود. حاصل با ارزش هواپیما جمع شده و بر 60 ماه یا 120 ماه تقسیم می شود. نتیجه میزان بدهی شرکت هواپیمایی سرمایه گذار خصوصی یا بانک است. در این روش شرکت خریدار متعهد به پرداخت در موعد مقرر طی تضامین ارائه شده به فروشنده است و فروشنده یا سرمایه گذار در عملیات پرواز آن هواپیما دخالتی ندارد. در روشی دیگر که بهترین مدل فروش هواپیماست و برای هواپیماهای نو کاربرد دارد، لیزینگ از طریق کمپانی های تولید کننده هواپیماست. این روش مشابه فروش لیزینگی خودرو است. برای مثال کمپانی های بویینگ و ایرباس تسهیلات فاینانس را ارائه و کار لیزینگ را انجام می دهند. در این روش پس از دریافت حداقل 15 درصد و حداکثر 25 درصد قیمت کل هواپیما، فرایند ساخت بر اساس خواسته خریدار و طبق یک لیست سفارش آغاز می شود و خریدار پرداخت ها را طی 10 تا 15 سال با سود مشخص سالانه انجام می دهد. در این روش اسناد مالکیتی هواپیما بابت ضمانت بازپرداخت، در رهن باقی می ماند. حال با اجرای برجام و امکان خرید هواپیما از شرکت های سازنده، ایرلاین های ایرانی برای بازسازی یا توسعه ناوگان خود باید یکی از روش های فوق را استفاده کنند اما مسئله ای که وجود دارد، عدم توان مالی شرکت های هواپیمایی در پیش پرداخت و تامین تضامین لازم است، بنابراین تقویت تفاهمات و معاهدات بین المللی دولت، تثبیت کانال های مالی و اعتباری از نگاه سیاسی، ایجاد رغبت و جذب سرمایه گذاری در غالب فاینانس خرید ناوگان هوایی و تسهیل و تامین تضامین بانکی، بخشی از زیرساخت هایی است که باید از سوی دولت جهت حمایت از شرکت های هواپیمایی در موضوع توسعه ناوگان فراهم شود. البته این اقدامات تنها راه چاره نیست و تنها یک طرف سکه است. در روش های اشاره شده، شرکت های ایرانی با قراردادهایی وارد معاهدات بین المللی شده اند و اعتبار کشور در این حوزه در معرض ریسک است. بر همین اساس جهت بهره برداری هدفمند، مطالعه شده، آزاد و با سیاست باز در عملیات پرواز باید برخی دستورالعمل های سازمان هواپیمایی کشوری در راستای نوسازی ناوگان هوایی در دستور کار قرار گیرد و شرکت ها هم برای درآمدزایی بیشتر هزینه کنند و نه کاهش هزینه را برای درآمد دستور قرار دهند تا اهداف کیفی یا کمی تحت تاثیر قرار گیرد.   به عنوان مثال یکی از مواردی که نیاز به اصلاح دارد، تبصره سه از بند 14 ماده سه دستورالعمل خرید و اجاره وسایل پرنده است که بر اساس آن در صورتی که اجاره دهنده یا وسیله پرنده در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا باشد، امکان بهره برداری آن در داخل کشور وجود ندارد یا در ماده چهار آیین نامه ثبت و تابعیت وسایل پرنده مصوب هیئت وزیران، اشاره کرده است که قرارداد هواپیماهای اجاره ای یکساله است و تمدید آن با نظر وزیر راه امکان پذیر است که این خود مانعی برای برنامه ریزی بلندمدت شرکت های هواپیمایی است. همچنین باید مشخص شود که سازمان هواپیمایی کشوری قراردادهای اجاره به شرط تملیک یا خریدهای اعتباری را به عنوان هواپیمای ملکی می شناسد یا اجاره یا، که این خود، برای شرکت های در شرف تاسیس دارای اهمیت است. البته اصلاح این موضوعات کافی نیست و یقینا اصلاح نگرش مدیران و بازیگری اساسی در رویه های بازرگانی سنتی ایرلاین های کشور و مدیریت مالی و هزینه ای هم ضرورت دارد. شرکت ها می توانند با اشتراک خدمات طی کنسرسیومی با یکدیگر رقابت حمایتی داشته باشند و هزینه های خود را در برخی بخش ها سرشکن کنند. قطعا باید نگاه بین المللی در دریافت صلاحیت ها تقویت شود و استانداردهای جهانی لحاظ شود تا شرکت ها توان دریافت صلاحیت نامه های بین المللی داشته باشند و هر چه سریع تر به بازار بین المللی دست یابند. ]]> عمومی Tue, 21 Feb 2017 06:32:09 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/97288/