وقتی دیسك كمر بیرون می‌زند
دردسرهای قوس كمر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۵
 
ستون فقراتش چنان قوس برداشته كه مشاهده‌گر را دچار ترس و تردید می‌كند كه در چنین وضعیتی فرد را چه مخاطراتی تهدید می‌كند؟ هر چند با توجه به تعدد سبك‌ها و سلایق مربوط به حوزه زیبایی اندام، شاید هم این همه گودی كمر از نظر او یك تفاوت و جزئی از دنیای مد محسوب شود.
به گزارش ستاره ها به نقل از جام جم، در هر حال، گودی كمر در هر وضعیتی كه باشد اگر میزان آن بیش از حد طبیعی باشد، عوارض جدی برای ستون فقرات فرد به همراه دارد كه دكتر شاهین صالحی، متخصص پزشكی ورزشی در گفت‌وگو با جام‌جم به آنها اشاره كرده است.
دردسرهای قوس كمر
در وضعیت عادی، زاویه‌ای كه ستون مهره‌های كمر با استخوان خارجی ایجاد می‌كند، چیزی حدود 20 تا 40 درجه است. هر چند در برخی منابع حد نرمال گودی كمر تا 30 درجه تعیین شده است. اگر میزان گودی بیش از مقیاس‌های مذكور باشد، فرد با درد و سایر مشكلات قوس كمر مواجه می‌شود.
عوامل موثر در قوس كمر
وزن بالا، شكم بزرگ، ضعف عضلات داخلی شكم و ضعف عضلات لگنی در تشدید گودی كمر موثر هستند. هرچند كسانی كه كوتاهی عضلات پشتی و عضلات چهارسر دارند نیز مستعد افزایش قوس كمر هستند.
همچنین در مواقعی قوس كمر علت ژنتیك و مادرزادی دارد. آسیب دیسك‌ها و مهر‌ه‌های كمر نیز در خروج كمر از وضعیت نرمال تاثیر دارد.
افزایش قوس كمر می‌تواند باعث ایجاد انحرافات جانبی ستون فقرات به سمت چپ یا راست شود. درمانگر در فرآیند درمان حتما باید به این انحرافات جانبی نیز توجه داشته باشد.
وقتی دیسك كمر بیرون می‌زند
گودی كمر در گروه‌های سنی مختلف، حتی كودكان نیز شایع است. قوس كمر كودكان در صورتی كه به‌موقع درمان نشود، در بزرگسالی فرد را با مشكلاتی همچون بیرون‌زدگی دیسك كمر مواجه می‌كند.
همچنین درمان نشدن گودی كمر در بروز اسپاسم‌های عضلات كمر، دردهایی در ناحیه كمر، بدشكلی و بدفرمی بدن نیز موثر است.
روش‌های درمان گودی كمر
ساده‌ترین روش بررسی میزان استاندارد بودن گودی یك كمر، مشاهده مستقیم است. خط شاقولی، موس‌های لیزری و در مواقع لزوم تصویربرداری در تعیین وضعیت ستون فقرات و قوس كمر مورد توجه قرار می‌گیرد.
بهترین و موثرترین روش درمان گودی كمر، استفاده از ورزش‌های اصلاحی و طبی به همراه كاهش وزن است.
فرد مبتلا اگر بیرون‌زدگی شكم دارد، باید ورزش‌های تقویت‌كننده عضلات شكم و عضلات سرینی به همراه ورزش‌های كششی برای عضلات چهارسر، پشت كمر و ران نیز حتما باید انجام دهد.
البته در مواقعی كه قوس كمر بیشتر باشد و ورزش‌های اصلاحی به تنهایی پاسخگو نباشد، از بریس‌های كمری به عنوان مكمل درمان استفاده می‌شود. در شرایط حادتر نیز فرد تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.
نكته مهمی كه لازم است به آن اشاره كنیم، اقدام افرادی است كه به جای مراجعه به پزشك یا انجام اصلاحی، بیشتر به مصرف مسكن و تسكین‌های موقتی درد روی می‌آورند.
مصرف مسكن حتما می‌تواند در كاهش یا تسكین درد موثر باشد اما به تأكید متخصصان مسكن هیچ‌گاه نمی‌تواند در از بین بردن پاتولوژی موثر باشد.
حركات اصلاحی گودی‌كمر
كشش عضلات فلكسور لگن برای تقویت عضلات گلوتس: صاف بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز كنید. حالا پای راست خود را یك گام به جلو ببرید و زانوی پای چپ را روی زمین قرار دهید.
این حالت را برای ۱۵ ثانیه حفظ كنید و سپس به حالت اولیه بازگردید. حالا حركت را برای پای مخالف نیز انجام دهید. برای هر پا، این حركت را بین شش تا هشت بار تكرار كنید.
باز كردن عضله لگن در حالت خمیده به پشت: تمركز اصلی این تمرین بر منقبض كردن عضلات باسن و انقباض جزیی عضلات پایین شكم است.
روی زمین دراز بكشید و كف هر دو پای خود را روی زمین قرار دهید. پای شما باید كمی از باسن شما فاصله داشته باشد. سپس باسن خود را منقبض کرده و آن را از روی زمین بلند كنید. قسمت پایینی و میانی كمر شما باید از زمین فاصله بگیرد. این حالت را ده ثانیه حفظ كنید.
دوباره به حالت اولیه بازگردید تا كمر شما دوباره روی زمین قرار گیرد. این حركت را هشت تا ده بار تكرار كنید.
انقباض شكم
انجام مرتب این تمرین در بهبود و اصلاح گودی كمر بسیار موثر است. به پشت بخوابید. پاهای خود را بالا بگیرید. همچنین می‌توانید زانوهای خود را خم كنید و كف پایتان را روی زمین قرار دهید.
نفس خود را داخل بدهید و سعی كنید بین لگن و ناف خود را منقبض كنید به طوری كه حالت كاسه‌مانند پیدا كند. این حالت را برای پنج ثانیه نگه دارید. نفس خود را بیرون بدهید و به آرامی به حالت اولیه بازگردید. این حركت را پنج تا هفت بار تكرار كنید.

 
14
کد مطلب: 156820