کارگردان «رقص پا»: باور ندارم "علی سرتیپی" مافیا است
تاریخ انتشار : شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۱
 
سینما دو
 
سینما دو
 
در برنامه «سینما دو» این هفته حواشی بوجود آمده از هیأت انتخاب جشنواره فجر بررسی شد.
به گزارش ستاره ها به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، حامد عنقا مجری و سردبیر «سینما دو» در ابتدای برنامه این هفته درباره حواشی به وجود آمده در جشنواره فیلم فجر گفت: در هفته‌ای که گذشت، حرف و حدیث‌ها و حواشی جشنواره به سیاق سال‌های قبل شروع شد. صحبت درباره اتفاقات در هیأت انتخاب و چگونگی دیدن فیلم ها از این جمله بود. بعضی از اعضای هیأت انتخاب طی مصاحبه هایی اعلام کردند هنوز فیلمی که آن ها را سورپرایز کند، ندیده‌اند.
وی افزود: همچنین حرف و حدیث هایی درباره تأثیرگذاری بر نظر هیأت انتخاب از بیرون شنیده شد و مهمترین آن گفتگوی یکی از مدیران قوه قضاییه مبنی بر این بود که در حال گفتگو هستند تا یکی از فیلم ها با توجه به مسائل پیشگیرانه جرم در جشنواره باشد و این موضوع چند روزی در صدر اخبار رسانه ها بود. هر دو طرف یعنی هم آقای داروغه زاده دبیر جشنواره و هم مسئولان قوه قضاییه این اخبار را تکذیب کردند و ظاهرا یک سوءتفاهم کلامی در خصوص این موضوع برایشان ایجاد شده بود.
این فیلمنامه نویس تصریح کرد: بحث دیگر این بود که خیلی از تهیه کنندگان و کارگردانان؛ به خصوص سازندگان آثار کمدی تصمیم گرفتند فیلم های خود را به جشنواره امسال ندهند؛ چون تلقی آن ها این است که فیلم های کمدی در جشنواره با اقبال روبرو نمی شود، واکنش منتقدان را به همراه دارد و ممکن است در اکران به آن ها لطمه زده شود.
عنقا یادآور شد: علاوه بر این احساس می کردیم چند فیلم از کارگردانان شاخص در جشنواره حضور دارند، اما بعضی ها گفتند فیلم به جشنواره نمی رسد و برخی دیگر مثل ابوالحسن داوودی اعلام کردند تمایلی به نمایش فیلم در جشنواره فجر ندارند. رسول صدر عاملی نیز به این نکته اشاره کرد که برای فیلم خود عجله ای ندارد. همچنین کمال تبریزی، مانی حقیقی و محمدرضا هنرمند جزو فیلمسازان دیگری هستند که در جشنواره فجر امسال به دلایل مختلف حضور ندارند.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از مسائلی که در خصوص آن بحث بود، مربوط به دو یا سه فیلمی بود که در گذشته ساخته شد و به جشنواره نرسید و به هر دلیلی از بازبینی جا مانده بود. این فیلم ها مثل فیلم آقای نعمت الله و شیخ طادی محل بحث بود و سعی کردیم با آقای خزایی به عنوان تهیه کننده یکی از این فیلم ها صحبت کنیم، اما تلفنشان در دسترس نیست. 
در ادامه آیتمی درباره میزان فروش و اکران فصل پاییز روی آنتن رفت که در آن این نکات مطرح شد: معمولا اکران نیمه دوم سال، با افت فروش همراهند و فیلم ها بهار و تابستان روی پرده می رود و چیزی برای بقیه سال باقی نمی ماند. امسال هم این اتفاق تکرار شد و بیم آن می رفت که اکران پاییز سوت و کور باشد، اما چند فیلم آبروداری کردند و اکران پاییز را نجات دادند. وقتی رقم 22 میلیاردی پاییز سال پیش را به یاد بیاوریم، مجاب می شویم که فروش 35 میلیاردی پاییز امسال اتفاقی ویژه است. استقبال مردم محدود به کمدی های «خالتور» و «آینه بغل» نبود، بلکه درام اجتماعی «زرد» و درام معمایی «خفگی» غافلگیر کننده ظاهر شدند.
 اکران پاییز یک روی دیگر هم دارد که به ما نهیب می زند، اوضاع چندان خوب نبوده است و 16 فیلم زیر 500 میلیون تومان فروختند و این یعنی شکست محض و غالب این فیلم‌ها کیفیت مطلوب برای کشاندن مردم به سینما را نداشتند. در هر فصل از اکران برخی ستاره‌ها بار اصلی موفقیت فیلم را به دوش می‌کشند و در اتفاقی جالب، اکران پاییز پذیرای شش ستاره بود که سهمشان در فروش غیرقابل انکار است. اکران پاییز چند چهره شکست خورده از جمله پرویز شهبازی داشت که «مالاریا» نه به مذاق مخاطبان و نه منتقدان خوش آمد. رضا کیانیان هم اکران نا موفقی را پشت سر گذاشت و بدتر از آن انتقادهایی است که به بازی اش می شود.
در این فصل شاهد اکران انیمیشن بودیم که استقبال چندانی از آن نشد. اکران سه ماهه دوم سال، یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم داشت و جنجال به راه افتاد و برخی مربوط به اختلاف موجود در فیلم های آذر و قاتل اهلی و بعضی هم درون صنفی است. در این میان ماجرای فیلمسوزی و اکران فیلم های خارجی بیشترین سروصدا را به راه انداخت. 
در ادامه عنقا میزبان علی سرتیپی تهیه کننده و پخش کننده شد و از او پرسید: در اکران سینما ما فیلم هایی نظیر کودک و انیمیشن با فروش کم داشتیم، تکلیف فیلم هایی که در این میان از بین می روند، چیست؟
سرتیپی پاسخ داد: واقعیت این است که انتهای قضیه، مردم و استقبال آن ها قرار دارد. به عنوان مثال، فقط برای فیلم کودک سانس صبح و مدارس گذاشتیم و به تدریج سانس ها در بعد از ظهر گسترش یافت.
استقبال یا بی تفاوتی نسبت به یک فیلم، به خود آن اثر بر میگردد.
وی تاکید کرد: معتقدم تمام این ها به خود فیلم ها بر می گردد، چون روی بعضی از فیلم ها خیلی زمان گذاشته می شود، اما به هر دلیلی مردم از آن استقبال نمی کنند و معمولا این فیلم ها به اکران فصل پاییز می رسد. ما خیلی تهیه کننده کم داریم که بخواهند فیلم خود را آبان ماه اکران کنند و متأسفانه توشه 6 ماه دوم سال ما همیشه ضعیف بوده است. فیلم «عینک دودی» و «سگ کشی» در پاییز اکران شدند و بسیار پرفروش بودند.
در ادامه حامد عنقا بیان کرد: خیلی از تهیه کنندگان انتقاد می کنند که در شرایطی ناچار به اکران می شوند که در هفته اول سرگروه ندارند و سانس های اولیه خوب نیست.
سرتیپی پاسخ داد: همه مشکلات به تعداد زیاد فیلم و کمبود سالن بر می گردد. سینمایی مثل شکوفه و ایران سه سالن دارند و 6 فیلم سرگروه داریم و در یک پروسه هشت هفته ای چند فیلم آزاد هم اکران می شود. به جز این، فیلم های موفقی هستند که از سرگروه برداشته می شوند، اما اکران آن ادامه پیدا می کنند. چطور یک سینمای سه سالنه به طور همزمان می تواند به تمام این فیلم ها به طور همزمان خدمات ارائه کند؟
عنقا در ادامه گفت: این پاک کردن صورت مسأله نیست؟ چون خیلی از فیلم ها می توانند تأثیر اجتماعی فرهنگی داشته باشند. سرتیپی پاسخ داد: اگر قرار است فیلم ها نگاه دیگری را رواج دهند، باید به گروه هنروتجربه بروند. فکر می کنم فیلم هایی باید اکران شوند که بتوانند با مردم ارتباط برقرار کنند. تعداد زیادی از فیلم ها در کشورمان هم سالمند و هم خوب می فروشند و ذات سینما باید بفروشد. 
در ادامه مزدک میرعابدینی کارگردان «رقص پا» روی خط آمد و گفت: من آقای سرتیپی را از نزدیک ندیدم، اما بهترین چیزها را در موردشان شنیدم و باور ندارم که بگویند ایشان مافیاست. سینما یک تجارت است و باید بفروشد و به افراد جاه طلب و کار بلدی مانند آقای سرتیپی احتیاج داریم و این طور دیدن سینما به این جریان لطمه می زند.
وی افزود: ما به فیلم ها مثل زایمان و یک ضرورت اساسی نگاه می کنیم. خود من بعد از تحصیل در خارج از کشور آمدم در وطنم فیلم بسازم و پنج ماه از جوانی ام را صرف این کار کردم اما فیلمم فروش خوبی نداشت.
کارگردان «رقص پا» با بیان اینکه در پخش و اکران بلبشو حاکم است، یادآور شد: آرزویم این بود فیلم را آقای سرتیپی ببینند و بگویند این فیلم برای این زمان خوب است یا نیست. 
در ادامه سرتیپی یادآوری کرد: من به تهیه کننده فیلم قبل از اکران گفتم شرایط خوبی برای اکران نیست و قطعا اتفاق مثبتی برای فیلم نمی افتد و نیفتاد. متأسفانه ما مشکلات ریشه ای نداشتن سالن، تبلیغات محیطی و مکتوب داریم.
میرعابدینی در این میان افزود: ما اول شهریور بودیم، این زمان را گرفتند. 12 مهر هم این اسکاری ها آمدند و همه چیز را با خود بردند. اکران آبان هم همه چیز روی هوا بود و رفتم در شورای صنفی هرچه دوستان گفتند، گوش کردم و از اول تا آخر مثل شیر پشت فیلم ایستادم. به نظرم مردم از دیدن فیلمی که نرگس آبیار، گلاب آدینه و شجاع نوری آن را دیدند محروم شدند. 
تقصیر اصلی با نگاه آوانگارد خودم بود
او در پاسخ به اینکه مقصر اصلی که بود، عنوان کرد: اول از همه تقصیر خودم به دلیل نوع نگاه آوانگاردم است که بازیگر دیده نشود. گفتند هنروتجربه اکران کنیم، اما آنجا هم مشکلات خود را دارد و در سینما تیکت سانس های ما دکوری است و اصلا بلیت فروشی نمی شود. 
سرتیپی با بیان اینکه کاری کنید سینماها افزایش پیدا کند، گفت: هر فیلم که ساخته می شود، قطعا نباید اکران شود؛ یعنی هزاران فیلم ساخته می شود و یک دهم آن اکران می شود. فکر می کنم ایران تنها کشوری است که با این تعداد سالن می خواهد هر فیلمی اکران شود.
وی تصریح کرد: در حالی که باید تعداد محدودی فیلم به نسبت سالن ها داشته باشیم و تلاش کنیم سالن های خود را افزایش دهیم و دولت کمک کند فیلم ها دیده شود. معمولا وقتی فیلم شکست می خورد، می خواهیم فکری کنیم اما باید برای کلیت سینما تلاش کنیم.

این تهیه کننده در پایان در خصوص پیش بینی خود از فصل بعدی اکران گفت: ما دوست داشتیم امسال دوباره 300 میلیارد شویم، اما نشد و فکر می کنم فصل زمستان ما کمتر از سال گذشته نباشد و سال آینده سال امید برای سینمای ایران است و هم فیلم متنوع داریم و هم تعدادی سالن اضافه می شوند.
14
کد مطلب: 119914