مرگ خاموش دوپینگی‌ها / برخی مکمل‌های دارویی منجر به ایست قلبی می‌شوند
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۷
 
دوپینگ
 
دوپینگ
 
رئیس هیأت پزشکی ورزشی خراسان رضوی گفت: برخی تداخل‌های دارویی و یا استفاده همزمان از چند ماده نیروزا، بدون مشورت با پزشک و مربی باعث ایست‌های قلبی یا مشکلات کلیوی در ورزشکاران شده است.
به گزارش ستاره ها به نقل از فارس؛ رضا گلدوزیان در خصوص شیوع استفاده از مواد نیروزا میان ورزشکاران گفت: در حال حاضر نمی‌توان گفت که استفاده از مکمل‌ها و مواد نیروزا در بین ورزشکاران رواج پیدا کرده است، چراکه همیشه افرادی از این مواد استفاده‌های درست یا نادرست داشته‌اند و برخی ورزشکاران هم هیچ‌گاه به سمت مکمل‌های نیروزا نرفته‌اند.
رئیس هیأت ورزشی پزشکی خراسان رضوی درباره برخی آمارهای ارائه شده از آسیب‌هایی که مکمل‌های ورزشی به ورزشکاران می‌رساند، اظهار کرد: از آنجایی که مواد نیروزا در کوتاه مدت تأثیر خاصی ندارند، نمی‌توان بر صحت آمارهای ارائه شده اطمینان داشت اما در بلند مدت استفاده نادرست از مکمل‌ها می‌تواند باعث مسمومیت ورزشکار و اختلال در کبد یا کلیه او شود.
وی افزود: استفاده از مکمل هیچ‌گاه منجر به مرگ نمی‌شود اما برخی تداخل‌های دارویی و یا استفاده همزمان از چند ماده نیروزا، بدون مشورت با پزشک و مربی باعث ایست‌های قلبی یا مشکلات کلیوی در ورزشکاران شده است.
گلدوزیان ادامه داد: همانطور که اشاره کردم، این مکمل‌ها در کوتاه مدت اثری ندارند و ممکن است فردی پس از مدتی دوری از ورزش دچار مشکل قلبی و حتی مرگ شود که به دلیل نبود شاکی، کالبدشکافی صورت نمی‌گیرد و بازهم علت اصلی مشخص نمی‌شود.
رئیس هیأت ورزشی پزشکی خراسان رضوی افزود: در تمام دوره‌های مربیگری که برگزار می‌شود، طریقه استفاده صحیح از مکمل‌ها و مواد نیروزا را آموزش می‌دهیم و این نکته را گوشزد می‌کنیم که دوپینگ کردن باعث از بین رفتن حیثیت ورزشی می‌شود.
14
کد مطلب: 167074