پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/economy Tue, 23 Jan 2018 16:52:57 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Tue, 23 Jan 2018 16:52:57 GMT اقتصادی 60 چرا پلاسکویی‌ها بعد از یکسال وام‌ نگرفتند؟ http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122177/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، یکی از مشکلاتی که کسبه آسیب‌دیده پلاسکو بعد از یکسال از حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان ۵۳ ساله ساختمان محل کسب و کارشان دارند، وعده‌های بسیاری است که در آن زمان از سوی مسولان به آنها داده شد و تاکنون به آنها عمل نشده است. یکی از این وعده‌ها پرداخت وام ۳۰۰ میلیون تومانی ۱۸ درصدی با تنفس یک ساله و مهلت بازپرداخت سه ساله بود که به گفته مجتبی درودیان رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تا قبل از سالگرد پلاسکو تنها یک نفر توانسته بود آن هم با پیگیری‌های زیاد از این وام استفاده کند و اگر کسی از کسبه پلاسکو تسهیلاتی دریافت کرده خارج از شرایط مصوب هیات دولت است. پس از این اظهارات علیرضا قیطاسی به عنوان دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، در این باره به ایسنا گفت: در این زمینه بخشنامه بانک مرکزی در بهمن ماه سال گذشته برای پرداخت تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان با این شرایط به شورای هماهنگی بانک ها ابلاغ شد که نرخ سود آن ۱۸ درصد، تنفس یک ساله و مهلت بازپرداخت ۳۶ ماهه است، اما تا ۲۶ ماه فقط ۲۹ نفر از سوی اتاق اصناف به دبیرخانه شورای هماهنگی بانک‌ها معرفی شدند و همان روز طی  ۱۵ دقیقه معرفی نامه این افراد به بانک های عامل آماده شد و همه کسانی که معرفی نامه خود را دریافت کرده، تشکیل پرونده داده و مدارک مورد نیاز برای تسهیلات را ارائه داده و وام را دریافت کردند اما برخی از آن ها ممکن است پرونده شان را تکمیل نکرده باشند. امروز و پس از گذشت سه از اولین سالگرد آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو دوباره ماجرای وام‌ها و تسهیلات بانکی ویژه پلاسکویی‌ها را جویا شدیم که رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان گفت حتی اگر ادعای دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها مبنی بر معرفی ۲۹ نفر تا روز ۲۶ دی ماه امسال برای دریافت تسهیلات درست باشد، باید پرسید که چرا تاکنون تنها یک نفر موفق به دریافت تسهیلات شده البته اسناد نشان می‌دهد که در بهمن ماه سال گذشته نیز پلاسکویی‌هایی که عضو اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان بودند، به اتاق اصناف و پس از آن شورای هماهنگی بانک‌ها معرفی شده‌اند اما تاکنون تسهیلات خود را دریافت نکرده‌اند. درودیان تصریح کرد: به نظر می‌رسد مشکل این است که بانک‌ها حتی در صورت معرفی شورای هماهنگی حاضر به همکاری و اعطای تسهیلات با شرایط مصوب هیات دولت نیستند چرا که دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها در جلسه‌ای که شخصا نیز حضور داشتند اعلام کرد که بانک‌ها بر اساس مصوبه کارگروه هیات دولت به پلاسکویی‌ها وام نمی‌دهند چرا که بازپرداخت آن ضمانت درست و محکمی ندارد. این در حالی است که مصوبه هیات دولت بانک‌ها را موظف کرده تا در صورت پذیرفتن ضمانت یک پلاسکویی آسیب‌دیده از سوی یک فعال صنفی دیگر که پروانه کسب دارد، تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی را پرداخت کنند و در واقع بانک‌ها باید این مسئله را بپذیرند که سرقفلی یک کسبه آسیب‌دیده پلاسکو خود ضمانت اصلی اوست. با توجه به این اظهارات و اسناد و مدارک موجود باید دید که دلیل پرداخت نشدن وام‌ها و تسهیلات بانکی به پلاسکویی‌های آسیب دیده چیست آیا واقعا بانک‌ها نمی‌خواهند با این شرایط تسهیلات بدهند یا واقعا مشکل از جای دیگری آب می‌خورد؟ ]]> عمومی Tue, 23 Jan 2018 13:15:05 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122177/ سریع‌ترین استیشن‌های موجود در بازارهای جهانی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/122164/3/ به گزارش ستاره ها به نقل از عصر ایران ،با وجود اینکه کراس‌اوورها در حال افزایش و محبوب‌تر شدن هستند اما استیشن‌ها نیز هنوز در مقام یک خودروی شهری قابلیت‌های زیادی را از خود نشان می‌دهند. در میان همین استیشن‌ها سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین‌ها فروش بهتری را نصیب خودروسازی‌ها خواهند کرد.د.  این خودروها  شبیه هاچ‌بک بوده و  فاقد صندوق عقب هستند و از نظر ابعادی تقریبا به سدان‌ها شبیه‌ترند. خودروسازان نیز برای جذب مخاطب بیشتر گزینه‌های زیادتری را در خودرو قرار داده و بر قدرت و سرعت آن می‌افزاید تا جایی که استیشن‌های امروزی بر سر سرعت و شتاب با یکدیگر رقابت می‌کند. اگر مایل به شناخت سریع‌ترین استیشن‌های بازار در سال 2017 هستید این مطلب را مرور کنید. مرسدس amg E63 S: سه ونیم  ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر   آلپینا B5 بیتوربو : 3.6 ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر   آئودی  آوانت پرفورمنس RS6 : 3.7 ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر   پورشه پانامرا توربو اسپورت توریسمو: 3.8 ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر    مرسدس AMG  C63 S AMG: زمان 4.1  ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر مرسدس AMG CLS 63 S AMG: زمان 4.1 ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر     آلپینا بیتوربو B3 S: 4.3 ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر مرسدس AMG CLA45:  چهار ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر   آئودی S آوانت: 4.6 ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر   ولوو V60 پول‌استار: 4.8 ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر ]]> عمومی Tue, 23 Jan 2018 12:22:36 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/gallery/122164/3/ صف خرید دلار در پاساژ تجارت جهانی فردوسی/عکس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122156/ ]]> عمومی Tue, 23 Jan 2018 11:39:36 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122156/ فاز جدید رجیستری هفته آینده کلید می‌خورد/رصد گوشی‌های دست دوم http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122150/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، دهقانی نیا در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: در طرح رجیستری در هر مرحله زمانی، وارد مرحله جدیدی می شویم که بر این اساس هفته آینده وارد طرح مالکیت خواهیم کرد که مرتبط با گوشی های دست دوم است که باید برای خرید و فروش فرایند انتقال مالکیت حتما انجام شود. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: فروشنده باید کد IMEI را به سامانه اعلام کرده و پس از آن خریدار با ورود این کد  به سامانه می تواند از فعال سازی گوشی و انجام فرایند انتقال مالکیت اطمینان حاصل کند. به گفته دهقانی نیا،  مردم می توانند در سامانه #٧٧٧٧* مراحل مذکور را انجام دهند؛ البته مردم باید محتوای پیامک دریافتی از سامانه همتا را با گوشی که در اختیار دارند، تطبیق دهند و بر این اساس روی فاکتور خرید باید کد IMEI را مشاهده نمایند و البته کد شش رقمی عددی با پوششی پوشیده شده است که باید آنرا احصا کرده و در سامانه ثبت نمایند. وی اظهار داشت: پیامک مجدد تاییدیه را ارسال خواهد کرد تا نشان دهد گوشی با کد فعال سازی را در سامانه رجیستر کرده است؛ پس برای گوشی های جدید باید مراحل را طی کرد و در خصوص گوشی های دست دوم نیز باید همین کار انجام گیرد و البته همه پیامک ها حتما با سامانه hamta ارسال خواهد شد. دهقانی نیا گفت: مردم به هیچ عنوان هزینه ای بابت طرح رجیستری نباید بپردازند و بنابراین نباید فردی به جز خریدار فرایند ثبت کد را طی کند. وی افزود: فاکتور هم حتما باید از فروشنده دریافت شود. ضمن اینکه اتحادیه های مختلفی در این حوزه دخیل هستند که هماهنگی لازم با آنها انجام شده است. دهقانی نیا توضیح داد: در سراسر کشور جلساتی با هماهنگی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استانها برگزار می شود و البته فروشندگان نیز باید دقت کنند که اگر قرار است که گوشی دست دوم بخرند، حتما فروشنده فروشگاه باید  گوشی را تنظیم کارخانه کرده و آنرا به نام خود ثبت کند و سپس مجدد اقدام به فروش مجددآن نمایند. وی با بیان اینکه ٤٤ شرکت مجوز واردات گوشی های اپل را در اختیار دارند که از میان آنها ٣٣ شرکت فعال بوده و واردات انجام می دهند، گفت: طرح رجیستری باعث افزایش قیمت نشده است و البته اکنون نرخ دلار عامل افزایش قیمت گوشی است. دهقانی نیا گفت: مجموع واردات چهار نشان تجاری بلک بری، اپل، گوگل پیکسل و موتورولا که طرح رجیستری رو آنها اجرا شده از ابتدای آبان تا پایان دی پارسال ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بود که این رقم در مدت مشابه امسال به ۱۷۶ میلیون دلار افزایش یافته و از این رهگذر ۲۸ میلیون دلار عواید دولتی بوده است. وی در عین حال خاطرنشان کرد: این ۴ نشان تجاری اگرچه به لحاظ کمی ۱۱ درصد حجم بازار را تشکیل می دهد اما ۴۰ درصد گردش مالی بازار تلفن های همراه را به خود اختصاص می دهند. این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال همه نشانهای تجاری تلفن همراه مشمول طرح رجیستری شوند. ]]> عمومی Tue, 23 Jan 2018 11:15:43 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122150/ بازگشت دلار به کانال ۴۵۰۰ تومانی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122134/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس: بهای ارز که در روز گذشته به اوج خود رسیده بود، در ساعات پایانی معاملات سیر نوزلی به خود گرفت به طوری که بهای دلار از ۴۶۹۸ تومان در ساعات ابتدایی معاملات، به ۴۵۶۰ تومان کاهش یافت و در نهایت بازار با نرخ ۴۵۷۹ تومان بسته شد. یکی از علل این کاهش قیمت در روز گذشته، عرضه ارز به صرافی‌های مجاز از سوی بانک مرکزی بوده است. در این باره صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تمام تقاضا‌های ارز صرافی‌های مجاز توسط صرافی‌های منتخب بانکی برای تنظیم بازار ارز کشور پوشش داده می‌شود، گفت: امروز تمام تقاضا‌ها در بازار ارز پوشش داده شد و بالغ بر ۲۵۰ صرافی مجاز در سطح کشور، از بانک مرکزی از طریق صرافی‌های منتخب بانکی ارز دریافت کردند. وی افزود: صرافی‌های مجاز خریدار از صرافی‌های منتخب، روزانه می‌توانند نسبت به خرید ۵۰ هزار اسکناس دلار آمریکا از صرافی منتخب به عنوان بخش نخست اقدام کرده و در صورت عرضه به موقع آن در بازار و ارائه جدول فروش، نسبت به خرید بخش‌های بعدی ۵۰ هزارتایی، از صرافی منتخب اقدام کنند. به گفته مدیر صادرات بانک مرکزی، صرافی‌های مجاز برای دریافت ارز از صرافی‌های منتخب بانکی و فروش آن به متقاصیان، می‌توانند به این صرافی‌ها مراجعه کرده و پس از تامین ارز، نسبت به فروش به موقع آن در بازار اقدام کنند. کریمی تصریح کرد: با توجه به پوشش تمام تقاضا‌های ارز صرافی‌های مجاز از طریق صرافی‌های منتخب بانکی در نرخ مبنای ۴۵۴۵ تومان، طی روز دوشنبه دوم بهمن ماه ۱۳۹۶، خرید ارز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در نرخ‌های اعلامیِ بالاتر از سوی بازارسازان غیررسمی با توجه به روند آتی بازار، ریسک ارز و زیان هنگفت بالایی برای خریداران ارز به همراه خواهد داشت. ]]> عمومی Tue, 23 Jan 2018 10:02:26 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122134/ کاهش نرخ بیکاری به ۱۱.۷ درصد و افزایش رشد اقتصادی به ۶ درصد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122092/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در ارزیابی عملکرد بودجه ۹۶ دولت طی ۱۰ ماهه گذشته پرداخت و افزود: گزارش عملکرد به صورت مکتوب در اختیار نمایندگان قرار می گیرد. وی ادامه داد: این گزارش مبتنی بر پیش بینی عملکرد بودجه دولت در سال جاری براساس دو نرخ ۵۰ دلاری و ۵۵ دلاری هر بشکه نفت تهیه شده است. دولت با نرخ فروش هر بشکه نفت ۵۰ دلار و واریز سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان از سه منبع درآمدها، واگذاری‌های سرمایه‌ای و واگذاری‌های ناشی از تملک دارایی‌ها درآمد کسب کرده است. وی تصریح کرد: همچنین سقف درآمدهای بودجه را براساس فروش هر بشکه نفت ۵۵ دلار نیز پیش‌بینی کردیم که  درآمد ناشی از آن ۳۱۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد. پیش بینی دولت به ازای هر بشکه نفت ۵۰ دلار کاملا درست بود طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری درآمدهایمان اندکی بیش از هر بشکه نفت ۵۰ دلار بود. اما در سرجمع پیش‌بینی‌ها بودجه مدنظر دولت تحقق نیافت چراکه دولت پیش بینی می کرد ۲۰ درصد از درآمدها را که بالغ بر ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بود باید به صندوق توسعه ملی واریز کند اما مجلس این سقف را به ۳۰ درصد افزایش داد، به همین دلیل بودجه دولت اندکی کاهش یافت. رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جزئیات مبالغ واریز شده به حساب خزانه کل کشور طی ۱۰ ماه گذشته گفت: تا ابتدای بهمن ماه سال جاری ۲۲۲ هزار میلیارد تومان به خزانه واریزی داشته ایم و پیش بینی می کنیم تا آخر سال ۸۷ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب خزانه واریزی داشته باشیم. نوبخت ادامه داد: براساس پیش بینی دولت ۱۰۶ درصد از منابع بودجه ۹۶ باید تحقق می یافت اما با افرایش بودجه توسط مجلس به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی تحقق ۹۷ درصدی درآمدها امکانپذیر می شود. واگذای دارایی های مالی نیز ۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عملکرد ۱۰ ماهه دولت بوده است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴ هزار میلیارد تومان دیگر از این منبع درآمد کسب کنیم. وی سپس به تشریح مصارف بودجه‌ای دولت پرداخت و افزود: مصارف بودجه سال ۹۶ براساس هر بشکه نفت ۵۰ دلار بالغ بر ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بود اما مصوب مجلس ۳۴۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و تا ابتدای بهمن ماه ۲۴۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان سال هزینه خواهد شد اعتبارات هزینه ای نیز بالغ بر ۱۸۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و تا پایان سال ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز پرداخت می شود. وی با اشاره به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای در بودجه ۹۶ گفت: در لایحه پیشنهادی دولت در سال ۹۶ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ۵۲۷۰۰ میلیارد تومان بود اما مجلس این عدد را به ۷۱۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داد و تا ابتدای بهمن ماه توانستیم ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص دهیم که براساس گزارش خزانه کل کشور تا این تاریخ ۲۹۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته است و بقیه منابع نیز از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه تامین می‌شود. نوبخت افزود: گزارش خزانه که مقایسه ای بین دو تاریخ ۲۳ دی ۹۶ و ۲۳ دی ۹۵ است، حکایت از رشد ۱۷۲ درصدی مبالغ پرداخت شده از خزانه به پروژه های عمرانی دارد. ۲۱۳ هزار میلیارد تومان منابع خزانه است که ۷۶ درصد آن تحقق یافته که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از صد در صد تحقق یافته است. وی خطاب به نمایندگان مجلس توصیه کرد: باید در لایحه بودجه  ۹۷ درآمدها و منابع را با احتیاط بیشتری پیش بینی کنید البته کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه ۹۷ دقیق عمل کرد و منابع را محدود کرد. نوبخت از پرداخت ۴۵۹۰۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی تا پایان سال جاری خبر داد. وی سپس به تشریح آثار رخدادهای مالی در شاخص‌های کلان اقتصادی پرداخت و افزود: در سال گذشته ۲۸۳ هزار میلیارد تومان عملکرد بودجه‌ای دولت بود. که رشد اقتصادی در این سال به قیمت ثابت ۱۰.۸ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶.۲ درصد بود. این نرخ در ۱۰ ماهه سال جاری با توجه به درآمد۲۲۲ هزار میلیارد تومانی دولت و تخصیص ۳۸۵۰۰ میلیارد تومانی بودجه عمرانی با احتساب درآمدهای نفتی ۵.۶ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد است. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: رشد ارزش افزوده طی این مدت در شاخص های اقتصادی مثبت بود به طور مثال رشد ساخت و ساز برای اولین بار طی چند سال گذشته به ۳.۲ درصد رسید همچنین صنعت آب، برق و گاز در شش ماه اول سال و معادن که منفی پنج بود در شش ماه اول سال جاری به مثبت ۲.۷ درصد افزایش یافت که این رشد آثارش را بر بازار کار گذاشته است. وی از کمیسیون های اقتصادی مجلس خواست با دعوت از مسئولان مرکز آمار ایران اعداد ارائه شده در گزارش عملکرد  ۱۰ ماهه دولت در بودجه ۹۶ را به چالش بکشند. وی گفت: این اعداد حسی نیست. در شش ماه ابتدایی سال جاری ۶۱۴ هزار نفر نسبت به شش ماه اول سال گذشته وارد بازار کار شدند و برای اولین بار ۷۹۵ هزار نفر جذب بازار کار شدند. نرخ بیکاری در سال ۹۵ که ۱۲.۴ درصد بود در این مدت به ۱۱.۷ درصد کاهش یافته است. رشد نرخ تورم در سال جاری در خوراکی ها ۱۳ درصد و غیرخوراکی ها ۶.۶ درصد بود. نوبخت پیش بینی رشد اقتصادی در سال ۹۷ را ۵.۸ درصد با احتساب درآمدهای نفتی و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد و رشد سرمایه‌گذاری در همان سال  را ۱۱.۲ درصد اعلام کرد. ]]> عمومی Tue, 23 Jan 2018 06:29:51 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122092/ گرانی ۶۸ میلیون تومانی سانتافه در یک روز http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122065/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری تسنیم: این روز‌ها با افزایش قیمت دلار هرج و مرج بازار خودرو‌های وارداتی وارد فاز جدیدی شده به نحوی که هر شرکت تصمیم به افزایش دوباره قیمت محصولات خود گرفته است. به اعتقاد فعالان بازار عدم نظارت بر قیمت خودرو‌های وارداتی به حدی شده که هر شرکت بنا به صلاحدید خود و بدون توجه به ضابطه‌ها اقدام به افزایش قیمت محصولات می‌کند. شرایط امروز بازار خودرو‌های وارداتی دیگر برای مردم قابل تحمل نیست و خریداری هم در بازار نیست. از طرف دیگر کسی پاسخگویی این آشفته بازار نبوده و فقط مدام از نظارت بر قیمت‌های جدید صحبت می‌کنند، اما در عمل بازار طی ماه‌های اخیر بازار شاهد ساماندهی نبود و فقط به جولان شرکت‌ها برای سود بیشتر تبدیل شده است. به عنوان نمونه کرمان موتور از اول بهمن قیمت جدید هیوندای النترا ۲۰۱۸ وارداتی را به نمایندگی‌های خود ابلاغ کرده که در آن شاهد اختلاف قیمت حدود ۴۰ میلیون تومانی دو شرکت رقیب برای واردات محصولات هیوندای هستیم. به این صورت که آسان موتور در بخشنامه جدید اعلام کرده النترا ۲۰۱۸ فول با تحویل ۳ ماهه را ۱۶۱ میلیون تومان به فروش می‌رساند. اما کرمان موتور همین خودرو را با تحویل ۳ ماهه ۱۹۸ میلیون تومان‌می‌فروشد. جالب اینجاست کرمان موتور یک شبه قیمت خودروی سانتافه مدل ۲۰۱۷ را ۶۸ میلیون تومان افزایش و آن را با قیمت ۳۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رساند. ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 14:51:27 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122065/ سود گرانی دلار در جیب «وحید.م» و «محمد.س»! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122061/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری تسنیم: بازار ارز طی سال‌های گذشته همواره در مقاطعی با تلاطم‌های شدید همراه بوده است، این اتفاق امسال هم برای این بازار تکرار شد. طی یک ماه اخیر دوباره بازار ارز شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها بود، یک بار همزمان با اغتشاش‌ها در تعدادی از شهرهای کشور و بار دیگر هفته قبل! البته برای گرانی دلار همزمان با اغتشاش، عوامل متعددی از جمله گرانی درهم امارات و کریسمس هم در بازار دخالت داشتند. ولی گرانی در هیاهوی اغتشاش در بازار ارز خیلی دوام نیاورد و موجب شد بازار شاهد ریزش قیمت‌ها باشد. البته چند روز بعد از آنکه قیمت‌ها سیر نزولی را طی کرد، یکباره قیمت‌ها با جهش همراه شد که صراف‌ها و فعالان بازار ارز از این جهش با عنوان پس‌لرزه یاد کرده گفتند که این گرانی‌ها خیلی دوام نمی‌آورد. قیمت دلار به مرز 4500 تومان رسید ولی این بار صراف‌ها درست پیش‌بینی نکرده بودند چراکه پس‌لرزه‌های گرانی دلار تقریباً یک هفته طول کشید. البته گرانی در آن روزها به‌خاطر نگرانی بازار از تهدیدهای ترامپ رییس جمهور آمریکا هم بود چراکه بازار منتظر بود تا ترامپ مواضع جدید خود را درباره ایران و برجام اعلام کند ولی بعد از آنکه ترامپ مواضع قبلی را تکرار کرد و وعده سه ماه آینده را داد، تب بازار خوابید. اما بعد از آنکه نگرانی بازار از تهدیدهای ترامپ هم فروکش کرد، بازار آرام نگرفت و از شنبه هفته گذشته سیر جدید صعود قیمت‌ها در بازار آغاز شد. گرانی جدید قیمت‌ها در ابتدا موجب شد تا صراف‌ها و فعالان بازار ارز شوکه شوند که؛ چه اتفاق مهمی در بازار رخ داد که موجب شد قیمت‌ها با جهش همراه شود؟! در همان ساعات نخست گرانی دلار در شنبه هفته گذشته برخی صراف‌ها و فعالان بازار ارز از کمبود ارز در بازار خبر داده و می‌گفتند که بانک مرکزی مانند قبل به صراف‌ها ارز نمی‌دهد. صراف‌ها مدعی بودند و البته هنوز هم هستند که بانک مرکزی دیگر ارزی به آنها نمی‌دهد و تنها تعداد محدودی از صراف‌های منتخب می‌توانند ارز کمی را از بانک مرکزی دریافت کنند. در همین هیاهو بود که تعدادی از دلال‌ها و واسطه‌های دلال‌های بزرگ ارزی که کسب‌وکارشان در خیابان منوچهری و مقابل پاساژ افشار است، این خبر را مطرح کردند که نماینده بانک به این پاساژ آمده و به دلال‌ها دلار می‌فروشد! بانک مرکزی وارد بازار ارز شد/عرضه قطره‌چکانی دلار به صراف‌های منتخب یا بعد از آن خبر دیگری آمد که بانک مرکزی به‌صورت قطره‌چکانی تزریق ارز به بازار را آغاز کرده و تلاش دارد کمی قیمت را متعادل کند، اما صراف‌ها می‌گفتند نرخ‌هایی که بانک مرکزی در زمان فروش دلار اعلام می‌کند خیلی با بازار آزاد تفاوت ندارد و همین که بانک مرکزی قیمت ارز تزریقی را بالا می‌برد موجب شده تا قیمت‌ها در این بخش نشکند. دلارهای خانگی وارد بازار شد/ صراف‌ها: فروشنده‌ها زیاد شدند البته نباید از امنیتی شدن جو بازار ارز طی یکی دو روز گذشته غافل شد. آن‌طور که دادستان تهران اعلام کرده در این هفته 5 متهم ارزی در بازار ارز دستگیر شده‌اند. همچنین صراف‌ها و فعالان بازار ارز که در خیابان فردوسی حضور دارند به خبرنگار تسنیم گفتند که در این چند روز با ورود نیروی انتظامی به بازار تعدادی از دلال‌ها دستگیر شده‌اند. دستگیری این دلال‌ها ما را یاد گذشته انداخت، زمانی که در سال‌های قبل دلار مثل این روزها حال‌وهوای خوبی نداشت و گران شده بود. برخی می‌گفتند کنترل بازار از اختیار بانک مرکزی و دولت خارج شده است و به همین خاطر افسار دلار رها شده! در همین گیرودار بود که معاون اول دولت وقت به مردم گفت "عامل گرانی دلار را دستگیر کردیم"! خبر اینکه جمشید بسم‌الله دستگیر شده موجب شوک دلال‌های خیابان فردوسی شده بود چراکه آنها هم به خودی خود نقشی در بازار نداشتند و تنها مهره صراف‌ها و سرمایه‌دارهای خاص و مهمی بودند که با تلفن‌های همراهشان دستور خرید و فروش را می‌گرفتند. هرچند الآن هدف ما در این گزارش این نیست که بگوییم اصلاً جمشید بسم‌الله‌های بازار ارز می‌توانند به‌تنهایی دلار را گران یا ارزان کنند، خبر مهمتری موجب شد تا نگارنده به نگارش این متن بپردازد. خبر این است که اتفاقاتی را که این روزها در بازار ارز رخ می‌دهد نمی‌توان خیلی عادی جلوه داد، هرچند رییس کل بانک مرکزی معتقد است همه‌ساله در این ایام دلار گران می‌شود ولی در بهمن و اسفند نرخ‌ها سیر نزولی را پیش می‌گیرند. توصیه سیف به مردم: وارد بازار ارز نشوید دلار به‌زودی ارزان می‌شود برخی صراف‌ها و فعالان بازار ارز معتقدند در شرایط حساس همیشه بانک مرکزی با ورود و تزریق ارز مانع ثبت رکوردهای بالا می‌شده ولی این‌بار بانک مرکزی خود را کنار کشیده و باعث افزایش قیمت شده است. صراف‌ها می‌گویند: رئیس کل بانک مرکزی وعده داده بود که قیمت دلار از بهمن و اسفند ارزان می‌شود؛ به همین خاطر امروز که اول بهمن است، مشخص می‌شود که حرف رئیس کل به عمل تبدیل می‌شود یا نه! یکی از فعالان بازار ارز به صحبت‌های هفته‌های قبل نوبخت مبنی بر خاطر مکدر رئیس جمهور اشاره می‌کند و می‌گوید: "جناب رییس جمهور که با دلار 4200 مکدر شده بود؛ آیا می‌داند که دلار رکورد 4600 تومان را هم زد؛ آقای روحانی هم‌اکنون در چه‌حالی به‌سر می‌برند؟". دلار 4600تومانی خاطر کسی را مکدر نکرد؟ اما اینکه چرا دلار در این روزها در برخی روزها و حتی ساعت‌ها در بازار کم‌یاب و بعضاً نایاب می‌شود نیازمند تأمل در برخی خرید و فروش‌ها است. خبرنگار تسنیم قبلاً و از محل فروش سکه در بانک کارگشایی این خبر را داده بود که تمام دلال‌هایی که در سالن حراج حضور دارند برای یک نفر به‌نام «وحید م.» سکه می‌خرند! یعنی یک نفر پای ثابت تمام حراج‌های بانک مرکزی است که به‌طور جد اصرار به خرید سکه داشت. دلال بزرگ حراجی سکه کیست؟ براساس تازه‌ترین خبری که به دست ما رسیده است، همان فردی که پیش از این خریدار اصلی سکه‌های بانک کارگشایی بود، مدتی است وارد بازار ارز شده و بیش از 50 میلیون دلار خریده است. اما فرد دیگری هم کنار آقای «وحید م.»، پای ثابت نرخ‌گذاری در بازار ارز است. آقای «محمد س.» نیز در تلاطم ارزی دستی در بازار داشته و در این مدت بیش از 100 میلیون دلار خریده است. اطلاعات دریافتی ما این است که این دو نفر با نیت‌های سوء خود تلاش می‌کنند با دپوی دلار موجب بالا رفتن قیمت‌ها در بازار ارز شوند، بنابراین در این شرایط سود گرانی دلار در خوش‌بینانه‌ترین حالت به جیب چند دلال بزرگ خواهد رفت و این مردم و دلال‌های خرد هستند که بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند. ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 14:37:07 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122061/ قیمت دلار به رسم هر ساله از تابلو صرافی‌ها پاک شد/ خیز بازارهای موازی برای افزایش http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122049/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری میزان ، روزهای پایان سال در کنار تغییر قیمت برخی از کالاهای اساسی نوسان قیمت برخی ارزهای پرتقاضا مانند دلار به عادت رفتاری همه ساله تبدیل شده که دامنه تغییر آن بستگی به شرایط اقتصادی آن سال دارد. در سال جاری حرکت نرم و صعودی افزایش قیمت دلار در شش ماهه دوم سال کلید خورد به گونه ای که در اولین روز مهر ماه قیمت دلار در بازه 3 هزار و 893 تومان بود که این رقم در اواسط مهر ماه به کانال 4 هزار تومان وارد شد، اواخر آبان ماه در حدود مبلغ 4 هزار و 100 تومان به فروش رسید، آذر ماه علی رغم نوسان قیمت متعدد رقم 4 هزار و 200 تومان را نیز تجربه کرد و در دی ماه به اوج خود رسید به گونه ای که در بازه زمانی 20 روزه از محدوده قیمت 4 هزار و 200 تومان به حدود 4 هزار و 500 تومان صعود کرد. افزایش یکباره قیمت ارز آن هم در کمتر از یک ماه بازار کاذبی را در سطح شهر به وجود آورد که نتیجه آن صف های طولانی رو به رو صرافی ها است. رویدادی که مجددا باعث شده قیمت دلار از روی تابلوهای صرافی پاک شود و قیمت آن ساعت به ساعت با هم تفاوت داشته باشد. با توجه به شرایط به صرافی ها سری زدیم تا از دلایل این نا به سامانی مطلع شویم. در گفت‌وگو با افرادی که در صف خرید یا فروش صرافی ها به انتظار ایستاده بودند با خبر شدیم برخی از صرافی ها از شرایط ایجاده شده سو استفاده کرده و به مشتریان به میزان کم دلار نمی فروشند و تنها پاسخگو به مشتریان با حجم خرید بالا هستند. حتی برخی از صرافی ها حجم بالا دلار را هم با رقم 100 یا 200 تومان بیش از قیمت واقعی آن به خریدار پیشنهاد می کنند. در میان حجم بالا کار صرافی ها موفق شدیم به مدت کوتاهی با صاحبان یکی از صرافی ها صحبت کنیم که این فرد یکی از دلایل افزایش قیمت دلار را کاهش عرضه دلار از سوی دولت و کمبود آن در بازار با توجه به افزایش تقاضا در این زمان از سال بیان کرد و گفت: نتیجه افزایش تقاضا و کمبود آن افزایش قیمت دلار شد که با وجود کنترل نشدن آن دلارهای خانگی در دست افراد به سطح بازار آمده و تا حدودی شرایط را تحت کنترل گرفت. وی در پاسخ به سوالی که پیش بینی شما از این افزایش قیمت تا چه سطحی است، گفت: با توجه به این شرایط هیچ سقف قیمتی برای دلار نمی توان پیش بینی کرد. در شرایطی که قیمت دلار ارتباط مستقیمی با سایر بازارها دارد و نوسانات قیمت را در بازارهایی همچون طلا و کالاهای اساسی و مابقی بازارها به صورت به هم پیوسته به دنبال دارد باید منتظر تدابیر مسئولین برای کنترل ارز بود تا بازار شب عید به دلیل بی ثباتی بر رکود بازار دامن نزند که در این صورت نارضایتی خریداران و فروشندگان را به دنبال خواهد داشت.   ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 13:24:11 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122049/ رقم ٧٠٠ هزار تومان خط بقاست نه خط فقر http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122036/ انتخاب توشت: احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه‌ای که چهارشنبه ٢٧ دی‌ماه ٩٦ در «اعتماد» منتشر شد، گفته است: «برای رسیدن به رقم فقر ملی، فرمول مشخصی را مدنظر قرار داده‌ایم بدین صورت که فقر شدید یا همان خط فقر ملی را از حاصلضرب هزینه‌های خوراکی هر خانواده به دست می‌آوریم که میانگین آن چیزی حدود ٧٠٠ هزار تومان برای هر خانوار ٣ تا ٥ نفره است.» این رقم به عنوان ملاک خط فقر ملی در حالی توسط یک مقام رسمی اعلام شده که حداقل‌مزد سال جاری ٩٣٠ هزار تومان است. پایه مزدی در مقایسه با نرخ متوسط هزینه خانوار شهری که توسط بانک مرکزی حدود ٣ میلیون و ٤٠٠ هزار تومان اعلام شده و نرخ حداقل هزینه سبد معیشت برای یک خانواده ٥/٣ نفره که توسط شورای عالی کار برای سال جاری ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان تعیین شده، تفاوت چشمگیری دارد. در این شرایط اعلام رقم ٧٠٠ هزار تومان به عنوان خط فقر ملی، به ناگهان و با هزینه یک مصاحبه، میلیون‌ها نفر از نیروی کار سطوح حداقل‌بگیری را به بالاتر از خط فقر- با هر پسوندی- می‌رساند بی‌آنکه تغییری در وضعیت معاش آنان اتفاق افتاده باشد. حسین راغفر و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا که به عنوان پژوهشگر فقر شناخته می‌شود و در حوزه رفاه اجتماعی تالیفاتی دارد، در گفت‌وگو با «اعتماد» اظهارات اخیر معاون وزیر کار را نقد می‌کند و معنای خط فقر ملی را مورد تردید قرار می‌دهد. به اعتقاد این اقتصاددان رقم اعلام شده توسط معاون وزیر کار، مقامات دولتی را به اشتباه می‌اندازد. معاون رفاه اجتماعی وزارت کار اعلام کرده است میانگین خط فقر ملی ٧٠٠ هزار تومان برای هر خانوار است. به نظر شما این رقم خط فقر است؟ این رقم حتی خط بقا را هم نشان نمی‌دهد. تصور می‌کنم منظور ایشان از خط فقر، حداقل نیاز کالری یک فرد برای زنده ماندن باشد. با این رقم شاید بشود غذاهای حداقلی که یک نفر- و نه یک خانواده- برای زنده ماندن لازم دارد را خرید. این رقم اگر در مقیاس تعداد متوسط خانوار محاسبه شود، به نام خط فقر شدید شناخته می‌شود. طبیعتا اگر فردی کمتر از ٧٠٠ هزار تومان در ماه درآمد داشته باشد، با گرسنگی روبه‌رو می‌شود. بنابراین این رقم، مرز گرسنگی برای یک نفر است و با خط فقر شدید که یک خانواده در آن مورد محاسبه قرار می‌گیرند متفاوت است. قطعا خانواده‌ها با این رقم نمی‌توانند زندگی کنند. معاون وزیر کار این رقم را به عنوان «خط فقر ملی» اعلام کرده است. خط فقر ملی یعنی چه؟ ما خط فقر ملی نداریم. خط فقر ملی- اگر چنین چیزی را بشود متصور شد- رقمی است که بتواند در کل کشور قابل اعمال باشد. این مساله در کشورهایی که اقتصادشان دچار دوگانگی شهر و روستا نیست و از نوعی همگنی بین نقاط مختلف اقتصاد کشورشان برخوردارند ممکن است بتواند کاربردی داشته باشد. اما در مورد ایران نرخ‌ها در نقاط شهری و روستایی متفاوتند، در نقاط شهری هم تفاوت‌های فاحشی دارند و حتی بین روستاها هم یکدستی وجود ندارد، اعلام خط فقر ملی بی‌معناست. شاید منظور ایشان از اعلام این رقم، میانگین خط فقر کشور بوده که این موضوع هم با توجه به رقم ٧٠٠ هزار تومانی که برای خانوار و نه یک فرد اعلام کرده‌اند معنا ندارد و قابل اعمال نیست. دولت با ملاک قرار دادن این رقم می‌تواند با فقر مقابله کند؟ هدف از مطالعه فقر و تلاش دولت‌ها برای کاستن از فقر، حفظ عزت نفس انسان‌هاست. به خصوص نقش دولت‌ها جایی مهم می‌شود و گزارش‌های دولتی وقتی معنادار می‌شوند که افراد در اثر عواملی خارج از اراده و کنترل خودشان دچار فقر شده باشند. علت‌های این اتفاق هم متفاوت است. مثلا فردی که در یک خانواده فقیر به دنیا می‌آید، بی‌آنکه هیچ تصمیمی گرفته باشد که کجا به دنیا بیاید، مشمول پیامدها و تبعات زندگی در فقر می‌شود. در اینجاست که دولت‌ها مسوولیت پیدا می‌کنند. دولت‌ها مسوولند فرصت‌های برابر رشد را برای این فرد فراهم کنند. هدف اصلی از مطالعه فقر، مطالعه بخش قابل توجهی از مردم در جوامع مختلف است. وضعیت زندگی‌شان و پیامدهای اجتماعی و اخلاقی و سیاسی فقر بر زندگی آنها می‌تواند بافت اجتماعی را فرسوده کند، سرمایه اجتماعی را تحلیل ببرد و موجب بروز آسیب‌های عمومی برای کل پیکره جامعه شود و ضمنا تهدیدی برای امنیت سیاسی آن جامعه باشد. به همین دلیل دولت‌ها باید نسبت به مساله فقر حساس باشند. از سال ٨٦ تا امروز خط فقر رسمی از طرف دولت اعلام نشده. این وقفه چه تبعاتی داشته است؟ خط فقر نشان‌دهنده تحولات میزان فقر در طول زمان است. این رقم مشخص می‌کند سیاست‌های بخش عمومی و دولت در کاهش و افزایش فقر چه تاثیراتی داشته‌اند. بنابراین اهمیت و جای خودش را دارد. اما در شرایط کنونی که آمار و اطلاعات خط فقر عملا تولید نشده است، باتوجه به اینکه جامعه ایران بسیار پرشتاب و پرتحول است، آمارهای سال‌های قبل نمی‌توانند چندان قابل استناد باشند. با این حال هر اقدامی که دولت برای کاهش فقر انجام بدهد، هر گروهی را که در نظر بگیرد به خودی خود موضوع ارزشمندی است. مهم این است که هدفگذاری درست باشد و گروه‌های هدف مناسب انتخاب شده باشند و دوم اینکه پایداری این سیستم برای کاهش فقر امکان‌پذیر باشد و سوم اثربخشی این سیاست‌ها قابل پیگیری باشد و مشخص شود که آیا این سیاست‌ها اثربخش بوده‌اند یا خیر. به ویژه نکته آخری، اثربخشی، اینکه ما چه شیوه‌هایی را پیگیری می‌کنیم و آیا این شیوه‌ها به هدف مورد نظر که کاهش فقر و محرومیت بین گروه‌هایی از جامعه است منجرمی‌شود یا خیر، این مهم است. آنچه تاکنون عملا اتفاق افتاده نشان می‌دهد عوامل متعدد دیگری همچنان در کار هستند و تاثیر آنها بر کیفیت زندگی گروه‌های پایین جمعیت نسبت به سیاست‌هایی که برای کاهش آلام و محرومیت‌های گروه‌های هدف صورت گرفته است به‌شدت بیشتر و موثرتر بوده است. سیاست‌های غلط در بخش‌های اقتصادی کشور نسبت به سیاست‌های کاهش فقر اثر مخرب‌تری داشته‌اند. به عنوان نمونه‌ای از تاثیر سیاست‌های مخرب دولتی، می‌توان به پرداخت یارانه‌های نقدی اشاره کرد. عملا اثبات شده است که توزیع پول و به یک معنا صدقه دادن در جامعه هیچ اثر مثبتی ندارد و تنها اتلاف منابع را به دنبال دارد. باید سیاست‌هایی که منجر به افزایش اشتغال می‌شود هدف برنامه‌های فقرزدایی قرار بگیرند. پرداخت یارانه نقدی تنها می‌تواند به کسانی که از سلامت جسمی کافی برخوردار نیستند یا دچار ازکارافتادگی هستند معنادار باشد. در غیر این صورت پرداخت یارانه نقدی نه تنها اثربخشی ندارد بلکه در بلندمدت مشکلات جدی‌تری را به دلیل تورم و کاهش قدرت این منابع به دنبال خواهد داشت. بر این اساس، در دی‌ماه سال ٨٩ که پرداخت یارانه‌ها شروع شد تا امروز به یک خانواده‌ پنج نفره ٢٢٥ هزار تومان پرداخت می‌شود. امروز به دلیل تورم، قدرت خرید این مقدار یارانه که در سال ٨٩، ٢٢٥هزار تومان بود، در دی‌ماه ٩٦ به ٨١٢ هزار تومان رسیده است که نشان می‌دهد میزان یارانه پرداختی به یک خانوار ٥ نفره ٣٥ درصد هزینه‌های امروزش را جبران می‌کند. بنابراین اگر بخواهیم آن قدرت خرید را حفظ کنیم دولت ناگزیر است فقط به دلیل وجود تورم، مبلغ بیشتری پرداخت کند. اگر این ارزیابی در مورد رقم ٧٠٠ هزار تومان برای یک خانواده پنج نفره صورت گرفته باشد، این رقم حتی کفاف خوراک آن خانوار را هم نمی‌دهد. هر فرد در این خانواده‌ ماهانه ١٤٠هزار تومان می‌تواند خرج کند. به این ترتیب هر فرد روزانه تقریبا ٤ هزار و ٢٥٠ تومان سرانه برای تغذیه دارد که تصور نمی‌کنم کسی بتواند با این رقم دو هزار کیلو کالری با ریزمغذی‌های کافی طبق معیارهای تغذیه در سال ٩٧ (سال اجرای برنامه) تامین کند. احتمالا با این پول فقط می‌توان با نان‌بربری سیر شد. گفته می‌شود دولت می‌خواهد پرداخت نقدی یارانه‌ها را محدودتر کند. اعلام خط فقر ملی و اختصاص بودجه برای مقابله با آن، ادامه همان مسیر یارانه است؟ یکی از مهم‌ترین دلایلی که دولت نمی‌تواند یارانه اقشاری که نیازمند نیستند را محدود کند، پیامدهای سیاسی‌ آن است. دولت دهم با همین هدف پرداخت یارانه‌ها را شروع کرد. دولت دهم می‌دانست دولت‌های بعدی برای قطع این یارانه به دلیل پیامدهای سیاسی‌اش دچار مشکل خواهند شد. حالا تصور کنید این مقیاس بسیار بزرگ‌تر شود. به این ترتیب بخش بیشتری از منابع دولت را به خود اختصاص می‌دهد و طبیعتا کار بسیار مشکل‌تر خواهد شد. ضمن اینکه وقتی مقدار یارانه بزرگ‌تر می‌شود حجم تقاضا هم به‌شدت افزایش می‌یابد و فقط این نیست که به گروه‌هایی که در شرایط کنونی از بهزیستی یا کمیته امداد کمک دریافت می‌کنند محدود شود. کمیته امداد همیشه مدعی بوده تقریبا به میزانی که در شرایط کنونی کمک می‌کند، به همان میزان جمعیت پشت در دارد که متقاضی و احتمالا مشمول دریافت کمک‌ هستند. بنابراین معنی‌اش این است که جمعیت بسیار بزرگی در سبد یارانه‌بگیران کشور جا خواهند گرفت واگر حجم این مبالغ بزرگ شود، جاذبه‌اش هم برای برخی گروه‌ها بیشتر خواهد شد و این می‌تواند یک مشکل جدی دیگری برای دولت ایجاد کند. این عملا همان سیاست‌های شکست‌خورده‌ گذشته است ولی در یک مقیاس بزرگ‌تر. بنابراین دولت با سیل تقاضاهای جدید مواجه می‌شود که قادر به تامین‌شان نخواهد بود. این تله‌ای است که دولت احمدی‌نژاد برای این دولت کار گذاشت و دولت روحانی هم در آن افتاد. برای اینکه دولت بتواند از این تله خلاص شود انتظار می‌رود تجدیدنظر جدی در این سیاست‌ها انجام دهد اما آنچه به عنوان سیاست‌های دولت اعلام می‌شود عملا آن اهداف را تامین نمی‌کند. رقم ٧٠٠هزار تومانی که معاون وزیر کار به عنوان خط فقر ملی ماهانه هر خانوار اعلام کرده است در شرایط فعلی چه کاربردی دارد؟ این رقم صرفا هزینه اولیه تامین غذای یک فرد در طول ماه را نشان می‌هد. آنهم در شرایطی که یک فرد در دنیای مدرن، نیازهای مختلفی برای زیست انسانی دارد و فقط با یک غذا به تنهایی و آنهم با حداقل کالری مورد نیاز نمی‌توان انتظار داشت اهدافی که در مسوولیت‌های اجتماعی دولت‌ها قرار می‌گیرد تامین شوند. اگر منظور دولت از حدف فقر مطلق رفع گرسنگی افراد است، نباید نام این رقم را خط فقر یا خط فقر مطلق بگذارد. نام این رقم تلاش برای غلبه بر گرسنگی است. البته مشخص کردن رقم غلبه بر گرسنگی هم می‌تواند اقدامی متعالی باشد. وقتی مطالعات نشان می‌دهد ٦ درصد از جمعیت کشور کمتر از رقم غلبه بر گرسنگی درآمد دارند، در این شرایط اگر همین هم هدف مطالعه جامع برای اقدام دولت‌ها و سیاستگذاری‌های بخش عمومی قرار بگیرد، هدف ارزشمندی است. به شرطی که هدف این باشد که مشخص کنند ظرف چند سال آینده در ایران گرسنه نداشته باشیم. این خود یک هدف متعالی است. اما اولا دولت نباید هدف از رفع نیازهای اولیه غلبه بر گرسنگی را محو فقر مطلق معرفی کند و ثانیا همانطور که اشاره شد، درباره روش‌های امتحان شده شبیه پرداخت یارانه صرف نظر کند. طبق محاسبات دولت کارگران حداقل‌بگیر هم بالاتر از خط فقر ملی قرار می‌گیرند. اگر همین ٧٠٠ هزار تومان را هم بپذیریم، این رقم به معنی تامین خوراک یک خانواده نیست. به معنی تامین خوراک یک نفر است. خط فقر باید در مقیاس تعداد متوسط خانوار یعنی چهار نفر محاسبه شود. این رقم حداقل هزینه تامین کالری مورد نیاز یک نفر برای زنده ماندن است. البته این ارقام در مناطق شهری و روستایی متفاوت است. ولی نکته قابل توجه این است که همانطور که اشاره کردید اگر دولت صرفا این مساله را هدف‌گذاری کند، حداقل دستمزد باید با توجه به بعد خانوار محاسبه شود. حتی اگر این رقم بخواهد محدوده حداقل بقا را تعیین کند باید تعداد متوسط یک خانواده در آن در نظر گرفته می‌شد. در جریان اعتراضات دی‌ماه ٩٦، به نظر می‌رسید دولت و بخش‌هایی از جامعه غافلگیر شده‌اند. این غافلگیری می‌تواند ارتباطی با اعلام نشدن خط فقر در یک دهه گذشته داشته باشد؟ دولت‌ها بیش از آنکه به واقعیت‌های روی زمین فکر کنند، به این فکر هستند که چه کاری را در شرایط فعلی می‌توانند انجام دهند. در واقع دولت‌ها کاری به این ندارند که واقعیت‌های فقر چیست. درباره تاثیرگذاری آمار بر تصمیمات دولت‌ها، واقعیت این است که نظام آماری در ایران بسیاری مواقع کیفیت لازم را برای تاثیرگذاری ندارد. زیادی خوشبینانه تهیه می‌شوند به طوری که اگر تاثیری هم روی مسوولان داشته باشد، آنها را به این اعتقاد می‌رساند که اوضاع خیلی هم بد نیست. در عین حال، در فقدان آمارهای قابل اطمینان، ناگهان جامعه و دولت با شوک‌هایی مواجه می‌شوند، مثل آنچه اخیرا در دی‌ماه اتفاق افتاد. خط نان هر فرد در خانواده‌ پنج نفره‌ای که ٧٠٠ هزار تومان درآمد دارد، ماهانه ١٤٠هزار تومان می‌تواند خرج کند. به این ترتیب هر فرد روزانه تقریبا ٤٢٥٠ تومان سرانه برای تغذیه دارد که تصور نمی‌کنم کسی بتواند با این رقم دو هزار کیلو کالری با ریزمغذی‌های کافی طبق معیارهای تغذیه در سال ٩٧ (سال اجرای برنامه) تامین کند. احتمالا با این پول فقط می‌توان با نان‌بربری سیر شد. ]]> عمومی Mon, 22 Jan 2018 12:30:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/122036/