پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/economy Mon, 18 Feb 2019 01:51:37 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Mon, 18 Feb 2019 01:51:37 GMT اقتصادی 60 وزیر صنعت: گرانی خودرو به ما ربطی ندارد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154220/ به گزارش ستاره ها به نقل از خانه ملت، رضا رحمانی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه فرمولی که وزارت صمت برای ارزانی خودرو به کار برده به گرانی دوباره در بازار منجر شده است، گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به کارگیری این شیوه ندارد، برای ارزانی خودرو، تولید باید افزایش پیدا کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راهکار لازم برای کاهش قیمت خودرو، اظهار کرد: تولید خودرو باید افزایش پیدا کند تا با عرضه بیشتر قیمت‌ها کاهش پیدا کند. وی افزود: تاکنون تسهیلاتی به قطعه سازان پرداخت نشده، در صورتی که این تسهیلات پرداخت شود تولید افزایش پیدا می‌کند و بازار خودرو ساماندهی می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره نحوه توزیع گوشت در بازار، خاطرنشان کرد: در رابطه با این موضوع از وزیر جهادکشاورزی سوال شود. فرآیند پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از سوی دولت به خودروسازان آغاز شده که مطابق با توافقات انجام شده میان خودروسازان و قطعه سازان قرار بر این شد تا این ۴ هزار میلیارد تومان مستقیماً به بخش اقتصادی کشور تزریق شود. دو هزار میلیارد تومان از تسهیلات در نظر گرفته شده مصوب دولت به ایران خودرو و دو هزار میلیارد تومان به سایپا اختصاص خواهد یافت. این منابع از سوی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت خواهد شد. براساس فرمول وزارت صمت مقرر شده است که قیمت خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 14:13:03 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154220/ چینی‌های خودروساز هم از ایران می‌روند! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154217/ روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: در حال حاضر چند شرکت چینی در خودروسازی ایران حضور دارند که بیشتر آنها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و برخی نیز میهمان ایران خودرو و سایپا به‌عنوان شرکت‌های وابسته به دولت، هستند. از جمله شاخص‌ترین چینی‌های حاضر در صنعت خودرو ایران می‌توان به «چری»، «جک»، «لیفان»، «FAW»، «BYD»، «جیلی»، «ام جی»، «برلیانس» و «چانگان» اشاره کرد که تیراژ همه آنها در آخرین آمار اعلامی (آمار مربوط به دی‌ماه ۹۷) کاهشی و حتی در برخی موارد صفر بوده است. به‌عنوان مثال، چری که در ایران تحت عنوان «مدیران خودرو» محصولاتش را عرضه می‌کند، طی دی‌ماه امسال حتی یک دستگاه محصول نیز تولید نکرده است. همچنین جیلی نیز که «بم خودرو» میزبان محصولاتش در ایران است، هیچ تولیدی در دی‌ماه نداشته و لیفان نیز همین شرایط را دارد. شرکت‌هایی مانند «BYD» و جک نیز روندی نزولی در تولید داشته‌اند و طبق شنیده‌ها، برلیانس و ام جی نیز ظاهراً چندان تمایلی به ماندن در ایران ندارند. سه عامل افت چینی‌ها عقبگرد چینی‌ها ریشه در عوامل مختلفی دارد که البته سرنخ بیشتر آنها به تحریم خودروسازی ایران مربوط می‌شود. در این بین، سه عامل اصلی تضعیف فعالیت خودروسازان چینی در کشور عبارتند از «قطع یا کند شدن روند تأمین قطعات از خارج»، «ضعف داخلی‌سازی خودروهای چینی» و «تغییر رویکرد خودروسازان چینی در بازار ایران». به جز موضوع «ضعف داخلی‌سازی»، دو مورد دیگر کاملاً با تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه خودروسازی ایران در ارتباط است و طبعاً تا گشایشی سیاسی رخ ندهد، نمی‌توان امید چندانی به حل آنها داشت. با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی کشور، قابل‌پیش‌بینی بود که روند تأمین قطعات از خارج، مختل شود و برخی خودروسازان خارجی، ایران را ترک کنند، با این حال گمان می‌رفت چینی‌ها مانند دور قبلی تحریم (سال‌های ۹۱ و ۹۲) به فعالیت خود ادامه داده و حتی حضورشان را پر رنگ تر نیز کنند. در دور قبلی تحریم‌ها، خودروسازان چینی نه‌تنها از ایران نرفتند و فعالیت خود را کاهش ندادند، بلکه بر تعداد آنها افزوده شد و سهم‌شان در بازار خودروی کشور رو به فزونی گذاشت. در واقع چینی‌ها از خلأ حضور شرکت‌های معتبر آسیایی و اروپایی در صنعت و بازار خودروی ایران طی سال‌های ۹۱ و۹۲ بهره برده و فعالیت‌های‌شان را توسعه دادند. شرایط به شکلی پیش رفت که علاوه‌بر پررنگ‌تر شدن فعالیت خودروسازان چینی (آنها که از قبل در ایران بودند)، شرکت‌های جدیدی نیز به کشور آمدند و در نتیجه، سهم چینی‌ها در بازار خودروی ایران رشد قابل‌توجهی به خود دید و از مرز ۱۷ درصد نیز رد شد. با توجه به این رویکرد چینی‌ها در تحریم قبلی، گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز چشم بادامی‌ها بمانند و فعالیت خود را گسترش نیز بدهند، با این حال عکس آن اتفاق افتاد. با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران در نیمه مرداد امسال، روند تولید خودروهای چینی در کشور رو به نزول رفت، به نحوی که هم محصولات متعلق به بخش خصوصی افت تولید را تجربه کردند و هم میهمانان چشم بادامی ایران خودرو و سایپا. مختل شدن روند تأمین قطعات از چین، موضوعی بود که برخلاف پیش‌بینی‌ها گریبان خودروهای چینی را در ایران گرفت و سبب شد تیراژ در مسیر افت قرار گیرد. این اتفاق خود ریشه در ماجرایی دیگر داشت و آن، همکاری نکردن بانک‌های چینی با ایران بود. در واقع شدت تحریم‌های آمریکا کار را به جایی رساند که بانکی‌های چینی نیز قید همکاری با ایران را زدند و در این بین، چرخش «کونلون بانک» بدترین اتفاق ممکن برای خودروسازی ایران بود. این بانک چینی در دوران تحریم قبلی همکاری مناسبی با ایران داشت و به نوعی پل ارتباطی برای نقل‌وانتقال پول در آن مقطع بود و هرچند گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز نقش قبلی را بازی کند، اما تغییر چهره داد و از ایران به سمت آمریکا چرخید. گفته می‌شود برخی خودروسازان چینی تمایلی به ماندن در ایران ندارند و می‌خواهند به‌تدریج خارج شوند. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 13:50:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154217/ ارز مسافرتی هم گران شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154216/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا؛ شعب منتخب بانک های ملی، تجارت، ملت، سامان و پارسیان که مسئولیت فروش ارز مسافرتی به مردم را برعهده دارند، روزانه بعد از دریافت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی توزیع ارز به مسافران را آغاز می کنند. قیمت فروش ارز مسافرتی روزانه بعد از ساعت ۱۱ صبح به شعب منتخب اعلام  و بعد از آن فروش ارز مسافرتی در بانک های عامل آغاز می شود. گفتنی است، تجربه هفته های اخیر نشان داده که فروش ارز مسافرتی در شعب محدود است و روزانه این شعب به تعداد مشخصی از مسافران می توانند ارز بفروشند.  شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت ۱۱ آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت ۱۴ هزار و ۱۱۱ تومان و ۸ ریال می فروشند که با احتساب کارمزد ۷ در هزار به رقمی حدود ۱۴ هزار و ۱۳۰  تومان می رسد. قیمت ارز مسافرتی نسبت به روز قبل افزایش یافته است. مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته شده را به شعب بانک های عامل ارائه کنند می توانند برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو خریداری کنند. براساس سیاست جدید بانک مرکزی که از روز ۱۸ شهریورماه آغاز شده، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است. بر این اساس بانک ها مجازند از محل ارزهای خریداری‌ شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل گذرنامه‌ معتبر، بلیط‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصدـ‌ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند اقدام کنند. همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامی است. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 13:40:11 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154216/ قیمت طلا و قیمت سکه در بازار امروز http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154181/ به گزارش ستاره ها به نقل از فرارو: امروز یکشنبه ۲۸ بهمن در بازار آزاد قیمت سکه و قیمت طلا نسبت به روز گذشته افزایش یافت و هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان معامله شد. براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر امروز قیمت انواع سکه و طلا نسبت به شنبه افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۴ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان معامله می‌شود. در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان، ربع سکه هم با ۲۰ هزار تومان افزایش یک‌میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۳۲۲ دلارقیمت خورد. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 09:10:33 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154181/ یک کارشناس خودرو: فعلا خودرو نخرید http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154176/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایسنا:حسن کریمی سنجری با اشاره به افزایش قیمت خودرو در در بازار در چند روز اخیر، اظهار کرد: در حال حاضر خودروسازان باید خودرو‌هایی که در گذشته پیش‌فروش کرده‌اند را به مشتریان‌شان تحویل دهند و با توجه به این‌که عمده این مشتریان را دلالان تشکیل داده‌اند، جوسازی‌هایی در بازار خودرو به وجود آمده که موجب گرانی قیمت خودرو شده است. وی ادامه داد: دلالان علاقه‌مند هستند که در این شرایط قیمت خودرو را افزایش دهند، چرا که بیشتر افرادی که در گذشته خودرو پیش‌خرید کرده‌اند دلالان هستند و بنده بار‌ها این موضوع را گوشزد کرده‌ام که تا زمانی که فروش خودرو به این صورت باشد که به قیمت‌های حاشیه بازار توجه نشود و قیمت خودرو در کارخانه پایین‌تر از بازار باشد، قطعاً چنین مشکلاتی به وجود خواهد آمد و در این شرایط عرصه برای جولان دلالان باز خواهد شد. این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: پس از این‌که دلالان خودرو‌های خود را از شرکت‌های سازنده دریافت کردند و توانستند این خودرو‌ها را در بازار به فروش برسانند، قطعاً بازار خودرو آرامش پیدا خواهد کرد و قیمت‌ها منطقی‌تر خواهد شد. باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در این شرایط تولیدکننده سودی نخواهد برد، چرا که تولیدکننده باید براساس قیمت مصوب خودروی خود را تحویل خریداران دهد. کریمی سنجری با تاکید بر این مساله که در این شرایط تنها دلالان سود کلانی خواهند برد، اظهار کرد: پیشنهاد من این است که در این شرایط مردم به هیچ عنوان اقدام به خرید خودرو نکنند و منتظر ثبات قیمت‌ها و ایجاد شرایط مناسب در بازار خودرو شوند. در یکی دو روز اخیر قیمت‌ها در بازار خودرو با افزایش بی‌ضابطه‌ای همراه بوده است. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 08:22:51 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154176/ مردم قید «خرید» را زدند! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154170/ جهان صنعت نوشت : این درحالی است که از سوی مسوولان و دولت نیز هیچ سیگنال مثبتی مبنی بر بهبود شرایط معیشتی دریافت نمی‌شود. همه از گرانی می‌گویند. هرجا سرک می‌کشی یا در مورد گوشت کیلویی ۱۲۰ هزار تومان می‌شنوی یا از کاهو ۱۵ هزار تومانی. شاید سال گذشته در همین مقطع کمتر کسی فکرش را می‌کرد، عید ۹۸ پسته ۶۰ هزارتومانی کیلویی ۳۰۰ هزار تومان شود. واقیت بازار همین عدد و ارقام نجومی است که مردم با آن سر و کله می‌زنند. اگر به این شرایط حقوق ثابت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی یک کارگر را هم اضافه کنیم، به عمق فاجعه بیشتر پی می‌بریم. یک ماه تا سال جدید باقی مانده افزایش قیمت بی‌رویه، فعالیت دلالان و همچنین کاهش قدرت خرید مردم منجر به آشفتگی بازار شده است به طوری‌که بار‌ها مسوولان از رکود ناشی از گرانی‌ها هشدار‌هایی را به دولت داده‌اند. رکود در بازار ادامه‌دار شده است. دخل و خرج مردم باهم جور در نمی‌آید. مردم قید خرید برخی از کالا‌های مورد نیاز خود را زده‌اند به طوری‌که در این مقطع از سال، رکود عجیبی در برخی از این بازار‌ها همچون بازار خشکبار، برنج و گوشت حاکم شده است. به گفته برخی اصناف هیچ سالی مانند امسال بدون مشتری نبوده است. از این‌رو با تشدید تورم و افزایش بیکاری، قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های قبل بسیار پایین آمده است. قیمت اقلام اساسی و مواد غذایی حداقل دو برابر شده این درحالی است که دولت برای تامین مواد اولیه و واردات کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده، اما با وجود کاهش قدرت خرید مردم، همچنان شرایط برای سودجویان فراهم است و کالا‌ها از محل تولید تا عرضه گاهی با افزایش قیمت ۱۰ برابری مواجه می‌شوند. اگرچه سال قبل نیز مردم نسبت به گرانی‌های موجود اعتراض‌هایی را می‌کردند، اما سال قبل وضعیت بازار و مردم نسبت به امسال بهتر بود. هم‌اکنون مغازه‌ها خلوت هستند و انگار نه انگار که در آستانه عید قرار گرفته‌ایم و دلیل این امر مشکلات اقتصادی و سیاست‌هایی است که از سوی دولت منجر به افزایش قیمت دلار و به هم ریختگی بازار شده است. خرید اجناس دست دوم به دنبال افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم، شاهد کاهش تقاضا و رکود در بسیاری از بازار‌ها هستیم. با اینکه تا چند سال گذشته، خرید لوازم‌خانگی و تعویض این قبیل کالا‌ها برای مردم امری عادی بود، اما امسال جور دیگری است. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در همین رابطه به «جهان صنعت» گفت: این روز‌ها دیگر کسی برای تعویض لوازم‌خانگی منزل خود پایش را به بازار نمی‌گذارد بلکه تنها برخی عروس و داماد‌ها برای خرید جهیزیه به ناچار به بازار می‌آیند. اگرچه کاهش قدرت خرید مردم باعث شده بیشتر متقاضیان به سمت خرید کالا‌های ایرانی متمایل شوند تا بلکه قیمت کالا‌ها به این شکل برای آن‌ها کمتر تمام شود. این در حالی است که حتی برخی از اقشار سطح جامعه توانایی خرید کالای ایرانی با این افزایش قیمت‌ها را هم ندارند و به سمت خرید کالا‌های دست دوم روی آورده‌اند. با اینکه چیزی به شب عید باقی نمانده، اما بازار لوازم‌خانگی با توجه به این افزایش قیمت‌ها در رکود به سر می‌برد و تنها مشتریان اندکی در سمساری‌ها و مغازه‌های فروش کالای دست دوم به چشم می‌خورند. نگاهی به بازار مبلمان، لوازم تزئینی منزل، چوب و ام‌دی‌اف و‌… نیز نشان می‌دهد که رکود قابل توجهی بر این بازار‌ها حاکم شده است. به گفته مسوولان بازار مبلمان سیاست‌های دولت کار مردم را به جایی رسانده که مبلمان برای آن‌ها به کالایی لوکس تبدیل شده و در شرایط فعلی دیگر توان خرید آن را ندارند. از طرفی با توجه کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت‌هایی که طی ماه‌های اخیر در بازار چوب و ام‌دی‌اف رخ داده، امکان سفارش کمد دیواری یا کابینت آشپزخانه با قیمت‌های چندین میلیونی برای مردم فراهم نیست. از این رو حتی اگر تولیدکنندگان از حاشیه سود خود هم کم کنند، باز هم امکان خرید این قبیل کالا‌ها برای مردم فراهم نمی‌شود. گرانی پوشاک گشت و گذاری در بازار پوشاک نشان می‌دهد که قیمت پوشاک زنانه و مردانه نسبت به سال گذشته به شدت با افزایش روبه‌رو شده به طوری که برای خرید مانتوی زنانه دست کم باید حدود ۱۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه کرد. به گفته مصرف‌کنندگان، قیمت پوشاک نسبت به ماه‌های گذشته با چنان افزایشی مواجه شده است که برخی از آن‌ها قید خرید پوشاک نو برای سال جدید را زده‌اند. در این میان تولیدکنندگان پوشاک نیز از گرانی و کمبود مواد اولیه گلایه دارند و معتقدند قیمت مواد اولیه نظیر نخ، پارچه، رنگ و‌… با افزایش ۱۰۰ درصدی روبه‌رو شده است. از این رو چاره‌ای جز افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر وجود نداشته به طوری که به دنبال این موضوع، مشتریان اندکی این روز‌ها به قصد خرید پوشاک وارد مغازه‌ها می‌شوند. این در حالی است که خرید لباس و پوشاک نو برای سال جدید یکی از حداقل‌ترین کار‌هایی است که مردم باید برای شروع سال جدید انجام دهند. پسته کیلویی ۳۰۰ هزار تومان نگاهی به وضعیت بازار آجیل و خشکبار نیز نشان می‌دهد که حتی امکان خرید پسته به عنوان یکی از اقلام مهم آجیل شب عید وجود ندارد. سال گذشته هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که قیمت پسته به کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برسد، اما با توجه به نوسانات ارزی و کاهش تولید برخی محصولات از قبیل: پسته، شرایطی برای بازار آجیل و خشکبار به وجود آمده که دیگر نمی‌توان روی خرید آجیل شب عید نیز حسابی باز کرد. حتی قیمت گردو، تخمه، بادام، فندق و حتی نخود و کشمش نیز با گرانی قابل تاملی روبه‌رو شده است. آنطور که مغازه‌داران آجیل و خشکبار می‌گویند، رکود به شدت بر این بازار سایه انداخته است و آن‌ها دیگر مثل سابق در حجم زیاد آجیل و خشکبار برای عرضه در مغازه خریداری نمی‌کنند. در این میان قیمت شکلات و کاکائو نیز با افزایش ۲ تا ۳ برابری نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است به طوری که نه تنها خرید شکلات‌های خارجی کاری نشدنی به حساب می‌آید بلکه شکلات‌های ایرانی نیز با قیمت‌های بالایی عرضه می‌شوند. شیرینی نیز به عنوان یکی از اقلام مهم شب عید این روز‌ها با قیمت‌های نجومی عرضه می‌شود. با اینکه مسوولان بازار شیرینی بر این عقیده هستند که افزایش قیمتی در این بازار اعمال نشده است، اما با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی از جمله شیر، خامه، شکر و حتی جعبه شیرینی، بسیاری از قنادی‌های سطح شهر قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند چرا که به گفته آن‌ها در صورت ثابت ماندن قیمت‌ها، چاره‌ای به جز تعطیلی مغازه باقی نمی‌ماند. تامین کالا‌های اساسی بازار کالا‌های اساسی از جمله گوشت، مرغ، برنج و‌… نیز با اینکه یکی از بازار‌های مهم در هر روزی از سال به حساب می‌آید، اما این روز‌ها با چنان آشفتگی روبه‌رو ست که مردم را به شدت از بابت تامین این کالا‌ها در شب عید نگران کرده است. با اینکه هنوز یک ماه به شروع سال جدید باقی مانده است، قیمت هر کیلو گوشت به ۱۲۰ هزار تومان رسیده و مرغ نیز در برخی مناطق سطح شهر به قیمت کیلویی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. این شرایط وضعیت بازار را به حدی نابسامان کرده که دولتمردان به جای صادرات مواد پروتئینی به واردات انواع اقلام تنظیم بازاری با ارز دولتی روی آورده‌اند. اگرچه شواهد بازار حاکی از آن است که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی هیچ تاثیر مثبتی در زندگی مردم نداشته است. از این رو علاوه بر گرانی مواد پروتئینی از جمله گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و‌…، قیمت برنج و حبوبات و دیگر اقلام مورد نیاز مردم با افزایش قیمت چند برابری روبه‌رو شده است. از طرفی قیمت اقلامی مثل زرشک، کشمش پلویی، ادویه‌ها و حبوبات نیز با افزایش قیمت‌های چند درصدی روبه‌رو شده که نسبت به سال گذشته بسیار قابل توجه است. افزایش قیمت میوه و تره‌بار از سوی دیگر بازار میوه و تره‌بار نیز از قافله گرانی‌ها عقب نمانده به طوری که قیمت سیب‌زمینی، پیاز و هویج در برخی مناطق سطح شهر به کیلویی هشت هزار تومان رسیده است و اقلامی همچون گوجه و خیار با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود. در این میان انواع میوه‌ها نیز با افزایش قیمت دو تا سه برابری روبه‌رو شده به طوری که امکان خرید چند کیلو از هر میوه طبق روال سال‌های گذشته برای مردم وجود ندارد و بعید نیست تا چند وقت دیگر تقاضا برای خرید میوه به کمتر از یک کیلو برسد. جالب اینجاست که حتی قیمت سبزی نیز با افزایش عجیبی روبه‌رو شده به طوری که هر کیلو از آن به ۵ تا ۸ هزار تومان رسیده است. بازار حال و روز خوشی ندارد و تهیه اقلام مورد نیاز شب عید برای اقشار سطح پایین و متوسط جامعه کار راحتی نیست. این روز‌ها دیگر کسی شوق و ذوق شروع سال جدید را ندارد. مردم بیشتر نگران تامین کالا‌های مورد نیاز روزانه خود هستند، اما سیاست‌های اقتصادی دولت باعث کاهش قدرت خرید مردم و به هم ریختگی بازار شده است. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 07:34:01 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154170/ با بهترین هاچ‌بک‌های ۲۰۱۹ آشنا شوید http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154159/ به گزارش ستاره ها به نقل از برترین ها: خودروهای مختلفی را در بازار شاهد هستیم که هر کدام برای رفع نیازهای مختلف انسان‌ها ساخته شده‌اند اما در بین تمامی محصولاتی که عرضه می‌شوند خودروهای خانوادگی طرفداران بیشتری دارند، این خودروها برای مصارف روزانه کاربرد بهتری دارند و تعادل نیروی خودرو، قیمت و همچنین کارآیی در استفاده‌های روزانه باعث شده تا هاچ‌بک‌ها یکی از گزینه‌های مناسب برای خانواده‌ها قرار بگیرند. خودروهای خانوادگی کلاس یا گروه خاصی ندارند و حتی شاسی‌بلند‌ها و ون‌ها را گاهی اوقات به‌عنوان خودروی خانوادگی به خدمت می‌گیریم اما از آنجایی که هاچ‌بک‌ها توانسته‌اند شایستگی خود را در این زمینه ثابت کنند قصد داریم در ادامه با هم نگاهی به بهترین هاچ‌بک‌‌‌های ۲۰۱۹ داشته باشیم. هوندا سیویک تایپ آر هوندا یویک تایپ آر در بازارهای جهانی فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کند و یکی از دلایل این امر را می‌توان قیمت مناسب آن نسبت به سایر رقبای هاچ‌بک خود دانست. هوندا نیز که به اهمیت نقش این خودرو در افزایش کلی خودروهای خود پی برده است همیشه در حال بهینه‌سازی هوندا سیویک تایپ آر بوده و نتیجه این توجه را می‌توانیم در مدل‌های جدید این خودرو مشاهده کنیم. هوندا سیویک تایپ آر تجربه رانندگی بسیار دلنشینی دارد و هندلینگ این خودرو حتی راننده‌های سخت‌گیر را نیز راضی نگه می دارد. این خودرو به‌لحاظ موتوری نیز از پیشرانه‌ توربوشارژ بهره می‌گیرد و به لطف این ویژگی‌ها به‌راحتی با هوندا سیویک تایپ آر می‌توانید در خیابان‌ها جولان دهید. هوندا به‌لحاظ زیباشناختی نیز برای سیویک تایپ آر حسابی خوش‌سلیقگی به‌خرج داده است و به لحاظ ساختار تمرکز ویژه‌ای به کابین و قطعات داخل آن اختصاص داده تا این خودرو به یکی جذاب‌ترین هاچ‌‌بک‌های ۲۰۱۹ تبدیل شود. فولکس‌واگن گلف آر فولکس‌واگن گلف سال‌های سال است که تولید می‌شود و سابقه و قدمت این خودرو باعث شده تا سری خودروهای گلف به یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای استفاده‌های شهری تبدیل شوند. فولکس‌واگن گلف آر نیز به‌عنوان خودروی هاچ‌بک این سری در گروه بهترین هاچ‌بک‌های ۲۰۱۹ جا خوش کرده است. این خودرو نه تنها ظاهری زیبا و مشتری‌پسند دارد بلکه تجربه رانندگی بسیار شیرین و لذت‌بخشی را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد و از آنجایی که نیروی پیشرانه آن به چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود با یکی از خوش‌فرمان‌‌ترین هاچ‌بک‌های بازار طرف هستیم که روی قابلیت مانور این خودرو در پیچ‌ها می‌توانید با خیال راحت حساب باز کنید. فولس‌واگن گلف آر نه‌تنها برای رانندگی در جاده‌های شهری مناسب است بلکه به‌عنوان یک خودروی جاده‌ای نیز می‌توانید از گلف آر توقع داشته باشید. رانندگی با این خودرو راننده را در مسیرهای طولانی خسته نمی‌کند و انتظار داریم در سال‌های آینده نیز از مدل‌های جدیدتر فولکس‌واگن گلف آر بیشتر بشنویم. رنو اسپرت مگان آر.اس ۲۸۰ چهارمین نسل از رنو مگان آر.اس ممکن است به لحاظ طراحی آنچنان که باید و شاید شبیه به سایر هاچ‌بک‌هایی جذابی که تاکنون دیده‌ایم نباشد اما انصافاً باید گفت طراحی خیلی بدی هم ندارد و مشتریانی زیادی این طراحی جدید را ترجیح می‌دهند. رنو توجه ویژه‌ای به هندلینگ و رانندگی مگان اسپرت آر.‌اس ۲۸۰ به‌خرج داده است و در نتیجه با خودرویی طرف هستیم که فرمان آن دقت بسیار بالایی دارد و با کوچکترین چرخشی به سمت مسیر مورد نظر راننده متمایل می‌شود. این خودرو به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری مجهز شده است و از این لحاظ می‌توانید توقع خوبی از قدرت و کارایی مگان اسپرت آر‌.‌اس ۲۸۰ داشته باشید اما اگر به‌دنبال کارایی بیشتر هستید هوندا سیویک تایپ آر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. رنو وقت زیای را در قسمت طراحی بیرونی و داخلی کابین این خودرو اختصاص نداده است و در نتیجه مگان اسپرت آر‌.‌اس ۲۸۰ به لحاظ کیفیت تجهیزات داخل خودرو حرف چندانی برای گفتن ندارد. اما رانندگی دلنشین این خودرو به راحتی چنین ضعف‌هایی را برطرف می‌کند و اگر در جاده‌ای مناسب با آن رانندگی کنید به شما قول می‌دهیم هرگز از پشت فرمان مگان اسپرت آر.‌اس ۲۸۰ بلند نشوید. هیوندای آی ۳۰ اِن تجربه نشان داده است هیوندای توجه زیادی به آی ۳۰ ان نشان نمی‌دهد اما این امر چیزی از شایستگی‌های این هاچ‌بک هیوندای کم نمی‌کند و به رغم چند اشکالی که می‌توان به این خودرو گرفت باز هم هیوندای آی ۳۰ ان یکی از بهترین هاچ‌بک‌های بازار است. البته همان‌گونه که حتماً بهتر از ما می‌دانید هیوندای تجربه زیادی در زمینه ساخت هاچ‌بک‌ نیز ندارد اما باز هم هیوندای آی ۳۰ ان خودروی خوش‌فرمانی است که فقط در مسیرهای پر پیچ و خم گاهی اوقات انتظار راننده را برآورده نمی‌کند. این خودرو به لحاظ طراحی نیز بسیار شیک و زیبا ساخته شده و حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. به این ترتیب امیدواریم هیوندای در مدل‌های بعدی آی ۳۰ ان توجه بیشتری به این هاچ‌بک زیبا اختصاص دهد و شاهد مدل‌های بهتری از این خودرو در آینده باشیم. مرسدس ای‌.‌ام‌.‌جی ای ۳۵ ماتیاک پلاس ۴ درست است که این خودرو اسم و رسم مرسدس‌ را یدک می‌کشد اما قیمت آن نسبت به دیگر هاچ‌بک‌های بازار مناسب به نظر می‌رسد و گزینه خوبی برای رانندگانی است که به دنبال یک خودروی کارآمد و خوش‌فرمان هستند. در این خودرو یک پیشرانه ۲.۰ لیتری تعبیه شده که میزان ۳۰۰ اسب‌بخار نیرو را در اختیار راننده قرار می‌‌دهد. این نیرو از طریق گیربکسی با ۷ دنده به چرخ‌ها منتقل می‌شود و به همین دلیل نیز با یکی از سریع‌ترین هاچ‌بک‌های ۲۰۱۹ طرف هستیم. این هاچ‌بکِ مرسدس ای‌.‌ام‌.‌جی در کنار سرعت خوب، رانندگی خوش‌فرمانی نیز دارد اما باز هم با توجه به اینکه با یک هاچ‌بک چابک و پرشتاب طرف هستیم گاهی اوقات در جاده‌های پر پیچ و خم هندلینگ این خودرو راننده را اذیت می‌کند. خوشبختانه مرسدس‌ این خودرو را به گونه‌ای طراحی کرده که ثبات خوبی در جاده دارد و به همین‌ راحتی‌ها از مسیر خارج نمی‌شود. جالب اینجاست این هاچ‌بک مرسدس ای.‌ام‌.‌جی در مسیرهای خیس و سر نیز به‌خوبی کنترل می‌شود و راننده نگرانی از این بابت نخواهد داشت. به لحاظ تجهیزات داخلی هم باید بگوییم همان‌گونه که از مرسدس‌ ای‌.‌ام‌.‌جی انتظار داریم برای قسمت داخل این خودرو چیزی کم نگذاشته است. تمامی این موارد دست به دست هم داده‌اند تا نه‌تنها مرسدس ای‌.‌ام.‌جی ای ۳۵ ماتیاک پلاس ۴ را به فهرست بهترین هاچ‌بک‌های ۲۰۱۹ اضافه کنیم، بلکه انتظار داشته باشیم‌ مدل‌های جدیدتر این خودرو باز هم در سال‌های آینده به‌عنوان بهترین هاچ‌بک‌ها شناخته شوند. سئات لئون کوپرا سئات برند خودروساز اسپانیایی است که چیزی حدود ۷۰ سال سابقه دارد و کاملاً مشخص است چنین برندی اگر عزم ساخت خودروی هاچ‌بک داشته باشد بدون شک خودروی خوبی راهی بازار می‌کند. نمونه بارز این ادعا را می‌توان سئات لئون کوپرا دانست، این هاچ‌بک اسپانیایی در دو مدل عرضه می‌شود که یکی از این مدل‌ها نیروی موتور را به دو چرخ جلو منتقل می‌کند و ۲۸۶ اسب‌بخار نیرو دارد، مدل دوم نیز نیروی موتور را به چهارچرخ خودرو منتقل می‌کند و ۲۹۶ اسب‌بخار نیرو در اختیار راننده قرار می‌دهد. هر دو مدلی که به آنها اشاره کردیم شتاب خوبی دارند و رانندگی این خودروها نیز به دل راننده می‌نشیند. هندلینگ سئات لئون از چیزی که فکرش را بکنید بهتر است و این خودرو در جاده‌ها بسیار چابک و سریع عمل می‌کند. سئات برای اینکه هاچ‌بک لئون کوپرا حرف‌های بیشتری در مقابل رقبا داشته باشد این خودرو را با قیمت قابل رقابتی نیز در بازارهای جهانی تبدیل کرده است تا سئات لئون کوپرا یکی از بهترین گزینه‌ها برای خریدارانی باشد که به‌دنبال یک هاچ‌بک خوش‌قیمت و کارآمد هستند. آئودی آر.‌اس ۳ اسپرت‌بَک با پولی که راننده صرف خرید آئودی آر.‌اس ۳ اسپرت‌بک می‌کند، یک خودروی هاچ‌بک نصیب‌اش خواهد شد که پیشرانه‌ای ۲.۵ لیتری دارد و ۳۹۵ اسب‌بخار نیرو را در اختیار راننده قرار می‌‌دهد. این هاچ‌بک آئودی شتاب بسیار خوبی دارد و در عرض ۳.۹ ثانیه به سرعتی معادل یک‌صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و پس از گذشت ۱۰ ثانیه سرعت این خودرو به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت نیز خواهد رسید. آئودی آر‌.‌اس ۳ اسپرت‌بک ممکن است شتاب خوبی داشته باشد اما گفته می‌شود این خودرو هندلینگ خوبی ندارد و برای استفاده‌های روزانه می‌توان روی این خودرو حساب باز کرد اما بهتر است در جاده‌های پر پیچ و خم مسیرهای بیرون از شهر بهتر است سراغ هاچ‌بک‌های خوش‌فرمان‌تری بروید. فولکس‌واگن گلف جی.‌تی‌.‌آی اگر از طرفداران خودروهای هاچ‌بک باشید و برند گلف را نیز به‌خوبی بشناسید حتماً تعریف ویژگی‌های فولکس‌واگن گلف جی.‌تی‌آی به گوش شما خورده است. این خودرو ممکن است نسبت به دیگر هاچ‌بک‌های ۲۰۱۹ قدرت زیادتری نداشته باشد اما مطمئن باشید با یکی از بهترین هاچ‌بک‌های بازار طرف هستیم. البته انصافاً باید اعتراف کرد مگان آر.‌اس و هوندا سیویک تایپ آر نیز هاچ‌بک‌های خوبی هستند که امیدواریم در نسخه‌های بعدی فولکس‌واگن گلف جی‌.تی‌.‌آی شاهد بهینه‌سازی‌های بیشتر این خودرو باشیم. فولکس‌واگن گلف خودروی ایده‌آلی برای مصارف روزانه است و برای مسافرت‌های کوتاه و مسیرهای نزدیک بیرون از شهر نیز می‌توانید روی این خودرو حساب باز کنید. در کنار این موارد باید به این نکته نیز اشاره کنیم که فولکس‌واگن گلف جی‌‌.‌تی‌.‌آی ظاهری زیبا و مشتری پسند ندارد و با توجه به سابقه‌ای که از فولکس‌واگن سراغ داریم انتظار می‌رود در مدل‌های آینده دستی به سر و روی این خودرو بکشد و ظاهر آن را زیبا‌تر کند. بی‌.‌ام.‌دابلیو ام‌ ۱۴۰ آی بیشتر خودروهای بی.‌ام‌.‌دابلیو را به‌خاطر شتاب زیاد و هندلینگ عالی آنها می‌شناسیم اما داستان بی‌.‌ام‌.‌دابلیو ۱۴۰ آی فرق می‌کند و نه تنها شتاب این خودرو نسبت به رقبا بیشتر نیست بلکه حتی هندلینگ قابل قبولی نیز ندارد. بی‌.‌ام‌.‌دابلیو یک پیشرانه شش سیلندری از نوع توربو شارژ را در این خودرو به خدمت گرفته است و تجهیزات داخلی این هاچ‌بک از مواد بسیار باکیفیتی ساخته شده‌اند. با این حساب می‌توان گفت ممکن است بی‌.‌ام‌.‌دابیلو ام ۱۴۰ آی به لحاظ شتاب یا هندلینگ رقیب خوبی برای هاچ‌بک‌های چابکی مانند سئات لئون کوپرا یا فولکس‌واگن گلف آر نباشد اما باز هم با یک خودروی بی.‌ام.‌دابلیو طرف هستیم که طراحی بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد و حضور نام بی.‌ام.‌دابلیو روی این خودرو کافیست تا آن را در فهرست بهترین هاچ‌بک‌های ۲۰۱۹ شاهد باشیم. اشکودا اوکتاویا وی.‌آر.‌اس ۲۴۵ اشکودا لطف بیشتری به این هاچ‌بک خود داشته است و در نتیجه با هاچ‌بکی طرف هستیم که قدرت و هندلینگ خوبی دارد. با این حساب می‌توان گفت این خودرو دقیقاً همان چیزی است که برای رانندگی در خیابان‌های شهری و مسیرهای بیرون از شهر مناسب به‌نظر می‌رسد. در این بین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که جا داشت اشکودا سیستم انتقال نیروی این خودرو را از دو چرخ به چهار چرخ تغییر می‌داد تا نظر طرفداران خودورهایی که نیروی موتور را به چهار چرخ منتقل می‌کنند نیز به اشکودا اوکتاویا وی‌.‌آر‌.‌اس ۲۴۵ بیشتر جلب می‌شد. این هاچ‌بک اشکودا به لحاظ طراحی حرف زیادی برای گفتن ندارد اما انصافاً باید گفت با توجه به اینکه در مجموع هاچ‌بک‌ها طراحی‌های بسیار چشم‌گیری ندارند می‌توان به این خودرو نیز زیاد خرده نگرفت. امکانات داخل این خودرو چنگی به‌دل نمی‌زند اما هندلینگ خوب این هاچ‌بک باعث جبران این نقص‌های نه‌چندان مهم شده است. بهترین هاچ‌بک ۲۰۱۹ از میان بهترین‌ها انتخاب بهترین خودرو از میان بهترین‌ خودروهایی که هر سال عرضه می‌شوند کار ساده‌ای نیست اما اگر بخواهیم در میان بهترین هاچ‌بک‌های ۲۰۱۹ یک خودرو را انتخاب کنیم بدون شک این خودرو سئات لئون کوپرا خواهد بود. سئات در زمینه ساخت هاچ‌بک به‌اندازه‌ای خوب عمل کرده است که سئات لئون کوپرا به‌راحتی یک سر و گردن از رقبای بزرگی مانند فولکس‌واگن گلف جی‌.‌تی‌.‌ای قرار می‌گیرد. چه بسا اگر سئات همین رویکرد را در ساخت هاچ‌بک‌های بعدی خودش داشته باشد در سال‌های پیش‌رو سئات لئون کوپرا باز هم به‌عنوان یکی از بهترین هاچ‌بک‌های دنیا شناخته شود. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران هاچ‌بک‌ها هستید و خودروی خاصی را در این زمینه می‌شناسید که در سال ۲۰۱۹ یارای رقابت با هاچ‌بک‌هایی که به آنها اشاره کردیم را دارد، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان نام و مشخصات این هاچ‌بک‌ها قرار دهید. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 06:05:35 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154159/ خودروهای ثبت‌سفارش جعلی منتظررای مراجع قضائی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154144/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، هیات وزیران اوایل بهمن ماه در جلسه ای با بررسی وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک که بخشی از آنها ثبت سفارش جعلی داشتند و یا بعد از ممنوعیت واردات کالاهای لوکس به کشور وارد شده بودند، تصمیم به تعیین تکلیف این خودروها گرفت. بر اساس مصوبه هیات وزیران، مقرر شد که سایت ثبت سفارش برای خودروهای دپو شده، باز شود؛ البته خودروهایی که ثبت سفارش جعلی داشتند مشمول این موضوع نشدند و قرار شد مرجع قضایی در این رابطه تصمیم گیری کند. طبق آمار موجود، از ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک، ۶۴۸۱ خودرو طی سال های ۹۵ و ۹۶ با ثبت سفارش فاقد اعتبار وارد کشور و حدود ۱۹۰۰ دستگاه بعد از اظهار از گمرک ترخیص شدند. بنابراین باید ۴۵۰۰ دستگاه خودرو در گمرک و محوطه گمرکی و بندری که با ثبت سفارش های جعلی وارد شده‌اند موجود باشد که طبق پیگیری خبرنگار مهر از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۳۷۲۲ دستگاه خودرو طی سال جاری تحت عنوان کالای مظنون به قاچاق ثبت شده اند.  هفته گذشته، گمرک ایران با صدور بخشنامه ای اعلام کرد خودروهایی که با ثبت سفارش جعلی در گمرک دپو شده اند، تحت عنوان «کالای قاچاق» و نه «کالای متروکه» به سازمان اموال تملیکی تحویل خواهند شد. تصمیم برای تحویل این خودروها به سازمان اموال تملیکی درحالی است که رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی چندی پیش از دپو شدن هزار دستگاه خودرو اعم از متروکه، قاچاق و ضبطی در انبارهای این سازمان طی سه سال گذشته خبر داده و گفته بود که برای تعیین تکلیف منتظر کسب مجوزهای لازم از مبادی ذیربط مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد هستند. طی سه سال هنوز نحوه برخورد با خودروهای انبار شده در سازمان اموال تملیکی مشخص نشده و این خودروها در انبار خاک می خورند و باز هم قرار است تعداد زیادی خودرو به این انبارها وارد شوند بدون اینکه مشخص باشد چه برخوردی قرار است با این کالاها صورت گیرد. پرونده خودروها در مرجع قضایی همچنان باز است  طبق اخبار واصله، قرار بود دو هفته پیش دادگاه نظر خود را در خصوص خودروهای دپو شده در گمرک (با ثبت سفارش جعلی) اعلام کند اما یک مقام آگاه در گمرک در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: پرونده خودروهایی که ثبت سفارش جعلی داشتند، همچنان در مراجع قضایی مطرح بوده و در حال رسیدگی است.  وی با اشاره به بخشنامه گمرک مبنی بر تحویل خودروها به سازمان اموال تملیکی، اظهار داشت: با توجه به اینکه پرونده خودروها در مرجع قضایی تحت عنوان «کالای قاچاق» در حال رسیدگی است، بخشنامه مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک به صورت تاکیدی به گمرکات اجرایی اعلام کرده که خودروهایی که ثبت سفارش جعلی داشته اند، مشمول مصوبه دولت برای ترخیص نمی شوند. وی افزود: با توجه به اینکه مدت زمانی که خودروها می توانستند در محوطه انبارها بمانند در چارچوب قانون گمرکی تمام شده است، پرونده این کالاها به جرم قاچاق در مرجع قضایی رسیدگی می شود تا تکلیفشان مشخص و تحویل سازمان اموال تملیکی شود. وی ادامه داد: مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک تحت عنوان ماده ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده که این خودروها پس از تعیین تکلیف، به نمایندگی های سازمان اموال تملیکی تحویل شوند. وی با بیان اینکه استفاده از سند جعلی موجب محکومیت فرد می شود، گفت: بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، ۶۴۸۱ خودرو با ثبت سفارش جعلی  به کشور وارد شدند که ۱۹۰۰ دستگاه بعد از اظهار ترخیص شدند. وی افزود: امکان دارد برخی از خودروها ثبت سفارش جعلی داشته باشند ولی به گمرک اظهار نکرده باشند و بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۳۷۲۲ دستگاه با ثبت سفارش جعلی به گمرک اظهار شده اند. وی یادآور شد: با توجه به اینکه هنوز به طور کامل تکلیف پرونده خودروها مشخص نشده است، نمی توان تحت عنوان کالای متروکه از آنها یاد کرد.  این مقام آگاه گفت: به هر حال با نظارت نهادهای نظارتی، این خودروها (هر تعداد که اعلام شود) تحویل سازمان اموال تملیکی خواهند شد؛ اما هنوز نحوه برخورد با این کالاها مشخص نشده است. متولیان سازمان اموال تملیکی نیز هر گونه اظهار نظر در خصوص تحویل خودروهای دپو شده در گمرک به این سازمان را، منوط به زمان تحویل عنوان کردند. ]]> عمومی Sun, 17 Feb 2019 04:23:58 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154144/ سکه طرح جدید شنبه ۲۷ بهمن ۹۷، به ۴ میلیون و ۳۰۶ هزار تومان رسید http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154140/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، در بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید شنبه ۲۷ بهمن ۹۷، به ۴ میلیون و ۳۰۶ هزار تومان رسید. هر سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷۷۰ هزار تومان است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۲۱ دلار و ۹۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۸۵ هزار و ۵۸ تومان است. ]]> عمومی Sat, 16 Feb 2019 15:55:18 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154140/ پیکاپ‌های ایرانی و آمریکایی؛ جدالِ نابرابر! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154129/ به گزارش ستاره ها به نقل از برترین ها؛ در کشور ما نیز پیکاپ‌ها از این قائده مستثناء نبوده و به دلیل هزینه‌های کمتری که نسبت به سایر خودروهای ویژه حمل‌ونقل کالا از قبیل کامیون و کامیونت دارند؛ با استقبال فراوانی از طرف کارفرمایان و رانندگان مواجه هستند و اغلب کارفرمایان استفاده از چند وانت را به یک کامیون بزرگ ترجیح می‌دهند. با این وجود سالهاست که در کشور ما پیکاپ‌های خاص و پرقدرتی به تولید نمی‌رسند و خودروسازان ایران نسبت به تولید پیکاپ‌ها یا بی‌توجه هستند و یا توان کافی را برای توسعه محصولات راهبردی در صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای ندارند. بنابراین صنعت خودروسازی ما در این زمینه، همانند سایر حوزه‌های تولیدی؛ درجا زده و به تولید محصولات قدیمی و از رده خارج خود ادامه می‌دهد. اما در آن سوی اقیانوس آرام و در ایالات‌متحده آمریکا اوضاع فرق داشته و در این کشور غول‌هایی شگفت‌انگیز به تولید می‌رسند! غول های آمریکایی غول‌های آمریکایی باعث شده‌اند که امروزه این کشور را به عنوان زادگاه اصلی پیکاپ‌های جهان بشناسند؛ زیرا خودروسازان این کشور به شکل تخصصی و نه فقط برای فتح بازارهای هدف؛ بلکه برای قدرتنمایی در برابر سایر خودروسازان جهان اقدام به توسعه و طراحی پیکاپ‌های جدید می‌کنند. در ادامه تعدادی از جدیدترین پیکاپ‌های آمریکایی را معرفی کرده و سپس به چند نمونه از پیکاپ‌های تولید شده در کشورمان اشاره می‌کنیم. پیکاپ GMC Sierra HD مدل 2020 غول جنرال‌موتورز آمریکا در سال 2020 از یک پیشرانه V8 توربوشارژ با ظرفیت 6.6 لیتر استفاده می‌کند. پیشرانه مذکور از سوخت دیزل استفاده کرده و حداکثر توان آن 445 اسب بخار است. در این خودرو از یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک استفاده شده و راننده GMC Sierra HD توان انتخاب سیستم حرکتی مورد نظر خود را با توجه به شرایط جاده و محموله خود خواهد داشت. این پیکاپ غول پیکر به تایرهای 18 اینچی، دوربین‌های عقب، جلو و جانبی، صفحه نمایش 15 اینچی، سیستم کنترل تریلر، ترمز کمکی و... مجهز شده و قیمت آن در نسخه استاندراد 35 هزار دلار است. پیکاپ شورلت Silverado HD مدل 2020 پیکاپی که می‌بینید در نوع خود بسیار حیرت‌انگیز بوده و لقب تانک را با خود به یدک می‌کشد! این هیولای عظیم با طراحی جالب و خیره‌کننده‌اش از یک پیشرانه 6.6 لیتری Duramax turbo دیزل و V8 استفاده می‌کند که قدرت آن به 445 اسب‌بخار می‌رسد. اما اگر خیلی از خودروهای دیزلی استقبال نمی‌کنید؛ می‌توانید نسخه بنزینی آن را با پیشرانه 6.8 لیتری V8 و جدید شورلت با توان 401 اسب‌بخار خریداری کنید. هر دو پیشرانه مذکور از یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت به چرخ‌ها استفاده می‌کنند. Silverado HD به ترمز پارک اختصاصی، ترمز کمکی، ترمز تریلر یکپارچه، سیستم کنترل تریلر، سیم بکسل، 15 دوربین مجزاء برای کنترل بهتر خودرو و... مجهز شده است. پیکاپ فورد Super Duty Live مدل 2020 یکی دیگر از قدرتمندترین پیکاپ‌های آمریکایی Super Duty Live نام دارد که مدل 2020 آن به تازگی در شیکاگو رونمایی شده است. این پیکاپ نیز همانند دو پیکاپ قبلی از پیشرانه V8 استفاده می‌کند؛ اما با این تفاوت که گیربکس‌، سوخت و حجم پیشرانه Super Duty Live بسیار متفاوت با وانت‌های قبلی است. به عنوان مثال باید به استفاده از پیشرانه 7.3 لیتری V8 در یکی از نسخه‌های فوردSuper Duty Live اشاره کرده که آن را به تنهایی تبدیل به یکی از ابر پیکاپ‌های آمریکایی کرده است. پیکاپ رام HD Debuts مدل 2019 غول بعدی رام HD Debuts نام دارد که در مدل 2019 از یک پیشرانه 6.7 لیتری توربودیزل استفاده کرده و حداکثر توان آن 400 اسب‌بخار است. پیشرانه مذکور برای انتقل قدرت خود به چرخ‌ها از توان یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره برده و اگر موتور HD Debuts شما را راضی نکرد؛ می‌توانید از نسخه 6.4 لیتری V8 و ارتقاع یافته آن با توان 410 اسب‌بخار و گشتاور 581 نیوتن‌متر استفاده کنید. رام HD Debuts یک پیکاپ لوکس بوده و از امکاناتی نظیر دوربین 360 درجه، ترمز اتوماتیک اضطراری، کروز کنترل انطباقی، شیشه‌های عایق در برابر صدا، 17 بلندگو، 4 سیستم صوتی گوناگون و... برخوردار است! این غول در کارخانه فیات کرایسلر در کشور مکزیک به تولید رسیده و در آمریکا با 5 سال گارانتی عرضه می‌شود. وانت های داخلی چهار غول بالا معرف تمام مؤلفه‌های مرتبط با یک پیکاپ واقعی هستند و به جرات می‌‌توان گفت که خودروسازانی همانند تویوتا با محصولی همانند هایلوکس قصد نزدیک شدن به استانداردهای خودروسازان آمریکایی در زمینه تولید پیکاپ را دارند و با وجود تلاش‌های فراوان خود هنوز نتوانستند به موقعیت و برتری فعلی پیکاپ‌های آمریکایی نزدیک شوند. اما در مقابل خودروسازان ما نه به فکر نزدیک شدن به خودروسازان آمریکایی هستند و نه توان رقابت با خودروسازانی همانند تویوتا را دارند. بلکه آنها به قدری ضعیف عملکرده‌اند که متاسفانه امروزه بسیاری از قطعات خودروهای تولیدی آنها از جمله پیکاپ‌ها، از کشور چین تامین می‌شوند! حالا نگاهی هم به چند نمونه از وانت‌های خودروسازان داخلی می‌اندازیم تا با دست آوردهای آنها آشنا شویم. آسنا و آراز از شرکت آمیکو آمیکو به تازگی و دوباره به جمع پیکاپ سازان کشور ما برگشته و یک پیکاپ چینی را با نام‌های آسنا(دو کابین) و آراز(تک کابین) به تولید می‌رساند. این پیکاپ از یک پیشرانه 4 سیلندر با توان 143 اسب‌بخار و حجم 2378 سی‌سی استفاده کرده و تنها مزیت آن این است که پیشرانه مذکور را مهندسین کمپانی میتسوبیشی طراحی کرده‌اند و در بین پیکاپ‌های فعلی بازار ایران از امکانات معقولی برخوردار است. پیکاپ فوتون و آریسان از ایران‌خودرو پیکاپ فوتون یا Tunland از محصولات مونتاژی ایران‌خودرو بوده و این روزها شرایط خیلی مناسبی از جهت تولید و فروش ندارد. این پیکاپ دو دیفرانسیل از پیشرانه‌ای با توان 130 اسب‌بخار استفاده کرده و حجم موتور آن همانند پیکاپ آمیکو آسنا 2378 سی‌سی است. این پیکاپ امکانات خاص و پیچیده‌ای ندارد و خشک و خالی به تولید رسیده و به فروش می‌رسد. آریسان نام یکی دیگر از پیکاپ‌های این روزهای ایران‌خودرو بوده و از یک پیشرانه 1.7 لیتری با قدرت 86 اسب‌بخار و مشابه با وانت پیکان برخوردار است. در واقع آریسان همان وانت پیکان است که از اتاق پژو 405 استفاده کرده و تنها اندکی تغییر را نسبت به آن داشته است. این وانت جزء پر دردسرترین وانت‌های ایرانی بوده و اکثر صاحبانش از آن دل خوشی ندارند. پیکاپ‌های ریچ، نیسان 24 و پراید 151 از سایپا سایپا پیکاپ ریچ از محصولات کمپانی دانگ‌فنگ چین را مونتاژ می‌کند. این پیکاپ از پیشرانه‌ای با توان 132 اسب‌بخار و حجم 2.4 لیتری برخوردار است و از نظر امکانات و... باید گفت که در حد و اندازه آمیکو آراز است. دیگر محصول مشهور و نام آشنای گروه خودروسازی سایپا وانت نیسان 24 است که گروه زامیاد از زیر مجموعه‌های خودروسازی سایپا وظیفه تولید آن را برعهده دارد. این وانت که تبدیل به یک خودروی ظاهرا ابدی در صنایع خودروسازی ایران تبدیل شده است؛ یکی از ابزارهای مشهور کشتار در جاده‌های ایران بوده و ایمنی بسیار پایینی دارد. این خودرو در سه نوع دیزلی، انژکتوری گازسوز و انژکتوری بنزینی تولید شده و حداکثر توان آن بین 90 تا 100 اسب ‌خار است. البته باید به این نکته اشاره کرد که این موجود ابدی برای ادامه حیاط خود در ایران با تغییر چهره و نام پادرا توسط زامیاد و با قیمتی بیشتر به تولید رسیده است. اما شاهکار صنعت خودروسازی ایران و حتی جهان را باید سایپا 151 دانست. این پیکاپ که ارزان‌ترین وانت موجود در ایران است؛ تنها 71 اسب‌بخار قدرت داشته و حداکثر توان حمل بار آن به سختی به 1.5 تن می‌رسد. این در حالیست که چهار پیکاپ غول پیکر آمریکایی که به آنها اشاره شد؛ به راحتی توان حمل 15 تن بار را دارند! البته نباید از سایر محصولات تولید شده در ایران همانند وانت مزدا و... چشم‌پوشی کرد؛ اما صورت مسئله تغییر نمی‌کند و ما معنای واقعی پیکاپ را درک نمی‌کنیم! ]]> عمومی Sat, 16 Feb 2019 14:35:28 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/154129/