بهبود رابطه با برنامه‌ 6 روزه
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۹
 
با دنبال كردن برنامه‌ای 6 روزه، الگوهای رفتاری‌تان را اصلاح كنید. از همسرتان هم بخواهید كه برای بهبود روابط در كنار شما تلاش و این برنامه را دنبال كند.
به گزارش ستاره ها، شاید همین ‌حالا كه مشغول ‌خواندن این مطلب هستید، همسرتان روی مبل لم داده و فوتبال تماشا می‌كند. چند ساعتی می‌شود كه از سركار به خانه آمده ولی بدون توجه به شما مشغول انجام كارهای خودش است؛ بنابراین شما هم بعد از تر و تمیز كردن آشپزخانه بی‌هیچ حرفی در خواندن غرق شده‌اید.

خوب كه فكر می‌كنید می‌بینید این بی‌تفاوتی چند وقتی است كه دامنگیر زندگی‌تان شده و از روابط شاد گذشته دور افتاده‌اید. دل و دماغی ندارید و فقط طبق عادت وظایف روزمره‌تان را انجام می‌دهید.  اگر مشابه این اتفاقات در خانه شما هم در جریان است و پل ارتباط صمیمی میان شما و همسرتان روز به روز شكننده‌تر می‌شود، باید برای احیای دوباره این پل فكری كنید.

پس قبل از اینكه كار به جاهای باریك برسد دست به كار شوید. می‌توانید با یك فرد متخصص مانند یك روانشناس یا روانكاو مشورت كنید اما قبل از آن به خودتان یك هفته فرصت بدهید و با دنبال كردن برنامه‌ای 6 روزه، الگوهای رفتاری‌تان را اصلاح كنید. از همسرتان هم بخواهید كه برای بهبود روابط در كنار شما تلاش و این برنامه را دنبال كند. اگر درست و حساب شده پیش بروید به احتمال خیلی زیاد تغییرات خوب و مثبتی در زندگی‌تان به وجود می‌آید و با رضایت و خوشحالی بیشتری به زندگی مشترك ادامه می‌دهید.
 
این راهكارها معجزه می‌كند!

روز اول

كارهای كوچك، تغییرات بزرگ


ابتدای هفته است و باید با انگیزه و پرانرژی باشید چون برنامه‌ای مهم در پیش دارید. به جای اینكه منتظر باشید تا طرف مقابل‌تان خودش را اصلاح كند، شما پیشقدم شوید و مشكلات را به حال خودشان رها نكنید. یادتان باشد كه برای ادامه یك زندگی خوب، تلاش روزانه لازم است.

 سعی كنید رفتارهای محبت‌آمیز بیشتری داشته باشید و ببینید با انجام چه كارهایی قسمتی از روابط شما ترمیم می‌شود. هدف این است كه با انجام كارهای كوچك همدیگر را خوشحال كنید؛ به‌طور مثال اگر می‌خواهید در نقش یك شوهر رفتارتان را تغییر دهید از چند تغییر رفتار ساده شروع كنید. شاید همسر شما از اینكه در كارهای خانه به او كمك نمی‌كنید، ناراحت و شاكی است. در این‌صورت بهترین راه این است كه با انجام چند كار خانگی كوچك مانند شستن ظرف‌های شام، جمع و جور كردن لباس‌ها، جارو كردن اتاق و. . . به او نشان دهید كه می‌خواهید او را خوشحال كنید.

 یك رفتار محبت‌آمیز دیگر این است كه صبح قبل از اینكه از خواب بیدار شود، با یك فنجان چای یا قهوه به او لبخند بزنید یا وقتی به خانه می‌آیید از او بپرسید روزش را چطور گذرانده و از اینكه تمام روز حتی وقت نكردید با همسرتان تماس تلفنی كوچكی با او داشته باشید، از او عذرخواهی كنید. نوشتن یادداشت‌هایی با جملات زیبا یا تشكرآمیز هم پیشنهاد دیگری است. آنها را روی كاغذ‌های چسب‌دار بنویسید و روی در یخچال، آینه یا جاهای دیگری بچسبانید كه می‌دانید جلوی چشم همسرتان است و هر روز آنها را می‌بیند. همه اینها كارهای به ظاهر كوچك و شاید پیش پا افتاده‌ای هستند كه انجام‌شان دشوار نیست اما می‌تواند نتایج بزرگی را همراه داشته باشد. بهتر است دفترچه كوچكی ‌بردارید و تمام كارهای روزمره‌تان را به‌طور خلاصه و در چند كلمه یادداشت كنید.

روز دوم

بازگشت به روزهای خوب گذشته

یكی از راه‌هایی كه می‌تواند به بهبود روابط بین شما و همسرتان كمك كند، یادآوری روزهای خوب گذشته است؛ بنابراین پس از اینكه رفتارهای محبت آمیزتان بیشتر شد، برنامه روز دوم شما این است كه به یك انسان نوستالژیك تبدیل شوید اما به جای اینكه حسرت روزهای گذشته را بخورید، كاری كنید كه این خاطرات دوباره زنده شوند. یكی از بهترین دوران زندگی اغلب افراد زمانی است كه در دوره شیرین نامزدی به سر می‌برند و به زمین و زمان عاشقانه نگاه می‌كنند.

پس سعی كنید تمام لحظات خوب را با جزییاتشان به یاد بیاورید و ببینید در آن روزها رابطه شما با همسرتان به چه شكل بوده و از چه نوع رفتار‌هایی خوشحال می‌شدید؟ برای اینكه موتور ذهنتان روشن شود به آلبوم یا آرشیو‌های كامپیوتری عكس‌های دیجیتالی‌تان مراجعه كنید. چند نمونه از آنها را چاپ كنید یا آنها از داخل آلبوم به قاب عكس انتقال دهید. بعد جایی جلوی چشم بگذارید تا همسرتان هم آن را ببنید و احساسات گذشته را با یاد بیاورد. یادآوری خاطرات این حسن را دارد كه با انجام این كار می‌توانید تجربیات گذشته‌تان را مرور كنید و آنها را به همان شكل و شمایل یا به گونه به روز شده‌ای به كار ببرید.

اگر از یك رستوران، پارك یا حتی یك خیابان خاطره دارید برنامه‌ای ترتیب دهید و به این جاها سری بزنید. درباره آن روزها با هم حرف بزنید و به اتفاقات بامزه بخندید. به پیك نیك بروید یا پیاده‌روی كنید. اگر فرزند دارید او را چند ساعتی به یكی از اقوام یا دوستان بسپارید و این زمان را به گردش‌های دونفره اختصاص دهید.

روز سوم

سوار بر ابر خیال

روز سوم باید خودتان را به رویا بسپارید و سوار بر ابر خیال آزادانه پرواز كنید. هدف شما از خیال‌پردازی‌های این روز این است كه ببینید چطور می‌توانید زندگی شاد‌تری داشته باشید و چه چیزهایی رضایت شما و همسرتان را بیشتر می‌كند. بهتر است شرایط تازه‌ای را در ذهنتان مجسم كنید كه البته قابلیت ورود به دنیای واقعی را داشته باشد؛ یعنی رویاهایتان دور از واقعیت نباشند؛ مثلا صحنه یك روز خوب را با جزییاتش از صبح تا شب در نظر بگیرید؛ به‌طوری كه در تمام لحظات خوب همسرتان كنار شما باشد. اگر به هر دلیلی از او دلخور هستند این ناراحتی‌ها را دور بیندازید و به جای آن جنبه‌های مثبت روابط‌تان را برجسته كنید.
 
این راهكارها معجزه می‌كند!
 
بخشی از رویاهای همسرتان را هم حدس بزنید و بعد به دنبال فرصتی برای تحقق رویاهایش باشید. در این زمینه اصل غافلگیری را از یاد نبرید و به انجام كارهایی فكر كنید كه همسرتان همیشه آرزو داشته شما انجام دهید اما شما هیچ‌وقت به آنها اهمیت نمی‌داده‌اید. بخشی از این اقدامات می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی و غیرمنتظره باشد؛ به‌طور مثال اگر خانم هستید با پختن یك غذای تازه، سرو غذا به شیوه‌ای متفاوت داخل ظروفی جدید، تغییر دكوراسیون خانه، اضافه كردن چند اشیا تزئینی و. . . علاقه‌تان را به زندگی مشترك نشان دهید. در این روز باید خلاقیت‌تان را بالا ببرید و به نوآوری‌ها هم فكر كنید.

روز چهارم

فهرست طلایی

شاید فكر می‌كنید در این سه روز هر كاری از دستتان بر می‌آمده انجام داده‌اید اما رضایت طرف مقابل‌تان جلب نشده یا نتوانسته‌اید او را آن طور كه تصور می‌كردید، خوشحال كنید؛ به‌طور مثال شاید بعد از كلی جست‌وجو هدیه‌ای گرانقیمت برای همسرتان خریده‌اید تا او را خوشحال كنید اما او بلافاصله بعد از دیدن هدیه، قیمت آن را حدس زده است. بعد هم به خاطر خرید آن مورد شماتت و سرزنش قرار گرفته‌اید و اینكه می‌توانستید آن پول را به شیوه‌ای بهتر خرج كنید.

در این زمینه و مواردی مشابه، اقدام شما از نظر خودتان كاملا صادقانه و حساب شده بوده اما مشكل اینجاست كه جهت‌گیری درستی نداشته‌اید. در این صورت بهتر است در این روز با یك قلم و كاغذ روبه‌روی هم بنشینید و خیلی راحت از هم بپرسید كه چه انتظاراتی دارید و چطور خوشحال‌تر می‌شوید. ظرفیت همسرتان را در نظر بگیرید و توقعات دست‌نیافتنی نداشته باشید. هركدام از شما باید فهرست جداگانه‌ای از مطلوبیت‌های همسرتان تهیه كنید و بعد در سه روز آینده طبق این فهرست پیش بروید. درباره جزییات اختصاصی هم بپرسید و در پایان در ذهنتان موقعیت و شرایط هر یك از رفتارهای خوشحال‌كننده را تعیین كنید و آنها را به مرحله اجرا درآورید.

اگر هم تا به حال رفتارهای محبت‌آمیزتان تقریبا موفقیت‌آمیز بوده، باز هم می‌توانید درباره سایر انتظارات از همسرتان سوال كنید و خودتان هم درباره رفتارهای همسرتان نظر دهید. فقط باید ظرفیت انتقاد‌پذیری داشته باشید و نقد‌های منطقی را بپذیرید.

روز پنجم

تشكر، احترام

شاید بسیاری از رفتارهای تازه همسرتان از نظر شما خوب و خوشایند بوده اما عكس‌العمل خاصی به آنها نشان نداده‌اید. در نتیجه ممكن است به جای اینكه این رفتارها روز به روز بیشتر شوند، دیگر اثری از آنها ندیده‌اید. در اینجا باید رفتار خودتان را در مقابل كارهای تازه همسرتان بررسی كنید و اگر می‌بینید كه اندك نوسانی در روابط‌تان دوباره فروكش كرده، علت را در خودتان جست‌وجو كنید. شاید آن‌طور كه باید، خوشحال نشده‌اید یا خودتان را كمتر از واقعیت خوشحال نشان داده‌اید.

یادتان باشد كه باید از تمام كوشش‌های همسرتان به موقع قدردانی كنید و به رفتارهای خوب پاداش دهید یا درصدد جبران برآیید. به عبارت دیگر بهتر است زبان تشكر داشته باشید یا اگر تا به حال از واژه‌های تشكرآمیز كمتر استفاده می‌كردید، از این بعد آنها را بیش از گذشته به دایره واژگانتان بیفزایید. هیچ اشكالی ندارد كه برای انجام كارهای روزمره ساده هم از او ممنون باشید.
 
این راهكارها معجزه می‌كند!

تصور نكنید كه انجام وظایف نیاز به سپاسگزاری ندارد. اگر این رفتار را در پیش بگیرید دلگرمی همسرتان بیشتر می‌شود و می‌فهمد كه شما برای او و كارهایش ارزش قائل هستید و به آنها توجه می‌كنید.   از سوی دیگر احترام متقابل را فراموش نكنید. اگر رشته احترام متقابل میان شما و همسرتان از بین رفته باید این رشته را دوباره گره بزنید. یك راهش این است كه درخواست‌هایتان را با استفاده از الفاظی چون لطفا، خواهش می‌كنم و. . . مطرح كنید. شاید فكر كنید كمی خودمانی نباشد اما می‌توانید برای بیانشان لفظ ملایم و نرم‌تری پیدا كنید تا خیلی هم رسمی و مصنوعی به نظر نرسد.

روز ششم

ارزیابی كنید

در روز اول به شما توصیه كردیم دفترچه‌ای تهیه كنید و بازخوردهای هر یك از رفتارهای خودتان را در آن یادداشت كنید. اگر همه این نكات را یادداشت كرده باشید، در این روز برای ارزیابی كارتان راحت‌تر است. پس دوباره مانند روز سوم روبه‌روی هم بنشینید و درباره رفتارهای كل هفته با هم صحبت كنید. مواردی را كه از نظر شما موفقیت‌آمیز نبوده به او بگویید و دلایل آن را مورد بحث قرار دهید.

اگر رفتارهای تازه‌ای داشته‌اید از طرف مقابل‌تان سوال كنید كدام جنبه از این رفتارهای برای او مهم بوده است. به این ترتیب می‌توانید بفهمید كه همسرتان تا چه حد رفتار شما را درك كرده است. شاید یكی از مشكلات این باشد كه به تلاش طرف مقابل به اندازه كافی توجه نكرده‌اید و به‌طور عمدی یا غیرعمدی رفتارهای مثبت را دست كم گرفته‌اید.

اگر در روابط شما تغییرات اساسی ایجاد شد و دیگر از نارضایتی‌های سابق خبری نبود كه باید به خودتان تبریك بگویید چون به موفقیت بزرگی رسیده‌اید. اگر هم دیدید كه هنوز مشكلاتی وجود دارد، نمی‌توانید به خوبی با هم صحبت كنید یا به فردی برای داوری نیاز دارید، بهتر است از یك روانشناس كمك بگیرید.
13
کد مطلب: 67120
مرجع : مجله زندگی ایده آل