روغن دنبه فشارخون را بالا می برد؟
روغن دنبه برای بدن مفید است یا مضر؟
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۵
 
روغن دنبه
 
روغن دنبه
 
دکتر ضیاءالدین مظهری گفت:« اصولا روغن هایی که از حیوانات تهیه می شود اعم از دنبه، پیه گاو و یا روغن کرمانشاهی منبع کلسترول بیشتری هستند تا روغن های گیاهی که به صورت هیدروژنه تولید نمی شوند. روغن های گیاهی فاقد کلسترول هستند و برای بدن نیز مفید هستند.»
به گزارش ستاره ها به نقل از سلامت نیوز؛ وی در ادامه گفت:« طب ما به دو دسته طب قدیم یا سنتی و طب مدرن تقسیم می شود که مسائلی که در طب سنتی درباره دنبه گفته می شود بسیار جالب است ولی اشاره شده روغن حیوانی و یا روغن دنبه برای افرادی که تحرک بیشتری دارند و فعالیت بدنی بالایی دارند مفید است و حتی افرادی که از این روغن استفاده کرده اند در ۱۰۰ سالگی توامندی بالایی داشته اند چون طبع آن گرم است و اصولا بدن با مواد غذایی ای که طبع گرم دارد سازگاری بیشتری دارد.»
این متخصص تغذیه افزود:« با توجه به تغییرات اکولوژیکی و تغییر سبک زندگی و آپارتمان نشینی و کاهش فعالیت های بدنی و اتوماتیک شدن تمامی کارهایی که در گذشته با نیروی بدنی انجام می گرفت در نتیجه آن یافته های دوران گذشته با توصیه های طب مدرن منافات دارد و تاکید بر این است که استفاده از منابع روغن های حیوانی می تواند زمینه ساز گسترش بیشتر بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماری های مرتبط با استفاده زیاد از روغن های حیوانی شود »
وی افزود:« مصرف روغن دنبه در حد معقول و کم مشکلی ایجاد نمی کند ولی چون این نوع روغن، غذا را خوش طعم می کند افراد به همین دلیل در مصرف غذاها زیاده روی می کنند. روغن ها از دو جهت برای بدن ضرر دارند اول اینکه با مصرف روغن ها برای هر گرم روغن مصرفی ۹ کیلو کالری دریافت می کنیم، دوم اینکه روغن یک عامل اشتهاآور، خوش طعم کننده و لذت بخش بوده ولی بطور کلی اگر فراتر از نیاز مصرف شوند عوارضی را به وجود می آورند.»
دکتر مظهری درباره میزان مصرف روغن دنبه گفت:« نمی توان یک برنامه یکسانی را برای همه تجویز کرد. برای اینکه مقدار مصرف آن با سن و جنس و وضعیت فیزیولوژیکی و نوع کار و فعالیت بدنی فرد در ارتباط است. اصولا بیشترین انرژی روزانه بدن باید از منابع غذایی گیاهی تامین شود به طوری که تقریبا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از انرژی بدن باید از نان و غلات و فرآورده های غلات تامین گردد و به طور متوسط باید ۱۵ درصد از انرژی بدن نیز از منابع پروتئینی حیوانی و گیاهی تامین شود که یک دوم تا یک سوم آن حیوانی و دو سوم آن باید از منابع پروتئین های گیاهی باشد.»
وی افزود:« بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کل انرژی روزانه بدن باید از روغن های مختلفی تشکیل شود که شامل روغن های اشباع شده جامد به میزان ۷ درصد (روغن های جامد مثل روغن هایی که در هوای اتاق جامد هستند ) معمولا این نوع روغن ها ، روغن حیوانی و یا روغن های گیاهی هیدروژنه شده حاوی ترکیبات ترانس می باشند. و تا ۱۰درصد از انرژی بدن هم باید از روغن های مایع حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده چند پیوند دوگانه( مثل روغن ذرت ، سویا،گردو،کتان) که خانواده امگا۳ در آنها وجود دارد تامین شود مابقی روغن ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از روغن های مایعی که دارای اسیدهای اشباع نشده ای با یک پیوند مضاعف هستند استفاده شود از جمله این روغن ها، روغن زیتون،کانولا، روغن بادام زمینی رو غن اغلب مغزها و... که می توانند اسیدهای چرب ضروری را به بدن برسانند.»
وی گفت:« هرچه ما مواد غذایی پر روغنی بخوریم از چند جهت باعث افزایش فشارخون در بدن می شود. اول اینکه روغن ها باعث افزایش کلسترول تام شده که شامل LDL ، HDL، در افراد می شود که البته کلسترول HDL جزو کلسترول های خوب برای بدن محسوب می شود که در جریان خون، هر مولکول آن ۴ مولکول LDL که کلسترول بد خون است را از مسیر جریان خون جمع آوری کرده و تحویل کبد می دهد و اگر افراد در غذاهای روزمره خود از منابع گیاهی حاوی فیبرهای محلول و نامحلول استفاده نمایند این کلسترول دیگر برای تولید مجدد اسیدهای صفراوی تحویل کبد داده نمی شود بلکه از طریق مدفوع دفع می شود و سطح کلسترول تام کاهش می یابد.»
این متخصص تغذیه گفت:« مسئله این است که اگر بشقاب غذای روزانه مان را تقسیم بندی کنیم باید نصف بشقاب را اختصاص به منابع غذایی تهیه شده از سبزیجات اختصاص دهیم که برای سلامت بدن مفیدتر است تا اینکه به سمت منابع گوشت قرمز و غذاهای پرچرب بخصوص فست فودها برویم که از هرجهت دشمن سلامتی بدن و زمینه ساز فشارخون بالا هستند. »
وی افزود:« فست فودها از جمله سوسیس و کالباس، ناگت مرغ و بال مرغ، هم به دلیل اینکه حاوی نیترات و نیتریت هستند و هم به دلیل چربی های اشباع شده ترانسی که در پروسه حرارت در آنها ایجاد می شود برای سلامتی فرد مضر هستند گرچه مصرف آنها لذت آنی در فرد ایجاد می کند اما مصرف کنندگان این نوع غذاها در نهایت به حسرت دایمی دچار خواهند شد و سلامتی جسم خود را در این راه قربانی خواهند کرد.»
وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از بالا رفتن فشارخون باید در مصرف روغن ها و چربی ها زیاده روی نشود، گفت:« معمولا روغن های مایعی که دارای اسیدهای چرب تک پیوندی هستند می توانند کمک کننده باشند و برای تامین نیازهای بدن مفیدتر می باشند و روغن هایی که چند پیوند مضاعف دارند التهابات را در بدن کاهش داده و به توانمندی فکر و اندیشه ما کمک نمایند.»
این متخصص تغذیه درباره روی آوردن مردم به مصرف روغن های حیوانی، گفت:« در سال های اخیر اطلاع رسانی های بسیاری به مردم درباره کاهش مصرف روغن پالم به دلیل مضرات آن داده شده است و مردم در این زمینه هشیار شده اند اما این مسئله هنوز به صورت کامل در میان مردم جا نیفتاده است و باید مصرف مواد غذایی حاوی پالم از جمله ماست های پرچرب و بستنی های پرچرب و هر ماده غذایی پرچرب را کاهش یا حذف کنند.»
وی با تاکید بر اهمیت دست کشیدن از غذا قبلا از سیر شدن، گفت:« در آموزه هایی که به ما گفته اند باید قبل ازسیر شدن از سر سفره بلند شد منطبق با آخرین یافته های علمی است. چراکه زمان آغاز غذا خوردن تا پایان آن در طول زمان ۲۵ تا ۳۰ دقیقه باید باشد تا مرکز کنترل گرسنگی و سیری اعلام سیری کنند. ولی متاسفانه به علت سرعت در غذا خوردن در کوتاه زمانی غذا جویده و بلعیده می شود که هنوز فرمان سیری حاصل نشده و از اینرو افرادی که با سرعت زیادی غذا می خورند به پرخوری دچار شده و بعد از تمام شدن غذا احساس سنگینی کرده تنفسشان عمق نداشته و نفس نفس می زنند و بعد از غذا خوردن دچار رخوت و خواب آلودگی می شوند.»
وی افزود:« هرچه غذا آهسته تر میل شود نه تنها از پرخوری جلوگیری می کند بلکه آغشتگی غذا با بزاق دهان می تواند از ریفلاکس معده جلوگیری کند و هضم غذا را راحت تر کند، معمولا افرادی که تند غذا می خورند دچار نفخ معده می شوند.»
وی در پایان گفت:« در درجه اول برای جلوگیری از فشارخون بالا باید مسئله افزایش وزن و چاقی را در نظر گرفت که مادر تمامی بیماری ها از جمله بیماری پرفشاری خون است. ما نمی گوییم همه چاق ها فشارخون بالا دارند ولی تمام افرادی که دارای فشارخون بالا هستند چاق هستند.»

 
14
کد مطلب: 161095