معاون وزیر کار:
مدارک تحصیلی قدیمی کارایی ندارند/ جامعه نیازمند فرهنگ مهارت‌آموزی مداوم است
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۵
 
 
ابراهیم صادقی‌فر
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار با تأکید بر لزوم ارتقای مداوم مهارت کارگران و کارفرمایان، گفت: مدارک تحصیلی چند سال پیش واقعاً کارایی ندارد و باید همه به فکر ارتقای مهارت باشند.
به گزارش ستاره ها به نقل از ایکنا؛ ابراهیم صادقی‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به تشریح برنامه‌های فرهنگی و دینی وزارت کار پرداخت و با اشاره به اینکه تلاش این معاونت در راستای تربیت و نگهداشت انسان سالم و کارگر سالم در محیط کار است، اظهار کرد: همه برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود برای رسیدن به همین نقطه مطلوب و آرمانی است.
وی با اشاره به اینکه اتفاقات بسیار زیادی باید برای یک فرد رخ دهد تا به یک انسان فرهیخته و سالم تبدیل شود، گفت: در معاونت فرهنگی و اجتماعی طیف گسترده‌ای از مباحث مانند آسیب‌های اجتماعی، نشاط کار و کارگر، سلامت جسم و روان، تربیت بدن و ارتباط انسان با ابزار (ارگونومی و ساختار قامت) و مباحث فرهنگی، که نقشه راه و تعیین‌کننده مسیر برای رسیدن به بحث‌های اجتماعی است، مورد توجه قرار دارد و برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود.  
حوزه فرهنگ مغفول مانده است
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ‌در حوزه‌های فرهنگی نیز طیفی از عملکردها و برنامه‌ها در حال انجام است که با سلایق و ذائقه کارگر مسلمان ایرانی هم‌آواست. برنامه‌های قرآنی، تواشیح و ... نیز به صورت گسترده در کل کشور و در قالب مسابقات و دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه به تمام نیازهای کارگران در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی توجه می‌شود، گفت: شعر، آوا، نغمه و موسیقی کار، منزلت کارگر، رمان‌های حوزه کار و ... را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اخیراً نیز طرحی برای بررسی و توجه به فیلم‌هایی که در حوزه کار و کارگر ساخته شده در حال اجراست. یعنی برای کل حوزه فرهنگی مورد نیاز کارگران برنامه‌ریزی داریم؛ چراکه اگر قسمتی از این مباحث مورد توجه قرار نگیرد، از بخشی از جامعه کارگری غفلت خواهد شد.
صادقی‌فر در پاسخ به این سؤال که آیا قبول دارید جایگاه کنونی کار و کارگر در ایران منطبق با جایگاه والای آن در اسلام نیست؟ گفت: حوزه فرهنگ متأسفانه آخرین بخشی است که به آن توجه می‌شود. یک خانواده را تصور کنید. آخرین چیزی را که بر اساس درآمدش در سبد خانواده در نظر می‌گیرد، نیازهای فرهنگی است. در سازمان‌ها هم همین طور است و امور فرهنگی در اولویت نیستند، در حالی که اگر دقیق نگاه کنیم بستر همه حوزه‌هایی که به رشد و توسعه منجر می‌شود فرهنگی است و فرهنگ می‌تواند اجتماع را تحت تأثیر قرار داده و انسجام اجتماعی ایجاد کند تا این انسجام منجر به رشد شود.  
لزوم ارتقای مهارت شغلی
وی در پاسخ به این سؤال که در جامعه‌ای که مشکل بیکاری وجود دارد چطور می‌توان فرهنگ کار را ترویج کرد؟ بیان کرد: فرهنگ کار یک مسئله عام و بزرگ است و ذیل آن مباحث مختلفی از جمله فرهنگ مهارت‌آموزی مطرح است که در سال‌های گذشته جدی گرفته نشده است. در واقع مدرک‌گرایی بخشی از دلایل عدم توجه به فرهنگ مهارت‌آموزی است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کارمندی را در نظر بگیرید که با مدرکی که ۲۰ سال پیش گرفته توقع دارد شغل خود را حفظ و حتی ارتقای شغلی پیدا کند، در حالی که اکنون دنیا بر محور مهارت می‌چرخد و مدرکی که چند سال پیش گرفته شده دیگر کارایی و اهمیت ندارد و فقط از بین کارمندان کسانی که مهارت خود را به‌روز کرده و مدام خود را ارتقا می‌‌دهند موفق‌تر هستند؛ یک جامعه هم به همین صورت است. پس برای ترویج فرهنگ کار باید مقدمات کار از جمله مهارت‌آموزی را فرهنگ‌سازی کرد.
وی با ابراز تأسف از اینکه مسئله عدم ارتقای مهارت منحصر به کارگران و کارمندان نیست و کارفرمایان را نیز دربرگرفته است، ادامه داد: کارفرمایان ما نیز متأسفانه از جامعه و فضای تجارت بین‌المللی و مهارت ارتباط بین‌المللی عقب مانده‌اند و می‌توان گفت بخش اعظم بیکاری در سال‌های اخیر به دلیل عدم توجه به مهارت‌آموزی و ارتقای مدام مهارت در جامعه بوده است. نه فقط کارگران و افراد بیکار بلکه کارفرمایان ما نیز در توسعه و اجرای فصل‌های جدیدی از کار موفق نبوده‌اند و نبود مهارت تولید، مصرف، نیروی کار و ... زنجیره‌هایی بوده که معضل بیکاری کنونی جامعه را ایجاد کرده است.
صادقی‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون که متوجه این مشکل شده‌ایم، در حال حرکت به سمت ارتقای مهارت‌آموزی در جامعه هستیم؟ گفت: در طول سال‌های گذشته همواره مسئولان به مسئله مهارت توجه داشته‌اند اما توجه صرف مسئولان کافی نیست و باید عموم جامعه متوجه این نیاز شوند. یعنی نیروی کار باید به این درک برسد که مهارتش را افزایش دهد. مثلاً مدرک کامپیوتری که سه سال پیش گرفته شده واقعاً دیگر فایده‌ای ندارد و باید مدام استفاده از نرم‌افزارهای جدید آموخته شود.
وی در پایان تأکید کرد: علاقه به مهارت‌افزایی باید در تک‌تک اعضای جامعه بیشتر شود و البته دولت هم باید به عنوان یک بسترساز، سیاست‌گذار و تسهیل‌گر خوب عمل کند، وگرنه صرف صدور بخشنامه و دستورات از بالا به پایین نتیجه نخواهد داد.
14
کد مطلب: 165017